Rosencrantz en Guildenstern zijn dood"
Briljant stuk van Stoppard in
goede Nederlandse vertolking
Radio-orkest speelde
Concerto per organo
van Albert de Klerk
,Ik ga beslist niet naar
een andere krant'
Brittens „Albert Herring
voor de fijnproevers
Hermien
wil je
een stnk
kaas*
uit het
vuistje
San balm
Vervolging tegen
barkeeper na
verkeersongeluk
De Gaulle verbaasd
over joodse
verontwaardiging
Proces tegen jonge
intellectuelen in
Moskou begonnen
T entoonstelling
van Rembrandt
NEGEN MUZEN
Ironie als wapen
tegen de oorlog
i MAANDAG 8 JANUARI 196 8
7
Imponerend
Ver dwaal d
Interessant
99
P. Zwaanswijk
In Massachusetts:
RUWE HANDêNLeb
HOOFDREDACTEUR VRIJE VOLK:
De radio geeft dinsdag
SAS BUNGE
T elevisie programma' s
(Van onze toneelcriticus)
DEN HAAG. Toen het eerste toneel
stuk van de nog onbekende Engelse schrij
ver Tom Stoppard, „Rosencrantz and
Guildenstern are dead", verleden jaar in
Londen in première was gegaan en ik
het voorrecht had gehad een der eerste
voorstellingen bij te wonen, heb ik e
in dit blad (Erbij van 29 april) al uit
voerig over geschreven. Misschien her
inneren sommige lezers zich nog van die
bespreking dat het ging om een ko
medie die Stonpard binnen en rondom de
handeling van Shakespeare's „Hamlet"
had geplaatst, met Hamiets twee voor
malige studievrienden van de universi
teit in Wittenberg als de centrale figu
ren. Door de ogen van die jonge edel
lieden, Rosencrantz en Guildenstern, die
in Shakespeare's tragedie maar onderge
schikte functies vervullen, geeft Stoppard
„Rosencrantz en Guildenstern zijn
dood" „Rosencrantz and Guildenstern
are dead"), komedie in drie bedrijven
van Tom Stoppard. Vertaald door Bert
Voeten. Nederlandse première bij de
Haagse Comedie op 1 januari in de
Koninklijke Schouwburg. Den Haag.
Regie: Paul Steenbergen in samenwer
king met Dolt de Vries. Hoofdrollen:
Kees Coolen, Wim van Rooij, Eric van
Ingen. Decors: Hep van Delft. Kos
tuums: Has Noordhoek Hegt. Muziek:
Jurriaan Andriessen.
ons een vluchtige kijk op wat er daar
aan het Deense hof gaande is: het con
flict rond de dood en de opvolging van
Hamiets vader dat later zo tragisch zal
eindigen. Maar de hoofdzaak is, dat Ro
sencrantz en Guildenstern zelf argeloze
slachtoffers worden van dat conflict,
waarbij ze tegen hun wil en zonder enig
begrip van de situatie worden betrokken,
en dat zij die grillige speling van het
noodlot tenslotte berustend aanvaarden.
Tom Stoppard
Dankzij de opvoering waarmee de Haag
se Comedie het nieuwe jaar heeft inge
vet, kan men met dit stuk (bijzonder
knap vertaald door Bert Voeten) nu ook
in Nederland kennismaken. En de Neder
landse opvoering bevestigt dat Stoppard
een brillant stuk heeft geschreven waar
aan ook een niet-Engels (en dus niet zo
volledig met Shakespeare opgegroeid en
vertrouwd publiek) een avond fascinerend
en intrigerend toneel kan beleven. Toch
dient vooropgesteld te blijven dat de toe
schouwer wel „Hamlet" moet kennen om
te kunnen begrijpen wat Rosencrantz en
Guilderstern niet begrijpen (namelijk
de tragedie van het koninklijke gezin en
van Polonius en Ophelia) en om zich daar
door ook in het vreemde avontuur en
de bizarre gedachtengangen van het twee
tal te kunnen inleven. Het Deense hof, met
de nieuwe koning Claudius als oppermach
tige figuur, is voor hen een onbekende we
reld waarin ze op een kwade ochtend
terecht zijn gekomen en dat Guilderstern
omschrijft als „een groter geheel dat al
onze bewegingen omvat en dat ons mee
draagt, even onverbiddelijk als de wind
en de stroom het schip waarop we zijn".
