„Cash, Cash", een leuke parodie
Troebele Mozart-vertolking
van Jacob Gimpel
„Het leven is een hobby
VANAVOND
„Baard"-gevecht
in Los Angeles
Cremer weg bij
de Bezige Bij
Brabantse strijkers goed in Bartók
ARDY STRÜWER:
Liefde voor het
toneel in tv-film
Nieuws in kleur
bij de BBC
RTV in aantallen
Metropole-musici
weigerden
te spelen
WOENSDAG 7 FEBRUARI 19 68
7
Ranselen
Badkuip
HOORAPPARATEN
N.V. BETER HOREN
Schilder
Spielerei
Lekker
Jos de Klerk
Kerkelijk nieuws
C. B.
S? 5 8» S --5 s SB5 LSiS&'i II
De radio geeft donderde
(Van onze correspondent)
UTRECHT. Maandag bood de cine-
manifestatie een wel zeer uiteenlopend
programma. Vooral het publiek kwam in
groten gehale af op de Belgische film
„Cash, Cash!", die in eerste instantie door
onze keuring was verboden. „Cash, Cash!"
bevat buiten een gedwongen strip-tease
en een sporadische bedscène nauwelijks
iets dat seks mag heten.
De Belg Paul Collet maakte een film
parodie op een jeugd, die zijn graantje op
harde wijze wil meepikken. Stoere lieden
die drugs gebruiken en hun slachtoffers
afranselen. Een film, die talloze feilen
heeft in afwerking, timing en camera
regie, maar die ook erg charmant is door
het ongedwongen acteren en plezier ma
ken op het doek. Daarbij zitten er een
aantal erg visuele grappen in.
Van de leuke meisjes in „Cash, Cash!"
was Brigitte Kowaltchuk als de blonde
hippe bendeleidster het meest opvallende.
Daarnaast Annemiek Sauwen als het
slachtoffer dat aan het langste eind trekt
en Ulta Klein in een geweldige badkuip
scène. Paul Collet, die „Cash, Cash!" met
louter amateurs en erg weinig geld maak
te, ziet in de film „een totale parodie",
waar hij aan toevoegt: „bepaalde sequen
ties heb ik opzettelijk dramatisch geladen
Brigitte, Paul Collet en Annemiek
Sauwen.
Brigitte Kowaltchuk
voor het prote publiek. De parodie doét
het tenslotte in de commercie niet".
Plannen van Paul Collet: „In april een
korte t.v.-film en daarna opnieuw een
lange film, alleen nu wat luxueuzer.
LOS ANGELES (AP) Elke avond valt
het gordijn terwijl op het toneel van het
Warner Playhouse een man en een vrouw
voorwenden de geslachtsdaad te plegen en
elke avond weer komt de politie en neemt
Jean Harlow en Billy the Kid mee naar de
gevangenis. Niet de echte Jean of de echte
Billy, maar de jonge acteur en actrice, die
deze rollen spelen in een stuk dat in Los
Angeles meer stof heeft doen opwaaien dan
25 jaar lang het geval is geweest.
Het heet „De Baard" en de twee toneel
spelers en de regisseur zijn al negen keer
gearresteerd sinds het twee weken gele
den in première ging. Zij hebben een be
drag van 25.000 dollar aan borg gedepo
neerd en betalen elke avond 625 dollar om
weer vrijgelaten te worden.
„We gaan door zolang er nog leven,
geestkracht en geld is", aldus de 42-jarige
regisseur Robert Barrows. „We zijn echter
een kleine troep en we moeten het opne
men tegen'de grote stad Los Angeles. Het
is geen eerlijk gevecht".
DELFT Geslaagd voor propaedeutisch
wiskundig ingenieur J. C. Derriks, Velsen-
Noord, en voor propaedeutisch civiel-inge-
nieur J. Vogelaar, Haarlem. Geslaagd voor
propaedeutisch examen werktuigundig in
genieur J. H. M. van Eijndhoven, Haarlem,
en P. W. Hoekstra, Zwanenburg.
ADVERTENTIE
SPECIAALZAAK in
Wagenweg 124 - Haarlem - Tel. 14461
Schoterbosplein 19 - H'lem - Tel. 51088
(Van onze correspondent)
UTRECHT. Jan Cremer wil van uit
gever veranderen voor de Nederlandse
boekenmarkt. Hij heeft zijn litterair agent
in de Verenigde Staten, Harold E. Matson,
opdracht gegeven uit te zien naar een
nieuwe uitgeversmaatschappij. De directie
van de „Bezige Bij", die tot nu toe Cre-
mers boeken uitgaf, ried hem aan contact
op te nemen met „Bruna N.V." in Utrecht.
