Gregory Markopoulos in Nederland „Underground Cinema" uit VS doet ons verouderd aan RAVEL EN BARTOK Twee korte opera's in Amsterdam UITGAAN IN HAARLEM- Pisuisse en Mies RTV-nieuwtjes Televisie-vanavond Radio-zaterdag Televisie-programma VRIJDAG 26 APRIL 1968 17 Raadselachtig Bluf j-ortaenó Overleefd Charles Boost Jos de Klerk ski Nu is het tijd voor fresia's. Bijzonder charmante bloemen in talrijke variëteiten. U legt er eer mee in. Zeg het met bloemen! TENTOONSTELLINGEN TONEEL AMATEURTONEEL BALLET MUZIEK JAZZ DIVERSEN (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. Van het uiterst ge schakeerde programma dat het Neder landse Filmmuseum in Amsterdam in het nu bijna afgelopen seizoen gebracht heeft, is een van de interessantste onderdelen ongetwijfeld geweest de reeks voorstellin gen die aan de Amerikaanse „under ground cinema" waren gewijd. Niet om dat de bezoeker van die voorstellingen voor adembenemende meesterwerken werd geplaatst, maar meer omdat hij ge confronteerd werd met een ongewoon soort experimenteerlust en kennis kon nemen van „off-Hollywood" stromingen, die in de vakliteratuur bij voortduring aandacht kregen, waarbij de leidende figuren van de beweging vaak tot hemel bestormende kunstenaars uitgroeiden. In een drietal programma's heeft het NFM nu de voornaamste voorlopers uit de NAC (New American Cinema) geïn troduceerd via hun werk en enkele pro minente vernieuwers als Shirley Clarke en Gregory Markopoulos persoonlijk kunnen uitnodigen om eigen films met commen taar en discussie te begeleiden. De ge- interesseerden hebben zodoende de hoog tepunten van een haast legendarische be weging kunnen volgen en er een eigen oordeel over kunnen vormen. In het vbegin van dit jaar, naar aan leiding van het bezoek van Shirley Clarke, hebben we in deze kolommen al een voor lopige waardering van het werk van de NAC geformuleerd in die zin, dat veel van wat in de kringen van de Ameri kaanse „ondergrondse" cinema gebeurt hier als minder progressief ervaren wordt dan in het land van herkomst, waar de beweging als reactie op Hollywood en op een veel eentoniger bioscoopmenu dan we hier gewend zijn, in bepaalde kringen als revolutionair ervaren wordt. Vooral op de universiteiten hebben Jonas Mekas, de grondlegger van de NAC, en zijn volge lingen aanzienlijke aanhang, ook al door een grote openhartigheid en het gebruik van onverholen erotische symbolentaal in hun werk, en van de daar ontstane repu tatie kan nu geprofiteerd worden door de films buiten de besloten kringen in „art houses" verder te exploiteren. Dat dit een lucratieve handel kan gaan betekenen, heeft onder andere Andy Warhol bewezen, die met zijn „The Chelsea girls" uit 1966 ruw geschat anderhalf miljoen dollar in de wacht heeft gesleept. de helderheid en begrijpelijkheid van de beelden. Volgens verklaringen van de maker moet „The Illiac Passion" gezien worden als een zwerftocht door het rijk van Eros, waarin Markopoulos, optredend als reis leider zijn gevoelens omzet in symbolische beelden die zich langs associatieve weg verder voortzetten. De kwaliteit van de kleurenbeelden is meestal zeer goed, maar Markopoulos' behoefte om die beel den surrealistische kwaliteiten mee te geven door de techniek van het „super imposed" zorgt voor onduidelijkheid en overladenheid en tot een eindindruk van Vorige week vertoonde het NFM dit on geveer vier uur durende werk, dat in dub bele projectie met twee beelden naast el kaar op een langgerekt scherm moest worden vertoond en voor de toeschouwers grotendeels raadselachtig bleef, gezien de bijzonder slechte kwaliteit