PANDA EN DE MEESTER^SUPERMAN POLLE, PELLI EN PINGO Televisie en radio ra Ons vervolgverhaal Antigone" van Anouilh Schubert en Van Ostayen Televisie-vanavond Radio-vanavond Radio-dinsdag Televisie-programma in or de, ba- MAANDAG 18 MAART 1968 V —1nnn|n..nnnnnnr|nnnnnnnnnnnnnm D A V Y J O N E S m. het touw seep' 'r. fKVWmMIIMfWWMWWW Een vwrvolgveritaal doer Ursula Curtis* 16) Nu, dat deed ze toen. Een daarop wipte ze kwiek als altijd tussen de eetkamer en de keuken heen en weer dekte intussen de tafel, lichtte een pannedekseltje op, draaide een gas- pitje hoger of lager en bracht ten slotte de luch binnen. Een asperge- ragout met toast en een klein glaasje witte wijn voor mrs. Marrable, een kaasboterhammetje voor mrs. Dim- mock. Over haar kopje koffie heen zei mrs. Dimmock toen peinzend: U zult zeker wel heel wat wonderlijke types hebben meegemaakt in uw leven, zoals u hier woont. Dat heb ik inderdaad, zei mrs. Marrable, maar het plezierige effect van de wijn die haar bloed ver warmde begon al te tanen en ze was onmiddellijk op haar hoede. Ik zal u eens een geheim vertellen, zei mrs. Dimmock glimlachend. De meeste mensen zijn altijd nieuwsgierig naar hun voorgangers, en speciaal ver pleegsters hebben dat sterk. Al is het alleen maar om te kunnen zorgen niet dezelfde fouten te begaan. Dat kan werkelijk wel eens zijn nut heb ben, weet u. Mrs. Marrable wierp een doordrin gende blik op het onschuldige, blozen de gezicht en zette toen haar koffie kopje behoedzaam neer. Toen zei ze: Ik zal geen namen noemen, want ik houd er niet van om te roddelen, maar uw voorgangster ontpopte zich als iemand die in hoge mate drank zuchtig was. Een alcoholiste kun je gerust zeggen. Mrs. Dimmock sperde haar ogen wijd open. U wilt toch niet zeggen, dat ze Dronken was, vulde mrs. Mar rable kortweg aan. Nou en of! En een smerige praatjes had ze dan! En maar smijten met alles wat los en vast zat nou, ik was blij dat ik ahar het huis uit had. Mrs. Dimmock keek sterk geïnte resseerd en schudde toen haar hoofd. Tjonge, tjonge! En aan haar uiter lijk te oordelen zou je het zeker nooit hebben gezegd? Och, achteraf gezien waren er wel enkele tekenen die erop wezen, zei mrs. Marrable duister. Een bepaalde manier van lopen, erg on zeker, en dikwijls herinnerde ze zich totaal niet meer wat we de avond te voren hadden afgesproken. Maar ik moet wel toegeven dat ik bepaald erg geschokt was. Nog steeds hoofdschuddend, bracht mrs. Dimmock de koffiekopjes naar de keuken en zette ze daarneer om ze later af te wassen. Mrs. Marrable die maar zelden rookte, vond het prettig gezelschap te hebben als ze na de lunch een sigaret opstak. Ze gebruikte altijd een zwart sigarette- pijpje dat aan haar trotse, magere gezicht iets eigenaardig zwierigs ver leende. Ze zei nu: U zult als ver pleegster toch wel de mensen hebben leren kennen? Reken maar! zei mrs. Dimmock opgewekt, terwijl ze haar naaiwerk opnam. Het moest al heel raar lo pen als mrs. Marrable niet een of ander karweitje wist te verzinnen om te zorgen dat er niet geluierd werd. Als u dat allemaal zou weten zou u bepaald versteld staan. Zoals meer mensen had mrs. Mar rable een eerbiedige belangstelling voor medische geheimen des te meer nu ze blijkbaar onder die keu rige krulletjes van Dimmock sche nen te schuilen. Toen haar gezel schapsdame onverstoorbaar 'n knoop je opnam, zei ze aanmoedigend: U bedoelt zeker zoiets als invaliden met eigenaardige afwijkingen of zo? Mrs. Dimmock liet een toegeeflijk helder lachje horen. Ik zou eerder willen zeggen dat de familieleden van de patiënten dikwijls wonderlijker war endan de patiënten zelf. In ge vallen dat er geld was de knoop zat nu op zijn plaats en de naald stak er scherp doorheen, recht naar boven gericht zó eigenaardig zelfs dat je je wel eens afvroeg of het werke lijk een ongeval was geweest waar