Play time": na drie jaar weer echt Tati 3. ïeWier Iepen UITGAAN IN HAARLEM^ „lekker lopen Frans toneel in Den Haag „Farce Majeure" en zes critici Finse jongen wint wedstrijd in Europese mode Protest „Nieuw Rechts" wegens NTS-uitzending Montreux-show S-ortg Televisie-vanavond Radio-zaterdag Televisie-programma VRIJDAG 22 MAART 1968 17 Feest - GOUDEN VERLOVINGSRINGEN van de MARTINSHOF W. VOET ZONEN Verbindingen Huizing Vermoeiend Charles Boost enó Huizing (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. Op 3 april zal in het Asta Theater te Den Haag de Nederland se première plaatsvinden van „Play time" een film van Jacques Tati, waarover al jaren via persberichten interviews en de laatste tijd ook via critische beschouwin gen geschreven is. Want „Play time" is minstens drie jaar in produktie geweest en vooral de kosten van de film (op 8 miljoen Nederlandse guldens geraamd) en de grootse opzet ervan, uitgedrukt in en gigantische decorbouw hebben bij voor baat de nieuwsgierigheid van de pers op gewekt en voor vroegtijdige publiciteit ge zorgd. TATI, geboren in Parijs in 1908 onder de naam Jacques Tatischeff, heeft over publiciteit nooit te klagen gehad, mis schien wel over populairteit die hij moei zaam bevochten heeft, zonder dat ze bij hem ooit bovenmatige proporties heeft aangenomen. Zijn visuele en pantomimi sche humor die zich baseert en geïn spireerd is op het werk van de klassieke filmkomieken uit de zwijgende periode, heeft nooit een groot publiek weten te be reiken, wel een uitgebreide en internatio nale kring van bewonderaars die hem door dik en dun zal volgen en waarbin nen scherpzinnige artikelen over de hu mor van Tati geschreven en gelezen wor den. Die relatief bescheiden maar inten sieve belangstelling en bewondering heb ben tot talrijke prijzen en onderscheidin gen op festivals e.d. aanleiding gegeven, waarvan de Academy Award (Oscar) voor de beste buitenlandse film, in 1958 aan „Mon oncle" toegekend, wel de meest betekenisvolle is. Hoewel Tati laat in 1949 met „Jour de fête" zijn officiële entree in de filmarena maakte, is hij al van 1932 af met het medium bezig geweest. Zijn eigenlijke beroep was toen weliswaar variété-artiest, wat het tot '42 is gebleven, maar vrienden haal den hem over enige van zijn grandioze sport-parodieën, waarmee hij op het to neel succes had, op de filmband vast te leggen. Zo ontstonden de korte films „Oscar, champion de tennis", „On de- mande une brute", „Soigne ton gauche" en „Retour a la terre", waarvan hij de laatste in 1938 zelf regisseerde, nadat „Soigne ton gauche" onder regie van René Clément tot stand was gekomen. In die reeks van korte „vingeroefenin gen" hoort ook „L'école des facteurs" thuis, een achttien minuten durende grap, die als voorstudie tot „Jour de fête" in '47 gemaakt werd. EEN jaar later debuteerde Tati dan of ficieel met zijn onvergetelijke creatie van dorpse postbode die met de inwoners van Saint-Sévère van de jaarlijkse kermis één lange feestdag maakt. Het karakter van de lichtelijk geïnte resseerde en beïnvloedbare toeschouwer werd nader uitgewerkt in de figuur van monsieur Hulot die in 1953 zijn vakanties in een klein badplaatsje vol bizarre gas ten doorbracht en sindsdien het alter ego van Jacques Tati is geworden. Tati is uiteraard met Chaplin vergele ken, maar de geaardheid van hun film verschijningen vertoont onderling grote /erschillen. Beiden zijn weliswaar in voort durend conflict met een samenleving, waarin zij niet passen maar terwijl Chap lin zich verzet tegen een mogelijke aan passing en van zijn gelijk overtuigd is loopt Tati onaangepast en excuses mom pelend door de nieuwe wereld als iemand die weet dat hij achtergebleven