JEAN-MARIE STRAUB: „In mijn films zet ik de tijd stil" BOEKENKEUR- Amateurisme in de misdaadsport 9 Lekkere Iglo bami nu ook in handig éénpersoons-pak Tijdelijk per persoon 16 cent voordeel Maxim Hamel ziek Kort nieuws Japanse schilder Foujita gestorven DINSDAG 30 JANUARI 1968 7 zemen zonder zorgen De zeem, die vensters werkelijk streeploos zeemt. Reeds v.a. 3,95 Ritmisch Hindernis Dood Rustig Teveel Litteratuur Produkten Gebrek Nieuws Voor Eenlingen: Nieuws voor praktische Zelf-Verzorgers: bami in éénpersoons-pak. Erg gemakkelijk. En uitzonderlijk lekker. Gauw een pak halen. 350 GRAM NU 1,39 De radio geeft woensdag crortcfenó T elevisieprogramma' s (Van onze correspondent) - AMSTERDAM. Aan de Amsterdamse Nieuwmarkt tegenover broodjeswinkel „Sal Meyer onder rabinaal toezicht" staat het huis van cembalist-organist Gustav Leonhardt, „filmster" in Jean-Marie Straubs nieuwe film „Kroniek van Anna Magdalena Bach". Tussen de oude klave cimbels en andere snaarinstrumenten in Leonhardts huis logeert Straub in afwachting van de Utrechtse Cinemanifestatie, waar zijn kroniek in wereldpremière zal gaan. Hij is ascetisch en streng met een droog gevoel voor humor. Een man die opgaat in zijn theorieën en zijn speurtocht naar waarheid en authenticiteit in film. Zijn oeuvre is klein: de korte film Machorka-Muff (1963) en,, de middellange speelfilm „Nicht versöhnt" naar Heinrich Bölls boek „Biljarten om half tien". Vooral de laatste riep einde loze discussies op. Straub laat zijn personen niet spelen in de klassieke zin van het woord, zij zeggen de tekst zonder romantisering of interpretatie. Jean-Marie Straub (Van onze correspondent) HILVERSUM. Vlak voordat de voor stelling door Ensemble van het stuk „Een maan voor misdeelden" dit weekeinde in het Hilversumse theater Gooiland zou be ginnen, stortte de hoofdrolspeler Maxim Hamel in. De dokter heeft hem volkomen rust voorgeschreven. ADVERTENTIE vileda Hoe staat de tekst in de kroniek van Anna Magdalena Bach? Straub: „Weinig dialoog evenals in „Nicht Versöhnt. Tekst is voor mij rit me, ik probeer niet de woorden en de betekenis ervan te accentueren, maar er gens een ritme concreet voor de came ra te laten ontstaan. Als ik film, heb ik een partituur voor me hoe beeld, muziek en tekst ritmisch moeten lopen". Toeschouwers reageren vaak vreemd op uw acteurs. Ze herkennen niet de gespeelde maar komen geleidelijk toch on der de indruk van de spanning die geciteer de tekst en beeld oproepen. „Als ik een toneelspeler op de planken bezig hoor, de tekst interpreterend, dan hoor ik na twee minuten niets meer, zie Gvstav Leonhardt alleen nog zijn mond bewegen. De tekst moet niet levend worden gemaakt door accenten, hij moet de authentiek zijn, dan alleen blijft de inhoud onaangetast. Zo is het ook met de muzek. In onze Bach- film hebben we die authenticiteit op alle mogelijke manieren nagestreefd. Gelijktij dig opnemen van beeld en geluid, de oor spronkelijke bezetting en historische in strumenten. Daarbij hebben we gedraaid in kerkep en kastelen die zoveel moge lijk de oorspronkelijke plaatsen waar Bach leefde en musiceerde benaderden". Gemmet beschouwt de acteur ook als de grootste hindernis voor het toneel. „Dan geldt mijn theorie dus ook voor het theater, want Genet weet waarover hij praat. Zo zag ik twee jaar geleden „Faust". De spelers renden over het to neel, vielen en schreeuwden, zodat er ten slotte niets meer van het stuk over was". Hoe ontdekte u Gustav Leonhardt? „Via de plaat. Het waren cantates van Bach. Het interesseerde mij niet of de opname technisch volmaakt was, wat ik hoorde was muziek waarin iedere noot een complete wereld was". Het uiterlijk van de organist was niet belangrijk? „Ieder kind weet dat Bach dood