m
s
KAART
SANDWICH-MEISJES:
SUCCES IN LONDEN
mi
ttS
SANDWICHMANNEN:
DIT IS ONEERLIJK!
A
'f
Rico Bulthuis speelt open kaart
J
V
H
over de occulte „wetenschappen
21
mm mumi
Erbij
vuur
water
Scepters
Kelken
Staven
Bekers
Klaveren
Harten
willen
voelen
A zaaien AA
lu"cht
lijden
aarde
ontvangen
oogsten
A zaaien aa oogsten a
RicoBiilthuls
A
MnaraaiNi nosivw
19
Hr-r *.v .j
^3- y.
- i.
(Van een onzer verslaggeefsters)
KAARTLEGGERIJ als exponent van de astrologie is een zaak die mil
joenen mensen over de hele wereld al eeuwenlang intrigeert. Weliswaar
ontbreekt aan het toekomstvoorspellen een zuiver wetenschappelijke grond,
maar dat neemt niet weg dat vele groten der aarde, onder wie Napoleon,
zich vlak voor het nemen van een belangrijke beslissing de kaart lieten
0,11 over de afloop van een bepaalde zaak niet in het ongewisse te
blijven. Kaartleggery staat bij mensen die nieuwsgierig naar de toekomst
zjjn nog steeds in de belangstelling. Tientallen kaartlegsters verdienen
daar in alle grote wereldsteden een dik belegde boterham aan.
DOOR DE steeds verder voortschrij
dende „Doe-Het-Zelf'-rage wordt nu
ook hun mysterieuze domein aange
tast. De Haagse letterkundige Rico
Bulthuis slaagde er namelijk in de
eeuwenoude mystieke betekenis van de
speelkaarten te achterhalen en boven
dien verdiepte hij zich terdege in de
geschiedenis van de kaartleggerij. Al
zijn ontdekkingen vatte hij op een hu
moristische wijze samen in het koste
lijke boekje „Open Kaart" dat dezer
dagen als vierde en laatste deeltje van
de door Erven J. J. Tijl NV te Zwolle
uitgegeven serie „De Toverspiegel"
verscheen.
„De WERELD wil bedrogen worden
Wij zetten de werkzaamheden dus vro
lijk voort", met dit citaat van een ge
renommeerde kaartlegster leidt Rico
Bulthuis zijn boekje in. Hij beschouwt
zijn werk als een serieuze grap maar
zegt toch „In kaarten is alles terug te
vinden wat een mens in zijn leven mee
kan maken. Het is boeiend om daar
mee te spelen. Ik geloof dat het kaart-
leggen daarom voor zoveel mensen zo
aantrekkelijk is". Hij zelf is er echter
de man niet naar om in het kaartleg-
gen te geloven, dat blijkt uit de lichte
ironie waarmee hij zijn wetenschap
te boek stelde. De Haagse auteur heeft
zich in kritische zin altijd voor de ge
schiedenis van het occultisme geïnte
resseerd.
Maar toch misgunt hij meer lichtge
lovige lieden de genoegens van het in
de toekomst kijken niet en geeft hij
zelfs toe dat er in sommige gevallen
zeer markante feiten door middel van
Zwaarden
Sabels
Schoppen
Pentagrammen
Munten
Ruiten
kaartleggerij aan het licht kunnen ko
men.
AL SPEELT telepathie daarbij ook
een rol. Voor de samenstelling van
„Open Kaart" raadpleegde Rico Bult
huis de „Zohar" ,een mystiek boek
waarvan de eerste druk in 1558 ver
scheen.
Volgens hem kan het kaarten zon
der meer als een gokspel van 52 kaar
ten met een bepaalde waarde worden
gezien. Ze zijn voortgekomen uit een
veel zinrijker losbladig boek van 78
kaarten, dat onder de naam Tarot om
streeks het midden van de veertiende
eeuw in Joodse religieuze kringen bij
zonder populair was.
ALLERLEI invloeden van Oosterse
volkeren en de Grieken bepaalden de
figuren en de kleuren van het kaart
spel. De Tarot zelf kende vier symbo
len: staven, kelken, zwaarden en mun
ten, die later werden veranderd in
klavers, bekers (harten), schoppen en
ruiten. Wat de schoppen betreft: een
maatregel in revolutionaire tijden be
paalde dat de zwaarden toen moesten
worden omgesmeed in vredige schop
pen. De Tarot zelf bespreekt Rico Bult
huis echter nauwelijks in zijn boekje
omdat een verhandeling hierover te
ver zou gaan. Zijn boekje is een hoogst
amusant werkje geworden voor leer
gierige „Doe-het-zelvers", die uiter
aard niet willen toegeven dat zij in
kaartleggerij geloven, maar die naar
de toekomstige afloop van hun proble
men zo verschrikkelijk nieuwsgierig
zijn.
