Voor reformatie in breedte en diepte Gesprek met prof. Velema n i Dood van priester-arbeider teken aan de wand Theologische etherleergang Verouderd beleid in fabrieken <4^ Den Alerdinck Zendingsarbeider ZATERDAG 20 JANUARI 1968 Erbij 14 mmmmm Grote zorg 1 i Nieuwe vicaris Doodsslaap Politiek mm s« &s3r Roemeense bijbels Kerkboek zonder gezangenbundel Theologen over vrede - 1 Merkwaardige reactie Herderlijk schrijven Het opvallende van prof. dr. W. H. Velema, te Ugchelen, is zijn harte lijkheid en bescheidenheid. Van deze hoogleraar zou men kunnen zeg gen dat hij zich in de eerste plaats dienaar van God weet. Evenals bij Calvijn prevaleert bij hem de eer van God. Dat is zijn levensdoel. On middellijk daarop volgt, dat hij dienaar wil zijn van de Christelijke Ge reformeerde Kerken, en dat in de volle breedte, lengte en diepte daarvan. Toch mag men niet beweren dat prof. Velema kerkistisch zou zijn. Daar voor zijn zijn inzichtn te objectief afgestemd. Ook is zijn achting voor en erkenning van zijn mede-christenen in andere kerkformaties te groot en te echt dat hij hen als broeders zou discrimineren. Maar dat de Chris telijk Gereformeerde Kerken hem zeer na aan het hart gaan, is boven alle twijfel verheven. Velema is puur christelijk gereformeerd. Mede daardoor was het een evenement met deze prof. op een aantrekkelijk niveau en in maximale sportiviteit te discussiëren over de diverse di mensies van het gemeenschappelijke geloofs-belijden, zoals zich dat in de verschillende kerken manifesteert. Welke plaats heeft de Christelijk Ge reformeerde kerk in de Gerefor meerde gezindte volgens U? Deze kerk heeft een geheel eigen plaats en opdracht in het geheel van Kerkelijk Nederland. Zij heeft de har telijke bedoeling in prediking en pasto raat de erfenis van de Reformatie in de breedte en de diepte tot haar recht te laten komen. Wat is dat specifiek eigene dan? In de gereformeerde belijdenis is een bepaalde verhouding tussen Gods recht en tussen Gods liefde. Deze ver houding wordt in allerlei kringen scheef getrokken. Het recht Gods wordt soms opgeofferd aan de liefde. De liefde krijgt dan een verkeerde plaats. Het zondebesef wordt dan min der of helemaal niet meer noodzake lijk, terwil dit in prediking en pasto raat naar voren moet komen. De Christelijk Gereformeerde kerken willen aan deze verhouding recht doen. Hebben de Christelijk Gereformeer de kerken eigenlijk wel bestaans recht te midden van de andere bij- belgetrouwe kerken. Moet het niet één herder en één kudde worden? Ik vermoed dat niet veel mensen gelukkig zijn met de kerkelijke ver deeldheid. Ik juich er ook niet over. Het is echter niet gerechtvaardigd de Christelijk Gereformeerde kerken op te geven, zolang zij dienstbaar zijn in het geheel van Gods Koninkrijk. Het is haar heilige roeping te zijn die zij is, ook in dienstbetoon aan de andere kerken. U bent er dus voor, dat ieder zijn eigen kerkje blijft spelen? Ik ben voor contact, toenadering en beïnvloeding van de kerken onder ling. Toch ben ik er niet voor dat ons kerkgenootschap in de één of andere kerk zal opgaan. Wij mogen onze po sitie niet opgeven, zoals God ons die in het verleden gaf. Acht u de Christelijk Gereformeerde kerken de enige ware kerken in Ne derland? Dat zou ik niet graag willen bewe ren, dat doen de Vrijgemaakten. Wel is het een feit dat onze kerken een rechtmatige plaats hebben gekregen in de loop der geschiedenis. U bent dus niet geporteerd van een eenheids-Kerk voor de Gereformeer de gezindte? Als we op goede gronden tot een nationale Gereformeerde kerk konden komen in Nederland zou dat een heer lijke zegen zijn. Hoe staat u momenteel tegenover de Vrijgemaakten? Ik vind de gehele gang van zaken bij de Vrijgemaakten ontstellend! De verdwazing van het tegen elkaar op staan verbijstert mij. Ik snap niet dat er geen broeders zijn, die daar de zaak tot orde roepen. Deze ontwikke ling wordt voor mij een principieel verschil. De mensen die daar op het ogenblik gekwalificeerd worden als on trouwe herders verdedigen standpun ten die ook