Stroom van geweld overspoelt ook de Nederlandse bioscopen KOOT PlANO's ^UITGAAN IN HAARLEM- MIK J TWEE OMSTREDEN STUKKEN BINNENKORT IN HAARLEM Forsyte Sage 17: De Zilveren lepel TV-actie voor gehandicapten Niemand vervangt Tante Leen op Songfestival NEGEN MUZEN Nieuwsgierig naar pikante plaatjes Televisie-vanavond Radio-zaterdag Televisie-programma VRIJDAG 16 FEBRUARI 1968 13 Haat Terreur ZIJLWEG 57 - HAARLEM Telefoon 1 10 36 Beschamend 3-ortgenó Boete voor PTT'ers zemen zonder zorgen De zeem, die ook uitgekookt kan worden. Reeds v.a. 3,95 Ster Mae Marsh overleden (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. De erkenning van wreedheid, agressie en sadisme in de mens, een erkenning die vooral door de schokkende gebeurtenissen uit de afgelo pen kwart eeuw werd afgedwongen, heeft in de laatste jaren een stroom van publi- katies over geweld en gewelddadigheden in de menselijke samenleving ten gevolge gehad, waarbinnen een herleefde belang stelling voor een figuur als De Sade ge heel paste. Tegelijk vond het onderwerp ook zijn neerslag in de roman- en toneel litteratuur en vandaar in de film, waar bij, wat dit laatste medium betreft, niet alleen de aanwezigheid van geweldzucht in critische zin behandeld werd, maar de erkenning van die aanwezigheid boven dien aanleiding werd om die duistere kant van 's mensen karakter nog eens extra te belichten. Films met extreme uitlatingen van geweld en wreedheid zijn aan de orde van de dag en worden ver dedigd met hun veronderstelde kathar- siaanse werking. ONDER die omstandigheden is het niet verwonderlijk dat in eenzelfde week twee films op het bioscoopprogramma voorko men, die tot thema agressie en geweld hebben en ook nog overeenkomen door hun keuze van plaats van handeling. Bei de films, „Dutchman" van regisseur An thony Harvey en „The incident" van Larry Peerce spelen zich af in de New- yorkse metro, de subway. „DUTCHMAN", op het ogenblik onder andere te zien in het Amsterdamse Stu dio K, is een verfilming van het gelijk namige toneelstuk van Le Roi Jones, een jonge negerauteur die een uiterst onver zoenlijk standpunt in de Amerikaanse rassenkwestie inneemt. Op het hoogte punt van stuk en film barst de jonge neger Clay uit in een door haat ingege ven monoloog tegen de blanke passagiers van de subway, culminerend in de uit spraak: „Er is maar één manier om jullie blanken duidelijk te maken wie we zijn, dat is jullie de keel af te snijden". De opwinding van Clay, die in het be gin van de film als een rustige, onopval lende passagier in een leeg compartiment van een nachtelijke subway wordt geïn troduceerd, is veroorzaakt door het op treden van het blanke meisje Lula, dat zich uit verveling opdringt aan de enige man op dat ogenblik in haar buurt, maar in het verdere verloop van haar uitda gend optreden op geraffineerde wijze haar minachting voor het zwarte ras laat blijken. De woede-uitbarsting van Clay, die zich vernederd voelt in de aanwezigheid van inmiddels ingestapte passagiers, ook al omdat hij voortdurend getracht heeft op het spelletje van Lula met kwasi westers- IMUIWWfWMIfMWWfVl mWMWWWMWMWWWMWWXWWMWWW*' lichtzinnige opmerkingen te reageren, be tekent tegelijk zijn einde. Lula steekt hem koelen bloede met een mes neer en enige blanken dragen het lijk bij een eerstvolgend station naar buiten. Dit lich telijk symbolische slot volgt wat onver wacht op een reëel aandoende handeling die tot twee personen. Clay en Lula, be perkt blijft en vooral door de actrice Shirley Knight, die Lula