MARAT/SADE IN AMSTERDAM
Schokkende film van Peter Brook
naar beroemd stuk van Weiss
KIP
INT
PANNETIE
RECEPTIES
HET HOGE DUIN
DIRCK DIRCKZ
TARVO
UITGAAN IN HAARLEM®
Alphanaar
Alphanaar
NEGEN MUZEN
3s (3© mmm 2
morgen nemen,
zelf
Goede Vrijdag
Geruchtmakende
kunst op t.v.
19
JQESDE BRILDIEBIJUPAST
KIES UW BRIL BIJ
Televisie-programma
grammofoon
platen
Radio-zaterdag
Televisie-vanavond
VRIJDAG 12 APRIL 1968
Kort nieuws
Levendig
Geweld
Beklemmend
S"ortc)enó
Moutbrood
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. Sinds zijn terugkeer
In zijn vaderland Duitsland na een afwe
zigheid van meer dan twintig jaar, heeft
de toneelschrijver Peter Weiss niet opge
houden zijn voormalige landgenoten (hij
had inmiddels de Zweedse nationaliteit
aangenomen) en de theaterbezoekers ver
buiten de Westduitse grenzen met zijn
werk te verbazen, te schokken en tot
geestdrift te brengen en dat allemaal met
een uiterst klein oeuvre.
IN 1963 trok hij al dadelijk de aandacht
met „Nacht mit Gasten", maar het stuk-
met de ellenlange titel dat nu gemaks
halve met „Marat/Sade" wordt aangeduid
en dat twee jaar later vooral door de
Engelse opvoering onder Peter Brook his
torie maakte, heeft hem internationaal
beroemd gemaakt. Sindsdien hebben zijn
Auschwitz-stuk („Die Ermittlung") en
zijn aanklacht tegen de oorlog in Vietnam
•dan misschien geen lauweren meer toege
voegd aan zijn naam als creatief toneel
schrijver, maar hem dan toch minstens
in het nieuws gehouden als revolutionair
toneelvernieuwer in de trant van Brecht.
„Marat/Sade" was dus Weiss' tweede
theatersucces en het lag een beetje voor
de hand dat het ooit eens verfilmd zoü
worden, al zal geen van de bezoekers van
een der vele toneelproducties van het
stuk (in ons land de Haagse Comedie) de
verfilmbaarheid ervan onmiddellijk heb
ben ingezien. Dat uiteindelijk Peter Brook
die het stuk met zijn Royal Shakespeare
Company in Londen tot een triomfaal suc
ces had gemaakt, de verfilmer zou wor
den, lag meer voor de hand. Brook is
namelijk naast „enfant terrible" van het
Engelse toneel met als stelregel „de enige
sociale functie van het toneel is, de toe
schouwer te verontrusten", ook nog filmer
van een niet alledaagse begaafdheid. Hij
maakte tussen al zijn activiteiten aan het
toneel door enige opvallende filmwerken,
zoals een versie van de originele „Beg
gar's Opera" met Laurence Olivier als de
galante struikrover Machaeth, verder een
nog altijd boeiende bijdrage aan de nou
velle vague, „Moderate cantabile" met
eanne Moreau en Jean-Paul Belmondo en
dan nog een interessante verfilming van
Lord of the flies", een mislukte film vol
prachtige momenten, die hier alleen maar
op de Cinemafestatie '66 in Utrecht is
vertoond.
ADVERTENTIE
+Le<*rmg ook om rvkenfondsietim
Haarlem. Grote Houtstr. 137 - Tel. (02311640
Beverwijk, Breestr. 118 - Tel. (02510) 23217
Lucifers. De Griekse lucifersdoosjes zul
len spoedig in de verkoop komen met
een Phoenix die uit de as opstaat ter
herdenking van de staatsgreep van vo
rig jaar april. Op de afbeelding komt
verder een militair met de bajonet op
het geweer voor. De afbeelding komt
in plaats van de Griekse godin van de
jacht Artemis met een toorts in de
hand.
