MADTTA URRT AAR 1V1AK11A nLKLAAK Collages van bloemen en vlinders invloed De Vietnamese vrouw heeft veel Ribstuk met kool 16 feS Erbij Van de showbusiness in de wandsierkunst Gaston Gourmet ZATERDAG 27 JANUARI 1968 ZE ZIJN OPEENS IN DE MODE, WANDVERSIERINGEN VAN GE DROOGDE BLOEMEN, RIETPLUI MEN, MOS EN VLINDERS. ZE WOR DEN VOORAL VEEL GEMAAKT DOOR VROUWEN, DIE DAN THUIS KUNNEN WERKEN. EEN VAN DIE VROUWEN IS MARITA HERLAAR UIT AMSTERDAM. ZIJ BESTAAT VAN DIT WERK. MARITA HERLAAR IS NU 28 JAAR EN IN DE KRINGEN VAN DE SHOWBUSINESS NIET ONBEKEND. BIJNA TIEN JAAR LANG STOND ZIJ ZOWAT DAGELIJKS OP DE PLANKEN. EERST ALS HELFT VAN HET DUO DE MARICIIICA'S. DAT LIEDJES IN TWINTIG* TALEN ZONG, EN LATER BIJ HET TRIO DE TOPSY'S. (Van een medewerker) NU HEEFT MARITA een andere baan. Zij vervaardigt wandversierin gen. Zij gebruikt bloemen, rietpluimen, mos, takjes, vlinders, enz. In augustus begon zij ermee als hobby, maar het is binnen twee maanden uitgegroeid tot een produkt dat de deur uitvliegt. Kunstwinkels en bloemenzaken, eerst alleen uit Amsterdam, maar al spoedig uit het gehele land. tonen belangstel ling. Het is zelfs al zover dat er brie ven komen uit Italië en Amerika om nadere gegevens. „Ik kan het niet meer bijhouden", aldus Marita. die er zelf wel het meest verwonderd over is. „NA TIEN JAAR duo-zingen had ik er geen zin meer in. Ik wou er helemaal mee stoppen. Dat lukte achteraf niet zo erg. Je blijft naar het applaus ver langen en ik ging alleen zingen. Bij Kees Manders op het Rembrandtplein. Dat viel tegen en dus was het al gauw bekeken. Een paar maanden was ik thuis. Maar van alle kanten werd ik opgebeld. Waarom doe je niets meer? vroegen de arbeids- en theaterbureaus. Het bleek dat er nogal een grote vraag was naar trio's. Ik kreeg contact met twee andere meisjes en wij besloten met z'n drieën te gaan zingen. Het ging lekker. Wij kregen ook wel werk, maar het vlotte toch niet zo erg. Het wordt trouwens toch slechter in de showbusi ness. Er zijn een boel artiesten, die klagen dat zij zonder werk zitten. Het is niet meer dat van een paar jaar ge leden. Daarom besloot ik toch eruit te stappen en nu voor goed. De lopende contracten hebben wij afgewerkt. Het laatste was 14 oktober. MAAR, IK MOET toch wat doen? Ik moet de kost verdienen voor mijn twee kinderen en dat valt heus niet mee. En toen kreeg ik h t idee", aldus Marita Herlaar. „Mijn moeder maakte vier jaar ge leden wandversiering. Eigenlijk meer voor haar plezier. Toen begon ik ermee. Ik heb hele maal geen reclame gemaakt. Met een paar van die dingen onder mijn arm ging ik op bezoek bij die echte aparte kunsthandeltjes en bij bloemisten, die het als bijprodukt kunnen verkopen. Het was meteen raak. Verder ging het via, via. Je weet wel hoe dat gaat. De één zegt het tegen de ander en nu is het zover, dat er dagen zijn dat de bel niet stil staat. Overal vandaan ko men ze kijken en.kopen. MARITA HERLAAR plakt en prikt de takjes, bloempjes en vlindertjes, die uiteraard een speciale „bewerking" hebben ondergaan om goed te blijven. Al het materiaal dat zij gebruikt is echt. Het komt niet uit ons land alleen. Er zijn speciale „pluimen" en bloem pjes die uit tropische landen komen. Sommige pluimen en strohalmen krij gen een verfbadje, maar dat is dan ook het enige. Veel van het materiaal komt uit Zuid-Afrika, via een impor teur die het ook voor andere doelein den verkoopt. „JE MAAKT SOMS wel rare dingen mee, alhoewel ik het ook best kan be grijpen. Voor veel van mijn werkstuk ken gebruik ik één of meer vlinders. Laatst kwam er iemand die per se zo'n wandversiering van mij wilde kopen. Hij zei bij welk soort