Grandioos Grieks solotoneel van Aspasia Papathanassiou IU Bonaparte Vietnamstuk van Peter Weiss vrij vervelend Fa. B. ENGELENBERG Geen extra hoog kleurenkijkgeld Te veel gekocht op afbetaling Krijgstucht en „HaarHem" Annelies Bouma, tussen chanson en cabaret Mengelberg op de radio zoekt Televisie - vanavond MET ^LEKKER VEEL KIP %gJP TER KE Radio-vrijdag Televisie-programma KENNISMAKING VAN W NU 1,39 (300 GRAM) DONDERDAG 21 MAART 1968 17 Alleen -. - LICHTGEWICHT zig-zag 325,- KUIPERS N.V. t i Groot Simon Koster UIM-DEUX-TROIS VOILA! KEIJZER TAPIJT EEN NYLON TAPIJT OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN „3-M" PLAKBAND Samen Pop Dè verrassing voor de boterham, de rijst, de aardappels en de pasteitjes. Alle huis moeders en kipliefhebbers opgelet! Iglo heeft een verrukkelijk nieuwtje: pittige kipperagout uit de diepvries. Vol met de lekkerste stukjes kip en smakelijke ingrediënten. Haal gauw een pakje! (Van onze toneelcriticus) AMSTERDAM. Onder de auspiciën van de Anne Frank-Stichting is de ver maarde Griekse actrice Aspasia Papa thanassiou woensdagavond in het Instituut voor de Tropen te Amsterdam opgetreden met haar programma solotoneel „Griekse vrouwengestalten". Het was de eerste avond van een tournée door Nederland die tot en met 5 april zal duren en die voorstellingen in Maastricht, Utrecht, Haarlem, Den Haag, Rotterdam en 's-Hertogenbosch omvat. De actrice, die vijf jaar geleden in ons land is opgetreden met het gezelschap van het Piraikon-Theater uit Athene, is deze keer alleen gekomen: een eenzame ballinge, verstoten door de dictatuur in Griekenland, maar die als zodanig toch de grootheid van haar tijdelijk verloren vaderland verkondigt door haar geniale vertolking van onvergankelijke Griekse vrouwenfiguren. Alleen, op een leeg toneel met een zwarte achterwand (Ton Lutz heeft daar regie-adviezen voor gegeven) speelt me vrouw Papathanassiou in de eerste helft van de avond vrijwel de hele titelrol van „Elektra" van Sofokles. Dat is mogelijk en volkomen aanvaardbaar gemaakt door de inleiding en de toelichtingen in het Nederlands, die op zeer verzorgde wijze worden gegeven door Hent van der Horst en waarmee de ontbrekende delen van de handeling met precies het vereiste mini mum aan woorden worden ingevuld. Men kan daardoor zonder veel moeite vergeten dat het de actrice aan tegenspelers ont breekt. Zij beheerst trouwens, met haar kleine gestalte die in haar creaties hoog boven zichzelf uit schijnt te groeien, het hele toneel zo volledig dat er bijna geen noodzaak lijkt te bestaan voor de aan wezigheid van anderen. Met een fabelachtige stemtechniek, een volmaakt esthetisch gebruik van de plas tische mogelijkheden van het lichaam, maar bovenal met een diep-aangrijpende inleving in de gevoelswereld van Elektra vertolkt zij die voortdurende wisseling van emoties van vernedering en haat tot rouw, liefde en vreugde waardoor deze figuur door de eeuwen heen zo be grijpelijk is gebleven. Het is de grote kunst van een begenadigde toneelspeel ster, dat zij in een taal die bijna nie mand in de zaal verstaat die gevoelens zo suggestief weet weer te geven dat wij er onweerstaanbaar door worden meege sleept en mee-ontroerd. De monologen uit „Antigone", die zij na de pauze vertolkte, waren van de zelfde meeslepende dramatische kracht, (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Minister Klompé (Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk werk) voelt niets voor een extra hoog kijkgeld voor kleurentelevisie. Bij de behandeling van haar begroting in de Eerste Kamer zei de minister gister middag, dat zo'n speciaal kijkgeld wei nig zou opbrengen, omdat er betrekkelijk weinig kleuren-ontvangers in gebruik zijn. Verder