4 tl De stad van Carmeneen sprookje in wit en goud W.A.-POLIS DEKT NIET ALLE KETTINGBOTSINGEN 1 „Quién no ha visto Sevilla, no ha visto maravilla" I Geen schuldige géén uitkering! VRIJDAG 26 APRIL 1968 ÉÉiittiiVMÉli iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifnuiiiiiniiiiiiiiïi'.iiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiüiiniinnnnin straat der ketenen. illlilllilllllllilllllllilinilllllilllHllllimilllllllllllillllIllllllllllinimimttn EL* Garcia de León DE BARRIO DE SANTA CRUZ de Wijk van het Heilig Kruis in Sevilla wordt ten gerieve van de vreemdelingen kraakzindelijk gehouden. Het is een wat afgesloten stadsdeel, normaal door mensen bewoond, maar eigenlijk een stuk openluchtmuseum. Elk hoekje biedt een nieuwe verrassing. De huizen met hun witte muurvlakken hebben kunstig bewerkte smeedijzeren tralies („rejas") voor de ramen. De Giralda, vroeger minaret van de moskee. Calle de las Cadenas; alias de DE STRAATNAMEN staan in grote klassieke letters op de hoeken vermeld. Ze zijn, zoals de meeste in de Anda- lusische hoofdstad, opvallend eenvou dig: Lucht, Water, Brood, Stro, De Dode Moor, De Kettingen. Op een stil pleintje met sinaasappelbomen staat een muilezel zonder baas in de zon te suffen. Een typisch overblijfsel van oud- Span je maar nee, opschriften op de hekken en patio's, en op de witte huizen, blikkerend in de gouden zon wijzen erop dat althans een deel van de wijk niet zó oud is. Jaartallen van honderdvijftig jaar geleden zijn er zelfzaam. Maar rustig als het verle den is het er wel, ondanks de groepjes Amerikanen, Zweden en Duitsers met filmcamera's en fototoestellen in voort durende aanslag. Hoewel de Barrio de Santa Cruz nog geen drie minuten van de kathedraal ligt, wordt deze wijk door heel wat bezoekers gemist. Deze na de Sint Pie- ter grootste katholieke kerk ter wereld, met zijn toren, de kantachtig versier de Giralda, vroeger de minaret van een moskee, houdt de aandacht te veel vast. Hoogstens komt men ertoe ook nog even het Alcazar te bekijken, on geveer tegenover de kathedraal. Maar dan maakt men rechtsomkeert, niet vermoedend hoeveel schoonheid er in de Barrio staat uitgestald. SEVILLA is overigens ook zonder deze wijk een sprookjesstad, waar zelfs midden in de winter de sinaasappelen aan de bomen langs de straten hangen. Niemand plukt ze omdat ze veel te zuur zijn en als vaste decoratie de droom van een eeuwige! Andalusische lente levendig houden. De vijanden van Sevilla spreken vaak verachtelijk over „die stad van toneelspelers" en inderdaad kan Se villa vaak één brok theater zijn, voor al gedurende de feestelijkheden in de Heilige Week. De inwoners echter (er zijn er zo'n half miljoen) gaan prat op die bijnaam en ze vinden hier steun bij Lope de Vega, de grote Spaanse toneelschrijver. Hij heeft de stad „het trotse schouwtoneel van de wereld" genoemd. Sevilla wordt immers in één adem genoemd met Don Juan, Figaro en maar daar willen de Sevillanen niet erg aan van Carmen? Beroem de schilders als Zurbaran en Velasquez zijn er geboren en getogen, Murillo ving er in zijn doeken de tedere as pecten van: hij is voor alles de schil der van de Sevillanas, de mooiste vrou wen van Andalusië. AAN DE OEVERS van de Guadal quivir, honderd kilometer van de zee, lossen oceaanschepen hun uit alle windstreken afkomstige vrachten. Een zakelijke kant van de stad, moeilijk te verenigen met de altijd volle cafés en altijd bezette terrassen waar Spaanse mannen op alle uren van de dag behalve in de siësta de