SCHRIJVENDELEZERSSCHRIJVENDELEZERSSCHRIJVEN
Velours
i
mi poe het toppunt
van waterdichtheid
OVERGORDIJN-
STOFFEN
m
VRIJDAG 26 APRIL 1968
Radiopredikant
Radiopredikant 3
Aanfluiting
Vervloekte wereld
Real Madrid
Voetbalmisère
Uitgebuit
Werkelijke moordenaars
Lijdensweek
Kerk en vrede
t
Gevaarlijk balspel
Zwembad Planetenlaan
Kruisingen Westelijke
Randweg 1
Kruisingen Westelijke
Randweg 2
Idee
Gegarandeerd:
Mipoc regenkleding
is 100% waterdicht.
EnvanTerlenka
dus toch aangenaam
ventilerend.
Dat is nieuw.
Krijgen we regen?
Mipoc regenjassen zijn o.a. reeds verkrijgbaar bij:
Vietnam
„Van Ouds 't Roomhuys"
Platland
Martin Luther King 4
AOW
Nog steeds is het conflict rond onze
radiopastor ds. Toornvliet niet opgelost.
Wel werden er een paar predikbeurten
afgezegd. Dit ondanks het feit dat de uit
spraak van de synode op 3 april luidde:
het is toegestaan overal te preken, behal
ve in de avonddienst in Bloemendaal. Ver
der hult de synode zich nog steeds in
zwijgen. In een mondiaal tijdperk kan
dit „middeleeuws" worden genoemd. On
geveer twee jaar geleden heeft een syno
de zich bezig gehouden met het idee om
een gemeente van bekeerlingen te stich
ten. Dit is een gemeente waarin de be
keerlingen worden opgevangen en van
waar uit zij verder worden begeleid in
hun eigen plaatselijke kerk. Juist ds.
Toornvliet zou door zijn persoon en werk
grote mogelijkheden hebben om een der
gelijke opzet te doen slagen, als hij ver
wezenlijkt werd. Heeft de kerk nu wer
kelijk niets anders te bieden in een tijd
waarin ondermeer de individuele nood
van de mensen groeit bij de verdere ont
wikkeling van de mechanisatie? Waarom
dan een levende prediking van het evan
gelie te verstoren? Laten alle christenen
blijven bidden voor een oplossing van het
probleem, hoe deze oplossing ook zal uit
vallen.
MEJ. G. DOOD, Haarlem-Noord.
Om de radiopredikant ds. G. Toornvliet
is een onverkwikkelijke affaire ontstaan,
die èn voor de Gereformeerde Kerk èn
voor de kerk in het algemeen zeker weer
genoeg stof tot critiek heeft gegeven voor
velen die van de kerk zijn vervreemd en
voor hen die we buitenkerkelijken noe
men.
Weten de deputaten en anderen wel, dat
velen van hen door de prediking van ds.
Toornvliet via Radio Bloemendaal en op
andere wijze, werden bereikt en aange
sproken.
Als ouderling voor het Bijzonder Kerk-
wek der Hervormde gemeente in Haar
lem-Noord weet ik dit, omdat ik door be
zoeken en gesprekken dit tot mijn vreug
de ontdekte. Over de drempel van de kerk
kwamen ze nooit, maar naar hem luister
den ze en vroègen zelfs zijn preken aan.
Aan die allen moest ik denken en dit laat
me niet los.
De Heer gaf hem het woord, de taal
de mogelijkheid om hen aan te spreken.
Mensen die u en ik niet bereiken en daar
over mag je je verheugen.
Broeders van de Gereformeerde Kerk,
denk aan hen in grote liefde en zorg. Je
zus die mensen ziende, is ook nu daar
over met innerlijke ontferming bewogen.
