„Beledigend"
programma
op KRO-t.v.
PANDA EN DE MEESTEM-SUPERMAN
POULE, PELLI EN PINGO
1
iifi
0 M
lüf
vm jflRl
p
n
Biografische film
Radio
Willeke Alberti
heeft dochter
iV
XjïHl
Televisie-vanavond
Radio-dinsdag
Televisie-programma
Pli#
I»,
MAANDAG 12 FEBRUARI 196 8
-
j
Eeiï< itn r sp ron'ke i; j ke
jan: DE HART(X,
Vt" v>- A
roman door
C. B.
.1
f' i&U
1
n
üi
r- -
65)
De trommelvliezen zouden waarschijn
lijk genezen, de verlamming zou dat
waarschijnlijk niet. Toen Nicole het
hoorde huilde zij. Ik legde mijn arm
om haar schouders en nam haar mee
naar de bank in het plantsoen, waar
wij in de zon gingen zitten. Ik praat
te tegen haar, en na mij Pjotr en
Jacques, maar zij luisterde niet. Zij
huilde alleen maar, misschien van uit
putting. Wij zeiden tegen elkaar wat
een geluk het was dat hij het ge
haald had. Maar wij wisten allen dat
dit het ergste was wat had kunnen
gebeuren, niet alleen voor hem,
maar voor ons allemaal.
Het was eigenaardig, maar wij na
men het als vanzelfsprekend aan dat
wij bij hem zouden blijven en hem
verplegen en voor hem zorgen. Ik be
sefte dit pas toen ik toestemming
kreeg hem op te zoeken, de avond
nadat zij ons verteld hadden dat hij
in leven blijven zou. Hij lag in een
wit kamertje, zijn handen en zijn ge
zicht waren donkere vlekken in de
vallende schemering Hij kon nauwe
lijks zijn lippen bewegen, wij praat
ten maar enkele minuten. Ik begreep
niet veel van wat hij zei, maar hij
was blijkbaar aan het vertellen wat
er gebeurd was. Hij brabbelde over
het wrak van een vliegtuig op hon
derd meter diepte, over een stalen
kistje tussen de botten van een ske
let, en hoe het vliegtuig opeens was
gaan kantelen en van het plateau
afgegleden en in de duisternis weg
gezonken. Hij scheen het grappig te
vinden, want hij lachte; het duurde
even voor ik begreep dat het geluid
dat hij maakte geen lachen was. Hij
bazelde „Schipper", en „Vroeger" en
„Levend Lijk" en „Laat me niet al
leen", en tranen rolden langs zijn
wangen. Ik zei: „Geen nood, ouwe
jongen. Wij blijven bij je". Toen
raakte een zuster mijn schouder aan
en beduidde mij dat ik weg moest
gaan. Hij wuifde zwak met zijn lin
kerhand toen zij de deur opende om
mij uit te laten.
Een week later vertrokken Nicole
en hij per vliegtuig naar Nice. De
consul betaalde de reis, want, zo zei
hij, de verzekering bleek inderdaad
goed in orde te zijn; dat had de oude
kapitein gedaan. Hij had zijn beman
ning tegen bedrijfsongevallen verze
kerd en dit betekende dat de stuur
man waarschijnlijk een pensioentje
uitbetaald zou krijgen voor de rest
van zijn leven. Ik dorst er niet aan
te denken wat wij hadden moeten be
ginnen als de oude kapitein er niet
geweest was; ik dacht aan de vele
keren dat de stuurman op het punt
had gestaan hem te wurgen of aan
de mast te binden. Nu had hij zijn
leven aan hem te danken.
