ANNIE SCHMIDT: „De mensen willen iets leuks" Gerard den Brabander in Amsterdam overleden uu ta\iVc de individuele haarlotion VANAVOND „Geëerd publiek" stormde het podium op i Agent 000" van Joop van Tijn Mulder niet meer machtigste man bij de VPRO Yin Yang heeft opvolger Rallye-rel rond t.v.-reportage MAANDAG 5 FEBRUARI 1968 6 Stijl Gezellig Klivia as&ü: mts 1 Haartabac is een individuele haarlotion. Bestemd voor de persoonlijke verzorging van uw haar. Haartabac bevordert de natuurlijke bloed circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruitval, roosvorming en hoofdjeuk. Regelmatige massage met Haartabac geeft u het gewenste resultaat: gezond, levendig en glanzend haar. Haartabac werkt verfris send en opwekkend. De individuele geur accentueert het gevoel goed verzorgd te zijn. Haartabac in de doserende flacon vanaf f 3,95. MAURER+W1RTZ STOLBERG IM RHEINLAND De radio geeft dinsdag Televisieprogramma's (Van onze rtv-medewerkster) RODENRIJS. Een zonnige achter middag in Rodenrijs, op bezoek bij Annie M. G. Schmidt. Ze maakt de indruk alle tijd van de wereld te hebben, rustig pra tend, thee inschenkend en de katten aaiend, die af en toe even langs lopen voor een knuffeltje. Maar deze vrouw is .vermoedelijk de produktiefste schrijver die ons land kent. Op het ogenblik is ze bezig de laatste hand te leggen aan haar toneelstuk „En ik dan", dat in november in première gaat, daarnaast houdt ze zich nog bezig met het schrijven van een mu sical, die in 1969 in première zal gaan en daartussendoor is er iedere veertien dagen een aflevering van „Ja zuster, nee zuster". „Ik ben ontzettend blij dat op het ogen blik de cast voor „En ik dan" rond is. Want dat is altijd een ongelofelijke moei lijkheid hier in Nederland. Als spelers hebben we nu Mary Dresselhuys, Joan Remmelts, Jaap Wieringa, Els Bouman en Eta Koster. Nu ik dat weet kan ik de laatste hand aan het stuk leggen. Ik schrijf graag op acteurs. Voorlopig heb ben we voor een halfjaar geboekt door het hele land heen. De officiële première in Amsterdam wordt voorafgegaan door een maand met uitkopen. Dat vind ik altijd wel erg fijn, want dan heb ik nog de gelegenheid om vóór de officiële start het een en ander te veranderen." Aan haar produktiviteit tilt ze zelf niet zo zwaar. „Och kind, ik heb vroeger heel wat harder gewerkt. Maar ja, ik ga mer ken dat ik een dagje ouder word. 's Mid dags is de fut er een beetje uit, dan kan ik toch niet meer zo best. Dan moet ik ge woon even een uurtje zitten. Als je jong bent, dat heb ik zelf meegemaakt, dan ga je gewoon tot de vroege ochtend door." Wat is de stijl van haar nieuwe toneel stuk? „Ja, hoe moet ik dat uitleggen. Het is (Van onze correspondent) MAASTRICHT De laatste ty-out van „hooggeëerd publiek" door de toneel groep „Theater" in de Maastrichtse schouwburg is een janboel geworden, toen veertig jongens en meisjes onder wie studenten van de Maastricht se toneelacademie het podium bezetten omdat ze de in de tekst vervatte scheld partijen aan het adres van het publiek niet langer slikten. „Hooggeeërd publiek" („Publikums Be- schimpfung" van Peter Handke) gaat vanavond in Nijmegen in première- Twintig minuten voor het einde brak het tumult los. Precies zoals 's middags in een van de stamcafé's van de toneel studenten was afgesproken. Het werd al rumoerig in de zaal na een van de (ge kuiste) scheldpartijen aan het publiek in de tekst van het stuk. De jongeren onder de toeschouwers stormden het podium op, strooiden er vuilnisemmers leeg en hiel den er een „zitstaking". Ze drongen de acteurs volledig tot achter de coulissen terug. Regisseur John van de Rest staak te de voorstelling nadat de spelers nog tweemaal vergeefs hadden getracht weer aan het woord te komen. Annie M. G. Schmidt een soort situatiekomedie. Uit de situaties komen dialogen voort en de grappigheid Het is geen erg modern stuk, in de zin van experimenteel. Wat dat betreft, ga ik geloof ik dwars tegen alles in. Maar daar heb ik twee redenen voor. In de eerste plaats ben ik geen nieuwlichter. Niemand verwacht van mij iets