Werkelijkheid tot kunst geregistreerd
Gruwelijk moordverhaal van
Truman Capote goed verfilmd
Lili Boulanger herdacht
KOOT PIANO's
UITGAAN IN HAARLEM
ter gelegenheid van haar
vijftigste sterfdag
Laatste Forsyte
Perschef VPRO
neemt ontslag
„Niemandsliedjes"
Ernst van Altena
NTS financiert
Festival-toneel
21
Televisie-vanavond
Radio-vanavond
Radio-zaterdag
Televisie-programma
VRIJDAG 15 MAART 196 8
Mislukking
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
Telefoon 1 10 36
Jos de Klerk
Charles Boost
POPPENTHEATER.
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. In zijn documentaire
roman „In cold blood" hijzelf spreekt
van „non-fiction novel" heeft Truman
Capote in details een misdaad en de weer
slag ervan op verschillende mensen be
schreven. Hij koos daarvoor een gruwe
lijke moord die in november 1959 de VS
opschrikte en die als de „Clutter-murder"
de annalen van de Amerikaanse misdaad
is ingegaan.
In de nacht van 15 november van dat
jaar werden de hereboer Herbert Clutter,
uit het plaatsje Holcomb in de staat Kan
sas, zijn vrouw, zoon en dochter ver
moord. Een motief voor die gruwelijke
daad was er ogenschijnlijk niet. Iedereen
in de buurt wist dat Clutter nooit geld in
huis had en alle financiële zaken per
chèque of via de bank afdeed en ook dat
hij geen vijanden had. In zekere zin
vormde de Clutter-familie een ideaal ge
zin en heel Holcomb en omgeving rouw
de over de dood van vier mensen die
nooit iets gedaan hadden om een derge
lijk gruwelijk lot te verdienen.
Enkele dagen na de moord, toen het
politie-onderzoek naar de daders nog in
volle gang was, vertrok Truman Capote
naar Kansas om zich ter plaatse te oriën
teren, de weerslag van de misdaad te pei
len en de activiteiten van de plaatselijke
politie op de voet te volgen. Capote had
als schrijver van Other voices, other
rooms", waarmee hij zo succesvol debu
teerde en verder van het bijzonder popu
laire „Breakfast at Tiffany's" (dat met
Audrey Hepburn in de hoofdrol verfilmd
werd door Blake Edwards) een bekende
naam, hoewel de critiek hem nooit hele
maal als de grote schrijver behandelde
die hij in de aanvang beloofde te worden.
Het verwerken van een ware gebeur
tenis in een roman maar dan in de vorm
van perfecte journalistiek, dus zonder
persoonlijke ingrepen of toevoegingen
van eigen inventies, had de schrijver al
enige tijd als een nieuwe litteraire kunst
vorm voor ogen gestaan en de moord in
Holcomb scheen door het ontbreken van
enig motief een goede aanleiding om het
nieuwe procédé eens uit te proberen.
Weinig kon Truman Capote toen vermoe
den, dat een verdere ontwikkeling van
ADVERTENTIE
<3oud - ^iloer - ctyorlogeó - ^Celtum^leet
Gr. Houtstraat 6. Haarlam, Tal. 02500-10616
zaken hem de stof zou verschaffen voor
een litteraire sensatie. Voorlopig ging hij
zich in Holcomb vestigen om materiaal te
verzamelen over de familie Clutter, over
de manier van leven in de kleine ge
meenschap van Holcomb en over de
werkwijze van de politie die zonder ge
tuigen, zonder enige aanwijzing en met
als achtergelaten sporen de afdruk van
een schoen en wat stukken touw, waar
mee de slachtoffers waren gebonden, de
daders moest vinden.
Een verklaring van een gevangene, die
zich herinnerde een tip over de rijkdom
van boer Clutter, bij wie hij vroeger ge
werkt had, aan een celgenoot tehebben
doorgegeven, leidde tenslotte tot de ar
restatie van Perry Smith en Richard
Hickock als de daders van de viervoudige
moord. Capote was niet alleen aanwezig
bij de eindeloze verhoren van beide ver
dachten, maar had na hun bekentenis en
veroordeling tot de strop toegang tot de
gevangenen, met wie hij tenslotte als
vrienden omging. Vijf jaar hebben de ver
oordeelden op de voltrekking van hun
vonnis moeten wachten, waardoor Ca
pote alle gelegenheid kreeg hen uitvoerig
te interviewen over hun jeugd en hun
leven en over de motieven van hun daad.