Ik bracht het schip terug naar
Saint-Tropez. De eerste nacht van
de reis, nadat wij waren uitgevaren
uit Pyraeus, bleef ik aan dek om
een oogje op de navigatie te houden,
want de Cycladen waren een onbe
trouwbaar vaarwater. Ik had aan de
wal niet helder kunnen denken, maar
toen wij langzaam onder de sterren
zeilden, hellend in de zachte nacht
wind, was het alsof er een mist op
trok in mijn gedachten. Ik herinner
de mij voor het eerst duidelijk wat
er gebeurd was, van het ogenblik af
dat ik op m'n kooi had gelegen, wach
tend tot Nicole mij zou roepen. Het
drong nu pas tot mij door hoe vreemd
dat was geweest; wij tweeën, de een
boven de ander, starend in de duis
ternis, weten wat er gebeuren zou,
zonder een beweging te maken om
het te voorkomen. Wij niet alleen, de
jagers, de bemanning, allemaal had
den wij gewacht op wat er gebeuren
ging, zonder iets te doen. Wij had
den allemaal als onvermijdelijk ge
accepteerd dat de stuurman voor een
tweede keer zou duiken, alsof wij
medespelers waren in 'n noodlotstra
gedie. Maar het was geen noodlots
tragedie geweest, alleen maar een
wanhopige jongen, die in zijn ver
beelding leefde- Als ik hem de vol
gende morgen had neergeslagen, zoals
ik zelf was neergeslagen op de brug
op de Noordoostroute, toen ik naar
buiten wilde hollen in het mitrail-
leurvuur van de duikende vliegtui
gen, zou ik hem gered hebben. En
als hij dan toch had willen duiken,
zelfs nadat hij wakker werd, zou ik
hem een been hebben moeten breken
of hem opsluiten in de kajuit; maar
wat ik ook had moeten doen, ik had
het niet gedaan. Ik had alleen maar
gezegd: „ik ga niet mee", en liggen
staren in het donker wetend dat hij
zou gaan en ik ook. Ik was mij niet
van de werkelijkheid bewust gewor
den voor het te laat was.
Toen dacht ik aan Nicole, die ook
haar kans verspeeld had. Zij had op
moeten staan, aan dek gaan en onze
flessen overboord gooien. Dan zouden
wij teruggezeild zijn naar het zuiden
van Frankrijk zoals wij vertrokken
waren: een jolig troepje jongelui op
een gek schip, met een piano op het
achterdek. Ik leunde over de reling
er. keek omlaag in de donkere spie
gel van de zee. Soms dreef een rim
peling van fosforescerend groen voor
bij als de boeg van het schip een
golf kliefde. Ik dacht aan het droom
landschap daar beneden en haatte
de stuurman, omdat hij het nu voor
mij had afgesloten. Want wij zouden
bij hem moeten blijven en hem ver
plegen en ons schuldig voelen en ons
laten beledigen en pesten door dit
menselijk wrak, dat nog nooit zo'n
macht had gehad. Hij was de enige
onder ons, wiens levensovertuiging
bevestigd scheen: dat wij niet anders
waren dan wrakhout, aangespoeld na
de oorlog, een paar nutteloze levens,
overgebleven uit de massamoord op
de jeugd van Europa, die Wereldoor
log II werd genoemd.
Maar terwijl ik dit dacht wist ik
dat het niet waar was. Deze opvatting
van ons zelf als een verloren gene
ratie was vals, een mystificatie, voort
gekomen uit de verwrongen gedach
ten van de stuurman. Ik had mij ook
verloren en eenzaam gevoeld na de
oorlog, maar dat viel te begrijpen.
Iedereen die er doorheen gekomen
was, had tijd nodig om zich aan te
passen aan de vrede. Hij had mij
die opvatting opgedrongen, het was
begonnen in Antwerpen. Ik had ge
weten dat hij toneel speelde en toch
had hij mij overtuigd. En niet mij
alleen, ook Jacques, Pjotr en Ber
nard.
(Wordt vervolgd)
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. Wilhelm Dieterle
was een bekend Duits toneel- en film
acteur uit de jaren twintig en dertig.
