Fameuze Oelanova met Russische ballet op bezoek in Nederland Hoed op in Holland NIEUWS VAN NEUS TOT HAK Mi ti i-badkamers op Binnenhuis Slecht VOOR DE LIJN, MAAR machtig LEKKER AFCIET-ZEEF ZATERDAG 10 FEBRUARI 1968 Erbij 21 HAAR LANGE, SLANKE HANDEN hebben geen moment rust. Ze spelen met de bril, illustreren iedere zin met een expressief gebaar, verstrengelen zich in elkaar. Blond haar valt in losse krullen om een gezicht waarin helder blauwe ogen staan. Haastig heeft ze een jasje om haar schouders geslagen. „We zijn vanmorgen om vijf uur uit Moskou vertrokken en nog geen half uur in het hotel. De groep is moe". Dat zei Galina Oelanova dinsdag deze week. (Van een medewerker) GALINA OELANOVA was ook moe, maar als leidster van het gezelschap Russische dansers en danseressen dat deze maand in Nederland optreedt, mag ze daar aan niet toegeven. De danseres die eertijds in de hele wereld bewon dering afdwong, weet zich nu representatief voor een brok Rus sische cultuur dat overal waar be langstelling voor dans is, hoog wordt aangeslagen. Woensdag is het ballet woor het eerst opgetre den in Amsterdam. De laatste voorstelling wordt op 22 februari in Scheveningen gegeven. WilBlSi Van Galitzine komt deze donker bruine glanzende lakschoen met halfhoog hakje. Een paarlmoe- ren versiering draagt de initia len van Irene Galitzine. Vierkante neuzen bij Andrea, een laag hakje om in de stad ge makkelijk op te winkelen en een siergespje om het elegant te maken. DOOR GASTON COURMET - n* „La" Oelanova nu, leidster van een Russisch ballet op tournee. 3 „WE BRENGEN HIER een concert programma met twaalf dansers en danseressen. Het zijn grotendeels pas de deux: uit het Zwanenmeer, Don Quichot, Doornroosje, begeleid op piano, viool en cello. Het zijn leden van zowel 't Bolsjoi-theater in Moskou als van het Kirow ballet in Leningrad. nnnnftivwvwwvwvwwHftnftftftftf *JUUU**A<I*UM (Van een medewerkster) DE JONGE NEDERLANDSE vrouw tot 35 jaar houdt niet van hoeden. Tachtig percent van de 15- tot 25-jari gen draagt er nooit een, 68 percent van de 25- tot 35-jarigen evenmin. Beide groepen wijzen de hoed af, om dat ze vinden dat een hoed oud(er) maakt, niet modieus is en in dit win derige klimaat onpraktisch is. De hoofddoek is zowel bij jongeren als bij ouderen het sterkst in trek. Dat zijn de resultaten van een onderzoek, dat is ingesteld in opdracht van de com missie detailhandel in dameshoeden naar de draaggewoonten en de image met betrekking tot de dameshoed. Boven de 35 jaar stijgt de belang stelling voor dit hoofddeksel aanmer kelijk. Sociale motieven gaan dan een rol spelen: recepties, kerkbezoek, de kring waartoe men behoort. De meest fervente hoedendraagsters zitten in de groep boven de 50 jaar. Men voelt zich dan kennelijk te oud om nog blootshoofd te lopen. Hoe belangrijk het dragen van een hoed als een verplichting wordt ge voeld, blijkt uit het feit dat 44 per cent het prettig vindt, hetzelfde per centage de hoed liever niet draagt maar het doet omdat het nu eenmaal hoort en 12 percent geen mening heeft. Twee factoren, die het hoeden dragen bevorderen, zijn de sociale status van de vrouw en haar godsdienst. Beter gesitueerden en vrouwen uit de mid denklasse dragen vaker iets op het hoofd dan vrouwen uit de lagere in komensklasse. Katholieke en protes tantse dames winnen het in hoedenbe- zit van vrouwen zonder godsdienst. HET ONDERZOEK wees voorts uit dat bijna de helft van de vrouwen de prijs voor een hoed aan de hoge kant vindt. De meesten leggen 20 tot 30 gulden voor een hoed neer. De aan koop van een hoed is meestal een sluitpost: na afloop van andere kleding wordt pas geld. besteed aan een hoofd deksel- Er was een periode van grote rivali teit tussen die twee groepen. Dat is nu voorbij. Er is zelfs een heel inten sieve uitwisseling. De helft van de be langrijke choreografen en dansers van Moskou, zijn afkomstig van de oplei ding in Leningrad". In die laatste woorden klinkt een ondertoon van trots in haar zachte, vriendelijke stem. De verklaring daar voor geeft ze zelf: „Mijn halve leven is met Leningrad verbonden". Galina