interieur het moest passen. Ik had een leuk idee, maar toen ik het voorstelde, kreeg ik te horen, dat er geen vlinder op mocht komen. Ik ben namelijk lid van de die renbescherming, aldus die klant. Met zulke wensen houd ik natuurlijk reke ning". „Voor elck wat wils", is het devies. Marita Herlaar heeft speciale wandver siering voor de kinderkamer, voor de oud-Hollands ingerichte woonvertrek ken, voor slaapkamers en noem maar op. „Ook voor teenagers maak ik ze. Felle kleuren! Wij leven in de tijd van de love-in. met veel bloemen en zo. Ik krijg er ontzettend veel vraag naar". DE WANDVERSIERINGEN HEB BEN een formaat van 60 bij 35 cen timeter. Het is een priegelwerkje, waar regematig het pincet aan te pas komt. „Ik krijg er echter al een be hoorlijke handigheid in en nu doe ik gemiddeld twee uur over één werk stuk. Ik ben er vele uren zoet mee. 's Morgens om kwart voor zeven sta ik op. Dan ga ik de huishouding doen en daarna begin ik aan de wandver siering. Ik werk door tot twaalf uur 's nachts, maar het komt meer dan eens voor dat ik een grote bestelling krijg, die binnen een paar dagen ge leverd moet worden. Dan ga ik wei eens door tot drie uur in de nacht". BIJ AL HAAR WERK doet zich één groot probleem voor: namelijk de ar- beidsruimte. „Ik zoek een winkeltje met een werkplaats en een woning", zegt ze. Het is nu behelpen. De huiskamer is het „atelier"; een piepklein slaap kamertje is „magazijn". Dat geeft extra werk. Het materiaal ligt op één hoop bij elkaar en er gaat veel voor Marita kostbare tijd verloren met OP ÉÉN TYPE mensen kan ik ja loers worden: op de liefhebbers van een goed maal, die het daarbij presteren slank te blijven. Dat is voor mij nog een van de geheimen die ik niet heb weten te doorgronden. Toch ken ik ze, de mensen die werkelijk alles kunnen eten en naar mijn oordeél altijd te grote porties, zonder dat zij daarvan naar buiten iets tonen. Zo heb ik vrienden, die mij welhaast wellustig beschrijven, hoe zij diep in de nacht, of kort voor het slapen gaan, nog gebakken eieren met spek hebben bereid. Een eenvoudig, maar daarom niet minder stevig hapje. Bovendien zijn zij van het type, dat zich bij de warme maaltijd tweemaal bedient van aardappelen, vlees en groente, dat soep vooraf heeft en elke dag een lek ker puddinkje na. Daarbij de slanke lijn behouden is voor mij onmogelijk, hoe zij het doen? Ik weet het niet. TOCH ZIJN GEPANEERDE spek lappen op zijn tijd heerlijk. En dat niet alleen, maar ze behóren gewoon bij verschillende koolsoorten, vind ik. Ter afwisseling echter eens een rib stuk kiezen bij groene- of rodekool is aan te bevelen. Voor 4 personen hebt u tenminste een stuk nodig van 650 tot 700 gram. U koopt het een dag voordat u het gaat klaarmaken, want het wordt gemarineerd. Voor de mari nade gebruikt u eenvoudige rode wijn of bier en een half kopje goede azijn (kruiden- of dragonazijn). Doe verder in de schaal (met deksel) 1 klein ge sneden ui, 1 prei eveneens in jullienne gesneden, een handje worteltjes, wat kruidnagelen en een laurierblad, peper en zout naar smaak, wat tijm, marjo lein en eventueel een paar gekneusde teentjes knoflook. EEN NACHT OP een koele plaats laten staan. Tenminste eenmaal om keren. Voor het braden het vlees uit de marinade halen en goed afdrogen. In de vleespan wat reuzel, of een lepel goede olie, wat boter laten smelten en bruin worden. Dan het stuk vlees aan alle zijden bruin braden. Vervolgens zoveel van de marinade erbij gieten, dat er voldoende vocht in de pan is om het vlees op matig vuur te stoven. U moet hier zo'n anderhalf tot twee uur voor rekenen. Dan het vlees uit de pan halen en het vocht