Hij vraagt van ons om met Zijn ogen naar
hen te zien en als we dit willen dan vallen
onze persoonlijke kwesties weg. In elk
geval zien ze dan in een ander licht. Ook
vele anderen, bejaarden, zieken en eenza
men werden door prediking en gesprek
ken van ds. Toornvliet getroost en be
moedigd. Jongeren sprak hij aan. Contak-
ten zijn er gelegd, gesprekken gevoerd. Ik
hoop van harte, dat het conflict zich niet
uitbreidt. Ik weet wat conflicten beteke
nen in de kerk en dan denk ik aan 1926.
Ik weet ook wat een schade die aanrichten
in en buiten de kerk.
S. MOES, Haarlem.
ADVERTENTIE
In onze uitgelezen
Voorjaars Collectie
brengen wij ook een prima
in tal van kleuren, tegen
de voordelige prijs van
120 cm. breed 12.90
'KRUISSTR. 11
HAARLEM. TEL.114811^
Mag ik verzoeken een van de mede
werkers van de afdeling Openbare Wer
ken van Haarlem, bijvoorbeeld iemand,
die te maken heeft met het stadsschoen
van Haarlem, per trein van Haarlem naar
Amsterdam te reizen? In die trein moet
hij dan plaats nemen aan de linkerkant.
Na het vertrek vanaf het station ziet hij
het verzorgde pand van een fabriek, met
mooie gazons en bloemen. Dan de speel
tuin, wat rommelig, maar dat hoort erbij.
Dan komt nu goed uitkijken door
gang van het viaduct: vlug kijken naar
het gras, (nou ja laten we het gras noe
men), talud aan beide kanten. Dan weer
vlug kijken naar het volgende talud dat
afloopt van de straatweg, met een lengte
van circa vijfhonderd meter: die enorme
rommel van papier, dozen, stro en andere
smeerboel ligt daar zeker al jaren. De
laatste maanden komt er steeds meer bij.
Ik neem aan dat dit talud en het wegdek
van de gemeente Haarlem is en zo niet,
dat dan door uw dienst de eis gesteld kan
worden die rommel op te ruimen. Deze
toestand is een aanfluiting, die Haarlem
onwaardig is. Hoelang zal dit vuil daar
nog te zien zijn?
A. ZEEGERS, Zandvoort.
We werden in kort tijdsbestek met
twee gebeurtenissen geconfronteerd, met
de dood van de „onsterfelijke Lou de
palingboer" en met de dood van Martin
Luther King.
Dr. Martin Luther King was de twee
de prediker voor de geweldloosheid. De
eerste kwam op bijna dezelfde manier
om het leven, ik bedoel president Kenne
dy. Twee mensen, ieder op hun eigen
wijze wars van alle geweld, twee drup
pels olie op de kolkende oceaan van de in
opstand komende bevolkingsgroep, strij
dend voor de paupers, de gettonegers, le
vens in krotten, mensen zonder rechten,
slaven (nog steeds) van de blanke heer
sers. Deze twee figuren geloofden in één
god.
Wie is die God eigenlijk die bijna twee
duizend jaar het ene onrecht op het ande
re laat stapelen? Hen, die zonder het
schaamrood op hun kaken te krijgen bij
na dagelijks door alle eeuwen heen zijn
woord en alles omvattende liefde predi
ken, de dominees en priesters, om van
bisschoppen, kardinalen en inzonderheid
de paus, gods plaatsvervanger, niet te
spreken. Nooit is er een teken of vin
gerwijziging geweest dat deze god van
liefde maar iets heeft gedaan voor de
armen, de onderdrukten, de bezitlozen,
maar hij tolereerde wel een wereld van
haat, ijverzucht en vernietiging.
Alles op deze vervloekte wereld is in
strijd met het woord gods, met de tien ge
boden, zoals mij al als kind op de ka-
techismus en in de kerk werd bijgebracht
De religie heeft met steeds meer afvalli
gen te kampen, omdat hun ogen opengaan
voor het absurde in deze samenleving,
waar niet de god der liefde maar de ach
ter de schermen werkende demonen hun
luguber spel spelen. Ik denk maar aan
de wapenfabrikanten. Als de landen el
kaar aanvallen en de paupers hun stem
men verheffen staan vaders, zonen en
broeders klaar om met de wapens, door
dezelfde demonen geleverd, in naam van
„rechtvaardigheid en orde" het verzet
van vooral de jeugd te breken.
