Yoor de derde maal naar Praag NU AL CONFLICT OVER ITALIAANSE MIS Oecumenisch contact Christelijke vredesconferentie staat voor moeilijke vragen Bisschop wijdt eigen dochter in Postzegels ZATERDAG 30 MAART 1968 Erbij 14 (Van een medewerker) Van 31 maart tot 5 april zal voor de derde maal een „grote" christelijke vredesconferentie worden gehouden in de Tsjechische hoofdstad Praag. Vijfhonderd deelnemers (protestanten, orthodoxen en rooms-katholieken) en een honderdtal waarnemers, gasten, deskundigen en journalisten zul len elkaar opnieuw ontmoeten. Deze deelnemers zijn ditmaal niet alleen afkomstig uit Oost- en West-Europa en Amerika: evenals in vele inter nationale en oecumenische ontmoetingen speelt de bonte wereld van de jonge staten in toenemende mate een belangrijke rol in het beraad. Synthese Problemen Vredesvragen Ds. Ruitenberg: In Hervormd Nederland" schreef ds. L. M. Ruitenberg het volgende artikel over de strijd of Johnson een moordenaar is: „De president van de Verenigde Staten van Noord-Amerika voert naar onze inzichten in Vietnam een volstrekt verkeerde, ja in het perspectief van de wereldvrede een fatale politiek. Maar hij is géén moorde naar. En of hij oorlogsmisdadiger in de zin van de Neurenberger pro cessen is zoals prof. Delfgaauw en velen met hem volhouden kunnen wij niet uitmaken. En wij achten het zelfs verkeerd, om op dat aspect zoveel nadruk te leggen. Het leidt van de zaak, waarover wij diep verontrust zijn, af. A. J. Nijk gepromoveerd Verzet tegen processie niet opgeheven f" Nu de Tsjechische hoofdstad weer in het middelpunt van de belangstelling is gekomen, doordat de laatste resten van hardnekkig stalinisme definitief schij nen te worden opgeruimd, is het mis schien goed, nog even in de herinne ring te roepen hoe de christelijke vre desconferentie is ontstaan en wat haar opzet en doel is geweest. Juist tien jaar geleden, in 1958, vonden twee ini tiatieven elkaar. Enerzijds wilde een aantal predikanten uit West-Duitsland een actieve bijdrage leveren aan een betere verstandhouding tussen de beide machtsblokken in Europa. Anderzijds zocht de oecumenische theologische fa culteit van Praag naar wegen tot een ontmoeting. Zo werd een begin gemaakt met de beweging, die zich ten doel stelde, een platform te zijn voor de dialoog tussen oost en west. Als onmiddellijke doelstellingen wer den geformuleerd: de christenheid te brengen tot de erkenning van haar aan deel in de schuld in beide wereldoorlo gen en tot toewijding aan de dienst van vriendschap, verzoening en vreed zame samenwerking van naties, alle krachten van christen-gelovigen over de hele wereld te concentreren in een verenigde aktie voor vrede, vredes groepen in afzonderlijke kerken te coör dineren en hun werkzame deelname te vergemakkelijken aan de vreedzame ontwikkeling der menselijke gemeen schap in onze tijd. De dreiging van een atoomoorlog en de koude oorlog staan merkbaar op de achtergronden van deze formuleringen. Het is niet zo verwonderlijk dat de eer ste grote vredesconferentie, die in 1961 in Praag werd gehouden, met een ze ker wantrouwen werd bekeken. Maar in 1964, toen de tweede grote conferen tie werd gehouden was de goodwill van de jonge beweging snel toegenomen. Vele kerken uit W.-Europa en Ame rika zonden officiële waarnemers en in de pers werd bredere aandacht besteed aan de vergaderingen. Hoe is dat nu? „Onze beweging is een soort syn these van onze loyaliteit met de kerke lijke organisaties en van onze vrijheid. die over de grenzen der georganiseer de kerken heenzien en die afhangt van levende groepen en afzonderlijke per sonen, die zich stellen op basis van het evangelie". Zo heeft de leidsman van de christelijke vredesconferentie, prof. dr. Josef L. Hromadka, de hele bewe ging niet lang geleden getypeerd. En zo moet het nieuws, dat ons de komen de week zal bereiken, ook worden gele zen. Praag doet geen officiële kerkelijke uitspraken, maar evenmin is het een inventarisering van vrijblijvende me ningen. Lid van de beweging zijn kerken en personen. Uit de meeste landen van Oost-Europa zijn de kerken lid. Dat is anders in West-Europa en Amerika. Daar hebben de kerken zich officieel