Op zoek naar gaven in de gemeente 1 Leger des Heils roept 1968 uit tot Jeugdjaar Bidstond voor vrijgemaakten Homofilie m Fusie BKV-Lichtdrager CONFERENTIES Gesprek met drs. G. li. Vellenga Nieuwe deken ZATERDAG 3 FEBRUARI 1968 Een bezoek aan drs. G. IJ. Vellenga te Apeldoorn stelt de bezoeker continu voor verrassingen. Deze gereformeerde theoloog (Synodaal), die in de gereformeerde kerken veel zeggingskracht heeft, houdt er originele denkbeelden op na, waaruit duidelijk blijkt, dat er een zoeken is naar de allereerste openbaringsvormen van de christelijke gemeente. Dat is het wat drs. Vellenga, met inachtneming van wat de kerk in de loop der eeuwen heeft verworven, wil realiseren in onze moderne tijd. En dat niet in sectarisch verband, maar in kerkelijke gebondenheid. Waarbij hij echter gerust wat wil opsteken of overnemen van andere geloofsgemeen schappen. Rik Valkenburg EMERITUS OPRUIMING VAN HEILIGEN Vrede tussen christenen Ds. K. A. Schippers Synode en de atoompacifisten Minder geld voor kerkenbouw Reeds jarenlang neemt drs. Vellenga een vooraanstaande plaats in bij de Generale Synode van de Gereformeer de kerken, waarbij de problemen van het diaconaat en het pastoraat zijn bij zondere interesse hebben. Ondanks zijn vooruitstrevendheid is hij behoudend van aard en legt de nadruk op het op de bijbel gebaseerde, persoonlijke ge loofsleven. Ook in de pastorale sector van het ambt pioniert deze dominee. Hij doet dit op medisch-psychologisch terrein, zoals uit onderstaand inter view zal blijken HEEFT U UITSLUITEND THEOLO GIE GESTUDEERD?.... Ik heb een speciale bijscholing gevolgd in de klinische psychologie en psycho-therapie. Daartoe liep ik een paar jaar mee met de medische staf in een kliniek. DEED U DAAR ONTDEKKINGEN OP PASTORAAL GEBIED?.... Het bleek mij dat de gevoelsrela tie tot de arts een geheel ander is dan die tot de predikant. De oude figuur van priester-arts is nu niet meer denk baar. MOETEN DE HOEDANIGHEDEN VAN ZIELSZORGER, PREDIKER, ZIEKENBEZOEKER, CATECHEET ENZ. VOLGENS U AMBTELIJK IN EéN FIGUUR VERTEGENWOOR DIGD ZIJN? Dat moet volgens mij juist niet. Ik heb bezwaren tegen de verambte- lijking van al deze dingen en het hoog kerkelijke ervan, waardoor het ambt aller gelovigen in het gedrang komt. Alles moet niet in één figuur, de dominee, fungeren. WAT WILT U DAN?.... minder dan vroeger. Echter in gezinnen waar de verhoudingen niet goed zijn, is doorgaans minder normbesef. En die gezinnen worden talrijker VINDT U DAT MEN DE JEUGD EEN DUIDELIJKE ANTITHESE HOUDING MOET VOORHOUDEN? Wij moeten de jeugd helder laten zien dat ze met deze wereld zullen Drs. Vellenga omkomen, als er geen tegenstelling is met de doorgaande Secularisatie. De jeugd heeft tegenwoordig een grotere inbreng dan vroeger. We moeten hun ook niet alles gaan verbieden. Alles is geoorloofd, zegt Paulus, maar we moe ten God ervoor kunnen danken. We moeten Christen zijn in het gewone le ven. Geloven is: leven plus loven. HOE STAAT U TEGENOVER DE NIEUWE' OPVATTINGEN OVER DE HOMOFILIE? Het is goed voor de mensen dat er meer begrip komt, maar het mag niet beschouwd worden als iets nor maals, zoals sommigen propageren. Van discriminatie of verachting mag geen sprake zijn. Laten we geen afstand scheppen tot de homofiele mens. Ik heb diep respect voor hem die strijd voert met zijn tegennatuurlijke aan leg, ook al zal dat wellicht gepaard gaan met vallen en opstaan. Hij moet echter in de kracht van Christus pro beren te leven met zijn handicap. VEROORDEELT