van het geluid, waardoor veel van het gesprokene onver staanbaar werd. Het in twee helften ver deelde projectiescherm met op iedere helft onderling totaal verschillende en geen samenhang vertonende handelingen hield weliswaar de aandacht op een nog al irriterende manier vast, maar conclu sies omtrent eventuele bedoelingen waren nauwelijks te trekken. Alleen viel op te merken, dat homo-erotische en sado-ma sochistische tendenzen nogal openlijk aan wezig waren, waaruit misschien een deel van het succes van „The Chelsea girls'" te verklaren viel. Een tentoonstelling in het Stedelijk Museum van deze filmende reclametekenaar en pop-artist bleek een goede aanvullende verklaring te bevatten van diens populariteit, onder meer te danken aan zijn befaamde uitspraak: „Ik wil slechte films maken, want goede zijn er genoeg", aan zijn acht uur durende film met een en dezelfde opname van het Empire State Building en aan zijn stan daardwerk „Sleep", volgens hetzelfde principe gemaakt over een slapende man en maar zes uur durende. In verfijndere vorm, maar met dezelfde bluf en eenzelfde talent om te epateren, opereert Gregory Markopoulos, die op het ogenblik met zijn meest recente films „Galaxie" uit '66 en „The Illiac passion" uit '67 een kleine tournee door ons land maakt en dinsdagavond in de wekelijkse voorstelling van de Haarlemse Filmliga in het Frans Hals Theater met laatstge noemd werkstuk aanwezig zal zijn. Markopoulos die nu veertig jaar is, heeft praktisch zijn hele leven uit liefheb berij kunnen filmen, maar zijn eigenlijke filmcarrière is pas in '63 met „Twice a man" ingezet. Typerend voor zijn stijl en werkwijze is „Galaxie", een reeks van een dertigtal „portretten" van deels be kende, deels onbekende vrienden, ieder enkele minuten durend. „Voor elk pro- tret", zo schreef Markopoulos, schoot ik een rolletje van drie minuten vol, dat ik soms wel tien keer achter elkaar opnieuw door de camera liet gaan, zodat de eigen lijke montage reeds in de camera werd voorbereid. „Ook in „The Illiac Passion" worden gedeelten van de filmcopie ette lijke malen overgedrukt, zodat ook deze film vol „superimposed" beelden zit. waarbij rijkelijk gebruik wordt gemaakt van Blitz-opnamen van gezichten en voor werpen, die het geheel een voortdurende onrust bezorgen. Herhalingen vinden niet alleen plaats door het terugbrengen van beelden of sequences, maar ook 'bij de. door Markopoulos zelf uitgesproken, aan „Prometheus" van Aeschylos ontleende citaten, zodat de verstaanbaarheid van de tekst evenzeer in het gedrang komt als ADVERTENTIE (§oud-%illoer - 5torloge<s - Gr. Houtstraat 6. Haarlam, Tal. 02500 -10616 een overleefd soort experiment dat in Europa zijn tijd al gehad heeft. Wat niet wegneemt dat het interessant is van dergelijke ontwikkelingen kennis te nemen, vooral als de direct betrokken filmmaker in de buurt is om vragen te beantwoorden en uitleg te geven. En die kans krijgen de leden van de Haarlemse Filmliga a.s. dinsdag. Zij zullen dan in Gregory Markopoulos een zelfverzekerd en boven kritiek verheven debater vinden, die ervan overtuigd is, dat de Ameri kaanse onafhankelijke filmer superieur is aan de Europese, omdat de eerste zon der enige aspiratie op commercieel suc ces werkt. (Van onze muziekrecensent) AMSTERDAM. Met het brengen van de twee eenakters: Bartóks „Blauwbaards Burgt" en Ravels „L'Enfant et les sor- tilèges", die donderdagavond in de Am sterdamse Stadsschouwburg in première gingen, heeft de Nederlandse Operastich ting een daad gesteld welke, als prestatie in het normale speelseizoen dus buiten het Holland Festival