zouden administratie en controle voor zo'n bijzonder kijkgeld zeer veel kos ten met zich meebrengen. ADVERTENTIE een betrouwbare voor betaalbare prijs. De EFKU kost slechts compl. elektr in koffer NAAIMACHINEHANDEL Kleine Houtstraat 112. Tel. (023) - 1 11 42. Haarlem. (Van onze correspondent) UTRECHT. Een Utrechts echtpaar heeft zoveel op afbetaling gekocht dat het maandinkomen van de man niet toe reikend is om de schuld af te betalen. Dit bleek voor de Utrechtse politierech ter. bij wie wegens een winkeliefstal een 32-jarige huisvrouw terechtstond. Zij zei in moeilijkheden te zijn geko men doordat voor haar gezin te veel op afbetaling is gekocht. Onder andere een splinternieuwe auto. Haar man verdient per maand 500 gulden schoon en elke maand moet over 605 aan afbetalingen worden afgelost. Het gezin leeft van 200 per maand, die het krijgt van een kost ganger aan wie voor 55 gulden per week een kamer met pension is verhuurd. De politierechter vonniste 100, waar van 50 voorwaardelijk. De eis was 100 .S-S.4'- Ay-Mwr'-y-- - Aspasia Papathanassiou al waren ze minder representatief voor de tragedie als geheel. Maar mevrouw Papa- thanassiou's voordracht die de tekst van Sofokles, in het nieuw-Grieks overge zet, bijna als muziek deed klinken liet niets te raden over van wat haar be zielde bij het uitspreken van die trotse opstandige woorden aan het adres van de dictator Kreon: de eis tot erkenning van menselijke waardigheid en vrijheid. Die zelfde eis, maar nu in het kader van het twintigste-eeuwse Griekenland-, sprak ook uit de „Dodenklacht" van de hedendaagse dichter Iannis Ritsos, die al onder Meta- xos de dictatuur in zijn land bestreed. Het is de aangrijpende monoloog van een oude Griekse vrouw, wier zoon bij het neerslaan van een demonstratie van sta kers is doodgeschoten en wier aanvanke lijke smart en vertwijfeling tenslotte over gaan in gevoelens van solidariteit met de medestanders van haar zoon. Een tekst die wat al te duidelijke echo's bevat van de gebruikelijke kreten uit de jaren der tig, maar die door mevrouw Papathanas siou ook weer met zulke adembenemen de innerlijke spanning en met een zo fe nomenale gevoelsuitbeelding wordt weer gegeven dat dergelijke bezwaren niet meer meetellen. Aspasia Papathanassiou behoort onge twijfeld tot de zeer groten van de huidige Europese toneelspeelkunst. Wie in de ko mende twee weken gelegenheid krijgt, haar „Griekse vrouwengestalten" te zien (in Haarlem is dat op 28 maart), moet zich die kans niet laten ontgaan. ADVERTENTIE KAMERBREED^V^^ OTECHT P. STR. MTR. POSTBUS 39- HILVERSUM (Van onze correspondent) FRANKFORT. „Discussie over Viet nam", het nieuwe stuk van Peter Weiss, is gisteren in Frankfort in première ge gaan. De première zou er een van dertien in het dozijn zijn geweest, als enkele jon gere supporters van de schrijver niet na de voorstelling hadden gepoogd de smaak van middelmatigheid weg te nemen door een „spontane", maar even middelmatige discussie op het toneel. Weiss nieuwe stuk is typisch geschre ven voor een sterk ensemble zonder uit blinkers. Er zijn geen scènes waarin een groot acteur zich fijn kan uitleven in zijn rol. Weiss heeft principieel afgezien van psychologische uitdieping. De spelers moeten in zeer korte rollen een reeks figuren uit de geschiedenis tot leven bren gen. Die geschiedenis omvat de periode tussen de mytische voortijd in Vietnam tot heden. „Discussie" omvat de ononderbroken strijd, die het Vietnamese volk van ouds her tegen onderdrukkers heeft gevoerd, uit China, uit het eigen land, uit het ko loniale Europa en nu uit Amerika. Het Frankforter Toneelensemble had voor deze voorstelling in regie van Harry Buckwitz vooral de jongere garde ingezet. Hoewel