Uitgeverij „Cle": lectuur over godsdienst en kippenfokken PRAAG '68 HAD EEN VERWARREND VERLOOP Terzijde :entre de 71 UfflMïUfiS tlf m Conferentie Kerk en Wereld over Marx' voetstappen I Christendom en polygamie Plus- en minpunten van conferentie Inzameling voor Missiewerk Kerk en Vrede Dichterdagen ZATERDAG 20 APRIL 1968 Erbij 14 „Kom over de brug" hielp centrum in Kameroen «mm1 m-MM Afrika Boodschap (Van onze speciale verslaggever) YAOUNDE Cle (op zijn Frans uitgesproken als het woord voor „sleutel") is een bemodderde Land rover, het is ook een kano op een van West-Afrika's brede rivieren, het is een bouwvallig winkeltje in een afgelegen huttendorp en een door een Afrikaanse vrouw op het hoofd getorste koopwaarmand. Cle is Afrika's enige uitgeverij, die in het Frans publiceert. En de Landrover, de kano, het winkeltje, de koopvrouw brengen Cle's boe ken aan de man. Cle betekent Centrum voor Evange lische Literatuur maar wie veronder stelt dat het „dus" wel bijbels en zon- dagssehool-lectuur zal uitgeven, ver kijkt zich op de naam. Cle's bestseller is geen theologisch handboek, maar een instructief boekje over het fokken In het maartnummer van „Concili um". het internationale tijdschrift voor theologie, werpt de Amerikaanse mis sionaris Eugene Hillman de vraag op waarom de kerk onder bepaalde om standigheden het polygame huwelijk niet zou erkennen. Deze christelijke erkenning van de polygamie vraagt pater Hillman omdat onder bepaalde Afrikaanse en Aziati sche volken de polygamie een algemeen erkende en sociale vorm is van een blijvend huwelijk, waarin de man meer dan één vrouw tegelijkertijd mag heb ben. Het monogame huwelijk is altijd als het nieuw-testamentische ideaal be schouwd, maar in streken waar polyga mie bestaat, betekent dit, dat een man uit naam van het christelijke ideaal van huwelijk en gezin, de moeder van zijn kinderen moet verstoten. „Dit is een tekort aan christelijke fijngevoelig heid jegens de ongelukkige vrouwen, die hun verkregen echtelijke rechten, hun sociale status en misschien zelfs hun betrekkingen met hun eigen kin deren moeten opgeven. Het wrede lot dwingt ze dan in de praktijk te gaan leven als religieus, of als prostituée", aldus pater Hillman. De voornaamste reden voor het poly game huwelijksgebruik van bijvoor beeld de nomadenstammen van de Massai in Noord-Tanzania, waar pater Hillman al vijftien jaar werkt, is dat er een overschot aan huwbare vrouwen bestaat. Onderzoekingen van sociologen en anthropologen hebben reeds duide lijk uitgewezen, dat de polygamie geenszins een kwestie is van manne lijke wellust. Pater Hillman stelt daarom de chris telijke theologen voor, dat zij zich, in het licht voor de diepere waardering voor niet-Westerse sociale instellingen, opnieuw moeten bezighouden met vra gen als mogelijke verenigbaarheid van christendom en gelijktijdige polygamie onder bepaalde omstandigheden. van kippen, waarvan binnenkort een derde druk verschijnt. Ook geeft Cle jonge Afrikaanse schrijvers de gelegen heid te debuteren met hun romans en gedichten. Onlangs verscheen bijvoor beeld het toneelstuk „De leeuw en de parel" van de Wole Soyinka, een Ni- geriaanse auteur, die dank zij Cle nu ook bekendheid krijgt in het Franstali ge Afrika. Op initiatief van de protestantse ker ken in Franstalig Afrika werd Cle oor spronkelijk opgezet in 1963 als een soort door-verkoophuis. Deze gedachte bleek bijna onmiddellijk te bescheiden te zijn geweest. Cle werd spoedig een uitgeverij met het doel goedkope, be taalbare lectuur op de tnarkt te bren gen (desnoods gesubsidieerd), en om publikatie-mogelijkheid te bieden aan veelbelovende jonge Afrikaanse schrij vers. Het werd in alle opzichten een ongewoon bedrijf. Er wordt geen winst gemaakt. In tegenstelling tot uitgeve rijen in Europa betaalt Cle zijn au teurs voor alle gedrukte (en desnoods onverkochte) exemplaren zes percent van de verkoopsprijs, waarbij het ri sico dus volledig bij de uitgever komt te liggen. Bovendien kan Cle geen ge bruik maken van normale verkoopme thoden, want officiële boekhandels