ADVERTENTIE
gebraden halve kip;
royaal garnituur, fruitmix 4.95
geen
zaalhuur I
port-sherry-vermouth 0.90
Vraag de folder menusuggesties
diners 15 pers.en meer v.a. 6.50
HOTEL-CAFE-RESTAURANT
40 meter boven de zee
Wijk aan Zee 02517-322
SPECIALITEITENRESTAURANT
Bilderdijkstraat hoek Kwakersplein
A'DAM-West-020-83176
Facsimile. In Amsterdam is opgericht de
naamloze vennootschap Facsimile Uit
gaven Nederland. Oprichters van en
aandeelhouders in deze N.V. zijn
Het Parool en de heren N Israel in
Amsterdam en B. de Graaf Bierbrauwer
in Nieuwkoop. Het doel van de N.V. is
het uitgeven van boeken, die een rol
spelen in de Nederlandse cultuurge
schiedenis, maar waarvan de oorspron
kelijke exemplaren zeldzaam zijn ge
worden. De eerste serie uitgaven be
staat uit: „spiegel van de ouden en
nieuwen tijdt" (1632) door Jacob Cats,
„Historische beschrijvinghe der coop-
stadt Amsterdam" (1614) door Ponta
nus, „beschrijving van alle de Neder
landen" (1612) door Guicciardini en
„Nederlantsche Gedenckclanck" (1626)
van Valerius.
Alles bij elkaar een klein, maar inte-
essant oeuvre, dat nu met de filmversie
van „Marat/Sade" is aangevuld. Bij de
verfilming van deze op het eerste gezicht
onverfilmbare stof is Peter Brook uitge
gaan van zijn eigen model-opvoering van
het stuk die hij ook naar Broadway heeft
gebracht en die daar grote opgang heeft
gemaakt. Maar tegelijk heeft Brook geen
reconstructie op celluloid van die opvoe
ring willen maken en hij is er dan ook
voortdurend op uit een grote levendigheid
in beeldafwisseling aan te houden en zijn
camera een maximum aan bewegings
vrijheid te geven, terwijl de normale mou
vementen binnen het beeldkader, de als
ballet geregisseerde massa-bewegingen
van de figuratie, zoals we die ook op het
toneel te zien kregen, uiteraard gehand
haafd zijn.
,De vervolging van en de moord op
Jean Paul Marat, opgevoerd door de ver
pleegden van het krankzinnigengesticht
Charenton onder leiding van de heer de
Sade", zoals de volledige titel van het
stuk luidt, baseert zich op enkele histo
rische feiten. Van 1803 tot zijn dood in
1814 was de markies de Sade opgenomen
als gevangene of als geesteszieke in
het krankzinnigengesticht van Charenton
in de buurt van Parijs, waar een verlichte
directeur van tijd tot tijd gelegenheid gaf
aan de patiënten om zelfgemaakte toneel
stukjes op te voeren. Het is niet onmo
gelijk dat in 1808, het jaar waarin Weiss
stuk speelt, de Sade een toneeldrama
schreef en regisseerde voor zijn mede-lot
genoten en het is ook niet onlogisch te
veronderstellen, dat hij bij die gelegen
heid aan de moord op Marat gedacht
heeft, die in 1793 in zijn bad door Char
lotte Corday met een dolk gedood werd.
De Sade had destijds immers een lijk
rede geschreven en uitgesproken bij de
teraardebestelling van de grote revolutio
naire idealist.
De situatie op het toneel en in de film
dus deze, dat de gekken van Charen
ton, ten aanschouwe van een mondain
Parijs publiek dat er destijds inderdaad
geweest moet zijn, de moord op Marat op
voeren onder leiding van de Sade. Al re
gisserend komt deze in debat met de
krankzinnige die Marat speelt en die niets
anders kan zeggen dan de tekst, welke
de markies hem zelf in de mond heeft
gelegd. In ieder geval komen nu twee fi
guren met elkaar in discussie, die beiden
iets weten over het gebruik van geweld en
mensen hang naar wreedheid. Marat
maakt in de revolutie gebruik van deze
menselijke tekorten, zet ze dus in voor
een goed doel, naar hij zegt, de Sade
verdedigt de particuliere wreedheid (die
later naar hem genoemd zou worden) als
zijnde minder destructief dan de gevolgen
bij een massaal toegeven aan deze slui
merende driften.
