SUSKE EN WISKE KLEIN MAAR MEERDERJARIG Jeugdboekenschouw HET BESTE, OOK VOOR DE KLEINTJES GROEN Co Muziekrecensies van De By gebundeld Boekenkeur Het bloedspoor in de Nederlanden Voor goede detectives is geld nodig Smyrna Cebufa ƒ5 25 ƒ8.95 N.5. zoeken naar nieuwe namen Tafelkleden 82.50 16 VRIJDAG 12 APRIL 1968 17 Populair Industrie Bibliografie Miep Diekmann Centrale Verwarming IDEAL-STANDARD Gasketels wÊÊrn MK Antwerpenaar *5 VOORJAARS COLLECTIE Dossier Veelbelovend Stijldistels Bert Japin I Sas Bunge De Boekenweek is achter de rug, maar de golf van nieuwe uitgaven die de krantenredacties zoals ieder jaar heeft overspoeld, blijft ook onze recen senten bezighouden. Ook deze pagina is er het resultaat van. Wij zijn er zeker van dat velen hierop wat van hun gading zullen aantreffen. SUSKE EN WISKE, de olijke Vlaam se rakkers uit de gelijknamige strip, zijn vorig jaar meerderjarig geworden. Ze zijn nog te klein van stuk om met de vuist op tafel te slaan, maar tenslotte hebben zij als stripfiguren geen last van ouder- domsverschijnselen. De Suske en Wiske- strip van Willy Vandersteen is ruim eeneentwintig .jaar geleden, in 1946, ont staan en op dit moment voor driekwart miljoen krantenlezers in ons land geen verschijnsel meer, maar een instelling. Al tientallen jaren lezen die abonnees de avonturen van Sus en Wis, van Lam- bik, Jerom en tante Sidonia, sinds jaar en dag versterkt met de vertegenwoordi ger van de moderne wetenschap, profes sor Barabas. Sinds het ontstaan van de strip zijn er al meer dan tachtig Suske en Wiske-albums verschenen, eerst in één, daarna in twee en nu in vier kleuren. Eerst waren er aparte Vlaamse en Neder landse edities, totdat de uitgever tot de optochten en stoeten. Vanaf zijn dertien de jaar volgde Willy tien jaar lang avond cursussen aan de Antwerpse akademie, leerde er de grondbeginselen van het te kenen, werd beeldhouwer-ornamentist en daarna decorateur-etaleur in een waren huis. Op een dag tijdens de tweede we reldoorlog was Willy bezig met een eta lage voor damesmantels. Als hulpmiddel had hij een modeboek en in dat boek stond het artikel „comics in your life", Willy las het, dacht erover na, paste de gegevens aan de Vlaamse omstandighe den aan en begon te tekenen. Later werd hij statistiek-tekenaar in ministeriële dienst, maar dat weerhield hem er niet van vervolgverhalen te tekenen. Direct na de oorlog deden Suske en Wis- ke, alsmede een andere Vandersteen- strip de familie Snoeck hun intrede in Vlaamse bladen. In vele dag- en week bladen, in geïllustreerde jeugdbladen, in parochiebladen en almanakken kwam men de figuren van Vandersteen tegen. Maar niet alleen in Vlaanderen werden Suske en Wiske populair, ook in Fransta lig België, Frankrijk, Portugal, West- Duitsland, Chili en niet te vergeten Ne derland. Willy Vandersteen schetst en tekent zeer gemakkelijk. Dat neemt niet weg, dat hij bij het ontwerpen van de strips kosten noch moeite spaart. Hij bezoekt musea, bestudeert historische prenten en klederdrachten, huizenbouw en woningin richting. Geregeld schetst hij in de Ant werpse dierentuin wilde dieren en vogels. Willy reist veel, vliegt veel, doet aan diepzeevissen met het harpoengeweer, is een goed fotograaf en cineast, een knap schermer en een vaardig coureur. Zijn Vlaams is gekruid met een Antwerps ac cent en achter pot en pint kan hij soms een beste mop vertellen. Een droogstop pel is hij niet, maar ook geen romantische dromer. Hij is de beste striptekenaar van Vlaanderen, een Belgische Walt Disney. De Suske en Wiske-avonturen ontsprui ten nog steeds aan zijn eigen brein, maar bij het op papier zetten van hun beleve nissen