Nog vóór de machtsoverneming door
Hitier vertrok hij naar Hollywood,
waar hij zich William noemde en zijn
kracht vooral ging zoeken in de film
regie. Zo assisteerde hij zijn vroegere
toneel-leermeester Max Reinhardt bij
diens filmversie van „Midsummer-
night's dream" in 1935, waarna hij zich
ging toeleggen op de biografische
film, een genre, waaraan hij acnter-
eenvolgens de levensbeschrijvingen
per film van Louis Pasteur (in 1936),
Emile Zola (1937), Juarez (1939) en
Dr. Ehrlich (1940) bijdroeg. Die laatste
film wordt vanavond door de KRO in
haar serie bioscoopsuccessen van wel
eer vertoond onder de titel „Dr. Ehr-
lich's magic bullet", een wat sensatio
nele titel om de niet bijzondere beken
de Duitse geleerde aan het publiek te
verkopen.
De film over Ehrlich verloopt niet an
ders dan de meeste filmbiografieën. De
geleerde moet als ieder miskend genie
tegen allerlei achterdocht en misver
stand, ook in eigen kring, vechten om
voor zijn vindingen en wereldschok
kende ontdekkingen volledige erken
ning te krijgen. Bij Ehrlich, die van
1854 tot 1915 leefde en als immunoloog
en ontdekker van een geneesmiddel
tegen syfilus in 1908 de Nobelprijs voor
geneeskunde kreeg, lagen al die tegen
werking en verdachtmakingen op me
disch terrein en ze verschillen in we
zen dus niet van wat Louis Pastettr
doormaakte en van wat, in enigszins
andere vorm, Emile Zola te verwerken
kreeg. De enige verandering die Wil
helm Dieterle ten opzichte van zijn
eerdere films aanbracht was de ver
vanging van Paul Muni, die Pasteur,
Zola en Juarez had gespeeld, door Ed
ward G. Robinson.
HILVERSUM Als men de hier
boven besproken „historische dokters
film", die beslist niet op een high brow
publiek mikt, wil ontwijken, zonder het
licht in de buis te laten wegsterven, is
men aangewezen op de VARA (Neder
land 1), die anderhalf uur zendtijd vult
met praten over de NATO. Dat is de
Noordatlantische verdrags-organisatie,
in 1949 opgericht door een aantal Euro
pese landen. Canada en de Verenigde
Staten om zich gezamenlijk te verdedi
gen tegen een in de tijd van de koude
oorlog niet denkbeeldig geachte Rus
sische aanval. Het verdrag werd gete-
uur Grenoble, slalom heren en drie kilo
meter dames; om tien over half zeven
Nederlands commentaar uit Grenoble.
Na Pip» Kenmerk van de kerken, dan
de politiezaak, die gaat onder de ver
zameltitel Dregnet. Na het nieuws weer
Grenoble, gevolgd door de quiz „Per
seconde wijzer" tot kwart over negen,
waarna we tot kwart voor elf worden
doorgepraat over onze verdediging te
gen de Russen. Vóór acht uur aan de
andere kant eerste het filmpje „Het
strijkje" (The Palm Court Orchestra)
van Halas en Batchelor, gebaseerd op de
tekeningen van Gerald Hoffnung. Negen
minuten, dan Amerikaans amusement in
Hollywood Palace. Om tien voor half
negen een documentaire over Brabant,
die blijkens een ingewikkelde inleiding
in de programmabladen vooral over
ruimtelijke ordening zal gaan. De dok
tersfilm uit het eerste oorlogsjaar vult
het scherm tot het laatste journaal.
Voor de weinigen die Duitsland kunnen
ontvangen willen wij niet onvermeld
laten, dat de tweede Duitse zender om
negen uur „Les Diaboliques", de be
roemde griezelfilm van Clouzot uit
zendt.
De radio brengt vanavond een orato
rium van Mendelssohn (Hilversum 1,
20.00 uur) en een programma, waarin
brieven van Mozart worden voorgelezen
(zelfde zender, 22.50 uur). Op Hilversum
2 om 23.00 uur jazz, gevolgd door een
herhaling van de Brecht-documentaire,
die ook vorige week werd uitgezonden.