In dat hof, in dat immense koninklijke
paleis en zijn raadselachtige bewoners,
ligt dan ook voor Rosencrantz en Guil
derstern de noodlotsdreiging besloten die
zich later door hun onverdiende dood vol
trekt.
Paul Steenbergen, die de regie van de
overigens stellig imponerende Neder
landse opvoering had, heeft aan dat laat
ste aspect voor mijn gevoel te weinig
waarde toegekend. Hij presenteert ons het
koninklijke echtpaar en zijn hofstoet als
de figuren uit een Oosters sprookje, eer
der komisch dan beangstigend, en hij
laat Hamlet, die toch slechts uit bereke
ning waanzin stimuleert, rondlopen als
een stapelkrankzinnige griezel in een ou
derwetse draak. Door Steenbergens regie-
opvatting wordt weliswaar tegemoet ge
komen aan Stoppards bedoeling, afstand
te scheppen tussen Hamiets oude studie
makkers en het hof, maar het is eerder
het onderscheid tussen levende mensen
en zielloze <dus ongevaarlijke) marionet
ten dan tussen argeloze individuen en de
noodlotsvertegenwoordigers die hen zullen
vermorzelen. De vertolkingen van Leo de
Hartogh (Claudius), Anny d. Lange (Ger
trude), Gijsbert Tersteeg (Polonius) en
Marijke Merckens (Ophelia) hebben dan
ook volstrekt niets om het lijf en blijkens
de Londense opvoering biedt het stuk op
dit punt toch wel andere en grotere mo
gelijkheden.'
Krachtige steun kreeg de opvoering
echter van Kees Coolen (de goedige en
opgewekte, meer met zijn hart dan met
zijn hoofd reagerende Rosencrantz) en
Wim van Rooij (de venijnige, spitsvon-
dig-intellectuele en er dikwijls maar op
los redenerende en filosoferende Guilden
stern), die de handeling dragen. Hun
dialogen zouden echter, vooral in 't be
gin nog veel flitsender kunnen worden.
Een schakel tussen die twee onbelangrij
ke mensjes en de grote wereld waarin zij
zijn verdwaald, wordt gevormd door de
Eerste Toneelspeler uit „Hamlet", die
door Stoppard meesterlijk is uitgewerkt.
Eric van Ingen, met een prachtige Roy-
aards-kop en de perfecte allure van de
ouderwetse acteur wie geen artistieke,
morele of financiële zee te hoog ging,
gaf in deze rol een werkelijke grandioze
creatie die herhaaldelijk een hoogtepunt
in de opvoering vormde. Hij werd be
kwaam terzijde gestaan door Guus Hoes
(als het jonge acteurtje dat de vrouwe-
rollen moet spelen) en de andere leden
99
(Van onze muziekrecensent)
AMSTERDAM. Verleden jaar, op
vrijdagavond 16 juni, werd in de Grote
of St. Michaelskerk te Zwolle de eerste
uitvoering gegeven van het „Concerto
per organo", dat door de organist Albert
de Klerk in opdracht van de stichting
„Schnitgerprijs Zwolle" gecomponeerd
werd. De orgelpartij werd door de com
ponist zelf gespeeld, het aandeel in het
concerto, dat bestemd werd voor een
groep van twee trompetten, twee hoorns
en twee trombones, werd ter uitvoering
aan koperblazers van het Noordelijk Fil
harmonisch Orkest toevertrouwd. Char
les de Wolff trad hierbij op als dirigent.
