Expositie met fantastisch
realisme als hoofdschotel
Ongelooflijk geluk
voor bestuurder
„20 IN DE
VISHAL"
De Raiffeisenbank is
goed voor uw geld...
Uw spaargeld
bijvoorbeeld. jy
S RAIFFEISENBANK
Auto onder trein in Haarlem
VCIJ met twee
teams in hoogste
afdelingsklasse
White Stars in
bekerfinale
IJmuiden
R. Beens tijdelijk
ontvanger Velsen
Beverwijk
Redders hadden uur
werk om hem te
bevrijden
Heemskerk
Studenten geven
oordeel over
hoogleraren
Man overleden
na val in
Nieuwe Gracht
Verzending zeepost
DONDERDAG 21 MAART 1968
7
Plastieken
Hein Steehouwer
Stadsschouwburg
City
Kennemer theater
Luxor
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM - „Ongelooflijk", con
stateerden woensdagmiddag op het
station in Haarlem tientallen mensen
met een zucht van verlichting toen
de 43-jarige machinist de heer Z.
Buurkes uit Haarlem vrijwel onge-
Marquette theater
deerd uit het wrak van zijn auto was
gehaald nadat deze vijftien meter
door een trein was meegesleurd. Een
locomotief en een wagon van een
posttrein waren over de auto gereden.
Het achterdeel van de auto zat onder
de trein geklemd, en was geheel ver
pletterd. Het voorste deel, waarin
zich de bestuurder bevond, was tot
een totaal verwrongen massa staal en
blik gemangeld. Een der voorwielen
was een halve meter in de keiharde
grond geperst.
HAARLEM Twintig kunstenaars uit Haarlem en omgeving exposeren
thans in de Vishal. Merendeels zijn het leden van de groepen De rode stip
en X 65, aangevuld met enkele gasten. Het is een vrij willekeurige groep
van georganiseerde en „loslopende" kunstenaars. De tentoonstelling is er
niet minder om, integendeel. Als geheel ziet de expositie er eigentijdser
uit dan in lange tijd met een groepstentoonstelling in Haarlem het geval
is geweest. Hiermee bedoel ik niet, dat in het algemeen deze kunstenaars
„moderner" werken, want zulks heeft met kwaliteit niets te maken. Wel,
dat een vrij groot aantal van hen zeer bewust naar eigen wegen zoekt en
naar een zo persoonlijk mogelijke expressie.
ADVERTENTIE
Er zijn vele spaarvormen.
De Raiffeisenbank kent ze
allemaal. Inclusief
de beste spaarvorm voor u. Sparen is onze specialiteit.
Daarom sparen ruim twee miljoen mensen bij onze bank.
SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN
Beverwijk Groenelaan 52
President Kennedyplein 4
Europaplein 22
Velsen-Noord Wijkerstraatweg 204
Wijk aan Zee Verlengde Voorstraat 12
Heemskerk Raadhuisplein 6
IJmuiden Kennemerlaan 57
Canopusplein 1
Driehuis Driehuizerkerkweg 89
Opvallend is onder de jongeren de groei
naar het fantastische realisme, onder
welke noemer ik de stijlen wil samen
vatten die een schijnwereld uitbeelden als
of die werkelijkheid is. Met andere woor
den het samenvoegen van werkelijkheids
fragmenten tot een onwerkelijke voorstel
ling. Zo'n stijl kan variëren van realisme
met een bijzondere gevoelsspanning ge
laden, tot aan het volstrekte surrealisme
toe.
Om bij dat laatste te beginnen. Bart
Holt heeft mij al eens eerder in verba
zing gebracht met uitstekend surrealis
tisch werk in de „klassieke" opvatting.
Hij schildert soms nog zo, maar ander
zijds komt er een vernieuwing in zijn
werk. Het blijft surrealistisch, maar het
(Van onze volleybalmedewerker)
HAARLEM Door een puntenverdeling
tegen rivaal DSS heeft de reserveploeg
van VCIJ gisteravond in de Kennemer
sporthal het kampioenschap van de twee
de klasse heren behaald. De IJmuidena-
ren hebben nu recht op een plaats in de
hoogste afdelingsklasse, waar het eerste
team vanuit de overgangsklasse juist is
teruggekeerd.