heeft Willy hulp gekregen. Zijn strips zijn een bescheiden industrie ge worden: naast zijn villa in Kalmthout staat een studio, waar zes mensen actief zijn en in Antwerpen hebben nog vijf tekenaars een dagtaak aan het uitwer ken en tot in de puntjes verzorgen van de dagelijkse portie spanning en humor in het schetsmatige bestaan van Sus, Wis en huisgenoten. conclusie kwam, dat er maar één en Wiske bestaat. Suske Van Annie Schmidt is de klassiek ge- I vinden we ook in dit kostelijke verhaal worden uitspraak: „V geeft uw kinderen I voor 8-10 jarigen terug. In een adembe- toch geen stenen te eten? Maar waarom I nemend tempo vertelt hij over de egel dan wel boeken die onverteerbaar zijn?" I die samen met de bisamrat en de eek- Het gevolg is geweest, dat er voor de I Over dat onverteerbaar vooral voor hoorn het verkommerende lieveheers- doorgewinterde liefhebbers van de strip de 5-9 jarigen, valt te twisten. Maar ze- I beestje gaat redden in Egypte, waar de bronnenonderzoeken nodig waren om de her is, dat boekjes over pa en moe en krokodillen met hun koning Alfa Dolfo el juiste bibliografie van de albums te con- mien en sik niet meer van deze tijd zijn. Dasser de witte open (de vreemdelingen!) strueren. Er zijn Suske en Wiske-„ken- Dat kleine kind, dat ook al een verwoede I pogen te vernietigen. De zeer aparte hu- ners" in Nederland die daar een sport teevee-kijker is, heeft een ruimere horizon mor zit vooral in de groteske tegenstel- van maken, de uitgever krijgt veel brie- clan wij vroeger. Dat vergeten de goed- lingen. ven van mensen die het naadje van de bedoelende ouders vaak als ze een boekje kous willen weten. kopen. Bovendien wordt in tegenstelling Sedert de „geboorte" van Sus en Wis I tot vroeger tegenwoordig op de kleuter zijn de albums in enkele miljoenen exem- scholen intensief gewerkt met het moder- plaren in het Nederlands verspreid. Er ne prentenboek. ''Daardoor zijn de klein- komen drie nieuwe albums per jaar bij tjes vaak meer vertrouwd met moderne in oplagen van honderdduizenden en er Hjnvoering en kleurstellingen dan menige worden regelmatig één- en tweekleurige nolwassene. Deze onschatbare winst die, I van de belangrijkste moderne schrijfsters edities omgewerkt in vierkleurige. nan invloed zal zijn op hun hele verdere voor kinderen en oudere jeugd. Zij won Het aardige van de strip is, dat hij bij- heven, dreigt verloren te gaan, wanneer I reeds vele staatsprijzen. Ook dit uitzonder- draagt tot lering en vermaak van jong en wg thuis niet de lijn van deze culturele jjjke Indianenboek getuigt weer van haar oud: de hoogleraar in de wiskunde slaat ontplooiing doortrekken. Daarom is het zo grote consciëntie en talent. Zowel de we de dagelijkse aflevering in de krant even- belangrijk, wanneer wij in een boekhandel rejd van de jongen Witoe die een paardje min over als de blaag van acht uit de zijn> ook even op de kinderafdeling te wil heben en via dit verlangen een brug derde klas van de lagere school. Waar kijken, wat daar aan nieuws ligt. i zit hem dat in? Omdat ruw gezegd De unieke Blokboekjes de Suske en Wiske-strips even gemakke lijk voldoen aan de eisen van de kinder-1 De unieke Blok-boekjes lijke fantasie als met de bekende op ac tualiteit gebaseerde „terzijdes", inhaken op de smaak van volwassenen. De Indianen jongen en zijn paardje, door Kathe Re- cheis, vertaling J. E. Smits, uitg. Ploegsma. DE Oostenrijkse Kthe Recheis is een slaat naar de wereld van de eenzaam le vende oude Indiaan Witte Wolk als de wereld van zijn zusje Inja zijn glashelder in het kenmerkende van die werelden ge tekend. Zelfs in sommige dialogen blijven de kinderen ieder op hun eigen