is bij de vooruitgang en de achterstand vermoe delijk niet zal kunnen inhalen, ook al doet hij nog zo zijn best. Die welwillen- le houding tegenover het nieuwe vermengd met enige achterdocht en scepsis, werkt effectiever dan welk critisch standpunt ook en is als ironisch commentaar op onze zogenaamde beschaving en alwetend heid dodelijker dan een getailleerde ver handeling over de geestelijke noden van de moderne mens. Een eerste confrontatie van monsieur Hulot met onze tijd vond plaats in „Mon oncle", maar in „Play time" heeft Tati dit thema nader en gedetailleerder uitge werkt. De titel wijst al op het interna tionale karakter van de film, er worden dan ook diverse talen in gesproken, maar tegelijk duidt „Play time" op het weg vallen van nationale eigenaardigheden, op de uniformiteit van ons wonen, van ons werken en van onze vrijetijdsbeste ding. De grijze onpersoonlijke huizenmas sa's en winkelcentra, die Tati voor zijn super-produkten uit staal en glas liet op trekken, zijn niet typisch Frans, maar kunnen in elke grote (en kleine)" stad waar ook ter wereld gedacht worden en zelfs de talen die gesproken worden be tekenen niet langer meer een aanwijzing in welk deel van de wereld men zich be vindt, want overal op onze planeet spreekt men van „snacks", „drugstore" en „par king" en worden „sales-tals" gehouden. Ondanks die standaardisatie en unifor miteit, zo luidt ongeveer het ondergrandse betoog van Tati in zijn „Play time", is het nog maar slecht gesteld met de on derlinge communicatie tussen mensen, en hoewel we alles zo goed en efficiënt ge regeld schijnen te hebben, dreigt voort durend het misverstand, de kortsluiting, de chaos. PLAY TIME" is een film zonder ver haal. opgebouwd uit situaties, waarbij steeds dezelfde mensen betrokken raken, een bus vol Amerikaanse toeristen en Hulot de rol van een soort verbindings officier vervult. In zijn bekende uitrus ting van hoedje, geruite regenjas, para plu, te korte broek en pijp loopt hij met zijn onnavolgbare schutterige gang van de ene situatie in de andere, verbaasd, ADVERTENTIE voorlopig zonder prijsverhoging GR. HOUTSTRAAT 165 - HAARLEM (Van een medewerker) HAARLEM. Het Amerikaanse blij spel „Odd couple" van Neil Simon, enkele jaren geleden met veel succes in Neder land gespeeld onder de titel ,,'n Vreemd paar", zal maandag 25 maart in een Fran se versie, als „Dröle de couple" te zien zijn in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Het is een gastvoorstelling van de Pa rij se „Productions Théatres Georges Her bert". De rollen van Felix en Oscar, die tijdens de afwezigheid van hun vrouwen proberen samen een huishoudinkje op gang te houden, worden gespeeld door Robert Dhéry en Pierre Mondy; laatstge noemde heeft tevens de regie gevoerd. Robert Dhéry is bekend als komisch acteur, die onder meer hoofdrollen heeft gespeeld in „Voulez-vous jouer avec móa" en andere kamedies van Marcel Achard Maar bij het Parijse uitgaande publiek geniet hij bovendien bekendheid als de schrijver van luchtige boulevard-revues. Tot zijn grootste successen op dat gebied behoren „Branquignol" en „Ah, les bel les bacchantes!" Het probleem van de glazen deuren is een terugkerend motief in Play time". ADVERTENTIE f. Speciaalzaak voor prettige schoenen I Haarlem Kruisweg 42 Tel. 12637 I OokFormaNalura verstrooid, ijverig zijn best doende in de pas te blijven met alle technische ver nieuwingen en mechanische grapjes die de bedoeling hebben ons leven te vergemak kelijken. Maar Tati toont ons via mijn heer Hulot aan, dank zij de technologie, dat ons leven eerder gecompliceerder en on overzichtelijker is geworden en door on overkomelijke problemen wordt bedreigd. In het