is. Het zou een leugen zijn om te proberen de figuur vjkn Bach na tebootsen. Het gaat niet om de figuur, maar om zijn mu ziek." Gustave Leonhardt valt in: „Nu schaam ik me voor die opnamen van toen. Indertijd was de uitvoering behoorlijk goed, maar intussen zijn we al weer zo veel dichter bij de authentieke Bach ge komen". Hoe lang is er aan de film gewerkt? „In totaal heeft het 13 jaar. sinds 1954 geduurd voor de film' voltooid was. An derhalf jaar later begon ik samen met mijn vrouw Danielle Huillet aan het draai boek, dat omstreeks 1957 klaar was. Van 20 augustus tot 15 oktober 1967 duurden de opnamen, nadat het draaiboek dus tien jaar was blijven liggen. Hoe is de muziek gekozen? Leonhardt: „De muziek is zo gekozen dat van iedere vorm een voorbeeld in de film zit en ook uit iedere scheppings periode een compositie". Straub licht toe, hoe rustig de film is. „Voor de 92 minuten lange film gebruik te ik slechts 113 instellingen, tegenover 143 bij „Nicht Versöhnt" 56 minuten. En dan heeft de kroniek nog een groot aantal korte instellingen van documenten. De consequenjtie is zeer lange instellingen bij het musiceren". De Nederlandse filmer Herman van der Horst heeft met Feike Asma aan het or- In de cel overleden. In een cel van het politiebureau in Kerkrade is een 52- jarige inwoner overleden, die door de politie was ingesloten omdat hij in dronken toestand met zijn auto een ongeluk had veroorzaakt en was weg gelopen. Een arts constateerde dat hij door een hartaanval was overleden. gel de film „Toccata" gemaakt. Heeft u hem gezien? BEIDEN: „Ja". Gustave Leonhardt wil zijn mening niet geven. Straub: „Ik had moeten opstaan, fluiten en weglopen. De surrealisten deden dat vroeger, maar wij zijn iets te hoffelijk. De film heeft niets met muziek te maken. De hele film door overstemmen geluiden de muziek. Alles is fictie, play-back en in elkaar gezet. On echt". STRAUB: „Wat mij interesseert in film is het stilzetten, condenseren van de tijd. Gisteren zei iemand tegen mij, in Nicht Versöhnt" is nooit een volgend mo ment. Dat is het precies. De meeste films worden gered door het volgende mo ment. Ik zet de tijd stil, geef gewoon geen volgend moment. Cocteau heeft ge zegd, filmt toont de dood aan het werk. Je kunt ook zeggen zoals Faust „Ver- weile doch du bist so schön". In die uit spraak zit de hele condensatie van de tijd". IN NEDERLAND beschouwt men het misdaadverhaal nog altijd ais een genre, dat je als „officieel" litterator eigenlijk niet kunt beoefenen zonder je gezicht te verliezen, en dat dan ook wel nooit van het litteraire verdomboekje naar het lit- traire handboek zal verhuizen. Een „on verdacht" criticus als Jan Greshoff wordt nauwelijks gehoord, als hij zegt: „Dat er uiteenlopende soorten van romans be staan, is van geen betekenis: het enige dat telt is de schakering in wezenlijke waarde. En wanneer een detectiveroman een zeker peil bereikt, is hij daardoor vanzelfsprekend een „litteraire" roman." Liever luistert men naar zulk ondoor dacht geleuter als Bomans' bewering, dat „ieder die een penhouder weet te hante ren, een draaglijke detective kan schrij ven." Ab Visser heeft daar, in zijn Kaïn sloeg Abel, overigens terecht tegen aangevoerd, dat het niet gaat om een „draaglijke" detective, maar om het beste dat in een genre bereikt kan worden. En hij voegde daaraan toe: „Met hetzelfde aplomb kan men beweren, dat ieder die een penhou der weet te hanteren een draaglijk ge dicht of een draaglijke novelle kan schrij ven. Men mag geen enkele vorm van kunst beoordelen naar zijn laagtepunten." Zulke laagtepunten zijn er, in de Ne derlandse detectivelitteratuur, nog altijd te veel. In het buitenland zouden ze een voudig geen kans krijgen, de amateur auteurs die