van uitzonderlij ke betekenis is .Het geldt hier operakunst die zich baan heeft moeten maken zulks althans in ons land via het con certpodium plus radio, teevee en gram mofoon. Onbekend zijn ze dus voor velen niet; maar ze verwerkelijkt te zien zoals ze bedoeld zijn, in klank, spel, dans, aan kleding en theateratmosfeer, is een te zeldzaam voorkomend geval om er nu niet warm voor te lopen; dit geldt vooral voor de muziekliefhebber die zijn artis tieke bevrediging zelden in de opera zoekt. ER LIGT al een behoorlijke afstand tussen het bekende gruwelsprookje „Bar- be Bleue" van Perrault en „Blauwbaards Burgt" zoals de Hongaarse dichter Bal- lazs het gegeven ontwikkeld heeft, niet zonder richt wij zingen die hij vond in Maeterlincks „Ariane et Barbe-Bleue" Perrault wees in de toegevoegde zedeles van zijn verhaal alleen op de gevolgen van de vrouwelijke nieuwsgierigheid; maar Ballazs zocht naar symbolen van het onbereikbare in de liefde en in het streven naar het absolute. Alles wat Blauwbaard verworven heeft, draagt in zijn libretto de wonden van strijd en verovering en verbloedt uiteindelijk in het niet. Voor hem zelf rest niets dan de eeuwige nacht der duisternis. Bartók vond in dit diepzinnig, ja vrij raadsel achtig gegeven stof in overvloed om in een duo-scène (Blauwbaard en Judith, de laatste kandidate voor de gruwelkamer) een psychologisch muziekdrama te com poneren, dat ons helpt de tragiek ervan te verklaren en tot op zekere hoogte be grijpend te doorleven. Men kan het on dergaan als een culminatiepunt van dra matische muziek, als een meesterwerk van technisch kunnen. Die indruk geeft het reeds wanneer men het in concert vorm hoort, want wat een stembehande- ling en wat een orchestratie! Maar een realisatie in operavorm, zoals wij die gis teravond meemaakten, blijkt toch het on ontbeerlijke element in de schaal om Bartóks bedoeling klaar te leggen. De montering in suggestief decor met spie- gelglinstering die het als het ware doet meeleven, verder de weloverwogen regie van Frans Boerlage, het machtig stem geluid van Bert Bijnen in zijn nagenoeg statische Blauwbaard-rol, de hoogdrama tische vertolking van de Judith-partij door Anny Delorie, die op de hoogtepun ten fenomenaal mocht heten het wed ijverde alles evenredig met een sublieme orkestprestatie van het Residentie-Orkest onder leiding van Willem van Otterloo, Wij hadden alleen medelijden met Anny Delorie, die zich in haar vreemdsoortige omhulling als een wandelende komkom mer moest voortbewegen. Het werk werd in het Hongaars gezongen, maar door Herman van Elteren met een Nederlands gesproken proloog ingeleid. RAVELS LYRISCHE FANTASIE van het ondeugende jongetje dat door de slachtoffers van zijn plagerijen op zijn nummer wordt gezet, is eigenlijk een ballet-opera. Mevrouw Collete concipieer de het hoogst grappige gegeven onder de titel „Ballet pour ma fille"; doch daar Ravel geen dochter had, noemde hij het werk, toen hij het voltooid had „L'Enfant et les sortilèges" (Het Kind en de droom beelden). Het ballet-karakter is erin blij ven domineren, hoewel de complete tekst verklankt wordt. Hoe Ravel zich de realisatie van zijn werk op het toneel voorgesteld heeft, mag een raadsel zijn en blijven; dat moesten regisseurs, balletmeesters, kostuum- en decorontwerpers maar zien klaar te spe len. Wat een reuzekluif dit voor de prak- tici betekent, hebben we bij deze opvoe ring kunnen waarnemen. Het bleek dan echter dat het gezongen element minder goed tot zijn recht komt als de choreo grafie, althans op momenten dat de voca le partij, verdekt opgesteld, de tolk