meerder heid vormen. In het feeërieke Hotel Alfonso XIII, in 1929 officieel geopend door de gelijknamige koning (hij ver bleef in kamer 173, vertelt men u nog) speelt zich „het grote leven" af. Oos terse vorsten en rijke Amerikanen hebben er feesten aangericht voor de elite. Het hotel heet in Andalusische stijl te zijn gebouwd, maar er zijn nog al wat Moorse ornamenten en Spaanse barokinvloeden. Het is een wirwar van poorten, patio's en grandioze trap pen. En vlak ernaast staat de voor malige sigarettenfabriek, nu een deel van de universiteit, waar volgens het operalibretto Carmen heeft gewerkt. HOEVEEL vreemdelingen de moeite zullen nemen de Archieven van Indië te bezoeken, is me niet bekend. Toen ik er rondliep, was het er bijna onbe haaglijk stil. Het gebouw is vlak bij de kathedraal te vinden het ziet er tamelijk onopvallend en saai uit. Ster ker echter dan ergens anders drong hier het besef zich aan me op wat het betekend moet hebben, ontdekker of kolonist in het oude Amerika te zijn geweest. In duizenden dozen ligt er het werk van ontdekkingsreizigers, zeelieden, soldaten, gouverneurs, ar chitecten en ontwerpers van steden in de Nieuwe Wereld. De plannen voor de bouw van Buenos Aires en de for ten van Cartagena, de aanleg van we gen in Montevideo en regeringsgebou wen in Peru, ze kunnen er nog alle maal worden bestudeerd. Hier kunnen we het eerste rapport van Hernan Cortez en de brieven van Columbus lezen, hier wordt een getui genis van een stuk tragiek in het le- (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Acht auto's wachten bij een pont- veer. En dan: kettingbotsing! Acht auto's, waaronder een vrachtwagen en een bestelauto, hebben min of meer ernstige blikschade. Verzekering en politie heb ben het in dit geval gemakkelijk: iedereen wijst naar achteren („ik werd opgeduwd") en de achtste wagen, die licht beschadigd is, wordt als de boosdoener aan gewezen. De verzekeraar van de bestuurder moet alle schade vergoeden. DE SCHADEAFWIKKELING na een kettingbotsing is niet altijd zo'n een voudige zaak. De eerste moeilijkheden komen voor de politie, die de schul dige moet aanwijzen. Is die aan te wij zen, dan volgt de procedure als hier boven genoemd. Is er geen aansprake lijke aan te wijzen, dan wordt de zaak aanmerkelijk gecompliceerder. Ket tingbotsingen, waarbij vijftig tot zestig wagens zijn betrokken, zijn niet van alle dag, maar komen toch geregeld voor. In zo'n geval kunnen er tiental len verzekeraars aan te pas komen, want Nederland alleen al telt 130 mo torrijtuigenverzekeraars. DE PROCEDURE bij een ketting botsing: ongeacht of er proces-verbaal is opgemaakt of niet: noteer naam, adres, kenteken, verzekeringsmaat schappij (zo mogelijk ook het polis nummer) van de automobilist, die men geraakt heeft en de antecedenten van degene door wie men geraakt is. En dan? „Als er geen schuldigen ge vonden worden, kunnen er mensen in de kou komen te staan" zegt de afde ling voorlichting schadeverzekerings bedrijf namens de Nederlandse unie van schadeverzekeraars, „automobilis ten met alleen maar een WA-verzeke- ring moeten dat beseffen. Automatisch gaat er namelijk niets. Het verzeke ringsstelsel is gebaseerd op het aan sprakelijkheidsrecht." Als er geen aan sprakelijke gevonden wordt, behoeft niemand uit te keren aan een WA ver zekerde. Ook al is hij opgeduwd. HET KOMT niet meer voor, dat grote maatschappijen na omvangrijke ket tingbotsingen gaan touwtrekken om te proberen de schade op elkaar te ver halen. Die grote maatschappijen