Zaterdagmiddag werd opnieuw aan
dacht voor Albert de Klerks werk ge
vraagd op het concert, dat het Radio Fil
harmonisch Orkest in opdracht van de
VARA in het Concertgebouw te Amster
dam heeft gegeven.
De omstandigheden, waaronder het con
eerto nu ten gehore werd gebracht, wa
ren wel geheel anders dan bij de premiè
re. Nu klonk het in een zaal met een voor
deze speelse, vaak ook sprankelende mu
ziek bijzonder gunstige akoestiek
„ruim" van werking, maar niettemin
scherp detaillerend. Andere koperblazers
werkten mede en de uitvoering werd ge
leid door een andere dirigent, namelijk
de jonge, in korte tijd beroemd geworden
Italiaan Roberto Benzi, wiens pittige,
rustig-beheerste. duidelijk formulerende
directie voortreffelijk afgestemd bleek op
het karakter van de muziek.
Over de indruk, die het concerto op
mij maakte bij de eerste uitvoering, heb
ik verleden jaar uitvoerig geschreven.
Opnieuw heb ik deze ervaren, echter ge
prononceerder met een duidelijker ont
hulling nog van de waarde van deze mu
ziek, die inderdaad geen problemen op
werpt of uitdrukking wil geven aan een
of andere diepzinnige symboliek, maar
welke met handhaving van het principe
van „l'art-pour-l'art" geschreven werd
„pour faire plaisir". Deze opzet klonk uit
het meesterlijke, smettelos gave orgel
spel van Albert de Klerk en uit de ver
tolking van de alternerend optredende
groep van de voortreffelijke koperbla
zers, die tezamen als het ware een glan
zend klinkend antifonaal orgel vormden,
bezield bespeeld door dirigent Benzi.
DE sfeer van muzikale sprankeling, op
geroepen door de finale van het Concerto
werd, zij het met andere klankenkleuren
gehandhaafd bij de aansluitende uitvoe
ringen van de Symf. in C. van G. Bizet
door het Radio Filharmonische Orkest,
waarbij Roberto Benzi een prachtig klin
kend expressief hoogtepunt verkreeg met
het Adagio, mede dank zij de fraaie hobo
solo. Roberto Benzi is een uitzonderlijke
schilder met instrumentale timbres. Zijn
vertolking van Debussys „Prélude a I
l'après-nudi d'un faune" werd daar een
verrukkend getuigenis van. Evenzo zijn
uitvoering van de tweede suite uit de mu
ziek voor het ballet „Bacchus et Ariane"
van Albert Roussel, al moest de stem
ming van de dromerig-lome zomernamid
dag van de faun hierbij wijken voor heel
wat positiever en onstuimig bewogen
klanken. Groots en indrukwekkend was
deze vertolking, maar zij kon toch niet
doen vergeten, dat het balletmuziek was
met een onmiskenbare begeleidende func
tie.
van zijn „troep", onder wie vooral Ge
rard de Groot als intrigant uitblonk.
Alles bijeengenomen een opvoering
waarin het stuk naar mijn smaak niet op
alle punten volledig tot zijn recht is ge
komen maar die, vooral dankzij de speel
se wijsheid van Stoppards tekst, toch
wel tot de interessantste van dit seizoen
behoort.
Simon Koster
BOSTON (Reuter) Het hooggerechts
hof in Massachusetts heeft beslist dat
bar-eigenaars verantwoordelijk kunnen
worden geacht voor verkeersongevallen
„waarbij doden en gewonden vallen, die
zijn veroorzaakt door dronken bestuur
ders".
De jurist Adamian kreeg toestemming
een proces te beginnen tegen een bar-
eigenaar inzake een auto-ongeluk, waar
bij zijn echtgenote was omgekomen. In
de bar was men het glas blijven vullen
van een klant, die reeds onder invloed
was en die vervolgens achter het stuur
ging zitten. Hij werd betrokken bij een
ongeluk, waarbij mevrouw Adamian om
kwam.