is van een dansfiguur. Doch laten wij niet te zwaar gaan tillen aan de bijna onover komelijke struikelstenen van dit geraf fineerde raderwerk en liever wijzen op de dingen die uitstekend gerealiseerd wer den. Dit geldt dan in de eerste plaats de verklanking van de wonderlijke partituur een lievelingsobject van Willem van Ot terloo, dat hij tot in de geheimste details weet te koesteren en in de briljantste en geestigste effecten in echt ravelliaans klankidioom oproept. Dan zij met bijzondere lof gewezen op de zangprestaties van Eliane Manchet, als de Prinses uit het moedwillig verscheur de boek (prachtig dat tere zingen met als begeleiding de lage fluit in het orkest), tevens als de Nachtegaal en als het Vuur. Liesbeth Lugt mag haar stem in de rol van de balorige knaap wel wat uitzetten, overigens leverde zij een vlotte vertol king. Sophia van Santé maakte als „Chi nees Kopje" met Rudolf Kat (die als Theepot" fungeerde) een grappige scene, Engels en namaak-Chinees door elkaar. Laat ik nog wijzen op Meinard Kraak als de staande klok, op Gerard van Loon als de kater, die met Emmy Greger, die voor het minzieke poesje speelde, een miauw-duo lanceerde. En zo zou ik met opsommen nog een behoorlijk eind kun nen voortgaan, tevens met vermelding van de dansers en danseressen, die het speelelement van hen overnamen. Doch laat ik besluiten met nog een woord van lof te brengen betreffende de geestige scène van het Rekenmannetje (Simon van der Geest) en de Cijfer-kindertjes, ver tolkt door een groep „Damrakkertjes". Het geheel speelde zich af in een decor vol lichtspelingen en met fantastische kostuums afkomstig uit de Koninklijke Munt te Brussel. Het Nationale Ballet had een overwegende taak met het ver werkelijken van de Choreografie van Vit- torio Biagi. Tenslotte noemen wij met bijzondere lof de regisseur Louis Erlo, die het hekse- werk dezer montering met succes uit voerde. MMWWWIIMWIIWMIIIIIIIWMWWWMWWIi HILVERSUM Dansen en cabaret bij de KRO op Nederland I, Mies Bouwman op Nederland II. Na Pipo, het nieuws en de reclame de KRO op het eerste net met de ge danste hitparade „Waauw" en „Te- lixer". Gasten in „Waauw" zijn Karin Kent en de Hepstars. Verder de tophit en het Waauw-woord van april 1968, en wordt gedanst door de vaste dans groep van Douglas Squires. In Telixer zal eerst de acteur Jules Hamel iets van zijn werk vertellen, daarna gaan we een kijkje nemen bij de pop week in Hilversum, waar een speciale dag voor „de vrouw in de beat" is gehouden. Na het journaal en de reclame een programma rond de vooroorlogse ca baretier Jean Louis Pisuisse. Nadat Wim lbo heeft uitgelegd wie Pisuisse was, zullen vele van zijn liedjes wor den gezongen door Martine Bijl, Adèle Bloemendaal, Liselore Gerritsen, Ge rard Cox, Paul Deen, René Frank, Frans Halsema, Ramses Shaffy, Paul van Vliet, Fie Carelsen, Lola Cornero, Paul Collin, Fred Eibers, Jenny Pi suisse, Jack Pisuisse en Tholen en van Lier. Vervolgens een aflevering van Bo nanza. Tot slot van de avond de ac- Elisabeth. Op 29 april beginnen in het conservatorium in Brussel de eerste schiftingexamens voor de Koningin Elisabeth-wedstrijd voor piano. Vier Nederlanders hebben zich aangemeld: Steven Hoogenberk, Frans Linthorst, Frederik Meinders en Peter Serpenti. Kandidaten uit zevenentwintig landen zullen deelnemen. Daarbij zijn zevenen twintig Amerikanen. ADVERTENTIE Jack Pisuisse, de zoon van een be roemde vader. (Nederland I, tien voor half negen). tualiteitenrubriek Brandpunt en het laatste nieuws. Het voorprogramma op het tweede net wordt verzorgd door de NTS, Pipo, nieuws en