van hun ambacht inderdaad weinig meer weten dan hoe je het ge reedschap vasthoudt. Bij ons worden hun draaglijke, of zelfs: ondraaglijke, produk- ten nog te vaak gedrukt, door uitgevers die voor dit genre blijkbaar niet de juiste adviseurs weten te vinden en vaak hemelhoog geprezen door de amateur critici, die ook niet precies weten waar over ze praten. Want de Nederlandse detectiveschrijver niet „serieus" genoeg geacht voor de „echte" recensent valt overwegend in handen van de amateurcriticus, die, slecht geïnformeerd, zich hoofdzakelijk beperkt tot het overschrijven van de omslagtekst, soms aangevuld met een domme kreet van eigen vinding, zoals (historisch!): „Even als in alle boeken van deze soort speelt het mysterieuze in dit verhaal een grote rol en wordt het misdrijf tenslotte opge lost!" Over essenties als genre, stijl en compositie wordt niet gesproken. Het is immers „maar-een-detectieffie"! Toegegeven: zolang het speurdersver- haal, in het voetspoor van Conan Doyle, weinig meer was dan een verhaaltje rond een puzzel, een verhaaltje waarin de per sonen niet veel meer konden zijn dan vrij bloedeloze marionetten, die alleen omwille van het raadsel bestonden, zolang kon het moeilijk object zijn van serieuze litteraire kritiek. Maar er is in de inter nationale misdaadlitteratuur en hier en daar ook in Nederland sinds Conan Doyle veel veranderd. De mens en zijn betrekking tot de misdaad de mens in de misdaadsituatie: dat is het, wat veel detectiveschrijvers is gaan boeien, en uit dij nieuwe instelling zijn werken voort gekomen stalen van vertelkunst, in kort verhaal zowel als in roman die de naam litteratuur met ere dragen. Het is de fout van de Nederlandse literaire kritiek, dat men deze nieuwe stromingen niet heeft onderkend en de voortbrengse len ervan is blijven bagatelliseren, zoniet: ridiculiseren. En het is de uitgevers en auteurs van minder dan middelmatige misdaadverhalen nauwelijks kwalijk te nemen, dat ze zich gesterkt door de kritiekloosheid van de amateur-critici heel wel blijven voelen bij produkten die compositie noch allure hebben, produk ten waaruit de gezapige geur van var kenslapjes en spruitjes opstijgt. Tot mijn spijt moet ik weer twee van zulke produkten signaleren, en dat nog wel in een reeks, waarvan ik hier onlangs nog hoog heb opgegeven: de Witte-Raven detectiveserie van uitgeverij West-Fries land. Het is jammer dat het aanzien van deze op uitstekend peil staande reeks is geschaad door twee van die missers als Moord bij de marine en Nounou. Ted Hard van „Bronger", pseudoniem van een Nederlands maripe-officier. Een van die debutanten die men al op de eerste bladzijden volledig de mist in ziet gaan (kwalijke koers voor een marineman!) door een, volslagen gebrek aan het meest! elementaire vakmanschap. De eerste aan wijzingen zijn altijd de stijlbloempjes! („Toch waren zijn successen goed ge weest") en de onbeholpen formuleringen („De man van de twee nu aanwezigen kwam tot leven"). Dan volgen onver mijdelijk de krampachtige leutigheden („Een reclameplaat van Zuid-Frankrijk, waar een meer of minder ontklede schone schoner trachtte te lijken".) en de onwezenlijke boekentaal van de dia logen: „Het leek of hij interesse had in mijn komen", „De tevens opgegeven plaats"; „Hij had al een tijdje getracht mij te verlokken om intieme relaties met hem aan te knopen. Ik moest vanzelfspre kend aan mijn baan denken, die bijzonder goed betaald wordt, nochtans ben ik van zulke dingen niet gediend", (waar haalt zo'n mens de adem vandaan!). Werkelijk hopeloos wordt het pas als het onvermogen tot vertellen zich uit in nodeloze omhaal van woorden en in de leuterige binnengedachten, waar blijk baar geen amateur-detectiveschrijver bui ten kan. In