Sergeevna Oelanova werd er op 8 januari 1910 geboren. Haar vader was regisseur, haar moeder danseres in het gezelschap van het Kirow-thea- ter. Hoewel ze aanvankelijk niets met het ballet te maken wilde hebben, om dat ze zag hoe hard haar moeder moest werken, zwichtte ze toch voor de aantrekkingskracht die deze kunstvorm op haar ha'd. Ze kreeg haar opleiding bij Agrippina Vaganova, wier trai ningsmethode nog altijd een begrip is, en danste op haar achttiende jaar Odille, de zwarte zwaan, in het Zwanenmeer. Technisch stond ze toen reeds boven alle problemen en toen zich ook haar persoonlijkheid ontwikkelde, groeide ze naar een artistiek niveau dat haar bewonderaars vergelijkingen opdrong met Anna Pawlowa. IN LENINGRAD hoofdrollen in Doornroosje. Giselle,, de fotitein' c'ari BaksjifSfaT RolftA%h%ïK lia met een expressie en een techni sche gaafheid welke haar in 1940 de hoogste onderscheiding voor een Rus sische artieste opleverde, „Kunstena res van het volk". In 1944 ging ze over naar het Mos- kouse Bolsjoi-ballet, kreeg twee jaar later de Stalin-prijs en vergaarde op - t f x--; Marineblauw is deze wandelschoen van Roger Vivier met een lange brede klep vanaf de teen tot over de wreef. haar buitenlandse tournees een roem welke haar tot de belangrijkste danse ressen van haar tijd deed behoren. „NU BEN IK in Moskou belast met de training van de sterren van het ge zelschap. Groepslessen geef ik er nooit. Ik werk jaren en jaren met slechts enkele jongen mensen om hen op een zo hoog mogelijk peil te brengen. We geven er gemiddeld zes voorstellingen per week. Dat kan omdat het Bolsjoi- Akeater !OVer twee tonelen beschikt. De opera dp het ene, wij op^ higi De belangstelling is er bijzonder groot, want het zijn niet alleen de Mosko- vieten die er 's avonds naar de schouwburg gaan. Voor de mensen uit de andere republieken geldt: als je in Moskou bent, ben je het aan jezelf ver plicht om naar het Bolsjoi-theater te gaan". ALS DE NAAR Nederlandse begrip pen hoge leeftijd van het programma dat hier wordt gepresenteerd ter sprake komt, zegt ze nog altijd even vriendelijk, maar beslist: „Wanneer ik met mensen uit het westen over oud en nieuw spreek, is er altijd een soort spraakverwarring. Oud is voor ons Petipa. Wat bijvoorbeeld Igor Belski doet, staat veel dichter bij Balanchine. En op hèt ogenblik zijn in Moskou choreografen bezig met werk als Strawinsky's „Le sacre du printemps". Er gebeuren heus wel nieuwe dingen". Wel blijkt later dat geen van de dansers en danseressen uit de groep die nu door Nederland reist, ooit in een Balanchine-ballet heeft gedanst. Een van hen heeft eens een film over Martha Graham gezien. Haar reactie: „wij zijn niet geinteresseerd in de Graham-stijl, we hebben onze eigen stijl". GALINA OELANOVA zelf danst niet meer. Ze is in Moskou pedagoge en gedurende deze rondreis door Nederland en Engeland de bezielende leidster van danseressen en dansers uit Moskou, Leningrad, Kiev, Riga, Armenië. De manier waarop ze op haar halfhoge hakjes wegloopt, verraadt dat ze on danks de vermoeiende reis uit Moskou die taak even ernstig neemt als ze a 4c£l: dfigtyjjls inzette jvoor haar vertol kingen uit het klassieke balletreper toire. Galina Oelanova in een van de rollen waarmee ze destijds wereldnaam veroverde, Giselle. WWVWWWWWWVWIIWWWWWWWI/IIWWWI/WWWWWI ff VELEN ZULLEN ZICH vaak heb ben geërgerd aan het feit dat bij het afgieten van aardappels of groente het maar al te vaak voorkomt dat door een onhandige manipulatie de deksel van de pan losraakt en de inhoud van de pan in de gootsteen terechtkomt. Om dit herhaaldelijk voorkomende euvel te verhelpen, is er onlangs een afgietzeef op de markt gebracht die, bij plaatsing op de pan, het afgieten makkelijk maakt zonder dat daarbij het gevaar bestaat dat de inhoud van de pan in de gootsteen terechtkomt. De zeef is vervaardigd van plastic en is geschikt om op pannen met een mid dellijn van dertig cm te worden ge plaatst, mits bij kleine pannen de oren niet boven de pan uitsteken. De zeef is kookvast, onbreekbaar en de moeite van het aanschaffen waard. In Neder land