Humphrey Bogart, de roemruchte „verliezer" uit de jaren veertig i Opperware Plattebuis- kleuren-tv u wilt kopen G. K. v. h. Reve blijft vrijgesproken „Oproerverdrag met V.S. vervalsing Spaans voetbal, Russisch ballet Weerman verdwijnt Pornografie op VPRO-televisie Nancy Wilson: top-zangeres komt naar Grand Gala J Televisie-vanavond g* Radio-donderdag Televisie-programma WOENSDAG 6 MAART 1968 11 Special B-gangster r Stijl £^•7" Nvt - Culturele prijs voor Zuid-Holland Vrouwen HOORAPPARATEN N.V. BETER HOREN u wilt nieuwe artikelen bekijken dan krijgt u alle gewenste inlichtingen Oma Brood Kans (Van onze correspondent) UTRECHT. Ruim elf jaar geleden op 14 januari 1957) stierf in Hilinby Hills bij Hollywood een ster die al tijdens zijn leven een mythe was. Humphrey de Forest Bogart, voor vrienden en fans „Bogey", werd op 57-jarige leeftijd ach terhaald door de dood, die gedurende een filmcarrière van zevenentwintig jaar zijn altijd terugkerende tegenstander was. Het publiek heeft geen moment geaar zeld: er ontstond rond Bogey een cultus, die nog steeds groeit en hoog uittorent boven de legendevorming bij sterren als James Dean en Greta Garbo. Ook Europa zit in de ban van Bogey. Frankrijk brengt de meest uitvoerige Bogart-tv-cyclus ter wereld en wie Parijs bezoekt kan altijd in een van de kleine theaters van het Quartier Latin terecht voor een echte Bogart. West-Duitsland idem. Onlangs werd daar „The Big sleep in talloze kopieën in roulatie gebracht. Sinds midden vorig jaar hebben NTS en VARA zich op het Nederlandse scherm aarzelend bij deze cultus aangesloten. Op 13 en 25 maart worden ..To have and have not" en „The big shot" vertoond. MAAR er is veel meer Bogart maak te vijfenzeventig films dat op verto ning wacht, terwijl de NTS ook een schit terende vijftig-minuten-Bogart-special op de plank heeft ligeen, die „wegens ruim tegebrek" niet vertoond zal worden. Een fascinerende documentaire over de twee persoonlijkheden van Bogart, vol korte interviews met sterren als Ingrid Berg man en George Raft en regisseurs als Howard Hawks. John Huston en Joseph L. Mankiewicz. Een documentaire die vijf mille koste. Over Humphry Bogart kun nen we ons elf jaar na zijn dood nog druk maken. Wie was deze wonderbaar lijke man? Zijn filmcarrière begon in 1930 met het tien-minuten-filmpje Broadway's like that waarin hij samen met Ruth Etting en Joan Blondell speelde. Bogey was de mooie, lieve jongen, Ruth de „Sweetie met wie hij ging lunchen. Het was Bo- garts droom als de mooie jongen carnere te maken op het witte doek. Het was zijn tragiek, dat alles altijd anders afliep dan hij verwachtte. Hoewel de vrouwen meteen weg van hem zijn, bereikt Bogart eerst weinig bij toneel en film. Pas in 1935 heeft hij succes op Broadway als de gangster Duke Mentee in „The petrified forest". Een jaar later speelt hij dezelfde rol met veelglans naast Leslie Howard en Betty Davis. Een onmiddellijk succes voor Bogey, die van dat moment af Hollywoods B-gangster nummer één is. Later zegt Bogart over die tijd: „ik was meestal de boksbal voor de sterren, Paul Muni, George Raft, Ed ward G. Robinson ofJames Gagney, die mij in elkaar sloegen of volpompten met kogels". HIJ blijft de meest gevraagde B-gang ster tot „High Sierra" (1941) van Raoul Walsh, die op 26 februari op tv is ge weest. High Sierra wordt het keerpunt van zijn carrière. Voor het eerst is Bo gart meer dan de cynisch-brutale gang ster met de elegance van de „jeune pre mier". Rondom zijn underdog-creatie van de gangster Roy Earle hangt een waas van romantiek en