zijn in Afrika nauwelijks te vinden. Het centrale knooppunt van Cle's ac tiviteiten is gevestigd in een vierkant wit gebouw in de Kameroense hoofd stad Yaounde. Directeur dominee C. Molla en de Nederlander Sjoerd van der Werf zijn de spillen waar het be drijf om draait. In zijn kantoor, behan gen met de omslagen van de 25 publi- katies die Cle tot nog toe in omloop bracht, vertelt Van der Werf dat de uitgeverij die begon met een begroting van weinig meer dan twintigduizend gulden, verleden jaar bijna het tien voudige bereikte. „Het is de bedoeling dat wij twaalf nieuwe titels per jaar brengen", zegt hij, „maar we hebben te weinig per soneel voor het redigeren van de tek- sten. Er is bijvoorbeeld een serie in de maak waarin de rituelen van het ani misme en van de christelijke gods dienst met elkaar worden vergeleken met betrekking tot het huwelijk, de initiatie, en de doop. De bedoeling er van is om de christelijke begrippen te ontmythologiseren. De Afrikaan die christen wordt ziet het christendom na melijk vaak als een ander soort bezwe ringsmethode dan die hij als animist gewend was te gebruiken." Cle geeft de eerste Afrikaanse katc chismus (voordien werd de Heidelberg- se gebruikt) uit en binnenkort zal het ook een rooms-katholieke litur gie doen verschijnen. Een andere be langrijke functie van de uitgeverij is de verspreiding van handboeken voor de theologische scholen. Daarnaast fun geert Cle ook als importeur van boe ken over Afrika (voornamelijk uit Frankrijk). Op een wandkaart in Van der Werfs kantoor staan tientallen verschillend gekleurde knopspelden, die ieder een distributiepunt vertegenwoordigen. De spelden reiken tot in Gabon, Tsjaad, Upper Volta, en de Ivoorkust. Niette min is de distributie een weerkerend probleem dat alleen opgelost kan wor den wanneer de kerken iemand kun nen vrij maken (en betalen) om de afgelegen gebieden regelmatig te be zoeken. „Interessant is", zegt Van der Werf, „dat reclame door middel van folders en via de radio hier praktisch geen ef fect heeft. Meer resultaat heeft een soort literair "blaadje, Dialoog geheten, dat wij zelf uitgeven en dat bestemd is voor de boekdistributeurs. Ook pu bliceren wij het enige theologische tijd schrift in Afrika, Flambeau, een kwartaalblad met een oplaag van dui zend. Bij de opzet van Cle werd er al re kening mee gehouden dat de uitgeve rij zo spoedig mogelijk door Afrikanen zelf voortgezet moest worden. Van der Werf verwacht dat het over een jaar of twee zover kan zijn, ook al bete kent het dat hij zijn taak dan zal moe ten neerleggen. Om iemand daarvoor op te leiden en het letterlijk unieke werk van Cle voort te zetten en uit te breiden was honderdduizend gulden nodig. Dat geld is er nu, dankzij de geslaagde actie „Kom over de brug". Sjoerd. van der Werf in zijn kantoor in het CLE-gebouw in Yaounde. Gebouw christelijk litteratuur centrum in Yaounde. Op 5 mei zal het 150 jaar geleden zijn dat in de Duitse stad Trier Karl Marx, zoon van een advocaat en gees telijke vader van het marxisme, werd geboren. Noch op dat moment, noch bij de verschijning van Marx' levens werk „Das Kapital", nu ongeveer 100 jaar geleden, zullen velen hebben voor zien hoe diep zijn naam in de wereld geschiedenis zou worden gegrift. Zijn ideeën houden de mensheid tot op de dag van vandaag bezig. En al zijn de voorspellingen van Marx dan ook niet zonder meer uitgekomen, zijn betekenis als politicus, econoom, his toricus en filosoof kan moeilijk wor den overschat. Op verschillende plaat sen en in verschillende tijden komt men zijn voetstappen tegen. Soms zijn zijn ideeën met grote stappen voor waarts gegaan, soms ook voetje voor voetje en zo voorzichtig dat alleen ge oefende speurders zijn sporen ontdek ken. Kerk en Wereld in Driebergen wijdt ter gelegenheid van Marx' honderdvijf- tigste verjaardag een weekendconfe rentie aan zijn leven, denken en idee- en. Aan deze bijeenkomst, die op 11 en 12 mei wordt gehouden onder de ti tel „Voetstappen van Marx In de we reld van vandaag", kan worden deel genomen door allen die belangstelling