Bij dit academisch debat treden de fi
guranten, van wie sommigen in dwangbuis
of boeien, op als een soort koor dat de
uitgewisselde argumenten toelicht, becom
mentarieerd of met eigen opvattingen
aanvult. Er ontstaat zo een bewogen, bi
zar en vaak chaotisch toneelbeeld, waar
bij alle aanwezigen, van de directeur die
met vrouw en dochter aanwezig is tot en
met de bewakers en het aanwezige pu
bliek betrokken zijn, hetzij in woord, het
zij in zwijgende acties.
van details en via close ups en andere
vormen van isolering enige ordening in
het overladen totaalbeeld aanbrengen en
dat is voornamelijk Brooks taak geweest
bij zijn adaptatie van Weiss' stuk voor de
film. Geen geringe taak, met als resul
taat een fel bewogen en -schokkende film,
waarin kleur en muziek meespelen en
alle medespelenden tot beklemmende
creaties komen van krankzinnigen die
meer schijnen te weten dan de buiten
wereld vermoedt. Peter Brook zal het niet
tot de enige taak van de film rekenen
het publiek te verontrusten, maar dat hij
hier toch wel een functie voor de film
ziet, bewijst zijn „Marat/Sade'-'.
Charles Boost
Het ligt voor de hand dat deze inge
wikkelde constructie binnen de vaste om
lijsting van het toneel vaak een te veel
te zien gaf. De film kan door afzondering
ADVERTENTIE
(§oud - Zdoer - rlogeó - SCeltum^Pleet
Gr. Houtstraat 6, Haarlam, T»l. 02500-10616
De Sade bezig een van de vrouive-
lijke patiënten te regisseren in „Ma
rat/Sade" van Peter Brook.
ADVERTENTIE
ooo
TARV0
HILVERSUM. Op het tweede net
een echt Goede Vrijdag-programma
•an de KRO, op het eerste net een
gewoon" programma, van „Fenklup"
tot en met Mies en scène.
Het avondprogramma op het eerste
net begint met „Fenklup" voor de tie
ners met de groep „The Marmelads"
uit Engeland. Na het journaal de nieu
we Engelse serie „Kenilworth", een
televisiebewerking van het gelijknamig
boek van Walter Scott. Deze Engelse
romanticus, die omstreeks dezelfde
tijd leefde als Schiller (wiens Wallen-
stein door de AVRO wordt uitgezon
den), geniet vooral bekendheid door
zijn historische romans „Ivanhoe" en
„Waverley".
„Kenilworth" speelt ten tijde van
koninging Elizabeth de eerste, die
nooit getrouwd is geweest. Ze had ech
ter wel enkele minnaars, zoals de
graaf van Leicester. Als tegenprestatie
voor haar gunsten eiste de koningin
van hem, zoals van alle mannen, een
gelofte van absolute trouw. De graaf
is daartoe bereid, maar op zekere dag
ontmoet hij een meisje. Amy Rosbart.
de beeldschone dochter van een edel
man uit Cornwal.
Tot zover het eerste van de vier
delen van deze serie. Daarna nog het
derde deel van de serie documentaires
van Milo Anstadt over Roemenië, Mies
en Scène en „Uitgerekend", waarin
Netty Rosenfeld en Gerrit Erenberg
weer tips geven aan de consument.
