Peter Handke's „Hooggeëerd
Oorverdovende woordenvloed
van een Oostenrijkse puber
Tapijt occasions
Computer
revolutie
TONEEL IN HAARLEM
v. DUIVENBODEN N.V.
Expositie over
„De Stijl" in j
Londen geopend
Carrellshow weer
naar Montreux
„Hoepla"-proces
S"ortcjenó
Televisie-programma
Radio-woensdag
Televisie-vanavond
DINSDAG 27 FEBRUARI 1968
7
Nieuw Rotterdams Toneel
speelt Romeo en Julia
Verkoop in onze zaak
Kruisstraat 22
Haarlem
Simon Koster
Western Theatre Ballet
naar ons land
toneelstuk
Scene
uit Handkes
(Van onze toneelcriticus)
HAARLEM. In een periode van ern
stig tekort aan nieuwe en goede toneel
stukken, zoals we die nu al enige jaren
beleven, duiken er gewoonlijk wel handi
ge jongens op die geen of nóg geen ont
wikkeld talent hebben maar die hun
beginnelingen-gestamel toch op een winst
gevende manier productief weten te ma
ken. Zo'n handigerd is de Oostenrijkse lit
teraire provo Peter Handke, de schrijver
van enkele „spreekstukken", zoals hij ze
noemt. Een van zijn puberteits-uitingen
getiteld „Publikumsbeschimpfung", is
door de Arnhemse toneelgroep „Theater"
vermoedelijk alleen omdat het daar
eventjes over de grens toch óók gebeurt
op haar repertoire geplaatst en, door
Karei Muller vertaald als „Hooggeeerd
publiek", gisteravond voor enkele tiental
len merendeels jeugdige Haarlemse
schouwburgbezoekers opgevoerd.
PETER HANDKE is een jongeman die
behalve over de reeds genoemde handig
heid, over een flinke dosis brutaliteit en
over een onstuitbare woordenvloed be
schikt. Die brutaliteit, niet ongewoon bij
ADVERTENTIE
^oud-^llver -fiHorlcqee> - 3£«/fumcp/eet
Gr. Houtatraat 6, Haarlam, Tal. 02500 -10616
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM Het Nieuw Rotter
dams Toneel heeft voor het seizoen '68-'69
Shakespeare's „Romeo en Julia" op het
repertoire genomen. Johan Greter zal het
stuk regisseren. Willem Nijholt speelt
Romeo, Rick Nicolet Julia. Rick Nicolet
(Rick Frank tot voor kort) is een jonge
actrice, die de aandacht op zich heeft
gevestigd door haar aandeel in de collage
„De Maagd", die als kleine zaalproduk
tie door het NRT wordt gespeeld.
een puber, blijkt wel uit zijn „Regels voor
de acteurs", die hij in het programma
laat afdrukken inplaats van zich eerst
eens zelf te verdiepen in „Regels voor
de toneelschrijver", waarvan hij de meest
primaire blijkbaar nog niet kent. En zijn
woordenvloed, hoe oorverdovend ook, is
toch nog betrekkelijk gauw uitgeput, want
zijn „spreekstuk" duurt precies een uur,
en in dat ene uur herhaalt hij zich ontel
bare malen, zodat het tenslotte nog ver
velend wordt ook. Zijn uitgangspunt is niet
onaardig, voor zo ver het een opsomming
betreft van allerlei gemeenplaatsen die
er over toneelkunst, toneelspelers en to
neelschrijvers nogal eens worden gedebi
teerd. Maar daarmee kun je zelfs geen
zestig minuten volpraten, ook al zet je de
zinnen af en toe voor de variatie op hun
kop en zelfs al lardeer je ze met onver-
teerde 'brokjes van dramatische beschou
wingen die je bij Brecht en anderen hebt
opgepikt.