Nou... nou... Ted Hard bij voorbeeld vertelt een wanhopige juf frouw, dat ze zo juist een man heeft ge dood. Ondanks haar opwinding neemt ze daarvoor zoveel tijd, dat het zelfs de schrijver te bar wordt: „Ted greep in. Hij wilde wel iets meer weten van de eigenlijke moord en vroeg er naar". Al licht, denkt de lezer, die aan dat ,„Ted greep in" al genoeg heeft om de rest er bij te denken. Maar de schrijver doceert verder: „Hij had de situatie al lang door en wilde nu feiten. Die juffrouw met haar verhalen moest niet denken dat hij zich zo makkelijk liet afleiden. Als ze iets had of wilde, dan moest ze ermee voor de dag komen. Al die omwegen dienden tot niets". Inderdaad, Bronger: tot niets! In Moord bij de marine slaat een ma troos overboord. De commandant van de kruiser zegt tegen een officier: „Voel ver der de uitkijken eens aan de tand. Die kerels staan erop dat dergelijke gevallen worden gezien, zodat je onmiddellijk kan ingrijpen. Een man die in het water valt kan meestal nog zwemmen en mogelijk een schreeuw om hulp geven. Dan kan de uitkijk achter een boei gooien en heeft hij voorlopig een middel om zich boven water te houden". Zo'n college op zo'n moment! Tegen een officier, die dat natuurlijk ook alle maal wel weet. Wat een volslagen gebrek aan werkelijkheidszin! (Als je al die in formatie echt zo nodig kwijt moet aan je lezer, zet 'm dan in een voetnoot! Ik wil niet beweren dat Bronger per se nooit een goed verhaal zal kunnen schrij ven. Hij heeft wel ideeën, maar zijn uit werking ervan is bijzonder onrijp en on handig. Zijn Ted-Hard-geschiedenis blijft een flauwe en huisbakken poging tot het schrijven van een hard boiled story. Hollandse burgerpot met een wat laf smaakje. Moord bij de marine zet wel aardig in en boeit een tijdlang door zijn specifieke entourage, die de schrijver dan ook beroepshalve goed moet kennen. He laas gaat de vaart er al snel uit als het weer verdrinkt in allerlei geleuter waartoe de schrijver in dit deductiever- haal nog meer aanleiding vindt dan in het andere, daar hij het probleem op vol maakt antieke wijze telkens weer laat analyseren door zijn diverse speurders. Misschien hoeft Bronger voor de Ne derlandse detectivelitteratuur niet voor altijd verloren te gaan; hij zal wel zelf- critiek nodig hebben en eens iets moeten opsteken van anderen: van goede critici of van goede schrijvers. Wat grasduinen in de moderne Amerikanen bijvoorbeeld zou hem kunnen leren wat vertellen eigenlijk is wat economisch vertellen is vooral. Hij zou eens kunnen beginnen met zo'n classic als The Big Sleep van Raymond Chandler, op wie ik binnenkort eens iets uitvoeriger hoop terug te komen (er is Bronger Moord bij de marine Uitg. West-Fries'and (Witte-Ravendetectiveserie) Bronger Nou... nou... Ted hard Uitg. West-Friesland (Witte-Ravendetectiveserie) Raymond Chandler Welterusten mr. Marlowe Uitg. A. W. Bruna Zn. (Zwarte Beertjes) zo juist een vertaling van verschenen in Bruna's Zwarte Beertjes: Welterusten mr. Marlowe!). En als het niet lukt, Bronger, hoeft 't voor mij niet meer. Want het zijn mis sers als deze, die het Nederlandse detec tiveverhaal een slechte naam bezorgen! Bert Japin ADVERTENTI' Nederland 1. Tussen zeven en acht da autorubriek van de VPRO „Wereld op Wielen", waarin Fred van der Vlugt weer een auto in de populaire prijsklasse test. Na het journaal gaat de VPRO ver der met „Ja, nee, geen mening' waarin twee tegenstanders onder voorzitterschap van Dr. Lucas van der Land proberen de mening van honderd doorsnee-Nederlan ders te veranderen. Hoofdschotel van de avond is de Knop, een voor de televisie bewerkt toneelstuk van Harry Mulisch met in de hoofdrollen Lo van Hensbergen, Gerard Hartkamp, Ida Bons, Dimitri Frenkel Frank en