zij zich inspanden, schoten zij nogal eens te kort in spreektechniek, waardoor het ritme van Weiss' proza te weinig overkwam en nuances verloren gingen. Van de voorstelling als geheel ging een zekere monotonie uit, daardoor maakte de door Weiss gewenste spanning plaats voor verveling. Bijzonder goed was de muziek van Pe ter Schat. Hij geeft slechts enkele accen ten om het gesprokene te ondersteunen. Geen moment heeft Schat geprobeerd de boventoon te voeren, steeds in zijn mu ziek terughoudend, geïntegreerd in de tekst van de „Discussie". Het ensemble in Frankfort heeft bin nen de grenzen van zijn mogelijkheden gedaan wat het kon. Zijn beperkingen zijn er echter niet alleen debet aan, dat deze première van „Vietnam-discussie" een onbevredigende indruk achterlaat. Het staik is te statisch, het onophoudelijk ge- demonstreer vermoeit de toeschouwer. ADVERTENTIE Doolstraat 59 - Haarlem - Tel. 15752 HILVERSUM. Vanavond op Ne derland één de documentaire over de krijgstucht. Op het tweede net, afge zien van de liedjes van Annelies, het gevarieerde „HaarHem". De KRO begint het avondprogram ma op het eerste net met een afleve ring van de serie „Zonder Tralies" over het leven in een klooster. De non netjes „krijgen" een baby van een jong moedertje, dat is weggelopen uit een inrichting en dat zelf niet voor haar kindje kan zorgen. Ze laat het achter in de kloostergemeenschap, nadat ze zelf de benen heeft genomen uit angst weer naar het tehuis te moeten. Na het jour naal van acht uur het gisteren be sproken programma van de Brand- puntploeg over de krijgstucht. De ma kers vragen zich af of de Nederlandse militair niet leeft onder een verouderd keurslijf. Is de militaire tucht wel aangepast aan de moderne tijd? Is er wel zoveel plaats voor het individu als de moderne mens vraagt? Minister Den Toom heeft wijzigingen aangekon digd, maar moet er niet meer gedaan worden? Vijftig minuten vervolgens beelden uit Engeland. De BBC maakt in Ox ford een reportage van de finale van le Euro-fashion competitie. In ver- cheidene landen organiseerden da- nesbladen voorronden van deze wed- itrijd voor amateurs in het ontwerpen ran dag-, strand- en avondkleding. Dok een aantal Nederlandse jongeda- nes deed mee aan de wedstrijd en een Irietal van hen drong door tot de fina- e, die in Oxford wordt gehouden. De ivond wordt besloten met een uitzen ding van Brandpunt. Pipo, de reclame, het journaal, van Gewest tot Gewest en Mensen in de Sport vullen samen met Openbaar kunstbezit (een uitzending over Door- dghtkunde in de serie gewijd aan het nterieurschilderij) het vooravondpro gramma. Na het nieuws van acht uur VARA's „Haar-Hem" met twee „items" in de eerste plaats de tweede afleve ring van Trend '68 met adviezen van Rolf Leeser en commentaar van Jean ne Roos en verder „Vrouwtje Versie ren" met Marijke Messie, Erna van Mondfrans, Anneke Schat en Hans van der Heyden. Dan Coronation Street en het VARA-programma wordt besloten met de „Liedjes van Annelies". „Ken- merk-Laat" is vanavond voornamelijk gewijd aan de actie „Kom over de Brug". (Van onze rtv-medewerkster) DEN HAAG. „Kind, je zingt wel aardig, ik kan alleen niet verstaan wat je allemaal zegt"! Dat waren de wel komstwoorden van Corrie Vonk, uit gesproken tegen een klein nieuwko- mertje in het vak: Annelies Bouma. Annelies, die op de HBS al wat aan cabaret deed, wilde namelijk, net als haar oudere zuster Maya, in het ABC- cabaret van Wim Kan komen. Het lukte allemaal. Intussen zijn we tien jaar verder. Annelies Bouma, ge trouwd en moeder van twee zoontjes, zingt nog steeds. En wat die verstaan baarheid betreft we kunnen u ge ruststellen dat is dik in orde. Trou wens, u kunt zich van een en ander vanavond zelf