Tsjechische decors in het Toneelmuseum CINEAST WIM VAN DER LINDEN te goed is Nederlands gek" „Al VANAVOND De Gaulle's populariteit in eigen land gezakt ZATERDAG 20 JANUARI 1968 9 Expressie Simon Koster - Vermijt Geest Einstein Spruitjesvolk De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma's M isselijk Betuttel sssssssss, Zijn werk vertoont geen steeds herken bare persoonlijke stijl, maar is telkens weer anders. Enerzijds zijn Brussels „Hamlef'-decor: een zich in alle richtin gen bewegende mechanische blokkendoos met de prachtige vondst van een gewel dige, hoog opgehangen spiegel waarin Hamiets eigen reflectie, boven zijn hoofd zwevend, als „de geest van zijn vader" verschijnt. Anderzijds: „Oedipus", een zeer imposant, enorm groot maar klas- siek-strak trappenbouwsel. „Het insekten- spel" van de Capeks: een ingenieuze spie- gelconstructie die het effect heeft dat de spelers zich als insekten tegen de hoge wanden schijnen te bewegen. En daar tegenover het prachtige tuindecor voor Tsjechovs „Meeuw", vrijwel alleen be staand uit licht en enkele los in de ruimte zwevende boomtakken, een abstractie, die een dichterlijke sfeer en een ontroerende rust ademt. Het is duidelijk dat Svoboda nog voortdurend op zoek is naar nieuwe ideeën, vormen en materialen, en even zeer naar nieuwe toepassingen van de moderne techniek, om daarmee de uit drukkingsmogelijkheden van het toneel te verrijken. Wie op de Brusselse Expo 1958 of daarna in Praag het Laterna Magika Theater heeft gezien, weet dat Svoboda ook veel gebruikt maakt van film- en fo toprojecties voor het bereiken van ver rassende overbruggingen tussen het spel van de acteurs en hun entourage. Bij dit alles is uiteraard altijd het ge vaar aanwezig dat het decor, of liever de „scenografie", een zo indrukwekkend on derdeel van een toneelvoorstelling gaat vormen dat daarmee de opvoering niet wordt ondersteund maar overheerst. In hoeverre Svoboda in de praktijk bij zijn ensceneringen aan dat gevaar ontkomt, valt natuurlijk uit een tentoonstelling van ontwerpen en maquettes in museum zalen niet op te maken. Maar zoveel is zeker, dat Svoboda's werk, dat de laatste jaren internationale bekendheid heeft ge kregen nu hij steeds vaker ook bij opvoe ringen buiten zijn vaderland wordt be trokken, opmerkelijke elementen bevat die stellig van waarde zullen zijn bij het ontdekken van nieuwe wegen tot ver jonging van de dramatische expressiemid delen. Deze boeiende expositie, die een we reldreis langs vele Europese hoofdsteden maakt, is tot en met 31 maart te zien in het Toneelmuseum, Herengracht 168, Am sterdam. ZATERDAG Nederland 1. De tijd tussen Pipo, nieuws en reclame en het journaal wordt gevuld met the Thunderbirds. International Res cue heeft een dubbelganger gekregen, die spectaculaire reddingen verricht, maar ook geheime documenten steelt en dat kunnen J. Tray en zijn zoons niet op zich laten zitten. Na het journaal „Wie van de Drie". Vervolgens zijn we te gast in de schouwburg van Den Helder voor de „Weekendshow". Rijk de Gooijer en John ny Kraaikamp met medewerking van de Weekendshow-dance-girls en de Big Band. In de daarop volgende aflevering vanHigh Chaparral maken we de strijd mee, die Victoria moet voeren om de liefde van haar man John Cannon. Hij kan zijn eer ste vrouw maar niet vergeten en laat dui delijk merken, dat hij Victoria getrouwd heeft om via de Mexicanen sterker te staan tegenover de Indianen. Tijdens een aanval van Apachen worden ze ontzet door Victoria's vader, die evenwel zijn dochter weer tracht mee te krijgen naar het rustige Mexicaanse gebied. De rubriek Tenslotte en het laatste journaal besluiten de t.v.