Maar de massa's zullen dit niet langer
dulden!
C. M. WILLEMSE, Haarlem.
Naar aanleiding van de verminderde
schorsing van Amancio en met de zaak-
Cruyff nog in het achterhoofd één jaar
voor duwen naar de scheidsrechter
vraag ik mij toch wel enige dingen af.
Heeft Real Madrid dan toch weer zijn zin
en kan het lachen? Waar zijn zij die dit
Real Madrid durven aan te pakken? Hoe
lang gaan wij op deze manier door? Ach,
zo kunnen wij ons veel meer dingen af
vragen. Een ding is zeker, er wordt in
ternationaal wel degelijk een loopje ge
nomen met de regels. Moet de scheids
rechter zich dan maar laten welgevallen
dat iedereen aan zijn jasje trekt. Mijn
antwoord is nee. Eindelijk was er dan de
gelegenheid eens te bewijzen dat de Eu
ropese Voetbal Unie, en het voetbalspel
in het algemeen, hier niet mee gediend
zijn. Maar ja, we gaan maar gewoon door.
En wachten maar tot er een speler in ons
vaderlandse voetbal mijn knopen van het
jasje trekt. Waarschijnlijk krijgt deze dan
wel meer dan één wedstrijd, maar het
kwaad is dan al geschied. Of zijn heren als
Amancio. Zocco en Gento anders dan on
ze Jan, Piet of Klaas.
G. TITULAER, Haarlem,
scheidsrechter KNVB
De prof-voetballers in Nederland wor
den goed betaald, maar verdienen zij het
in werkelijkheid wel? Het is soms het
aankijken niet waard. Vaak lopen zij op
het veld gewoon de lijn te trekken. Daar
loopt dan voor meer dan een half miljoen.
De bazen, in dit geval de besturen van de
verenigingen, zijn veel te makkelijk. Zij
moesten het salaris van hun knechten ver
minderen als zij zich niet voor honderd
percent hebben ingezet. Als een arbeider
de lijn trekt wordt hij toch ook niet vol
ledig betaald. Met het Nederlands elftal
is het het zelfde. Met 3-2 van Dene
marken verliezen in een armzalige verto
ning en bovendien verliezen van België
in een wedstrijd waarin zij nog geen der
deklas prestatie hebben geleverd. Maar
toch betaald men salarissen van 1000 gul
den in de week. En de supporters maar
betalen voor düre plaatsen. De Britse
voetballers hoeven het niet te proberen,
want dan staan zij er naast. En wij maar
zeggen het Nederlandse elftal of de ver
eniging heeft pech gehad. Dat is meestal
niet waar. Men heeft er niet voor ge
werkt. Men weet niet wat het is zich in
te zetten voor de sport. Of maakt het
nog makkelijker: geef de trainer maar
de schuld.
P. v. d. WESTEN, Haarlem.
Als ik over alle critiek en tegenslag
van de Amerikaanse politiek in Vietnam
mijn gedachten laat gaan dan moet ik
zeggen dat zelden de fouten van zijn te
genstander zo zijn uitgebuit als door Ha
noi en zijn bondgenoten wordt gedaan.
Bij de eenzijdige critiek kunnen zij hun
strijd blijven voortzetten, zonder door
vriend of tegenstander er op te worden
gewezen dat ze bij het bereiken van hun
doelstellingen geen piaster voor de vrede
overhebben. Het nadeel van een groot
land is hier te vergelijken met. een grote
kerel die door een kleine jongen op ge
raffineerde wijze tegen de schenen wordt
geschopt.
De klap die hij teruggeeft is te veel
voor de omstanders en we nemen het op
voor de kleine jongen. Wat het vertrou
wen in onze topleiders betreft behoeven
wij het echter bij hun streven naar vrede
voor niemand op te nemen, als de vredes
duif in Vietnam gaat vliegen hebben zij
in een ander gebied alweer een nieuwe'
oorlog voorbereid. Wat dat betreft heeft
de geschiedenis al heel wat mooie voor
beelden gegeven, waaruit blijkt dat de
top meer interesse voor macht dan voor
vrede heeft.