speelt, tot een angstaanjagend spel van aantrekken en afstoten wordt opgevoerd, dat in destruc tie moet eindigen. NOG sterker in het teken van geweld staat ,The incident", eveneens een onaf hankelijke filmproduktie, die in de oude, maar sindsdien gerestaureerde Biograph- studio in de Newyorkse Bronx werd op genomen. Evenals Anthony Harvey, die met „Dutchman" debuteerde (hij maakte de film in een Londense studio!), is Larry Peerce afkomstig uit de tv-sector en min of meer een beginneling op filmgebied. (Zijn debuut was jaren geleden „One potato, two potato".) „The incident", ge baseerd op een scenario van Nicholas E Baeher, brengt vijftien mensen samen in een compartiment van de subway, die hen omstreeks twee uur 's nachts naar hun respectieve woningen moet brengen Op het laatste ogenblik stappen ook nog twee debiele straatrovers in die kort tevoren uit sensatiezucht een man be roofd en vermoord hebben en die in een (Van onze kunstredacteur) AMSTERDAM. Van één ding kan het toneelpubliek overtuigd zijn: als bin nenkort in de Haarlemse schouwburg de premières worden gegeven van „Een dag uit het leven van verdome Loewietje" en „Gered", speelt er in het een geen spas tisch kind mee en wordt er in het ander geen baby doodgestenigd. Maarer is wel een zestienjarig actricetje van de Scapino-akademie, dat een dubbel ge stoord meisje van twaalf speelt; een paar weken later is het stenigen van de baby wel degelijk een onderdeel van het spel op de Haarlemse planken. Dat was voor de leiding van de toneelgroep Centrum reden genoeg om boze reacties van het publiek te vrezen. Gistermiddag belegde zij daarom een bijeenkomst met de pers, gisteravond gaf zij de vrienden van Cen trum de gelegenheid zich door een psy choloog te laten voorlichten. WALTER KOUS zal „Verdome Loe wietje" regisseren. Hij verzocht de ver tegenwoordigers van de pers nadrukkelijk „het publiek de schouwburg in te praten." De heer Kous heeft het stuk „naar Ne derland toegehaald", het bewerkt naar de omstandigheden hier, die volgens hem niet minder navrant zijn dan die in Engeland De schrijver is zelf vader van een geeste lijk en 'lichamelijk onvolwaardig kind; hij maakte er een „blijspel" van met alle sick jokes, die naar zijn ervaring ouders van dergelijke kinderen over deze bijna plantaardige wezens maken. Deze Britse ervaring werd bevestigd door dertig Nederlandse ouders van dub bel gestoorde kinderen, die deze week een repetitie hebben bijgewoond. Zij lachten aan één stuk en waren zeer ontroerd, omdat zij hun wereld in het stuk terug vonden. Niemand van hen voelde zich gekwetst; zij waren wel bang dat het pu bliek verkeerd zou reageren en wilden zelfs de spelers daartegen in bescherming nemen. Daardoor voelen die zich nu de tolk van de ouders. PETER OOSTHOEK leidde het tweede spel in, dat nog harder belooft in te slaan. „Gered" gaat over een aantal mensen die hebben opgehouden te denken. De heer Oosthoek zei onder meer, dat de scène waarin een kind wordt gedood als men haar ziet erg meevalt. Die gebeurtenis wordt, naar hij verklaarde, organisch ingeleid, zodat de steniging over het voet licht komt als een in het spel acceptabele manier van reageren. Even later blijkt, dat het voorwerp van de agressiviteit er voor wie haar bedrijven helemaal niet toe doet: een theepot die zij stukgooien, vol doet evenzeer. Het motief om „Gered", dat in Enge land werd verboden en in Duitsland een rel veroorzaakte, toch in Nederland te spelen, is volgens de regisseur het feit, dat het zo'n volkomen