door een patiënt invalide was gewo- den. Mrs. Marrable was oprecht ontdaan. Uwilt toch niet beweren dat Nu, ik ben in ieder geval al heel dikwijls weggezonden, zodra de pa tiënt de eerste tekenen van beterschap vertoonde, zelfs tegen het advies van de dokter in, die wilde dat er nog een poosje iemand bij zou blij ven. Een een keer toch zeker. Ze keek veelbetekenend op en ves tigde toen haar blik weer omlaag op de flitsende naald Och kom, een toevallige samen loop van omstandigheden natuurlijk, zeis mrs. Marrable zonder veel om slag en haalde toen het peukje uit het pijpje. Met een geëergerd gebaar doofde ze het. Was het werkelijk mo gelijk dat ze een ogenblik was inge gaan op" kletspraatjes \'3n een onder geschikte zij nota bene Elsa Marrable? Als gewoonljik ging ze even liggen maar een paar losse flarden van het gesprek maalden almaar in haar hoofd rond. Misschien was de wijn haar niet goed bekomen na die ragoüt. Ze voel de zich erg onprettig, misselijk zelfs. In gevallen dat er geld was, had mrs. Dimmock gezegd. De fazant? Zo- eigenaardig bitter die fazant van George. Het diamanten horloge dat haar was aangeboden toen ze ernstig ziek was maar toch nog was hersteld. Ach onzin. Zelfs als Julia hem er toe zou willen aanzetten, zou George niet (Wordt vervolgd) HILVERSUM. Op Nederland twee vanavond een toneelstuk van Anoilh. Het programma van het eerste net staat in het teken van de kerkelijke hulp aan Vietnam en Indonesië. Na Pipo, het nieuws en de reclame op het eerste net de kerkelijke actuali teitenrubriek „Kenmerk". De NCRV gaat om half acht verder met een film pje van het komische duo Abbott en Costello; de dunne wordt privé-detec- tive en dat heeft vreemde gevolgen. Na het journaal de zesde aflevering van „Eerste Man", het televisiefeuille ton van Rita Koopman over de bele venissen van de Amsterdamse taxi chauffeur Freek Nijdam. Freek en zijn vrouw zullen met vakantie gaan, maar de plannen lopen in het honderd. Het leeuweaandeel van het programma van de NCRV is vanavond bestemd voor de actie „Kom over de Brug". Jan van Hillo illustreert de noodzaak van deze actie met filmbeelden, die hij maakte in Vietnam en Indonesië. Deze docu mentaire kreeg de titel „De Brug". Tot slot van de avond een half uurtje Ans- je van Brandenburg. Ze zingt enkele van de liedjes, die zij avond aan avond in haar café-chantant „Het winkeltje" in de Rotterdamse Doelen ten gehore brengt. „Vjoew" van Lex de Rooi opent het AVRO-programma op het tweede net naast de gewone programmaonderde len als mode en beat (een kort optre den van de Tee-Set) veel informatie. Aandacht wordt besteed aan de nieuwe Nederlandse speelfilm „To Grab the Ring" en de reportage over de studen ten en hun problemen wordt voortge zet. Na het journaal de 24ste afleve ring van „Peyton Place". Het ziet er niet al te best uit voor dokter Rossi, want de operatie van mevrouw Har rington lijkt helemaal niet nodig te zijn geweest. Dokter Morton zou zijn :ollega graag een hak zetten. Rossi staat overigens niet alleen met zijn problemen: ook Rod en zijn vrouw zit ten in de put en met Constance Mackenzie is ook niet alles in orde. Dan een televisiespel „Antigone" van Jean Anouilh. Hij transformeerde de personen van het gelijknamige Griekse drama tot mensen van de twintigste eeuw en paste ook de han deling aan. In wezen blijft de proble matiek dezelfde: de strijd tussen het menselijk geweten en het wettig gezag. De hoofdpersoon, het meisje Antigone, laat zich slechts door haar geweten leiden. Het kost haar het leven. HILVERSUM. Er zijn vanavond twee bijzondere radio-uitzendin gen. De NCRV verstrekt daarover de volgende informaties. Schubert In „Het grote podium" op Hilversum één om kwart voor negen zal de NCRV een stereofonische opname uitzenden van de complete liederencyclus „Die 38. Leentje wilde niets weten van de