Klaver negen, contact
met het buitenland, aldus
vermaarde kaartlegsters.
VOOR MENSEN die zelf een poging
willen wagen om in het koffiedik te
kijken besloot Rico Bulthuis zijn boek
je met een korte samenvatting over de
techniek van het kaartleggen en het
kaartlezen. Voor het geval dat u uw
schema van de uit twaalf plaatsen be
staande tovercirkel. U komt er een
eind mee, maar het is nog veel inte
ressanter om dieper door te dringen
in toekomstmysteries al was het alleen
maar bij wijze van een aardig tijd
verdrijf.
Tenslotte een paar aanwijzingen voor
het geval u zelf wilt gaan kaartleg
gen.
Harten aas: Overwinning, volledig
Omslag ontwerp van R. W.
Oxenaar.
Kaarten met pin-up-girls
maakte opgang in de jaren
vijftig.
nieuwsgierigheid nauwelijks kunt be
dwingen, hierbij een overzicht van de
betekenis van iedere kaart en een
LI PENBV
avoT
Harten heer: De vriend, de minnaar,
de medeminnaar.
Harten vrouw: De minnares, de lieve
De magische cirkel
(rechts) en enkele oude
kaartleggers-symbolen
overeenstemmend met
de kleuren van ons
kaartspel.
s.
1. wat u ontmoet
2. wat u bezit
3. wat u leest
4. wat u zich herinnert
5. wat u riskeert
6. wat u moet verdragen
7. wat u bemint
8. wat u moet ontdekken
9. waarop u wacht
10. wat u zult bereiken
11. wat u beschermt
12. wat u bedreigt
vriendin, de medeminnares.
Harten boer: Behulpzame kennis, tus
senpersoon.
Tegenwerking in de
Genegenheid, klein ge-
Harten twee:
liefde, ruzie.
Harten drie:
luk, flirt.
Harten vier: Strijd met het gevoel.
Harten vijf: Flirt en spel, roekeloos-
loosheid, brief.
Harten zes: Tegenslag in de liefde, ver-
23
Prltage de mort.
Maladie. Deuil. Pertea
Danger.
Rtnverti
Perte de parenta.
Per.e d argent.
MORT
Schoppen negen in de
vorm van een echte waarzeg-
kaart.
andering, verdriet, verlies van geloof
en vertrouwen.
Harten zeven: Huwelijk, trouw, liefde,
geluk.
Harten acht: Geheime liefde, liaison.
Harten negen: De wenskaart, wachten
Vt 'op de goede afloop.
Harten tien: Innerlijk zekerheid, ge
loof, succes in de kunst en wetenschap.
Schoppen aas: Het lot beslist het oor
deel, huis van een tegenstander.
Schoppen heer: De autoriteit, de wet,
de strenge heer.
Schoppen vrouw: De afgunstige wraak
zuchtige vrouw.
Schoppen boer: De saaie relatie, de
koele minnaar, de onheilsbode.
Schoppen twee: Overeenstemming,
medewerking, vrede.
Schoppen drie: Tegenwerking, een
zaamheid, verlies.
Schoppen vier: De gestaakte strijd,
kleine overwinning, veiligheid.
Schoppen vijf: Nare brief, schandaal,
mislukking.
51 FORTUNE PAR MAR1AGE
ou par aide et concours d'arais
omóuE
ArtUtiqne
Blond-do»
to<;-zaïp ap no
Een mystieke kaart waaruit
gerenommeerde koffiedikkijkers
bij voorkeur de toekomst lezen.
Schoppen zes: Nieuwe mogelijkheden
verandering, ontnuchtering, zelftucht.
Schoppen zeven: Scheiding.
Schoppen acht: Het verborgene.
Schoppen negen: Afscheid voor eeu
wig dood, inkeer.
Schoppen tien: Bankroet, schandaal,
schone lei.
Ruiten aas: Kans op geld, fortuinlijk
heid, zakengebouw.
Ruiten heer: De zakenman, de kennis,
de concurrent.
Ruiten vrouw: De lichtzinnige, de be
rekende medeminnares.