waar stuk is. Het publiek krijgt het zonder commentaar voorgeschoteld, kan het accepteren of niet. De lagere klassen zijn als milieu voor de handeling gekozen, omdat daar het probleem der agressie, dat in alle lagen voorkomt, herkenbaarder is. Intussen heeft Centrum ernaar ge streefd, beide stukken geen verplichte voorstellingen van abonnementseries te laten zijn. Zij die aan iets bevattelijkers de voorkeur geven, krijgen de kans dat te gaan zien. In de discussie werd nog opgemerkt dat de schrijver van „Gered", Edward Bond, het optreden van zijn personages heeft geweten aan het wegvallen van de religie, waardoor automatisch de moraal verdween, die ermee was geassocieerd. ADVERTENTIE KLEINE PIANO'S (ook voor huur) - BECHSTEIN forster pleyel IBAt H en andere De slachtoffers in „Incident'' soort na-opwinding lust krijgen de ver moeide en slaperige reizigers te treiteren en angst aan te jagen. Hun systeem daar bij is eenvoudig en doeltreffend. Ze kie zen telkens een enkel slachtoffer uit, zor gen dat de overige passagiers uit angst of uit andere overwegingen zich niet met het geval bemoeien en weten door deze verdeel-en-heers politiek tenslotte het hele compartiment te terroriseren. Totdat de minst aangewezen passagier, een sol daat met een arm in het gips, de terreur niet langer verdraagt en in een drama tisch gevecht een der psychopaten met het gipsverband neerslaat. Waardoor de spanning verbroken wordt. De film hekelt de egoïstische houding m „het gaat mij niet aan", die in toe nemende mate bij verkeersongevallen en straatmisdaden in Amerika gesignaleerd is, maar helaas niet tot dat land beperkt is gebleven. In groter, dat wil zeggen in politiek verband kan men „The incident" ook nog uitleggen als een critische zin speling op de vooroorlogse situatie in Europa, waarbij als onder hypnose toe gekeken werd, hoe de psychopaat Hitier een voor een zijn wil oplegde aan om ringende landen. En dan is een volgende stap een verwijzing naar de gang van zaken in Oost-Azië, waarbij alleen de VS niet lijdelijk blijven toezien hoe een com munistische infiltratie zich voltrekt (zie de gewonde soldaat die tenslotte hande lend optreedt), niet eens zo ver gezocht HOE dan ook, men kan „The incident" (in Amsterdam te zien in Rembrandts plein Theater) met opnieuw een agressie ve anti-blanken neger als passagier van de subway, ondergaan als een studie in geweld en onderdrukking, waaruit ieder zijn eigen conclusies kan trekken die het zij met alledaagse menselijke verhoudin gen, hetzij met de grote politieke kwes ties in verband gebracht, slechts van pijn lijke en beschamende aard zullen zijn. Charles Boost ADVERTENTIE (goud - 2,lloer - atforlogeó - 3£eltumi~Ptect Gr. Houtstraat 6, Hoorlom.Tol. 02500-10616 Nederland 1. Om 21.00 uur begint de Forsyte Sage met de zeventiende aflevering „Dt zilveren lepel". Jon en Anne Wilmot zijn inmiddels getrouwd, Soames heeft Marjorie Ferdar bele digd, zijn dochter Fleur heeft over de dame in kwestie roddelpraatjes ver spreid, er is een dagvaarding wegens laster uitgebracht, een poging tot ver zoening faalt omdat ^leur halsstarrig blijft. Wil van der Smagt brengt na Mies en scène om 22.50 uur „Uitgerekend", een programma waarnaar de midden stand niet opgetogen uitkijkt. „Het pu bliek reageert zeer instemmend", zegt de nieuwe regisseur van dit program ma, „maar het bedrijfsleven over het algemeen nogal emotioneel. De houding is van „je komt aan ons brood", maar dat is natuurlijk niet waar. Het punt is alleen dat je niets te