afzijdig gehouden, al volgen zij de ontwikkeling met belangstelling en sympathie. Het zijn een aantal van hun beste en meest prominente vertegenwoordigers, die al jaren lang aan de beweging deel nemen: prof. Casalis uit Frankrijk; de predikanten Kloppenburg en Niemöller en de professoren Gollwitzer en Vogel uit Duitsland, prof. De Graaf en dr. A. Th. van Leeuwen uit Nederland om enkele vertrouwde namen te noe men. Deze groep van officiële afgevaardig den en persoonlijke deelnemers staat nu de komende week voor een reeks buitengewoon moeilijke vragen Allereerst is er de haast onoplosbare vraag naar de leiding. De telkens weer bezielende leidsman, prof. Hro madka, is een oud man geworden '79 jaar). Het ziet er naar uit, dat er voor hem geen opvolger te vinden zal zijn. En al wordt het vele werk reeds lang door anderen verricht zonder prof. Hromadka is de christelijke vredesbe weging niet te denken. Bij uitstek is hij de vertrouwensfiguur (overigens lang niet altijd toegejuicht) bij alle deelne mers. Hij kent Amerika en de weste lijke wereld: van 1938 tot 1947 was hij hoogleraar aan het theologische semi narium in Princeton. Hij kent ook de wereld van Oost-Europa, waar hij sinds 1947 zijn plaats weer heeft in genomen. Van jongsaf werd hij beïn vloed door de christelijk-socialistische stromingen waaraan de namen van de Zwitsers Ragaz en Kutter zijn verbon den. Vele jaren lang heeft hij onver moeid geijverd voor een open gesprek tussen christelijke theologen en mar xistische ideologen. Even onvermoeid heeft hij de christenen opgeroepen een juiste houding te zoeken in de geschie denis van hun eigen dagen. Hij zag daarin Gods oordelen en riep daarom de kerken op tot ootmoed en niet tot harde veroordeling van andere stro mingen. Verder is er een organisatorisch probleem, dat op het oog weinig be langrijk lijkt. Er ligt een voorstel op tafel het permanente adviescomité (honderd leden, eens per jaar bijeen komend) een gewichtiger staat te ge ven en meer een uitvoerende opdracht te verstrekken. Daarbij wordt de vraag wie de voorzitter(s) zal (of zullen) zijn van groot belang voor de toekom stige accenten in de beweging. Maar niet voor de organisatorische problemen komt de grote conferentie bijeen. Veel moeilijker nog zal het zijn, een beraad en beleid te vinden in de verhoudingen van deze tijd. Im mers: veel zaken zijn gecompliceerder geworden. De convocatie noemt met name de strijd voor sociale gerechtig heid en voor economische onafhanke lijkheid De vragen van de rijke industrielan den en de ellende van de onderontwik kelde landen zal moeten worden over wogen, waarbij de verschillende ver houdingen van „socialistische" en ..ka pitalistische" staten tegenover de der de wereld onder ogen moet worden ge zien. Vietnam en Latijns Amerika vra gen veel aandacht. De Europese vei ligheid vraagt om een nader onder zoek. De revolutionaire situatie in Afrika en Latijns Amerika roept dwin gend om een christelijke antwoord vooral omdat de verklaringen, in het verleden afgelegd, onbevredigend zijn. En als een dreiging voor de hele beweging blijft de kwestie-Israel en de Arabische staten liggen. Een ver klaring van het werkcomité, afgege ven in Zagorsk, juli 1967, heeft veel beroering gewekt. En dat vooral, om dat bij herhaling is gezegd, dat bij de vraag naar Israel vooral de historische, theologische en actueel-politieke vra gen geheel uit elkaar moeten worden In Zagorsk is een theologische conferentie gehouden ter voorbereiding van de bijeenkomst van de Wereldraad van Kerken in Uppsala. De deelnemers werden door de Moskouse patriarch Alexei in audiëntie ontvangen. De foto geeft een beeld van deze ontvangst. gehouden. Dat uitgangspunt nu is met name voor de Nederlandse afgevaar digden volstrekt onaanvaardbaar. Voorlopig schijnt men in het bestuur van de beweging een oplossing te heb ben gevonden in die zin, dat géén nieuwe politieke uitspraken over Is rael en het Midden-Oosten zullen wor den gedaan, vóórdat de commissie di« zich beraadt over de theologische veronderstellingen, tot een rapport is gekomen. JOHNSON MOORDENAAR? De Deense bisschop Erik Jensen heeft zijn dochter Inge ingewijd in Aloborg in