HET grootste deel van deze „Publikum-
beschimpfung" is dan ook pure onzin en
bovendien een soort boerenbedrog, want
de vier acteurs die Handke's onwijsheden
de zaal in moeten schreeuwen, bedriegen
het publiek door voortdurend te zeggen
„Wij spelen niet", „Wij zijn onszelf",
„Wij scheppen geen illusie". Deze vier ac
teurs spelen immers wel degelijk rollen,
die zij uit hun hoofd hebben geleerd
en niet eens bijzonder goed, want ze moes
ten nogal eens een beroep doen op de sauf-
fleuse, die gummi-kauwend in de eerste
rij stalles zat. Zelfs een Handke kan het
illusie-element, dat de kern van het the
ater is, niet ontberen, zolang hij een be
roep doet op de talenten en de vaardig
heden van toneelspelers. Echt anti-theater
zou hij alleen maken door zelf, en dan
werkelijk en eerlijk improviserend, in
een vergaderzaal tegenover het publiek te
gaan staan en het dan uit te schelden om
dat het meer dan Handke zelf van
de illusie-scheppende kunst van het toneel
houdt.
Zolang hij dat niet doet, maar toch
zijn toevlucht neemt tot het inschakelen
van acteurs, voor wie hij rollen schrijft
die het uitspreken niet waard zijn, wekt
hij slechts de indruk, een jongeman te
zijn met een beetje talent voor het zinle
dig, zij het effectvol rangschikken van
woorden maar zonder voldoende talent
om een zinvol gebruik te maken van
de middelen van het theater.
Gezien zijn zotte bewering dat het pu
ADVERTENTIE
4.80x3.70 mtr. goudkleur desso enkalon 336,
8.70 x 3.70 mtr. goudkleur desso enkalon595,—
6.00x3.70 mtr. goudkleur desso enkalon 412,—
9.10x3.70 mtr. goudkleur desso enkalon 615,
10.90 x 3.70 mtr. goudkleur desso enkalon735,—
5.80x3.70 mtr. goudkleur desso enkalon 392,—
10.00 x3.70 mtr. goudkleur desso enkalon680,—
8.40x3.70 mtr. groen desso enkalon575,—
2.40x3.70 mtr. groen desso enkalon149,—
8.35x3.70 mtr. groen desso enkalon569,—
5.60x3.70 mtr. groen desso enkalon384,—
9.70 x 3.70 mtr. groen desso enkalon665,—
7.30x3.70 mtr. groen desso enkalon495,—
„Hooggeëerd publiek" („Publikums
beschimpfung")spreekstuk van Peter
Handke. Vertaald door Karei Muller.
Opgevoerd door de Toneelgroep Thea
ter op 26 februari in de Stadsschouw
burg te Haarlem. Regie: John van de
Rest. Medewerkenden: Wik Jongsma,
■Joop Keesmaat, Hans Pauwels, Siem
Vroom.
bliek er gisteravond was om de acteurs
te amuseren, zou het een daad van een
voudige rechtvaardigheid zijn geweest
als de toeschouwers die naar de schouw
burg waren gekomen om Handke's han
digheidjes aan te horen, hun entree-gel
den hadden teruggekregen. Hun aantal in
aanmerking genomen, zou dat financieel
nauwelijks een schadepost zijn geweest.
Want met deze „opvoering" die op
z'n hoogst ergens in een experimenteel
kelderzaaltje op haar plaats had kunnen
zijn maar niet in een stadsschouwburg
heeft de Toneelgroep Theater weer eens
een fikse bijdrage geleverd tot de groeien
de actie om het publiek uit de schouwbur
gen weg te jagen. Wellicht slaat daarop
het woord „voltreffer", dat ik in de offi
ciële aanbeveling voor deze avond ben
tegengekomen. Wie had ooit gedacht dat
de leus „Ik veracht u, publiek" na hon
derd jaar nog eens zo consequent zou
worden toegepast.
(Van onze correspondent)
LONDEN Misschien een beetje laat
maar de Engelse kunstwereld heeft de
afgelopen jaren toenemende belangstel
ling getoond voor de Stijlbeweging, die
ontegenzeggelijk geïnspireerd door de
openheid en rechtlijnigheid van het Hol
landse landschap aan het einde van de
eerste wereldoorlog in Nederland is ont
staan en een belangrijke bijdrage heeft
geleverd tot de moderne kunst ver buiten
onze grenzen.
Piet Mondriaan is in Engeland, waar
hij zelf ook heeft gewerkt, geen vreemde
en wordt hier zeer gewaardeerd. In 1955
hield Londen een Mondriaan-tentoonstel-
ling en in 1967 kocht de Tate-Gallery een
Van der Leek aan.