eerste deel van de film laat hij ons naast andere verwikkelingen zien, hoe Hu lot er uren over doet een eenvoudige af spraak in een kantoorflat na te komen; in de tweede helft confronteert hij ons met de anarchie die ontstaat als vanwege ons hoog levenstempo een restaurant te vroeg geopend wordt en de bezoekers van de openingsavond langzaam tot de ont dekking komen dat zij in een handig ge camoufleerde opbouw terecht zijn geko men. Beide grof aangegeven thema's zijn door onnoemelijk veel kleinere, gedeelte lijk met het hoofdthema samenhangende intriges en complicaties omgeven, die zich soms gelijktijdig op het enorme voor 70 mm-projectie bedoelde doek afspelen en het geheel bij tijden een overladen indruk meegeven. INZET en midden-gedeelte van „Play time" zijn overzichtelijk en van een per fecte „timing", daarna, misschien in een behoefte om naar een climax toe te wer ken, verandert de sobere en geconcen treerde stijl van grappenmaken op hoog niveau in een meer chaotische filmvorm die tegelijk iets doet vermoeden van het denkwerk achter de ogenschijnlijk sponta ne humor. Er doen zich dan nog wel waan zinnige situaties voor de ober die met een losgeraakte parkettegel aan zijn schoen blijft doorlopen maar er is een teveel en waarschijnlijk begint dan ook de ver moeidheid bij de toeschouwer, die moeite heeft alle grappen op het grote doek te ontdekken, een woordje mee te spreken De eindindruk van deze unieke en in menig opzicht grandioze prestatie is dan ook van overladenheid en van een zekere cerebraliteit, wat niet helemaal recht vaardig is met betrekking tot een film die tegelijk ook zoveel onvervalste humor en satire heeft te bieden en in de beste tradities van de voor-oorlogse jaren het plezier van lachen en geamuseerd worden terugbrengt in de bioscoopzaal. HILVERSUM Op Nederland 1 Farce Majeure, op Nederland 2 critici over hun litteraire voorkeur in het af gelopen jaar. De NCRV begint op het eerste net met vijftig minuten „Piek Up". Veel gasten zijn uitgenodigd, die allemaal maar heel weinig zullen kunnen laten zien en horen. Enkele namen: Thérèse Steinmetz, Johnnie Jordaan, Irene Lar- denoye, de Down Town Jazz Band, Willem Breuker (bekroond voor zijn moderne jazz), Helen en Fred en snel dichter Willy Alfredo. Na het journaal de actualiteitenru briek „Hier en Nu" en vervolgens weer een aflevering van de serie „De Ge vangene". Hij gaat helemaal twijfelen aan zichzelf als hij onder de invloed komt van een lief meisje, dat hem hele maal in de war maakt. Zelfs de ge vaarlijke nummer twee, die hem als een bedreiging ziet, wordt het uitein delijk te bar. „Farce Majeure" brengt daarna de bekende licht satirische grapjes, voor dat Nico van Vliet zijn serie reportages over Europa voortzet met de afleve ring „Worden we in de toekomst Ouder of Jonger?" Onderwerp is de toekomst van de geneeskunde en de gezondheids zorg. De avond wordt ditmaal met het laatste nieuws niet besloten. Daarna komt Nico van Vliet terug in een recht streekse uitzending uit Studio Vitus, waar onder leiding van Jan van Hilo drie kwartier zal worden geprobeerd de actie „Kom over de Brug" een laatste injectie te geven. Vanavond wordt de opbrengst bekend Na Pipo, het journaal en de reclame op het tweede net het „Weekjournaal voor gehoorgestoorden" en „Open Oog", de informatierubriek over het vrije weekeinde. Na het journaal een AVRO- programma, dat begint met een speciale aflevering van de litteraire ontmoetin gen van Adriaan van der Veen. Dit- OXFORD. Een jonge Fin heeft donderdag mededingers uit heel Ruro- pa verslagen en is gaan strijken met een gouden medaille, 500 pond en de titel „meest veelbelovende mode-ont werper van Europa". De