schurk, die met haar wilde trouwen. Ze trok zich zo ver moge lijk van hem terug, en ze wilde juist gaan gillen toen er een onverwachte bezoeker binnentrad. Het was Joris Goedbloed. „Halt, gij onverlaat!" sprak deze met schallende stem. „Laat af van die jonkvrouwe„O, mijn redder!" riep het meisje, terwijl ze zich aan de arm van Joris vastklampte. „H-houd die engerd v-van me w-weg. Ik w-wil zijn kei-kei-zerin niet wor den!" „Heb geen zorg!" zei de aangesprokene gerust stellend. „Het is gedaan met zijn snode daden. ,Altus saltus finis est!" zoals de ouden riepen toen de hink- staploper Habbacus zijn enkel verzwikte. Ofwel: het is gedaan met zijn hoge sprongen!" Maar daar was Grab het helemaal niet mee eens. Hij had een aanloop ge nomen, en naderde nu met grote snelheid om de spreker te verpletteren. Joris stopte hem echter makkelijk met zijn uitgestrekte hand. „Geen ruw geweld waar dames bij zijn!" vermaande hij. „Dat past niet!" HA, HA'. DAT HEB IK ZOMAAR GEZE6DER WAS HELEMAAL i 6REEN GREPPEL! KIJKUIT. ER IS EEM TAK VOOR OPPASSEM, PAUL, HIER GREPPEL, JE MOET SPRINGEN DAT IS VAST OOK NIETWAAR.' f. BLIJF 66- WOON STAAN HUPPELEN! A\ rpiB "^s--2606-C Ansje van Brandenberg Winterreise", opus 89 van Franz Schu bert. De uitvoering berust bij de bari ton Bernard Kruysen, aan de vleugel begeleid door George van Renesse. Schuberj begon aan deze liederen in februari 1827, kort voor de dood van Beethoven. Hij schreef in die maand 14 liederen. De rest 10 liederen van de cyclus voltooide hij in de herfst van hetzelfde jaar. Schuberts vriend Jozef von Spaun schreef hierover: „Het staat voor mij vast, dat de opwinding waar in hij zijn schoonste liederen heeft geschreven, dat in het bijzonder zijn „Winterreise" mede oorzaak is ge weest van zijn vroege dood." En even eens over de liederen uit de Winter reise: „Feitelijk waren zij Schuberts zwanenzang". Nauwelijks een jaar la ter, op 19 november 1828, is Schubert overleden. Een groot aantal critici heeft ge schreven over het werk van de Vlaam se dichter Paul van Ostayen, een ge documenteerd boekwerk over het le ven en werken van Van Ostayen is echter tot op heden niet verschenen. Met enige spanning wordt dan ook uitgezien naar het levenswerk van drs. Gerrit Borgers, die al jaren do cumenten, brieven en ongepubliceerd werd verzamelt voor een proefschrift. Dit overigens zeer tot ongenoegen van de Vlaamse critici Henri-Floris Jespers en Paul de Vree, die zelf graag een dergelijk werk hadden samengesteld. Zij hebben met het hun ter beschik king staande materiaal thans ook een boekje geschreven over Van Ostayen. In hoeverre dit werk wetenschappe lijk verantwoord is, zal drs. Gerrit Borgers, voorzitter van het onlangs opgerichte Van Ostayen Genootschap om kwart over tien in het NCRV-pro- gramma „Literama" behandelen. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke pianomuziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuziek uit Australië. 8.00 Nws. 8.11 Gramm. muziek. 8.14 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Klassieke muziek. 9.35 Nws. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Moderne muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee- 14.00 Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 17.55 Marinierskapel. 18.20 Uitzending van de C.P.N. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht orkest. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Klassiek liederen. 20.30 De scheiding van Figaro, hoorspel 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk. 23.00 Contekst. 23.30 Liedjes. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm.muziek. 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klankbeeld over toerisme. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. 10 00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Klassieke en moderne muziek. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting, voor de landbouw. 12.39 Sport. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 De lichte muze belicht: De operette. 14.35 Moderne mu ziek. 15.00 Oog om oog, hoorspel. 15.36 Oude en klassieke liederen. 16.00 Nws. 16.02 Kerkorgelconcert. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandmuziek. 17.30 Lichte gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Liedjes. 18.50 Licht pianospel. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws. 19.35 Hersengymnastiek 20.00 Amusementsmuziek. 20.25 Cabaret 20.55 Nordring Galaconcert. 22.00 Muzi kaal klankbeeld. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal 22.55 Muziek van deze eeuw 23.55 Nws. HILVERSUM III 9 00 Nws. 9.02 Nederlandse Arties ten 10.00 Nws. 10.03 Klink-Klaar. 12.00 Nws. 12.03 Zorro voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Expr. 15.00 Nws. 15.03 Er- Jee Em-Drie. 16.00 Nws. 1603-18.00 Mix. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.muzek. 18.35 Tips voor het ver keer. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 taalwenken. 18.55 Gramm.mu ziek. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 19-45 Syndicale kroniek. 19.55 lichte muziek. 20.00 Concert. 21.30 Boekbe spreking. 21.45 Pianomuziek. 22.00 Nws. MAANDAG 18 MAART Nederland I 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Kenmerk. 19.31 Abbott en Costello, tv-film. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Eerste Man, tv-feuilleton. 20.50 De Brug, documentaire. 22.00 Café Chantant: Het Winkeltje. 22.30 Journaal. Nederland II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Vjoew, tienermagazine. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Peyton Place, tv-feuilleton. 20.45 Antigone, spel van Jean Anouilh. 22.30 Journaal. DINSDAG 19 MAART Nederland I 1Q.20 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.56 20.00 20.16 20.20 20.45 21.10 21.35 22.20 22.30 Schooltelevisie. Pipo de clown. Reclame. Journaal. Reclame. Koning Klant. Reclame. Journaal. Reclame. Achter het nieuws. Voordracht met muziek. De Lucy Show. Roemenië: Van landbouwstaat tot industriestaat (1), documen taire. Sextant. Journaal. Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 19.15 19.35 20.00 20.16 20.20 21.10 21.50 22.20 Pipo de clown. Reclame. Journaal. De Verrekijker. Van gewest tot gewest. Nucleaire Geneeskunde. Journaal. Reclame. De vrijersvoeten van James Winthrop, tv-feuilleton. Denk-Beeld: gesprek met prof. dr. F. Grewel, hoogleraar in de orthopedagogiek. Het geraamte van de Mammoet wet, gesprekken. Journaal. (GEEN SCHAT IS EEN y DA 7" 60UD HEEFT GEEN l MENSENLEVEN WAAF&. I SCHUU>. het was zun h*y^et6EfjMtSDAb!6S FOOT. VY.'MAARK ben et Nier ZO ZEKER VAN OF IK DIE MUNTEN NOb m l HEBBEN K SA NAAR BENEDEN EEN TOUW AAN WE KIST VASTMAKEN...HAAS HEM OP ACS KEEN RUK AAN IK HEB TE DOEN MET WE ARME DROM AA Ei WIENS DOOD ZE VEROORZAAKTEN. SAMLfcFP 10 Q O. 1090. Oma Fok had intussen aan boord van het goede schip Kokanje geen flauw idee, van wat zich in de boei onder het zee-oppervlak afspeelde. In de kom buis was zij druk bezig om het eten voor haar kleinzoon en diens vrienden gereed te maken, en daar had zij al haar aan dacht voor nodig. Tevreden zoemde zij een liedje uit lang- vervlogen jaren. Hier, achter het fornuis was zij in haar element. Haar wasje hing te wapperen, de deksels van de pannen klapperden en de aardappels waren al zover, dat zij gemakkelijk met een vork konden worden geprikt. „Even afgieten" prevelde oma en overboord ging het zoute water van de aardappels, zoals zij dat vroeger aan boord van andere schepen ook gewend was geweest. Maar toen was het zeewater nog zouten nu niet meer. Wat uit dat eenvoudige afgieten voort vloeide zou oma al heel snel merken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7