Grafisch werk van Rob Clous Plastieken van Nico Betjes elk willekeurig bedrag moet kunnen betalen -aan wie ook. waar ook in Nederland... is er nu al 50 jaar een Postcheque- en Girodienst. 50 jaar voor en van ons allemaal POSTCHEQUE- EN GIRODIENST 1918-1968 GOEDE EXPOSITIE IN GALERIE BOUMANS „Casablanca" verloren door schuld van kapitein en stuurman mm —Marktberichten Mas sa-doorlichting bij Hoogovens Visser gebruikte netten met te kleine mazen 50 JAAR VERLOVINGS RINGEN II DINSDAG 16 JANUARI 196 8 I eelzijdiger Afgeleide natuur Yvonne Paul opgenomen in Prov. Ziekenhuis Gestrande tankers spoedig vlot mmmmjsssmwi cle boei - - v1*- ,w Een halve eeuw geleden heeft een aantal mensen ingezien, dat iedere Neder lander op eenvoudige wijze moet kunnen deelnemen aan het gemakkelijke "girale" betalingsverkeer. Daarom werd op 16 janu ari 1918 de Postcheque-en Girodienst inge steld. Dank zij dat initiatief is er voor ieder een die dit wenst een postgiro-rekening. Hoe belangrijk dat is, weet nu iedereen. De postgiro is uitgegroeid tot een zaak van algemeen belang. Niet alleen voor het grote bedrijf en voor de winkelier. Ook de particulier maakt steeds meer gebruik van de postgiro. Terecht: wie in een winkel iets koopt of thuis laat bezorgen, voldoet de nota per postgiro; de wegenbelasting gaat langs dezelfde veilige weg naar Apeldoorn; het abonnementsgeld voor een krant b.v. naar Amsterdam; de premie voor een le vensverzekering naar Rotterdam; de con tributie voor een vereniging naar Utrecht; de gift voor een charitatieve instelling naar Maastricht.... Zo wordt voortdurend door heel Nederland geld verplaatst. Langs post- girale weg - snel, kosteloos en doelmatig, of het nu een bedrag is van enkele kwartjes of een som van f. 10.000,-. Dat kan allemaal per postgiro. De postgiro is dan ook niet meer weg te denken. Deze dienst heeft zich ontwikkeld tot een instituut met bijna 1.500.000 rekening houders. Zij profiteren van het grootste gironet van Nederland dat reeds enkele ja ren is geautomatiseerd. De computerkan sen werden gegrepen toen ze er waren. Nu staan er computers in de postgiro-centra te Arnhem en Den Haag. Geruisloos en feilloos verwerken ze bijna een miljoen overschrijvingen per dag. Ze worden ge voed door de wensen van anderhalf miljoen rekeninghouders. Misschien bent u daar nog niet bij. Dan doet u zichzelf tekort. Want die com puters staan er ook voor u. En u kunt er heel eenvoudig gebruik van maken. Dat is plezierig voor u en voor alle mensen die al een postgiro-rekening hebben. Giro bete kent "ronde", "kring", en hoe groter de kring, hoe beter dat is voor iedereen. Zie daar de maatschappelijke functie van de postgiro en daarom kunt u er zonder meer een rekening openen. Op elk postkantoor liggen aanvraagformulieren voor u klaar. Komt u maar in de kring: de Postcheque- en Girodienst bestaat vandaag 50 jaar en u mag de jubilaris en zijn 1.500.000 rekening houders best de hand reiken. BEVERWIJK. Galerie Boumans exposeert grafisch werk van Rob Clous eh plastieken van Nico Betjes, twee kunstenaars die in deze con treien ruime bekendheid genieten. Ze hebben vaker samen geëxposeerd omdat hun uitingen elkaar uitstekend aanvullen. Beiden werken in het grensgebied tussen werkelijkheid en verbeelding. Clous laat zich daarbij vaak inspireren door vormen uit het areaal der techniek in samenhang met de menselijke samenleving. Betjes gaat uit van natuurvormen, die abstract worden toegepast, maar blijven herinneren aan de werkelijkheid. Het werk van Clous begint steeds meer facetten te tonen. Hij is nu niet meer alleen de graficus, maar hij past ook an-1 dere technieken toe. Er hangen ook gouaches, kartondrukken en bladen in mengtechnieken. Een en ander betekent een verrijking van zijn uitdrukkingsver mogen, vooral omdat hij zijn onderwer pen nu ook uit een ruimere kring kiest. Een blad van Rob Clous in een mengtechniek, een collage tevens, met als centrum