PAN WALTEERS A TV A TOT IE 1 m i J 16 ZATERDAG 23 MAART 1968 Erbij EEN VAN DE merkwaardigste figuren onder de hedendaag se topfotografen is de West duitser Pan Walther, die een vak studio in Münster heeft en docent in de fotografie en de fotografiek is aan de kunstacademie aldaar. Hij geniet vooral grote bekendheid als portretfotograaf, of liever: als „ex- plorant van het landschap van het menselijk gelaat". Want Walther maakt geen gladde, doodgeretou- cheerde portretten voor ij dele kleine burgers; hij kiest zijn sujet ten zelf. Markante, door het leven getekende „koppen" die hij uit beeldt in een meestal keiharde voordracht zoals hij ze ziet en waaraan vaak iets van de mens achter het gezicht doorschemert. Psychologische portretten dus, met een groot woord, die boeien omdat ze zo „doorleefd" aandcen. Die met heel eenvoudige middelen een handvol gewone fotolampen m gammele, eigengemaakte reflec toren tot stand komen. En waar aan nimmer een retoucheerstift te pas komt, want eerlijkheid gaat Pan Walther boven alles. Herman Croesen I J HÉS OOK IN zijn andere werk? Walther heeft tal van grote reporta ges op zijn naam. Hij fotografeerde in Tunesië, Marokko, Griekenland, Zuid-Italië, Joegoslavië en Turkije. Ar me landen dus in het algemeen, waar de mensen veelal nog in primitieve omstandigheden leven, nietige zwoe gers tegenover een nog ongebreidelde, oppermachtige natuur. Van zulke kei harde contrasten houdt hij. En ook van bizarre, groteske en fantastische onder werpen, in dergelijke landen meestal nog ruimschoots voorhanden. Een tref fend voorbeeld daarvan zijn de hierbij afgebeelde foto's, drie uit een hele se rie, die Pan Wather in Anatolië maakte van de vallei van Görémé met haar gi gantische rotspieken, kluizenaarsves tingen en rotskerken (Erbij van 10 fe bruari 1968: Cappadocië, door Bob Ta- dema Sporry) bij een recente reporta- gereis door Turkije. Natuurlijk zijn surreële „maanlandschappen" als de ze „gefundenes Fressen" voor iedere fotograaf. Zelfs de toerist-amateur met zijn Kodakje vindt er de spectaculaire motieven zogezegd voor het oprapen. Maar nog niemand heeft, bij mijn we ten, de sfeer van sombere, bijna on aardse verlatenheid van dit landschap zo indringend weten te treffen als Pan Walther kijkt u daar alle albums over Anatolië (en dat zijn er aardig wat) maar op na. En datzelfde geldt voor vrijwel alle landschappen, stads beelden en reportagefoto's (onder an dere van het zigeunerleven) die Wal ther overal ter wereld maakte: hevige cotrasten met de nadruk op het buite nissige, maar nooit ontaardend tot effectjagerij. Want de sfeer is, hoewel soms tot in het extreme aangezet, altijd authentiek en eerlijk. EEN KLEINE collectie Pan Walther- portretten en een aantal markante ver grotingen van zijn Anatolië-reis zijn nu te zien in de bovenzaal van Hotel Augusta in Oud-IJmuiden (Oranje straat 98, tegenover het station), als zesde in de reeks fotografische one man shows die hotelier Ross van Heyst (zelf een internationaal-ver maard circusfotograaf) hier heeft inge richt. De expositie (de eerste die Pan Walther in ons land houdt) duurt tot 15 mei en verdient stellig de belang stelling van allen wie de fotografie ter harte gaat. In september zal de heer Van Heyst in hotel Augusta een tweede tentoon stelling aan Walthers werk wijden, waarbij dan diens „fotografiek" aan bod komt. Fotografiek is een vrijge vochten zuster van de lichtbeeldkunst, die tegen de echte grafiek aanleunt. In haar eerlijkste vorm behelst zij, uitgaande van een normale foto, het wegwerken van alle tussentinten, zo dat alleen zwart en wit overblijven. Een donkere-kamerprocédé dus, dat de „fotograficus" vrijwel onbeperkte mo gelijkheden biedt, de (gefotografeer de) werkelijkheid naar eigen smaak en inzicht te vervormen, precies zoals een echte graficus (of welke andere beeldende kunstenaar ook) dat doet. In handen van een kunstzinnig foto graaf zoals Pan Walther is het een kostelijk expressiemiddel; in handen van minder getalenteerde vakgeno ten en amateurs wordt het maar al te vaak ijdele „Spielerei", zoals de stroom van onrijpe fotografiek in de tijdschriften bewijst. Maar dat ziet u komende herfst wel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 16