Van Cobra tot New Babyion Constant in Galerie-T Steeds verder gegroeid Ronnie mt het vuistje Franse Cactusbloem werd avond flitsend toneel Lekkere Iglo bami nu ook in handig éénpersoons-pak Tijdelijk per persoon 16 cent voordeel VANAVOND NEGEN MUZEN Avond vol series Kamerdebatten op televisie Churchill als man der eeuw aangewezen S^ortgenó DINSDAG 6 FEBRUARI 1968 :7 Naar eigen visie Grootse idee Uitstekende grafiek Hein Steehouwer 3 La S LasL'-5 2 LS Kerkelijk nieuws Bert Japin zemen zonder zorgen De zeem, die ook uitgekookt kan worden. Reeds v.a. 3,95 De radio geeft woensdag T elevisieprogramma's Nieuws Voor Eenlingen: Nieuws voor praktische Zelf-Verzorgers: bami in éénpersoons-pak. Erg gemakkelijk. En uitzonderlijk lekker. Gauw een pak halen. 350 GRAM NU 1,39 HAARLEM. Constant exposeert in Galerie-T. Alleen zijn naam is al voldoende om velen te trekken, want zovelen weten wel iets van de meta morfose van een man, die als Cobra-schilder begon een der oprichters van de destijds geruchtmakende groep was en die nu als de visionaire schepper van zijn New Babyion beroemd is geworden. Het werk van Con stant vergt eigenlijk een hele grote zaal. Galerie-T kan niet meer doen dan een kleine keuze laten zien, maar die keuze is wel representatief en toont de bovengeschetste ontwikkeling duidelijk aan. De tentoonstelling is bijvoorbeeld een uitstekende inleiding tot een nadere bestudering van de geschriften van Constant, waarin hij zijn ideeën over een nieuwe, speelse samenleving propageert. Constant was met Karei Appel in Am sterdam een der eerste experimentelen. Ik behoef hier de geschiedenis van het ontstaan en de groei van deze beweging niet te schetsen. Weinig groepen schilders zijn zo uit en te na in de pers en voor T.V. belicht als deze experimentelen, die als Cobra-groep wereldnaam hebben ge maakt. Een paar dingen worden nu, bij het bezien van het werk van Constant wel heel duidelijk. Ten eerste dat het befaam de „anrotzooien" van Karei Appel een verkeerd begrepen plaagstoot is geweest in de richting van de tegenstanders. Er is toen wel degelijk met een enorme inzet gewerkt. Er werd niet geknoeid in die tijd, waarin Appels „Vragende kinderen als wandschildering een schok ontketende. De groei van Constant is daar een voor beeld van. Hij is de altijd verder zoekende experimentele schilder gebleven, in wie de originele geest van de Cobra-groep zowel aanwezig is, als is omgebogen in de persoonlijke richting, die hem in staat heeft gesteld om al „spelende" zijn ideeën over een nieuwe samenleving te ontwik kelen en in plastic schaalmodellen aan te geven binnen welke ruimten die ludieke wereld zou kunnen ontstaan. Ondanks het lichte en speelse karakter is er jaren op gezwoegd. Het is voor hem een dood ernstig spel geworden en het heeft gelei delijk zijn creatieve mogelijkheden zo doortrokken, dat zijn werk als schilder zich er van binnenuit bij heeft aangepast. Er is ook een „ten tweede". Overduide lijk blijkt, dat het typische Cobra-werk uit de eerste periode, na twintig jaar als „gedateerd" voorkomt, een overwonnen standpunt blijkt. Gelukkig hebben de meeste Cobra-schilders het ook als een startpunt gezien en na het uiteenvallen van de groep ontwikkelden de besten zich verder naar een doorgewerkte per soonlijke stijl. Constant is daar dan het sterkste voor beeld van. Onbegrijpelijk lijkt nu ook, dat het publiek zich toen zwaar geschokt voelde en dat de pennestrijd rondom deze uitingen zo heftig is geweest. Het is heel gemakkelijk om in kunst van vroeger eeuwen schilderijen of beelden te vinden, die veel sterker schokken. In de jaren vijftig werd het uitzicht op dat vroegere werk denk bijvoorbeeld