PANDA EN DE POLYDINGUS POLLE, PELLI EN PINGO f£ VANAVOND ngestipt Overzichtsexpositie Piet Zwart NEGEN MUZEN Leninprijs voor Lev Landau Dag vinger dag geliefde Franse cartoonist Chaval overleden IN DE x x GREEP (X VAN - DE GRIEP WITTE KRUIS Naar nieuwe versie van de F-III r DINSDAG 23 JANUARI 1968 7 Bef» oorspronkelijk,e J AN DE HARTCK roman aoGr zemen zonder zorgen De zeem, die tegen olie, vet, afwasmiddelen bestand is. v.a. 3,95 helpt u eruit N De radio geeft woensdag S^ortgenó aan - met iroue ZEILEN' 1 elevisieprogram ma's Kees Stip D A V Y J O N E S B R A M M E T J E F O K 3 li ünm '1. I j 48) Toen ik terug was op de kade riep ,ik om de werksloep. De stuurman kwam mij halen. Toen hij aanlegde zei hij: „Laten we er nog eentje ne men." en wij gingen terug naar de bistro. Hij was veranderd sinds die middag; wij zaten in die bistro zoals wij zo dikwijls gezeten hadden in pubs in Greenock en Reykjavik. Hij begon te praten over Nicole. Hij zei dat zij een aardig meisje was, maar dat hij haar soms wel de trap op kon schoppen, misschien omdat zij nooit uit de plooi kwam. Zij was al tijd even kalm en beheerst. Was mij dat ook opgevallen? Ik zei: „Ja zeker. Maar ik heb er niets op tegen". Hij stak een sigaret op en zei: „Wacht maar. Zodra je haar vertelt dat je gedoken hebt, is het afgelo pen. Zij heeft iets tegen duiken, de een of andere rare Oosterse kronkel in haar hersens, denk ik. Heeft ze je nog niet verteld dat de spiegel van de zee de scheidslijn is tussen leven en dood, dat wij binnendringen in het rijk van de doden?" Ik zei: „Nee"; hij lachte en drukte de sigaret uit, die hij een ogenblik tevoren had opgestoken. „Nou, dat krijg je dan nog wel, maak je maar niet ongerust. Het is haar stokpaard je. En er is nog iets dat ik je ver tellen moet". Ik vroeg „Wat?", omdat hij niet verder ging. „Het zijn mijn zaken niet", zei hij, „maar zijn jullie al een verhouding begonnen?" Ik antwoordde niet. Hij ging verder: „Hoe dan ook, ze zal zich niet meer door je laten aanra ken nu je eenmaal met de Cousteau gedoken hebt. En dat blijft zo tot op de dag dat je haar belooft nooit meer te zullen duiken". Hij lachte. „Wat een lef! Vrouwen je weet nooit wat ze het volgende ogenblik weer voor nieuws zullen bedenken". Er waren een paar dingen die ik hem wilde vragen, maar ik deed het niet, want hij had mij weer aan Stella doen denken. Zij had ons al len liefgehad zolang we nog onschul dig en weerloos waren; zodra wij on ze eerste vijand hadden gedood was het afgelopen geweest. „Ja", zei ik „vrouwen zijn vreemde wezens. Ik geloof niet dat wij er ooit achter zul len komen wat hun beweegredenen zijn. Misschien heeft zij gelijk". „Natuurlijk", zei hij, „maar wat geeft het?" Ik begreep niet precies wat hij be doelde, maar ik liet het Ippen. Wij praatten verder over de reis naar Griekenland en de oude antiquair. Ik vroeg hem wat voor een soort man hij was. „O, een patente kerel", zei hij, „een van de aardigste mensen die ik ooit heb ontmoet". Hij had opgehouden de oude Kra mer te zijn. Hij was weer Maurice. De patente kerel verscheen een uur na onze aankomst in Saint-Tropez. Hij heette monsieur Astanasia en de stuurman had gelijk gehad; hij was inderdaad een charmante oude heer. Hij zag er beschaafd en intelligent uit, had staalgrijs haar en donkere ogen, en zijn glimlach wekte vertrouwen. Wij waren allemaal bijzonder met hem ingenomen. Hij had een soort boef bij zich op krukken, die er uitzag als een ope rettepiraat, dat het enige wat hem ontbrak een krijsende papegaai opzijn schouder was. Hij werd voorgesteld door monsieur Astanasia als Griek se zeekapitein; zijn naam was erg Grieks en niemand kon hem precies onthouden. Wij noemden hem voor zichtig „kapitein Perpendiculous" en aangezien hij daar geen bezwaar tegen maakte kon dat niet ver mis zijn. Kapitein Perpendiculous was er ken nelijk op uit moeilijkheden te schep pen. Terwijl wij monsieur Astanasia het schip lieten zien, fluisterde hij hem aldoor iets in het oor. Waarschijn lijk