Voor het kampioenschap van de afde
ling is bij de heren de „nek aan nek race"
van OVRA en Alliance weer ingezet. Na
een langdurige stilstand ontmoette OVRA
de Haarlemse politiesportvereniging en
won met 3-1, terwijl Alliance het team van
Gios geen set gunde; 3-0.
Het overgangsklasse team van die
Raeckse verloor van het hoofdstedelijke
St. Martinus met 1-3, doch had al geen
uitzicht meer op het behoud van een
plaats in de overgangsklasse.
Bij de dames heeft Gios ten koste van
het reserveteam van Vesmia 2 de strijd
om het kampioenschap met het eerste
team van Vesmia voortgezet. Fel wordt
er in de tweede klasse gestreden om het
kampioenschap waarbij zijn betrokken;
de Blinkert, DSS en Alliance 2. De Blin-
kert verspeelde een kostbaar punt in
Zandvoort aan OSS, maar DSS maakte
tegen die Raeckse 4 geen fout.
De uitslagen van gisteravond luidden;
Heren; OVRA PSVH 3-1, VCIJ 2
DSS 2-2, de Blinkert PSCB 0-3,
Triumph HVS 4 1-3, HSVC FES 2-2,
die Raeckse St. Martinus 1-3, Alliance
Gios 3-0.
Dames; die Raeckse 3 VCIJ 3-0,
OVRA FES 3-0, Alliance'22 Sloter-
meer 1-3, DSS die Raeckse 4 3-0,
Serve JBS 2 1-3, OVRA 2 FES 2
3-1, Gios Vesmia 2 3-0, WIK-Gios 3
0-3. Gios 4 de Blinkert 2 3-1, HBC 2
DSS 3 0-3, JBS HVS 2 1-3.
(Van onze basketbalmedewerker)
AMSTERDAM. De dames van White
Stars hebben zich wederom als echte
„cupfighters" ontpopt. In de halve finale
van de basketbalbeker klopten zij, in
Amsterdam nummer drie van de rang
lijst Herly met 48-52. Blue Stars won vol
gens verwachting in Oud-Beyerland van
BOB met 26-76. De finale zal dus gaan
tussen de „witte" en „blauwe" sterren.
In de Kennemersporthal vindt op vrij
dag- en zaterdagavond het volgende bas
ketbalprogramma plaats:
Vrijdagavond: 7.15 uur: Dames 2B:
ETO 2Typhoons 2; Spetters 4HOC 3;
Heren 2A: ETO 2Haarlem Cardinals 2;
Heren 2B: Exercitia 3Antilopen 3.
8.15 uur: Dames 2A: Sea DevilsWhite
Stars 3; Dames 2B: Spetters 3Exercitia
2; ExeptionAkrides 2; Heren 2A: Anti
lopen 2Flamingo's 3. 9.15 uur: Dames
2A: ETOSpetters 2; Heren 2A: Akri
des 2-White Stars 2; Heren 2C: ETO 4
HOC 3. Zaterdagavond: 7.30 uur: Heren
rayonklasse: TyphoonsSlotermeer;
Haarlem CardinalsAlbino's; Heren 1:
Akrides White Stars; Heren 2A: HOC 2
Typhoons 3.
8.45 uur: Heren rayonklasse: Antilo
penHOC; Heren 1: SchotenTyphoons
2; ETOExercitia 2; Heren 2B: Haarlem
Cardinals 3Typhoons 4.
wordt eigentijdser. Hij laat invloeden toe
uit de richting van de popart en derge
lijke. Het blijkt uitstekend te kunnen,
want zijn werk blijft er niet minder per
soonlijk om. Het is jammer dat dit werk
niet veel vaker te zien is.
Saul Belem is in zijn tekeningen wat
meer naturalistisch geworden dan ik
vroeger wel eens van hem zag. Zijn „The
gate of Eden" spreekt mij sterker aan.
Het is een heel eigen fantastische stijl.
André Gouw is volop surrealistisch met
reminiscenties aan Yves Tanguy. Hij
werkt bijna monochroom en daardoor ook
monotoon. Meer kleur zou het werk veel
interessanter maken.