A. DE NIET, IJmuiden
Enkele weken geleden las ik in uw
blad een ingezonden stuk over „Oordeel
vorming". Ik zou willen opmerken dat
het gebod „Gij zult niet doden" op zich
zelf staat: een waarachtige waarheid.
Daartegenover staat de vrije wil van de
mens. Doch ook de wil van het slechte,
onder andere diefstal, beroving en moord
Zeer zeker heeft de heer, P.v.d. Westen
gelijk dat als een misdadiger je aanvalt
men zich tot het uiterste dienst te verde
digen. Dat uiterste kan tot gevolg hebben
dat de aanvaller het met de dood moet
bekopen. Dus gaat in dit geval „Gij zult
niet doden" volgens de omstandigheden,
volgens redelijk verstand niet op. Vol
gens mij is het ook niet de bedoeling van
deze stelling van Christus.
Maar neem dit gebod nu eens in brede
re zin, bijvoorbeeld een dictator, die om
politieke redenen, met eventuele goedkeu
ring van zijn raadgevers bevel geeft een
ander land aan te vallen. Met opoffering
dus van vele duizenden mensen, die dan
„soldaat" worden genoemd en die voor
hun vaderland hun medemensen („de vij
and" genoemd) moeten doden. Wie zijn
dan de werkelijke moordenaars? Dat zijn
de bevelgever en zijn trawanten. Ik meen
dat dit de bedoeling van Christus is ge
weest met zijn gebod „Gij zult niet do
den".
N. VAN DER LENDE, Haarlem.
Mediterend in de lijdensweek over het
diepmenselijk en naamloos zieleleed van
de man uit Nazareth die zijn veelbewo
gen leven in deze wereld ook heeft verlo
ren, ook verspeeld tegen de sluwe mach
ten der duisternis, bedenkt men: wat is
er dan nog over van de zo hulpbehoe
vende, machteloze, kleine en sterfelijke
mens? Deze beide eminente volksleiders:
Kennedy en Martin Luther King zijn
slachtoffers geworden van sadistische
moordenaars. Kijk dat deden mensen:
blanken tegen zwarten, regeringsleiders
tegen armzalige weerloze volken. Zo zijn'
mensen Deze twee helden hebben hun
veelbelovend leven te vroeg moeten in
boeten. Zij hebben alles gegeven en ge
offerd voor aller bestwil van land en
volk. Hun verlossing uit hun aardse ker
ker is een hemelse triomftocht met god
delijke glorie, omringd in eeuwige jubel
zangen: „Zie. gezegend zij, die komen in
de naam des Heren".
L. J. WELLING, Haarlem
Op de pagina „Geestelijk Leven" in
Erbij trof ik een stuk onder de titel
„Kerk en Vrede". In dit stukje werd on
dermeer gesproken over: „Heeft pacifis
me zin wanneer de mens van nature
agressief is? Wanneer de bijbel toch
spreekt van door God bevolen oorlogen?
etc."
Als gewoon denkend mens vraag ik mij
steeds weer af, welke God toch bedoeld
wordt! De God uit het Oude Testament
misschien, een figuur, gecreëerd en te
boek gesteld door het oude jodendom
(voor velen van ons een „heilig" boek),
met mijns inziens de bedoeling het joodse
volk na zijn uittocht uit Egypte onder an
dere tot een eenheid te formeren en
machtig te maken tegenover hun nabu
ren. Jehova, de God Israels en de God
der Wrake! Bijvoorbeeld een god, ge
creëerd door gewone mensen zoals zij
ook thans nog voorkomen of voorkwa
men (Gott mit Uns!! of Lou, de paling
boer). Dat zo'n god nog een onderwerp
van discussie kan uitmaken voor Kerk
en Vrede in 1968 is en blijft voor mij een
raadsel! Of moet men daar theoloog
voor zijn?