-avond. Nederland 2. Na Pipo en het nieuws het tweede deel van de serie „Montparnasse" met een bezoek aan Rue de la Gaite, vermaakcentrum tussen de twee wereld oorlogen. Artiesten als Mistinguette, Yvet- te Guilbert, Maurice Chevalier en Jose phine Baker zijn daar hun carrière be gonnen. Hun privé-films zullen we te zien krijgen, terwijl Pierre Brasseur, Damia, Youki Desnos, Georgius, Maurice Henru, Fernand Ledoux, Joseph Kessel, Man Ray Marianne Oswald, Patrick Waldberg en H. Salvador tegen een decor van vroeger dagen de sfeer van de dertiger jaren zul- oproepen. Het programma opent na het journaal met de omgekeerde versie van de een akter „De Vijanden". Max Croiset speelt nu Miller en Ko van Dijk Gittelman. Toen was de rolverdeling andersom. De i-iii '.-ww....' 11 11. wvfr a.' jüiaia 11.111IIi menspel, gehanteerd door een hoogst ori ginele geest, zowel visueel als drama tisch kan worden bereikt. SVOBODA is begonnen bij de Praagse opera en nog altijd maakt hij af en toe ontwerpen voor opera-ensceneringen. Maar die ontwerpen lijken even weinig op de traditionele decors voor „Carmen" of „La Traviata" als een raketvliegtuig op een ouderwetse paardetram. Voor een opvoering van Manzoni's opera „Atoom- dood" in de Piccolo Scala te Milaan bij voorbeeld heeft hij een enscenering ont worpen waarbij de toneelruimte wordt omvat door reusachtige, doorschijnende bollen die op bepaalde momenten drei gend naderbij komen; daartussen beweegt zich een snel ronddraaiende bolvormige kooi waarin een der solisten zingend het toneel op- en afgevoerd wordt. De ma quettes van dit soort ontwerpen, voor zien van de benodigde mechaniekjes om door een druk op een knop de beweeg bare decorelementen panelen, gale rijen, trappen, spiegels, licht- en filmpro jectors en wat niet al te laten rijzen en dalen, schuiven en draaien, rollen en zweven, vormen een aardig speelgoed voor volwassenen maar tegelijk een de monstratie van Svoboda's vernuft, fan tasie en volmaakte beheersing van de techniek. Hierbij en elders op deze pagina twee foto's van dehors, die te zien zijn op de expositie die onze toneel medewerker bespreekt. gepensioneerde Miller laat zich al vijf jaar lang, dag in dag uit, de maaltijd serveren in hetzelfde restaurant en door dezelfde kelner. Miller kan het niet laten de kelner Gittelman voortdurend te pes ten en aanmerkingen over het bedienen te maken, terwijl Gittelman alles gelaten over zich heen laat gaan. Tot die ene avond. Dan besluit Gittelman tot een kleine wraakoefening, die Miller schaak mat zet.Vervolgens de rubriek „Gevraagd" waarin Godfried Bomans weer enkele sol licitanten aan de tand voelt. Ditmaal sol liciteren ze naar het beroep van schoon heidsspecialiste. Tot slot de actualiteiten rubriek „Hier en Nu", de Dagsluiting en het laatste journaal. ZONDAG Nederland 1. In de ochtenduren een Eucharistievoering volgens de Slavisch- Byzantijnse ritus ter gelegenheid van de internationale bidweek. De gezangen zul len worden uitgevoerd door het Utrechts Byzantijns koor. Na de herhaling van de Teleac-cursussen het zondagmiddagpro gramma Monitor met als vaste program maonderdelen: Paülus de Boskabouter, Skippy, de wegeninformaties en de voet baluitslagen. Pipo wordt gevolgd door twee kerkelijke rubrieken. Eerst „Woord voor Woord" met de bijbelvertelling door Aart Staartjes, waarna een eerste pro gramma van een serie over de verhouding tussen kerk en staat in Oost-Duitsland on der de titel „Minderheid tegen wil en dank". Vervolgens een uur NTS-sport en het korte nieuws. De rest van de avond is gereserveerd voor de uitvoering van het toneelstuk van Anton Koolhaas: „Niet doen Sneeuwwitje". Het sprookje Sneeuw witje is door Koolhaas gehandhaafd met dien verstande, dat er enkele figuren bij zijn gevoegd. Het verhaal blijft echter het zelfde. Sneeuwwitje, een opgroeiend meis je, wordt door haar seniele vader buiten de deur gezet, op influistering van de aantrekkelijke stiefmoeder. Zij komt in een groot bos terecht, waar haat en jaloe zie heersen. Bijna zal ze aan die haat en jaloezie ten prooi vallen, als er toch nog een prins komt opdagen, die haar wil la ten leven in liefde en zonder haat en ja loezie. Tot slot het laatste nieuws. Nederland 2. Na Pipo geen Axel Nort meer, maar een hernieuwde kennisma king met het Franse jongetje Sebastien