Dat laatste is gelukkig begrepen door
Berend Pasman, die zich in zijn laatste
werk tot fellere kleuren heeft gewend om
zijn surreële boodschap over te dragen.
Ook in andere opzichten is zijn werk veel
beter geworden. Zijn „programma" is
vrij eenvoudig. Hij plaatst wiskundige
figuren tegen een achtergrond van plane
taire oppervlakten en bereikt daarmee
soms een sterke spanning.
De wereld van Michel van Overbeeke
is wel fantastisch, maar behoort in deze
zin niet tot het surreële omdat ze een
andere gevoelsspanning heeft. Tot nu toe
kende ik zijn speelse fantasieën alleen
maar uit grafisch werk, maar hier blijkt
hij ook een uitstekend schilder te zijn in
een stijl, die bij zijn grafiek volkomen
aansluit. Zijn werk is sterk poëtisch met
een speelse inslag, maar met achtergron
den szie zijn titels) die hij aan het oosterse
denken ontleent.
Fantastisch realist, maar met de na
druk op realistisch is Gerrit van Dijk, die
heftige spanningen oproept in een stijl,
waarin vele elementen zijn verwerkt tot
een heel persoonlijke expressieve uiting.
Zijn grafiek in de Vishal acht ik heel ge
slaagd. In zijn enige olieverf haalt hij niet
helemaal het peil van vorig werk. Hij
zoekt daar in zijn kleur naar nieuwe
wegen, die hij wel zal vinden.
Fantastisch expressief is ook Piet
ZwaansWijk in zijn etsen. Dit werk is qua
inhoud veel humaner dan zijn oorlogspro
testen van enige maanden terug. Hij heeft
veel aan kleur gewonnen en zijn stijl is
nog altijd heel persoonlijk en heel sterk.
Qua stijl en expressie staat Ruud Cor-
nelisse zo'n beetje tussen twee laatstge
noemden in. Zijn opzet is veel eenvoudi
ger, daardoor ook direct aansprekend en
aan uitdrukkingskracht heeft hij na
enige jaren zoeken in verschillende rich
tingen veel gewonnen.
Rob Clous heeft hier onder meer een
paar heel grote etsen, die bewondering
afdwingen. Hij groeit gestatig door
naar een grootsere conceptie in een nu wel
helemaal gesettelde stijl. Zijn „Ruimte
vaart" is een vondst: een kerktoren in de
vorm van een raket die naar de hemel
wordt geschoten, een ruimtevaart in
tweeërlei zin
Ger Daniëls is een hoofdstuk apart. Je
zou hem nieuw-figuratief kunnen noemen,
als er ook geen reminiscenties waren aan
de Boeren-Breughel enerzijds en het
naïeve schilderen anderzijds. Ik geloof
dat Daniëls een veel breder bekendheid
zou moeten genieten. Zijn werk is bijzon
der oorspronkelijk en binnen zijn stijl
blijkt hij alle kanten op te kunnen.
Karei Slingervoet valt geheel „buiten
de tijd". Hij inspireert zich sterk op de
primitieve kunst van natuurvolkeren, zon
der echter tot navolging te vervallen. De
vormgeving doet daar wel aan denken, de
technische verwerking, waarin hij uitste
kend met structuren werkt, geeft dit werk
een heel eigen uiterlijk.
Corrie Wortel werkt non-figuratief en
drukt daar poëtische of romantische ge
voelens in uit, waardoor het werk toch
inleefbaar wordt, zoals bijvoorbeeld in het
goede „Rood sprookje".
Jenny Kramer hanteerd een somber-ex
pressieve stijl in haar tekeningen die
soms tegen het surrealisme aanleunt en
dan een sterke indruk achterlaat. Zij
schildert een wereld, die om verlossing
schreeuwt en waaruit toch alle geluid is
geweken.
Mieke van Dijk maakt zich meer en
meer los van het naturalisme in een stijl,
die een hang naar het visionaire verraadt
Als haar werk wint aan vormkracht en
kleurgevoeligheid kan zij op deze weg
voortgaande tot een poëtische stijl komen.