reclame gevolgd door het weekjoumaal voor slechthorenden en „Open Oog", het informatieve pro gramma voor het weekeinde. Bert Garthoff, Charles Boost, Wim Zaal, Al- mar Tjepkema en Kees Sorgdrager verzorgen de tips en reportages over museum, theater, film, natuur en hobby. Na het journaal en de reclame „Ach ter het Nieuws", dan een aflevering van Coronation Street. Vervolgens Mies en scène. Het laatste woord voor het journaal is aan Netty Rosenfeld en Gerrit Eerenberg met hun rubriek „Uitgerekend". DE DUITSE televisie (Sender Freies Berlin) heeft de laatste opnamen ge maakt voor de internationale quiz die grosse Reise, die op zondagmiddagen wordt uitgezonden. In deze laatste drie uitzendingen zullen een Duits en een Frans, een Duits en een Tunesisch en een Duits en een Israëlisch team tegen over elkaar komen te staan onder lei ding van quizmaster Jürgen Graf. Ter omlijsting treden artiesten uit de deel nemende landen op, dus uit Frankrijk, Tunesië en Israel. ALS SPECIALE produktie wordt op h°t ogenblik in de Bavaria studio's ge werkt aan de voorbereiding van een kleurenuitzending van Mozarts opera die Entführung aus dem Serail. Heinz Liesendahl zorgt voor produktie en regie, de muzikale leiding krijgt Georg Solti, directeur van Royal Opera House Covent Garden in Londen en als solis ten zijn geëngageerd onder meer An- neliese Rothenberger, Judith Blegen, n -rhard Stolze, Peter Basetti en Oskar Czerwenka. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62): Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Bovendien in het Prenten kabinet: „Een keuze uit de collectie Van Looy". Tot 20 mei extra-avond openstelling. Dagelijks (ook zondags) van 20.30 tot 22.30 uur. Vleeshal (Grote Markt): Expositie van beeldhouwwerk, wandkleden, keramiek en grafiek uit de verzameling moderne kunstwerken van het Frans Halsmu seum. Dagelijks 10 tot 17 uur. Zon- en feestdagen 13 tot 17 uur. Tot en met 5 mei. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19): Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse kunstnijverheid. Dagelijks, behalve op maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur. Teylers Museum (Spaarne 16): Perma nente expositie van schilderijen, fossie len, mineralen en historische natuur kundige instrumenten. Geopend op werkdagen, behalve maandag, van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. Galerie-t (Bakenessergracht 67): Expositie van werk van Guido Biasi. Dagelijks van 11 tot 17 u. en zondags van 13 tot 17 uur. Tot 29 april. Galerie Zijlstraat: Expositie van beelden van Ek van Zanten en schilderijen van Annemarie van ZantenEilers. Dage lijks van 12-17 u. en maandag, woensdag en vrijdag ook van 20-21.30 u. Zondags van 14.30-17 uur. Tot 3 mei. Galerie Drengel (Bakkumstraat): Expo sitie van werk van Janneke Ducro en Karei Slingervoet. Dagelijks van 20-22 u. en donderdag, zaterdag en zondag ook van 13-17 uur. Tot 8 mei. Cruquiusmuseum (Cruquiusweg, Heem stede): Permanente expositie van his torische stoommachines en grote ma quette van de watersnoodramp van 1953. Maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur. Zaterdags van 9 tot 12 uur. Keukenhof (Lisse): Openluohttentoonstel- ling van voorjaarsbloemen. Dagelijks van 8 uur tot een half uur na zonsonder gang. Tot half mei. Stadskweektuin (Kleverlaan): Gelegenheid tot gratis bezichtiging van de kassen en bloemgewassen. Woensdags van 14 tot 17 uur en zaterdags en zondags van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Maandag 29 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep Ensemble met „Pygmalion", De