wedstrijd werd gisteren ook in Nederland door de televisie uitgezonden. De 21-jarige Kari Lepisto uit Hel sinki won de finale van de Euro- fashion-wedstrijd, waaraan werd deel genomen door ontwerpers onder de 23, die van mode-ontwerpen nog geen be roep hebben gemaakt. De tweede prijs ging naar de Ierse vertegenwoordig ster, de 21-jarige Glynis Miller. De Frangaise Michelle Calloch werd derde en streefde de Britse deelneem ster Anne Bonnar met vier punten voorbij. Lepisto, die studeert aan de Finse academie voor kunstniverheid, won in alle drie de klassen: kleding voor over dag, strandkleding en avondkleding. maal zes gasten: zes critici die op zoek gaan naar een schrijver. Andreas Bur- nier, Kees Fens, Alfred Kossmann, Adriaan Morriën, Jos Vandeloo en Van der Veen vertellen welk boek dat tus sen de boekenweken van 1967 en 1968 is verschenen hen het meest heeft aan gesproken. Twee afleveringen van „Peyton Place" om de vrijdag vol te maken. Het testament van mevrouw Harring ton komt te voorschijn. Constance gooit een beetje de sluier van geheim zinnigheid af. Hoe zit het eigenlijk met haar verleden? Vermoedt dokter Rossi iets? Waarom is George Anderson zo overstuur en wie is die vroegere inwo ner van Peyton Place, die plotseling op de proppen komt? Had Constance er iets mee te maken? 't Zijn een hele boel vragen, die in deze 25ste en 26ste aflevering nog niet worden opgelost. Dat hoeft ook niet, want de serie is nog lang niet afgelopen. Tot slot nog AVRO's Televizier. AMSTERDAM. De stichting „Nieuw Rechts", uitgeefster van het weekblad „Rechts-om" heeft in een brief aan de minister van Cultuur, Re creatie en Maatschapelijk Werk ge protesteerd tegen de wijze waarop woensdagavond het NTS-programma ,Panoramiek" werd gepresenteerd. In de uitzending werd aandacht besteed aan enkele kleinere rechtse bladen die in ons land verschijnen. Volgens de brief, die is ondertekend door secretaris J. Baank en hoofdre dacteur M. Lewin, toonde de wijze van presentatie aan, dat de samenstellers de bedoeling hadden de kijkers een zo slecht mogelijke indruk van deze rechtse bladen te geven. Uit verschil lende interviews zouden slechts de on derwerpen ontwikkelingshulp. bui tenlandse arbeiders, rassenproblemen en homoseksualiteit zijn gelicht, ter wijl door hierover vooral de heer Kruis van het blad „Northern League" aan het woord te laten aan de kijkers zou zijn gesuggereerd, dat diens me ningen karakteristiek zouden zijn voor de opvattingen van de overige geïn terviewde personen. De briefschrijvers wijzen erop, dat de journalist Martin van Amerongen (Vrij Nederland) aan het eind van het programma drie minuten de gelegen heid kreeg om „zijn afkeuring uit te spreken over bepaalde, volgens hem rechtse en ultrarechtse opvattingen, toegelicht met een filmpje over de onlangs in Amsterdam gehouden de monstratie bij het Van Heutsz-monu- ment door de heer Kruis en anderen". Zij menen dat argeloze kijkers hier door wel zeer suggestief werden be- invloed en dat hier weer „op typische wijze werd gedemonstreerd, hoe links de NTS en haar medewerkers zijn". (Van onze correspondent) HILVERSUM. De VARA brengt zaterdagavond in plaats van de afge laste Rudi Carrell-show een herhaling van de show waarmee Carrell in 1964 in Montreux de „Zilveren Roos" won. In dit programma „Op een eiland" spelen Esther Ofarim en de aap „Vrij dag" naast Rudi belangrijke rollen. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassiek orgelconcert. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Lichte gramm. muziek. 8.00 Nws. 8.11 Geestelijke lie deren. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Muzaiek. 11.00 Nws. 11.02 Leren leven met de oekumene. 