U VOOR-ECHTE LIJK GESLACHTSVERKEER? Zolang men zich niet voor het le ven aan elkaar verbonden heeft, vindt ik de coïtus gevaarlijk. Want de coïtus mag alleen plaatsvinden met één part ner. De éne moet het zijn! Je weet nooit van tevoren of die ene het is. Daarom is genoemd samenzijn voor het huwelijk ongeoorloofd. RESSORTEERT HET OOK ONDER ONKUISHEID? Onkuis is, als men het lichaam isoleert, losmaakt dus, van de persoon van de levende mens. Dan is de coï tus alleen lichamelijk, onkuis dus. Geslachtsverkeer voor het huwelijk be hoeft dus niet altijd onkuis te zijn. De eenheid kan er werkelijk zijn. De nuancering zie ik dan ook meer vanuit het zesde gebod dan vanuit het zevende omdat het een kwaad doen aan elkaar kan zijn. Ik zou willen conclu deren dat al die progressieve opvattin gen meestal niet voortvloeien uit de liefde, maar uit pure zelfzucht. „Meer liefhebbers van het genot dan van God" zegt de apostel van de mensen van de eindtijd. Een moderne kerk in het Deense Aalborg (foto Baksteen). (Van onze redactie geestelijk leven) Op de pagina Geestelijk Leven van 6 januari hebben wij gemeld dat prof. dr. P. Hendrix in Leiden byzantinolo- gie doceert. Het had moeten zijn „do ceerde", want prof .Hendrix is al met emeritaat gegaan. Hetgeen natuurlijk niets aan zijn deskundigheid afdoet. De huidige functionaris voor Byzan- tinologie in Leiden is dr. H. Hennephof, Aert van Neslaan 602, Oegstgeest. Het charismatische van de ge meente moet veel meer naar voren komen. De predikant moet ontdekken welke gaven er in de gemeente zijn. Een charisma is aanvankelijk be langrijker dan studie Ik dacht dat we in de toekomst meer daarmee naar toe moeten. ZOU U EEN CHARISMATISCH BE GAAFDE ZONDER DAT HIJ GESTU DEERD HEEFT. OP DE PREEK STOEL TOELATEN? Ik zou er geen bezwaar tegen heb ben. Ik merk hierbij op dat een der gelijk iemand vanzelf en uit zichzelf zal gaan studeren. Wie niet studeert is niet bekeerd. Maar iemand die een singu liere gave heeft om Gods Boodschap te brengen moet niet eerst een studie tijd van een jaar of acht afwachten, om dan pas, als het eerste vuur ge doofd is, te mogen preken. Dat is niet bijbels. ZOU U DE VROUW IN HET AMBT WILLEN BETREKKEN? Jazeker. In de bijbel treffen we heel wat charismatisch-begaafde vrouwen aan. In onze tijd is het ambt uitge groeid tot iets wat veel met regeren in de eerste plaats te maken heeft. Zo was het vroeger niet. Het was dienen en evangeliseren. Het ambt is gegroeid uit de charismata. In het ambt ontvangt men een meer om schreven opdracht. HOE DENKT U OVER DE BELIJ DENISGESCHRIFTEN? Ik heb Se belijdenis lief, maar ik heb de vragen van deze tijd te be antwoorden. Sommige dingen liggen nu anders dan vroeger. .De veroordeling van de paapse mis is bijvoorbeeld voor vandaag te weinig genuanceerd. Anderzijds mist men hele stukken, die vandaag actueel zijn. De belijdenis is wel belangrijk, maar heeft niet het laatste woord. U PIONEERT OOK OP JEUGDGE- BIED. KUNT U IETS ZEGGEN OVER DE TESTEN DIE U AFNAM? Ik hield een paar honderd anonieme enquêtes onder de jeugd tussen de 16 en 19 jaar. Het viel mij op dat deze jeugd over het algemeen diep-re- ligieus nadenkt. Op sommige momen ten durven ze alle filosofieën zomaar opzij te zetten. Ook bleek dat de ero tiek voor de jongelui een grote verzoe king is. Toch zijn de normen nog niet Op zaterdag 2 maart 1968 wordt op de Volkshogeschool „Geerlingshof" in Valkenburg een gespreksdag gehouden over „Homofilie". Deze gespreksdag is bestemd