Een programma van de KRO op het
tweede net. Na Pipo, de reclame, het
journaal, het weekjournaal, Open Oog
en het nieuws van acht uur „De Kruis
weg", een Nederlandse bewerking van
„Le Chemin de la croix" van de Fran
se auteur Paul Claudel. Het is een Bel
gische produktie, waaraan de littera
toren Valeer van Kerkhove en Hubert
van Herreweghen hun medewerking
verleenden. Hun bewerking van de me
ditaties van Claudel tot een dramatisch
spel werd in 1967 bekroond met de
zilveren duif op het Unda Festival,
waarnaar katholieke produkties worden
ingezonden. Het spel werd gespeeld
door leden van het Nieuw Schouwto
neel in Antwerpen en opgenomen in
de gotische kerk van O.L. Vrouw in
Lombeek.
Aansluitend spreekt Prof. Dr. W.
Grossouw aan de hand van een frag
ment uit de roman „Op leven en dood
van Anna Blaman" over een tekst uit
het evangelie van Johannes, waarin
Christus zegt „Wie in Mij gelooft zal
leven, ook al is hij gestorven". Dat is
ook de titel van dit programma, waar
aan meegewerkt wordt door Anita Me
nist en Hans Wortelboer.
Ook het volgende programmaonder
deel staat in het teken van Goede Vrij
dag. De Scola Melurgica van de abdij
van Grottaferra bij Rome voert een li
turgisch drama uit volgens de Byzan
tijnse ritus op teksten en muziek uit
de achtste en negende eeuw. De uit
voering werd vorig jaar door de Ita
liaanse televisie opgenomen in de basi
liek Di San Vitale in Ravenna. Rech-
streeks neemt de KRO tenslotte van
tien uur tot tien over half elf een re
portage over, die de Italiaanse televi
sie maakt van de plechtigheid waarin
paus Paulus tijdens een processie in
Rome samen met de gelovigen de
kruisweg bidt. Daarmee is dan een
einde gekomen aan de programma's
van deze Goede Vrijdag.
OPVALLEND VAAK ontstaan er
rellen en schandalen naar aanleiding
van kunstwerken. We kunnen niet
zonder meer zeggen, dat dit verschijn
sel van alle tijden is. In primitieve
culturen komt het weinig voor. hoewel
ook daar kunstenaars soms niet wor
den „begrepen" en verontwaardiging
wekken omdat zij de gebaande wegen
niet gaan. In de negentiende eeuw zijn
schandalen over kunstwerken aan de
orde van de dag. In onze tijd lijken ze
wat minder talrijk te worden, hoewel:
Aldus de Stichting Openbaar Kunst
bezit, die aan het verschijnsel van het
gerucht rondom kunstwerken vier uit
zendingen gaat wijden. Het verhaal
van vele incidenten, zo vervolgt de
Stichting in haar toelichting, is
boeiend genoeg. De gebezigde argu
menten zijn soms vermakelijk en het
is de moeite waard eens na te gaan
welke importante lieden (en kranten)
zich onsterfelijk hebben geblameerd
door met veel nadruk werk af te
schrijven van kunstenaars, dat nu een
gewaardeerd onderdeel vormt van zeer
bedaarde museumcollecties.
Maar het gaat in deze vier uitzen
dingen niet allereerst om de kostelijke
anekdotes al komen ze er ruim
schoots in voor of om het hemd van
belangrijke lieden. Getracht wordt er
achter te komen waarom kunstwerken
bij tijd en wijle „gerucht" kunnen
veroorzaken. Het antwoord op die
vraag kan een sleutel zijn tot de kunst
zelf. Al is het niet zeker, dat „het"
antwoord in het bestek van de vier
uitzendingen kan worden gegeven,
want het terrein waarop we ons be
vinden, is tamelijk onontgonnen.
De serie „Het geruchtmakende
kunstwerk" wordt op de donderdagen
18 april, 25 april, 2 mei en 9 mei van
19.45 tot 20.00 uur op Nederland 2
uitgezonden en op de woensdagen 22
mei, 29 mei. 5 juni en 12 juni aan het
eind van het avondprogramma op Ne
derland 1 herhaald.
ADVERTENTIE
DANSMUZIEK BACKGROUND
MUSIC STEREO
James Last Band,
Trumpet a gogo ƒ19.