Van Schoutens zijn er goede tekeningen
in een Amerikaans beïnvloede stijl.
Een ontdekking is Thomas Attridge, een
jonge Amerikaan met bronzen in een
aparte stijl. „Meerpalen" lijken het vaak
te zijn, althans wat de grondvorm be
treft. Met die grondvorm gaat hij dan
Een blik in de Vishal. Op de voor
grond de plastieken van Thomas
Attridge.
aan het werk tot er abstracties ontstaan
die een geheel eigen zeggingskracht heb
ben. Ook is er werk van hem dat te
sterk op Arp is geïnspireerd.
Fred Benjamins blijkt een heel soepel
talent te zijn, die zowel non-figuratief in
koper werkt (vaak aangezet met kleur),
maar die ook hout gebruikt of beschil
derd schroot. Door hun grote vormkracht
bevallen zijn kleine plastieken mij nog
het best.
Een beeld van Janneke Ducro, een
engel, is eerder in deze kolommen be
sproken. Er is nu nog een tweede groot
beeld, een ontwerp in gips voor een
„Fenix". Het is volkomen voortgevloeid
uit haar stijl van de laatste jaren en is
daardoor een geslaagd semi-abstract
„teken" geworden.
Liesbeth Sayers is er met een nogal
schools portret, maar ook met experimen
tele vormen in de ontwerpen voor een
paar speelplastieken. Dat nieuwe werk is
nog te prematuur om nu al een defini
tief oordeel te kunnen vellen.
Er is ook potterie en wel van Anke Blan
kevoort, die heel speels blijkt te werken,
vooral in haar dierfantasieën, die een
eigen stijl hebben. Met haar vazen, die
vaak minaret-achtige vormen hebben is
dat ook zo. Het is beminnelijk werk.
DE OMVANGRIJKE en groots op
gezette film „De nacht der gene
raals", die tot en met zondag in dit
theater zal worden vertoond, speelt
zich af over een periode van ongeveer
twintig jaar en begint in 1942 in het
bezette Warschau. Een gruwelijke
lustmoord op een prostituée brengt
daar, temidden van alle oorlogsellen
de Omar Shariff als Duitse majoor in
actie, als hij met het opsporen van de
moordenaar wordt belast. Bij zijn
eerste onderzoekingen blijkt al dui
delijk dat alleen een Duitse generaal
de dader kan zijn en deze ontdekking
beperkt het aantal verdachten voor
lopig tot drie. De gehele oorlog door
volgt de hardnekkige majoor een be
paald spoor, maar net als hij in Parijs
wil toeslaan wordt hij door zijn
tegenstander, generaal Tanz (Peter
O'Toole) geliquideerd. Een Franse
politie-inspecteur zet het onderzoek
dan voort en hij is het die vele jaren
later, tijdens een reünie van oud-
strijders in Neurenberg, de schuldige
dan weliswaar niet arresteert, maar
in ieder geval toch tot zelfmoord
drijft.
HET IS EEN VRIJ fantastisch verhaal
geworden, met drie lustmoorden op drie
verschillende plaatsen: Warschau, Parijs
en Hamburg en een dader, die zich dank
zij het optreden van Peter O'Toole, on
middellijk van de andere verdachten on
derscheidt. In de rolbezetting komen,
naast de reeds genoemde acteurs nog
voor Donald Pleasance, als een eveneens
verdachte generaal, Tom Courtenay als
een ondergeschikte due bij de Parijse
moord betrokken raakt en Philippe Noiret
in een excellent rolletje van de Franse
inspecteur, die het onderzoek van ,1e ver
moorde Omar overneemt.
DE BEKENDE Nederlandse kinderfilm
„Sjors van de rebellenclub" wordt hier
in de matinee van zondag weer eens ver
toond, zodat de jeugd met de denderende
avonturen van de populaire Sjors en
Sjimmie een allerplezierigste middag kan
worden gegarandeerd.