PARIJS (AFP) De Franse opper
rabbijn Jacob Kaplan heeft meegedeeld,
dat president De Gaulle zeer verbaasd
was over de beroering die zijn verklaring
over het joodse volk heeft teweeg ge
bracht. Hij had onlangs gezegd, dat Israel
de schuld was van de oorlog in het Mid
den-Oosten en had het joodse volk een
elite-volk genoemd, dat zelfverzekerd is
en domineert.
Volgens het Franse staatshoofd hield
zijn verklaring gerechtvaardigde lof in
voor de waarde van de joden.
ADVERTENTIE
HANDCREME
uw handen vragen erom
PARIJS (AFP-Reuter) Het proces te
gen de vier jonge Russische intellectuelen
Alexander Ginsburg, Joeri Galanskov,
Alexei Dobrovolsky en Vera Lasjkova is
maandag in Moskou begonnen. De vier
zijn beschuldigd van activiteit, gericht te
gen de Sovjet-Unie.
De politie heeft de toegang tot het ge
rechtsgebouw afgesloten. Westerse ver
slaggevers kregen te horen dat alleen men
sen met een speciale pas het gebouw bin
nen mogen komen.
AMSTERDAM. In 1969 zal het 300
jaar geleden zijn, dat Rembrandt in Am
sterdam is gestorven. Het Rijksmuseum
te Amsterdam is voornemens in 1969 een
Rembrandt-tentoonstelling te organiseren,
99-
l99
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM „Ik heb niets toe te voe
gen aan wat in de dagbladen over de reden
van mijn ontslagaanvraag heeft gestaan.
Nee, ik geef geen nader commentaar over
het verschil van inzicht tussen de directie
van de Arbeiderspers en mij. Het gaat in
derdaad om fundamentele meningsverschil
len over maatregelen die het editiestelsel
van de krant aangaan. Meer wil ik er niet
over zeggen. Ook tegenover andere kran
ten zal ik me daar niet nader over uitlaten".
Aldus de reactie van de hoofdredacteur
(Van onze muziekrecensent)
AMSTERDAM. De Opera-Studio van
de Nederlandse Operastichting kwam zon
dagavond in de Kleine Zaal van het Con
certgebouw in Amsterdam zich openbaar
in haar woonplaats presenteren met de
komische opera Albert Herring van Ben
jamin Britten, nadat vorige maand daar
aan reeds opvoeringen in Rotterdam,
Scheveningen en Eindhoven waren voor
afgegaan. Het is een allergenoegelijkste
en wat meer zegt een esthetisch hoog
staande demonstratie geworden.
We kunnen beginnen, het geestige
werk van de librettist Crozier en de spran
kelende partituur van Britten te roemen
als een unicum op het gebied der parodie,
waarmee ze de duffe en hypocritische
sfeer van een kleine Engelse stad (en ook
elders) duchtig in het ootje nemen, alles
met de fijne humor van een waarheidszin
die niemand wil kwetsen maar die ieder
een als levensecht aanvaardt. De situaties
brengen dan nog mee, dat een doorgewin
terde muziekkenner doorlopend de bin
nenpret ervaart van Brittens muzikale in
venties, waaronder ook allergrappigste
ontleningen, die steeds de tijdgeest op
roepen; daartoe behoort zelfs (en raak te
pas gebracht) het Tristan-motief van de
liefdesdrank alsook een thema uit Das
Lied von der Erde. Dit alles verloopt in 'n
originele komische opera-stijl, die op stuk
van zaken het klassieke ensemblewerk
weet in te lassen. Verder is er volop te
genieten van de geraffineerde orkestratie
van het solistisch instrumentaal ensemble
van twaalf spelers, stuk voor stuk virtu
ozen, namelijk een combinatie van het
Amati Kwartet en het Danzi Kwintet,
plus bas, harp en slagwerk.