11.17 Muzi kaal vraaggesprek. 12.00 Country and Western 12.14 Marktberichten. 12.16 Werk en welzijn. 12.26 Meded. ten be hoeve van land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M. 16.30 Franse les. 17.00 We reld Gesprek der Godsdiensten. 17.30 Pocketradio voor tieners. 18.29 Nws. 19.45 Actualiteiten. 19.05 Electronisch orgelspel. 19.10 Hoe is uw naam. 19.30 Sjook: programma voor twintigers. 20.00 Verzoekplaten. 21.30 Springplank. 21.50 Lezing. 22.00 Liedjes. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal! 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Persoverzicht. 8.15 Gevarieerd programma. 10.30 Sores van Dorus. 10.50 Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02 Finale Britse Brassband Com cours 1966 te Londen. 11.25 Oosteurope- se kroniek. 11.45 Amusementsmuziek. 12.15 Betalen wij teveel belasting?, le zing. 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.29 Sport. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers 14.00 Uitlaat: programma voor twinti gers. 14.10 Radio Jazz Magazine. 15-00 Wat biedt de Mammoetwet uw kind, lezing. 15.10 De tijd waarin wij leven: protest en kunst, klankbeeld. 15.50 Lichte gramm. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Zestig jaar Jazz. 16.30 Harmonie orkest. 16.50 Uilenspiegel, studenten programma. 17.10 Licht instrumentaal Trio. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.16 Commentaar op het nieuws. 18.20 Lichte gramm. muziek. 18.45 Klassieke en moderne muziek. 19.30 Nws. 19.35 Artistieke staalkaart. 20.15 Amusementsmuziek. 20.50 De Kiosk, hoorspel. 21.25 Licht platenprogram- ma. 22.00 Oude muziek. 22.30 Nws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Plein en publiek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.03 Nieuwe langspeelplaten. 13.00 Nws. 13.03 Licht instrumentaal sextet. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14.03 Voor tieners en twens. 15.00 Nws. 15.03 Hal te: voor twintigers. 15.30 Country and western. 16.00 Nws. 16.03 Actualiteiten. 16.07 Licht platenprogramma. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en nu:: sport. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusementspro gramma. 12.40 Weerbericht. 12.45 Lich te muziek. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevarieerd pro gramma. 17.00 Nws. 17.10 Noord en Zuid. 17.35 Geestelijke liederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. VRIJDAG 22 MAART Nederland I boekenboekenbuekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenI boekenboeken boekenboeken lifl I O IJ TUI IJC Til - boekenboeken ff |J If I VlIfU tN boekenboeken boekenboekenboekenboek* boe ken boekenboekenboe kei boekenboekenboekenboekc boekenboekenboekenboekenl In de reeks „Oosthoeks Lexicons" zijn bij A. OOSTHOEK'S Uitgeversmaat schappij N.V. in Utrecht verschenen twee delen van „Geschiedenis van Nederland en België" van professor dr. Th. Luykx en H. W. J. Volmuller. De vaderlandse historie van beide landen wordt in een alfabetische trefwoordenvolgorde ver enigd. De ateurs hebben getracht de ge schiedenis zo nuchter mogelijk te boek te stellen. Behalve illustraties van prenten geeft de uitgave vele feiten en achter gronden. „Kaarten op tafel" (vijftig nieuwe spel letjes) en „Astrologie voor iedereen" zijn in de Flash-serie (Maraboe-uitgaven van A. W. BRUNA in Utrecht) verschenen. In de serie Zwarte Beertjes van Bruna zijn de volgende detectives verschenen: „Maigret en de kabeljauwvissers" van Georges Simenon; „Miljonair op vrijers voeten" (een inspecteur Van der Valk- verhaal) van Nicolaas Freeling; „Een zweep in de hand" (free-lance agent Rex Carver) van Victor Canning; „Daar moet je afblijven" (Lodewijk