HILVERSUM. Eind februari zal
bekend worden, hoe aan het nieuwe
tv-programma van Frits van der Poel
vorm zal worden gegeven.
Het ontwerp, dat Frits van der Poel
ongeveer een maand geleden bij de
KRO heeft ingediend, steunt qua idee
op een bestaand Amerikaans program
ma van Alan Burdes. Dat Amerikaan
se programma is zeer provocerend.
Een presentator voert met enkele vrij
willige deelnemers willekeurige ge-
gesprekken. Bij vraag en antwoord
mag iedere vorm van belediging wor
den toegevoegd.
kend voor de tijd van twintig jaar, zodat
het volgend jaar afloopt. Over de vraag
of Nederland al dan niet moet „bijteke- Als bijvoorbeeld een grijze dame
nen", discussiëren prof. C. L. Patijn, mr. met knot zich aanmeldt, en op een
vraag wat zij vindt van een bepaalde
situatie een antwoord geeft, mag de
gespreksleider zeggen dat zij geen
recht van spreken heeft omdat zij een
afschuwelijke knot heeft, haar stem
niet deugt en het aan haar hersens
mankeert.
Gevreesd wordt, dat een dergelijk
programma in Nederland een stroom
van verontwaardigde reacties zal wek
ken. Daarom buigt de KRO zich met
zorg over het ontwerp om te zien
welke vorm aan het programma ge
geven moet worden. Hoezeer het ont
werp eventueel gewijzigd wordt is nog
niet bekend.
Frits van der Poel zegt zelf dat een
programma als dit in Nederland niet
zo te brengen is.
De persdienst van de KRO ontkent
bovenstaande berichten niet.
J. L. Heldring, adjunct-hoofdredacteur
van de NRC, drs. G. van Benthem van
den Berg, schrijver van een studie over
Vietnam en het Westen en drs. H. M.
Franssen. lid van de Tweede Kamer
voor de Partij van de Arbeid. Minister
president De Jong beantwoordt vragen
van luisteraars. Aan het slot van de uit
zending worden de resultaten van een
opiniepeiling over de NATO gepubli
ceerd, die het bureau Intomart in op
dracht van de VARA heeft uitgevoerd.
Om één minuut over half acht begint
op 't eerste net een nieuwe serie, waar
van iedere aflevering een authentieke
zaak uit de politiedossiers van Los An
geles zal behandelen. Een chauffeur is
doorgereden, na twee voetgangers te
hebben doodgereden. Hij wordt opge
spoord en de recherche vergaart bewij
zen tegen hem.
Voor de goede orde de tv-program-
ma's nog even chronologisch. Om zes
WW)
De KRO is een beetje voorzichtig
met het vrijgeven van berichten, om
dat vrijwel tegelijkertijd met het in
dienen van het ontwerp van Van der
Poel een andere omroep hetzelfde idee
kreeg na een bezoek van medewer
kers aan Amerika.
Edward G. Robinson als dr. Paul Ehr
lich in de hoofdfilm van vanavond
(tweede net, negen uur).
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30
Nws. 7.32 Actualiteiten 7..45 Volksmu
ziek uit Libanon, Syrië en Jordanië.
8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Gewij
de muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. 9.15 Oude muziek. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Theologische etherleergang. 10.35 Mo
derne muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee
14.00 Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 17.00
Toerisme op Curasao en Bonaire. 17.10
Voor de kinderen. 18.00 Amusements
muziek. 18.20 Uitzending van de B.P.
18.30 Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.05
Licht ensemble. 19.40 Conciliepostbus.
19.45 Zoekend geloven. 20.00 Judas
Maccabeus, oratorium van Handel.
21.20 Interview met een schrijver.
21.35 Modern pianoconcert. 22.00 Kunst
Cultureel programma. 22.30 Nws. 22.40
Overweging. 22.45 De zingende kerk.