Dan is met bijzondere lof, om niet te
zeggen met geestdrift te gewagen van
het stemgehalte van de beide als gast
meewerkende Engelse actrices, Judith
Pierce (als de dorpsregentes Lady Bil
lows) en Elsa Lioni (als haar potige
huishoudster), twee monumentale figu
ren, zowel vokaal als van formaat. Naast
deze sterren handhaafden zich met ere de
mensen van de Opera-Studio, de dames
Maria Boender, Emmy Greger, Nelly
Morpurgo, Ans Philippo en Constanse
Mook, alsmede de heren Simon van der
Geest (vertolker van de titelrol), Meinard
Kraak, Hubert Waber en Gerard van
Loon. Als gast werkten bovendien nog
mee Rudolf Kat en Jos Borsboom. De ka
rakteristiek qua klankgehalte vormdij
een Heffend geheel.
Afhankelijk hiervan was in hoge mate
de spelkwaliteit en de montering als ge
heel, waarvoor men in de eerste plaats de
regisseur Jan Bouws dankbaar dient te
noemen; hij maakte met deze „Albert
Herring" zijn eerste produktie in Neder
land. Het is een markant debuut gewor
den.
Een vaardige zeer veel belovende jonge
kracht als dirigent van de Opera-Studio
hebben wij deze avond leren kennen in
de geboren Utrechtenaar Jochem Slot
houwer, die in het buitenland gewerkt
heeft en die men in zijn vaderland moet
trachten vast te houden. De wijze waarop
hij de vrij lastige partituur van Britten
vokaal en instrumentaal puntgaaf heeft
weten te realiseren stempelt hem tot een
geroepene.
Als kameropera ingekleed met prak
tische dekormiddelen van de Zuidafrikaan
Aubrey Couling, voldeed de montering in
de Kleine Zaal opperbest, maar ze zou het
ook doen in de Stadsschouwburg en er
wellicht het grote publiek trekken, even
goed als dat in Antwerpen het geval is
met Brittens beide kameropera's „Albert
Herring" en „De schending van Lucretia".
Er is nog slechts één voorstelling van
„Albert Herring" in 't vooruitzicht gesteld,
andermaal in de Kleine Zaal van het Con
certgebouw en wel op donderdag 18 ja
nuari. Aanbevolen voor de fijnproevers.
Jos de Klerk
Erfenis. Wijlen Brian Epstein, de manager
van de Beatles, die in augustus van het
vorige jaar op 32-jarige leeftijd is over
leden, heeft vier en half miljoen gulden
nagelaten. Daar er geen testament was
krijgt Epstein's moeder, nadat de fiscus
bijna anderhalf miljoen heeft opgeëist,
het geld.
KRO. De heer R. Schoonhoven, chef-re
dacteur van KRO-actualiteitenpro
gramma „Brandpunt", is met ingang
van 15 januari benoemd tot plaatsver
vangend hoofd KRO-televisie. Hij volgt
de heer B. Schmitz op, die hoofd van
de KRO-televisie is geworden, nadat de
heer Kastelijns benoemd was tot opvol
ger van de heer J. Rengelink, program
ma-commissaris van de NTS. De heer
Schoonhoven blijft chef-redacteur van
„Brandpunt" aldus onze correspondent
in Hilversum.
van Het Vrije Volk, dr. Th. W. van Veen
toen wij hem in zijn woning aan de Mid-
denduinerweg in Santpoort om nader com
mentaar vroegen op zijn ontslagaanvrage
per 1 mei a.s.
De heer Van Veen wilde wel zeggen dat
hij niet van zijn besluit zal terugkomen.
„Het is definitief. Per 1 mei of eerder, dat
hangt af van de benoeming van mijn op
volger, ga ik weg".
Hij zei nog geen plannen te hebben met
betrekking tot een nieuwe werkkring. „In
ieder geval ga ik niet naar een andere
krant. Ik weet echt nog niet wat ik ga
doen".
Gevraagd naar zijn eigen standpunt ten
aanzien van de reorganisatie van het editie
stelsel bij Het Vrije Volk, dat tenslotte tot
de breuk tussen de hoofdredacteur van de
krant en N.V. De Arbeiderspers heeft ge
leid, zei dr. Van Veen: „Daar zeg ik echt
niets meer over dan dat onze meningsver
schillen niet te overbruggen waren. Meer
krjjgt u van mij niet te horen".