Windstoot) van Marba. „Land, volk, cultuur" is een serie van het WERELDVENSTER in Baarn, waar in aandacht wordt geschonken aan landen uit alle delen van de wereld. Thans is ver schenen „Ierland" van H. P. A. Oskamp, die voor wetenschappelijk onderzoek twee jaar in Ierland vertoefde, binnenkort hoopt hij op een onderwerp uit de Mid deleeuwse Ierse letterkunde te promove ren. Verschenen is de 52ste uitgave, jaar gang 1968, van Lasschuits adresboek van hotels, motels en restaurants in Neder land. ADVERTENTIE (§oud - %,lloer - Slorlogeo - 3£eltumcPleet Gr. Houtstraat 6, Haarlom, Tal. 02500 -10616 TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62) Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 u. Bovendien in het Prentenkabinet: „Een keuze uit de collectie Van Looy". Vishal (Grote Markt)Expositie van werk van twintig kunstenaars. Dagelijks 10- 17 uur en zondags 13-17 ur. Tot 7 april Vleeshal (Grote Markt): Expositie van beeldhouwwerk, wandkleden, keramiek en grafiek uit de verzameling moderne kunstwerken van het Frans Halsmu seum. Dagelijks 10-17 uur. Zon- en feestdagen 13-17 uur. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19): Permanente expositie van oude reli gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw se kunstnijverheid. Dagelijks behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen, fossie len, mineralen en historische natuur kundige instrumenten. Geopend op werkdagen, behalve maandag, van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. Galerie-T Bakenessergracht 67): Expo sitie van grafiek uit eigen bezit Dage lijks 11-7 uur. Op zondag 13-17 uur. Tot 25 maart. Galerie Drengel (Bakkumstraat)„Van Harlekijn en de Droom", expositie van werk van Maggi Giles. Dagelijks van 20-22 u. en donderdag, zaterdag en zon dag ook van 13-17 uur. Tot 11 april. Gemeentehuis Overveen (Bloemendaalse- weg 158): Expositie van werk van Kees Verkade en Willem Snitker. Dagelijks (ook zondags) van 10-17 uur. Tot 7 april. Noord Schalkwijkerweg 160: Expositie van wandtapijten, schilderen en teke ningen van Kees Vis. Dagelijks van 13- 17 uur. Tot 25 maart. Stadskweektuin (Kleverlaan)Gelegen heid tot gratis bezichtiging van de kas sen en bloemgewassen. Woensdags van 14-17 uur en zaterdags en zondags van 10-12 en 14-17 uur. TONEEL Vrijdag 22 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met „De Vrek" van Molière. Vertaling: Hans Roduin. Regie: Erik Vos. M.m.v. Bob de Lange, Nell Koppen, Petra Laseur, Kittie Courbois, Julien Schoenaerts, Wim van den Brink. Rudolf Lucieer, Dick Swidde, Pierre Myin, Hidde Maas, Wim Poncia, Peter Hoeksema en Pim Peters. (Abonnement F). Zaterdag 23 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Solotoneel van Lia Dorana. Regie: Toon Hermans. Muziek: Henk van Dijk. Zondag 24 maart, Stadsschouwburg. 20 uur: Toneelgroep Studio met „Hoera Amerika" van Jean Claude van Italië. Vertaling Cees Buddingh. Regie: Kees van Iersel, M.m.v. Liesbeth Struppert, Nelly Frijda, Dore Smit, Broes Hart man, Hein Boele, Rudi Falkenhagen, Ad Noyons e.v.a. Donderdag 28 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Solotoneel van de Griekse bal linge Aspasia Papathanassiou. Regie: Erik Vos. Programma: fragmenten uit Elektra en Antigone van Sophokles en met De Epitafios („Dodenklacht") van de door het Griekse bewind op Leros gevangen gezette dichter Iannis Ritsos. Vrijdag 29 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Een dag uit de dood van verdomde Loe- wietje" van Peter Nichols. Regie en vertaling: Walter Kous. M.m.v. Els van Rooden, Allard van der Scheer, Sarah Heyblom, Frans Vorstman, Winnifred Bosboom en Marianne Kremer. MUZIEK Vrijdag 22 maart, Concertgebouw, 