Het bleek dat Hickock inderdaad inge
gaan was op de tip van zijn celgenoot
en toen hij eenmaal vrij was, zich de
assistentie verzekerd had van een andere
kennis uit de gevangenis, de enigszins
mismaakte Perry Smith. In de vaste over
tuiging door een roofoverval op de boer
derij van de Clutters de slag van hun
leven te slaan, waardoor zij verder on
bezorgd hadden kunnen leven, trokken
beide ex-gevangenen naar Holcomb, dron
gen in de nacht het woonhuis van de
familie Clutter binnen, vonden er echter
niet meer dan veertig dollar en schoten
toen de getuigen van hun misdrijf, maar
vooral de getuigen van hun pijnlijke mis
lukking een voor een dood.
Capote's boek over misdaad en vergel
ding in de USA werd een bestseller en
maakte hem meerdere malen miljonair
en het lag voor de hand dat de film
industrie zich voor dit litteraire succes
zou interesseren. Tenslotte is aan Richard
Brooks („Cat on a hot tin roof", „Lord
Jim", „The professionals") de verfilming
van „In cold blood" toevertrouwd en men
kan al dadelijk constateren, dat hij er
een benauwende film van heeft gemaakt
die uiteraard voortdurend profiteert van
de omstandigheid dat de toeschouwer
zich bewust maakt met ware gebeurte
nissen geconfronteerd te worden.
Capote bouwde zijn „non-fiction novel"
op volgens wat men zou kunnen nemen
een „montage"-procédé, waarbij gelijktij
dige handelingen in snelle afwisseling
bijeengebracht worden tot een dramati-
(Van onze muziekmedewerker)
HAARLEM Vandaag, 15 maart, is het
een halve eeuw geleden dat de befaam
de Franse componiste Lili Boulanger op
24-jarige leeftijd overleed. Met haar gin
gen rijke beloften voor de ontwikkeling
van de Franse muziek verloren. Men kan
zich afvragen hoe dit buitengewoon be
gaafde meisje, die de „Grand Prix de
Rome" verwierf toen ze nog geen twin
tig was, zich ontwikkeld zou hebben.
Zou haar vroegrijp talent, dat 't muzikale
onweer van „le Sacre du Printemps" on
gehinderd doorstaan had, de verwarren
de naoorlogse invloeden hebben verwerkt
op een wijze waarvan haar leeftijdge
noten en ook ouderen hebben blijk gege
ven? Nutteloze vraag. Het is ons genoeg
te weten dat haar stijlrichting een periode
afsluit met enkele zeer persoonlijke werken
van waarde, die representatief kunnen
worden geacht voor de tijd van hun ont
staan.
De tijd die aan Lili Boulanger toege
meten was, was niet alleen kort, maar
ook hoogst wankel wegens een zwakke
gezondheid die haar vaak noopte in bed
te componeren en bij momenten van uiter
ste zwakte haar muzikale ingevingen te
dicteren aan haar oudere zuster, de ver
maarde compositiepedagoge Nadia Bou
langer. Het lijkt alsof de doodsengel het
korte leven van Lili van de wieg tot het
graf begeleid heeft, en dat het meisje
zich daarvan al vroegtijdig bewust was.
De lijst van haar composities vangt
aan met een op dertienjarige leeftijd ge
schreven lied, dat de veelzeggende titel
draagt „La lettre de Mort" (de Doods
brief); verder domineren in haar oeuvre
een vrij groot aantal psalmen, waaron
der een van haar rijpste werken Psalm
129 „Du fond de l'abime" (De profundis),
en even voor haar dood componeert zij nog
een orkestwerk getiteld „Un soir triste"
om daarna haar muzikale levenstaak te
besluiten met een „Pie Jesu" voor jon
genssopraan, strijkkwartet, harp en orgel.
In een vijftigtal composities heeft zij zich
uitgesproken met een kracht die van bin
nen uitging en naast gevoelens van be
rusting en overgave, ook van sterke per
soonlijke spanningen blijk geeft.
LILI BOULANGER was op 21 augustus
ADVERTENTIE
KLEINE PIANO'S (ook voor huur) -
BECHSTEIN - FÖRSTER - PLEYEL -
IBACH - en andere.