Oost.Jutland. De foto toont de bisschop en zijn dochter Inge bij het betreden van de kerk voor de plechtigheid, die uniek is in de Deense kerkgeschiedenis. Het is moeilijk in de felheid van de discussie, die helaas door velen slechts met argwaan of helemaal niet gevolgd wordt, precies te zeggen wat men be doelt. Want wie zegt dat Johnson geen moordenaar is, en wiet zegt dat het de vraag is of hij in de zin van de Neuren berger uitspraken een oorlogsmisdadi ger is, wordt direct door de feilen, de heetgebakerden, de emotioneel gelade- nen naar het kamp der oorlogszuchti- gen verwezen. Dat is afschuwelijk voor wie de Ame rikaanse politiek volstrekt afwijst en zijn hersens afpijnigt met de vraag, hoe deze omgebogen kan worden. En dus principieel en gevoelsmatig in het zelfde front staat. Wie zegt wat wij van harte bereid zijn te doen dat al le krachten gemobiliseerd moeten wor den om op korte termijn (want gisteren was het al te laat) de Amerikaanse bombardementen op Noord-Vietnam te doen staken teneinde tot vrede in Zuid- Oost-Azië te komen, zal de toorn wek ken van allen, die de macht van Ae- rika de garantie voor alle vrijheid ter wereld achten, èn een waarborg, dat de wereld niet overspoeld wordt door het communisme. Dat communisme heeft overal (zeggen weer die anderen) zijn infiltranten zitten, tot in het Vaticaan. tot in het hart van Oe Thant, tot in de leiding der Nederlandse kerken, die zo juist haar verklaring over deze zaak aan overheid en volk hebben afgelegd. Maar zulk een verwijt treft ons niet. Zo staat de zaak. En daarom hebben zij, die gloeien van verontwaardiging over de oorlog in Vietnam, die gewoon bang zijn voor de geestelijke vergifti ging in het machtige Amerikaanse volk door het hete oorlogsdenken, maar die juist daarom weigeren zich in de roes van felle woorden te laten meeslepen, het moeilijk. Het is oorlogsbesmetting om over Johnson als moordenaar te spreken. Een moordenaar is wat anders. Een moordenaar is de man, die uit persoon lijke lust of persoonlijke begeerte naar geld of goed een ander van het leven berooft. Wie het woord op een andere manier gebruikt, wordt zelf slachtoffer van de methode van oorlogspropagan da. Het is verkeerd en zeker niet ter zake om als men werkelijk iets berei ken wil, zo'n kreet te slaken. Wij moe ten dat afkeuren, al achten wij het on juist een strafvervolging in te stellen, omdat hier niet werkelijk een staats hoofd wordt beledigd maar een poli tiek wordt uitgescholden. Schelden is een teken van zwakte maar wij achten het geen misdrijf. Want wat zien wij nu? Dat er dis cussies gehouden worden over de wet aangaande de belediging van staats hoofden; dat er demonstraties gehou den worden om een uitspraak van de rechter uit te lokken; dat professoren in de ethiek, priesters en predikanten onder en boven het IJ, de vrijwel ge hele theologische faculteit van Amster dam stukken tekenen om te zeggen, dat Johnson wél zou hij voor het Neuren berger tribunaal verschenen zijn, of verschijnen moet als oorlogsmisda diger zou moeten worden veroordeeld. Maar daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt in de wijze, waarop ef fectieve invloed uitgehoefend kan wor den op de beslissende personen. In Washington en in Moskou vallen de di recte beslissingen. En in Peking. In hoeverre en langs welke kanalen kun nen wij hier. en al die diep-verontrus- ten over de gehele wereld daarop in vloed uitoefenen? Welk voorstel kan gedaan worden en met welke kracht kan het gedaan worden, waardoor Washington, Moskou en Peking over stag gaan? Opdat het moorden in Viet nam een einde neemt. Daar ligt het probleem. En dan zal het antwoord op de vraag of men moet demonstreren in Amsterdam of waar ook, afhangen van het inzicht, dat men heeft in het resultaat, dat men ver wacht. In de mogelijkheid de beleids lijnen in de wereldpolitiek om te bui gen. Dat daar de gevoelens der volkeren een rol bij spelen, is duidelijk. Daar om zullen ze tot uiting gebracht moe ten worden. Dat kan door een demon stratie. Dat kan door posten bij am bassades. Het besef van verbondenheid van de miljoenen over de gehele we- (Van onze correspondent) ROME. Zoals is voorgeschreven