DE VRAAG WELKE in de titel van de
Amerikaanse film „Wat deed jij nou in de
oorlog, pappie?" wordt gesteld, zou wel
licht pijnlijk kunnen zijn in Europese
verhoudingen, omdat in de destijds be
zette gebieden het informeren naar een
oorlogsverleden misschien tot onaange
name onthullingen omtrent collaboratie
of nog erger zou kunnen leiden. In Ame
rika houdt deze vraag hoogstens enige
argwaan in tegen de vele heldenverhalen,
die uit de tweede wereldoorlog zijn over
gebleven.
(Van een verslaggever)
VELSEN Het college van burge
meester en wethouders heeft in de ge
meenteraad voorgesteld om met ingang
van 1 mei de heer R. Beens te benoemen
tot ontvanger van Velsen. De benoeming
is tijdelijk.
De heer R. Beens is administrateur,
chef van de tweede afdeling der gemeen
tesecretarie.
Vorig jaar zijn de bepalingen van de
gemeentewet met betrekking tot de ont
vanger gewijzigd. De kern van de wijzi
ging is, dat de raad de bevoegdheid heeft
gekregen regelen te stellen voor de finan
ciële administratie en het kasbeheer,
waarbij wordt afgeweken van de voor
schriften betreffende het ontvangerschap
en de inrichting van de boekhouding.
Het college heeft zich nog geen oordeel
gevormd over de definitieve organisatie
vorm voor de financiële administratie.
Het acht het doen van een keuze thans
inopportuun, nu rekening dient te worden
gehouden met de mogelijkheid van een ge
wijzigde bestuurlijke indeling in het
IJmondgebied, die het bestuur van de
nieuwe gemeente wellicht andere moge
lijkheden zou bieden.
IN DEZE FILM worden echter de le
gendes over dapperheid en uithoudings
vermogen slechts ondergraven met een
kluchtig verhaal over de operette-achtige
verovering van een Italiaans dorpje, wel
ke zo vlot en vriendschappelijk verloopt,
dat later allerlei trucs moeten worden
aangewend om het hoofdkwartier van de
ernst van de strijd te overtuigen. Blake
Edwards heeft er als regisseur en pro-
duktieleider een dolkluchtig verhaal van
gemaakt, dat bij ons het sterke vermoe
den deed rijzen dat over tien of vijftien
jaar ook nog wel eens een komische film
over Vietnam zal worden gemaakt. Deze
vragen worden hier tot en met zondag
gesteld.
HET WEEKPROGRAMMA van dit
theater bestaat verder uit de thriller
„Slachting in Chicago", een realistisch
verhaal over de beruchte Al Capone en
zijnbende (van maandag tot en met
woensdag), de western „Furie der Apa
chen" (voor de matinee van zondag) en
„Zij waren naakt en moesten sterven",
een bloedige historie over moordenaars
en naaktmodellen, dit alles voor de spe
ciale voorstelling op donderdagavond.
CECIL B. DE MILE'S bijbels filmepos
„De Tien Geboden" is thans na jaren
aan een tweede zegetocht door de Neder
landse bioscooptheaters begonnen en
wordt aldus tot en met woensdag ook
weer in Beverwijk vertoond. Men her
innert zich wellicht dat deze uitzonderlijk
lange film de spectaculaire historie van
Mozes behandelt, zodat hij onder meer de
exodus van het joodse volk omvat, de tien
plagen van Egypte en de wonderbaarlijke
tocht door de Roode Zee. Alles op waar
lijk indrukwekkende wijze in technicolor
verfilmd, met een even uitzonderlijke
rolbezetting. Deze wordt aangevoerd door
Charlton Heston als Mozes en Yul Bryn-
ner in de rol van de Egyptische prins
Ramses, die later pharao zal worden.
Voorts speelt Anne Baxter een verleide
lijke prinses Nefretiri, portretteert Ed
ward G. Robinson de slavendrijver Da-
than en ziet men Yvonne de Carlo als
Sephora, Mozes' vrouw. Elk woord van
aanbeveling lijkt ons voor deze majes
tueuze film verder overbodig.