Christelijk Gereformeerde predikanten huldigen. Dezen zouden dus een zelfde kwalificatie ondergaan. Wat vindt u van de ontwikkeling in de SYNODALE Gereformeerde ker ken? Hoewel ik bijzonder veel waarde- Angelo kardinaal dell'Acqua is door paus Paulus VI benoemd tot vicaris van Rome. Dit is een van de mach tigste posities in de Vaticaanse hiërarchie. Hij is 63 jaar oud. ring heb voor een figuur als bijvoor beeld ds. Overduin, vervult mij in het algemeen de ontwikkeling in de Gere formeerde kerken toch met grote zorg. Ik denk aan de beschouwingen over de Heilige Schrift. Het boekje van Baarda hierover vervulde mij met schrik. Het geeft weer wat de leerlingen van Bult- mann propageren. Men accentueert zo zeer het menselijke in de Schrift, dat aan haar als Woord van God, door de Kerk als Canon aanvaard, te kort ge daan wordt. Toch schijnt een figuur als dominee Overduin zich nog best op zijn ge mak te voelen in de Gereformeerde kerken? Met al mijn waardering voor Over duin, en vooral ook voor zijn nieuwe boek: „Worden als een man", moet ik toch zeggen dat hij mij ten opzichte Prof. dr. W. H. Velema. van deze materie te weinig positief is. Hij moest concreter stelling kiezen te gen deze vleugel in zijn kerk. Ik denk met name aan zijn welwillende beoor deling van het laatste boek van dr. Kuitert. Ik kan me niet voorstellen dat er bij hem tegen het tweede deel van dat boek geen bezwaren leven. Wat is uw mening over de doods slaap? De voorstellingen hierover van ds. Telder wijs ik volkomen af. Het is mij ten enenmale onmogelijk met deze op vatting van Telder troost te brengen in het sterfhuis. Is dat niet te sterk uitgedrukt? Dominee Telder heeft op het sterf huis toch de onmetelijk grote troost van de opstanding des vleses en het eeuwige leven? Zij het dan niet van stonde aan na het sterven, maar bij de jongste dag. Dit is toch ook een reële troost? Inderdaad was mijn uitdrukking wat te sterk. Maar het feit dat ik de gelovigen er op mag wijzen, dat hun in Jezus ontslapen betrekkingen reeds NU gelukkig zijn, is toch groter troost dan alleen maar te wijzen op de op standingsdag? Is dat wel zeker? Na het sterven be staat er toch geen tijd meer; al zou iemand dus duizend jaar in doods slaap zijn, is dat voor hem dus, nog geen sekonde?! Dat kan best zijn. Maar voor de nabestaanden is het wel degelijk een periode van tijd. Hebt u geen betere bewijsvoering voor uw standpunt, dan het geven van troost? Zeker wel. Lees Philippenzen 1 vers 23, waar Paulus schrijft: „Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; maar nog in het vlees te blijven is no diger om uwentwil". Mij dunkt dat Paulus hier wel doelt op een onmiddel lijk verenigd zijn met Christus, na het sterven. Zou u Telder hierom de christen- naam willen ontnemen? Ik geloof niet, dat je Telder geen christen kunt noemen. Maar om hem als predikant en leraar te handhaven, is een andere zaak Bent u voor de vrouw in het ambt? Voor de vrouw in het ambt zie ik geen bijbelse mogelijkheid. Noch in het O.T. nog in het N.T, vinden we voorbeelden dat de ambtelijke bedie ning in vrouwenhanden gelegd wordt. Vind u politiek een noodzakelijk kwaad? Politiek is een noodzakelijke zaak. In wezen dus goed. Zelf ben ik A.R. Maar ik ben niet zo gelukkig met haar zwaai naar links. Het evangelie dient toch radicaal verstaan te worden? Ik zie die hang naar links niet als een uitvloeisel van het radicaal ver staan van het Evangelie. Ik zie be paalde tendenzen die mij met zorg vervullen. Wij zijn op weg naar een staatssocialisme. Ik geloof dat staats bedrijven zeer remmend zullen werken op het particulier initiatief. Volgt u de ontwikkeling van Israel met belangstelling? Het feit dat Israel de oorlog heeft gewonnen tegen een zo grote over macht, zie ik als verbandhoudend met Gods bemoeienis en trouw over Is rael. Toch was deze overwinning een pro duct van optreden door kracht en ge weld, terwijl Jezus leert dat het door zijn geest zal geschieden. Wanneer Israel de oorlog verloren had zou het in Palestina van de kaart zijn geveegd. Israel is een