1893 te Parijs geboren als dochter van
een geëerd conservatoriumleraar en van
een talentvolle zangeres. Evenals haar
oudere zuster Nadia kwam zij vroegtijdig
tot componeren en musiceren. Doch
wegens haar zwakke gezondheid kwam
zij niet aan systematisch studeren toe.
Doch toen zij achttien was besloot zij
naar het conservatorium te gaan voor
hoofdvak compositie.
Na een studietijd van amper tweeën
eenhalf jaar verwierf zij, als leerlinge
van Paul Vidal, met de cantate „Faust et
Hélène" de Premier Grand Prix de Ro
me. Het was voor het eerst in de geschie
denis dat een dame een kind nog
deze hoge onderscheiding veroverde. Het
mag verwonderlijk heten dat, afgezien nog
van haar wankele gezondheid, in zo'n korte
spanne tijd£ dit resultaat kon worden be
reikt, het wijst in ieder geval op de mach
tige invloed van de artistieke omgeving
waarin zij opgroeide en op het met wel
licht kinderlijks speelsheid onbewust
bouwen aan de ontplooiing van haar rijke
talent.
DE „PRIX" noodzaakte haar in 1914 te
Rome in de „Villa Médicis" te werken,
deze verplaatsing scheen aanvankelijk goe
de invloed op haar gezondheidstoestand te
hebben. In 1915 is ze weer in Parijs en zet
zich in voor de slachtoffers van de oor
log. Men vindt het voor haar gezondheid
verkieselijk dat ze naar Rome terug
gaat. Maar haar toestand bleek ook daar
te verergeren; nochtans ontstonden in
die tijd haar beste werken. In het voorjaar
van 1916 keerde zij doodziek naar huis
terug. Een operatie op leven en dood bracht
een korte opleving, maar weldra kwam
haar einde in zicht. Op 15 maart 1918
sloot zij voor altijd de ogen.
Toen in 1914 de oorlog uitgebroken was
begon Lili Boulanger aan een koorwerk
met orkest, „Vieille prière Bouddique",
dat ze in haar laatste levensdagen vol
tooide; zij noemde het een „dagelijks
gebed voor het heelal" met in het kort
gevat deze verklaring: „Dat ieder we
zen zich in vrijheid moge richten naar
de weg die voor hem bestemd is". En
dan volgde nog het „Pie Jesu" in alle
eenvoud van stille overgave.
Direct na de eerste wereldoorlog begon
de internationale faam van Lili Boulan
ger te rijzen. Het was vooral de uitge
breide Psalm „Du fond de l'abime" die
haar betekenis bevestigde. Wij herinneren
ons nog levendig de machtige indruk die
George Robert er destijds met de C.O.V.
in Haarlem mee verwekte. Het lijkt ons
van belang erop te wijzen dat „Koor Ka
tholiek Haarlem" dit werk voor zijn voor
jaarsuitvoering in de maand mei ook op
zijn programma heeft.
Waarschijnlijk heeft deze halve-eeuw-
herdenking van het overlijden van de
kunstenares daartoe aanleiding gegeven.
Het is nu eenmaal zo: herdenken doet
gedenken.
De arrestatie van Perry Smith
(Robert Blake) in de film „In cold
blood".
sche climax. Zo leidden beschrijvingen
van het rustige leven van alledag in huize
Clutter, afgewisseld of liever doorschoten
met verslagen over de voorbereidingen
die Smith en Hickock troffen voor hun
beraamde roofoverval, tot een spanning
die, als in de klassieke tragedie, door het
onafwendbare van de_ gebeurtenissen
werd opgewekt.
Een soortgelijke simultaan-montage
komt in het verdere verloop opnieuw voor
als beschrijvingen van de reizen die de
moordenaars ondernemen om aan de po
litie te ontkomen gecombineerd worden
met de vorderingen van de politie, die
tenslotte de volledige identiteit van de
daders kent en slechts op hun komst
wacht om te kunnen toeslaan. Het lag
voor de hand, dat Richard Brooks dit
procédé nagenoeg onveranderd zou over
nemen, zodat ook de film „In cold blood"
een deel van zijn dramatische kracht ont
leent aan de afwisseling van met elkaar
verband houdende acties.