KUNGSLEDEN IS EEN beroemde weg
door de bergen van Noord-Zweden en
zijn rol is in de film „Zomernachten in
Zweden" zo belangrijk, dat de oorspron
kelijke titel hiervan simpelweg .Kungs-
leden" luidt. Langs deze weg gaat de
hoofdpersoon van het verhaal als op een
soort bedevaart naar zijn jeugd. Want
tien jaar geleden heeft hij met het rr.eisje
Leni diezelfde tocht gemaakt en in zijn
herinnering laat hij deze gelukkige da
gen herleven van jeugdige liefde en over
moed, die echter zo dramatisch zijn ge
ëindigd.
ER KOMT DAN EEN onverwachte
wending in deze lichtelijk melancholieke
combinatie tussen actualiteit en in flash
backs weergegeven herinneringen, door
dat de sentimentele reiziger onderweg
zijn grote jeugdliefde terugvindt, echter
dood en misschien wel vermoord. Het
verhaal krijgt dan plotseling ook het ef
fect van een thriller mee en de vraag, of
een vreemdeling die hij ontmoet de
moordenaar is, of de verliefde pelgrim
zelf, voegt hier nog een extra pretentieus
aspect aan toe.
VANDAAR DAT er met deze film van
Gunnar Höglund van een opvallend de
buut kan worden gesproken, mede door
dat de regisseur erin is geslaagd de kij
ker voortdurend bezig te houden. Bo
vendien speelt de fraaie kleurenfilm zich
af temidden van het indrukwekkende
Zweedse landschap. Door dit alles be
tekent „Kungsleden" van zondag tot en
met woensdag een voortreffelijk onder
deel van het weekprogramma.
DIT VERMELDT voor tot en met za
terdag reeds de al enige jaren oude, maar
daarom niet minder boeiende oorlogsfilm
„Helden zonder glorie", bewerkt naar
Norman Mailers beroemde roman „The
naked and the dead". Terecht wordt dit
verhaal aangekondigd als een kolossale
oorlogsfilm in kleuren, vol spanning, actie
en realisme. Zondagmiddag zal er in Lu
xor evenmin gebrek aan sensatie zijn,
hier staat immers de reputatie voor borg
van de onversaagde Eddie Constantine.
Ditmaal speelt hij de titelheld in „Nick
Carter keer terug".
MET DE FILM „Het meisje Areane" is
wellicht een nieuwe waarschuwing be
doeld voor meisjes, die ervan dromen een
beroemde danseres te worden, doch daar
bij afzakken naar de eenvoudige strip
tease. Na een teleurstellende ervaring
bij het echte ballet, ziet het publiek aldus
ook Areane in contact komen met de
eigenaar van een druk bezochte nacht
club, die haar voor een strip-tease num
mer engageert. Het meisje heeft hiermee
zoveel succes dat zij de aandacht trekt
van playboy Jean Loup, die haar prompt
to tzijn maitresse weet te maken. Maar
Areane moet al spoedig tot de conclusie
komen dat alleen naakt niet gelukkig
maakt en eenmaal door haar minnaar
verlaten is zij opnieuw genoodzaakt een
toevlucht tot de dans te zoeken. Inmid
dels heeft regisseur Pointrenaud een
dankbaar gebruik gemaakt van de gele
genheid het bioscooppubliek een kijkje te
gunnen achter de schermen van het Pa
rijse nacht- en uitgaansleven, zodat men
hierbij weer voor het spreekwoordelijke
dubbeltje op de eerste rang kan plaats
nemen.
HIERVOOR HEEFT het publiek zondag
en dinsdagavond de gelegenheid, nadat
zaterdagavond en zondagmiddag de sen
satiefilm „Flint vecht met vrouwen"
reeds werd vertoond. Bij dit alles kan op
de eerste matinee van zondag ock de
jeugd hier weer eens terecht, om zich te
laten amuseren met de kwajongensstreken
van „Pietje Bell".
UTRECHT. Voor het eerst in Neder
land hebben ongeveer 60. met vragenlijs
ten gewapende studenten zeven hooglera
ren die verbonden zijn aan de Utrechtse
rijksuniversiteit, beoordeeld naar de wij
ze waarop zij een gemeenschappelijk on
derwerp benaderen. De hoogleraren kre
gen geheel onvoorbereid 't onderwerp de
verantwoordelijkheid van de wetenschaps
mens te bespreken.