een foto waarop hij een etsplaat in de hand houdt. Er omheen in dekkende waterverven een aantal van zijn onderwerpen, die hem bezig houden. De compo sitie roept ook herinneringen op aan de tijd dat Clous in Amsterdam toneeldecors schilderde. Met die gouaches is hij nog niet zo lang bezig. Hij heeft er begrijpelijker wijze nog niet de vormkracht in ge vonden die zijn etsen zo interessant maakt. Clous verafschuwt „gemakkelijk" werken. Dat heeft hij met zijn etsen reeds lang bewezen. In zijn gouaches is dat ook zo, maar dat vergt dan ook een be heersing van de techniek. Hij kan er al les wat hij kwijt wil nog niet in zeggen. Het geeft niet, want het zijn reeds bladen met een rijke belofte, die hij wel zal kun nen inlossen. Dat laatste kan ik schrijven, omdat hij in zijn kartondrukken, ook een nieuwe techniek voor hem, al wel uitstekende dingen bereikt. Deze wijze van werken ligt dan ook wat dichter bij het etsen en hij past de mogelijkheden ervan dan ook heel goed toe. Ik heb al eens eerder geschreven, dat Clous bewogen is door de vertechniseerde wereld, waarin de mens een onderdeel van zijn machines is geworden. Hij con stateert dit in zijn etsen in een protest houding. In zijn nieuwere werk zijn daar nog gporen van terug te vinden, maar er dui ken nu ook nadere beeldende elementen op. In zijn gouaches gebruikt hij nu ook natuurvormen, bijvoorbeeld ontleend aan bomen, om een irreëel beeld te scheppen ergens tussen droom en werkelijkheid in Hier geen protest, maar wel een soort huivering, alsof hij voor een wereld staat die hem nog vertrouwd moet worden Weer anders is zijn prachtige kartondruk „Beeldend mens", een zelfportret dus eigenlijk, maar weer geplaatst in een on werkelijke verschijningswereld. Ik ver moed, dat die kartondrukken een bijzon dere verrijking van zijn mogelijkheden zullen gaan worden. Bij Nico Betjes geen protesthouding te gen mens en machine, ook een veel min der „intellectuele" kunst. Hij laat zich sterk leiden door een bijna archaïsche intuïtie, waarin mensen, dieren en bomen een rol spelen, alsof de maatschappij er nog niet is. Zijn natuurelementen worden dan niet „gelijkend" weergegeven, maar als spelmogelijkheid tot een eigen vor- menwereld, die lijfelijk aandoet, maar het niet is. Zijn beste beelden voltooien als het ware zichzelf binnen de geest van de beschouwer. Een som van ronde vormen binnen één plastiek doen de beschouwer denken aan een moeder-en-kind-verbeel- dig of een dergelijk onderwerp, zonder dat deze idee in haar totaliteit wordt uit gedrukt. De ene keer is Betjes met deze vormen gelukkiger dan de andere. Zijn gesloten, ronde en „klompachtige" vormen die soms aan Arp doen denken zie ik het liefst. Zijn boomlange plastiek in het mid den van dit zaaltje biedt veel minder hou vast aan de verbeelding van de beschou wer en is voor mijn gevoel een misgreep. Aan die misgreep til ik niet zwaar, omdat Betjes in zijn andere werk bewijst een uitstekend beeldhouwer te zijn. Hein 'Steehouwer (Van een onzer verslaggevers) SANTPOORT. Yvonne Paul is opge nomen in het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort. Dit is geschied op advies van psychiaters die in Amsterdam met haar hebben gesproken. Tijdens haar verblijf in de vrouwenafdeling van het Huis van Bewaring in de hoofdstad pleegde zij lij delijk verzet en weigerde zij voldoende voedsel tot zich te nemen. Een opneming in het Provinciaal Zie kenhuis zoals met Yvonne Paul is ge schied, is geregeld in de Krankzinnigen wet. Hoe lang de vrouw, die nog steeds slechts wil praten over terugkeer naar de Verenigde Staten, waar zij begin oktober werd uitgewezen, in Santpoort verpleegd zal worden, kan uiteraard niet worden ge zegd. Hierin hebben de medici het laatste woord. Gisteren berichtten wij dat de vrouw niet voor de Haarlemse politierech ter is verschenen, omdat de officier van Justitie zijn dagvaarding tegen haar we gens lokaalvredebreuk (op Schiphol) heeft