spoor dwars tegen elkaar in praten een schit terend voorbeeld van ogenschijnlijk mis lukkend contact. Het accentueren van de sterke familieband is zonder sentimentali teit de ontroerende ondertoon van dit ver haal geworden, dat een witte raaf onder de vele flodderige en tendentieuze In dianenboeken genoemd mag worden. ADVERTENTIE WANNEER de bijdragen van een mu ziekrecensent de vluchtigheid van kran tenpapier weten te overleven, verdient zijn werk de aandacht. In de vorm van I Henk de By DE uit Amerika afkomstige blokboek jes (uitg. Ploegsma) helpen het kind een brug te slaan tussen de fase van „graag willen spelen" en „graag wiUen lezen". Het zijn lees-kijk-en doe-boekjes, die in Willy Vandersteen (55) werd geboren I enkele jaren tijd ons continent stormer- in Antwerpen. Hij is een rasechte sinjoor, derhand hebben veroverd. Kinderen die die zich het best thuisvoelt in de bedrij- njet aan het lezen te krijgen waren, zijn vige Scheldestad. Met vrouw en drie kin- er verwoede lezertjes door geworden deren heeft hij echter vrij langdurig in I Want alle verhalen zijn spannend, eenvou- Brussel, in de buurt van het Heysels I dig van structuur en vooral geestig. Wie stadion, gewoond. Nu resideert hij in een werkelijk alles uit de 15 tot dusver ver droom van een witte villa in Kalmthout I schenen deeltjes wil halen, aofl hst knappe bij Antwerpen. I en informatief geschreven boekje „Over Vandersteen bracht zijn jeugdjaren door I blok-boekjes en kinderen" moeten aan- in het hart van Antwerpen. Daar ravotte schaff en. Het werd samengesteld door A. hij met buurtjongens en hielp hij allerlei oidersma, die samen met Heieen Kern jongensspelen organiseren. Het tekenen kamp Biegel en Janny Daane over de ver zat hem toen al in het bloed. Met krijt to- taling en de presentatie van de blokboek- I OP de laatst gehouden Vlaams-Neder verde hij op de straatstenen mannetjes jes jn ons ian(j gaat. landse Conferentie der Nederlandse lette- vol beweging, vechtend, schermend, lo- yan de zes nieuwe deeltjes, die per stuk ren kwamen de omroepsecties van beide pend. Zijn vrienden stonden er vol bewon- 3 95 kosten is „Kleine Beer bij Oma en landen overeen, 'n klankbeeld voor te be- dering naar te kijken: Willy tekende fi- Opa" door Else Minarik het vierde deel- reiden over ontwikkeling en betekenis van guren uit, die zij vervolgens speelden: tje in de serie over een beertje, dat op het Nederlandse detectiveverhaal. De rea- rovers, straatagenten, schippers, helden, verkenning in het leven uit is. In relatie lisering van dat plan heeft niet lang op Óp het St. Eligius-instituut in zijn ge- i0t zyn 0pa en oma hoort hij over de zich laten wachten: dezer dagen zond boorteplaats kreeg Willy zijn schooloplei- jeugd van zijn eigen ouders als klein kind, I de AVRO de radio-documentaire „Het ding. Hij blonk er haast uitsluitend uit in jets wat ook kleine kinderen onnoemelijk bloedspoor in de Nederlanden" uit, ge- tekenen. Een tijdlang was Willy ook een boeit. schreven door Ab Visser en technisch ge- toegewijd padvinder. Daarbij leerde hij jn Olivier de olifant, door Syd Hoff realiseerd door AVRO's Hoofd Gesproken speuren] zelf avontuur verzinnen, dage- Ltaat het vragen-om-iets centraal. Is het Woord, Jan van Herpen, lijks een goede daad verrichten, knutse- gevraagde binnen bereik gekomen, dan len, tenten opslaan, kampvuren maken. m0et iedereen het ook weten. Het is del Naast een uitvoerige documenlatie over Het klimaat thuis was voor Willy's te- meest simpele manier om de wereld van al wat er m de laatste halve eeuw bij ons kentalent uiterst gunstig: zijn vader was het kind uitbreiding te geven met nieuwe op