vertelde hij hem de waarheid over het schip, maar monsieur Astanasia kwam er niet van onder de indruk. Het schip beviel hem, zelfs de oude kapitein beviel hem, toen die uit zijn kooi loerde als een ach terdochtige kat. Tijdens onze rond gang mompelde hij telkens: „Char mant". Hij stak ons beslist een hart onder de riem er Pjotr zei: „Da's een prima kerel." Monsieur Astanasia was bepaald verrukt met het hutje, dat wij voor hem bestemd hadden, onder de pia no; kapitein Perpendicolous was minder in zijn schik met het zijne, alhoewel dat precies hetzelfde was, alleen aan de andere kant van het schip. Hij zei dat het een ratteval was, en dat de matras stonk, en hij vroeg of dampen van de motor er soms binnendrongen. De stuurman zei: „Dampen? Hoe komt u erbij", uit de gezonde overweging dat wan neer wij hem eenmaal op zee had den hij toch niet meer weg kon. De enige die niet onder de indruk kwam van de charme van monsieur Astanasia was de oude kapitein. Hij riep mij: „Pst!", toen ik voorbij de stuurhut kwam op weg naar het voor onder. Hij vroeg of dat mannetje met het grijze haar mee zou varen. „Ja", zei ik. „Is hij degene die voor deze reis betaalt?" „Ja". „In dat geval", zei de kapitein kunnen we niet uitvaren". Ik vroeg hem waarom niet, maar hij bleef koppig de klassieke uit roep herhalen. Eerst dacht ik dat hij een van zijn buien had en dat het binnenkort zou over gaan; maar later hoorde ik het geschreeuw van een geweldige ruzie in de stuurhut. Toen ik aan dek kwam, zag ik de stuurman, buiten zichzelf, half over de kaartentafel ge bogen staan, alsof hij deeg aan het kneden was. Hij was bezig de oude kapitein te wurgen, toen ik binnen kwam en de oude man verloste, was deze aan de rand van een beroerte. Hij schreeuwde dat het schip van hem was, dat hij ons eraf zou laten halen door de politie en in de gevan genis slingeren, dat wij hier in Frank rijk waren, het land van het recht, waar geen verdomde vreemdeling zich iets dergelijks kon permiteren. Wij konden op ons hoofd gaan staan of hem in goud zetten: als die man met ons meevoer, moesten wij maar zien dat wij een ander schip kregen en daarmee basta, basta! Toen greep hij naar zijn borst, zijn handen als klauwen in zijn pyjama, en zakte op de onderkooi, naar adem snakkend. (Wordt vervolgd) HAARLEM. In het Prentenkabinet van het Haagse Gemeentemuseum wordt tot 3 maart een overzichttentoonstelling gehouden van het werk van de typograaf Piet Zwart. De nu 82-jarige Zwart, die geboortig is uit Zaandijk, wordt be schouwd als een van de grote Nederland se typografen en pionier van de moderne typografie. Het was niet toevallig dat de expositie werd ingeleid door de heer A. G. de Vries, hoofddirecteur der Posterijen die memoreerde dat er tussen het oudste en het jongste werkstuk van Zwart voor PTT veertig jaar zijn verlopen. Zijn nieuwste produkt was het ontwerp voor de postzegel, die afgelopen dinsdag in de verkoop kwam ter ere van de vijftigja rige Postcheque- en girodienst. Piet Zwart was de man die voor het eerst fotomonta ges op een postzegel zette en hij is er nog steeds van overtuigd dat een postze gel een eigentijdse vormgeving moet hebben. Hij maakte evenwel niet alleen postzegels, maar gaf gedurende enkele ja ren vorm aan al het drukwerk van PTT. Het gidsje waarin de expositie wordt ingeleid door C. H. A. Broos, die Zwart de eer toekent de eerste stap te hebben gezet naar een nieuwe optische cultuur, geeft een voortreffelijk beeld van de ten toonstelling. Het kost 3,50. A. Boerma Da Vinci, in Antwefpen is een schilderij van Leornardo da Vinei te koop. De prijs is ruim zeven miljoen gulden. Het kunstwerk stelt de vader, moeder, en stiefmoeder van Da Vinei voor. Het is afkomstig uit een particuliere nalaten schap. ADVERTENTIE vileda Nederland I. De VARA-avond begint met de Lucy-show (na Pipo, het nieuws en de reclame). Lucy wordt opgescheept met een Franse acteur, waarvoor Mr. Mooney geldschieter is geworden, maar Lucy maakt een ernstige vergissing. Tot het journaal wordt