A. BEEKHUIS, Haarlem.
Naschrift: We geloven, dat de in
zender de klemtoon verkeerd legt. Kerk
en Vrede snijdt dit onderwerp aan, om
dat de genoemde vragen nog steeds wor
den gehanteerd. Redactie.
Met genoegen heb ik het stukje „ge
vaarlijk balspel" gelezen in de krant van
19 april. Niet alleen is het ballen op het
trottoir gevaarlijk, de kinderen trappen
ook bal op de rijweg, maar of de
ouders doen geen moeite de kinderen te
leren dat het gevaarlijk is, of de kinderen
weten niet te gehoorzamen en om geen
gezeur te krijgen gaan ze ballen voor
andermans huis. En ziet iemand dan het
gevaar en jaagt ze weg uit angst dat de
bal haar ruiten inkomt, dan trekken die
welopgevoede kinderen lelijke gezichten
en zeggen onaangename dingen. Ook fiet
sen en rolschaatsen op de trottoirs is ge
vaarlijk; wat een lelijke smak maken ze
niet als iemand onverwacht naar buiten
treedt, ze moeten hun evenwicht maar
verliezen en door de ruiten gaan! Er zou
den van die trapvelden moeten komen
(Bullehofje) hoe eerder hoe beter, alle
kinderen weg van de straat. Kinderen van
dertien en veertien jaar geven aan de
kleintjes een slecht voorbeeld, die zien
zelfs niet verder dan hun neus lang is of
ze willen geen gevaar zien. Ik hoop op
spoedige verbetering.
B. LE COMTE, Haarlem.
Na kennisneming van het bericht in uw
blad van 18 april tot vorming van een
actie-comité in Haarlem-Noord voor het
zwembad Planetenlaan willen wij, in
N.S.F.-cursusverband bijeen, met klem
het volgende onder de aandacht brengen.
Wij zijn van mening dat het bouwen van
een tweede overdekt zwembad in Haar
lem zo belangrijk is, dat dit de hele be
volking van Haarlem aangaat en niet al
leen Haarlem-Noord.
E. SCHOUTEN, TH. BREURING, J.
STEENSTRA, K. SIBRANDI. D. CA-
LANDT, A. C. VERTON, H. BAK
KER. G. DE GRAAFF, J. DEN HOL
LANDER, H. VAN LEEUWEN, J. v. d
BOS, N. VAN DER WERFF. J. H.
VISSER, D. KORTEKAAS, J. DE VOS
—WENNING, E. DE VRIES—HOE-
DEMAEKER.
Wanneer zullen provincie en gemeente
hun tweederangs bezwaren opzij zetten
en overgaan tot het met stoplichten be
veiligen van de noodlottige kruispunten
RandwegVlaamseweg en Randweg
Pijlslaan?
H. STOEL. Overveen.
Wederom drie doden op de Randweg.
Dit zal zo door blijven gaan zolang men
een autosnelweg gelijkvloers laat kruisen
met stadsstraten. Er zijn twee methoden,
waarop men een eind aan deze ongeluk
ken kan maken:
a) Men maakt van de Randweg een echte
autosnelweg met ongelijkvloerse kruisin
gen.
b) Men maakt van de Randweg een stads
straat met stoplichten en een bij stads
verkeer passende, scherp gecontroleerde
snelheidslimiet.
De wegbeheerder zou desnoods met hulp
van de justitie gedwongen moeten worden
de weg veilig te maken.
D. VAN ZOONEN, Aerdenhout.
We hebben in de krant kunnen lezen
dat de oliemaatschappijen na een zware
investering van 2y2 miljard in betrekke
lijk korte tijd hun eerste winst hebben
geboekt. Dit zal de aandeelhouders een
enorm dividend opleveren. Maar zou het
niet billijker zijn als het hele Neder
landse volk, dat tenslotte op deze bodem
leeft en werkt hiervan mee zou profi
teren? Men zou bijvoorbeeld de gasprijs
per kubieke meter of het vast tarief
kunnen verlagen. Het is maar een idee.