dit gebied is verricht, waren er ook een „moeleerder", een man die gipsaf- menS-, dier- en dingelementen. Van „Geen interviews te beluisteren met enkele Ne- drukken maakte van beelden en allerlei I varkens over de vloer!" door Mary Stolz, derlandstalige detectiveschrijvers, on er versieringen voor huizen en openbare ge- waarin het verlangen van kinderen naar wie de Vlaming Louis de Hentaecker, die bouwen. Hij ontwierp ook wagens voor dieren die steeds meer uit de dagelijkse en passant de fabel logenstrafte, dat nij omgeving verdwijnen, hoofdthema is, zijn koning Boudewijn zou adviseren bij diens de sublieme tekeningen van Garth Willi- keuze van misdaadverhalen en voorts zei ams zeer bijzonder. het te betreuren dat er te weinig contact Een lekker opscheppers verhaal" waar- is tussen Noordnederlandse en Vlaamse in kinderen hun hele fantasie kunnen uit- auteurs van detectiveverhalen. Over de leven zonder dat er meteen iemand ver- Noordnederlandse detectiveroman zei De m w li wijtend gaat roepen „Je liegt!" is „Ik Lentdecker, dat die in Vlaanderen minder ll/lsvreH weet ik weet wat jij niet weet" door gekend wordt dan hij verdient doordat lflULflBonsall. Een prachtige tegenhanger van hij te weinig wordt gepropageerd. dit fantastische is Max de speurneus" Dat laatste, wil ik eraan toevoegen door Kin Platt; daarin wordt door gericht helaas met alleen in Vlaanderen het ge vragen stellen, feiten constateren en een val. Visser kwam dan ook in zijn klank- iuiste rangschikking van antwoorden en I beeld (na te hebben vastgesteld dat de conclusies de verdwijning van een olifant Belgische Literaire Reinaertsprijs voor opgelost speurdersverhalen in ons taalgebied de Zuiver instructief is „Ankie en de rup- enige aanmoedigingspremie is voor schrij- sen" door E Selsam. Lieverdjes van on- vers in dit genre) terecht tot de conclusie geveer 8 jaar die zich altijd met insekten „Onze detectiveschrijvers zouden met wat moeten afgeven, krijgen een simpele hand- steun van de overheid of van grote mdu- leiding hoe ze van een „griezelig" tijd- strieën, en vooral: met wat meer belang- verdrijf een klein wetenschapje kunnen stelling van het Nederlandse publiek tot maken. grotere ontplooiing van hun talenten kun- Qua humor en spanning spant „En de nen komen". kat zei: miauw!" door Bonsall de kroon. In deze detective voor jongens van on geveer 9 jaar brengt het zoeken naar een verdwenen kat een ongelofelijke chaos te weeg. Het vinden van nieuwe ideeën en steeds iets over het hoofd zien! ff ff ADVERTENTIE IN ONZE NIEUWE brengen wij geheel uit prima scheerwol bestaande tafel kleden, waar u jarenlang ple zier van zult hebben. Mooi gedessineerd en van kleur 118.50 - 94.60 - WAT die steun van industrieën betreft: juist dezer dagen is er op dat gebied een eerste initiatief ontplooid. Een Rotterdam- het construeren van een aïarmschel zijn I se fabrikant van plastics en aanverwante climaxen, die bizonder aanspreken, even materialen op zoek naar een origineel als het moord- en brandgeschreeuw van relatiegeschenk gaf de Nederlandse au- het kleintje Penny, dat voor de anderen teur Ton Vervoort opdracht een politiero- man in dossiervorm samen te stellen. Het idee van een speurdersverhaal in dossiervorm is niet nieuw: in de jaren I alles dreigt te verzieken. I En dan deden we, 'KRUISSTR. HAARLEM. TEL.11491H Jacques bransky, Haarlem. door Idserda, ill. Za- uitg. Holland, dienstbrieven mag men natuurlijk litterair geen al te grote verwachtingen hebben, maar dat neemt niet weg dat Vervoorts beslist niet onaardige plot veel meer om het lijf heeft dan verhaaltjes van Wheat- ly terwijl hij er bovendien in is geslaagd, ondanks