de tijd gevuld met „Koning Klant". Na het journaal „Ach ter het Nieuws". De daarop volgende veertiende aflevering van de „Forsyte Sage" is getiteld „Opvallende Gelijkenis" Het tweede deel van de documentaire over Rusland voert ons naar de Oekraïne, een bezoek aan de steden Lowow en Kiev. Tot slot van de avond de NVSH over de wetswijziging op het verkopen van voorbehoedmiddelen, waarna het laatste journaal. Nederland II. Het programma tussen Pipo en het journaal wordt gevuld met reclame, nieuws, de Verrekijker, van Ge west tot Gewest en een aflevering van „de 21ste eeuw", waarin de auto voor het jaar 2000 getoond zal worden. Na het journaal een aflevering van Dubbelspion. Alexander Scott en Kelly Robinson zijn met vakantie in Venetië. Daar moeten ze geheime papieren zien terug te krijgen van de Russische majoor Alina Lenkova. In het programma Denk-Beeld wordt ge sproken over „Engeland en Europa". Voor het laatste journaal „Tweeduuster". Ar thur Curtis vangt op zijn kantoor een woord op, dat op twee manieren uitge legd kan worden. Hij geeft er de film technische uitleg aan, waarna zijn kan toor verandert in een filmstudio en hijzelf in de hoofdrolspeler Curtis. Als de op name is geslaagd moet het decor ver dwijnen, maar Curtis stelt alles in het werk om dit tegen te gaan, daar hij meent dat hij bij het verliezen van het decor het contact met zijn vroegere kan toor zal verliezen. MOSKOU (AP) Lev D. Landau, kerngeleerde en Nobelprijswinnaar, aan wiens werk een einde kwam toen hij bijna gedood werd bij een auto-ongeluk, heeft de Leninprijs gekregen. IMPHAL, India (Reuter). Als be wijs van zijn „liefde" had een 22-jarige Indiër een zijner vingers afgehakt en deze aan zijn vriendin gezonden. Nu is de jonge man vinger én aan gebedene kwijt. Het meisje was nl. over de „liefdesgave" zo ontzet, dat zij onmiddellijk de politie erbij betrok. Deze heeft de 22-jarige wegens onbe hoorlijk gedrag in hechtenis genomen. (Van onze correspondent) PARIJS. Onverwacht is maandag in zijn geboortestad Bordeaux op 52-jarige leeftijd de bekende Franse tekenaar van humoristische prenten Chaval gestorven, die eigenlijk Yvan ie Louarn heette. Cha val publiceerde bijna dagelijks zijn teke ningen in Franse dag- en weekbladen, waarbij hij zich in het bijzonder door de menselijke domheid liet inspireren. Mili tairen en politici genoten als kop van jut zijn uitgesproken voorkeur. Chaval, die van origine schilder was, heeft ook boe ken geïllustreerd, terwijl hij bovendien tekenfilms met bittere inslag op zijn naam heeft staan. ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) v Poeders, tabletten, cachets. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Ac tualiteiten. 7.45 Klassieke dansen. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm.muziek. 9.10 Muziek uit het Midden Oosten. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Klas sieke gramm.muziek. 10.30 Sphinx: voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek Uur. 11.50 Actualiteiten. 'S.OO Van twaalf tot twee. 14.00 Moderne muziek. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederlandse liederen. 17.1§ Recht op en neer: cabaret. 17.30 Lichte en orkestmuziek. 17.50 Over heidsvoorlichting: over verkeer, vervoer en vooruitzien. 18.00 Gewijde muziek. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Openbaar Kunstbe zit. 19.10 De oorsprong van het leven, colle ge voor studenten van de T.H. te Delft. 19.50 Spiegel van België. 20.00 Klassieke en mo- ADVERTENTIE <$oud - Zdoer - rlogeo - Z^eltum^leet Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616 52. Sloer Sluipstra was erg verrast toen hij de Poly- dingus achter zich zag staan. „Is dat voor mij?" vroeg het ventje onschuldig, terwijl het naar het gevaarlijke kanon wees. „Mag ik dat hebben?" „Maar natuur lijk!" sprak de ander, terwijl er een ongunstig lichtje in zijn ogen kwam. „Ga er maar voor staan, dan komt er een mooie verrassing voor je uit!" „Hoi!" riep de Polydingus juichend en hij huppelde blij naar de voor kant van het wapen, waar hij vol verwachting bleef staan Geef maar". „Daar komt ie dan" sprak Sloer met een valse lach, en hij greep de trekker beet. „Over een paar seconden is de beloning voor het dood of levend vangen voor mij.en hij begon te trek ken. EEN MOE WOESTIJN- SCHIP- W£ HEBBENEEN BEHOORLIJK ZEIL W0DI6 NUGAAM WE OP HUIS ALS IK MEE MAG KRIJ6EN JULUE JE ZONNESCHERM WEER TERUG Z559-U derne muziek. 