experimenteels. Ik ben wel blij dat er aan experimenteel toneel gedaan wordt en ik wil er ook regelmatig mee op de hoogte blijven, maar ik persoonlijk, ik kan het niet en ik wil het niet: daarvoor ben ik geloof ik een beetje te ordelijk. Ik hou nu eenmaal van iets dat klopt en sluit, van en zorg vuldige opbouw van scènes en karakters. In de tweede plaats werk ik, dat is nou eenmaal mijn gewoonte, voor een pu bliek, met het oog op het publiek. Ik ben trouwens zelf deel van het publiek en ik vind dat het publiek aan dat toneelstuk van mij gewoon wat plezier moet beleven. Dan kun je wel zeggen: ja goed, dat doet iedere toneelschrijver, maar dan is er toch dit verschil: de toneelschrijver die absurdistisch of experimenteel toneel schrijft doet dat voor een klein publiek, terwijl ik niet voor 't grootste, maar toch toch in ieder geval voor een groot, „middlebrow" publiek schrijf. Tot datzelf de publiek behoor ik ook, vind ik. En voor dat publiek is er gewoon te weinig op toneelgebied. De mensen hebben dorst naar iets fijns, iets gezelligs, iets leuks. Dat is er haast niet, tenzij je teruggrijpt op oude, wat versleten toneelwerken. Dat is jammer. Ik vind dan altijd dat er nog wel iets beters te bedenken valt." Is er niet een zekere angst bij de direc ties van de schouwburgen voor het „ge zellige" repertoire? „Ja, dat geloof ik wel. De schouwburg directies kijken te veel naar elkaar, naar de kritiek, naar de recensenten, ze zijn bang niet voldoende cultuur te brengen en ze zijn bang voor te weinig publiek. Dan is nog altijd dat andere, waar het toneel helemaal kapot aangaat: dat dode lijke dubbelspelen. De soep wordt op het laatst zo verschrikkelijk uitgedund, dat ze niet meer te vreten is. De gesubsidieer de gezelschappen hebben er dan ook haast geen lol meer in. Dat kan ook haast niet anders, omdat er zo verschrikkelijk veel premières per jaar gespeeld moeten wor den." Pratend over kritiek zegt ze: „De beste kritiek heb ik, als ik tussen het pu bliek inzit, iets wat ik reglmatig doe. Die mensen kennen me nauwelijks, ik merk hoe ze reageren en dat zegt voor mij vol doende. Wat krantenkritieken betreft: ja ik draai nu eenmaal al wat langer mee dan vandaag, en ik weet precies wat er geschreven wordt en door wie. Dat is wel een beetje eng, ik weet hoe die mensen geschreven hebben in de loop der jaren en ik weet ook precies hoe ze straks zul len gaan reageren. Dat is iets waar je tegen moet kunnen, maar dat kan ik ook wel geloof ik. Kritiek is iets verschrikke lijk persoonlijks, het is een kwestie van smaak. Ik weet echt wel dat sommigen straks zullen schrijven dat „En ik dan" een handig in elkaar gezette salonkome die is. Ik haal dan alleen maar mijn schouders op en denk: Doe het dan zelf maar eens beter." Hoe lang blijft zuster Klivia nog door lopen? „Ik heb geen idee. Daar zit ik da gelijks over te denken. Aan de ene kant zou ik het zonde vinden om ermee op te houden, aan de andere kant is het ook weer zo dat het ontzettend veel tijd vergt. Het ellendigste vind ik wel dit: er blijft niets van over. Het is zó voorbij. Als je een boek schrijft, blijft het in ieder ge val nog een paar jaar in een boekenkast zitten, maar t.v. is in de tijd van een ogenblik voorbij." AMSTERAD. In het Binnengast huis in Amsterdam is gisteren de dichter Gerard den Brabander overleden. Gerard den Brabander (pseudoniem voor Jan Gerardus Jofriet) is op 3 juni 1900 in Den Haag geboren. Met Aafjes, Achterberg en Vasalis behoorde hij tot de bekendste dichters van de generatie, die omstreeks 1935 in de literatuur aan het woord kwamen en die zich groepeerden om het tijdschrift „Criterium", dat in 1939 in Amsterdam werd opgericht. Bun dels van hem zijn „Cynische portretten", „Gebroken lier", „Opu" en „Drie op één perron" (met Van Hattum en Hoornik), „De stenen minnaar", „Parijse sonnet ten" en „De holle man". ADVERTENTIE 35Ssr HILVERSUM. Naast de rubriek over de Olympische Spelen van 1928 in Nederland, waarvoor sportminnaars hun toestel al om twee minuten over half acht zullen aanzetten, biedt de tv vanavond twee „bezienswaardigheden" Zoals vaak worden ze ongeveer gelijk tijdig uitgezonden, zodat de kijker kie zer zal moeten zijn. Het eerste te noe men programma legt het er op aan, juist zijn gunst als kiezer te winnen. Het gaat namelijk over duidelijkheid in de politiek. Veertien partijpolitici worden tot die duidelijkheid misschien gebracht door een team van beoefe naars van de wetenschap der politiek. Een kwartier na „Duidelijkheid s.v.p." begint op het 2e net de Tsjechische film de wagen naar Wenen", die speelt aan het eind van de tweede wereldoorlog en het recht op persoon lijke wraak tot onderwerp heeft. Een oorlogsfilm zonder gruwelijke scènes, maar met een schokkende inhoud. Een boerenvrouw, wier man is terechtge steld voor een geringe diefstal, moet twee vijanden naar de grens brengen ziet daarin een teken van God, dat ze hén moet vermoorden. Het komt niet zover. Aan het slot van de film wordt vriend vijand, vijand vriend. Een film die opvalt omdat elke zwart-wit teke ning is vermeden. NEDERLAND I. Tussen zeven en acht Kenmerk en AVRO's Sportpano- rama .Gaan André Truyman en Cees van Rij in Kenmerk op actuele (ker kelijke) zaken, Koen Ver hoef f en Bob Bremer bemoeien zich in de sportru- briek met het verleden. Zij laten aan de vooravond van de Olympische Win terspelen 1968 beelden zien van de Olympische Spelen van 1928, die in Amsterdam werden gehouden. Een aantal bekende sportfiguren: de atleet Nurmi, de Nederlandse deelnemer Beb van Klaveren en de voetballers van Uruguay. Na het journaal dertig minu ten Ronnie Tober in zijn club. Gisteren zijn de zanggroep de Rataplans en het Spaanse zang- en dansgroep je Ma rino y su compania. Tenslotte de poli tiek. „Duidelijk s.v.p." is de titel van een programma van drs. F. A. Hogen- dijk. NEDERLAND 2. Na Pipo treden in het nieuwe Groningse theater de Coen- derborgh Groningse artiesten op. Drie Groningse journalisten vormen het team voor de quiz „Voorpagina", waar in Regine Clauwaert als scheidsrech ter optreedt. Na het journaal en de actualiteitenrubriek „Hier en Nu" een symfonieconcert. In de Rotterdamse Doelen trad in het kader van het Hol land Festival 1967 op het Rotterdams Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de aart met solistische mede werking van de jeugdige violiste Stoi- ka Milanova, die het afgelopen jaar de tweede prijs won in het Belgische Concours Koningin Elisabeth. Op het programma staan Le Carnaval Romain van Hector Berlioz, Poème van Ernest Chausson en Tzigane van Maurice Ra- vel. Dit concert wordt gevolgd door de Tsjechische film „De Wagen naar We nen". Dr. Okke Jager verzorgt ten slotte de dagsluiting op het thema Een en al gerechtigheid. Vrijdag 9 februari start Joop van Tijn zijn wekelijks programma „Agent 000". De opzet is de volgende: elke vrijdag van 12 tot 1 uur wordt vanuit de studio een aantal telefoongesprekk gevoerd met mensen die die dag om een of andere reden in 't nieuws staan. Zij krijgen 's morgens bericht dat zij tijdens dit uur opgebeld zullen worden. Marino y su Companiahet Spaanse dansgezelschap dat vanavond op. treedt in de Ronnie Tobershow, die om tien voor half negen op Neder land I begint. (Van onze correspondent) HILVERSUM Het algemeen bestuur van de VPRO heeft besloten tot de aanstelling van een bestuursgedelegeer- de, die in het bedrijf beslissende be voegdheden heeft. Als zodanig zal voor lopig optreden de waarnemend voorzit ter, dr. K. H. Roessingh. Zoals bekend werd enige weken geleden een der VPRO-directeuren, de heer H. J. Mul der, bekleed met beslissende bevoegd heden, waarvan ondermeer gebruik ge maakt werd door de laatste aflevering van „Hoepla" voor vertoning af te keuren. De VPRO zal de VPRO blijven, zo heeft het algemeen bestuur van deze omroep na twee opeenvolgende zater dagen van vergaderingen (27 januari en 3 februari) unaniem besloten. Daar mee is aan een dringende positiebepa ling voor de VPRO voldaan. De vrij zinnig protestantse signatuur blijft ge- handhaaft, maar zal aan de normen van deze tijd worden getoetst. Zo zullen in de eerste plaats de sta tuten van