pianiste Margoi Pinter is soliste tijdens het concert, dat het Sym- phonie Orkest „Haerlem" vanavond in het Haarlemse Concertgebouw geeft. blijspel van G. B. Shaw. Vertaling Alfred Pleiter. Regie: Karl Guttmann. M.m.v. Sigrid Koetse. Roger Coorens, Paul Deen, Johan Kaart, Vera Bondam, Magda Janssens e.v.a. Donderdag 2 mei, Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagse Comedie met „Helder zien in het donker", twee eenakters van Peter Shaffer. Vertaling: Alfred Pleiter. Re gie: Carl van der Plas. M.m.v. Myra Ward, Gijsbert Tersteeg, Stye van Bran denberg, Ingeborg Elzevier, Frans van der Lingen, Guido de Moor, Paula Petri, Wiebe Brandsma en Jaap Wieringa. Vrijdag 26 april, De Linge (Lingestraat), 20 uur: Opvoering van „Koustallapper in knup! van Jan Zijl, door de toneel club van de Groninger vereniging „Gru- no". Vrijdag 26 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging Alberdingk Thym met „Gaslicht" Zaterdag 27 april, Gebouw Sint Jan (Tey- lerplein), 20 u.: Theater Maskeroen met „Gieren op het veilig nest" van Harold McPerson. Zondag 28 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelvereniging Conrad Stork met „Oponthoud in Karachi". HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassiek strijkkwartet. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Moderne kamer- muziek. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Mu- zaiek. 11.00 Nws. 11.02 Leren leven met de oekumene, (lez.). 11.17 Solistenka mer. 12.00 Country and Western. 12.14 Marktberichten. 12.16 Exportiviteiten. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schij ven. 14.00 Licht programma. 16.30 Franse les. 17.00 Hoemoeopathie. 17.30 Voor de tieners. 18.30 Nws. 18.46 Ac tualiteiten. 19.05 Harmonieorkest. 19.30 Sjook. 20.00 Verzoekplaten. 21.50 Le zing. 22.00 Cursief. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijd lied. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de voor pagina. 8.15 Z.O. 135. 10.30 Werkgeven en nemen. 10.50 Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02 Licht instrumentaal ensemble. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Salon orkest. 12.10 Een nieuw geluid. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.29 Sport. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.00 Uitlaat Programma voor de twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine. NRU: 15.00 Wat biedt de Mammoetwet uw kind (lezing). 15.10 Twintig jaar wereldge zondheidsorganisatie, (klankbeeld). 15.30 Volksmuziek uit West-Oeganda. 16.00 Nws. 16.02 Zestig jaar Jazz! 16.30 Moderne operamuziek. 17.10 Elektro nisch orgelspel. 17.30 Radioweekjour- naal. 18.00 Nws. 18.16 Commentaar op het nws. 18.22 Melodieën-Expres. 18.45 Verzoekplaten. 19.30 Nws. 19.35 Arti stieke staalkaart. 20.15 Tango-rumba orkest. 20.45 Eddie m'n zoon (hoor spel). 22.00 Klassieke en moderne mu ziek. 22.30 Nws. 22.40 Loco, 23.05 Bis. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.03 Chans. 13.00 Nws. 13.03 Licht instru mentaal sextet en solisten. 13.30 Zuid- zee-serenade. 14.00 Nws. 14.03 Maga zine voor tieners. 15.00 Nws. 15.03 Hal te: voor twintigers. 15.30 Country and Western. 16.00 Nws. 16.03 Actualiteiten. 16.07 Platen. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en nu. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusementspro gramma. 12-40 Weerber. 12.45 Lich te muziek. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevarieerd pro gramma. 17.00 Nws. 17.10 Noord en Zuid. 17.35 Jazz en poëzie. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Actualiteiten uit de show-business. 