eenzaamheid. Het pu bliek voelt massaal voor de schurk, die van mens en dier houdt en eenzaam zijn Bogart in een karakteristieke pose. M strijd tegen de onbegrijpende gerechts dienaren tot de dood toe volhoudt. Nog steeds ontstaat er in Amerikaanse bio scopen een fluitconcert, wanneer de tal rijke politiemannen aan het slot van „High Sierra" de verlaten Bogart neer schieten. Net zoals het publiek bij het slotduel van John Hustons „Key Largo" (1948) hardop meetelt als Bogey vijf ko gels schiet in het vette, hijgende lichaam van top-gangster Edward G. Robinson. Rond 1944 bereikt Humphrey Bogart de top van de Hollywood-salarislijsten en hij zal tot 1949 de best betaalde ster ter wereld blijven. Voordat het zover was, maakte hij rond vierendertig films voor Waner Bros met bijna steeds hetzelfde kostuum (zwart met een smal wit streep je). Bogart herinnert het zich later exact: „In mijn eerste vierendertig films kwam ik negen keer in het tuchthuis terecht, werd ik acht keer terechtgesteld (gehan gen of elektrische stoel) en zeker twaalf maal met kogels doorzeefd". Hij was de absolute underdog, die zelfs door zijn (film)moeder werd geslagen en verstoten (Marjorie Main in William Wylers „Dead end" 1937). DIE jaren veertig staan in de Ameri kaanse filmannalen geboekt als „de Bo- gart-periode". In die tijd van oorlog, on zekerheid en malaise vindt Bogey zijn uiteindelijke stijl en pasklare figuur bij top-regisseurs als John Huston (met wie hij zes films maakte), Howard Hawks („The big sleep" en „To have and have not") en Delmar Daves („Dark Passa ge"). Vooral met John Huston had Bogey veel affiniteit. In deze „zwarte" films speelde hij doorlopend de verliezer, de man die aan het kortste eind trekt, ook al komt hij uiterlijk ont^schadigd weer te voorschijn. Het is typerend, dat Huston voor „High Sierra" de eerste totale Bogart-film het scenario schreef. Dat zelfde jaar (1941) draait hij met Bogey in de hoofdrol „The Maltese Falcon Bogey speelt er opnieuw de underdog (een ontslagen politiebeambte) in die te genover de wereld zijn integriteit moet bewijzen, maar natuurlijk verliest en nog eenzamer achterblijft dan hij al was. Zo gaat het ook in „Casablanca" en zijn daarop volgende films. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Bij de toepassing van artikel 147 van het wetboek van straf recht dat smalende godslastering verbiedt moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat ondanks krasse taal de auteur niet de bedoeling heeft gehad te smaden. Dit zegt de advocaat-generaal bij de Hoge Raad, mr. J. Remmelink, in zijn gisteren uitgebrachte conclusie in de zaak tegen de schrijver G. K. van het Reve, die was beschuldigd van „smalende gods lastering" in passages in „Dialoog", tijdschrift voor homofilie en maatschappij en in zijn boek „Nader tot U". Mr. Remmelink constateerde, dat het Amsterdamse Hof rekening had gehouden met deze mogelijkheid en vervolgens Van het Reve op normale wijze heeft vrijge sproken. Cassatie tegen een zuivere vrij spraak is niet mogelijk en derhalve zal de procureur-generaal bij het hoofdstede lijke Hof in zijn cassatieberoep niet ont vankelijk moeten worden verklaard. DEN HAAG De Culturele raad van Zuid-Holland gaat een prijs, groot 3000, met een penning en/of een oorkonde in stellen. Deze wordt toegekend aan perso nen of groepen, die zich op bijzondere wijze het culturele leven in de provincie bevorderen. Moment uit „To have and have not" de film die op 13 maart op de tele visie komt. Van links naar rechts Humphrey Bogart, zijn latere vrouw