ADVERTENTIE
■3|Ê voedzaam
gemakkelijk
lekker
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM Onder bovenstaande,
ironisch bedoelde titel vertoont vanavond
de VPRO een film van Lionel Rogosin,
waarin de samensteller aan de hand van
documentair materiaal af wil rekenen met
het goedkoop gepraat over oorlog en an
dere wereldomvattende problemen, waarbij
allerlei dooddoeners en gemakkelijk te han
teren slagzinnen gebruikt worden. Een
cocktailparty met zijn stereotiepe en mo
dieuze conversatie over allerlei onderwer
pen vult hij aan met toepasselijke journaal-
fragmenten die hij aan de filmarchieven
van talrijke landen ontleende. Door de te
genstelling tussen het lichtzinnige gezwets
van het waardige gezelschap en de onver
bloemde beelden van een gruwelijke wer
kelijkheid, die alle betrekking hebben op
oorlog, geweld, dood en ellende in onze
wereld, hoopt Rogosin bij de toeschouwers
een schokeffect op te roepen dat tot de
nodige inkeer en erkenning van medeschuld
zou moeten leiden.
Lionel Rogosin is bij de filmliefhebbers
bekend geworden door sociaal bewogen
documenten als „On the Bowery" en „Come
back Africa", filmverslagen over mense
lijke ellende die voornamelijk dank zij de
verborgen camera tot stand kwamen. Iets
van die werkwijze vinden we terug in de
behandeling van het feestje, waarop door
drank gestimuleerde uitspraken als „het is
een opwindend gevoel met je vinger aan de
trekker te kunnen beslissen of je iemand
doodt of niet" vallen en waar een oud
militair, peinzend over de oorlog, met
heimwee in zijn stem verzucht: „good times,
wonderful times", een uitspraak, die Ro
gosin tot titel voor zijn zeventig minuten
durende film koos.
C. B.
Nederland 1. Na pipo, de reclame en
het nieuws de kerkelijke actualiteitenru
briek „Kenmerk" van Wim Koole en An-
dré Truyman. Vervolgens AVRO's Sport-
panorama met de maandelijkse discus
sie. Deze keer is het onderwerp ama
teurisme en professionalisme in de sport.
Na het journaal van acht uur de vierde
en laatste aflevering van „Weerzien met
Indonesië", gemaakt door een AVRO-ploeg
onder leiding van Will Simon en Mr.
G. B. J. Hiltermann. Jaap van Meekeren
treedt op als presentator. Vandaag de
nadruk op de cultuur. Oude Ambachten,
tempels, op Bali dansen en een hanen
gevecht. Gert en Hermien Timmerman
zingen enkele van hun gouden hits. De
show speelt zich af in een oude vissers
haven. Het sluitstuk van de avond wordt
gevormd door Twistgesprekken met
God", de derde aflevering van deze re
ligieuze uitzending van Bob Rooijens. Pre
sentator Ds. Barthold van Ginkel mij
mert over de vraag: hoe moeten wij ons
instellen op het leed.
Nederland 2. Na Pipo Hoepla. Zevenen
vijftig minuten voor Hans Verhagen, Wim
T. Schippers en Wim van der Linden. Met
Phil Bloom, de Electric Prunes, een
Amerikaanse beatgroep en een nieuwe
Nederlandse beatgroep, genaamd Dragon
fly Na het journaal de oorlog. In „Good
Times wonderful times" helkelt de Ame
rikaanse filmer Lionel Rogisin de onver
schilligheid van de doorsnee mens voor
de gevaren van een nieuwe oorlog. Met
beelden uit de archieven laat hij zien
hoe verschrikkelijk een verslag is. Na
afloop van dit document gaat een
V.P.R.O.-forum van gedachten wisse
len over de film. Mr. Erica van Dijk-
Visser, Lourens ten Cate, Hans Gruyters,
Mr. J.v.d.Bergh en Prof. Dr. J. Kruithof
zijn de forumleden.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15
Pianorecital. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten.