23.00 Contekst. 23.30 Liedjes. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal. 8.20
Lichte gramm.muziek. 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Olympische Winterspelen
9.40 Koormuziek uit de Middeleeuwen
en Renaissance. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55
Beurs. 12.00 Oude en moderne liede
ren. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Overheidsvorlichting. v.d.
landbouw. 12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10
Radiojournaal. 13.30 Filmmuziek. 14.25
Rostrum of Composers. 15.00 Oog om
oog (hoorspel). 15.38 Oude muziek.
15.44 Inleiding tot muziekbegrip, mu
zikale lezing. 16.00 Nws. 16.02 De we
reld van de opera. 16.25 Voor de jeugd.
17.15 Dixielandmuziek. 17.30 Tussen
10-f- en 20-. 18.00 Nws. 18.15 Radio
journaal. 18.25 Johan Willem Friso ka
pel. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws. 19.35
Tot uw orders. 20.35 Lichte gramm.
muziek. 21.00 Licht orkest. 21.20 Jazz-
Spectrum. 22.00 Gonk!: satirisch pro
gramma. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 Olympisch journaal. 23.00
Signaal muziek van eigen tijd.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 NAR. 10.00 Nws. 10.02
Klink-klaar, zonder nonsens. Vi.óó
Nws. 12.02 Zorro: programma voor
tieners. 13.00 Nws. 1.02 Ekspres: Jee
- Em - Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00
Mix.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.52
Lichte muziek. 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmu-
ziek. 14.03 Schoolradiop. 15.30 Lichte
muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09
Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws.
MAANDAG 12 FEBRUARI
Nederland I
12.30 Olympische Winterspelen te
Grenoble
18.00 Olympische Winterspelen: skiën
te Chamrousse en schaatsen te
Grenoble
18.40 Nederlands commentaar
Olympische Winterspelen
18.50 Pipo de clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Reclame
19.06 Kenmerk
19.32 Dregnet, politie-feuilleton
19.56 Reclame
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Olympische Winterspelen
20.35 Per sekonde wijzer
21.15 Achter het Nieuws
22.45 Journaal
Nederland II
18.50 Pipo de clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Het strijkje (film)
19.12 Hollywood Palace
19.53 Lezing
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Documentaire over de provincie
Noord-Brabant
21.00 Dr. Ehrlich (speelfilm)
22.40 Journaal
DINSDAG 13 FEBRUARI
Nederland I
10.20 Schooltelevisie
18.00 Olympische Winterspelen: skiën
18.40 Nederlands commentaar
Olympische Winterspelen
18.50 Pipo de clown
18.56 Reclame
19.00 Journaal
19.03 Reclame
19.06 Moef Ga Ga: programma voor
de tieners
19.45 IJsvissen (reportage)
19.56 Reclame
20.00 Journaal
20.16 Reclame
20.20 Filmoverzicht Olympische
Winterspelen
20.35 AVRO's Televizier
20.55 Nijmegen Alaaf carnavals
programma
22.35 In Nederland te vol? discussie
22.45 Journaal
22.50 De Bezetting (documentaire)
Nederland II
18.50 Pipo de clown
Reclame
Journaal
Van gewest tot gewest
Olympische Winterspelen:
IJshockeywedstrijd USSR-Zwe-
den
Journaal
Reclame
De jacht op de gouden kachel
(TV-film)
High zonder L.S.D. (documen
taire)
Olympische Winterspelen:
IJshockeywedstrijd
Ts jechoslowakij e-Canada
22.45 Journaal
18.56
19.00
19.03
19.20
20.00
20.16
20.20
21.10
22.00
AMSTERDAM. Willeke Alberti
heeft een dochter. Danielle werd gister
avond om kwart voor zes geboren in
een ziekenhuis aan de Amsterdamse
Prinsengracht. De bevalling is prima
verlopen en zowel moeder als kind
maakt het uitstekend.