de zuiver ambtelijke confrontatie met zijn personen, deze toch zoveel leven in te blazen dat zij voor de lezer gestalte krijgen en hem werkelijk blijven boeien. De zaak Stevens" is ook in de boekhandel verkrijgbaar, maar tegen een zo exorbi tante prijs, dat, naar ik vrees, de koper inspe er wel door zal worden afgeschrikt. EEN nieuwe naam onder de Nederland se detective-auteurs lanceert de Witte Ra-, vendetectiveserie (uitg. „West-Friesland", Hoorn) met De doden in de lage duinen van Kees Ketting. Het is een veelbelovend romandebuut van een schrijver, die tot dusver slechts korte verhalen, kinderver halen en feuilletons heeft gepubliceerd. De doden in de lage duinen speelt op een fictief Waddeneiland, waar de rust wordt verstoord door de moord op een Duitse badgast. Deze Duitser, Heinz Schlacht, heeft tijdens de bezetting als jong luitenant op het eiland dienst ge daan en keert er terug omdat hij een financiële rekening te vereffenen heeft met de zoon van een der plaatselijke nota belen, een verwende jonge nietsnut. Schlachts verschijnen op het eiland maakt allerlei sluimerende herinneringen en con troversen wakker. Allereerst zijn daar de moeder van Schlachts schuldenaar en de plaatselijke hotelhoudster, die elkaar in 't verleden de amoureuze belangstelling van de jonge luitenant hebben betwist. De ho telhoudster heeft bovendien een kind van Schlacht, en haar man, indertijd gedwon gen te werk gesteld in Duitsland, is van dat vaderschap op de hoogte, evenals de onechte zoon, die van dat denkbeeld wei nig is gecharmeerd De zaken spitsen zich nog toe als Schlacht een verhouding be gint met de dochter van een kruidenier die door 'n fanatiek-godsdienstige pa der tig jaar lang angstvallig is behoed tegen belangers van haar maagdelijkheid. Kortom: lieden te over die belang heb ben bij Schlachts dood, die overigens niet plaats vindt voor het boek een flink eind voor de laatste wereldoorlog stelde de Amerikaan D. Wheatly dergelijke dossier - tjes samen - summiere verhalen in gere produceerd schrijfmachineschrift met inge plakte „echte bewijsstukken" als spoor kaartjes, plukjes haar, pluisjes en derge VEERTIG nieuwe kinderversjes maak te Idserda bij deze schitterende Tsjechi- I jyke materiële aanwijzingen, alsmede een sche uitgave. De beweeglijkheid m de 1 - I verzege]de oplossing, zodat de lezer, al- lustraties is ook kenmerkend voor de vers- vorens ket zegel te verbreken, zijn eigen jes, die zo ritmisch zijn, zo simpel van I vernuft kon meten met dat van de speur- woordstelling, dat kleintjes vanaf 3 jaar der jjet dossier waarmee Vervoort uit de ze al kunnen leren. En toch hebben de j3US jg gekomen, De zaak Stevens, kan TTTPrrtrr n m <jnnnr versjes niets aan poezie ingeboet. 1 aast L.^ in alle opzichten met dit oude voor- UTRECHT. - De Nederlandse Spoor- Paul Biegel en Harriet Laurey kunnen we beeld meten ftiterlijk oogt het beslist veel wegen hebben aan alle personeelsleden Idserda een grote ontdekking noemen. gevraagd, moderne benamingen te beden ken voor ouderwetse termen als rijtuig, stationnement, wachtkamer, coupé, loket- tiste en machinist. Het is het jongste ini tiatief van de groep „invoering huisstijl die zich al bezig hield met de moderni sering van letters, kleuren en vormen, beter, dit mede dankzij de samenwerking met de Rotterdamse politie, die allerlei officiële formulieren en een dossieromslag voor reproduktie beschikbaar stelde, zodat de suggestie van „echtheid" bij Vervoort veel groter is dan bij Wheatly. En wat het verhaal betreft: van een dergelijk experi IN de Noordelijke landen is de Finse menteel grapje, geheel geschreven in de dichter Lybeck