met zijn grote St. Bernardhond Belle. Se bastien is nu negen jaar en nog steeds woont hij bij Cesar in. Notaris Biard komt echter een ander tijdperk voor Sebastien inluiden. Dan de rubriek „Bespied", een herhaling van de film over de VAR A-ex peditie naar de oostkust van Groenland. Door de voortschrijdende techniek en we tenschap is ook Groenland uit zijn isole ment verlost en is de veelvuldig voorko mende ziekte TBC een halt toegeroepen. Na het journaal de laatste aflevering van „Verkenning en Wetenschap". In deze uitzending staat centraal de vraag: erkent de samenleving de taak van de biologen en zien de biologen de problemen van de samenleving. De rest van de avond is gevuld met het TV-spel „het Grond recht". In deze BBC-produktie is men uitgegaan van de rechtzak tegen de Rus- siche schrijvers Sinjavski en Daniel, die tot zeven jaar gevangenisstraf werden veroordeeld wegens ondermijning van het Sovjet-regime. Kosygin eerste der buitenlanders (Van onze correspondent) PARIJS De populariteit van De Gaul le is, getuige de uitslagen van de laatste opiniepeiling, sedert een maand met ver scheidene percenten gedaald. Stond De Gaulle eind vorig jaar nog op 58 percent, deze week bleek dit percentage van war me voorstanders tot 53 percent te zijn gezakt, waarmee hij niettemin nog steeds de meerderheid achter zich verenigd houdt. Het front der ontevredenen steeg gelijktijdig van 32 tot 35 percent. De economische vooruitzichten die met de voortdurende prijsstijgingen en de toena me van de werkloosheid de laatste we ken steeds somberder worden, zullen aan die gedaalde populariteit van het staats hoofd niet vreemd zijn geweest. Onder de leidende buitenlandse staats lieden haalde bij het Franse publiek pre sident Johnson met 30 percent de laagste en premier Kosygin van de Sovjet-Unie met 42 percent de hoogste cijfers. genre niet eens, maar hij kent het vak". De rest vindt Van der Linden alleen maar imitatie, maar hij wil er niet te veel over zeggen „anders denken ze, daar komt Van der Linden weer met zijn gekanker". Skoop? Walgelijke bedoening. Interes sant doen. Middelmatigheid. Wat daar boven ligt wordt doodgezwegen, anders vallen ze door de mand". Jan Blokker? „Vriendelijk heer, ja ik weet niet, hij schrijft wel aardig". Het geld voor „Summer in the fields" komt van de bioscoopbond. „Daar hebben we ook veel moeite mee gehad", vertelt Wim, ze geloven het gewoon niet. Ze deriken dat die film kinderachtig is,- maar ze begrijpen niet dat dat de bedoeling is". Scenario? „We werken heel snel. Schrij ven het scenario op een envelopje, zoals Einstein met zijn relativiteitstheorie deed. Niet dat dat hetzelfde is, maar ik bedoel dat het al meer is gebracht". Wim is tegen het gezeur in Nederland. „Je moet hier eerst 57 zijn, voordat ze geloven dat je iets kunt". (Van onze toneelmedewerker) AMSTERDAM. In het Toneelmu seum te Amsterdam is sedert vandaag een interessante tentoonstelling te zien van het werk van de Tsjechische toneel architect en decorontwerper Josef Svobo da, die in zijn eigen land de imposante titel heeft van „eerste scenograaf van de Nationale Schouwburg en van het Later na Magika Theater te Praag". Met het woord „scenograaf" wil men blijkbaar duidelijk maken dat Svoboda geen decors ontwerpt ter omlijsting van een toneel voorstelling (trouwens ook bij ons een verouderd begrip) maar dat hij vormen- scheppend de toneelruimte hanteert om die een eigen dynamische functie in het theater te geven. Het is dit zeer oorspron kelijke dynamische element waardoor de ze tentoonstelling van Svoboda's werk een boeiende aangelegenheid is gewor den, niet alleen voor toneelinsiders maar voor iedereen die enige belangstelling heeft voor wat er met ruimtelijk vor- Cineast Wim van der Linden. „Hier is-ie dan", zegt hij, „een verdomd fidele vent". Hij vindt de foto maar niets, „ongunstig"maar ja, hij was vlak achter een hoepla-affairetje genomen. Politiek: „Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben nor maal". Van der Linden is groot, blond, witte trui, zwarte laarzen. Een horloge, waarop naast de tijd ook koersen en maten, delingen en vermenigvuldigingen kunnen wor den afgelezen. Het grootste bezit, een auberginekleurige Alfa Romeo 2600 Sprint, 220 kilometer per uur, automatische raampjes. Liefste boek: Bertrand Russell: „Waarom ik geen christen ben". telt Wim. „Al te goed is Nederlands gek". Fotografie is niks, alleen een knipje, weetjewei". Hij is wel bezig met een fotoboek. Echoes of Mankind. „Het zijn keurige vierkante foto's, maar onthullen- der dan welke grofkorrelige foto ook. En kele ervan hebben vorig jaar in „Podium" gestaan". Film vindt Wim veel interessanter. Hij is de man van de Sad Movies. „Die films hebben in het buitenland veel succes. „Hawaiian Lullaby" met Phil Bloom werd in Knokke erg geprezen. Ik heb een aanvraag uit New York gekregen voor deze film. Voor het Oberhauser filmfes tival in maart is de film ook al gereser veerd. Het gaat me er niet zozeer om, als ie maar opvalt". Wim is nu bezig met een serie Sad Movies, die in totaal anderhalf uur duurt: „Summer in the fields" met muziek van Misja Mengelberg. Hij is klaar op enkele zomershots na, die vorig jaar gemaakt hadden moeten worden, maar „dat is door Hoepla de mist ingegaan". De serie is helemaal Amerikaans. „Groots, jonge", volgens Wim. „Met muziek, die er bij het spruitjesvolk flink inhakt. De teksten, die door Wim Schippers en Van der Linden ge maakt worden, worden op het juiste taal gebruik bekeken door de Amerikaanse Louise de Boer. „De film wordt cinema scope, met fantastische kleuren, geen ge klungel. Vakmanschap van de bovenste plank. Bert Haanstra verzorgde de mon tage van „Lullaby"; Haanstra is de enige Nederlandse filmer. Ik ben het met zijn HILVERSUM I. 8.00 Nws. 8.15 Badinerie. 8.55 Inleiding Hoogmis.9.00 Hoogmis. 10.00 Nws. 10.15 Ge wijde muziek. 10.45 Litteraire korniek. 11.00 Amusementsmuziek. 11.50 Buitenlands com mentaar. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Klas siek platenprogramma. 13.00 Nws. 13.07 Voor de kinderen. 13.30 Klassieke strijkkwartet ten. 14.00 Klassieke muziek. 14.10 Voordracht 14.30 Langs de lijn. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Gemeen te-opbouw. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klassieke gewijde muziek. 19.30 De derde wereld, (lezing). 19.45 Klassieke gramm.muziek. 20.10 Geestelijke liederen. 20.30 Sterioclub 21.30 Het Weerhuis. 22.00 Kruispunt. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.22.45 Audio. 23.55 Nws. HILVERSU MIL 8.00 Nws. 8.18 Weer of geen weer: 9.45 Welkom vriend en vreemdeling. 10.00 Het Geladen Schip. 10.30 Protestantse kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.38 De komende Wereld-Handelsconferentie in New Delhi. 12.00 Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.07 Journaal. 13.25 Radar. 14.00 Licht orkest. 14.15 Concertgebouworkest. In de pauze: pl. m. 15.15-15.35 Tot beter begrip: cursus mu- ziekluisteren. 16.30 Tijding. 17.00 Amuse mentsmuziek. 17.25 Jazz. 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn: sport. 18.30 Klatergoud. 19.00 Zin en tegenzin 19.30 Nws. 19.35 Chansons. 20.00 Heilzaam of gevaarlijk: reportage van een teach'-in over drugs. 20.30 Rits: voor de jeugd. 21.25 Klassieke en moderne mu ziek. 22.30 Nws. 22.40 Journaal. 22.50 Tout a toi. 23.20 Een avondje uit. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo. 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Mu ziek Mozaiek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekpla ten. 13.00 Nws. 13.07 Ringo. 14.00 Nws. 14.02 Rome Ankara Madrid. 15.00 Nws. 15.02 Athene Rabat Boedapest. 16.00 Nws. 16.02 Rhythm and blues. 16.35 Country and Western. 17.00 Nws. 17.02 Sport. 17.05 Mu- ziek-Mélange. BRUSSEL 324 m. 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel canto. 15.00 Lichte muziek. 15.30 Sport. 18.30 Katholiekgodsdienstige uitzending. 19.00 Nws 19.30 Wij worden Europeeër. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muziek. 23.40 Nws. HILVERSUM 1 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie. 8.30 Voor de huisvrouw. 10.00 Ne derlandse muziek. 10.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.30 Tussen Piep en Stok. 12.00 Lich te gramm. muziek. 12.22 Voor de boer en tuinder. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Variant. 13.30 Licht instrumentaal kwintet. 13.50 Schoolradio. 14.15 Fragmenten uit de opera Fidelio van Beethoven. 15.00 Oud-Katholieke middagdienst. 15.30 Zoeklicht. Zeeland. 17.20 Nieuwsvoorziening in Suriname. 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Koorzang. 18.20 Uitzending van P.S.P. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Praatje. 19.05 Klassieke gewijde muziek. 19.30 Lichte or kestmuziek. 20.25 Semie-klassieke muziek. 22.15 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond- overdenking. 22.50 Klassieke en moderne lie deren. 23.15 Muzikale lezing. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Uitgeslapen. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Uitgeslapen. 9.00 Moder ne en klassieke orkestwerken. 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nws. NRY: 11.02 Premières door de Nederlandse radio-orkesten. 12.00 Blauwe maandag. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Muzikale aanwinsten. 12.50 Praatje. 13.00 Nws. 13.10 Ontwikkelingshulp. 13.20 Pro memorie. 13.25 Opera- en ballet muziek .14.25 Schoolradio. 14.45 Kleintje ca baret. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Metropole orkest. 16.00 Nws. 16.02 Braziliana. 16.30 Dansorkest en zangsolisten. 17.00 Ontmoeting met Tom Erich. 17.30 Brabant Journaal. 18.00 Nws. 18.15 Journaal. 18.25 Praatje. 18.30 Ge varieerd programma. 19.30 Nws. 19.35 De hedendaagse poëzie in Franstalig België, door Prof Etienne Schoonhoven. 20.05 Pro gramma over moderne toneelstukken. 20.30 Jazz. 21.00 Musonette. 21.3: Klankbeeld over de arbeidsmarkt in Nederland. 22.20 Wat uit het hart komt .blijft in 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Amusementsmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Fit. 10.00 Nws. 10.02 Pop station. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.10 Verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 1307 Knalmuziek 14.00 Nws. 14.02 Kick. 15.00 Nws. 15.02 Swing-time. 16.00 Nws. 16.02 Pla- tenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 M. 12.00 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte mu ziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I. 13.30 Teleac. 16.00 Nws. 16.01 Telescoop: programma voor de jeugd. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 De Thunderbirds. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Wie van de Drie. 20.50 De Week-End Show. 21.40 De High Chaparral, (TV-film). 22.30 Nws van en voor het weekend. 22.40 Jour naal. NEDERLAND II. 18.50 Pipo de Clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Rue de la Gaité, program ma rond Montparnasse. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Vijanden, (eenakter). 21.15 Programma over solliciteren. 22.00 Actuali teitenrubriek. 22.20 Dagsluiting. 22.25 Jour naal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I. 11.00 Viering van de H. Liturgie van St. Joannes Chrysostomos. 14.0 Teleac: 14.00 Automatisering (31); 14.30 Polemologie 18). 15.00 Russische les (17). 15.30 Nws .15.31 Monitor. 15.35 Paulus de boskabouter. 16.00 Skippy. 16.30 Voetbaluitslagen). 18.55 Pipo de clown. 19.00 Bijbelvertelling voor kinde ren. 19.05 Een verkenning tussen kerk en staat in de DDR (1). 19.30 Sport 20.25 Jour naal. 20.30 Niet doen, sneeuwwitje, (toneel spel). 22.10 Journaal. NEDERLAND II. 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Nieuwe avontu ren van Sebastien (voor de jeugd). 19.30 Tussen poolijs en ijskap, reisverslag. 20.00 Journaal. 20.05 Verkenning in wetenschap. 20.30 Het Grondrecht, een letterlijk verslag van de rechtszittingen in het Provinciale Hof van Moskou op. 10 febr. 1966 tegen Andrej Singawski en Joeli Daniël. 