voor al degenen die uit hoofde van hun funktie of uit persoon lijke interesse nader over dit onder werp geïnformeerd willen zijn. De sprekers zijn dr. J. L. Grubben, zenuwarts, Venray (het verschijnsel homofilie") en dr. J. Gottschalk, werk zaam bij „De Open Deur" te Amster dam („de postoraal-theologische aspek- ten van het verschijnsel homofilie"). Een vriendenpaar zal 's avonds pra ten over hun „anders-zijn". Het Leger des Heils heeft in alle ze ventig landen waarin het werkzaam is 1968 uitgeroepen tot „jeugdjaar". Doel is enerzijds vernieuwde bezinning op de verantwoordelijkheid voor de opgroei ende generatie en anderzijds uitbrei ding van de bestaande jeugdwerkaeti- viteiten en de aanpak van nieuwe ex perimenten op dit gebied. In een oproep aan de Nederlandse jeugd zegt de territoriaal leider van het Leger de Heils in Nederland, com missioner Kaare Westergaard, onder andere: „Voor de taak, die de jeugd van vandaag wacht, heeft zij een kracht nodig, groter dan die zij zelf bezit. Zij moet een betrouwbaarder ba sis vinden om te leven en te dienen dan alleen zelfvertrouwen en bekwaam heid. Wat zij nodig heeft, is God, in de eerste plaats in eigen leven en daar naast in alle plannen en pogingen om een betere wereld en een vrediger en harmonieuzer toekomst te bouwen." Bijzondere aandacht krijgt in dit jeugdjaar de kadertraining. Er zijn werkweekends gepland voor onder meer combo's (pop-groepen die zich in steeds toenemende populariteit mogen verheu gen), gedramatiseerde verkondiging en gitaargroepen. Een nationaal jeugd werkcongres op Tweede Paasdag in Utrecht zal bijzondere aandacht aan „het experiment geven. Nieuw is ook dat de sportbeoefening zijn intrede in het Leger des Heils jeugdwerk heeft gedaan. Daarbij werd uitgegaan van de gedachte dat men een all-round service wilde bieden, waarbij ook de ontspanning plaats heeft. De finale van nationale sport wedstrijden vindt op tweede pinksterdag plaats op de sportterreinen bij de Ex- po-hal in Hilversum. Dit is professor Krister Stendahl (46 jaar), theoloog en docent in het Nieuwe Testament, die benoemd is tot deken van de theologische school van Harvard. Op Tweede Pinksterdag vindt dan in 'de Expo-hal zelf de traditionele Véld- dag van het Leger des Heils plaats, dit keer dus niet zoals tot nu toe ge bruikelijk op de Koninklijke Domeinen in Baarn. Men verwacht van het samenkomen in een hal een grotere mogelijkheid in de programmering dan bij gebruik van tenten. Leider van deze Velddag zal zijn commissioner E. Min- gay, die in Engeland aan het hoofd staat van het maatschappelijk werk voor mannen (met bijna honderd cen tra). Hij zal door mevrouw Mingay worden vergezeld. Andere hoogtepunten in het Jeugd jaar zijn: de start van een Nationaal School team, dat met films, muziek en discussie voorlichting over het Leger des Heils gaat geven op middelbare scholen, een jeugd muziek- en zangfestival in het Concertgebouw in Amster dam op een nader te bepalen datum in het najaar. Enkele bui tenlandse groepen zijn als gast uitgenodigd, waaronder „The Joy Belles", een close-harmony zang groep die via de B.B.C.