Schulz-Reichel und das Bristol
Barsextet,
In der Bar nebenan 19.
James Last,
Non stop dancing ƒ19.
Herb Alpert The Tihuana Brass
19
Hammond Cocktail Stereo 9.90
Mantovani Chackfield - Caravelli
Pourcel.
KRUISWEG 47 - 49 - TEL. 11532
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Moderne muz. 7.30 Nws. 7.32 Ac
tualiteiten. 7.45 Klassieke gramm.muz.
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Muzaïek.
11.00 Nws. 11.02 Leren leven met de
oecumene, lezing. 11.17 Solistenkamer.
Marktberichten .12.16 Overheidsvoor
lichting: Exportiviteiten. 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder gren
zen. 13.00 Ons aandeel in de Opstan
ding, vraaggesprek. 13.15 Vliegende
schijven. 14.00 P.M. 16.30 Franse les.
17.00 De Rozekruisers, gesprekken.
17.30 Voor de tieners. 18.30 Nws. 18.46
Actualiteiten. 19.05 Langs de lijn: sport
19.15 Overweging. 19.30 Sjook: pro
gramma voor twintigers. 20.00 Ver
zoekplaten. 21.50 Lezing. 22.00 Liedjes.
22.30 Nws. 22.40 Inleiding Paaswake
en Nachtmis. 22.45 Paaswake en
Nachtmis.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Lichte gramm.muz. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135. 10.30 Werk-geven en ne
men. 10.50 Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02
Licht instrumentaal ensemble. 11.25
Afrikaanse kroniek. 11.45 Salonorkest
en zangsolist. 12.10 Jonge artiesten.
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.29 Tussen start en finish. 13.00 Nws.
13.11 VARA-varia. 13.15 Tijd voor teen
agers. 14.00 Uitlaat: programma voor
twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine.
15.00 Wat biedt de Mammoetwet uw
kind, lezing. 15.10 Twintig jaar wereld
gezondheidsorganisatie, klankbeeld.
15.30 Volksmuziek. 16.00 Nws. 16.f2
Zestig jaar jazz. 16.30 Opera. 17.10
Elektronisch orgelspel. 17.30 Radio-
weekjournaal. 18.00 Nws. 18.16 Com
mentaar op het nieuws. 18.22 Melo
dieën Express. 18.45 Verzoekprogram
ma van klassieke muz. 19.30 Nws.
19.35 Artistieke Staalkaart. 20.15 Tan
go rumba orkest. 20.45 De ontmoeting,
hoorspel. 21.35 Lichte muz. en zang.
22.00 Moderne muz. 22.30 Nws. 22.40
Loco. 23.05 Bis. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws.
12.03 Klein chanson. 13.00 Nws. 13.03
Licht instrumentaal sextet. 13.30 Zuid-
zee-serenade. 14.00 Nws. 14.03 T(w)ie-
nerama. 15.00 Nws. 15.03 Halte, voor
twintigers. 15.30 Couritry en Western.
16.00 Nws. 16.03 Actualiteiten. 16.07
Platen. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en
nu.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40
Weerbericht. 12.45 Lichte orkestmuz.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nws. 13.15 Gevarieerd programma.
17.00 Nws. 17.10 Noord en Zuid. 17.35
Jazz en poëzie. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30
Taalwenken. 18.32 Lichte muz. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
muz. 19.00 Nws. 19.40 Nws. 20.00 Amu
sementsprogramma. 21.00 Sport. 22.00
Nws. 22.15 Jazz. 23.00 Dansmuz. 23.40
Nws. 23.45 Pianomuz. 24.00 Paasnacht-
mis.
VRIJDAG 12 APRIL
Nederland I
Tentoonstellingen.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de
tot en met de 19de eeuw, waaronder
Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10
tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Bovendien in het Prenten
kabinet: „Een keuze uit de collectie
Van Looy" Tot 20 mei extra avondopen
stelling. Dagelijks (ook zondags) van
20.30 tot 22.30 uur.