Harry Mulisch zelf, die verscheidene rollen voor zijn rekening neemt. „De Knop" gaat over de atoom bom. De verantwoordelijke leiders, die de knop van de massale vernietiging behe ren, zijn ook maar mensen, onderhevig aan stemmingen en dat maakt de zaak griezelig. Mulisch laat twee generaals op draven die de wacht hebben over de knop. De HIRO gebruikt haar twintig minuten zendtijd om te herdenken, dat de Indi sche geweldloze strijder Mahatma Ghan- di twintig jaar geleden werd vermoord. Na het journaal tenslotte een herhaling van de negetiende aflevering van „de Bezetting" over de oorlog in zuid-Neder land. Nederland 2. Het NTS-programma be gint met „Beelden uit de West". In nauw contact met de Stichting Culturele Samenwerking en met Polygoon brengt de NTS een serie gefilmde reportages uit Suriname en de Nederlandse Antillen. Aansluitend „Van Gewest tot Gewest" De serie „De eenentwintigste eeuw" is deze keer gewijd aan Laser, de gecon centreerde lichtstraal. Het is nog maar betrekkelijk korte tijd geleden, dat er al leen in science fiction sprake was van „de dodende straal". Maar de laser-straal kan veel meer dan doden. Na het jour naal „Dubbelspion". Kelly en Scotty krij gen een nieuwe opdracht: ze moeten let ten op een ex-archiefambtenaar, die met vakantie in Spanje is en die veel weet dat vijandelijke spionagediensten interes seert. De ambtenaar wordt verliefd op een dame, die niet zulke beste bedoelin gen met hem lijkt te hebben. In „Denk- Beeld" komt het vraagstuk van de Be scherming Burgerbevolking aan de or de. Is het wel verantwoord zoveel geld voor de BB uit te geven? Kan deze dienst werkelijk iets uitrichten als er een oor log komt? Is er wel zoveel kans op een oorlog, dat het instandhouden van zo'n kostbaar apparaat gerechtvaardigd is? Tot slot „Tweeduuster": From Agnes with love. Die Agnes is een computer. Wat kan een computer zijn? Kunnen de mensen zulke ingewikkelde machines bouwen dat ze een eigen leven gaan lei den? Stel je voor, dat een computer er eigen gevoelens op na gaat houden. Een programmeur zou er stapelgek van wor den. Die uit „Tweeduuster" wordt dat. (Van onze correspondent) PARIJS. Na een langdurig ziekbed is gisteren in zijn Parijse woning de be roemde Japanse schilder Dsujuharu Fou jita gestorven. Foujita, die 81 jaar ge leden in Tokio werd geboren en die in 1916 naar Parijs kwam, is een van de belangrijkste leden geweest van de be faamde Ecole de Paris, waartoe ook Pi casso en Kees van Dongen behoorden. Foujita heeft voor zijn dood te kennen gegeven, dat hij begraven wenst te wor den in een kapel in Reims, die hij in 1959, toen hij zich als boeddhist tot het Katholicisme bekeerde, decoreerde. Een bekering, die tevens de religieuze bekro ning is geweest van een artistieke ont wikkeling, die bij Foujita sedert een hal ve eeuw was gericht op een synthese tussen het Verre Oosten het Westen. Van Foujita, die men tot voor kort nog dagelijks in de artiestencafé's van Mont- parnasse kon ontmoeten, kan worden ge zegd, dat hij de extreme finesse der oude Japanse tekentraditie heeft weten te en ten op de 20ste eeuwse Westerse schilder kunst, waarvan hij een der voornaamste vertegenwoordigers zal blijven. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Pianorecital. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke dansen. 8.00 Nws. 8.10 Actua liteiten. 8.20 Lichte gramm.muz. 9.10 Muziek uit Het Midden-Oosten. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Klassieke muz. 10.30 Sphinx, voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek-Uur. 11.50 Actualiteiten. 12.00 Van twaalf tot twee. 14.00 Moderne en klassieke muz. 15.00 'tDiner van Manus (hoorspel). 15.30 Lichte gramm.muz. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Volksmuz. 