de omroep, daterend uit 1927 worden herzien. Het algemeen bestuur heeft het dagelijks bestuur opgedragen om in de bestuursvergadering van 2 maart met een voorstel te komen voor het instellen van een commissie, die de statuten zal moeten herzien. De reeds bestaande uitgangspunten voor het programmabeleid zijn door de VPRO Opnieuw geformuleerd. Una niem werd met de intenties van het beleid ingestemd: de VPRO stelt zich ten doel op basis van evangelie en hu manistische cultuuropvattingen radio- en televisieprogramma's te verzorgen, die het de luisteraars en kijkers moge lijk maken zich een beeld te vormen van wat er leeft in geloof, maatschap pij, geestelijk leven en cultuur. De pro gramma's beogen een oriëntatie op deze gebieden. De VPRO wijst een dogmatische hou ding in godsdienstig, politiek en cultu reel opzicht af. De omroep beschouwt het als een van zijn belangrijke op drachten informatie te verstrekken en te verdiepen. Bovenstaande formu lering zal door het bestuur nader wor den uitgewerkt. Het dagelijks bestuur is uitgebreid tot zeven leden. Nieuwe leden zijn mr. E. Kuylman, H. Schaafsma en prof. dr. P. Smits. Het dagelijks bestuur zal in de in mei te houden vergadering van het algemeen bestuur een voorstel indienen tot herziening van de bestuurs- en or ganisatiestructuur van de vereniging. Dit voorstel zal na behandeling in het algemeen bestuur worden voorgelegd aan de algemene ledenvergadering, die half juni zal worden gehouden. HILVERSUM. Het Vara-t.v.-pro- gramma, dat Yin Yang zal gaan op volgen heeft een naam: „Rood-Wit- Blauw". De eerste aflevering zal op woensdag 13 maart vóór de hoofdfilm worden uitgezonden. Zoals bekend moest Yin Yang een vroegtijdige dood sterven door onenig heden tussen de regisseur Frans Boe len en de medewerkers De Bie, Van Kooten, Ingbar en Barends. De regisseur heeft in opdracht van de Vara een nieuw programma samen gesteld, dat, naar hij hoopt, dit jaar nog vier uitzendingen zal beleven. (Van onze correspondent) HILVERSUM. De „Brandpunt"- reportage over mogelijke knoeierijen van de Nederlandse equipes in de ral- lye van Monte Carlo in 1964 is een muisje dat verscheidene staartjes dreigt te krijgen. Fred van der Vlugt, maker van het VPRO-programma. „Wereld op wielen" en een van de mensen, die door de „Brandpunt"-re portage in een twijfelachtig daglicht werd gesteld, heeft in het door hem geredigeerde blad „Autovisie" een felle aanval gedaan op de privé-rijder Os car Rosenblatt, de man die de ver meende fraude onthulde. De heer Ro senblatt zou de bedoeling hebben om de heer Van der Vlugt vanwege dit ar tikel aan te klagen wegens smaad en laster. Ook de KRO houdt rekening met een proces, dat door de heren Van der Vlugt en Maarten van Wamelen (de door „Brandpunt" aangevallen leider van de Nederlandse equipe) mogelijk tegen deze omroep zal worden aange- HILVERSUM i 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke m,uziek. 7130 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuziek uit Ita liaanse bergstreken. 8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Klas sieke geestelijke liederen. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theolo gische etherleergang. 10.35 Klassieke en moderne muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Gevarieerd pro gramma. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi cato. 17.00 De ontwikkeling van de Bo venwindse eilanden. 17.10 Voor de kin deren. 17.50 Openingsceremonie Olym pische Winterspelen. 18.00 Volksliedjes. 18.20 Uitzending van de C.P.N. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.05 Licht en semble. '19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Moderne kamer muziek. 20.45 Tweehonderdduizend plus één (hoorspel). 21.45 Kerkorgelconcert. 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overwe ging. 22.45 De zingende kerk. 23.00 con- tekst. 23.30 Liedjes. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Voorbeschouwing Olympische Winterspelen. 9.40 Koormuziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.55 Beurs. 