door een roerzeef draaien. Klop er wat room of koffiemelk door, en indien nodig wat meelboter om de saus te binden. Leg het vlees terug in de pan, giet er de fluwelige saus over en laat nog een kwartiertje nastoven. Op smaak afmaken met peper en zout. Dit vleesgerecht smaakt even voortreffelijk bij rijst. Indien u bier gebruikt, laat het dan wel licht bier oftewel pils zijn, zoals ik u indertijd ook aanraadde voor de Vlaamse stoof- karbonaden. schoonheidsidealen betreft: Mai Ky, de knappe vrouw van de vice-president, is onder een aangenomen naam naar Tokio gevlogen om door schoonheids chirurgen haar ogen te laten verwijden. „Om mezelf mooier te maken voor mijn man", zei ze later. DRIE DOKTOREN in Saigon hebben zich gespecialiseerd in operaties om ogen te verwijden en bustes te ver groten. Voor het smaller maken van neuzen wordt ongeveer 125 Amerikaan se dollars betaald en voor de ver wijding van de ogen 90. Deze doktoren doen prachtige zaken. De westerse opvattingen over schoonheid hebben nog twee andere nieuwigheden in het leven van de Viet namese vrouw gebracht: bustehouders en schoonheidswedstrijden, die beide enorm populair zijn. Elke week kan men op de tv ver scheidene schoonheidswedstrijden aan schouwen, vaak een per dag. Er schijnen in Saigon evenveel schoonheidssalons te zijn als in New York City en ze worden goed geleid. De rijke Vietnamese vrouw spreekt in de regel Frans en Engels, heeft in het buitenland gestudeerd en zal ook haar kinderen naar het buitenland sturen. OP HET PLATTELAND werkt de vrouw in het veld of zij heeft een winkeltje. De kledij van een platte landsvrouw bestaat uit een lange broek van zwart satijn en een nauwsluitend katoenen overhemd. In deze oorlogstijd werken de vrou wen op het platteland ook aan de aan leg van wegen en in de steden in het bouwbedrijf. Zij doen dit werk waar nodig, overdag en gaan 's avonds naar huis, naar haar gezinnen. De prostitutie heeft vele meisjes ge lokt naar streken in de buurt van Ame rikaanse bases. In dit bedrijf kan een meisje van 18 evenveel geld verdienen als een officier van de regeringstroe pen. Enkele meisjes trouwen met Ame rikaanse soldaten. Een Vietnamese man kan volgens de wet slechts één vrouw hebben, maar hij kan er twee, drie of vier gezinnen op na houden en doet dit ook vaak. Echtscheiding komt zelden voor. HET SYSTEEM van meer gezinnen te hebben vinden de echtgenoten van die mannen niet prettig, maar zij kun- (Van een verslaggeefster) SAIGON Wist u dat er in Zuid-Vietnam een vrouwelijke bur gemeester is? Dat in een restaurant de Vietnamese vrouw vaak betaalt? Dat de rijke dames dieet houden om slank te blijven? Dat de ru brieken voor eenzame vrouwen door de goedgesitueerde dames worden verslonden? Dit is een land waarin niet iedere vrouw een vluchtelinge is. Niet iedere vrouw draagt een koeliehoed en niet iede re huisvrouw woont in een hut met rieten dak, waar vlak bij de deur geschoten wordt. ER ZIJN DAMES, die in door chauf feurs bestuurde limousines rijden. Er zijn er, die winkelen bij Dior in Parijs, die met vakantie naar de Riviera gaan. Sommigen laten haar ogen, neuzen en bustes veranderen om op westerse vrouwen te lijken. De invloed van de Vietnamese vrouw is aanzienlijk, zowel in rege ringskringen als in het bedrijfsleven en de familiekring. Een provinciaal bestuurder ant woordde op de vraag of hij corrupt was, eerlijk: „Natuurlijk. Hoe zou ik anders aan de eisen van mijn vrouw kunnen voldoen?" VICE-PRESIDENT Ngoeyen Cao Ky verklaarde, dat hij zich niet kandidaat zou hebben gesteld, als zijn vrouw het niet had goedgevonden. Volgens inge wijden heeft zij de beslissing