Vleeshal (Grote Markt)Expositie van
beeldhouwwerk, wandkleden, keramiek
en grafiek uit de verzameling moderne
kunstwerken van het Frans Halsmu
seum. Dagelijks 10 tot 17 uur. Zon- en
feestdagen 13 tot 17 uur T.m. 5 mei.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw
se kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13 tot 17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16>: Perma
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op
werkdagen, behalve maandag, van 10
tot 17 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 17 uur.
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
Expositie van grafiek, etsen, tekeningen
aquarellen en acrylics van KZOD. Da
gelijks 13-17 uur en zondags van 14-17
uur. Tot 21 april.
Galerie T (Bakenessergracht 67): Exposi
tie van werk van Guido Biasi. Dagelijks
11 tot 17 upr en zondags 13 tot 17 uur
Tot en met 21 april.
Galerie Drengel (Bakkumstraat)Expo
sitie van werk van Janneke Ducro en
Karei Slingervoet. Dagelijks 20-22 uur
en donderdag, zaterdag en zondag ook
van 13-17 uur. Tot 8 mei.
Cruquiusmuseum (Cruquiusweg, Heem
stede): Permanente expositie van his
torische stoommachines en grote ma
quette van de watersnoodramp van
1953. Maandag tot en met vrijdag 9 tot
17 uur. Zaterdags 9 tot 12 uur.
Keukenhof (Lisse): Openluchttentoon
stelling van voorjaarsbloemen. Dage
lijks 8 uur tot een half uur na zons
ondergang. Tot half mei.
Stadskweektuin (Kleverlaan): Gelegen
heid tot gratis bezichtiging van de kas
sen en bloemgewassen. Woensdags van
14 tot 17 uur en zaterdags en zondags
van 10 tot 12 en 14 tot 17 uur.
TONEEL.
Zaterdag 13 en zondag 14 april, Stads
schouwburg, 20 uur: Nederlandse Có-
medie met „De Vrek" van Molière. Ver
taling: Hans Roduin. Regie: Erik Vos.
M.m.v. Bob de Lange, Nell Koppen, Pe
tra Laseur, Kitty Courbois, Julien
Schoenaerts, Wim van den Brink, Ru-
dolf Lucier, Dick Swidde, Pierre Myin,
Hidde Maas e.a.
Maandag 15 april, Stadsschouwburg, 20
uur: Nederlandse Comedie met „Het
huis waar harten breken" van G. B.
Shaw. Vertaling: Ernst van Altena. Re
gie: Bob de Lange. M.m.v. Han Bentz
van den Berg, Elisabeth Andersen. El
len Vogel, Guus Oster, Marja Habraken
e.a.
Woensdag 17 april, Stadsschouwburg, 20
uur: De Haagse Comedie met „Rosen-
krantz en Guildenstern zijn dood" van
Tom Stoppard. Regie: Paul Steenbergen
en Dolf de Vries. M.m.v. Kees Coolen,
Wim van Rooij, Eric van Ingen, Man
fred de Graaf, Jaap Wieringa, Leo de
Hartogh, Gijsbert Tersteeg, Anny de
Lange, Marijke Merckens, e.v.a.
Donderdag 18 april, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep Studio met „Darts'
en „Lijkensynode" van Lodewijk de
Boer, M.m.v. Liesbeth Struppert, Krijn
ter Braak, Marius Crans en Lou Lan-
dré.
Vrijdag 19 april, Stadsschouwburg, 20 uur
Toneelgroep Centrum met „Slippers'
blijspel van Alan Ayckbourn. Regie:
Walter Kous. M.m.v. Mary Dressel-
huys, Guus Hermus, Ina van der Molen
en Jeroen Krabbé.
AMATEURTONEEL.
Dinsdag 16 april. Stadsschouwburg, 20 uur
Toneelvereniging De Proveniers met
„Bonaventura".
MUZIEK.
Zaterdag 13 april, Grote of Sint Bavokerk
(ingang Oude Groenmarkt), 19.45 uur:
Orgelconcert door Klaas Bolt.