ergenis voor de volken. Het feit van het voort bestaan van Israel is een steen des aanstoots voor de Arabische volken. Israel is volk van Gods verbond. God blijft Zijn volk en Zijn verbond trouw. Ziet u deze oorlog dan als een soort heilsfeit? Ik zie het niet als een heilsfeit maar wel als een mogelijkheid waar door God Zijn beloften aan Zijn volk gaat vervullen. Heeft u nog een slotopmerking? Twee dingen: Ik zie in onze tijd een grote neiging om het verticale van het Evangelie, namelijk dat het van God komt en tot verzoening met God brengt, in te ruilen voor het ho rizontale: De verhouding tussen men sen en volken tot het een en al te ma ken. Ik geloof dat we met aan die nei ging toe te geven het Evangelie kwijt raken. Laten we het uitzicht naar Ter gelegenheid van 450 jaar hervorming geeft de Koninklijke Begeer een herdenkingspenning uit, die aan de voorzijde een borstbeeld van Martin Luther in toga laat zien en aan de keerzijde de slotkerk van Wittenberg met links op de achtergrond het slot. De penning wordt geslagen in goud, zilver en brons. LONDEN (AP) De Roemeense staatsdrukkerij zabinnenkort honderd duizend bijbels drukken, zo hebben de Britse en Noorse bijbelgenootschappen bekend gemaakt. Papier en inkt zjjn reeds naar Roemenië gezonden. De secretaris van het genootschap voor Europese aangelegenheden, rev. B. J. Tidball, heeft in Boekarest daarover besprekingen gevoerd. De bijbels zullen worden verdeeld in tienduizend parochies van de orthodoxe kerk. LUNTEREN. Het nieuw uit te geven kerkboek zal verschijnen zon der gezangenbundel, zo heeft de gene rale synode der gereformeerde kerken besloten. Gereformeerden zullen zit ting nemen in een werkcommissie ter voorbereiding van een gezangenbun del voor heel Nederland, zo heeft de synode verder besloten. Deze ge zangenbundel zou kunnen bestaan uit een gemeenschappelijk deel, met even tueel aparte aanhangsels voor de ver schillende protestantse kerken. Boven en op de eeuwigheid vast hou den! En vervolgens: In de prediking van de reformatie vind ik het wezenlijke van wat ik als antwoord op de vragen van de moderne mens zou willen ge ven. De rijkdom van de reformatori sche geloofsbelijdenis wordt terzijde geschoven en genegeerd zonder dat men weet hoe veel er in zit. Wil de kerk een antwoord op de moderne vra gen en een boodschap voor deze tijd hebben, en houden, dan kunnen we niet zonder de erfenis van de reforma tie! Rik Valkenburg Het vormingscentrum „Den Aler dinck" heeft een folder „Ontmoeting" uitgegeven, waarin uitvoerig wordt in gegaan op de vele aspecten van het vor mingscentrum, dat in de beide huizen, te weten „Den Alerdinck" in Heino (Ov.) en „De Vuurslag" in Joppe (Gld.), wordt verricht. Tegelijk met deze folder wordt aan tienduizend adressen een in legvel met de activiteiten in 1968 (cur sussen en weekends) toegezonden. Oorspronkelijk opgezet als een her vormde instelling, zijn de beide huizen van „Den Alerdinck" uitgegroeid tot centra, waar mensen uit uiteenlopende milieus, beroepen, kerken en levensbe schouwingen komen. Per jaar bezoeken circa vijfduizend gasten „Den Alerdinck", dat in de loop van de tijd een van de grootste vor mingscentra van ons land is geworden. Een derde van de cursisten en week- endgangers komt uit de Randstad Hol land en uit Zeeland, de helft uit het oosten van het land en de rest uit het noorden en uit het buitenland. Dit jaar strekken de activiteiten van „Den Alerdinck" zich weer uit over tal van onderwerpen, zoals: discriminatie, automatisering, de politiek van morgen, oecumene, recreatie en vrije tijd, seks- perimenten, onze bijdrage tot de vrede. Indonesië: worstelend om een nieuwe identiteit, een nieuw Schriftgezag enzo voorts. Folders met inlegvel kunnen worden aangevraagd bij „Den Alerdinck", Heino (post Laag Zuthem), telefoon 05202-284. UTRECHT. Ds. J. D. A. de Zwart is naar Midden-Java vertrokken. Hij zal als missionair predikant van de ge reformeerde kerken in Nederland en de Chinese kerken op Midden-Java als standplaats Kebumen krijgen. Hij zal in het bijzonder