overtuigen: dan zingt zij in twintig minuten acht liedjes. De muziek ervan is gemaakt door haar echtgenoot Peter Nieuwerf, de teksten zijn van Tony van Verre. „Tja, het is lang geleden dat ik voor het laatst op de tv ben geweest. Daar zit een kind tussen. Maar afgezien daarvan: ik hoef niet zo vaak op het scherm te verschijnen. Trouwens, het soort liedjes dat ik zing, is eigenlijk niet geschikt om iedere week te ho ren." Meer dan tien jaar zit Annelies in het vak vijf jaar bij Wim Kan, een tijdje bij Frans en Fiet Koster, in „Randfiguren" van Ernst van Altena en het radioprogramma „Waar de wijs jes zijn". „Wat gaat de tijd toch hard", mij mert Annelies in haar Haagse flat. Ze werkt de laatste tijd veel met haar man samen melodieën bedenken, I fijn veel spanning en gekibbel over en I weer, altijd werken op het laatste mo- i ment, maar steeds heel pleizerig. „Ik zing donderdagavond het pro- Annelies Bouma Nederland II, tien over half tien). gramma is overigens al in september van het vorig jaar opgenomen al leen puur Nederlandse liedjes, geen vertalingen dus. Hoe je die liedjes moet noemen, weet ik eigenlijk niet. Het zijn geen echte chansons, het is geen cabaret, het zit er zo'n beetje tus sen in. Een eigen stijltje is het, dat heb ik langzamerhand wel gevonden." Ze is volgens eigen zeggen een groot muziekminnares. „Ik hou niet zozeer van mooie zachte intellectuele mu ziek, vooral van „soul" en „pop". Ik ben er wild op. Vooral in de „pop" gebeurt zo ontzettend veel. Natuurlijk houd ik van de Beatles, ik vind ze ge weldig, maar er is nog zo ongelofelijk veel meer te beleven." „Bepaalde klassieken en de impres sionisten zijn bij mij ook favoriet. En dan de modernen een hoofdstuk apart. Zo'n jongen als Peter Schat bij voorbeeld, die vind ik iets geweldigs. Die vindt een nieuw geluid, een nieuw soort instrument uit en gaat er meteen een symfonie om heen bouwen. Het jammere is alleen, dat er aan een man als Schat aan alle kanten getrokken wordt en dat hij daardoor nooit in de positie komt dat hij juist getaxeerd wordt: of ze zitten erboven, of eronder met hun waardering. Dat is het nadeel van een klein land met in verhouding weinig talentvolle mensen." Wat vindt ze van de Nederlandse licht-muziekwereld? „Er gebeuren op het ogenblik veel leuke dingen, er wordt veel gezongen. Herman van Veen vind ik een geweldi ge jongen. Het Leids Zoldercabaret, dat vind ik ook goed. Nog een paar na men? Liesbeth List, Rikkert Zuider- veld, Gerard Cox maar die jongen moet nu eindelijk eens zichzelf wor den. Ramses Shaffy die moet weer eens iets goeds maken. En Jasperina de Jong, een geweldig talent." Josef Willem Mengelberg, op 28 maart 1871 in Utrecht geboren, stierf bijna tachtig jaar nadien, op 21 maart 1951 in het Zwitserse Zuort. Op zijn geboortedag eert de AVRO deze grote orkestleider door het uitzenden van opnamen uit haar historisch archief. Deze zijn destijds opgenomen door Marius van Overeem, die toen geluids technicus in dienst van de AVRO was. Tien jaar geleden werden deze op namen van het Concertgebouw Orkest onder leiding van Willem Mengelberg door Philips „verdoekt" op een lang speelplaat. Uitgevoerd worden de ouverture „Die Zauberharfe" van Franz Schubert en de symfonie nr. 4 in G gr. t. van Gustav Mahler, van wie Mengelberg een vriend en bewonderaar was. De soliste in dit werk is de sopraan Jo Vincent. AVRO-Radio, donderdag 28 maart van 13.30 tot 14.40 uur via Hilversum II. ADVERTENTIE kipperagout HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke gramm. muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie ken. 12.00 Van twaalf tot twee. 14.05 Schoolradio. 14.30 Musiesta. 15.00 Klas sieke muziek. 15.30 Voor oudere luiste raars. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.07 Lichte muziek. 16.30 Boem. 17.15 Jazz. 17.30 Sport. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Kerkorgelconcert. 18.25 Liefdadig heidsoproep. 18.30 Nws. 18.46 Actuali teiten. 19.00 T(w)ienerama. 19.40 We reldpanorama. 19.50 Uit. 20.59 Een bordje langs de weg, hoorspel. 22.00 Jazz a go go. 22.30 Nws. 22.40 AU in. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Licht gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgen wijding. 9.00 Operamuziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Berus. 12.00 Blik op de wereld. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: voor de landbouw. 12.39 Lichte gramm. muziek. 12.49 Praatje. 13.00 Nws. 13.11 Actuali teiten. 13.30 Klassieke orkestwerken. 14.10 Semi-klassieke pianomuziek. 14.20 Wikken en wegen. Levensbeschouwing. 15.15 Lichte gramm. muziek. 15.50 Het culturele staartje van de Mammoet, le zing. 16.00 Nws. 16.02 Thuis. 16.30 Voor de kinderen. 16.45 Hedendaagse mu ziek. 17.40 Informatie. 18.00 Nws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzending van het GPV. 18.30 Hee, een programma voor onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo neder- landse jazz. 19.20 West-Duitsland en zijn intellectuelen, lezing. 19.30 Nws. 19.35 Criterium. 20.00 Muzikale le zing. 20.45 Sexegese: reacties op het gesprek van de NVSH en PSVG dat op 8 maart werd uitgezonden. 21.00 Klas sieke muziek. 22.40 Nws. 22.50 Actuali teiten. 23.00 Licht platenprogramma, HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogram ma. 11.00 Nws. 11.03 Licht gevarieerd platenprogramma. 12.00 Nws. 12.02 Agent 000. 13.00 Nws. 13.02 Programma met Hans Kemna. 13.30 Help. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Nwe gramm. platen. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Operette 17.00 Nws. 17.02 Sport. 17.05-18.00 Ge varieerd platenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gramm. muziek. 12.05 Landbouwrubriek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Volksmuziek. 17.45 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Pianomuziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Lichte mu ziek. 18.45 Sp. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Echo's uit de natuur, 20.00 Volksmuziek. 20.30 Amusements programma 22.00 Nws. 22.15 Dansmu ziek. 23.40 Nws. DONDERDAG 21 MAART Nederland I 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.56 20.00 20.16 20.20 21.05 21.55 22.40 NTS: Pipo de clown. Reclame. Journaal. Reclame. KRO: De baby, tv-feuilleton. Reclame. NTS: Journaal. Reclame. KRO: Krijgstucht: verouderd keurslijf voor de Nederlandse militair? Documentaire. Eurovisie: Euro Fashion. KRO: Brandpunt. NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Mensen in de sport. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.50 Coronation Street. 21.15 HaarHem. 21.40 Liedjes. 22.00 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk. 22.30 NTS: Journaal. VRIJDAG 22 MAART Nederland I 10.20 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 NCRV: Pick Up. 19.50 Kom over de Brug. 19.56 Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 De Gevangene, tv-feuilleton. 21.35 Farce Majeure. 21.55 Documentaire over de toekomst van Europa. 22.40 NTS: Journaal. 22.45 CVK/IKOR/NCRVKom over de Brug. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de clown. 18.56 Reclame. I 19.00 Journaal. I 19.03 Weekjournaal voor slecht horenden. 19.25 Tips voor het vrije weekend, j 20.00 Journaal, j 20.16 Reclame. j 20.20 AVRO: Zes critici op zoek naar een schrijver, gesprekken. 20.55 Peyton Place. 21.45 AVRO's Televizier. 22.20 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 17