Deze uitgeverij zal nu met Matson aan
de onderhandelingstafel gaan zitten. Of
dit tot een positief resultaat zal leiden is
niet zeker. Het derde boek van Cremer
zal vermoedelijk „Made in USA" heten.
Cremer wilde een voorschot van 10.000
dollar, waarop de „Bezige Bij" niet in
ging.
(Van onze muziekcriticus)
HAARLEM. Het vijfde dinsdagavondconcert serie A van het N.Ph.O.
werd in de Haarlemse Concertzaal verzorgd door het Brabants Orkest
onder leiding van Hein Jordans. Solist was de pianist van Poolse origine
Jacob Gimpel, die we indertijd wel eens hoorden noemen als begeleider
van Huberman; voor zover ons bekend trad hij hier voor het eerst op.
Gimpel vertolkte samen met het orkest het Pianoconcert in A van Mozart.
De indruk die wij van deze interpretatie kregen was tamelijk troebel, on
danks technische kwaliteiten, die bleken uit een jachtig rechtdoor-recht-
aan-musiceren. Vooral met de dynamische uitersten konden wij ons kwalijk
verzoenen, als zijnde storend voor Mozarts petillante klaarheid en spitse
spiritualiteit. Mogelijk is Gimpel sterker als Beethoven-interpreet, als
hoedanig hij in de programmatoelichting geprezen werd.
DE avond was geopend met het „Diver
timento" voor strijkorkest van Bartok,
dat in de volledige strijkersbezetting van
het orkest een ongemeen rijk en evenwich
tig klankgeheel te beluisten bood. Wij wij
zen op het verrassende van dit sonore ef
fect omdat wij met het werk slechts ver
trouwd waren in vertolkingen van het Ne
derlands Kamerorkest, die we steeds als
99
(van onze correspondent)
UTRECHT. Onverwacht is Ardy
Strüwer overgekomen voor de Neder
landse première van Moores „Kuckucks-
jahre". Hij is ex-Hagenaar, in Nederland
bekend als cartoonist en acteur-mede
regisseur van „Oj, oj, oj", een Zweedse
popfilm. Zweden is zijn tweede vaderland
geworden. Hij heeft er alles wat in Ne
derland niet mogelijk bleek.
Ardy's leven gaat snel en achteloos.
„Kijk, ik ben 28 en leef als een gepen-
Ardy Strüwer
sioneerde. De tijd tussen leven en dood
vul ik behaaglijk op. Leven is een hobby,
dat doen wat je leuk vindt".
Hoe zie je jezelf als schilder?
„Ik ben de enige echte goede Indische
schilder. Wat ik schilder is een Indische
kick. En natuurlijk, ik ben blij, blij, blij".
De cartoons?
„Voor mij geen cartoons meer. De men
sen willen geen gespleten persoonlijk
heden en schilderen is voldoende. Daar
naast happennings, films en andere din
gen die leuk zijn".
Film? „O, dat betekent voor mij een
Spielerei. Dat zijn bewegende plaatjes"
Je speelt in „Kuckucksjahre" jezelf." Wat
vind je van de film en de makers? „Een
fijne film. Endelijk een regisseur in Duits
land die zichzelf uittilt boven het lood
zware expressionisme. En Georg Moorse
en Gerry Vandenberg zijn lieven mensen".
Heb je wel eens aanbiedingen voor Ne
derlandse filmrollen gehad?
„Ik heb meegedaan aan de laatste van
Nicolai van der Heide, maar ik was te
goed en ze hebben me er uit gesneden.
Tja, acteren. Ik ben er niet geschikt voor.
Ik kan alleen mezelf zijn en dat accent
uit Indië zit me altijd tegen".
Wat doe je in Zweden?