Om de betrekkelijke verwaarlozing
door de Britten te corrigeren, heeft het
kunstcentrum van de Londense gemeente
Camden, waartoe het artistieke en con
tinentale Hampstead behoort, een over
zichtstentoonstelling ingericht, gewijd aan
„De Stijl" op initiatief van Barnard Gay,
vice-voorzitter van de kunstenaarsraad
van Hampstead.
De expositie omvat architectuurfoto's
ontwerptekeningen, maquettes, meubelen
affiches, schilderijen, boeken, manuscrip
ten, partituren en binnenhuiskunst; met
Rietveld, Van Doesburg, Oud, Van der
Leek, Van 't Hoff, Vantongerloon, Jan
Wils en Van Eesteren.
DEN HAAG. Het Britse Western
Theatre Ballet zal dit voorjaar een toer-
nee van een maand door Europa maken.
Deze tournee, die op 21 april begint, ein
digt in Nederland, waar het gezelschap
in vijf plaatsen voorstellingen zal geven
en wel in Eindhoven op 14 mei, in Venlo
op 15 mei, in Heerlen op 16 mei, in Rot
terdam op 17 mei en in Middelburg op 18
mei.
Het repertoire zal worden gekozen uit
de volgende balletten: Jeux. op muziek
van Debussy en in de choreografie van
Peter Darrell, Cage of God (Alan Rawst-
horne-Jack Carter), Dance macabre
(John MccabePeter Wright), Mods and
Rockers '63 (The BeatlesPeter Darrell),
Ephemeron (Darius MilhaudPeter Dar
rell), The Prisoners (BartokPeter Dar
rell), Street Games (IbertWalter Gore)
Sonage a Trois (BartokMaurice Béjart).
HILVERSUM. In de serie „De
21ste eeuw" wordt nogmaals aandacht
besteed aan de revolutie die de com
puter heeft bewerkt. Nederland 2 van
19.35-20.00 uur. Niet alleen maakt de
computer veel werk eenvoudiger, veel
werk zou zonder de computer eenvou
dig niet mogelijk zijn. De ruimtevaart
bijvoorbeeld is zonder hulp van het
modernste rekentuig ondenkbaar. In
korte tijd moeten miljarden becijferin
gen worden gemaakt die door een com
binatie van mensenbreinen nimmer op
tijd klaar zouden zijn. Een onmogelij
ke opgave voor mensen, een kwestie
van tijd voor de computer, die veel
beter dan mensen in staat is de gevol
gen van een bepaald probleem te over
zien. Meestal betekent dat voor de ge
bruiker een grote verruiming van zijn
inzicht. Als hij alle mogelijke gevol
gen van een bepaalde handeling kan
overzien, zal hij beter in staat zijn
plannen te maken voor de toekomst.
De computer heeft evenwel geen eigen
leven. Ze doet niets uit zichzelf. De
mens moet haar duidelijke opdrachten
geven.
Onderwerp van de 21ste tevens laat
ste aflevering van „De Bezetting", van
van 22.45 tot 23.45 uur op Nederland
l, is de bevrijding van Venlo en Roer
mond (begin maart 1945) en van het
I oosten, noorden en midden van Ne-
I derland (van eind maart tot midden
I april). „En toen hielden de Canadezen
I opeens halt bij de Grebbelinie. Pas
I op 7 mei trokken zij naar het westen,
nadat op vrijdagavond 4 mei het be
richt gekomen was van de capitulatie
van alle Duitse legers in het noorden
en westen van Europa, die in de mid
dag van 5 mei door generaal Blasko-
witz in Wageningen aanvaard was voor
de Wehrmacht in het westen van Ne
derland. Bijna tweeëneenhalve week
duurde de pauze.
Er is in die periode van bepaalde
kanten druk gesproken met rijkscom-
missaris Seyss-Inquart over voedsel-
zendingen. Deze capitulatie-besprekin
gen met de bezetter hebben geleid tot
een conflict van ongekende felheid
waarbij tegenover elkaar stonden: het
door de regering in augustus 1944 in
het leven geroepen College van Ver
trouwensmannen en staf van de Bin
nenlandse Strijdkrachten enerzijds
de vertegenwoordigers van alle ver
zetsgroepen anderzijds." Van dit con
flict wisten eertijds zeer weinigen af.