hebben voor de mens Marx en zijn ideeën, ongeacht of zij al dan niet in hun werk met dit onderwerp te maken hebben. Dr. G. J. Harmsen, wetenschappe lijk medewerker voor de nieuwste ge schiedenis aan de Universiteit van Am sterdam, en dr. L. A. Constandse, re dacteur van De Gids en voormalig (Van onze correspondent) PRAAG De vijfhonderd gedelegeerden naar de derde christelijke vredesconferentie in Praag hebben hun koffers weer gepakt en zijn naar huis getrokken. Na verwarrende, slecht voorbereide en nog slechter ge leide vergaderingen hebben zij maar liefst vier officiële stukken en zes verslagen van studiegroepen meegekregen, omja om wat eigenlijk? Wat valt er te doen met de documenten, die na vele discussies om een formulering, na misverstanden en tegenstellingen, na harde positiekeuze en dan weer begrijpende goede wil tenslotte in de map zijn gekomen documenten waar niemand geheel gelukkig mee is en waar niemand goed van weet, wat hij er verder mee moet uitvoeren? stelling onder woorden van de jonge naties over geest en materie van de conferentie. Men spreekt over de „der de ..wereld", zo zei hij. „Maar men moet liever spreken over „twee-derde wereld!" En de leiding heeft onvol doende aandacht voor dat twee-derde deel van de wereld: alleen bijvoor- Toch is de inleiding op deze beschou wing te zwart getekend. Er is wel de gelijk goed werk geleverd in Praag en er zijn dingen gezegd en ook vastge steld, die de verdere aandacht van al die christenen verdienen, die zich wil len inzetten voor duurzame vrede en groter gerechtigheid in onze wereld. Wat Vietnam betreft: hier verkeerde de conferentie in grote moeilijkheden Reeds in de voorbehandeling van de resolutie in de werkgroepen was dat duidelijk; in de bespreking in de ple naire zittingen bleef het zo. Er was beslist onvoldoende informatie over de stand van zaken van dag tot dag. De verklaring van president Johnson over de gedeeltelijke stopzetting der bom bardementen was bekend, de woorde lijke tekst was echter door vrijwel nie mand gelezen. Anderzijds drongen be richten door, waaruit bleek dat er toch weer was gebombardeerd op meer dan driehonderd kilometer ten noorden van de twintigste breedtegraad aan leiding voor velen om dadelijk weer met zwaar geschut te werken over de „huichelachtigheid" van de Ameri kaanse president. Onder leiding van de methodistenpredikant Emilio Castro uit Urguay kwam tenslotte een goed uitgewogen erklaring tot stand, waar in de ontwikkeling met voldoening wordt begroet, maar de oude eis wordt herhaald tot onvoorwaardelijke stop zetting van de bombardementen, terug trekking van alle vreemde troepen en zelfbeschikking voor het volk van Viet nam. Heel belangrijk zijn de slotzinnen van de verklaring. Daarin wordt al lereerst het principe van zelfbeschik king beklemtoond en vervolgens ge sproken van „de vergeefsheid van alle pogingen, de onafhankelijkheidsdrang van een onderdrukt volk met militaire middelen te onderdrukken". En na al le politieke woorden volgt dan op voor stel van een Nederlandse afgevaardig de nog de zin: Wij houden het voor noodzakelijk, voor de verzoening tus sen het Amerikaanse en Vietnamese volk te werken." Zodat het toch nog even een christelijke vredesberaad was. De Indiër Paul Verghese, die jaren lang een der presidenten was van de Wereldraad van Kerken, bracht tij dens één der vergaderingen de teleur- Prijs voor de grootste onbe schaamdheid tijdens de conferen tie: metropoliet German uit Lenin grad, die naar aanleiding van een amendement over de schuld van christenen van alle confessies te genover de joden staalhard kwam verklaren, dat noch de christe nen, noch de kerk, n och de overheid van de Sovjet-Unie enige schuld tegen de joden hadden. Een paar progroms en een beetje discri minatie zie je blijkbaar gemakke lijk over het hoofd. Symptoom van nieuwe oecume nische gezindheid: de Poolse bap tist Zdislaw Pawlik verklaarde dat de baptistenkerk in Polen werkt aan een nieuwe geloofdbelijdenis, „niet als een nieuwe muur tussen ons en anderen, maar als een uit drukking van onze