17.15 Caba ret. 17.30 Licht instrumentaal ensemble. 17.50 Mens en samenleving. 18.00 Klassieke en moderne muz. 18.30 Nws. 18.45 Actualitei ten. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Kunst matige verlenging van het leven (lezing). 19.50 Lezing. 2C.00 Gelukwens 20.05 Nieuwe wegen. 20.15 Klassieke en moderne muz. 22.20 Sextant, 'adioweekblad van de NVSH. 22.30 Nws. 22.40 X, een sprong in het duister. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm.muz. 9.00 Klassieke gramm.muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muz. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Gitaarrecital. 12.00 Moderne orkestmuz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Amusementsmuz. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en kalender. 13.25 Moderne orkestmuz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen 15.00 Oude muz. 15.40 Moderne muz. 16.00 Nws 16.02 Operet te. 16.50 Dansorkest en solisten. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18 15 Actualiteiten 18.20 Uitzending van de ARP. 18.30 Lichte muz. 18.55 Dansorkest. 19.30 Nws. 19.35 Muzikale lezing over moderne muz. 20.00 Metropole orkest. 20.30 Accent. 20.45 Akkoord. 21.20 Sores van Dorus. 21.35 Akkoord. 21.50 Tram melant in Loeren aan de Hor 22.15 Country en Western. 22.30 Nws. 22 40 Actualiteiten. 22.55 Moderne muz. 23.20 Radio Jazz Maga zine. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.02 Operette. 12.30 Musicalmuz. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Vrolijk platenprogram- ma. 14.00 Nws. 14.02 Muziek-Boetiek. 15.00 Nws. 15.02 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nws. 16.02 Verzoekplaten. 17.00 Nws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.05-18.00 Zingende bougie. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte orkestmuz. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta- felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.50 Meisjeskoor 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 1.715 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.57 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 The Eddy Duchin story. 20.00 Operette. 21.15 Gevarieerde muz. 22.00 Nws. ADVERTENTIE oud - ^llver - ^torloge* - J^eltum^ltet Gr. Houtstraat 6, Haarlem, Tal. 02500-10616 VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.07 Wereld op wielen. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Opiniepeiling 21.10 De Knop. TV-spel van Harry Mulisch. 22.20 Programma ter nagedachtenis van Mohandas Karamchand Gandhi. 22.40 Jour naal 22.45 De Bezetting, dokumentaire (19). NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 ournaal. 19.03 Beelden uit de West. 19.15. Van gewest tot gewest. 19.35 Laser de fantastische lichtstraal. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 De onweerstaanbare Mr. Herbie Rimstead. (TV-feuilleton) 21.10 Be scherming Brugerbevolking (discussie) 22.00 Veel liefs van Agnes (TV-feuilleton) 22.25 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND 1 17.00 Voor de kinderen. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 De drie Musketiers (tv-feuilleton). 19.31 Panoramiek. 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van het G.P V. 20.30 Uitzending Stichting Socutera. 20.35 Inburgeren. 21.00 De man aan de top. (speelfilm). 22.40 Jour naal. NEDERLAND II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Circus Scott. 19.53 Godsdien stig praatje. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Het jubileum (gefilmd tv-spel). 20.45 Kijk op kunst. 21.25 De Amazone (docu mentaire). 21.55 Het Amsterdams Kunst- maand Orkest en zangsolist: operamuz. 22.15 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7