verbergen moet hebben". Sonja Barend is voor de tweede maal presentatrice van Fenklup (19.06). Ze ontvangt onder meer de Britse zanger Scott Walker en verder vele tiener- pop-favorieten. Toon Hermans komt bij Mies in de stoel zitten. Mies heeft en kele bescheiden nootjes met hem te kra ken. Over Nederland 2 om 20.35 het feuilleton van de KRO, getiteld Ger- trud Stranitzki. De Verloving zo heet het verhaal van deze keer. Een van de ateliermeisjes heeft zich verloofd met een nogal wild en modern uitziend persoon, die helemaal niet in de denk wereld van Gertrud past. Ze verandert evenwel op slag van gedachten als de jongeman een heel rijke papa blijkt te hebben. In Bonanza (21.50) gaan Adam, Hoss en Little Joe zich in de arena wagen, teneinde te bewijzen dat ze zelfs voor stieren niet bang zijn. Maar torero word je toch niet zo maar. Hoe wel om een mooie vrouw te impo neren moet je wel eens wat, nietwaar. HILVERSUM Maandagavond 19 februari organiseert de Stichting geestelijk en lichamelijk gehandicap ten, waarin de organisaties, die op dat terrein werkzaam zijn (invalidenbon- den, ouderverenigingen en organisaties voor sociaal-pedagogische zorg), zich verenigd hebben, een landelijke inza melingsactie, die door de AVRO-TV wordt gesteund met een zestig minu ten durend programma (Nederland 1, 20.20 uur tot 21.20 uur) over de zorg voor de geestelijke en lichamelijk ge handicapten in ons land. Het doel van deze actie is om de meer dan 100.000 lichamelijk minder validen te helpen aan een vormings- en adviescentrum, terwijl voor de geestelijke gehandicap- ten, die niet meer door hun ouders ver- zorgd kunnen worden ,twee- tot drie- i honderd gezinsvervangende tehuizen I gebouwd moeten worden. Scott Walker beroemd door „Make it easy on yourself" en „My ship is coming in" vanavond in Fenklup. Nederland 1, 19.06-19.56 uur. Zoals bekend hebben „Tante Leen" en Trea Dobbs afgezien van deelne ming aan het Nationale Songfestival. De NTS heeft hierop andere vocalisten uitgenodigd aan hef Songfestival mede te werken. Daar de betrokkenen vre zen, dat hun reputatie geschaad zou kunnen worden door de risico's, welke voor iedere artiest aan een Songfesti val zijn verbonden, hebben zij mede gedeeld niet op het aanbod te kunnen ingaan. Het team dat aan de voorron den en de Nationale Finale zal deel nemen bestaat uit Gonnie Baars, René Frank, Ronnie Tober en Connie Vink. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassiek hoboconcert. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassiek blaas- kwintet. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde mu ziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.15 Muzaiek. 11.00 Nws. 11.02 Leren leven met de Oekumene (le zing). 11.17 Solistenkamer. 12.00 Coun try and Western. 12.15 Marktberichten 12.17 De politie nu. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Een andere Trooster (vraagge sprek) 13.15 Vliegende schijven. 14.00 P.M.- Een weekblad met veel plaat jes. 16.30 Franse les. 17.00 Engelse educatie, (gesprek). 17.30 Voor de tie ners. 18.25 Concilie Contant, (toe spraak). 18.30 Nws. 18.45 Actualitei ten. 19.05 Lichte orkestmuziek. 19.10 Harmonie-orkest. 19.30 Sjook: pro gramma voor twintigers. 20.00 Ver zoekplaten. 21.50 Wegen door de wil dernis, (lezing). 22.00 Cabaret. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. (Het programma kan tussen 8.00 en 13.00 uur worden onderbroken voor reportages van de 10 km. hardrijden op de schaats te Grenoble.) 8.10 Persoverzicht. 