21.30 Klankbeeld over de ar beidsmarkt in Nederland. 22.20 Sextant, ra dioweekblad van de NVSH. 22.30 Nws. 22.40 X. een sprong in het duister. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Praatje. 8.00 Nws 8.10 Actualiteiten. 8.20 I.ichte gramm.muzie.k 9.00 Klassieke vioolconcert. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.42 Klassieke orgelconcert. 12.00 Moderne orkestwerken. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Wals- orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelspel. IS.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen .15.00 Klassieke en moderne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Zestig mi nuten voor boven de zestig. 17.02 Oude lied jes. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de V.V.D. 18.30 Licht instrumentaal en vocaal ensem ble. 18.55 Tango-rumba-orkest. 19.30 Nws. 19.35 Klassieke muziek. 20.00 Liedjes. 20.30 Vragenvuur. 20.50 Akkoord. 21.50 Tramme lant in Loeren aan de Hor. 22.15 Country en Western muz. 22.30 Nws. 22.40 Actualitei ten. 22.55 Contrasten. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Zing. zing, zing. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 11.00 Nws .11.02 Operette. 11.30 Grenzenloos. 12.30 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Vrolijk platenpro- gramma. 14.00 Nws. 14.02 Muziek-Boetiek. 15.00 Nws. 15.02 Arbeidsvitaminen. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Gevarieerd platen- programma. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Lichte muziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Koorzang. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws 16.03 Beurs. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Top hits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18 30 Lekenmoraal. 18.50 Sport. 18.57 Taalwenken. 1900 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Sporten op de ladder. 20.20 Operette. 21.45 Adviezen. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 De Lucy-Show. 19.31 Koning Klant. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het Nieuws. 20.45 De Forsyte Sage. 21.35 De Oekraïne. 22.20 Sextant. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 18.50 Pip de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 De Verrekijker. 19.15 Van ge west tot gewest. 19.30 Auto 2000. 20.00 Jour naal. 20.16 Reclame. 20.20 Dubbelspion. 21.10 Denk-Beeld. 22.00 Spel of werkelijkheid, TV- feuilleton. 22.25 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 De drm Musketiers. 19.31 Pa- noramiek. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van de BP. 20.30 Stichting Socutera. 20.35 Inburgeren. 21.00 Le Farceur (speelfilm). 22.25 Europese kampioenschappen kunstrijden voor paren. 22.55 Journaal. NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Beestje kijken. 19.25 Busreis München-Teheran (filmverslag). 20.00 Jour naal. 20.16 Reclame. 20.20 Cinema. 21.00 Onaantastbaar21.45 Zwart-Wit in foto's. 22.15 Journaal. Langs de grote wegen verrichten ze hun eenvoudige doch waardevolle werk; de mannen van de controle op de motorrijtuigenbelasting, die door middel van een camera met aange bouwde auto de achterkanten van andere auto's fotograferen. Ze doen dit met dezelfde plichtsgetrouwheid waarmee satellietengluurders de ach terkant van de maan in beeld brengen, maar het verschil in nut springt scherp naar voren: de maan heeft geen nummerbord. Zij staat nergens als belastingplichtig geregistreerd, die auto's wél. Daarvoor moet belasting worden betaald, maar alleen wanneer men zich daadwerkelijk door motor kracht bewogen