Overigens heeft de filmer het vooral
gezocht in een bijna documentaire be
handeling van de stof, waarbij vooral de
sfeer van de afzonderlinge plaatsen van
handeling en het landschap van Kansas
en andere zuidelijke staten een voorname
rol spelen. Er is daardoor een hard, mee
dogenloos en onafwendbaar drama ont
staan, dat bepaald wordt door typisch
Amerikaanse omstandigheden en gestalte
krijgt in door die omstandigheden be
paalde karakters. Die authentieke kant
van het drama heeft Brooks prachtig ge
troffen, waardoor de film die in Amster
dam in Du Midi in première is gegaan
een cinematografische gebeurtenis bete
kent, die nog speciaal reliëf heeft gekre
gen door de aanwezigheid van auteur en
regisseur in de hoofdstad
mwwwtniiwiimiiwwwwwww****1
HILVERSUM. Fenklup, de laatste
Forsyte-aflevering en Mies op het eer
ste net, op Nederland twee de eerste
aflevering van de TROS-rubriek „Het
uur U"
De VARA verzorgt de vrijdagavond
op het eerste net. Dat houdt in, dat we
na Pipo, de reclame en het journaal
beginnen met Fenklup, voor de derde
maal door Sonja Barend gepresenteerd.
Gasten zijn de Outsiders, de Londense
straatmuzikant Don Patridge en Sam
Baker. Na het journaal een aflevering
in kleur van Achter het Nieuws. De
Forsyte Saga beleeft z'n allerlaatste
aflevering. „Zwanenzang". We zien
Soames terugkeren in Dorset, het land
van zijn voorouders en we zien Fleur,
Jon en Anne. Dan nog „Mies en scène"
en „Uitgerekend", de consumentenru
briek met Gerrit Eerenberg en Netty
Rosenfeld.
Tussen zeven en acht op het tweede
net NTS-programma's: Pipo, reclame,
journaal, weekjournaal en Open Oog.
Met ingang van 1 maart is Gerard Soe-
teman eindredacteur geworden. Er is
een redactieteam gevormd met Char
les Boost en Bert Garthoff en er wordt
meer aandacht geschonken aan natuur,
hobby, theater en film. Overigens op
deze avond de TROS. Na het journaal
eerst „Oktobervaart", een documen
taire van Charles Huguenot van der
Linden, gemaakt in opdracht van de
Shell, over de Nederlandse binnen
vaart. Honey West beleeft vervolgens
een gevaarlijk avontuur onder de titel
„a nice little thing to lap". Honey
krijgt opdracht een bende te ontmas
keren, die zich onledig houdt met het
plegen van bankovervallen. De beste
manier om de daders op heterdaad te
betrappen lijkt Honey West: zelf mee
doen met zo'n actie. Ze dringt zich in
de bende in, maar wat te doen als ze
zelf ontmaskerd wordt? Het laatste uur
van de TROS heet „Het uur U", en be
vat een programma onder regie van
Jan Kea In deze eerste uitzending
mimispelers, een Nederlandse te
kenfilm en werkopnamen van een film
van Jean-Luc Godard. Voornamelijk
jonge mensen werken aan dit program
ma mee, dat zich tot de jongere kij
kers richt. Het ligt zelfs in de bedoe
ling er wat satire in te brengen.
HILVERSUM. In de radiopro
gramma's van vanavond vallen vooral
op de hoorspelen. Op Hilversum één
om negen uur „De insluiper" van Ger
rit Pleiter, op Hilversum twee om tien
voor acht „Abel, waar is je broeder",
van J. Edliss.
(Van onze rtv-medewerker)
HILVERSUM. Mejuffrouw Ank de
Visser, perschef van de VPRO en
hoofdredactrice van het programma
blad „Vrije Geluiden" heeft per 1 juli
ontslag aangevraagd. Bestuur en di
rectie van de VPRO hebben haar ver
zoek ingewilligd. Het wordt een eervol
ontslag.
Als reden voor haar ontslagaanvra
ge noemde mejuffrouw de Visser, sinds
veertien jaar aan de VPRO verbon
den, een diepgaand verschil van in
zicht tussen directie en bestuur ener
zijds en haarzelf anderzijds en een
voortdurend struikelen over het ge
brek aan bestuurvaardigheid, waarvan
zowel de voorzitter als de directie ver
schillende keren heeft blijk gegeven,
onder andere in de affaire-Kleywegt.