„Veel t.v.-werk. Ik heb de Beatles ge
had en Donovan voor beatprogramma's,
En dan nu een film met Essy Person, van
„Ik een vrouw". Die productie wordt lek
ker commercieel met veel seks en zo. Als
.je wilt stuur ik je foto's."
een summum van strijkersklank in onze
herinnering bewaarden. Wat Hein Jordans
met zijn mensen hier nu aan volume mee
gaf in een geraffineerde ponderatie ont
lokt ons een bijzonder kompliment voor
de kwaliteit van zijn strijkersbezetting
en niet minder voor de wijze waarop hij
deze als dirigent tot gelding weet te bren
gen. Men ondergaat het „Divertimento"
als een rapsodisch werk, wat wellicht niet
de opzet van Bartok geweest is, maar deze
raskunstenaar is zo doortrokken van de
folklore van zijn geboortestreek en na
buurlanden, dat zijn werk ook onopzette
lijk dat van een rapsodie is of daarvan
het kenmerk draagt. Het is misschien ook
niet de bedoeling geweest een concerto
grosso te schrijven, maar tenslotte gaat
het er op lijken, door als een bij ver
rassing naar voren halen van solisten uit
het ensemble, die met het élan van de
speelman als ongedwongen hun slag slaan
Bij dit alles regeert de ongemene natuur
kracht, motorisch maar ook introvert, zo
als in het serene middendeel, dat echter
ook dreigt te breken onder de verborgen
spanningen.
Na de pauze kregen we van het kom-
plete orkest een tiental delen te horen uit
het ballet „Romeo en Julia" van Proko-
fieff, dat in 1935 te Moskou in het Bolshoi
Theater voor het eerst werd opgevoerd.
Deze muziek komt te laat hier om ons
nog te kunnen verrassen en het is de
vraag of ze dat in haar geheel dertig jaar
geleden wel zou gedaan hebben; ze hinkt
te veel van het éne op 't andere been.
Dat wil niet zeggen dat er geen frag
menten bij zijn, waar men met genoegen
naar kan luisteren en dan behagen schep
pen in aardig getinte vrij bevattelijke pas
sages. Maar tenslotte is zo'n ballet er om
gezien te worden. Het belang van dit
programmanummer school hoofdzakelijk
in de frappante wijze waarop Hein Jor
dans er de kwaliteiten van zijn orkest
mee demonstreerde.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Vriezenveen (vac. A. Sjolle-
ma) (toez.) G. Jonkers te Hazerswoude.
Geref. Kerken
Beroepen te Monster (vac. J. Rowaan) P
H. de Kleer te Scheveningen te Huizen
(N.-H.) H. J. Bavinck te Heemstede te
Ommen (vac. J. D. B. van der Meulen) F
de Jong te Appingedam.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Rilland-Bath G. J. van den
Noort te Capelle aan de IJssel.
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. In de dertiger ja
ren werd Broadway veroverd door een
toneelstuk dat het New Yorkse toneel
tot onderwerp had. Het heette „Mor
ning glory", was van de hand van Zoë
Atkins en werd al gauw verfilmd met
Katharine Hepburn, Douglas Fairbanks
jr. en Adolphe Menjou in de hoofd
rollen. De film heette toen „Stage
struck" en onder die titel wordt van
avond op te t.v. een „re-make" ver
toond, daterend uit 1957 en gemaakt
door Sidney Lumet, waarbij de hoofd
rollen van destijds nu respectievelijk
gespeeld worden door Susan Strasburg,
Christopher Plummer en Henry Fonda.
Toen Lumet aan de verfilming begon
was hij net in het nieuws gekomen
door zijn „Twelve angry men", waarin
Henry Fonda op zo'n indrukwekkende
manier een der twaalf gezworenen ge
speeld had. Diens uitverkiezing voor
de rol van de doorgewinterde toneel
producent Lewis Easton lag dus voor
de hand, meer voor de hand in ieder
geval dan de keuze van Susan Stras
burg voor de rol van Eva Lovelace, het
begaafde meisje uit de provincie dat
zo graag aan het toneel wil. Susan, de
dochter van de bekende toneelhervor
mer en oprichter van de Actor's Studio
Lee Strasberg, was opgevallen door
haar toneel-interpretatie van Anne
Frank, maar haar filmdebuut in „Stage
Struck" maakte haar pas tot een voor
aanstaande Hollywood-actrice. Ook
voor Christopher Plummer betekende
„Stage Struck" een filmdebuut, hij zou
echter veel later pas als ster opvallen,
n.l. in „Sound of music". Maar de film
kent eigenlijk maar één hoofdrol en
dat is die van Eva die alles op alles
zet om op Broadway te komen, vriend
schap, teleurstellingen en tegenwer
king ondervindt, maar tenslotte slaagt
door haar grote liefde voor het toneel.