bijzonder ver antwoordelijkheid": een formule ring, ter overweging voor de Neder landse verhoudingen aanbevolen! Nogal wat critische woorden ten aanzien van de Russen in dit verslag. Er mag dan daarnaast ge wezen worden op een verrassende bijbeluitleg door prof. Voronov over Jesaja 54, donderdagmorgen ge houden, waarin de beste tradities der orthodoxie zich openbaarden en alles spelenderwijze met alles samenhinghet zou de moeite lonen, die eens af te drukken in kerkbladen, het zou w e l opzien en verwondering baren beeld al in het feit, dat Spaans geen officiële taal op de vergaderingen is. Zijn protest werd door verscheidene ander vertegenwoordigers van de jon ge staten overgenomen. Het resultaat was, dat de te elfder ure een documen tje in elkaar werd geïmproviseerd over de situatie in Afrika, dat een ver rassing geworden is tussen de moei zame papieren van de conferentie. In korte, hamerende zinnen wordt de si tuatie getekend in Zuid-Afrika, Zuid- West Afrika, Rhodesië, de Portugese koloniën, Nigerië en Soedan. Een twee de kort hoofdstukje geeft drie konkre- te voorstellen, vooral ten aanzien van de racistische regimes. De specifieke christelijke verant woordelijkheid wordt met nadruk ge noemd, omdat deze onmenselijke ver drukking in de naam van een zoge naamde christelijke beschaving ge schiedt. Gevraagd wordt dat op gener lei wijze (dus ook niet door handels transacties en dergelijke) steun aan de ze regimes wordt verleend en tenslotte wordt gesteld, dat de situatie in Zuid- Afrika (en in sommige delen van Ame rika) even ernstig is als in Vietnam. Daarbij wordt de hoop uitgesproken, dat zij die verantwoordelijkheid dra gen het niet zover zullen laten komen, dat de situatie ook even dramatisch wordt als in Vietnam. Ondanks dit verrassende dokumen- tje is de conferentie inderdaad een Eu ropese zaak gebleven. Een lange „boodschap" is in een verwarrende en slecht geleide vergadering bespro ken. Er zijn geen grote ongelukken gebeurd; er staan enkele positieve punten in, maar niemand is er erg gelukkig mee. Als positieve zaken kan men waarde ren, dat bijvoorbeeld Israel niet wordt veroordeeld; daarentegen is een ver rassend voorstel van de oecumenische werkgroep in het geheel niet aan de orde gekomen: daarin werd gesteld, dat de spanningen in het Midden-Oos ten Israel hadden gebracht tot een aan val (en niet: aggressie) tegen de Ara bische staten, die Israel niet hebben willen erkennen in zijn staatkundig be staan en het daarentegen voortdurend hebben bedreigd. Deze verklaring vond in de oecumenische gespreks groep een ruime meerderheid, maar ging reeds bij de redaktiecommissie ten onder. Positief is verder een duidelijke om schrijving van de oecumenische posi tie van de Praagse vredesconferentie Overigens is het document weinig ori gineel, evenals een document over Eu ropese veiligheid dat oude posities ten aanzien van Duitsland en Berlijn her haalt en daarbij het Griekse militai re regime veroordeelt. In onze vorige beschouwing is al vermeld, dat de jeugdgroep kontakten heeft gelegd met andere m in of meer rebellerende groepen in de wereld en dat onder andere Rudi Dutschke heeft gesproken. Daarbij werd een critische vraag gesteld: is de openheid in Oost- Europa zover gerijpt, dat men dit zon der moeilijkheden kan doen? Brengt men met name de jonge deelnemers uit Oosteuropese landen buiten Tsje- choslowakije niet in een penibel par ket? Het slotdokument van de jeugd groep werd tenslotte stormachtig ont vangen door de conferentie, maar bij zorgvuldiger lezing blijkt dit zich toch wel erg te verliezen in de opsomming van vele vragen, die lang niet altijd juist geplaatst zijn. In de werkgroep voor oecumenische zaken zijn enkele belangrijke dingen gezegd. Vooreerst: ook hier (in navol ging van de assemblee van New Delhi 1961) nadruk op de taak van plaatse lijke gemeenten. Verder een positieve waardering van het werelddiakonaat (in andere groepen nogal eens argwa nend bekeken als niet-ter-zake dienend stukwerk). Heel belangrijk is de aan drang nu eens eindelijk een theologi