20.00 Show 21.00 Sport 21.45 Nws. 22.00 Internationale jazzquiz 1968 in Stock holm. 23.00 Jazz. 23.40 Nws. Zaterdag 27 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Optreden van het Jugoslawisches Natio nal Ballett „Kolo". Regie: Dobrivoje Putnik. Vrijdag 26 april, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Symphonie Orkest Haerlem o.l.v. Marinus Adam. Solist: Margot Pinter. Programma: Tsjaikovsky, Henri Rabaud. Hendrik Andriessen en Niels W. Gade. Zaterdag 27 april, Grote of Sint Bavokerk (ingang Oude Groenmarkt), 19.45 uur: Orgelconcert door Willem Talsma. Donderdag 2 mei, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Koor Katholiek Haar lem o.l.v. Albert de Klerk. M.m.v. het Noordhollands Philharmonisch Orkest, Bernard Winsemius (orgel), Maria Su- chel (sopraan), Elisabeth Cooymans (alt), Ruth Pos (tenor) en David Hollestelle (bas). Programma: De la Lande, Lili Boulanger en Haydn. Donderdag 2 mei, Grote of Sint Bavokerk (ingang Oude Groenmarkt), 15 u.: Orgel concert door Piet Kee. Vrijdag 3 mei, Concertgebouw, 20 u.: Con cert door het Noordhollands Philharmo nisch Orkest o.l.v. Wilhelm Loibner. So listen: Ruthilde Boesoh (sopraan) en José Maria Perez (tenor). Programma: Strauss Lehar, Zeiler, Millöcker en Kalman. Koudenhornkazerne (kamer vijf), vrijdag 26 april, 20 uur: Haarlemse Jazz Club met een Sessionavond. Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat), dagelijks (behalve maandag) vanaf 20 uur geopend. Vandaag 20 uur: Hooten- anny-avond. Zaterdag 27 april, 20 uur: Optreden van Johnny Silvo. Donderdag 2 mei, 19 uur: Workshop voor gitaar- en banjospelers; 20.30 uur: Optreden van „Oriental Insence". De Ark (Nieuw Heiligland) iedere avond, behalve dinsdag, van 20-23 uur: gram- mofoonplatenconcert. Zaterdag 27 april, Concertgebouw, 20 uur: Optreden van de Haarlemse Klavarskri- bo Accordeon Club. Zondag 28 april, Kroonzaal Rest. Brink- mann (Grote Markt), 20 u.: Dansavond m.m.v. „Les Atlantiques". Dinsdag 30 april. Concertgebouw, 20 uur: Soiree Dansante. Dinsdag 30 april, Frans Halstheater, 20.15 uur; Haarlemse Filmliga met „The Illiac Passion" van Markopoulos. Voorfilms: de Franse tekenfilm „Hij en Zij" en „Perziken" van Micael Gill. VRIJDAG 26 APRIL Nederland I 10.45 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 KRO: Waauw. 19.32 Telixer. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: Programma gewijd aan Jean-Louis Pisiuisse. 21.10 Bonanza. 22.00 Brandpunt. 22.45 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Weekjournaal voor gehoor gestoorden. 19.25 Kroniek voor vrijetijdsbesteding 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.45 Coronation Street (tv-feuilleton) 21.10 Mies en scène. 22.15 Uitgerekend: consumenten rubriek. 22.20 NTS: Journaal. ZATERDAG 27 APRIL Nederland I 13.30 NTS: Teleac. 15.15 Het bloemencorso te Lisse. 16.00 Journaal. 16.01 NCRV: Onder de loep: postzegel rubriek. 16.20 Abbott en Costello (tv-film). 16.45 Programma over de pottenbak kerskunst. 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: Kop op, Swiebertje! 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Show. 21.05 De gevangene (tv-film). 21.55 Brandalarm, komische eenakter van George S. Kaufman. 22.10 Hier en nu. 22.35 Evangelie. 22.40 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de Clown 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 AVRO: AVRO's Regiovizier 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 Peyton Place (tv-feuilleton). 21.10 Spellenshow voor tweelingen. 22.20 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 17