door de bisschoppenconferentie, is zon dag voor het eerst in alle kerken de volledige mis opgedragen in het Ita liaans. De volledige mis, dat wil zeggen ook de zogenoemde „canon", die zo lang er in Italië kerken bestaan steeds fluisterend en natuurlijk in het latijn werd uitgesproken door de priester die de mis opdroeg. Het was al een paar jaar gebruikelijk dat een groot deel van de mis in het Italiaans werd uit gesproken. maar de canon, waarvan de gelovigen niets konden verstaan, bleef steeds in het latijn. Hier is heel wat over te doen ge weest. Het is namelijk een zaak, die het concilie heeft geregeld bij de con stitutie handelende over de liturgie, dat wil zeggen ze heeft ze eigenlijk niet geregeld. Dit werd overgelaten aan de bisschoppenconferentie uit ver schillende landen. Daarom heeft men eerst moeten stemmen of een meer derheid van tweederde der bisschop pen meende dat ook de canon in het Italiaans mocht worden uitgesproken. Van de 312 Italiaanse bisschoppen ble ken er 215 dit goed te vinden. Daarna moest echter nog worden gestemd over de vertaling van de canon. Deze kreeg geen meerderheid van stemmen en moest opnieuw worden gemaakt. Tenslotte werd deze nieuwe verta ling voorgelegd aan kardinaal Otta- viani, die toen nog hoofd was van de congregatie voor de zuiverheid van het geloof. De tweede vertaling verwierf een meerderheid. Maar nu al is er grote ontstemming onder de gelovigen en het genootschap „Una Voce" (eenstemmigheid) heeft een verbolgen protest gericht tot de bisschoppen-conferentie, waarin men stelt dat bepaalde uitdrukkingen twij fel kunnen doen rijzen en zelfs be slist ketterijen zijn. Het paradijs wordt bijvoorbeeld niet als een plaats, maar als een toestand beschreven. Het ergst vindt men dat bepaalde woorden twijfel wekken aan de gel digheid van de mis zelf. In de latijnse tekst, zoals die door de eeuwen heen gebruikt werd, staat: „Dit is waarlijk de beker van mijn bloed, van het nieu we en eeuwige verbond, geheimenis des geloofs, dat vergoten zal worden voor u en voor velen als delving der zonden". De vertaling die in het protest „schandelijk" wordt genoemd - luidt in het Italiaans: „Want dit is de beker van mijn bloed, door het nieu we eeuwige verbond, geheimenis des geloofs, dat voor u en voor allen vergoten is ter delving der zonden". Op die manier is de beker niet lan ger het verbond, maar slechts een sym bool van het verbond. En gaat het niet om het bloed dat vergaten zal worden nu op dit ogenblik dat zich op het al taar het mysterie van de transsubstan tiatie voltrekt, maar om het bloed dat reld met de oorlog in Vietnam wordt wellicht gewekt. Ons staat daarbij ech ter eerder voorlichting, verheldering, precieze berichtgeving en dóórlichting van achtergronden voor de geest, dan het uiten van samengebalde woedekre- ten, die de tragen van hart eerder af stoten dan opwekken. Wij pleiten voor een stukje innerlijke betrokkenheid bij de oplossing van de Vietnam-oorlog. Deze betrokkenheid eist de inspanning van de studie, het kennisnemen van hartverscheurende feiten en angstig-makende samenhang. Zulk een betrokkenheid wordt op een verkeerd spoor geleid door de uitroe pen die de kern van de zaak niet ra ken. Wij pleiten tenslotte voor deelname aan de politieke besluitvorming en standpuntbepaling in en door de poli tieke partijen. Wie verontwaardigd is over Vietnam, maar niet de moeite neemt in zijn politieke partij mee te denken over de juiste middelen, die ons ter beschikking staan, moet echt een toontje lager zingen," aldus ds. Ruitenberg. vergoten werd omstreeks tweeduizend jaar geleden en niet :.oals de oude tekst zegt voor „velen" maar voor „allen", zodat er geen uitverkiezing, geen vrije wil meer bestaat. In die vertaling, zo zegt men in het protest, zijn de beide grootste kette rijen van onze tijd verenigd. De mis wordt een herinnering, zoals het avondmaal in de protestantse kerk en de uitverkorenen zijn niet velen maar allen, dat laatste zou dan de ket terij zijn van Teilhard de Chardin In streng-katholieke kringen is men pver deze kwestie bijzonder ontdaan en wacht men gespannen op het ant woord van de bisschoppenconferentie. Waarschijnlijk