een doorbraakfiguur. Dat vorm van processen-verbaal, rapporten en Egeltje Prik naar Egypte, door Sebastian Lybeck, vertaling Nini v. d. Beek, uitg. Callenbach. ADVERTENTIE DE FILMSPECIALIST Jansstraat 51 Haarlem Telefoon 0 23 - 11796 een pocketuitgave, verschenen in de Ooie vaar-reeks van Bert Bakker-Daamen, is aan de artikelen die Henk de By in het weekblad Vrij Nederland schreef een wat duurzamer vorm gegeven. En terecht: deze recensent, die na ruim twaalf jaar critische arbeid zijn stoel in de diver se concertgebouwen verruild heeft voor een positie bij de televisie (waar hij sinds lang aan velen bekend is door de VARA- kunstrubriek Signalement) is een van de weinigen in ons land die over muziek kunnen schrijven. De goed gevonden titel van deze selectie: In plaats van applaus illustreert in de bondigste zin waar het om gaat bij dit soort obligaat wikken, wegen en overwegen achterna; om de grootst mogelijke distantie op basis van de grootst mogelijke betrokkenheid. DEZE bloemlezing is onderverdeeld in drie hoofdstukken, muziek, musici, me ningen, en bevat tezamen, na een inlei ding die tevens positie-bepaling is, vijf enveertig beknopte essays. Hier is iemand op streek is. Want al geeft deze verwik- kelde intrige Ketting aanleiding tot het «?n woord <he zich rekenschap geeft, schrijven van een gedegen deductieroman dle reflecterend met zijn eigen indrukken van de oude stempel, waarin heel wat weet om te gaan, voor wie denken, schrij- feiten en omstandigheden beredeneerd en vel\het. zo|ken van. een vorm voor. z9n heel wat losse eindjes aan elkaar geknoopt emotl? 13Ee" mmimum aan superlatie- moeten worden: de auteur heeft van deze v™. de ingeboren achterdocht tegen het roman toch allereerst een boek gemaakt adjectief, tegen de gemakkelijke, honderd met de nodige „humaan in terest", dat F1331, afgetrapte, tot de draad versleten zich evenzeer laat lezen als een „gewoon" kre®t' in Plaats daarvan analogieën verhaal, waarbij de belangstelling van de aanduidingen die contact maken omdat lezer primair gericht is op de mensen z? gewonnen zijn uit een belangstelling achter de intrige - de mensen, met hun Alf het stroomgebied van de muziek over- problemen en controverses. schrijdt, en gevoed worden door een in- Ketting is erin geslaagd binnen het raam tense aandacht voor wat er werkelijk op van deze misdaadgeschiedenis een -"tal podmm geteurt zonder dnpe te zijn hoogst boeiende karakters te tekenen, zo- n®a™'P g dat er onder zijn pen een in alle opzich ten meeslepend verhaal is ontstaan, dat er het nodige toe bijdraagt te bewijzen dat het misdaadverhaal in het algemeen en ook het Nederlandse misdaadverhaal, zich kan aandienen in een litterair vol maakt acceptabele gedaante. schreven evenement. Natuurlijk heeft de weekblad-chroni queur altijd iets voor op zijn collega van 't dagblad: hij kan selectief te werk gaan met betrekking op het (te) grote aan bod aan concerten en hij heeft speelruim te in zijn blad voor commentaar in de Juïst d~aarniri vind ik" bet een heet ie I marSe. voor een thematische uitbouw Juist daarom vind ik het een beetje zijn incidentele indrukken. Van die eSrnïef ovS&oos 'ijülSbl ^gelijkheid heeft De By altijd goed ge- ik voornamelijk op het nu en dan 'door- I bruik gemaakt en h" -deed dat' Zoals uit eenhutselen van de diverse tijdsaspecten van de werkwoordsvormen (waardoor bij voorbeeld de tweede alinea op bladzij 17 qua tijdsbepaling volmaakt verwarrend dit boekje nogmaals blijkt, met beschei denheid inzake het hoe en waarom van zijn functie. Ik geloof hem daarom niet te kort te doen wanneer ik, als kritiek op zijn kritiek, soms een lichte weer werk!) en op het nu en dan bij1 hem voor- st"andJ voel tegén een al te directe toe komende gebruik van „stadhuiswoorden passing van de historische categorie op hl I I K-v-, ïnihr, 1,-y nm c+onAi rtViorlon Mor» l.