aan de oorlogs- prehlen van Goya bf de „Guernica" van Picasso door de kruitdamp rondom Cobra waarschijnlijk ontnomen. Ik wil natuurlijk niet suggereren, dat het vroege werk van Constant daardoor aan waarde heeft ingeboet. De artistieke waarde ervan is gelijk gebleven, maar de kijk erop is een andere geworden. Er is sindsdien zoveel gebeurd dat schokkender was en waarvan de kiem eveneens door de Cobra-groep is gelegd. Constant heeft zich ontwikkeld, schreef ik al. In dit blad is al eens uitvoerig over zijn ideeën geschreven. Ik behoef New Babyion dus niet meer aan de lezers voor te stellen. Genoeg zij dus, dat er in Gale rie-T enige van de schaalmodellen in plas tic en metaal staan, die (niet uitgewerkt! aangeven hoe de „stad van de toekomst eruit zou kunnen zien. Het zijn suggesties, maar zulke goede, dat deze „maquettes" tevens een eigen waarde als kunstwerk krijgen. Voor mij is dat een waarborg. De visionaire idee van Constant, een leef- en speelruimte te scheppen voor de mens van morgen die een overvloed aan vrije tijd zal hebben, is een vruchtbare idee. Dit om het even of er ooit een precies op de maquettes gelij kend New Babyion zal ontstaan of niet. Het zou wel moeten kunnen eigenlijk, als het althans mogelijk zou zijn om een samenleving die qua zijn aard meestal liever achterom kijkt dan vooruit ziet, in beweging te brengen. Als een schaalmo del, waarvan de foto hierbij een indruk geeft en dat een concerthal voor elektro nische muziek voorstelt, werkelijk zou zijn uitgevoerd, zou Constant onmiddel lijk naast de beste architecten van onze tijd worden geplaatst. Ik laat daarbij na- ADVERTENTIE voedzaam gemakkelijk lekker tuurlijk buiten beschouwing of die con certhal werkelijk identiek aan het model kunnen worden gemaakt. Op die vraag moeten bouw-ingenieurs het ant woord geven. Het is opmerkelijk om in Galerie-T te zien, hoe zeer Constant ingeleefd is ge raakt en hoe zijn litho's van nu, ook zijn tekeningen, een volkomen artistieke waarde hebben gekregen en toch gebon den zijn gebleven aan de New Babylon- idee. Sommige bladen- willen ook niets meer zijn dat twee-dimensionale verbeel dingen van New Babyion, maar andere die veel dichter bij onze wereld staan hebben er ook de adem van. Zo bijvoor beeld een prachtige tekening met een cir cusvoorstelling, die dezelfde vorm-ele- menten heeft als een landschap waarin een deel van New Babyion verrijst. An derzijds blijkt de Cobra-aard niet te zijn verdwenen en nog steeds voedsel te geven aan een aantal zeer krachtige en kleurige litho's, die onlangs zijn gemaakt en die los van alle overwegingen over de New Babylon-ideeën een bezoek aan Gale rie-T rechtvaardigen. Wreed. De Amerikaanse film „Bonnie and Clyde" is in Noorwegen door de cen suur verboden omdat zij te wreed is. Tegen het besluit is geprotesteerd door filmrecensenten, die de film in het aan grenzende Zweden hadden gezien. Zij betoogden dat de film niet harder was dan veel westerns en misdaadfilms die wèl in Noorwegen zijn vertoond. Filmblad. De heer B. J. Bertina, film criticus van De Volkskrant is met in gang van 1 februari uit de redactie getreden van het maandblad „Critisch filmforum". Hij kan zich niet meer ver enigen met het huidige redactiebeleid. Hij meent, dat een modern filmblad op de eerste plaats moet handelen over films en filmers en dat daarin de kri tiek losser moet worden gemaakt van de deels pastorale en deels politieke begeleiding, zoals die thans vaak bij „Critisch filmforum" plaats heeft. „Cri tisch filmforum is een paar jaar geleden voortgekomen uit het samengaan van „Critisch Filmbulletin" en „Filmforum" Subsidie. Maandag, op de vijfde dag van de Cinemanifestatie '68 in Utrecht (die duurt tot en met donderdag) heeft de burge meester van Utrecht, jonkheer mr. C. J A. de Ranitz, de cinemanifestanten op het stadhuis ontvangen. Gezien het grote succes van dit voor de tweede maal ge organiseerde filmfestival In de Domstad meende hij dat de gemeente voor een vol gend filmevenement meer subsidie zou kunnen verlenen. Dit keer was vierdui zend gulden ter beschikking gesteld. „Concerthal voor elektronische mu ziek", een der New Babylonschaal- modellen van Constant. Aan de wand erboven enige gouaches uit 1949. sS rS S s-a Si 5^. S r5 HILVERSUM. De dinsdagavond wordt dit seizoen gekenmerkt door een aantal verdienstelijke series. Voor het merendeel zijn ze voortgekomen uit het NTS-programma „Dag Dinsdag", waarin die series tot eind vqrig jaar werden aaneengepraat door Kees Brusse. Die formule, die de kijkers de avond lang aan hun toestellen gekluis terd hield, is de NTS blijkbaar niet be vallen. De series zijn gebleven: aller eerst de eenentwintigste eeuw, een futuristisch programma met een wis selende graad van griezeligheid (van avond vertraagde opnamen van een vleermuis, die zich met geluidsradar voortbeweegt; men hoopt dit ook blin den eens te kunnen leren; ook het rich- tingsgevoel van duiven komt aan de orde). Dan zijn er de populaire „Dub belspionnen" Kelly en Scott, onlangs „een knap staaltje van Amerikaanse propaganda" genoemd. Ditmaal Rome. Scott heeft ooit een pleegdochtertje aangenomen. Ze is opgegroeid en heeft een onbetrouwbaar vriendje. Twee- duuster, de serie verhalen van Rod Serling aan de rand van werkelijkheid en fantasie gaat vanavond niet: door. Het wordt vervangen door een Vietnam discussie tussen Amerikanen, onder wie Robert Kennedy. Deze drie pro gramma's om vijf over half acht, tien voor half negen en tien voor tien op het tweede net. Op het eerste een af levering van de TROS-serie „Danger Man", getiteld „De dodende disc- jocjey". John Drake vermomt zich als platendraaier om een onderzoek in te stellen naar geheimzinnige gebeurte nissen in een piraten-zendstation buiten de territoriale wateren. Als collega krijgt Drake Susie Wade, gespeeld door de dame op de foto hierbij. Er valt een dode voor John licht brengt. De uitzending begint op het eerste net om negen uur. Het overige programma op het eerste net: opening van de Olympische winter spelen om zes uur, na het nieuws het sprekende paard mr. Ed dat wordt ge noopt in de toto te spelen. Het wordt van de buis verdrongen door Mr. Ter rific, die iemand moet redden van het mes van een moordenaar. Na het jour naal even Grenoble. Dan „Danger Man", gevolgd door een verslag van le rallye van Monte-Carlo en een uit zending van de Bond zonder Naam. Op het tweede net na zeven uur eerst de Verrekijker en Van gewest tot gewest. Tussen Dubbelspion en de Viëtnairi-diêéUSêi'é Denk-beeld, waarin Joop van Tijn een gesprek heeft met Üe directeur van de Staatsdrukkerij. De radio heeft een paar late pro gramma's die de moeite van het op blijven waard zijn. Op Hilversum 1 tussen elf en twaalf Context en Leo I Nelissens „Zin", op Hilversum 2 vanaf elf uur „Muziek van deze eeuw", met Patsy Ann Noble in Danger Man. onder andere de zangeres Cathy Ber- berian. HILVERSUM. De NTS zendt van avond en morgenavond samenvat tingen uit Van de Kamerdebatten over de begroting van Buitenlandse Zaken. De uitzendingen zijn van half zeven tot tien voor zeven en van tien voor elf tot vijf voor half twaalf (morgen tien voor half twaelf). Tweetal te 's-Gravenhage-West J. van Amstel te Middelburg en C. Bos te Zuid- land te Alphen aan de Rijn C. Smits te Sliedrecht-C. en P. Smeep te Zaamslag. AMSTERDAM. In de Amsterdamse