(Van onze rtv-medewerkster)
HILVERSUM. „Liedjes voor nie
mand, een programma van Nederland
se chansons die misschien niet voor
iedereen zijn", is de titel van het pro
gramma dat Ernst van Altena voor
de VPRO gemaakt heeft. Het wordt op
23 maart via Nederland twee uitge
zonden. Aan dit programma werken
mee: Annet Nieuwenhuis, Eric Schnei
der, André van den Heuvel en Marti-
ne Bijl. Alle teksten zijn van Ernst
van Altena, de muziek is geschreven
door Harry Bannink, Rudi van Hou
ten, Henk van der Molen, Henk van
Dijk en Tony Nolten, welke laatste
de leiding van het orkest heeft. De re
gie is in handen van Ro van der
Linden. Van dit programma zal tege
lijk een langspeelplaat worden uitge
bracht.
(Van onze correspondent)
UTRECHT. De NTS heeft de or
ganisatie van het Holland Festival dit
jaar uit de brand geholpen door de
financiering van de traditionele Neder
landse toneelmanifestatie voor haar
rekning te nemen, uiteraard met recht
van uitzending. Het Holland Festival
had zónder deze steun de toneelma
nifestatie moeten opgeven wegens de
te lage subsidie.
De keuze is deze keer gevallen op
de tragi-komedie .jLucelle" (1616) van
Bredero onder regie van Johan de
Meester.
TENTOONSTELLINGEN.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17
uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 u.
Bovendien in het Prentenkabinet: „Een
keuze uit de collectie Van Looy".
Vishal (Grote Markt): Expositie van werk
van twintig kunstenaars. Dagelijks 10-
17 uur en zondags 13-17 uur. Tot 7 april.
Opening: zaterdag 16 maart om 20.30
uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw
se kunstnijverheid. Dagelijks behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13 tot 17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op
werkdagen, behalve maandag, van 10
tot 17 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 17 uur.
Galerie-T, Bakenessergracht 67): Expo
sitie van grafiek uit eigen bezit. Dage
lijks 11-17 uur. Op zondag 13-17 uur. Tot
18 maart.
De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie
van werk van Henk Schoorl. Dagelijks
van 10-20 uur. Tot 16 maart.
Galerie Drengel (Bakkumstraat)„Van
Harlekijn en de Droom", expositie van
werk van Maggi Giles. Dagelijks van
20-22 u. en donderdag, zaterdag en zon
dag ook van 13-17 uur. Tot 11 april.
Gemeentehuis O verveen (Bloemendaalse-
weg 158): Expositie van werk van Kees
Verkade en Willem Snitker. Dagelijks
(ook zondags) van 10-17 uur. Tot 7
april.
Noord Schalkwijkerweg 160: Expositie
van wandtapijten, schilderijen en teke
ningen van Kees Vis. Dagelijks van 13-
17 uur. Tot 25 maart.
TONEEL.
Zaterdag 16 maart, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep Ensemble met
„Pygmalion", blijspel van G. B. Shaw.
Vertaling: Alfred Pleiter. Regie: Karl
Guttman. Met medewerking van Sigrid
Koetsp, Roger Coorens, Paul Deen, Jo
han Kaart, Magda Janssens, Vera Bon
dam, Arnold Gelderman, Pleunie Touw
en vele anderen.
Maandag 18, dinsdag 19, woensdag 20,
donderdag 21 en vrijdag 22 maart,
Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse
Comedie met „De Vrek" van Molière.
Vertaling: Hans Roduin. Regie: Erik
Vos. Met medewerking van Bob de Lan
ge, Nell Koppen, Petra Laseur. Kittie
Courbois, Julien Schoenaerts, Wim van
den Brink, Rudolf Lucieer. Dick Swid-
de, Pierre Myin, Hidde Maas, Wim
Poncia, Peter Hoeksema en Pim Peters.
(Abonnement B. C, D, E, en F).
AMATEURTONEEL.
Zondag 17 maart. Stadsschouwburg, 20
uur: Haarlems Toneel Ensemble met
„Soubrette".
BALLET.
Vrijdag 15 maart, Stadsschouwburg, 20
uur: Nederlands Dans Theater met
„Jeux", „Sargasso", „Circles" en „Re
cital voor cello en acht dansers". Met
medewerking van Anner Bijlsma (cel
lo).
CABARET.