AFGEZIEN van de door onze criti
cus gesignaleerde film op het eerste
net (negen uur) kan men nauwelijks
van een rijke t.v.-avond spreken. Voor
allen die „Stage Struck" al gezien-heb
ben spreekt op het andere net om
kwgrt voor tien Simon Vinkenoog. Drie
kwartier lang verbale communicatie
met Adriaan van der Veen, schrijver
als hij en boekbespreker van de Nieu
we Rotterdamse Courant. Om tien over
half negen komt de krant op het eer
ste net aan bod in „Inburgeren." Kran
telezers stellen vragen aan twee le
raren en een journalist over berichten,
die zij in hun krant hebben gelezen.
Het is een NTS-programma, dus de
vraag welk ekrant die krant is- De tijd
voor „Inburgeren" wordt op het eerste
net vooral gevuld met de Olympische
Winterspelen (twee uitzendingen), op
het tweede net is Simon Vinkenoog
voorafgegaan door, tussen zeven en
acht, de „komische" AVRO-serie „Va
ders tegen wil en dank" en het Franse
t.v.-knipselprogramma van Jan Brusse
„Hier Parijs". Na het journaal het ze
ventiende deel van Peyton Place, waar
in de carrière van een dokter gevaar
loopt omdat de moeder van Rodney
een andere dokter dwingt „de waar
heid omtrent Betty" uit te vinden. Na
Simon nog een medische kroniek over
het behandelen van „Rhesus-babies".
Het hoogtepunt van de radio-avond
belooft om tien voor tien te worden de
VARA-uitzending (Hilversum 2) over
kunstmatige inseminatie. Jadrlijks wor
den ongeveer vijf en twintig kinderen
door gebruikmaking van deze methode
aan de Nederlandse bevolking toege
voegd. Ouders van een k.i.-kind, een
donor en een arts komen aan het
woord. Kunstmatige inseminatie is ge
heim. Het echtpaar zal nooit weten wie
de donor is en omgekeerd. Zelfs de
interviewer kreeg de mensen die hij
ondervroeg niet te zien. Men gaat na
melijk van de overtuiging uit, dat een
k.i.-kind nooit te weten mag komen
hoe het is verwekt.
Op dezelfde zender is om vijf voor
half negen Willem Duys het slachtoffer
van „Vragenvuur", waarin middelbare
scholieren vrij zijn, een bekende Ne
derlander te vragen wat ze maar wil
len weten.
Susan Strasberg in „Stage Struck
(Van onze correspondent)
LONDEN. BBC 2, het tweede net
van de Engelse televisie, dat zijn pro
gramma's al geruime tijd gedeeltelijk
in kleur uitzendt, is nu begonnen met
het geven van nieuws in kleur. De eer
ste nieuwsbulletins waren nog lang
niet volmaakt. De studiobeelden wa
ren, zoals te verwachten was, van uit
stekende kwaliteit, maar de buitenop
namen werden meestal bedorven door
een blauwe waas en een onnatuurlijke
kleurenweergave.
Nieuws in kleur kampt met talrijke
technische problemen, die vooral
voortvloeien uit het feit dat de films
zo snel mogelijk moeten worden ont
wikkeld. Beelden uit Hull over de trei-
lercrisis hadden te lijden van slechte
weersomstandigheden en die uit Viet
nam verloren ten gevolge van de over
brenging aan intensiteit. Overigens
schijnt de BBC het puliek realistisch
bloedige scènes te willen besparen.
Op het ogenblik neemt de BBC op
een gesloten televisiecircuit proeven
met het uitzenden van de Hogerhuis-
debatten in kleur. Slagen deze proe
ven, dan is het de bedoeling om te
zijner tijd ook de Lagerhuis-debatten
gdeeltelijk of helemaal in kleur uit
te zenden. Overigens schijnt het Brit
se parlement huiverig te zijn via di
recte radio- of televisieuitzendingen
zijn reputatie te grabbel te gooien.
HILVERSUM i
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Badinerie. 9.58 Marktberichten
voor schippers. 10.00 Wat heeft dat
kind?, pedagogische lezing. 10.20 Mu
ziek uit de Barok. 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. 12.00 Lichte gramm.-
muziek. 12.27 Med. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Variant. 13.30 Over de Band. 14.30
Moderne muziek. 15.00 Hervormde
godsdienstige uitzending. 15.30 Banden
met het verleden (klankbeeld). 15.45
Spel 16.00 Nws. 16.02 Programma over
film en filmers. 16.50 Spelen met taal.
17.00 Klassieke en moderne kamermu
ziek. 17.45 Sport. 18.00 Koorzang en
fanfare-orkest. 18.30 Nws. 18.45 Actua
liteiten. 19.00 Het Leger des Heils.