Lauren Bacall en Dan Seymour als gangster. Het publiek identificeert zich makke lijk met het doorploegde gezicht van de dan ruim veertigjarige Bogey en zijn wat slepende tred, tekenen van de man die alles heeft meegemaakt en verloren. De verliezer is altijd sympathieker dan de overwinnaar. Speciaal als die verliezer Humphrey Bogart is, afwisselend sarcas tisch, cynisch, bedroefd, soms bluffend met altijd de duimen achter zijn broek riem, de linkerhand achteloos op de heup, sigaret tussen duim en wijsvinger en dan nog de slappe hoed. In die jaren neemt Bogart alleen rollen aan waar hij als underdog in past. Hij is de profeet van de „ondergang", van het zwarte tijdperk, die het wantrouwen te gen alle „positieve waarden" en „positie ve helden" (als Gary Cooper en Rock Hudson) verpersoonlijkte. Hij is de man die met een enkel gebaar, een enkele platude geweld, hardheid en spanning aan een scène kan geven. Bogey wandelde door zijn films als een gepredestineerde. Hij was nooit ver rast, leek iedere situatie te verwachten, iedere plaats te kennen. Vrouwen pas seerden hem als schepen in de nacht. Hij zag ze, observeerde ze, had er misschien een kort avontuur mee, maar bleef nooit. In zijn privé-leven trouwde hij vier keer (achtereenvolgens met Helen Manken, Mary Philips, Mayo Methot en Lauren Bacall). Vier keer met een actrice. Lau ren Bacall, die hij huwde na hun eerste film „To have and have not" (1945), bleef hij tot zijn dood trouw Na zijn „zwarte periode" heeft Bogart in de jaren '50 nog talloze top-films ge maakt, zoals „The Caine Mutiny", „The African queen", „Sabrina" (met Audrey Hepburn), „The left hand of God" en „Desperate hours". Ook daarin toonde hij zich een groots acteur. Maar nooit meer speelde hij zo totaal de rol van de „een zame verliezer", waardoor hij in de jaren veertig tot een legende werd. ADVERTENTIES SPECIAALZAAK in Wagenweg 124 - Haarlem - Tel. 14461 Schoterbosplein 19 - H'lem - Tel. 51088 7? (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het Eerste-Kamerlid mr. H. van Wijk (P.S.P.) heeft de rege ring gevraagd of er, zoals het weekblad „De Groene Amsterdammer" heeft ge meld, een overeenkomst met de Verenig de Staten in de maak is, waarbij Ameri kaanse troepen die in Nederland gelegerd zijn, zouden worden gemachtigd in te grij pen als zich in ons land politieke onrust zou voordoen, gepaard gaande met on geregeldheden. In politieke kringen wordt aan de pu- blikatie weinig waarde gehecht. Een der gelijke overeenkomst zou in strijd zijn met het NAVO-verdrag. Er zijn aanwijzin gen dat „De Groene" een document heeft gepubliceerd dat uit Italiaanse communis tische bron afkomstig is. ADVERTENTIE Fa. H. Amsterdam, schrijf of bel Dr. Ariënsstraat 10, Noordwijkerhout, tel. 02533 - 2150 HILVERSUM. Veel voetbal op het eerste net, veel ballet op het tweede. Na Pipo, het journaal en de reclame op het eerste net een uitzending voor de jeugd, de achtste aflevering van de Drie Musketiers. Mevrouw De Winter is ontmaskerd en dat zit de kardinaal niet lekker. Panoramiek vult de tijd tot acht uur. Na het journaal een Soeu- terafilmpje over Het Leger des Heils en dan is het tijd voor de Europacup wedstrijd. Real Madrid treedt nu in de kwartfinale van het toernooi aan tegen Spartak uit Praag. De wedstrijd wordt gespeeld in het Barnabeu-stadion in Madrid. In de pauze van de wedstrijd een uitzending van de politieke par tijen: de Partij van de Arbeid. Na de wedstrijd het journaal en als toegift een herhaling van de Openbaar Kunst- bezit-uitzending over de kleinplastiek van Mendes