Stadsschouwburg- was gisteravond de Franse opvoering te zien van Fleur de Cactus, een van de Parijse successtuk ken van het schrijversteam Barillet en Grédy, dat, in de vertolking van de Haagse Comedie, bij ons indertijd be kendheid heeft gekregen als De cactus- bloem, met in de hoofrollen Paul Steen bergen en Myra Ward. In Nederland-uitgebracht door Les Ga las Karsenty-Herbert, gaf het gezelschap van regisseur André Noel een enthousiast publiek volop gelegenheid mee te genie- Stadsschouwburg Amsterdam. Fleur de Cactus, komedie van Barillet en Gredy. Regie: André Noel. Acteurs: Alain Franco, Frangoise Gaillaud, So phie Desmarets, Philippe Lernaire e.a. ten van het élan en de esprit, waarmee in de Franse versie deze hier en daar bijna vaudeville-achtige klucht als het ware over het voetlicht werd geschoten. Speelse decors, snelle scènewisselingen en radde dialogen maakten er 'n spran kelende voorstelling van, waarin ras-ac teurs toonden welk een flitsend toneel er te maken is van het klassieke „spel van vergissingen" dat deze moderne ko medie in wezen is. Frangoise Caillaid maakte een rap sprankelend typetje van Antonia, het meisje dat het moeilijk heeft met haar minnaar, tandarts Julien, die haaf om zijn vrijgezellenstaat te kunnen behou den heeft wijsgemaakt dat hij ge trouwd is en vader van drie kinderen. Die Julien kreeg van Philippe Lernaire een al even levendige en amusante ver tolking. Behalve door hen werd het spel voor al gedragen door Sophie Desmarets. Zij was de „cactusbloem", waarom het in Fleur de Cactus eigenlijk allemaal draait de nu en dan wat stekelige maar aan Julien verknochte tandartsassistente, die in haar toegewijdheid tegen wil en dank de rol van zijn gefantaseerde echtgeno te op zich neemt en door alle verwik kelingen heen Julien langzamerhand de ogen opent voor haar eigen charmes. Het was een dankbare rol voor de veelzij dige actrice, die Sophie Desmarets zich in deze voorstelling toonde. In de andere rollen vielen vooral op Alain Franco, die Antonia's vriendje Igor speelde en Jean Valmence, als de charmeur Norbert, die als onderdeel van het algemeen bedrog de rol van Stépha- nes vermeende minnaar krijgt toebe deeld. Voor de liefhebbers van de Franse comedie was het ongetwijfeld een avond die hen naar een hopelijk spoedige nieu we activiteit van Les Galas Karsenty- Herbert zal doen uitzien. ($oud - telloer - ^(orlogeó - ^CeUum^leet Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Taf. 02500-10616 ADVERTENTIE vileda Door journalisten: NEW YORK (AFP) De 3.200 leden van de „Overseas Press Club in America", bui tenlandse journalisten, die in de V.S. wer ken, hebben Sir Winston Churchill aange wezen als de persoon, die „van alle leiders van deze eeuw het meest heeft gedaan voor het welzijn van de wereld". Na hem worden genoemd, in deze volg orde: Franklin Roosevelt, John F. Kenne dy, Jonas Salk (de ontdekker van het vac cin tegen kinderverlamming), Gandhi, Ele anor Roosevelt, Albert Einstein, paus Jo annes XXIII, Albert Schweitzer, Harry Truman, Martin Luther King en Dag Ham- marskjöld. ADVERTENTIE HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Actuali teiten. 7.45 Klass. dansen 8.00 Nws. 8 10 Lichte gramm.muziek. 9.10 Muziek uit Israel. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor j de kleuters. 9.55 Klass. muz. 10.30 Sphinx voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek-Uur. 11.50 Actualiteit. 12.00 Van twaalf tot twee. 14.00 Klass. en mod. muziek. 15.00 In 't zilver: voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederl. liederen en liedjes. 17.15 Recht op en neer, cabaret. 17.30 Licht instrument, sextet. 17.50 Verkeer, vervoer en vooruitzien 18.00 Gewijde muziek. 