Hfet werd ook spoedig overspeeld "door
de vreugde om de bevrijding.
Voordien de laatste aflevering van
„Stoelendans" met Joop Dodere. De
HIRO wijdt nog een uitzending
aan het werk van de Evangeli
sche Broedergemeente in Zeist (de
Hernhutters), die in het nieuws zijn ge-
André Rieu, geboren Haarlemmer,
dirigeert het Limburgs Symphonie Or
kest in zijn vijftiende serieuze carna
valsconcert, ivaaruit een selectie viordt
uitgezonden. Nederland II, 22.00-
22.30 uur.
komen door de geweldige brand, die
een van hun gebouwen vernielde. Er
is een boekje verschenen, dat een in-
I zicht geeft in de geschiedenis en de
doelstellingen van deze gemeenschap.
I Wie het koopt steunt tevens het weder-
opbouwwerk.
Over Hilversum 2 na het journaal
de dinsdagse Dubbelspion. Scott en
Robinson krijgen deze keer als op
dracht een bejaard maar beslist nog
(Van onze rtv-medewerker)
HILVERSUM De Rudi Carrell
show van zaterdag jongstleden gaat als
officiële Nederlandse inzending naar het
achtste t.v.-festival van Montreux. Dat
is gistermiddag bekendgemaakt door de
werkgroep amusement van de NTS
waarin alle omroepverenigingen zijn
afgevaardigd. Het is de tweede keer, dat
Carrel 'n inzending in Montreux krijgt,
die mag meedingen naar de gouden, zil
veren of bronzen roos. In 1964 won hij
met de show, waarin Esther Ofarim op
trad, de zilveren roos. Buiten mededin
ging worden dit jaar ingezonden: „Nina
met Boy", 'n muzikale show rond Nina
Simone en de big band van Boy Edgar
onder regie van Bob Rooijens (AVRO)
en de gisteravond uitgezonden show
rond Ria Valk, onder regie van Nico
Hiltrop. Alle drie de produkties zijn in
zwart-wit.
Baron Trotta en zijn zoon Karl.Joseph
in „Radetzky-mars", waarvan van
avond twee delen worden uitgezonden.
Nederland I, 21.00-21.55 uur.
niet rustig levend staatshoofd uit Zuid-
Amerika te schaduwen. De man
schijnt plannen te hebben om naar zijn
door revoluties geteisterd land terug te
gaan. Kelly en Alexander gaan bij hem
op bezoek, maar dat is geen eenvou
dige zaak, want het staatshoofd en de
mensen in zijn nabijheid hebben hele
maal geen belang bij pottenkijkers.
AMSTERDAM. Drie getuigen zijn
gisteren gehoord inzake de afspraken,
die de VPRO heeft gemaakt met de
samenstellers van 't televisieprogram
ma „Hoepla". Door het plotselinge
stopzetten van de serie zijn de samen
stellers Wim van der Linden, Wim T.
Schippers en Hans Verhagen zonder
werk gekomen; zij eisen van de VPRO
een schadevergoeding voor de twee
afgelaste uitzendingen van een serie
van zes.
Uit de getuigenverklaringen van de
heren Poelstra, waarnemend hoofd van
de televisiesectie van de VPRO, Hase-
bos, chef afdeling jeugdprogramma's
en Jaspers, producer-regisseur, bleek
dat er duidelijke mondelinge afspra
ken waren gemaakt voor de uitzen
ding van een serie van minstens zes
„Hoepla"-programma's en dat deze ook
in de programmering waren opgeno
men. De samenstellers kregen per uit
zending een afzonderlijk schriftelijk
contract toegestuurd.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws.
7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke dansen.
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gramm.muziek.
9.10 Muziek uit Mexico en M. Amerika.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleu
ters. 9.55 Klassieke gramm.muziek.
10.30 Sphinx. 11.00 Nws. 11.02 Piek uur.
11.50 Actualiteiten. 12.00 Van twaalf tot
twee. 14.00 Klassieke en moderne muz.