da Costa, die ook in de cember werd uitgezonden. In het AVRO-programma op het tweede net tussen zeven en acht eerst een aflevering van „Luipaard op Schoot", waarin de Denissen een aardvarkentje en twee leeuwewelpjes filmen, daarna een kort filmpje over de vermaarde Londense dubbeldek bussen en tenslotte een aflevering van Vaders tegen wil en dank"; de titel van deze aflevering luidt: „Wie zijn kind liefheeft De butler French verliest er bijna zijn geduld bij. Na het journaal eerst Jan Brusse met zijn ,Hier Parijs", waarin hij naast een eigen bijdrage ook enkele stukjes tele visie uit de Parijse studio's laat zien. Dan is het tijd voor „Peyton Place", de 23ste aflevering. Nu mevrouw Har rington is overleden, komt met name Betty voor problemen te staan. Trou wens, ook dokter Rossi is nog niet uit de nesten. Daar komt nog bij, dat Constance Mackenzie een heel belang rijke mededeling krijgt, Tien minuut jes zijn vervolgens uitgetrokken voor een interview met de Russische balle rina Galina Oelanova, een van de al lergrootste solisten die het vermaarde Bolsjoi Ballet ooit heeft gehad, maar zij is al geruime tijd niet meer actief werkzaam. Enige tijd geleden bracht zij als begeleidster van een groep jon ge Russische balletkunstenaars een be zoek aan Amsterdam. De AVRO maak te bij deze gelegenheid opnamen, die na het interview worden uitgezonden. We zien fragmenten uit het Zwanen- meer en Esmeralda. De avond wordt hierna besloten met een aflevering van Dichters Dichterbij", waarin Ed Hoornik als gasten ontvangt J. B. Charles, Hans Vlek en Willem Brandt. (Van onze correspondent) HILVERSUM. De weerman zal op 15 maart van het televisiescherm ver dwijnen. Vanaf die datum zal het NTS-journaal dagelijks een weerover- zicht geven, waarbij de commentaren door de journaallezers worden uitge sproken. In het KNMI-gebouw in De Bilt is apparatuur geplaatst, die een permanente verbinding onderhoudt met de studio in Bussum. Via deze ap paratuur worden weerkaarten doorge seind. Tot nu toe was de procedure, dat er twee tot driemaal in de week een me dewerker van het meteorologisch in stituut naar Bussum kwam om een weerkaart in te tekenen en daarbij commentaar te geven. Een van de re denen voor de nieuwe regeling was dat het te lastig werd voor het KNMI om 's avonds mensen naar de tv-studio te zenden. Het is ook vaak voorgekomen dat slecht weer de weerman belette Bussum op tijd te bereiken. PARIJS. (AP) Een nieuwe Fran se firma wil zo gauw mogelijk een kleuren-tv.buis maken die vlak in plaats van rond is, helderder licht geeft en één derde van de electrici- teit van de Amerikaanse buis ver bruikt. De firma, France-Couleur, is een con sortium van verscheidene firma's, waar onder de Compagnie Francaise de Té- lévision, welke de patenten inbrengt. Aangenomen wordt, dat de nieuwe buis begin 1971 kan worden geïntro duceerd. HILVERSUM Waarschijnlijk be gin april zendt de VPRO-televisie een programma over pornofrafie en kunst uit, waaraan onder anderen prof. W. Nagel meewerkt. Het programma zal waarschijnlijk het nodige stof doen opwaaien, gezien de vrijmoedige aanpak. De opnamen, onder regie van Lies Westenburg en Huib de Vries, wor den momenteel gemaakt. Nancy Wilson (Van onze rtv-medewerkster) HILVERSUM. Vrijdag is ze te gast in ons land: dan treedt Nacy Wil gast in ons land: dan treedt Nancy Wil- op het Grand Gala du Disque wel licht ook wel de grootste, want Gil bert Bécaud is op het laatste nippertje door ziekte afgevallen. Sweet Nancy, baby, miss zonnestraal dat zijn benamingen die Nancy Wilson in