-T.V. in korte tijd bekendheid kreeg, een nationaal combo-festival op 11 mei in „De Doelen" te Rotterdam, gevolgd door het optreden van de ook in Nederland bijzonder gelief- Honderden heiligen, die eeuwenlang hun eigen plaats in het missaal heb ben zullen hun functie in de eredienst der Katholieke Kerk spoedig moeten neerleggen. Zij zullen met de miljoe- en zalig afgestorvenen in de vergetel heid van het hemelse koren verdwij nen. Ook de indrukwekkende maar niets meer zeggende zondagen als Septua gesima, Sexagesima hebben hun tijd en invloed in de kerk gehad: ook zij gaan in de jaren 1968-1969 naar de mu sea voor kerkelijke kunst. Op deze wijze bracht het Katholiek Nederlands Persbureau de resultaten in het nieuws van de liturgische ver nieuwing die sedert het Tweede Vati- kaans Concillie op gang gekomen is. De verdere uitwerking hiervan zal niet alleen de gebruiken, riten, ceremo nies rond de misviering zuiveren, doch ook de stijl en toediening van de sa cramenten voor de gelovigen begrijpe lijk en weer iets-zeggend maken. De verwachting is, dat de Raad voor de liturgie in Rome in zijn najaars vergadering van 1968 zijn goedkeuring zal geven aan de wijzigingen in het kerkelijk jaar. Een belangrijke wijzi ging zal worden ingevoerd, wanneer een protestant overgaat naar de r.k. kerk. Behalve dat er reeds een weder zijdse dooperkenning bestaat tussen de r.k.kerk en de Nederlandse Her vormde kerk en besprekingen met an dere kerken daarover gaande zijn, zal in de plechtigheid, waarin de protestant katholiek wordt, niet meer van hem gevraagd worden, dat hij zijn „kette rij" afzweert. de Leger des Heils pop-groep „The Joystrings" uit Londen. Zij begin nen daarmede dan een tiendaagse tournee door Nederland. Er is vrij grote zekerheid dat aan hun op treden in „De Doelen" ook zal worden medegewerkt door Cliff Richard, die daarmee een korte Europese tournee beëindigt. DEN HAAG. Het interkerkelijke maandblad „Zie!" heeft negen refor matorische kerkgenootschappen in ons land gevraagd op zondag 7 april een bidstond te houden voor de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt). Dit verzoek is gericht aan de Unie van Baptisten Gemeenten, de Christe lijke Gereformeerde Kerken, de Alge meen Doopsgezinde Sociëteit, de Evan gelisch Lutherse Kerk, de Gerefor meerde Gemeenten, de Gereformeerde Kerken, de Nederlandse Hervormde Kerk, de Remonstrantse Broederschap en de Vrije Evangelische Gemeenten. In zijn brief aan deze kerken schetst het maandblad „Zie!" de Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt) als een zus- terkerk-in-nood. Binnen deze kerk is een, wat genoemd wordt, heilloze ont wikkeling gaande, omdat „de naasten liefde voor de broeders van hetzelfde huis op een ontstellende wijze geweld wordt aangedaan en vrijwel geheel dreigt te worden uitgeblust", De ontwikkeling in de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken dreigt volgens „Zie!" naar de climax van een officiële kerkscheuring te groeien. De negen zusterkerken wordt daarom gevraagd niet alleen een bidstond te houden, maar bovendien een brief te richten Een van de oudste „genootschappen" in ons land is bereid geweest om zich terwille van een betere dienstverlening op te heffen en op te gaan in de meer dan honderd jaar jongere Bijbel Kiosk Vereniging. In 1821 werd naar Engels voorbeeld in Amsterdam opgericht: het Nederlandsch Godsdienstig Traktaat Genootschap Ze ven jaar na de oprichting van het Ne derlands Bijbel Genootschap, en hon derdtien jaar vóór het BKV-werk start te. Wie de Bijbel leest, niet alleen als een stuk geschiedenis, maar vooral als een boek, dat mensen van vandaag en mor gen iets te zeggen heeft, stuit op een groot aantal vragen. Wie zelf die vragen heeft ontmoet en naar het antwoord zoekt, zal zijn pro blemen wellicht graag in bredere kring ook buiten die van eigen kerk en ge loofsovertuiging