worden belast met het kadervormingswerk. Ds. de Zwart stond van 1962-1966 in Bennebroek. HILVERSUM Theologische facul teiten van Nederlandse universiteiten zijn voor het eerst in de geschiedenis van de postakademiale vorming in de NCRV-studio te Hilversum bijeenge komen om zich te beraden over een ge zamenlijke aanpak van deze vorming. Dit congres vond plaats ter gelegen heid van het tienjarig bestaan van de theologische etherleergang „Rondom het woord". Uit de vergadering werd een commissie gevormd, die het plan van een gezamenlijke aanpak van de postakademiale vorming nader zal be studeren. In dat plan past een theolo gische etherleergang als begeleidend in strument. Aan de universiteiten wordt aan deze postakademiale vorming en begeleiding van de theólogen ook wel wat gedaan, maar de methodische aanpak staat hier op zichzelf en is bovendien nogal ver schillend. Het congres kwam tot de con clusie, dat alles wat gezamenlijk kan worden gedaan, ook in samenwerkings verband moet gebeuren. De theologische etherleergang wordt volgens het luisteronderzoek gevolgd door 2,1 percent van de luisteraars ofwel 170.000 personen. Op het bulletin van deze leergang, getiteld „Rondom het woord", zijn vierduizend luisteraars ge abonneerd. Een derde hiervan is predi kant, terwijl van de leken zeven percent een akademische opleiding heeft ge noten. NEW DELHI (Reuter) Zevenen veertig leiders van wereldreligies heb ben in New Delhi een symposium van vijf dagen over de vrede beëindigd met een beroep op allen die te maken heb ben met menselijke waarden om „voort durend uiting te geven aan hun vurige wens tot vrede". Zonder de oorlog in Vietnam of de spanning in het Midden-Oosten te noe men, spreken de godsdienstige leiders hun diepe bezorgdheid uit over de hef tige conflicten in de wereld van van daag. „Vrede is ondeelbaar en als hij niet in een bepaald gebied bestaat, be staat hij elders ook niet ten volle" zeg gen zij. Er is besloten volgend jaar een we reldconferentie over religie en vrede te houden. De plaats van bijeenkomst zal worden gekozen uit een negental steden, waaronder Den Haag. (Van onze correspondent) BRUSSEL. Onlangs vond in een kerk in Anderlecht, een van de steden van de Brusselse agglome ratie, de uitvaartdienst plaats voor Egied van Broekhoven, een Jezuï tische arbeider-priester die een paar dagen eerder om het leven gekomen was bij een ongeluk in de metaalfabriek waar hij werkte. Bij het lossen van stalen platen was een lading uit de grijper van een hijskraan geschoten en op Van Broekhoven terechtgekomen. Hij was op slag dood. Meer dan duizend mannen en vrou wen, een ongewoon groot aantal, na men aan de plechtigheid deel. Zij vormden een grote verscheidenheid van mensen. Er waren veel collega's van de overledene bij, zowel Belgen als buitenlandse arbeiders. Verder wa ren er mensen uit de sombere en arme buurt, waar Van Broekhoven met an dere priester-arbeiders woonde. Er wa ren leden van het leger des heils, maar ook rooms-katholieke geestelijken. Toen het ongeluk gebeurde wist op het bedrijf niemand van de geestelijke achtergrond van arbeider Van Broekho ven. De geneeskundige dienst haalde het stoffelijk overschot weg. Een afgevaar digde van het bedrijf ging de fami lie op de hoogte brengen. Hij kwam tot de ontdekking dat Van Broekho ven een jezuïtische arbeider-priester was, die zich met twee mede-priesters aan zijn apostolaat in de Brusselse volksbuurt wijdde. „Wij hadden het wel kunnen raden", zeiden zijn mede-arbeiders toen zij het nieuws hoorden. Merkwaardig was de reactie van de directie van de fabriek: wanneer hij het ons gezegd had, hadden wij hem minder gevaarlijk werk gegeven. Nu was dat juist iets wat Van Broekhoven, die door zijn ka meraden in de buurt de „Giet" werd ge noemd, niet zou hebben gewild, tyleer dan eens was hij als woordvoerder van de arbeiders naar de directie ge gaan om zijn beklag te doen. De laat ste keer nog omdat de fabriekszaal onverwarmd was en vooral de gastar beiders uit zuidelijker landen kleum den en griep opliepen terwijl