genomen. De burgemeester van Dalat is me vrouw Ngoeyen Thi Haoe, een mooie welgevormde vrouw in het begin van de veertig. Zij is juriste, heeft in Hanoi gestudeerd en woont met haar man, een dokter, al 14 jaar in Dalat. Zij heeft een bureau met 100 man personeel, dat zij regeert met ijzeren hand. Zuid-Vietnam bezit ook twee vrouwe lijke senatoren, vrouwelijke directeu ren van banken en grote bedrijven, vrouwen, die gehuchten bij elkaar houden in de gloeiende wildernissen, vrouwen, die de leiding hebben van de kraamklinieken. Westerlingen beschrijven Aziatische vrouwen traditioneel als passieve, do ciele wezens, opgevoed om de mannen Madame Ky liet haar ogen verwijden. Zij is een typisch voorbeeld van een goedgeklede rjjke Zuidvietnamese vrouw. te behagen, altijd op de achtergrond en weinig zeggend. Zeg dit tegen een Vietnamese vrouw en ze zal u uitlachen. IN HET OPENBAAR blijft zij in de regel op de achtergrond, maar passief is zij niet. Zij geeft toe, dat zij zelden op wat dan ook „neen" als ant woord aanvaardt. Dit is te danken aan Confucius, die heeft gezegd: „De mannen moeten zich bezig houden met denken, met de zedenleer, met letterkunde en wijsbe geerte". Hij schreef voor, dat de vrou wen zich moeten bezig houden met zaken van minder gewicht, zoals geld, het gezin en werk. Het is bijvoorbeeld heel gewoon, dat men een vrouw in een restaurant de rekening ziet betalen. Een man zou er niet over peinzen dat te doen. Wat de invloed van de westerse het zoeken naar de juiste materialen. „Daarbij komt dan nog en dat vind ik veel naarder dat je d'r zo'n rommel van krijgt. Vooral als ik aan het werk ben. In een mum van tijd ligt de huiskamer bezaaid met stuk jes tak, stro-afval, bloemblaadjes enz. De stofzuiger maakt overwerk bij mij. ELKE WANDVERSIERING IS weer anders. „Al zou ik het willen ik kan niet nen er met de wet in de hand weinig tegen doen. Soms wonen die gezinnen bij elkaar, maar vaker leven zij gescheiden en zijn zij zich slechts vaag bewust van elkanders bestaan. Op een ondergrond van vilt plakt Marita bloemen, halmen en vlinders. twee dezelfde werkstukken maken. Er is altijd wel een takje of een bloempje of een strohalm dat anders uitvalt. Wat de natuur eenmaal naar links heeft doen groeien buig je niet naar rechts." De zaken gaan uitstekend. Er zijn vertegenwoordigers die voor haar wer ken en stad en land afreizen. „Er kwam toevallig een free lance verte genwoordiger hier en die zag mijn pro- dukten. Hij vroeg of hij er niet een paar mee kon krijgen. Natuurlijk deed ik dat. Het blijkt lekker te verkopen. Er zijn er nu meer die voor mij wer ken. Als het zó doorgaat, zal ik bin nen enkele maanden personeel moeten hebben. Bijvoorbeeld een meisje dat vilt voor mij knipt, want ook daar gaat veel werk inzitten. En tussen al die bedrijven door, kan Marita Herlaar toch nog geen af scheid nemen van de muziek. In de tijd dat zij nog op de planken stond als „Marichica", zowel als „Topsy" schreef en componeerde zij zelf de meeste liedjes, waarvan sommige op de grammofoonplaat zijn vastgelegd. Zij maakte ook liedjes voor collega's. „Ik schreef ze speciaal voor hen. Op 't lijf zo gezegd. Hoewel ik nu eigen lijk geen tijd meer heb, wil ik daar toch mee doorgaan. Onder het wer ken door, krijg ik de ideeën. Ik blijf liedjes maken ook al zing ik ze zelf niet meer". DAN HEEFT Marita Herlaar nog één wens: „Ik zou zo graag eens een boek willen schrijven. Het verhaal zit al helemaal in m'n hoofd. Ik hoef het alleen maar op papier te zetten. Voor lopig komt het daar niet van. Mis schien over een paar jaar...."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 16