V L WIIWiMWWmillMMIIliMlillilWMIWIlWmWIiMMMMWWfWIMMWWMIfMWMMMWWIifIWfllimWWIMMMIWIMilWWMWfimMWWMMWIiWMMIülMMIWmMliimWMWMIflilllWliWWMflMMWWWHWMMHIWWWMWW1
8. Professor Kalker besloot om het apparaatje dat
hij in zijn laboratorium had gevonden, bij een betrouw
baar iemand in bewaring te geven. „Ik mocht het an
ders eens verliezenprevelde hij. „En dat zou ver
velend zijn, geloof ik. Want dit is een belangrijk scha
kelaartje, als ik me niet vergis. Maar waar vind ik
nu een degelijk persoon?" Hij lichtte peinzend zijn hoed
voor een voorbijganger, die hem blij begroette. „Pro
fessor Kalker!", riep deze. Herkent u mij niet meer?
Ik ben Panda; en ik ben vroeger wel eens uw assistent
geweest, weet u wel?" „Pimpasprak de professor
nadenkend. „Aha! Ik heb nu geen assistent nodig. Nee.
Ik ben juist klaargekomen met de uitvinding van een
super-geheim wapen. En dit doosje schijnt er iets mee
te maken te hebben. Maar ik weet niet meer precies
wat het doet.Erg jammer!" Panda luisterde echter
niet naar hem. Hij had boven in de lucht een vreemd
verschijnsel ontdekt. Het leek Joris Goedbloed wel, die
daar rondvloog
HAD 0E DAT NIET 1
WAT EERDER
KUNNEN VINDEN?
IK ZAL HET EVEN INHET
WOORDENBOEK NA
KIJKEN
WAT WIL DIE AARDI6E
CHINEES ONS
VERTELLEN -
DAAR HEBBEN WE HET
"PASOP VOOR DIE
6ROTE STEEN I"
JAi JA'T IS 60ED„. FOLIE MOET EERST
EVEN NAKIJKEN WAT 4E BEDOELT
MAAR. IN mti
CONDITIE KAN IK NIET
VAN MIJN 6ELD6E
NIETEN.
IK HES ALLES 6EPR0
BEERD. MAAR MIJN
EETLUST OVERWINT
ALLES
WAAROM PROBEERT
U N/ET, WAT AF TE
vallen e
MAN, DIT IS
EEN PRACHTSCHIP.
U MOET 60ED6E
BOERD HEBBEN,
MENEER PRES-
SAhlm
IU1A»>
E'PIB
Tm. R*a. U. S. t»L O*.All t»§»r*té
1441 by IbM Sya«ic*»«. l«tc
-A A;f>
mm
1060. „WE HEBBEN 'm verslagen", zei
Bram triomfantelijk.
„Jullie aartsvijand zit in de kist".
„Geweldig", zei Jan Klaassen, maar
zijn gezicht stond een beetje bezorgd. En
dadelijk daarop bleek de reden, toen hij
op zijn horloge keek. „Vind je niet, dat
het verhaal erg plotseling af is. Bram?
De toeschouwers hebben nauwelijks waar
voor hun geld gehad.
„Maar wat dan?" vroeg Bram een tik
je beledigd.
,Als de dood nou eens zou ontsnappen
aarzelde Jan.
Dat zou hij wel willen", zei Bram en
hij trapte tegen de kist.
Er kwam geen antwoord. Nog eens
trapte Bram, maar weer bleef het stil.
„Een list van de Dood van Pierlala?"
vroeg hij zich af.
Maar Jan raadde hem aan toch eens te
kijken en heel voorzichtig tilde Bram het
deksel op. Hij kreeg de schok van zijn
leven. Want hoewel hij zélf de Dood in
de kist had gezien, en geen moment zijn
plaats op het deksel had verlaten, was
de Kille Schrik totaal verdwenen.
„Heel goed", zei Jan Klaassen tevreden
„Zo hóórt het ook".