voor de machines speciale installaties waren aangelegd om ze op temperatuur te houden. Zijn dood heeft de aandacht gevestigd op twee zaken. Op het bestaan van de priester-arbeider in België en op de ontoereikendheid van veiligheidsmaatre gelen in veel Belgische bedrijven, vooral in de kleinere. Over het aantal pries ter-arbeiders, dat in België werkzaam is tast men in het duister. Exacte gege vens worden niet verstrekt. De schatting is: bij elkaar niet meer dan twee- tot driehonderd, maar het schijnt dat het aantal de laatste ja ren wat is uitgebreid omdat de gees telijkheid het nuttig achtte dat de bui tenlandse arbeiders op de een of an dere manier de steun van priester-ar beiders zouden ondervinden. Vandaar dat de geestelijken twee of drie man sterk in de arbeiderswijken wo nen en daar ,open hof' houden voor de buurt. Zij schrijven brieven, trach ten in arbeidsconflicten, die het gevolg zijn van onbekendheid van de buiten landers met Belgische toestanden, te bemiddelen, enzovoort. In de overstel pende belangstelling bij de uitvaart van Van Broekhoven kan men een bewijs zien dat het instituut van de priester arbeiders in een behoefte voorziet. Ongelukken van dit soort komen in België veel voor. Volgens statistische ge gevens zijn in de loop van 1966 in België ongeveer vierhonderdduizend arbeids ongevallen gebeurd. Daarvan hadden er 12.250 blijvende ongeschiktheid om te werken tot gevolg en 655 hadden een dodelijke afloop, dat is meer dan twee doden per werkdag. De laatste jaren zijn die cijfers aan het teruglopen als ge volg van de sluiting van mijnen. In 1966 hebben in de Belgische mijnen toch nog 53 ongelukken de dood voor de arbeiders tot gevolg gehad. Het rechts-katholieke dagblad „De Standaard" heeft na de dood van Van Broekhoven gesproken met de twee met hem samenwerkende geestelijken en ook nog met nog verscheidene andere pries terarbeiders. Die meenden dat bij de arbeidson gevallen, vooral waar het ongeschool de gastarbeiders betreft de vaak wat oudere ondernemingen niet geheel vrij uit gaan. Bij die waar voornamelijk Marok kaanse, Algerijnse, Spaanse en Turk se arbeidskrachten werken wijzen ve le krachten in dezelfde richting: niet eerbiedigen van minimum-lonen, on voldoende veiligheidsmaatregelen, geen of onvoldoende verwarming van de fa briekshallen, boycot van arbeiders die geen lid zijn van een vakvereniging enz. Dat zijn dan getuigenissen, niet van arbeiders maar van geestelijken met een filosofische en theologische vór ming die zelf het werk van „anderen" hebben gedaan en meebeleefd. In dat verband is het wel tekenend dat men na het ongeluk van Van Broekhoven zei: wanneer wij hadden geweten wie hij was, hadden wij hem minder ge vaarlijk werk gegeven. Het Vlaamse blad trekt een con clusie: rondom onze steden verrijzen nog geen ,bidonvilles' maar rondom de Brusselse stations en in bepaalde wij ken van de grote agglomeraties groeit iets gelijkwaardigs. Het is niet genoeg die wijken te slopen en er plannen voor te ontwerpen. Wanneer de regering vreemde arbeidskrachten in België toe laat om veelal werk te doen dat de Belgische arbeiders zelf niet meer willen verrichten, dient zij er ook voor te waken dat de ondernemers hun so ciale en veiligheidsverplichtingen ten opzichte van die gastarbeiders nakomen en dat er menswaardiger huisvesting voor hen wordt geschapen. WASHINGTON (AP). De Ameri kaanse bisschoppen hebben tot de de Amerikaanse katholieke geestelij ken en leken een herderlijk schrijven gericht, waarin zij hen aansporen zich „eerlijk te houden" aan de leer van het recente Vaticaans concilie maar tevens waarschuwen tegen „onstuimi ge toepassingen" van de boodschap van dit concilie. De bisschoppen betogen in hun brief dat de kerk, „naarmate zij optreedt in de woelige wereld van onze dagen" staat voor de formidabele taak, het katholieke geloof te formuleren „in termen, die tot de moderne denkwij zen spreken". Kardinaal Veuillot, aartsbisschop van Parijs, is ernstig ziek. Hij lijdt aan kanker.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 14