14.40 Oude muziek. 15.00 De Vader
(hoorspel). 16.00 Nws. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Moderne liederen. 17.15
Recht op en neer. cabaret. 17.30 Lich
te orkestmuz. 17.50 Mens en samenle
ving. 18.00 Geestelijke liederen. 18.30
Nws. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Open
baar kunstbezit. 19.10 Vrijheid en ge
bondenheid in de internationale betrek
kingen, gastcollege. 19.50 Panchgani:
Poord naar de wereld, reportage. 20.00
Klassieke en moderne muziek. 21.30
Klankbeeld over alcoholisten. 21.50
Franse chansons. 22.05 Spiegel van Bel
gië. 22.20 Sextant, radioweekblad van
de NVSH 22.30 Nws. 22.40 X. een
sprong in het duister. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.20
Lichte gramm.muziek. 9.00 Oude mu
ziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte
gramm.muziek. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40
Operamuziek. 12.22 Voor het platte
land. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Amusementsmuziek. 13.00
Nws. 13.10 Actualiteiten kalender. 13.25
Amusementsmuziek. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00
Klassieke liederen. 15.16 Spaanse wer
ken. 15.40 Franse volksliederen. 16.00
Nws. 16.02 Operette. 16.50 VARA-dans-
orkest. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Nws.
18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van
de ARP. 18.30 Meisjeskoor 18.55 Dans
muziek. 19.30 Nws. 19.35 Klassiek or
gelspel met commentaar. 20.00 Metro
poleshow. 20.30 Accent. 20.45 Akkoord
21.10 Sores van Dorus. 21.35 Akkoord.
21.50 Trammelant in Loeren aan de
Hor. 22.15 Country and Western. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Moderne
gramm.muziek. 23.20 Radio Jazz Maga
zine. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziek
jes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 10.30
Ramblers Radio Reprises. 11.00 Nws.
11.02 Operette. 11.30 Grenzenloos. 12.30
Musical-fragmenten. 13.00 Nws. 13.02
Actualiteiten. 13.05 Zet 'm op. 14.00
Ntws. 14.02 Muziek-boetiek. 15.00 Nws
15.02 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nws. 1.60
Verzoekplaten. 17.00 Nws. 17.02 Actual!
teiten. 17.05-18.00 Gevarieerd platenpro-
gramma.
DINSDAG 27 FEBRUARI
Nederland I
10.20 Schooltelevisie.
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Reclame.
19.06 Twien, magazine voor tieners
en twens.
19.56 Reclame.
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Gezond Europa?, documentair
prugramma.
21.00 Radetzky-mars, tv-spel (dl. 3).
21.55 The American Protestaht Church
Choir: Negro-spirituals.
22.03 Actualiteitenrubriek.
22.20 De Evangelische Broedergemeente
De Hernhutters.
22.40 Journaal.
22.45 De Bezetting, documentaire (21).
Nederland II
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Suriname en de Nederlandse
Antillen (filmreportage).
19.15 Van gewest tot gewest.
19.35 Computer revolutie (II).
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Het geheim van de oude
staatsman (tv-feuilleton).
21.10 Denk-Beeld: de Duitse schrijver
Günther Grass.
22.00 Limburgs Symphonie Orkest:
Carnavalsconcert.
22 30 Journaal.
WOENSDAG 28 FEBRUARI
Nederland I
17.00 Voor de kinderen.
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Reclame.
19.06 De drie musketiers (tv-feuilleton).
19.31 Panoramiek.
19.56 Reclame.
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Uitzending van de V.V.D.
20.30 Stichting Socutera.
20.35 Nationale Finale Eurovisie-Song
festival 1968.
21.15 Les Amants (speelfilm).
22.40 Inburgeren, informatierubriek.
23.05 Journaal.
Nederland II
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Festival Flamenco Gitano.
19.53 Bisschoppelijke Vastenactie 1968
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Kijk op kunst.
21.00 De rol van haar leven, gefilmd
tv-spel.
21.25 De Pest, tv-feuilleton.
22.15 Journaal.
nnunnnnrmnn-ir-irrrrrnitiri-