Ruiten boer: De intrigant, de jobstij
ding, verraad.
Ruiten twee: Tegenwerking in geldza
ken, verlies, gierigheid.
Ruiten drie: Klein geschenk, een za
kelijk voordeeltje, zakenrelatie.
Ruiten vier: Schuld, geldelijk verlies,
strijd om het bestaan.
Ruiten vijf: Speelzucht, roekeloos met
geld, kans op winst.
Ruiten zes: Tegenslag in zaken, ver
andering, verlies, crisis.
Ruiten zeven: Zekerheid in geldzaken,
welgesteldheid.
Ruitenacht: Geheim geld, duistere
winst, omkoperij, diefstal.
Ruiten negen: Erfenis, wachten op
geld dat komt.
Ruiten tien: Rijkdom, materie, for
tuin.
Klaveren aas: Iets geheel nieuws in
uw woonhuis.
Klaveren heer: De heer die zich de
kaart laat leggen of de held uit uw
levensverhaal.
Klaveren vrouw: De vrouw die zich
de kaart laat leggen of de heldin uit
uw levensverhaal.
Klaveren boer: Aardige kennis of een
kind.
Klaveren twee: Tegenwerking in nieuw
plannen.
Klaveren drie: Medewerking in ver
standelijke zaken.
Klaveren vier: Strijd met het ver
stand.
Klaveren vijf: Het avontuur, moed, een
brief.
Klaveren zes: Verlies van prestige, te
genslag, ziekte.
Klaveren zeven: Succes in zaken, goe
de samenwerking.
Klaveren acht: Geheime opdracht,
men wordt in vertrouwen genomen.
Klaveren negen: Wachten en naden
ken, contact met het buitenland.
Klaveren tien: Liefde of grote interes
se, huis der vrienden.
LONDEN IS EEN STAD van oeroude tradities. Dat geldt
ook voor een groot aantal mensen die een karakteristieke
kledij dragen of zich op andere wijze duidelijk van de ge
wone „man in the street" onderscheiden. De bolhoed en de
opgerolde paraplu bijvoorbeeld, zijn zo'n aloud statussym
bool van een bepaalde klasse of kaste. Maar ook de kleur
rijke middeleeuwse kledij van de „yeoman of the guard"
ook wel „beefeater" genaamd met zijn onafscheidelijke
hellebaard, de gepluimde helmen der Household Cavalry, de
helm van de „bobbies" (met de stormband onder de kin),
de met duizenden paarlmoeren knoopjes bestikte kleren van
de „tipsters" bij de paardenrennen en vele andere uitzonder
lijke beroepssymbolen.
DAARTOE BEHOREN sinds onheuglijke tijden ook de
jandwichmenin de Londense City. Oude mannetjes vooral,
die met grote reclameborden op borst en rug, en zelfs hoog
V*
i
boven hun hoofden, de voornaamste winkelstraten op en
neer wandelen. Restaurants en warenhuizen maken gaarne
gebruik van de diensten van sandwichmannetjes om speciale
aanbiedingen aan te prijzen. Maar nu wil het geval dat,
vooral in de wintermaanden, de animo voor dit beroep sterk
terugloopt. Want ook in Engeland genieten bejaarden een
soort staatspensioen. En wie daarnaast nog een appeltje voor
de dorst heeft, die past ervoor om zich „voor een grijpstui-
ver" vele uren per dag te laten natregenen in de kille, mis
tige Londense winter
WERKSTUDENTEN hebben een deel van de sandwich-
business overgenomen. Maar nu, in de koude maanden, over
treft de vraag het aanbod. Vandaar dan ook dat er af en
toe in Oxford Street, een der drukste winkelstraten, een
drietal sandwichmeisjes opdoken: jonge vrouwen in mini
rokjes die reclameborden torsen voor een groot meubelmaga
zijn. Daar schrokken de traditie-lievende Lendenaars dan
drietal sandwichmeisjes opduiken jonge vrouwen in mini-
vonden zij en de meeste voorbijgangers keken nog eens
om, glimlachend, naar de kwiek-rondstappende jongedames
Of zij allemaal de reclame-boodschap gelezen hebben, moet
betwijfeld worden. Misschien gold hun aandacht meer de
lange, genetkouste benen der sandwichgirls, die inderdaad
gezien mochten worden. Maar de sandwichmannetjes in Ox
ford en Regent Street zijn kwaad; voelen zich in hun brood
winning bedreigd en noemen dit oneerlijke concurrentie....