Aan het einde van het gesprek dienden
de studenten een tweede vragenlijst in en
gaven daarmee antwoord op de vraag,
welke hoogleraren in hen meningen het
verst uiteenliepen, welke gesprekspart
ners elkaar het best begrepen en wiens
standpunt het beste overkwam met de vi
sie van de observerende student zelf.
Deze gegevens zullen op een later tijd
stip door de commissie vormingswerk sta
tistisch worden verwerkt.
AMSTERDAM Het Amsterdamse ge
meenteraadslid mr. Heiermann (B.P.)
dringt er bij het college van B. en W aan
op het houden van een „hearing" inzake
de eventueel aan te leggen stadsspoor
(metro) alvorens de raad een beslissing
zal nemen. Hij meent dat het stadsspoor
een controversiële zaak is en dat het goed
is de leden van de gemeenteraad de nodige
tijd te geven tot bezinning over de me
ningen, voordat besluiten worden genomen.
Toen de Haarlemse brandweer na een
uur werk met pneumatische beitels en
staalkabels ruimte in het onherkenbare
wrak van de auto had gemaakt, kon de
bestuurder er uit worden getild. De span
ning van de tientallen kijkers, brand
weerlieden, mensen van de politie en per
soneelsleden van de NS ontlaadde zich
op dat moment in een opgelucht applaus
voor de gereddene. Deze zag weliswaar
bleek en had enige schrammen opgelo
pen, maar bleek verder niet gewond te
zijn.
De heer Buurkes was omstreeks kwart
voor drie woensdagmiddag klaar met zijn
werk, toen hij in zijn auto van het par
keerterrein op de perrons over een spoor
wegovergang op het emplacement het
station via de Baljuwslaan wilde verla
ten. De overgang was niet met bomen
afgesloten, maar er brandde een rood
waarschuwingssignaal.
Terwijl de heer Buurkes met zijn wa
gen wachtte, naderde een posttrein van
uit het station. Toen hij de koppeling van
de wagen liet opkomen in de verkeerde
veronderstelling dat hij d e versnelling
had vrij gezet, schoot de wagen onder de
trein die enige tientallen meters nodig
had om tot stilstand te komen.
Op het eerste gezicht leek het volkomen
onmogelijk dat zich in het wrak van de
auto nog een levende zou bevinden.
Nadat de bestuurder uit het knellend
restant van zijn wagen was verlost, ig
hij per ambulance naar het Groote Gast
huis vervoerd. Toen hij na enkele uren
enigszins van de eerste schrik was be
komen, is hij met enkele pleisters op zijn
schrammen naar huis gebracht.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM. De 71-jarige, zo goed
als blinde heer A. Elsnerus uit Heemste
de, die woensdagmorgen in de Nieuwe
Gracht te water raakte, is woensdagmid
dag in het Grote Gasthuis aan de gevol
gen van dit ongeval overleden.
Vermoedelijk is de man, terwijl hij
langs het water liep, misleid omdat de
weg ter plaatse is opgebroken. Hij werd
vrij snel door een der omstanders op het
droge gebracht maar had toen reeds veel
water binnengekregen.
De heer Elsnerus was vroeger een be
kende straatmuzikant in Haarlem.
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk te post moet zijn
bezorgd, staan achter de naam van het
schip.
Argentinië: ms „Cap San Nicolas" (26/3);
Australië: ms „Orcades" (28/3); Brazilië:
ms „Amstelland" (26/3); Canada: ms
„Tariq" (27/3); Chili: ms „Ganymedes"
(26/3); Indonesië: ms „Darmstadt" (26/3);
Kenya, Oeganda, Tanzanië: ms „Mokario"
(29/3; Ned. Antillen: ms „Neptunus"
(26/3); Nieuw-Zeeland: ms „Orcades"
(28/3); Suriname: ms „Oranje Nasau"
(27/3); Verenigde Staten: ms „Atlantic
Song"(28/3); Z.-Afrika (Rep.) m.i.v. Z.-
W.-Afrika: ms „Algol" (27/3).
Inlichtingen betreffende de vei/endings-
data van postpakketten geven de post
kantoren.
ms= IN DE IJMOND