20 uur: Uitvoering van de „Johannes Passion" van Bach door de Heemsteedse Chr. Oratorium Vereniging o.l.v. Jan Pas veer. M.m.v. Het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest, Annette de la Bije (sopraan), Aafje Heijnis (alt), Jan Waayer (Tenor), Simon v.d. Geest (tenor), Herman Scheij (bas), David ADVERTENTIE Speciaalzaak voor prettige schoenen I Haarlem Kruisweg 42 Tel. 12637 lOokformaNatura Hollestelle (bas) en Simon C. Jansen (orgel). Donderdag 28 maart, Concertgebouw, 20.15 uur: Zesde concert in de Kamer muziekserie. Programma: Werken van de Amerikaanse componist Charles Ives. Vrijdag 29 maart, Concertgebouw, 20.15 uur: Zesde C-Concert door het Noord hollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Otakar Trhlik. Solist: Theo Olof (viool) Programma: Cikker, Kox en Mous- sorgsky. JAZZ Koudenhornkazerne (kamer vijf): Haar lemse Jazz Club met vrijdag 22 maart, 20 uur: Optreden van „The Midge- town Jazzband". VOLKSUNIVERSITEIT Frans Halsmuseum (ingang Klein Hei ligland), maandag 25 maart, 20 uur: „Griekenland als kruispunt van Oost en West", cursus door mr. Henrik Scholte. Donderdag 28 maart, 14 uur: „De kunstschatten van het Frans Hals museum", cursus door H. P. Baard. POPPENTHEATER Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein 35), toegang 5 jaar, 14.30 uur: Zater dag 23 maart: „De Apebroodboom", woensdag 27 maart: „De Sprookjesmo len". DIVERSEN Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat) Dagelijks, behalve maandag vanaf 20 uur geopend. Vrijdag 20 uur: „Hootenanny-avond". Zaterdag, 20 uur: „Tour de troubadour" met Simon Vin kenoog. De Ark (Nieuw Heiligland), iedere avond behalve dinsdag van 20-23 uur gram- mofoonplatenconcert. Woensdag 27 maart, 20.30 uur: Tony Mafia zingt Amerikaanse volksliedjes. Zaterdag 23 maart, Minervatheater Heemstede), 14.30 u.: Het Aerdenhouts Kindertoneel met „Hans en Grietje". Zaterdag 23 maart, Concertgebouw, 20 20 uur: „Gert en Hermien Timmerman show". Zondag 24 maart, Hildebrandzaal, (Sme- destraat), 20 uur: Dansavond m.m.b. „The Jolly Jokers". Dinsdag 26 maart, Frans Hals Theater, 20.15 uur: De Haarlemse Filmliga met de Laurel en Hardy-film „Fra Diavolo". Thijsse's Hof (Mollaan, Bloemendaal) Doorlopende openluchtexpositie „Bo men in wintertijd". 10.20 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 NCRV: Pick Up. 19.50 Kom over de Brug. 19.56 Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 NCRV: Actualiteitenrubriek. 20.45 De Gevangene, tv-feuilleton. 21.35 Farce Majeure. 21.55 Documentaire over de toekomst van Europa. 22.40 NTS: Journaal. 22.45 CVK/IKOR/NCRV: Kom over de Brug. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 JoumaaL 19.03 Weekjournaal voor slecht horenden. 19.25 Tips voor het vrije weekend. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO: Zes critici op zoek naar een schrijver, gesprekken. 20.55 Peyton Place. 21.45 AVRO's Televizier. 22.20 NTS: Journaal. ZATERDAG 23 MAART Nederland I 13.30 Teleac. 16.00 Nieuws. 16.01 Dagje ouder. 17.00 Ja zuster, nee zuster. 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Reclame. 19.06 Rawhide. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 De Rudi Carrell Show. 21.05 Per seconde wijzer, quiz. 21.50 Huis in een boom, comedie van Richard Waring. 22.15 Achter het nieuws. 22.40 Journaal. Nederland II 18.50 Pipo de clown. 18.56 Reclame. 19.00 Journaal. 19.03 Circus op het ijs, kleurenfilm. 19.30 Jazz uit de States. 19.50 Tekenfilmpje. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Ja - Nee - Geen mening, opinie peiling. 21.05 De oude draaidoos. 21.45 Nederlandse chansons. 22.20 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 17