8.15 Ge varieerd programma. 10.30 Discussie. 10.50 Tips voor trips en vakanties. 11.00 Nws. 11.02 Lichte gramm.njuziek 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Lichte gramm.muziek. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sport nieuws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.00 Uit laat: programma voor twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine. 15.00 Wat biedt de Mammoetwet Uw kind? (le zing). 15.10 De tijd waarin wij leven, (lezing). 15.30 Volksmuziek uit Italië. 16.00 Nws. 16.02 Zestig jaar jazz. 16.30 Operamuziek. 17.10 Elektronische or gelspel. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Melodieën Expres. 18.45 Verzoekplatenprogramma van moder ne en klassieke muziek 19.30 Nws. 19.35 Artistieke Staalkaart. 20.15 Lich te orkestmuziek. 20.30 De Kathedraal van Orvieto, (hoorspel). 21.55 Klassie ke en moderne liederen. 22.30 Nws. 22.40 Gitaarmuziek. 22.50 Olympische Winterspelen. 23.00 Loco: een pro gramma zonder motief. 23.25 Bis. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws 12.02 Chansons. 13.00 Nws. 13.02 Ram blers Radio Reprises. 13.30 Zuidzee- serenade. 14.00 Nws. 14.02'T(w)ienera- m.a 15.00 Nws. 15.02 Halte: program ma voor twintigers. 15.30 Strictly coun try style. 16.00 Nws. 16.02 Actualitei ten. 16.07 Licht platenprogramma 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en nu. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusementspro gramma. 12.40 Weerbericht. 12.48 Griekse muziek. 15.25 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radiomatinee. 17.00 Nws. 17.10 Noord en Zuid 17.35 Jazz en poëzie. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taal wenken 18.55 Gramm.mu ziek. 19.00 Nws. 19.40 Actualiteiten uit de showbusiness. 20.00 Showtime. 21.00 Sport. 21.55 Lichte muziek. 22.00 Nws. 22.15 Jazzmuziek. 23.00 Dansmuziek. 23.40 Nws. VRIJDAG 16 FEBRUARI 10.20 18.00 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.56 20.00 20.16 20.20 20.35 21.00 22^50 Wereldrecord zingen. België heeft een nieuwe wereldrecordhouder: de 34- jarige Vlaamse zanger Franky Bodt die in Buggenhout (tussen Gent en Meche- len) gedurende vier uur en 37 minuten vrijwel onafgebroken heeft gezongen. Hij bracht in die tijd 81 liedjes ten ge hore, met een halve minuut rust na elk lied. Het oude record stond sedert 1938 op naam van de Rus Vladimir Sibirsky, met viereneen half uur. TENTOONSTELLINGEN. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waar onder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Bovendien in het Prentenkabinet: „Een keuze uit de col lectie van Looy" Vishai (Grote Markt): Expositie van wer ken van „Kunst Zij Ons Doel". Da gelijks 10-17 uur. Op zondag 13-17 uur Tot en met 11 maart. Opening: zater dag 17 februari om 16 uur door wethou der Geluk. Vleeshal (Grote Markt): Expositie van grafiek, keramiek, beeldhouwwerken en wandkleden van Haarlemse en ande re kunstenaars. Dagelijks 10-17 uur. Op zondag 13-17 uur Tot 26 februari. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19): Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse kunstnijverheid. Dagelijks behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 u. en van 13-17 uur. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen, fossie len, mineralen en historische natuur kundige instrumenten. Geopend op werkdagen, behalve maandag, van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. Galerie-t (Bakenessergracht 67): .Van Cobra tot New Babyion", expositie van werk van Constant. Dagelijks 11-17 uur, Op zondag van 13-17 uur. Tot 26 februa ri. De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie van werk van Joop Koopman. Dage lijks van 10-20 uur. Tot 18 februari. Galerie Drengel (Bakkumstraat)Expo sitie van werk van Jan Maas en Paul Maas. Maandag t.e.m. vrijdag 20-22 uur. Donderdag, zaterdag en zondag 13 -17 uur. Tot 28 februari. Gemeentehuis Overveen (Bloemendaalse- weg 158): Expositie van schilderijen van C. Nierop. Dagelijks 14-17 uur (ook zaterdags en zondags). Tot en met 9 maart. Opening: vrijdag 16 februari, 16 uur. Wijkcentrum Schalkwijk (Laan van An gers) Expositie van schilderijen, et sen, en tekeningen van Ruud Cornelis. Zondags van 14-17 uur. Tot en met 25 februari. TONEEL. Vrijdag 16 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Slippers", blijspel van Alan Ayck- bourn. Regie: Walter Kous. M.m.v. Mary Dresselhuys, Guus Hermus, Ina van der Molen en Jeroen Krabbé. (Abonnement F). Zaterdag 17 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met de landelijke première van „Een dag uit de dood van verdomde Loewietje", to neelspel van Peter Nichols. Vertaling en regie: Walter Kous. M.m.v. Els van Rooden, Allard van der Scheer, Sara Heyblom, Frans Vorstman, Winnifred Bosboom. AMATEURTONEEL. Zondag 18 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging „De Kenne- mer Kunstkring" met „Boeing-boeing" MUZIEK. Vrijdag 16 februari. Concertgebouw, 20.15 uur: Vijfde B-concert door het Noord- Hollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Soliste: Edith Farnadi (piano), Programma: Liszt, Bartok en Kodaly. Zondag 18 februari, Waalse Kerk (Be gijnhof 30), 14.30 uur: Restauratiecon cert door Aafje Heynis (alt) en Albert de Klerk (orgel). Woensdag 21 februari, Minervatheater (Heemstede), 20.15 uur: Concert in de Mozart-Cyclus door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends. Soliste: Viviane Gomori (pia no). Donderdag 22 februari. Concertgebouw, 20.15 uur: Kamermuziekconcert. Pro gramma: Felix Medelssohn Bartholdy: Strijkkwartet opus 12 in Es; Pianokwar tet opus 2 in F (1823) en Octet opus 20 in A (1825). Vrijdag 23 februari, Concertgebouw, 20.15 uur: Vijfde C-concert door het Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. Willem van Otterloo. Solist: Werner Herbers (hobo). Programma: Van Otterloo, Mo zart en R. Strauss. JAZZ Woensdag 21 februari, Electric Centre (Ba kenessergracht) 21 uur: Jazzconcert door altsaxofonist Cecil Payne. M.m.v. Pim Jacobs (piano), Ruud Jacobs (bas), Wim Overgauw (gitaar) en Steve McCall (drums). CABARET. Vrijdag 16 februari, Minervatheater (H'- stede), 20.15 uur: Wim Sonneveld Show m.m.v Ina van Faassen. VOLKSUNIVERSITEIT. Frans Halsmuseum (Ingang Klein Heilig land), woensdag 21 februari, 20 uur: „Marcel Proust, om de menselijke iden titeit", cursus door ds. J. W. van Nieu- wenhuijzen. Minervatheater (Heemstede), vrijdag 23 fe bruari 20 u.: „Het droomleven van de mens" cursus door drs. C. H. W. van Zijl. POPPENTHEATER. Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein 35), toegang 5 jaar, 14.30 uur: zaterdag 17 februari: „Het Onderwateravontuur" Woensdag 21 februari: „De fluit van Bozebol". DIVERSEN. Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat), dagelijks, behalve maandag, vanaf 20 uur geopend. Vrijdag, 20 uur: „Hoo- tenannyavond". Zaterdag. 20 uur: John Pearse (snarenspecialist). Zondag 14 uur: Ierse middag. De Ark (Nieuw Heiligland), iedere avond behalve dinsdag, Van 20-23 uur gram-.