18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Openb. Kunstbezit. 19.10 De mo gelijkheid van leven op andere plane ten (lez). 19.50 Moderne muz. 21.30 Wie is mijn naaste: Asocialen (klankbeeld). 21.50 Franse chansons. 22.05 Spiegel van België. 22.20 Sextant, radioweek blad van de NVSH. 22.30 Nws. 22.40 X, een sprong in het duister. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte gfamm.muz .9.00 Klass. gramm. muziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Filmrevue. 11.32 Klas sieke gewijde muz. 12.00 Lichte gramm muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Walsorkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten en kalender. 13.25 Licht orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Klass. muz. 16.00 Nws. 16.02 Zestig minuten voor boven de zes- j tig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de WD. 18.30 Licht instrumentaal en vocaal ensem ble. 18.55 Tango rumba-orkest. 19.30 Nws. 19.35 Moderne muziek. 20.00 Lied jes van overal. 20.25 Vragenvuur. 20.45 Gypsi, een musical. 21.25 Trammelant j in Loeren aan de Hor. 21.50 Kunstma- tige inseminatie bij de mens (documen- tair programma). 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.50 Olympische Wintersp len 1968. 23.00 Klass. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muziek jes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.02 operette. 11.30 Grenzenloos 12.30 Fragmenten uit de musical Funny J Girl. 14.00 Nws. 14.02 Muziek-Boetiek 15.00 Nws. 15.02 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nws. 16.02 Verzoekplaten. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Ge- j varieerd platenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte orkestmuz. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. j 14.03 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Meisjeskoor. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le- kenmoraal en filosofie. 18.50 Sport 18.57 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lich j te muziek. 20.00 Amusementsprogram- j ma. 20.20 Operette. 21.45 Adviezen.22.00 j Nws. DINSDAG 6 FEBRUARI Nederland I 10.20 Schooltelevisie 18.00 Olympische Winterspelen 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Reclame 19.06 Ed de Gokker (tv-feuilleton) 19.30 Harley and the killers (tv- feuilleton) 19.56 Reclame 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Olympische Winterspelen 20.35 Kleine mensen hebben grote wensen 21.00 Danger man (tv-feuilleton) 21.50 De Rallye van Monte Carlo 22.35 Lezing van de Bond zonder Naam 22.45 Journaal Nederland II 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 De Verrekijker 19.15 Van gewest tot gewest 19.35 De natuur staat model 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Mijn schoonzoon, de dief feuilleton) 21.10 Ontmoeting met personen groepen 21.50 Het visioen van de genadeloze luitenant (tv-feuilleton) 22.15 Journaal 2 (tv- en WOENSDAG 7 FEBRUARI Nederland I 17.00 Voor de kinderen 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Reclame 19.06 Olympische Winterspelen 19.56 Reclame 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Olympische Winterspelen 20.35 Stichting Socutera 20.40 Inburgeren 21.00 Stage Struck (speelfilm) 22.35 Uitzending van de C.P.N. 22.45 Journaal Nederland II 18.50 Pipo de Clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Vaders tegen wil en dank (tv- feuilleton) 19.28 Jan Brusse uit Parijs 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 Peyton-Place (tv-feuilleton) 20.45 Litteraire ontmoetingen 21.30 Medische kroniek 22.15 Journaal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7