besproken willen zien. Kerk en Wereld in Driebergen or ganiseert daartoe een weekendconferen tie onder het thema „Met de bijbel in gesprek", te houden op 2 en 3 maart 1968 Aanmelding Kerk en Wereld, De Horst 1, Driebergen. Onder auspiciën van de Commissie voor Zendingsoverleg, waarin vertegen woordigers zitting hebben van de Gere formeerde Zendingsbond, de Hervormd- Gereformeerde Jeugdbond, de Bond voor Inwendige Zending en de werk groep DABAR, wordt op 2 en 3 febru ari in „Silvosa" te Bilthoven een week end gehouden voor jongeren uit de ge meenten met als thema: „Wat betekent Diakonia (dienen) voor de zending in binnen- en buitenland? Aanmelding bij „Silvosa". Prins Bern- hardlaan 1, Bilthoven (tel. 03402-5402). Op zaterdag 17 en zondag 18 februari organiseert vormingscentrum en volks hogeschool Bouvigne een weekend voor christenen en niet-christenen over het thema „De christen en zijn plaats in de wereld". Aan de hand van H. Cox „De stad van de mens" en „Beeldenstrijd" wordt in dit weekend getracht om elkaar „de oproep om mens te zijnmet alles, wat ertoe kan leiden om deze wereld tot een werkelijke woonplaats te maken voor allen die leven verstaanbaar te maken". Voor inlichtingen en/of opgave wende men zich tot: Vormingscentrum en Volkshogeschool Bouvigne, Bouvigne- laan 5 te Breda, tel. 01600-23688. Een reorganisatie in 1924 had tot ge volg dat de naam gewijzigd werd in Ne derlandsch Godsdienstig Genootschap „De Lichtdrager", dat onder beheer kwam van de Centrale Bond voor In wendige Zending en Christelijk MaatJ schappelijk Werk. „De Lichtdrager" verzorgde diverse lectuuruitgaven voor evangelisatiewerk, onder de titel van verschillende reeksen, zoals „Vonken", „Lichtdragers" en „Brandende Vragen". Een groeiend contact tussen „De Lichtdrager" en de Bijbel Kiosk Ver eniging leidde ertoe, dat de besturen van de Centrale Bond en de BKV be sloten een fusie aan te gaan. Daarbij speelden zowel oecumenische als econo mische factoren een rol. Vooral werd overwogen, dat de gebruikers van de lectuur met dit samengaan gediend zou den zijn, omdat betere produktie en uit gebreider dienstverlening het gevolg zouden zijn. De naam van de BKV zal voortaan voluit luiden „Bijbel Kiosk Vereniging, waarin opgenomen „De Lichtdrager", opgericht 1821" De band met de Cen trale Bond voor Inwendige Zending en Christelijk Maatschappelijk Werk blijft gehandhaafd, doordat in het BKV-be- stuur en in zijn lectuurcommissie een afgevaardigde van de Centrale Bond wordt benoemd. De bestaande lectuur uitgaven van „De Lichtdrager" zijn nu in het BKV-lectuurfonds opgenomen. Bij Boekencentrum N.V. te Den Haag is verschenen het boek „Vrede tussen Christenen", geschreven door kardinaal A. Bea en dr. W. A. Visser 't Hooft, met 'n voorwoord van prof. dr. A. J. Bronk- horst en een inleiding van monseigneur J. G. M. Willebrands. De Nederlandse vertaling is van G. J. Borghart. Dit boek is gewijd aan twee mensen, die de laatste vijftien jaren een leiden de rol hebben gespeeld in het officiële gesprek „Rome-Reformatie" en die van af de oprichting van het „Rooms-Ka- tholieke Secretariaat ter Bevordering van de Eenheid der Christenen" contact met elkaar hebben gehad terwille van de gemeenschappelijke wens de vrede tussen de kerken te herstellen, de ker ken tot eenheid des geestes terug te brengen: hét doel van de oecumenische beweging. Daarbij konden zij bouwen op het fundament, dat gelegd was door persoonlijke contacten tussen rooms- katholieke theologen en theologen