ingetrokken. ROTTERDAM Tussen de pieren bij Hoek van Holland hebben maandagavond twee tankers korte tijd aan de grond ge zeten. Acht Europoortsleepboten slaagden «r in de beide schepen los te trekken. Het waren de 44.000 brt. metende „Sou- vereign Clipper" uit Zweden en de 12.800 brt. metende Noor „Grenanger". De Zweedse tanker moest plotseling een zuiger ontwijken en kwam daarbij dwars te liggen. Daardoor raakte ook de „Grenanger" in moeilijkheden. (Van een verslaggever) AMSTERDAM. De Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein en de eer ste stuurman van het Antilliaanse motor schip „Casablanca" gestraft voor het op de rotsen lopen en verloren gaan van ge noemd schip, ruim twee jaar geleden op de Roche Grande aan de Noordoostkust van Ilha de Santo Antao, Kaap Verdische Eilanden. De kapitein is vier maanden, de eerste stuurman vijf weken geschorst. De eerste stuurman heeft zijn kapitein niet gewaarschuwd toen hij het vuur van Ilha do Boi niet waarnam toen zo iets al geruime tijd het geval had moeten zijn. Hij vertrouwde te veel op het gegist be stek. Hij was niet voldoende georiënteerd. De log stond niet uit, het echolood werd niet gebruikt en de radar gaf geen inlich tingen. Bovendien heeft de stuurman de zeilaanwijzingen niet geraadpleegd. Bij het lopen van de wacht is hij te kort geschoten. Hij is mede schuldig aan de stranding van de „Casablanca". De kapitein heeft eveneens schuld. Hij heeft bij zijn beleid te weinig verant woordelijkheidsgevoel getoond. Hij heeft het middagbestek, opgemaakt door de stuurlieden, onvoldoende gecontroleerd. De kapitein heeft te veel op zijn beloop gelaten. Hij had tijdig op de brug moeten zijn toen het licht van Ilha do Boi zicht baar moest zijn. Hij heeft te veel overge laten aan de stuurman. De kapitein is mede schuldig aan de stranding en het verloren gaan van zijn schip. ADVERTENTIE htCfflÊk kv>: Stijlvol klassiek of fonkelend van enthousiasme. Grote keu ze en gezellig kiezen. Fraaie gravering is bij de kosten in begrepen. Prijzen vanaf f 120.- p.p. JUWEUER HORLOGER MARKTPLEIN - KENNEMERLAAN LANGE NIEUWSTRAAT - IJMUIDEN BEVERWIJK De noteringen aan de veiling „Kennemerland" waren maandag: prei 25-77; groenekool 14-32; boerenkool 13-55; rodekool 7-16; knollen 8-35; sprui ten 35-126; breekpeen 10-20; uien 12-27 en witlof 65-90. (Van een verslaggever) IJMUIDEN. Achttienduizend perso neelsleden van Hoogovens en het personeel van firma's die op het bedrijf werken worden doorgelicht. Het röntgenologisch borstonderzoek is maandag begonnen. De auto waarin dit onderzoek wordt ge daan zal op 33 verschillende plaatsen op het bedrijf komen. Bij het vorige onderzoek werd in 19 ge vallen een afwijking geconstateerd. In geen van die gevallen trof het een bui tenlandse werknemer. De buitenlandse werknemers worden met een grotere fre quentie „bekeken." Om een onnodige hoge dosis röntgen stralen te vermijden, wordt aan hen bij wie na 1 november 1967 een röntgen-on- derzoek van de borstorganen heeft plaats gevonden, aangeraden niet aan het onder zoek deel te nemen. (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM. „Dat kunnen wij niet betalen", zei maandag een Katwijkse reder voor de Haarlemse economische politie rechter. De officier van justitie had te gen de reder en een 43-jarige schipper een boete van ƒ250 geeist. Zij zouden het Besluit Bescherming Zeevissoorten heb ben overtreden. In de week van 13 tot 20 november gebruikte de Noordzeevisser bij IJmuiden trawlnetten met te kleine mazen. De verplichte wijdte is 75 mm. Deze mazen bleken bijna 10 mm. kleiner te zijn. „Wij kunnen er niets aan doen", vond de reder, een net rekt of krimpt". De politierechter veroordeelde de reder en de visser tot elk tweehonderd gulden boe te. ADVERTENTIE V SStó «SS .- \v. -O XvJsK&mKS i ik. I t - H: Omdat U, zonder kosten, ii ii? daarom PgD s. V .v...V.rd./i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 4