de loop van de jaren ver zameld heeft. Eervolle benamingen voor een nuchtere negerzangeres, die niet door geluk, niet door schandaal- tejs en twijfelachtige publiciteit om- hooggeklommen is, maar simpel door doorzettingsvermogen en hard wer ken. Ze is gelukkig getrouwd, heeft een kind, zingt graag en blijft met goed Amerikaanse degelijkheid dag in dag uit haar uiterste best doen om van haar vak iets te maken. NANCY SUE WILSON is sinds een paar weken 31 jaar. Zij werd geboren in Chillicothe in de staat Ohio. Haar eerste levensjaren sleet zij thuis. Na de scheiding van haar ouders kwam zij bij haar grootmoeder terecht, die haar gezellig zingende kleindochtertje steunde in haar prille muzikale ont wikkeling. Na het tweede huwelijk van haar vader ging Nancy naar zijn huis in Columbus. Berthe, haar tweede moe der speelde piano en zong in een kerkkoor. Nancy ging mee, vond het verrukkelijk en maakte lange tijd deel uit van een vocaal kwartet dat reli gieuze liederen zong. Maar Nancy wilde meer: zij wilde de theaterwereld in. Zij werd ontdekt in een talentenjacht van een locaal tv-station. Zij won er de eerste prijs: een dertien weken durende tv-show „Skyline Melodies". Tersontd werd Nancy met haar vijf tien jaren een regionale ster, een veel gevraagde attractie in de eigen provin cie. Leuk en aardig voor de avond uren, oordeelde Nancy, maar toch te onbetekenend om daar niet je school opleiding voor af te maken. Een jaar probeerde ze zelfs na de middelbare school nog te gaan studeren, maar dat was het toch niet helemaal voor haar. Het werd daarna twee jaar normaal de kost verdienen. Want, vond Nancy, zingen is fijn, maar brood op je bord is net iets fijner. Zij werkte op kan toren, als verkoopster, van alles pakte zij aan. In 1956 kwam zij bij het orkest van Rusty Bryant terecht. Twee jaar lang zwierf zij met dit orkest. Eind 1958 waagde ze de sprong. Ze ging naar New York. Ze kreeg een nogal koele ontvangst. Daarom bleef haar arties tenleven in New York aanvankelijk beperkt tot het kleine werk. Tot de dag dat ze alt-saxofonist Julian Can- nonball Adderley tegen het lijf liep. Hij zag wat in' haar, praatte zijn eigen manager omver en die bood haar een contract aan. Een overeenkomst die werigens weinig zoden aan de dijk zette. Zomer 1959 kreeg zij ineens haar kans. Vocaliste Irene Reid, ster in de Blue Morocco in het Bronx-district, kon door een ongeval niet optreden en Nancy viel een paar maanden voor haar in. Een grote grammofoonplaten baas hoorde haar, was verrukt en bood haar een langlopend contract aan bij zijn maatschappij. Nancy had aanvankelijk nog niet ge heel haar eigen stijl gevonden. Ze zong op de manier van Dinah Washington haar eerste plaat werd gemaakt: naar de puur-commerciële kant, maar na enig zoeken vond ze haar weg: „Guess who I saw today". Haar platen worden op het ogenblik overal ter wereld verkocht en het zijn er wat. Lang heeft zij kans ge zien op haar tournees haar echtgenoot, Cenny Dennis, bij zich te hebben: Hij was namelijk de drummer en lei der van haar eigen trio. Maar haar faam is zo groot geworden en haar le ven zo druk bezet, dat haar man zich genoodzaakt heeft gezien zich uit de muzikale wereld terug te trekken: hij zal voortaan haar zakelijke belangen behartigen. De vrouw die men een paar jaar geleden nog baby noemde, is artistiek volwassen geworden. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.58 Marktberichten voor schippers. 10.00 Wat heeft dat kind? 10.20 Muziek uit de Barok. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Lichte gramm.muziek. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.52 Variant. 13.30 Over de band. 14.30 Semi-klassieke muziek. 15.00 Gereformeerd godsdienstige uit zending. 15.30 Banden met het verle- .den. 15.45 Spel. 16.00 Nws. 16.02 Nickel - Odeon: programma over film en filmers. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Moderne kamermuziek. 17.45 Sport. 18.00 Koorzang en fanfare-orkest. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Muziek van Het leger des Heils. 10.15 Spek- trum. 19.30 Kerkorgelconcert. 20.00 Wijd als de wereld. 20.10 Balletmu ziek. 20.30 Stekker. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Lichte gramm.muziek. 23.00 Studio 2300. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm.muziek. 8.50 Morgen wijding. 9.00 Moderne orkestwerken. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Klassieke muziek. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Modern platteland 12.34 Toppers van toen. 13.00 Nws. 13".ll Radiojournaal. 13.30 Klassieke en semi-klassieke lie deren. 13.55 Klassieke muziek. 14.20 Trouwen op huwelijkse voorwaarden: gesprekken. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke kamermuziek. 16.30 Kinderkoor. 17.00 Amateurs mu siceren. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de P.v.d.A. 18.30 Gevarieerd pro gramma. 19.30 Nws. 19.35 Kerkelijke rubriek. 19.40 Mens en Bijbel. 20.05 Land der Muzen: kunstkroniek. 20.25 Kamerorkest van Moskou met solis ten: moderne muziek. 21.20 De kame leon (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Ra diojournaal. 22.55 Klassieke en moder ne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muziek. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.03 Platenkeus. 13.00 Nws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Netty Rosenfeld. 15.00 Nws 15.03 Where the action is. 16.00 Nws 16.03 Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten. WOENSDAG 6 MAART Nederland I 17.00 18.50 18.56 19.00 19.03 19.31 19.56 20.00 20.16 20.20 20.25 22.5 22.15 22.20 Voor de kinderen. Pipo de clown. Reclame. Journaal. Reclame. 19.06 De Drie Mus ketiers, (TV-feuilleton). Panoramiek. Reclame. Journaal. Reclame. Stichting Socutera. Voetbalwedstrijd: Real Madrid- Spartak Praag. Om 21.15 Uitzending van de P.v.d.A.). Journaal. Journaal. Openbaar Kunstbezit. film Nederland II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19 03 Luipaard op schoot. 19.28 De dubbeldekker korte over de autobus in Londen. 19.33 Vaders tegen wil en dank (TV- feuilleton). 20.00 Journaal.. 20.16 Reclame. 20.20 Hier Parijs .- Hier Jan Brusse 20.45 Peyton Place (TV-feuilleton). 21.10 Interview met de Russische pri ma-ballerina Galina Uianova. 21.20 Russisch balletprogramma, ontmoetingen. 22.15 Journaal. DONDERDAG 7 MAART Nederland I 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Wilbur staat schaakmat (TV- feuilleton). 19.30 Stanley en de bergbewoners (TV-feuilleton). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Kleine mensen hebben grote wensen, feuilleton). 21.35 Momentim pressies van de Haarlemse Voorjaarsbeurs. 22.00 Interview met de acteur Johan Kaart. 22.40 Journaal. Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 19.25 20.00 20.16 20.55 21.30 22.00 22.30 Pipo de clown. Reclame. Journaal. Van gewest tot gewest. Mensen in de sport. Journaal. Reclame. 20.20 Mijn broer Ik, (TV-feuilleton). Gamma. Muzikaal herdenkingsprogram ma gewijd aan Claude Debussy Plaats voor nieuwe mensen ontwikkelingswerk in Zuid Chili. Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 11