sche bezinning over Israel te begin nen en daarbij speciale belangstelling te besteden aan de verhouding tussen christenen en joden in verleden en he den. Op deze wijze zou de oecume nische dimensie ook het joodse volk insluiten. Bij de verkiezingen werd prof. Hro- madka, de voorzitter, eenstemmig als president herkozen. Hij bracht een uit voerig en belangrijk memorandum, DEN HAAG. De „Stichting oecu menische hulp aan kerken en vluchte lingen" heeft van de „Wereldraad van Kerken" in Genève een telegram ont vangen, waarin wordt vermeld, dat de kerken in Denemarken vijfduizend dollar beschikbaar hebben gesteld voor het „Mississippi-Delta-pastoraat", het werk van de kerk in de Amerikaanse staat Mississippi ten behoeve van de armsten onder de negers. De Deense kerken hebben deze gift gedaan ter nagedachtenis van dr. King en zijn strijd voor rassengelijkheid en menselijke waardigheid. De „Wereld raad van Kerken" in Genève heeft een dergelijk telegram over de hele wereld doen uitgaan om alle kerken op te roepen mee te doen aan een dergelijke herdenkingsgift voor het so ciale hulpwerk onder de negerbevol king. De „Stichting oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen", geves tigd te Utrecht, heeft als gevolg van deze oproep van de wereldraad haar gironummer 5261 opengesteld voor bij dragen ten behoeve van het werk in Mississippi. Ze heeft dit mede gedaan met het oog op de bestemming van de gelden uit collecten, die dezer dagen in herdenkingsdiensten in de Neder landse kerken worden gehouden. Heeft pacifisme zin wanneer de mens van nature agressief is? Wanneer de bijbel toch spreekt van door God be volen oorlogen? Wanneer onrecht in de wereld wordt gehandhaafd door zoge naamd „structureel geweld", dat slechts door het geweld van de revol terende massa's schijnt te kunnen wor den doorbroken? Is pacifisme niet uitzichtloos, zelfs ontoelaatbaar wanneer wij het zo be zien vanuit psychologische en bijbels- ethische overwegingen, en in het licht van politieke en economische realitei ten en wetmatigheden? Hierover gaat de kerk en vrede con ferentie in Woudschoten op 25 en 26 mei 1968. Deelname staat voor iedereen open. Medewerking verlenen onder meer drs. H. M. Franssen, mr. G. B. J. Hilter- mann, ds. P. Joziasse, drs. J. A. M. Weterman, drs. C. Waaldijk en P. Win dels, arts. Nadere inlichtingen bij KERK EN VREDE, Prins Hendriklaan 9, Drieber gen Tel.: 03438 3620. Met als thema „De gespannen woordboog" organiseert het vormings centrum „Den Alerdinck" te Laag- Zuthem bij Zwolle op 11 en 12 mei een weekend voor dichtenden en dichtlie- venden. De bekende dichter Robert Joseph is gevraagd een inleiding te houden over het korte gedicht bij de dichter Kees Buddingh. Voorts zal de literaire criticus C. Ouboter zijn medewerking verlenen en de film „De Twee" wor den vertoond. Van de deelnemers zal gevraagd worden tevoren een zelfgemaakt kort gedicht in te sturen, wat mede onder werp van gesprek zal zijn. De leiding van deze dagen is in han den van de heer F. L. Tromp. chef-buitenland van het Algemeen Handelsblad, zullen inleidingen houden over leven, denken en invloed van Marx. Bovendien zullen de deelnemers gelegenheid krijgen hun eigen stand punt ten aanzien van Marx' denken naast de visie van de sprekers te stel len. Voor aanmelding en inlichtingen wende men zich tot Kerk en Wereld, De Horst 1, Driebergen, tel. 03438- 2241. f M Karl Marx dat de hele situatie van de beweging belichtte in een zorgvuldig uitgewogen persoonlijke visie. Ook de secretaris-generaal, dr. J. N- Ondra, werd opnieuw gekozen. Daarbij kreeg verder de reorganisa tie van het „Adviescomité tot voort zetting der arbeid" een nieuwe funk- tie. Deze groep van ruim honderd af gevaardigden, die eens per jaar ver gadert, is nu een „comité" gewor den: niet meer een adviserende groep, maar een vergadering die namens de hele beweging kan spreken Als voor zitters fungeren drie leden: metropo liet Nikodim (Moskou), prof. De Graaf (Nederland) en dr. De Santé Ana (Uruguay).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 14