- mofoonplatenconcert. Zaterdag 17 februari, Concertgebouw, 14 uur: Jeugdvoorstelling „Pipo". Zondag 18 februari, Hildebrandzaal (Sme- destraat), 20 uur: Dansavond m.m.v, „The Northsiders". Dinsdag 20 februari, Frans Halstheater, 20.15 uur: Haarlemse Filmliga met „Mazurka". Thijsse's Hof (Mollaan, Bloemendaal): Doorlopende openluchtexpositie „Bo men in wintertijd". (Van onze correspondent) HENGELO. De twaalf Hengelose PTT-beambten, in leeftijden variërend van 22 tot 43 jaar, die zich in de periode 1963-1967 meermalen schuldig hebben ge maakt aan schending van het briefge heim, zijn door de Almelose politierechter ieder tot geldboeten van 100 gulden ver oordeeld. De officier van Justitie had 300 gulden geëist. De mannen hadden meermalen enve loppen van een foto-ontwikkelcentrale in Arnhem geopend, om de inhoud, dia's, met soms pikante afbeeldingen te kunnen bekijken. Vorig jaar november werd deze schending van het briefgeheim ontdekt. De beambten werden geschorst. Zij zijn thans weer in dienst van PTT. zij het op arbeidscontract. Foto-amateurs, die dikwijls beduimelde dia's ontvingen hadden overigens nooit daarover bij de fotocentrale geklaagd. De PTT'ers beriepen zich er op dat zij onder meer tot taak hebben drukwerken op inhoud te controleren. Zij meenden dat hier niet van brieven sprake was, zo dat geen van hen ooit aan schending van het briefgeheim had gedacht. De officier van justitie vond het juridisch niet van belang of er sprake was van drukwerk of niet. Het ging om gesloten stukken, waarvan het vanzelfsprekend is dat zij niet worden opengemaakt. De politierech ter was het daarmee eens. ADVERTENTIE HERMOSA BEACH (Californië) (Reuter) Mae Marsh, een ster uit de periode van de stomme film, is op 72 jarige leeftijd in Hermosa Beach overleden Zij speelde on der meer „the inpocent little sister" in „The Birth of a Nation" van Griffith en in „Intolerance". 22.55 Schooltelevisie Olympische Winterspelen: schaatsen Pipo de clown Reclame Journaal Reclame Fenklub: Tienermagazine Reclame Journaal Reclame Olympische Winterspelen Achter het Nieuws De Forsyte Sage: Mies en scène Uitgerekend: consumenten rubriek Journaal Nederland II 09.00 Olympische Winterspelen: schaatsen 18.50 Pipo de clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Weekjournaal voor gehoorge stoorden 19.25 Nederlands commentaar Olympische Winterspelen 19.35 Tips voor het vrije weekend 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 School voor clowns (Hongaars poppenfilm) 20.35 De Verloving (verfilmd toneelstuk) 21.00 Brandpunt 21.50 Bonanza 22.40 Olympische Winterspelen: kunstrijden 23.10 Journaal ZATERDAG 17 FEBRUARI Nederland I 0.8.00 13.30 16.00 16.01 18.00 18.40 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.56 20.00 20.16 20.20 20.35 21.25 21.55 22.45 23.35 Olympische Winterspelen: schaatsen Teleac Nieuws Voor de jeugd Olympische Winterspelen: skiën Nederlands commentaar Olympische Winterspelen Pipo de clown Reclame Journaal Reclame Olympische Winterspelen: IJ shockey wedstrij d Zweden-Ts j echoslowakij e Reclame Journaal Reclame Filmverslag Olympische Winterspelen The Thunderbirds (TV-feuilleton) Wie van de Drie De Weekendshow De High Chaparral (TV-feuilleton) Journaal Nederland II 18.50 Pipo de clown 18.56 Reclame 19.00 Journaal 19.03 Spanje (filmreportage) 20.00 Journaal 20.16 Reclame 20.20 De Lucy Show 20.45 Programma over solliciteren 21.30 Evangelie 21.35 Olympische Winterspelen: IJshockey wedstrijd Canada-Rusland

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 13