Vrijdag 15 maart, Minervatheater,
(Heemstede), 20.15 uur: Cabaret Fons
Jansen met „Hoe meer zielen
MUZIEK.
Vrijdag 15 maart. Concertgebouw, 20.15
uur: Zesde B-Concert door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest o.l.v.
Benedict Silberman. Soliste: Elfie
Mayerhofer (sopraan). Programma:
Schubert, Mozart. Richard Strauss en
Johann Strauss.
Zaterdag 16 maart, Provinciale Griffie,
(Dreef 3). 20 uur: Kamermuziekconcert
door leden van het Noordhollands Phil
harmonisch Orkest. Met medewerking
van het Noordhollands Philharmonisch
Blaaskwintet en het Noordhollands Ka
merorkest o.l.v. Kees Bakels. Solist:
Jan Schaap (bas-bariton). Programma:
K. Ph. E. Bach, Beethoven, Schubert,
Flothuis, Janacek, Rossini en Cimarosa.
Zondag 17 maart, Waalse Kerk (Begijn
hof 30), 14.30 uur: Restauratieconcert
door Mare Schaefer, organist te Straats
burg.
Dinsdag 19 maart, Concertgebouw, 20
uur: Leerlingenuitvoering van de Mij.
tot bevordering der toonkunst o.l.v.
Marinus Adam.
Vrijdag 22 maart, Concertgebouw, 20 uur:
Concert door de Heemsteedse Christe
lijke Oratoriumvereniging o.lv. Jan
Pasveer. Programma: Johannes Passion
van J. S. Bach.
JAZZ.
Koudenhornkazerne (kamer vijf): Haar
lemse Jazz Club met vrijdag 15 maart,
20 uur: Optreden van „The Count Quin
tet". Dinsdag 19 maart, 20 uur: „Blues-
session" en vrijdag 22 maart, 20 uur:
Optreden van „The Midgetown Jazz
band".
VOLKSUNIVERSITEIT.
Frans Halsmuseum (ingang Klein Heilig
land), maandag 18 maart, 20 uur: „Grie
kenland als kruispunt van Oost en West'
cursus door mr. Henrik Scholte. Dins
dag 19 maart, 20 uur: „De internatio
nale politiek: het Middenoosten", le
zing door de heer H. J. Neuman.
Donderdag 21 maart. 14 u.: „De kunst
schatten van het Frans Halsmuseum",
cursus door H. P. Baard.
Vanavond kunt u eabaretier Fons
Jansen in het Minerva Theater
onder meer in deze spirituele scène
uit „Hoe meer zielen.bewon
deren.
Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein
plein 35), toegang 5 jaar, 14.30 uur: Za
terdag 16 maart: „Het torenhaantje"
woensdag 20 maart: „Het Onderwater-
avontuur".
DIVERSEN.
Waagtaveerne (hoek Sparne-Damstraat)
Dagelijks, behalve maandag vanaf 20
uur geopend. Vrijdag, 20 uur: Hoote-
nanny-avond. Zaterdag, 20 uur: Optre
den van Paul Mac Neill en Linda Pe
ters.
De Ark (Nieuw Heiligland), iedere avond,
behalve dinsdag, van 20-23 uur gram-
mofoonplatenconcert.
Thijsse's Hof (Mollaan, Bloemendaal)
Doorlopende openluchtexpositie „Bomen
in wintertijd".
Zondag 17 maart, Hildebrandzaal (Sme-
destraat), 20 uur: Dansavond met mede
werking van „Berry and his Sky De
vils".
Dinsdag 19 maart, Frans Hals Theater,
20.15 uur: De Haarlemse Filmliga met
„Micky One" van Arthur Penn en „On
deraards" van Kees Hin. Muziek van
Albert de Klerk.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Moderne gramm. muziek. 7.30
Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassie
ke liederen. 8.10 Nws. 8.11 Gewijde
muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw.
9.15 Muzaiek. 10.55 Saudara - Sauda-
ri. 11.00 Nws. 11.02 Leren leven met
de oekumene, lezing. 11.17 Solistenka
mer. 12.00 Country and Western Ex
press. 12.14 Marktberichten. 12.16 Over
heidsvoorlichting: voor de landbouw.