heb ben „knock for knock"-schaderege- lingsovereenkomsten: ze gaan er van uit, dat ze allemaal wel „aan hun trek- De lente is begonnen en daarmee ook het seizoen van de lange autofiles ln de week einden. Afstand hou den is dan de beste remedie tegen ket tingbotsingen. ven van Cervantes bewaard. De inner van 's lands belastingen die in de ge vangenis terechtkwam, de schrijver die geen succes had, en die vergeefse pogingen deed als soldaat te worden aangeworven, had blijkens het vergeeld epistel dat men u toont, ook geen suc ces toen hij solliciteerde naar een baan overzee. SEVILLA IS een grootse en vrolijke stad. Dat is niet altijd zo ge weest. De huishoudster in mijn hotel, een Engelse die al veertig jaar in Spanje woont, vertrouwt me toe dat dit ook een „oord van wreedheid" kan zijn. „In de eerste weken van de bur geroorlog," zegt ze, „werd ik 's nachts Bidaltaar voor passanten op de binnenplaats der kathedraal. vaak wakker door het geratel van wie len over de straatstenen. Politieke te genstanders werden uit hun huizen ge sleurd en met karrevrachten gefusil leerd.'.' Zoals dat overigens in heel Spanje gebeurde tijdens de „guerra civil" en aan beide kanten. DAT IS DE (lang vergeten?) keer zijde van het sprookje van Sevilla, dat stellig een der mooiste steden ter we reld is. „Quién no ha visto Sevilla, no ha visto maravilla", zeggen de Span jaarden: Wie Sevilla niet kent, heeft een wonder gemist. Jawel. Maar niet hartje zomer. Want dan is Sevilla vaak een hel van hitte, die u alle lust tot een stadswandeling beneemt. ken komen"; dat het zinloos is als A zijn schade op B verhaalt, omdat bin nenkort B wel weer bij A zou moeten aankloppen. AUTOMOBILISTEN, die in een ket tingbotsing terecht komen, kunnen niet altijd verlicht adem halen zelfs al we ten ze zich verzekerd van een all risks- polis. „Een all risks-verzekering is eigenlijk niets anders dan een WA- en cascoverzekering" zegt het schadever zekeringsbedrijf in Den Haag, „inzit tenden zijn niet gedekt. Als een ander schuldig is aan 't ongeluk, zijn er geen moeilijkheden. Dan is die ander aan sprakelijk, ook voor mede-passagiers van de gedupeerde automobilist. Is er daarentegen geen schuldige te vinden, dan zijn de passagiers nergens gedekt. De bestuurder van de wagen blijft zit ten met een morele schuld, juridisch heeft hij geen verantwoordelijkheden. Wordt hij wel aansprakelijk gesteld voor een ongeluk, dan kan hij zich niet beroepen op bordjes met opschriften als ,,U rijdt mee op eigen risico". VEEL automobilisten, die te allen tijde verantwoordelijkheid voelen voor hun lifters, hun zakenrelaties en hun vrienden, nemen een inzittendenver zekering. Wat die verzekering betreft, wordt er een onderscheid gemaakt tussen een ongevallenverzekering voor inzit tenden en de schadeverzekering voor inzittenden. De eerste soort verzekert al dan niet per zitplaats in de polis bepaalde bedragen in geval van overlijden, invaliditeit of medische ver zorging. DE SCHADEVERZEKERING vo- inzittenden, die alleen kan worden a gesloten bij de maatschappij, die o> de WA- (en casco-) verzekering v: de wagen verzorgt, vergoedt de we kelijk geleden schade. Waarbij me natuurlijk niet bij voorbaat weet, waa men aan toe is. De ongevallenverzekering kost per auto om en nabij dertig gulden per jaar, de schadeverzekering een paar tientjes extra. Verblindend witte huizen met fraaie smeedijzeren „rejas". lifP-§0Ê1ÊÊÊÊÊi Straatje in de Heilig-Kruisbuurt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 35