H. VAN VELDHUYSEN, Haarlem.
ADVERTENTIE
Mipoc is een speciale finish die stoffen absoluut waterdicht maakt.
DAMES- EN KINDERREGENJASSEN - Beverwijk fa. Kemp. Kraaijer Kleding - Haarlem fa. Schous. fa.
Christiaans. fa. Liba, Hajoco N.V. - IJmuiden fa. Nederland N.V.. 't Kinderpaleis.
HERENREGENJASSEN - Beverwijk Kraaijer Kleding - Haarlem fa. Halberstadt,fa. E.E.IC, fa. Clausen, fa. Chris
tiaans.
Kijkje in de geheel gerestaureerde
Mozeszaal in het koninklijk paleis
op de Dam te Amsterdam dat
binnenkort voor bezichtiging door
het publiek zal worden opengesteld.
De strijd in Vietnam gaat nog voort.
Nog is er geen hoop op
schappelijk akkoord.
Hoe kan het in 's hemelsnaam bestaan
dat men de plaats om over
Vrede te gaan praten
nog niet weet; waar men naar
toe zal gaan?
Wat komt van Vrede dan terecht
als dit nog steeds niet is beslecht?
Als de plaats dan eindelijk voor elkaar is
geef ik nog wel minstens een jaar
dat men het niet volkomen eens is.
Intussen gaat de oorlog door,
gaan jonge levens maar teloor
en worden kapitalen stom verknoeid
voordat Vietnam is uitgeroeid.
N. VAN DER LENDE, Haarlem.
ADVERTENTIE
HOTEL-CAFÉ-RESTAURANT
Bloemendaalseweg 271 - Overveen
Telefoon 0 23 - 52701
't Is gezellig dineren in ons gemo
derniseerd Café-Restaurant.
Speciaal Weekend-Menu
Zelfde directie als restaurant „de
bokkedoorns" te Overveen.
Onlangs viel hier in Heemstede in de
brievenbussen een reclamekrant van zo'n
„Kijkgrijp"-winkel, met als hoofd in gro
te letters de woorden „Paasfeest-Eet-
feest". Ik zou de opsteller van deze
kreet en degenen die het ermee eens
zijn eens ernstig willen aanraden de Mat-
theus-Passion te beluisteren met een
open hart en zich ernstig te bezinnen op
het woord „Pasen volgt op Golgotha".
Pasen-Opstanding". Guido Gezelle zegt in
een gedicht, aan Pasen gewijd, „Hallelu
jah, 't jok is af, van de dood en van het
graf". Mensen, waar gaan we heen? Wat
een leegte is er om ons? We leven in
platland, zegt een bekende predikant.
A. P. M. VOORZANGER-DE GRAAF
Heemstede.
Zoon des mensen
Zoon van God
treft altijd weer
hetzelfde lot.
Aan 't kruis genageld
of verbrand
en vallend door
een moordenaarshand.
Hij draagt de schuld van
de bandieten
die hem met napalm
achterlieten.
Zij zijn de Éénheid
van de Drie
Les Enfants
du paradis.
J. A. LEUTER, Haarlem.
Minister Roolvink vindt een verhoging
van de A.O.W. met 3 »/o "voldoende. Dit
komt neer op 2.68 per week. Wanneer
we nu rekening houden met de huurver
hoging van 4 per 1 mei aanstaande en
met de stijging van het levensonderhoud,
komen we er dik aan te kort. Het leven
van een gepensioneerde is zeker net zo
duur als van een werknemer, zelfs stijgen
door de langere vrije tijd de kosten. Men
maakt veel gewag van vrijetijdsbesteding
„mensen moeten hobby's hebben", maar
hobby's kosten geld. Misschien zou de
minister het gemis kunnen compenseren
door een vakantietoeslag van 6 °/o, want
juist doordat een bejaarde zo veel thuis
zit, wil hij er wel eens uit.
H. VAN VELDHUYSEN, Haarlem.