is dat tenslotte zal wor den besloten dat meer dart één verta ling mag worden gebruikt. Deze hele kwestie van de canon is een van de voornaamste onderwerpen van gesprek geweest tijdens de bisschoppensynode die verleden jaar in Rome werd ge houden. Het vormingscentrum den Alerdinck te Laag-Zuthem (bij Zwolle) organi seert op 27 en 28 april een weekend bijeenkomst voor vakantiereizigers naar Oosteuropese landen, in samen werking met de Nederlandse afdeling van de Praagse christelijke vredesbe weging en het oecumenische reisbu reau Oikosmos (van pater S. Jelsma) in Utrecht. Sprekers zijn de heer A. Koejemans over nieuwe ontwikkelin gen in Oost-Europa en prof. dr. J. de AMSTERDAM. Aan de universi teit van Amsterdam is de heer A. J. Nijk uit Zeist gepromoveerd tot doc tor in de godgeleerdheid op een proef schrift getiteld: „Secularisatie over het gebruik van een woord". Promotor was prof. dr. J. Sperna Weiland gewoon hoogleraar in de geschiedenis der theo logie en wijsgerige inleiding tot de godgeleerdheid. De heer Nijk. geboren in Meppel, studeerde aan de rijksuniversiteit in Groningen en aan hel Western Theolo gical Seminary in Holland (Michigan). Hij legde in 1953 het doctoraal-examen theologie met hoofdvak dogmenge- schiedenis af in Groningen. Daarna was hij tot 1958 aan de Groningse uni versiteit werkzaam als wetenschappe lijk assistent. Van 1958 tot 1964 was hij staflid van Kerk en Wereld te Driebergen en sindsdien is hij als wetenschappelijk ambtenaar verbonden aan de univer siteit van Amsterdam. (Van onze correspondent) DEN HAAG. „Er is geen sprake van dat de strijd om het processiever bod geruisloos naar het einde gaat", aldus de secretaris-generaal van de Ne derlandse Hervormde kerk, ds. Lands man, in „Hervormd Nederland". Een conclusie dat de hervormde kerk blijkens haar antwoordnota over de „Proeve van een nieuwe grondwet" haar verzet tegen openbare processies heeft opgegeven is volgens ds. Lands man te vergaand. De reformatorische kerken blijven de voorkeur geven aan de huidige regeling. Wel meent ds. Landsman, dat te pra ten valt over een regeling waarin de situatie van 1848 waaruit het processie verbod stamt niet wordt bevroren, om dat er wederzijds begrip is gegroeid voor eikaars standpunt: de kerk van Rome is gaan begrijpen en aanvaar den waarom reformatorische christe nen niet veel op hebben met sacra mentsprocessies. „In zo'n situatie", al dus ds. Landsman „zou het van ge brek aan vertrouwen getuigen erop te staan dat een bepaling die uit een zo heel andere situatie dan de onze stamt in de grondwet zou blijven staan". Graaf over de dan juist besloten derde Praagse vredesconferentie in Tsjecho- slowakije. Op 1, 2 en 3 juni vindt een oecume nische pinksterontmoeting voor katho lieke en protestantse gezinnen en al- leenwonenden plaats rond het thema „Revolutie en oecumene", waaraan wordt meegewerkt door Bruno de Roeck en prof. dr. J. Verkuyl. Van 13 tot 20 juli is er een vakan- tiegezinnenweek met als thema „Zo zoekt de mens zijn God" met onder meer een excursie naar een klooster en naar een tempel van de rozekruisers, bespreking van een film van Ingmar Bergman, spel, zang, inleiding en ge sprek. Tot slot wordt er van 30 juli tot 5 augustus een Sjaloom-baggerwerk- kamp gehouden voor jongeren uit Schotland, Duitsland en Nederland on der leiding van frater Ed van Tienen o.p. en Eimert Pruim, welke laatste ook de leiding van de andere manifes taties heeft. A Mgr Frangois Marty is door de paus benoemd tot aartsbisschop van Pa rijs, als opvolger van de onlangs overleden mgr Pierre Veuillot. In het Bijbelhuis, Herengracht 366, Amsterdam-C. wordt van 10 t/m 13 april een Paas-postzegel-tentoonstel- ling gehouden, welke wordt georgani seerd door het Nederlandsch Bijbelge nootschap en de Filatelistenvereniging „St. Gabriël". Er zullen postzegels met bijbelse voorstellingen rondom het Paasgebeu- ren worden geëxposeerd. Een speciale enveloppe met post stempel is verkrijgbaar. De openingsuren zijn: 10 april van 15-17 en van 19-22 uur, 11 anril van 10-17 en van 19-22 uur 12 april van 10-17 en van 19-22 uur, 13 april van 10-17 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 50