slechts J S dag alléén woensdag 10 april 1968 d Le boer DE NIEUWE rur 125 Sociologisch verschijnsel WIE IS HIJ, DE REBELSE STUDENT? FIAT-AGENT 1600 cc I 8599,- 16 DINSDAG 9 APRIL 19 68 Het is goed „schoenen" bij i V Het mooiste kompliment dat zelf weer komplimentjes oogst. Dat schoonheid streelt en zelf schoonheid straalt. Dat dankbaar is en dankbaar maakt. De nieuwe Fiat 125 heeft 'n sportmachine met boven liggende nokkenassen. Hoort in zo 'n auto nu wèl of niet een toerenteller? "Ja", zegt De Ene Richting. "Bij 'n sportmotor hoort 'n toerenteller. Om scherp te rijden. Om eruit te halen wat erin zit". "Nee", zegt De Andere Richting. m "De nieuwe Fiat 125 blijft met al z'n extra's toch een typische gebruikswagen Zonder nukken. Zonder schakelproblemen. De mo tor heeft zoveel souplesse dat je echt geen toerenteller nodig hebt". Voor beide standpunten is wel iets te zeggen. Daarom wordt -*** r de Fiat 125 méten zonder een toerenteller geleverd. Mèt een toerenteller voor 150 gulden meer. Want weet u, de nieuwe Fiat 125 is al zo scherp geprijsd! FIAT 125 gekozen tot auto van het jaar in Zweden. GEBR. BEEKMAN Automobielbedrijven N.V. GARAGE L. M. KOENE GARAGE TIMMERMAN AUTOMOBIELBEDRIJF G. J. C. DORANT AUTOMOBIELBEDRIJF RAAYEN Sociologisch verschijnsel „Wie begrijpt, ageert niet Rebellie verdwijnt Generatiever schil Dit schattige schoentje, echt italiaans feestschoentje in zwart lak maakt uw dochter tot een prima donna. Dit op en top modieuze schoentje kunt u morgen kopen voor een feestelijke prijs. 23 8,- 24-27 10,- 28-31 12,- 32-36 14,- In wit leer f 1.- minder Amsterdam: Kalverstraat 59 Haarlem: Grote Houtstraat 41 oorhangers Ji a®®®®»*»»*** oesterparels cultivé fantasiehanger halssnoer met gecultiveerde oesterparels Verwen met goud dierenriemhanger klassieke broche PRIJZEN: parelsnoeren met geculti veerde oesterparels vanaf f75. - gouden oorsieraden vanaf f25.- gouden fantasieringen vanaf f 40. gouden fantasiehangers vanaf f35.- gouden broches vanaf f37.50 JUWELIER - HORLOGER MARKTPLEIN - KENNEMERLAAN - LANGE NIEUWSTRAAT IJMUIDEN pf het dflemma won de lenteller 4 eU., 1608 cc, 2 bovenliggende nokkenassen, 99 pk, 160 km-, 4 schijfremme met rembekrachtigerextra brede banden, wisselstroomgenerator, 2-traps cai teun acceleratie 0-80 km/u: 9,5 sec.,veiligheids-stuur, -interieur en -carrosserie, ruiten- wissers met geheugen, gesloten koelsysteem, zelfdenkende ventilator, geen smeer- punten,-slaapbanken met micro-afsteUing, 4-deurs, kaartleeslampje, continue regelbare hete luchtverwarming. Compleet f 8599,- (lakenbekleding) f 8699,- (sim.leder bekleding). HAARLEM Wagenweg 72. Telefoon 0 23-22087 Bloemendaal Bloemendaalseweg 52. Telefoon 0 23 -63350 IJmuiden Huygensstraat 67. Telefoon 02550- 11159 SANTPOORT Hagelingerweg 132. Telefoon 0 2560-7757 HAARLEM-NOORD Vinkenstraat 75. Telefoon 0 23-56157 BEVERWIJK Zeestraat 82. Telefoon 0 2510-25446 ZANDVOORT Parallelweg 34 Telefoon 0 2507-2391 (Van een medewerker) Wie is hij: de rebelse student? Die vraag dringt zich steeds meer op nu zo wel in oost als in west studentenmani festaties de aandacht vragen. Warschau en Praag zijn nu ook opgenomen in de reeks steden waar studenten massaal dui delijk maakten het oneens te zijn met de gevestigde maatschappij. In die reeks komen al vele namen vooi van univer siteitssteden in de Verenigde Staten, in communistisch China, in Japan, in België, in Nederland, in Frankrijk, in Spanje, in Groot-Brittannië. De betogingen betreffen problemen van dichtbij, zoals medezeg genschap in het bestuur van de universi teit, maar ook vraagstukken van veraf, waarbij de studenten zich nauw betrok ken voelen, zoals het Vietnamese. In de meeste gevallen is het kernpunt meer vrijheid, hetzij in het communistische, hetzij in het kapitalistische systeem. De problematiek van „De student van vandaag in de moderne wereld" is pas in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven aan de orde gesteld op bijeen komsten van het genootschap „Neder land". Daar sprak de heer K. R. Mino- gue, lector in de politieke wetenschap aan de „London School of Economics", welke, naar hij opmerkte, ten onrechte en nog steeds te boekt staat als links-goriënteerd. De heer Minogue ging uit van de woe lingen aan zijn eigen hogeschool in de loop van het vorige jaar. Hij beschouwde de demonstraties van 1964 aan de uni versiteit van Berkley in Californië als het begin van de reeks. Daar deed zich toen de „free speech movement" voor, welke opkwam voor het recht elk woord dat men maar wil te gebruiken, ook als het tot dusver tot de taboes behoorde. Deze beweging voor vrijheid van spre ken" ging gepaard met streven naar me dezeggenschap in het bestuur van de uni versiteit, waar de sfeer onpersoonlijk en vernederend voor de studenten werd ge noemd. Later hebben de studenten in Berkley en onder meer ook aan de Lon don School of Economics stemmen gekre gen in het universitaire kapittel. De heer Minogue noemde de studenten acties een belangwekkend