22.10 Jour VOOR MAANDAG NEDERLAND 1 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Kenmerk. 19.31 De Stormridder (TV-feuilleton). 19.56 Recla me. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Ak- tualiteitenrubriek. 20.45 The Prisoner. 21.35 Wetenschappelijk onderwijs (dokumentaire). 22.20 Negro-Spirituals. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Rick de Kikker. 19. 08Mr. Ed. 19.32 Mr Terrific. 20.00 Journaal. 20.16 Re clame. 20.20 Moment.20.45 Rififi in Am sterdam, Nederlandse speelfilm. 22.25 Jour naal. (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM Wim van der Linden, lamensteller en filmer van wijlen het pro gramma Hoepla: „Ik weet niet of er veel aan mij te onthullen valt, want het meeste heb ik al gezegd. Ik ben impulsief, zeg boute dingen weetjewei, maar het is vaak wel waar. Als er in de krant staat: Wim van der Linden vindt de directie van de VPRO een stelletje kwezels, dan is dat waar ,maar wel een boute opmerking". De samenstellers van het VPRO-pro- programma, („voor zogenaamd cursief tussen aanhalingstekens progressieve mensen", zegt Wim), Wim T. Schippers, Hans Verhagen en Wim van der Linden, zouden dinsdag een bespreking voeren met de directie van de VPRO over de moeilijkheden, die gerezen waren rondom de opnamen op de nieuwjaarsreceptie bij Phonogram. Maandagavond werden de samenstellers door journalisten opgebeld, die uit een perscommuniqué wisten, dat de bespreking niet zou doorgaan. „Nee, kijk, We hoorden, dat we een brief zouden krijgen. Om elf uur de volgende morgen kregen we die brief pas. We kwamen bij de VPRO, waar men zei: het gaat niet door. Toen zijn we naar binnengelopen en werden daar ontvangen door een stom verbijsterd mannetje. Mulder is president directeur van de VPRO. We dreven hem in een hoek. We vroegen wat er toch in godsnaam zo verschrikkelijk was aan dat programma. Het kleine dikke mannetje zat onze argumenten vet glimlachend aan te horen. Toen zei hij: „Ja heren, het spijt me wel, het gaat toch niet door". Waarom de crisis juist nu? „Het is een misselijke zaak, dat kan ik je wel ver tellen. En het gaat helaas over het hoofd van een heleboel sympathieke mensen heen. Mulder is niet zo lang geleden aan gesteld als president-directeur van de om roep. De administratie en de boekhouding heeft hij daar keurig op poten gezet. Dat klopt, want hij was geloof ik veertig jaar accountant in Canada. Maar hij heeft geen inzicht in het image van de VPRO. De VPRO zet overal advertenties als jong, openhartig, maar ze verbieden wat ze aanprijzen. Het is gewoon belachelijk". Programmadirecteur Van Houten had bij de vorige Hoepla de touwtjes nog in handen. Maar Van Houten is op vakan tie en onbereikbaar. Hij is een uitstekend dominee, een roerend man, daar kunnen we niet zo erg over vallen. Maar Mul der, ik weet niet, volgens mij heeft hij Van Houten volkomen onder de duim. Het is gewoon te gek om over te praten". Dat Wim van der Linden samen met anderen een nieuwe omroep, Eldorado, wil stichten is volgens hem ook niet een kwestie van verzuiling of versnippering, maar het kan niet anders. „We zijn dit betuttel moe. Als we bij Eldorado het vereiste aantal leden krijgen en ons pro gramma wordt toch geweigerd, dan zullen we zien of het hier inderdaad een demo cratie is". Wim van der Linden is 27 jaar. Geboren in Amsterdam. „Beethovenstraat, chic, geen achterbuurt", zegt Wim, „reeds zeer jong opvallend begaafd". Hij heeft op haast alle middelbare scholen in Amster dam gezeten. Werd daar dikwijls afge trapt wegens wangedrag. „Of tenminste zo noemden ze het dan, hè, in feite zei je alleen redelijke dingen. Die Mulder is ook een soort rector", vult hij aan. Daar na vier jaar kunstnijverheidschool in de afdeling fotografie. Daar werden zijn foto's niet geaccepteerd. „Ik onderging toen al het lot van de avantgardist", ver-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 9