12.00 Klassieke en mo derne muziek. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overh.voorlichting voor de landbouw. 12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal. 13.30 Muziek van Nederlandse componisten. 14.25 ros trum of composers. 15.00 De verdwe nen koning (hoorspel). 15.47 Moderne liederen. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke en moderne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixie-Time. 17.30 Tussen 10+ en 20-, 18.00 Nws. 18.15 Radiojourn. 18.20 Liedjes. 18.50 Lichte muziek. 19.00 Tref punt. 19.30 Nws. 19.35 Hersengymnas tiek. 20.00 Wie waagt die zingt. 20.30 Johan Willem Friso kapeh 21.00 Frau Luna, operette v. Paul Lincke. 22.00 Moderne lichte orkestmuziek. 22.30 Nw 22.40 Radiojournaal. 22.50 Olympisch Journaal. 23.00 Muziek van deze eeuw. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Nederlandse artiesten. 10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar, zonder nonsens. 12.02 Zorro; voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres. 15.00 Nws. 15.02 Er- Iee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Lichte pianomuziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte mu ziek. 12.40 Weerber. 12.48 Lichte mu ziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13 00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16 00 Nws. 16.09 Voor oudere luiste raars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 Nws., 18 03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte mu ziek 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lich te muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muziek. 20.00 con cert. 22.00 Nws. MAANDAG 5 FEBRUARI Nederland I 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Reclame 19.06 Kenmerk 19.32 Avro's Sportpanorama 19.56 Reclame 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 De Ronnie Tober-show 20.50 Politieke verkenning 22.20 Journaal Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 20.00 20.16 20.20 20.35 21.05 22.30 22.35 Pipo de Clown Reclame Journaal Vanavond in Groningen Journaal Reclame Actualiteiten Rotterdams Philharmonisch Or kest en soliste o.l.v. Edo de Waart: promenadeconcert De wagen naar Wenen (Tsjechi sche speelfilm) Avondsluiting Journaal spannen. Fred van der Vlugt zou ook een klacht bij de raad voor de Jour nalistiek tegen de maker van de re portage, Hans Zoet, overwegen. De redactie van „Brandpunt" is weinig te spreken over de wijze waar op de heren Van der Vlugt en Paul Steenbergen jr. (regisseur van „We reld op wielen") zich de reportage, die beiden door hun verblijf in Monte Carlo nog niet hadden gezien, hebben laten voordraaien. Een „cutter" van de NTS werd namelijk buiten voor kennis van „Brandpunt" opdracht gegeven de film uit het door de KRO gebruikte gedeelte van het NTS-ar- chief te halen, waarna de heren Van der Vlugt en Steenbergen zich de film lieten voordraaien en er, naar verluidt, ook een duplicaat van hebben laten maken. De „Brandpunt"-redactie, die over weegt om hierover een klacht bij de VPRO in te dienen, vindt dit een zeer onbehoorlijke manier van doen. „Als men ons gevraagd had om de film te mogen zien, waren we daar graag op ingegaan". DINSDAG 6 FEBRUARI Nederland I 10.20 Schooltelevisie 18.00 Olympische Winterspelen 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Reclame 19.06 Ed de Gokker (tv-feuilleton) 19.30 Harley and the killers (tv- feuilleton) 19.56 Reclame 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Olympische Winterspelen 20.35 Kleine mensen hebben grote wensen 21.00 Danger man (tv-feuilleton) 21.50 De Rallye van Monte Carlo 22.35 Lezing van de Bond zonder Naam 22.45 Journaal Nederland II 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 De Verrekijker 19.15 Van gewest tot gewest 19.35 De natuur staat model 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Mijn schoonzoon, de dief (tv- feuilleton) 21.10 Ontmoeting met personen en groepen 21.50 Het visioen van de genadeloze luitenant (tv-feuilleton) 22.15 Journaal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 6