Dinsdag 16 april, Grote of Sint Bavokerk
(ingang Oude Groenmarkt), 20 uur:
Orgelbespeling door stadsorganist Piet
Kee.
Donderdag 18 april, Concertgebouw, 20
uur: Pianorecital door Ans Bouter.
Vrijdag 19 april. Concertgebouw, 20 uur:
Concert door het Haarlems Operakoor
o.l.v. Bep Ogterop. M.m.v. het Shell
Mannenkoor uit Amsterdam, Karin Os-
tar (sopraan) en Darja Borg (alt).
JAZZ.
Koudenhornkazerne (kamer vijf): Haar
lemse Jazz Club met vrijdag 12 april,
20 uur: Optreden van The Midgetown
Jazzband. Dinsdag 16 april, 20 uur: Op
treden van Cripple Joe en The Bedroom
Philosophers.
POPPENTHEATER.
Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein
35), toegang- 5 jaar, 14.30 uur, zaterdag
13 april: „Het sprookje van de Zon";
dinsdag 16 april: „De Apebroodboom";
woensdag 17 april: „De Sprookjesmo
len"; donderdag 18 april: „Het Sprook
je van de Zon: Vrijdag 18 april: „Het
Onderwateravontuur."
DIVERSEN.
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
dagelijks, behalve maandag, vanaf 20
uur geopend. Vrijdag 12 april gesloten.
Zaterdag 13 april, 20 uur: Optreden van
Derrol Adams.
De Ark (Nieuw Heiligland), iedere avond
behalve dinsdag, van 20-23 uur grammo-
foonplatenconcert
Zondag 14 april, Kroonzaal Brinkmann,
(Grote Markt), 20 uur: Dansavond m.
m.v. het „XYZ Combo."
Maandag 15 april, Kroonzaal Brinkmann
(Grote Markt), 20 uur: Dansavond m.
m.v. Orkest Miranda.
Dinsdag 16 april, Frans Halstheater, 20.15
uur: De Haarlemse Filmliga met
„L'Ainé de Ferchaux" van Jean Pierre
Melville, naar een roman van Simenon.
11.30
18.55
19.00
19.03
20.00
20.16
21.00
21.50
22.50
22.55
AVRO: Matthaeus Passion van
Bach in de Grote Kerk te
Naarden.
NTS. Pipo de clown.
Journaal.
VARA: Fenklup, tiener
programma
NTS: Journaal.
VARA: Kenilworth, tv-feuilleton.
Roemenië, documentaire.
Mies en scène.
Consumentenrubriek.
NTS: Journaal.
Nederland II
18.55
19.00
19.03
19.25
20.00
20.16
21.00
21.25
22.00
22.40
NTS' Pipo de clown.
Journaal.
Weekjournaal voor gehoor
gestoorden.
Open oog tips voor vrijetijds
besteding.
Journaal.
KRO: De Kruisweg, tv-spel.
Ook al is hij gestorven.
Byzantijns Liturgisch drama.
Eurovisie: Paus Paulus VI bidt
tijdens een processie in Rome
samen met de gelovigen de kruis
weg.
NTS: Journaal.
ZATERDAG 13 APRIL
Nederland I
16.00 NTS: Nieuws.
16.01 AVRO: Voor de jeugd.
18.50 NTS: Pipo de clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 The Thunderbirds, tv-film
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER. Reclame.
20.20 AVRO: Wie van de drie, quiz.
20.50 De Weekend Show.
21.40 De High Chaparral, tv-feuilleton.
22.30 Nieuws van en voor het weekend.
22.40 NTS: Journaal.
23.00 KRO/RKK: Liturgie van de
gaasnacht.
Nederland II
18.50 NTS: Pipo de clown.
18.56 STER. Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 NCRV: Gevraagd een hovenier.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER Reclame
20.20 NCRV: Oliver Twist.
21.10 De Lucaspassie van Penderecki.
22.35 Evangelie.
22.40 NTS: Journaal.