7.45 Volksmuziek uit Joegoslavië. 8.00 Nws.
8.10 NCRV-lied. 8.13 Gewijde muziek. 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Moderne
liederen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio
10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Oude
muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00
Van twaalf tot twee. 14.05 Schoolradio. 14.30
Pizzicato. 17.00 Architectuur in Willemstad.
17.10 Voor de kinderen. 18.00 Volksliedjes.
18.20 Uitzending van de CPN. 18.30 Nws.
18.45 Actualiteiten. 19.05 Licht ensemble.
19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend geloven.
20.00 Oude kamermuziek. 20.45 De bliksem
flits, (hoorspel). 22.00 Kunst. 22.30 Nws.
22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk.
23.00 Context. 3.30 Liedjes. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm.
muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Uitgebreide
reportages. 9.40 Koormuziek uit de Middel
eeuwen en de Renaissance. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs
12.00 Klassieke en moderne kamermuziek.
12.27 Meded. ten behoeve van land- en tuin
bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10
Radiojournaal. 13.30 Muziek van Nederland
se componisten. 14.30 Amusementsmuziek
15.00 De verdwenen koning, (hoorspel). 15.40
Moderne Finse pianomuziek. 16.00 Nws. 16.02
Klassieke en moderne muziek. 16.25 Voor de
jeugd. 17.15 The Down Town Jazzband. 17.30
Lichte gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Ra
diojournaal. 18.25 Liedjesprogramma. 18.50
Licht orgelspel. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws.
19.35 Wie „Waagt" die zingt. 20.05 Hersen
gymnastiek. 20.30 Don Cesar, operette van
Rudolf Dellinger. 21.30 Sportman, -vrouw
van het jaar. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal.
22.55 Muziek van deze eeuw. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Nederlandse artiesten. 10.00
Nws. 10.02 Klink Klaar. 12.00 Nws. 12.02
Zorro. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres. 15.00 Nws.
1.502 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02 Mix.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte orkestmuziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30
Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09
Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15
Jazz 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32
Gramm.muziek. 18.35 Tips voor het verkeer.
18.40 Gramm.muziek. 18 45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Zang. 19.00 Nws. 19.40 Lichte
muziek. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lich
te orkestmuziek. 20.00 Nationale muziekwed-
strijd. 21.00 Boekbespreking. 21.15 Lichte mu
ziek. 22.00 Nws.
ADVERTENTIE
FRANS HALS MUSEUM
11 en 12 januari, 8.15 uur
piano-recital bij kaarslicht.
Kaarten a 3.90 bij
Fa. Alphenaar, tel. 10125 en 's avonds
aan de zaal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00
Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Kenmerk.
19.32 AVRO's Sportpanorama. 19.56 Reclame.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Weer
zien met Indonesië. 21.20 De Gert en Her-
mien-show. 22.00 Twistgesprekken met God.
22.30 Journaal.
NEDERLAND 11
18.50 Pipo de clown. 18 56 Reclame. 19.00
Journaal. 19.03 Hoepla 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 TV-film over het thema „oor
log". 21.30 Discussie. 22.15 Journaal.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Recla
me. 19.06 Spits-Uur, programma voor tie
ners. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.18
Reclame. 20.20 Mensen tussen hemel en aar
de: Openlucht-circus. 20.40 Worden wij met
vergiftiging bedreigd?, documentaire. 21.10
De deur des doods. (TV-film). 22.00 Van
avond in Nieuwspoort. 22.30 Een alternatief
voor vivisectie. 22.50 Journaal.
NEDERLAND II
18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00
Journaal. 19.03 De Verrekijker. 19.18 Van
gewest tot gewest. 19.35 De Onderwerping
van de zee. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 Het mysterie van de verdwenen trein,
(TV-film). 21.10 Denk-Beeld. 22.00 Tweeduus-
ter. 22.25 Journaal.