-nn mot ook in de dialoog, die hij overigens wel levendig weet te schrijven. Ik ben me bewust dat dergelijke aan- muzikale omstandigheden. Men kan met recht volhouden dat het concertwezen vol vergroeiingen en aderverkalkingen zit en dat ons oor te sterk geconditioneerd is door hoor en wederhoor van een beperkt aantal meesterwerken, hoofdzakelijk uit ORWOFILM 15 Din zwart-wit dub. incl. ontwikkelen FUJIPAN SINGLE 8 18 Din zwart-wit; incl. ontwikkelen merkingen schoolmeesterachtig klinken, de vorige eeuw. Om dan van hieruit het maar ik kan ze niet binnenhouden omdat journalistieke begrip actualiteit op nogal juist dergelijke stijldistels—te vaak voor- gratuïte manier als een artistieke onder- komend in het werk van onze amateur- scheiding binnen te smokkelen. Maar het detectiveschrijvers ertoe meewerken 't js de vraag of het aUemaal wel waar is Nederlandse misdaadverhaal in discrediet 0f de lievelingsplaats die een bepaalde te brengen. Tot de amateurs die er zich muziek van honderdvijftig jaar geleden in aan blijven bezondigen en niettemin in iemands binnenste inneemt ook maar iets staat worden gesteld te blijven publiceren te maken heeft met een regressieve be reken ik de Nederlandse marine-officier, hoefte aan een-of-andere goede oude die onder het pseudeniem Bronger nu al tijd. En of we het ijzeren repertoire, de zijn derde „Witte Raaf" (Wel Mona, geen klassieken, zonder meer gelijk mogen Lisa) het licht heeft doen zien. stellen met het Rijksmuseum en de dus- Ik heb me over Bronger al eerder ne- genaamd actuelen met een, in dit ge- gatief uitgelaten en hem geadviseerd tot Val verwaarloosd Stedelijk. Het is wel met name wat meer zelfkritiek, maar het moeilijk aan dit soort parellellismen te blijkt weinig te hebben geholpen. Dit ontkomen bij een zo sociaal gebonden nieuwe „Ted Hart"-avontuur is opnieuw kunst als de muziek. een mislukte poging tot het schrijven van Terzake, zoals De By opmerkt het 'n hardboiled story, blijkt opnieuw Hol- doet er in feite niet toe of men het met lands-knuskneuterig uitgevallen, opnieuw een criticus eens is, zolang hij maar een te laboreren aan een overdaad van woor- gistende werking heeft op onze trage oor den (het boek zou tot minstens de helft deelsvorming. Mijn enige concrete be- besnoeid kunnen worden en dan misschien zwaar is dan ook niet tegen de schrijver nog een redelijke intrige blijven opleve- maar tegen de uitgever gericht. Afgezien ren), aan slecht stijlgevoel en een abso- van het typografisch voor mij duistere luut gebrek aan gehoor voor levende overgaan van de ene regel op de andere spreektaal (welke vrouw zegt er bijvoor- in een groter letterkorps (zonder dat dit beeld tegen haar minnaar: „Daarom ben door de tekst gemotiveerd is) doet zich ik zo innig gelukkig en diep tevreden dat hier weer eens de stoere haat voor die je immer bij mij terugkomt". Of: „Ik I sommige landgenoten koesteren tegen de heb echter steeds een heimelijk verlangen I letters c, q en x. Om te lezen over een gehad, om weer eens in de stad te resital in het Konsertgebouw, of over het dineren"!) \musiseren van Klemperer dat in het te- Dergelijk proza werpt een smet op de ken van autentisiteit staat (een nivo be- Nederlandse misdaadlitteratuur én op een reikt na jarenlang eksperimenteren) is overigens voortreffelijke reeks als de geen pretje. De schrijver had een betere „Witte Raven". zetbaas verdiend. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 17