met zijn voertuig op de weg vertoont. Wie zijn auto ge bruikt om zijn tuin te versieren is vrij gesteld van belasting. Het rijk spaart kosten noch moeite om hem dit recht te garanderen. Vier miljoen foto's per jaar van auto's die rijden worden als voldoende bewijs beschouwd dat de uwe stilstaat. Dit sympathieke systeem van belas ting betalen heeft menig gezin voor de ondergang behoed. Ik ken een man die met moeite een zwaar gefinancierde auto had gekocht en die toen nog juist geld genoeg overhad om benzine te ko pen of om belasting te betalen. Niet voor allebei. Groot was zijn opluchting toen hij zich realiseerde dat de auto niet kon rijden wanneer hij geen ben zine kocht, waardoor hij ook geen be lasting hoefde te betalen. In plaats van geld tekort te komen hield hij over en het resultaat is nu dat hij na twee jaar sparen niet alleen de auto heeft afbetaald, maar bovendien een paard kon kopen dat hem met zijn fa milie in de auto door de straten trekt. Zijn status is daardoor sterk geste gen en het kost hem weinig, want trek paarden zijn te zeldzaam om door de belasting als melkkoeien te worden beschouwd. Het ministerie van Financiën mag zich dus wel drie keer bedenken vóór het ertoe overgaat de hele fototoe stand af te schaffen en iedere automo bilist belasting te laten betalen, onver schillig of hij zijn auto gebruikt of niet. Ik zou het bestaande stelsel liever uit breiden tot alle belastingen. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat wij nergens voor hoefden te betalen voordat het bewezen was dat we het werkelijk ge bruikten. De eerste levensbehoeften zoals voedsel, meubelen, kleren en kleurentelevisietoestellen zouden ver krijgbaar moeten zijn zonder betaling. Deze zou later geregeld kunnen wor den naar gelang van het gebruik dat we er van maakten. Welke politieke partij zet dat op haar programma? Zodra de succesrijke verkiezingen ach ter de rug zijn kan altijd nog het pro bleem worden bestudeerd hoe de leve ranciers in leven gehouden kunnen worden. Als dat mocht lukken hebben wii een ideale maatschappij. Of bijna. Want er blijft een kleine schbonheidsfout. Achter elk gordijn kan een ambtenaar met een camera opduiken om te controleren of we de dingen waarvoor we niet betaald heb ben werkelijk niet gebruiken. Maar met dat risico kunnen we rekening houden. Zolang we met een onafgebe ten boterham in de hand naast onze stoel naakt naar de afgezette televi sie staan te kijken, kost het ons geen cent. Het kan zelfs geld opbrengen als de fotograaf zijn onderzoek verricht in samenwerking met een tijdschrift als Playboy. WASHINGTON (Reuter). De Ameri kaanse marine overweegt haar versie van de omstreden straaljager F-111B met ver stelbare vleugels te vervangen door een ander toestel, zo heeft de minister van Marine, Paul Ignatius, meegedeeld. Het doel hiervan is tegemoet te komen aan de toekomstige eisen van de luchtverdedi ging van de vloot en aan jachtvliegtuigen voor onderscheppingsdoeleinden. 0AT MOET MARCO 2UN. HU HEEFT ME VERBE VEN OH, BENT U HET, W JA, DAT VER- VADER.!/K VER- 1 WACHTTE IK WEL WACHTTE IEMAND ANDERS! IK, WAARSCHUWDE JE NOb, NIET IN JE ElbEN VAD TE DOPEN! BEN 20 ONGELUK- Ktb, VADER, IK BEN VERLIEFD OP MARCO EN HIJ 6AE ME DE BONS KOM BIN NEN, MARCO! Sam Leff A.IUWiluai.15 PI B 1043. De politieman Juutjes was niet van zijn stuk te brengen. Uitvoerig be- likte hij het stompje potlood om proces verbaal op te maken. „Uw naam?" „Bram Fok" „Beroep?" „Zeeman". Zorgelijk keken Karo en Tutu toe, hoe de man van de wet nauwkeurig alle ge gevens opschreef. Er was blijkbaar niets aan te doen. Bram Fok zou de werfbaas moeten betalen voor een schip, dat door Dienaar Dzjinn was gebouwd. Zo zou de man door zijn gemene streken toch nog rijker worden. Als Juutjes dat verhaal over die geest niet geloofde, zou Bram tot de laatste cent voor zijn eigen schip moeten betalen. Maar toen schoot hem iets te binnen, dat hem ineens in een betere stemming bracht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7