van de Wereldraad van Kerken. aan de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt), waarin zij worden opgeroepen de onderlinge liefde naar Jezus' gebod te herstellen en het kerkelijke leven op basis van die liefde te vernieuwen. UTRECHT. De directeur van de Nederlandse gereformeerde jeugdraad, ds. K. A. Schippers uit Amersfoort, is benoemd tot predikant in algemene dienst. Hij wordt verbonden aan de theologische hogeschool in Kampen voor de aanvullende praktische oplei ding van de theologische kandidaten. (Van onze correspondent) LUNTEREN. De gereformeerde synode heeft opdracht gegeven dat de studie, die in haar opdracht over het oorlogsvraagstuk wordt gemaakt, be slist dit jaar klaar moet zijn. In afwachting daarvan heeft zij niet willen ingaan op verzoeken om nu reeds enkele uitspraken te doen tegen de atoombewapening, tegen het Neder landse lidmaatschap van de NAVO en voor verruiming van de mogelijkheden tot de dienstweigering. Die zaken wa ren aan de orde gesteld door het „ge reformeerd vredesberaad" en door de kerkeraad van Hilversum, die beide spoedige en klare uitspraken in deze richting wilden. Zij die tegen de conventionele strijd middelen minder bezwaar hebben dan tegen ABC-wapens en dus gedeeltelijk wel dienst willen doen (de zogenoem de halve- of atoompacifisten) krijgen voor hun bezwaren bij de overheid thans geen gehoor, in tegenstelling tot „volledige" pacifisten, die alle oor logsgeweld verwerpen. Daarom besloot de synode bij de overheid aan te drin gen op een mild standpunt ook tegen over halve pacifisten. UTRECHT. De opbrengst van de kerkenbouwcollectes in de rooms-ka- tholieke kerken vertoont de laatste ja ren een dalende tendens. Zo hebben de collectes (inclusief het resultaat van de speciale actie op „kerkenbouwzon- dag) in 1964 meer dan acht miljoen gulden opgebracht, in 1965 ruim een ton minder en in 1967 ongeveer 7,1 miljoen gulden minder. Dit terwijl de geraamde kosten voor de kerkenbouw in 1967 meer dan 27,6 miljoen bedroegen voor in totaal 35 kerken. Er werden er echter maar 25 aanbesteed voor een totaalbedrag van 17,6 miljoen. Van deze 25 kerken komen er drie in het aartsbisdom Utrecht, twee ih het bisdom Breda, één in het bisdom Groningen, tien in het bisdom Haarlem, zeven in het bisdom Den Bosch en twee in het bisdom Roer mond. Voor Rotterdam geldt een bouw- stop. De 25 aanbestede kerken krij gen samen 13.400 zitplaatsen. De afwijking van het bouwprogram ma is onder meer het gevolg van een zekere verzadiging: er zijn geen pro- jekten meer met een zeer hoge urgen tie. Men kan meer tijd nemen voor planning en overleg. Bovendien bestaat er al heeft men het idee om vele kleine kerken te bouwen laten varen ook geen behoefte meer aan grote ker ken van achthonderd of meer plaat sen. De kerken die in 1967 zijn aanbesteed krijgen gemiddeld 536 zitplaatsen, te gen een gemiddelde van 623 in 1966. Dit hangt samen met de daling van de kerkelijke meelevendheid en met het feit, dat een middelgrote kerk be ter ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt dan een heel grote. Verder heeft de invoering van de zaterdagavondmis in verschillende ge vallen de exploitatiemogelijkheden van bestaande kerkuimten zo vergroot, dat de bouw van een nieuwe kerk kon wor den uitgesteld. Tenslotte vergt de voor bereiding meer tijd, zeker daar waar men met andere kerkgenootschappen overleg pleegt over een gemeenschap pelijk kerkgebouw of centrum.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 14