verkrijgbaar tegen een zeer bil lijke prijs. GISTEREN is in de Ahoy-hal in Rot terdam de internationale beurs „Bin nenhuis" geopend. Tot en met zon dag 18 februari kan men aan deze enige consumentenbeurs voor woning inrichting in Nederland een bezoek brengen. Tachtig standhouders uit 19 verschil lende landen zullen de 12.000 m2 ten toonstellingsruimte bezetten. Vorig jaar waren er 87.000 be zoekers. Dit jaar rekent men op 100.000. Naast modern en ultra-modern meu bilair, waarbij vooral de opkomst van de kunststoffen tekenend is, is er antiek en klassiek meubilair. Uit gebreide aandacht is besteed aan de sanitaire inrichting o.a. met een col lectie „mini-badkamers". Meubelen zijn o.a. te zien uit Zwe den en West-Duitsland. Er zullen geen huishoudelijke artikelen te zien zijn en ook geen haarden (wel open haar den). Bijzondere belangstelling zal zeker de bungalow krijgen, die in units is te vervoeren en zeer snel te monteren waardoor men tegemoet komt aan de nomadennatuur van de moderne mens. DE EERSTE MAANDEN van het nieuwe jaar zijn gereserveerd voor de goede voornemens. Bij u ook? Ik heb mij namelijk voor 1968 voor genomen serieus te vermageren (voor de zoveelste maal). Misschien hebt u andere ideeën over wat goede voornemens zijn, maar voor lopig ben ik met de mijne nog druk bezig. Hetgeen nou ook weer niet wil zeggen, dat ik nimmer meer culi nair uit de band zal springen. De lust tot experimenteren, deed mij dezer dagen weer de keuken ingaan: er moest sateh gemaakt worden, in opdracht van moeder en dochters. De halve kip in blik, geen succes naar ik mij had laten vertellen, wacht te in de ijskast. (Kip in blik is maar beperkt houdbaar!) Daar moest een saus bij gekozen worden. De pindakaas was op, gado-gado (pindapasta voor de satehsaus) was er nog maar heel weinig. Ook hier zou dus geïmproviseerd moeten wor den. Ik liet daarom de keuze vallen op drie sauzen alle drie funest voor de lijn maar o, zo lekker! Het wer den: pinda en gembersaus voor de sa teh en paprikasaus voor de wat ble ke kip-in-blik. Voor de laatste saus hebt u nodig: 2 eetlepels boter, 2 eetlepels fijnge hakte ui, 2 kopjes bouillon of witte wijn, 2 tot 3 eetlepels bloem, 2 tot 3 eetlepels room of koffiemelk, 1 a 2V4 opgehoopte eetlepel paprikapoeder, wat zout, marjolein, mint, een snufje tijm. De boter smelten, ui erin smo ren, dan de bloem erdoor roeren en wat kleur laten krijgen, vervolgens tot een gebonden saus roeren met de bouillon of witte wijn. Dan de paprika poeder erdoor. Even proeven en op smaak afmaken met de kruiden. Ten slotte vlak voor het opdienen er de room of koffiemelk door kloppen. Zo krijgt u een heerlijke romige papri kasaus, die u de wat teleurstellende bleke kip uit blik al ras doet vergeten. Voor de gembersaus, welke voor treffelijk past bij bijna elk vleesge recht dat u bij rijst en groente geeft, maar die het ook bij visgerechten goed doet, hebt u nodig: 3 eetlepels sui ker, 2 kopjes water, 1 eetlepel (niet zoete) chilisaus, 2 bolletjes gember, (fijngehakt) of 1 eetlepel gembersnip- pers, 2 eetlepels tomatenketchup of 1 eetlepel tomaten puree. Eventueel in plaats van de chilisaus, 1 lombok heel fijn gesneden zonder de zaadjes. Om te binden, indien nodig, 1 eetlepel bloem. Doe de suiker droog in een koeke- pan en laat ze op middelgroot vuur smelten en licht geel kleuren (vooral niet laten verbranden) giet er dan het water op en roer goed totdat u een lichte stroop hebt verkregen. Daar de chilisaus, de gembersnippers, ketchup of -puree bij en goed roeren. Indien de saus te dun is binden met wat bloem of tapioca. Deze saus smaakt ook goed bij eigengemaakte loempia's. Voor de satehsaus hebt u nodig: 2 tot 3 eetlepels pindakaas, 3 eetlepels gado-gado (pindapasta in pot, of bij de Indische winkel los te koop) warm water, een mespunt sambal oelek, of wat chilisaus (een theelepel) een eet lepel citroensap, 2 eetlepels ketjap ben- teng manis, 1 eetlepel goela dwaja (javasuiker) of 1 eetlepel bruine sui ker. Verdunnen met de marinade waar in het vlees heeft gelegen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 21