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50
Zonder grenzen. 13.00 De betekenis
van de doop, vraaggesprek. 13.15
Vliegende schijven. 14.00 P.M. 16.30
Franse les. 17.00 Vragen aan Krishna-
moerti. 17.30 Voor de tieners. 18.30
Nws. 18.46 Actualiteiten, j.9.05 Gramm.
muziek. 19.10 De 40 dagen Vastentijd.
19.30 Sjook: programma voor de twin
tigers. 20.00 Verzoekplaten. 21.50 We
gen door de wildernis. 22.00 Cabaret.
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Goal.23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135. 10.30 Discussie. 10.50
Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02 Licht instru
mentaal ensemble. 11.25 Afrikaanse
kroniek. 11.45 Salonorkest met zangso
list. 12.10 Betalen wij te veel belasting?
lezing. 12.20 Lichte gramm. muziek.
12.27 Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nws.
13.11 VARA-Varia 13.15 Tijd voor teen
agers. 14.00 Hoor en wederhoor. 15.00
Wat biedt de Mammoetwet uw kind,
lezing. 15.10 De wijd waarin wij leven,
gesprek. 15.30 Volksmuziek uit Spanje
16.00 Nws. 16.02 Zestig jaar jazz. 16.30
Operamuziek. 17.10 Elektronisch orgel
spel. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00
Nws. 18.16 Commentaar op het nieuws.
18.20 Melodieën-Express, verzoekpla-
tenprogramma. 19.30 Nws. 19.35 Tan-
go-Rumba-orkest. 20.00 De communica
tie tussen politicus en burger. 22.00
Modern strijkkwartet. 22.30 Nws. 22.40
Loco. 23.05 Bis. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.03
Klein chanson. 13.00 Nws. 13.03 Millers
Mixture 13.30 Zuid-zee-Serenade. 14.00
Nws. 14.03 T(w)ienerama. voor tieners
en twens. 15.00 Nws. 15.03 Halte: pro
gramma voor twintigers. 15.30 Country
and western. 16.00 Nws. 16.03 Actuali
teiten. 16.07 lichte platen. 17.00 Nws.
17.02-18.00 Hier en nu.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Amusementspro
gramma. 12.40 Weerbericht. 12.45 Lich
te muziek. 12.55 Buitenlands persover
zicht. 13.00 Nws. 14.15 Gevarieerd pro
gramma. 17.00 Nws. 17.10 Noord en
Zuid. 17.35 Jazz en poëzie. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sport. 18.30 Franse les. 18.52 Lichte
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
VRIJDAG 15 MAART
Nederland I
10.20 Schooltelevisie.
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Reclame.
19.06 Fenklup.
19.56 Reclame.
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Achter het nieuws.
20.50 De Forsyte Sage.
21.45 Mies en scène.
22.45 Uitgerekend: consumenten
rubriek.
22.50 Journaal.
Nederland II
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Weekjournaal (voor gehoor
gestoorden).
19.25 Tips voor vrijetijdsbesteding.
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 Oktobervaart, film over de
Nederlandse binnenvaart.
20.55 A nice little till to tap, tv-film.
21.20 Uur U: mime, tekenfilm en film
fragmenten.
22.20 Journaal.
ZATERDAG 16 MAART
Nederland I
13.30 Teleac.
16.00 Nws..
16.01 TV-film over dieren.
16.25 Pepijn op wieletjes: kinderfilm.
16.45 Voetbal voor de jeugd.
17.20 Kabouter Kandelaar.
18.50 Pipo de clown.
18.56 Reclame.
19.00 Journaal.
19.03 Reclame.
19.07 Vier eilandjes voor de Joego
slavische kust.
19.30 Wereld op wielen.
19.56 Reclame.
20.00 Journaal.
20.16 Reclame.
20.20 De universiteit stelt zich niet
aansprakelijk, documentaire.
20.45 Gilbert Bécaud Show.
21.15 Onaantastbaar, tv-film.
22.10 Show rond Julie London.
22.40 Journaal.
Nederland II
18.50
18.56
19.00
19.03
20.00
20.16
20.20
20.45
21.35
21.55
22.20
22.25
Pipo de clown.
Reclame.
Journaal.
Montparnasse: reisverslag van de
wilde jaren.
Journaal.
Reclame.
De Lucy-Show.
Gevraagd: een sociaal
werker (ster).
Spaans showorkest.
Romeo en Julia, dansduet van
Serge Lifar, op muziek van
Tsjaikofsky.
Evangelie.
Journaal.