19.15 Spektrum 19.30 Kerkorgelconcert.
20.00 Wijd als de wereld. 20.10 Moder
ne muziek. 20.30 Stekker 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nws. 22.40 Avond
overdenking 22.50 Lichte orkestmuziek.
23.00 Studio 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.10 Radio journaal.
8.20 Lichte gramm.muziek. 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Klassieke kamermuz.
9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen 11.55 Beursbe
richten 12.00 Semi-klassieke en moder
ne muziek. 12.27 Med. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Modern platteland.
12.35 Toppers van toen. 13.00 Nws.
13.10 Radiojournaal 13.30 Moderne lie
deren. 14.00 Moderne muziek. 14.40 Het
wezen en de schijngestalten v. Simeon
(lezing). 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Klassieke en moderne mu
ziek. 16.35 Koorzang. 17.00 Amateurs
musiceren 17.30 Voor de jeugd. 18.00
Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.20 Uit
zending van de P.v.d.A. 18.30 Gevari
eerd programma 19.30 Nws. 19.35 Mens
en bijbel. 20.05 Land der Muzen,
kunstkroniek. 20.30 Moderne muziek.
21.30 Zuiver goud (hoorspel) 22.30 Nw
journaal 23.00 Klassieke en moderne
muziek 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30
Lichte instumentale muziek 10.00 Nws
10.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws
12.02 Platenkeus. 13.00 Nws. 13.02 Ac
tualiteiten 13.07 Knalmuziek 14.00 Nws
14.02 Netty Rosenfeld. 15.00 Nws. 15.02
Where is the action. 16.00 Nws. 16.02
Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07 Verzoekplaten
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Licht muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio 15.30 Lichte muziek 16.00
Nws. 16.09 Hand in hand met Neder
land. 17.00 Nws. 17.15 Lichte orgelmu
ziek. 17.30 Koorzang 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten 18.28 Paardesport.
18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek.
18 35 Verkeerswenken 18.40 Lichte mu
ziek. 18.45 Sport 18.52 Taalwenken.
18.55 Koorzang. 19.00 Nws. 19.30 Trom-
petmuziek 19.45 Politieke uitzending.
19.55 Lichte muz'ek. 20.30 Hoorspel.
21.30 Orkestmuziek. 22.00 Nws.
DEN HAAG. Op 1 februari waren
bij de dienst luister- en kijkgelden
2.572.631 televisietoestellen aangegeven
tegen 2.559.162 op 1 januari Het aantal
geregistreerde radio-toestellen bedroeg
op 1 februari 2.804.433 tegen 2.800.009
op 1 januari.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De musici van het
Metropole Orkest hebben gisteren ge
weigerd, te spelen voor een opname
van de tenor John van Kesteren. De
vakbonden hadden hen hiertoe geadvi
seerd, omdat de musici geen extra-geld
kregen voor de t.v.-uitzending van de
opname.
Simón Vinkenoogvanavond in ge
sprek met Adriaan van der Veen
(kwart voor negen, Nederland 2).
WOENSDAG 7 FEBRUARI
Nederland I
17.00 Voor de kinderen
18.50 Pipo de Clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Reclame
19.06 Olympische Winterspelen
19.56 Reclame
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Olympische Winterspelen
20.35 Stichting Socutera
20.40 Inburgeren
21.00 Stage Struck (speelfilm)
22.35 Uitzending van de C.P.N.
22.45 Journaal
Nederland II
18.50 Pipo de Clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Vaders tegen wil en dank (tv
feuilleton)
19.28 Jan Brusse uit Parijs
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Peyton-Place (tv-feuilleton)
20.45 Litteraire ontmoetingen
21.30 Medische kroniek
22.15 Journaal
DONDERDAG 8 FEBRUARI
Nederland I
18.15 Olympische Winterspelen: skiën
18.50 Pipo de Clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Reclame
19.06 De Oekraïne, documentaire rond
twee steden in de Sovjet-Unie
19.56 Reclame
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Olympische Winterspelen
20.35 Achter het Nieuws
21.00 Voordracht
21.05 Op een zondag in de zomer (tv
spel)
22.10 Show
22.55 Journaal
Nederland II
18.50 Pipo de Clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Van gewest tot gewest
19.25 Olympische Winterspelen
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Mijn broer en ik (tv-feuilleton)
20.55 Wie het eerst komt (tv-spel)
21.10 Gamma
22.00 Dichterbij Deutero-Jesaja
22.30 Journaal