sociologisch ver schijnsel waarbij zich ook Trotszkistische en Maoïstische invloeden doen gelden. Zij worden voor 'n groot deel geleid door stu denten in de sociologie, die uiteraard meer dan oppervlakkige kennis moeten verga ren van het Marxisme. Een andere factor van betekenis was naar zijn mening de veranderde samen stelling van de universiteitsbevolking, die nu voor een groot deel bestaat uit jonge lui die gaan studeren „omdat het voor de hand ligt", maar na het geblok op de middelbare school niet uitmunten door ij ver, maar er „gelukkig zijn". Hij zag in deze ontwikkeling zowel waardevolle als gevaarlijke factoren. Tot de waardevolle elementen rekende hij de studentencritiek op de sleur, op de opvoedkundige tredmolen met zijn tradi tionele examenvoorschriften, op de „in structie" die vaak de plaats heeft inge nomen van de „verdieping", de critiek ook op de nuttigheidsgedachte die de uni versiteit vaak beheerst. Daarbij laakt men het streven vooral bekwame technici af te leveren zonder zich om de mens te bekommeren, waardoor men kan spreken van ,kennisfabrieken". Een positieve fac tor noemde hij ook het belagen van het zich geheel en al toeleggen op carrière maken. In het algemeen is volgens de heer Mi nogue de studentenactiviteit aan deze kant van het ijzeren gordijn gericht te gen de westerse middenklasse-cultuur. De negatieve aspecten daarvan zijn o.a. dat degenen die vrijheid van spreken eisen vaak tegenstanden beletten het woord te nemen en dat degenen die voor vrede ijve ren niet zelden anderen op het hoofd slaan. De stijl van de critiek leidt tot vorming van een menigte. In massamanifestaties verliest men vaak de critische beschou wing en het trachten-te-begrijpen, dat ty perend is voor de universiteit. „Als je probeert te begrijpen, ageer je niet" Een essentiële fout noemde hij het, dat degene die rebelleren het zó voor stellen alsof „we naar een slechte vorm van maat schappij geblunderd zijn", terwijl de maaatschappij toch in belangrijke mate is gegroeid tot wat zij is omdat de mensen dat zo wilden. De heer Minogue heeft, zoals trouwens ook zijn bedoeling was nogal wat critiek te verduren gekregen van studenten, die tot de bijeenkomsten waren uitgenodigd om het al of niet met hem eens te zijn. Een funadmenteeel verschil tussen hem en diverse opposanten was gelegen in de vi sie op de toekomst. De heer Minogue is van mening, dat de golven van studentenrebellie over een jaar of drie zullen wegebben als een aantal ei sen op het punt van de organisaties der universiteiten is ingewilligd. Daartegen over stelde een opposant dat de beroering verderstrekkende gevolgen zal hebben, ook buiten de universiteit, vooral omdat de studenten er van overtuigd zijn dat het huidige systeem, hoe het dan ook gegroeid moge zijn door volhouders te veranderen is. Achter de demonstraties voor vrede in Vietnam, waarin studenten een werkzaam aandeel hebben, proeft men het besef dat zij straks zullen moeten leven in een wereld die grotendeels wordt bepaald door besluiten van nu. Dit besef leeft niet alleen onder de studenten, maar is wijd verbreid onder de jeugd. In dit opzicht heeft de Engelse „Times" een belangwekkende analyse gepubliceerd van D. Wilson, directeur van de Britse nationale campagne voor de daklozen en curator van de door de Britse regering gesteunde „Young Volunteer Force". De heer Wilson betoogde onder meer, dat ook onder de jonge socialisten, de jonge con servatieven en de jonge liberalen in En geland ongerustheid en onrust leeft en dat dit bij andere categorieën van de jeugd eveneens het geval is. Weliswaar heeft de jeugd atlijd gerebel leerd maar georganiseerde rebellie op na tionale schaal zou iets nieuws zijn. Ook de jonge mensen van vandaag zijn anderi dan die er vroeger waren. Hun opvoeding s+elt hen in staat de vragen te stellen die veel ouderen achterwege laten. Zij zijn vroeger rijp. Zij kunnen zich gemakkelij ker verplaatsen. Zij hebben gevoel voor het gebruik van de communicatiemidde len voor de verbreiding van hun bood schap. Hun gevoel miskend te zijn zit dieper. Hun doeleinden laten zich makke lijker omlijnen. Bij zijn opsomming van de grieven ver meldt Wilson dat het mankeert aan een basis voor vertrouwen tussen jong en oud, dat er weinig fundament is voor be grip en dat ook de dialoog ontbreekt. „De ene generatie is opgekomen via depressie oorlog en koude oorlog en zit vast aan vooroordelen en houdingen van vrees. De andere generatie werd opgevoed in over vloed en vrede en kan en wil die houding van haar voorgangster niet tot de hare maken". De heer Minogue besloot zijn beschou wing over de jongeren met deze woorden: „De oprechte aard van hun benauwenis moet worden erkend. Als dat niet ge beurt kan men alleen maar hopen dat de jeugd zichzelf so samenhangend en met zoveel opbouwende kracht weet uit te drukken, dat zij zichzelf de hoop en de richting geeft waarvoor de ouders niet konden zorgen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 16