EISENSTEIN EN FRANKENHEIMER
Spektakelfilms van nu en toen
Tapijt
s UITGAAN IN HAARLEMa
89.50
Oostwald
Jef Last kreeg de
erepenning van
Kunstenaarsverzet
Series, show en
cabaret
RT V-nieuwtjes
Britse koningin in
tv-documentaire
NEGEN MUZEN
Zomerconcerten in
Scheveningen
van de baan
GOED TAPIJT IS
NIET DUUR!!
Televisie-vanavond
Radio-zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
20
VRIJDAG 3 MEI 1968
21
Tegen zverki ng
Volmachten
Jortaenó
Epateren
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. Het toeval wil nog
wel eens zorgen voor onverwachte con
frontaties op de wekelijkse bioscoopagen
da, sterk contrasterende films kunnen
zich daar broederlijk verenigd vinden
meesterwerken naast goedkope sensatie,
idyllische films naast meedogenloos knok-
werk, oorlog naast vrede. Op de agenda
van de Amsterdamse bioscopen speelt de
ze week het toeval vooral een rol bij het
samenbrengen van twee groots opgezette
filmwerken, die in de tijd precies veertig
jaar uit elkaar liggen: „Oktober" van S.
M. Eisenstein uit 1927, waarvan Cinétol
een hervertoning geeft, en „Grand Prix"
van John Krankenheimer die, na bijna
twee jaar van „Dr. Zjivago", ingezet is in
het Amsterdamse Cinerama Theater. Na
tuurlijk zijn de films naar inhoud en
vorm onvergelijkbaar, maar beide kunnen
naar de voor hun tijd geldende maat
staven als topprestaties van het
filmmedium beschouwd worden. Het zal
alleen sterk te betwijfelen vallen of
„Grand Prix" over veertig jaar als be
langwekkend filmdocument uit het ver
leden zal worden teruggebracht in de
bioscoop, zoals nu met Eisensteins film
gebeurt die in 1929 onder de titel „Tien
dagen die de wereld deden wankelen"
zijn eerste vertoningen in Nederland (in
Theater Tuschinski!) beleefde.
EISENSTEIN maakte „Oktober" in op
dracht van de hoogste Sovjet-autoritei
ten die daarmee een bijdrage aan de fees
telijke viering van de tiende verjaardag
van de Revolutie wilden leveren. De
schepper van „Potemkin" kon bij deze
opdracht over vrijwel onbeperkte midde
len beschikken. Enige maanden lang re
geerde hij als een dictator over Peters-
burg, waar tijdelijk iedere wens van hem
wet werd. De regisseur kon het openbare
leven in de stad stilleggen als opnamen
in de straten dit nodig maakten, hij was
heer en meester in het Winterpaleis en
andere historische gebouwen uit het tsa
ristisch bewind, liet de vloot in de haven
manoeuvreren en legers in oude unifor
men oprukken en dwong bij tijden de be
volking het zonder licht te stellen omdat
het elektriciteitsgebruik van zijn film
groep alle stroom opeiste. En dit alles om
een zo getrouw mogelijke reconstructie
van de oktoberrevolutie van 1917 moge
lijk te maken. De tien dagen die de we
reld deden wankelen, vormen de korte pe
riode, waarin de opstandige bewoners van
St. Petersburg, versterkt door de in de
«tad gelegerde soldaten de in februari van
dat jaar begonnen revolutie voltooiden. In
die februaridagen was tsaar Nicholaas
gedwongen afstand van zijn troon te doen,
waarna een voorlopige regering onder de
ij dele Kerenski gevormd werd, die voort
ging de oorlogsafspraken met de gealli
eerden na te komen. Na die eerste fase in
een reeks van wereldschokkende gebeur
tenissen die tot november '17 (volgens
Russische tijdsrekening oktober '17) zou
den duren, volgt de strijd tegen de wit-
gardistische generaal Kornilov die het
vroegere regime wilde herstellen en ver
volgens de opstand tegen het bewind Ke
renski die eindigt met de bestorming van
het Winterpaleis, waarbij de befaamde
kruiser Aurora, nu nog te zien in de ha
ven van Leningrad, een rol speelde en
Lenin aan de macht werd gebracht.
ALS BIJ meer werk van Eisenstein
ontstond ook rond „Oktober" veel tegen
werking en teleurstelling. In een Neder
landse filmbeschouwing werd geklaagd
dat men bij het zien van de film de
indruk krijgt naar een filmjournaal te
kijken, maar ook in de onmiddellijke om
geving van de filmer kon men zijn teleur
stelling nauwelijks onderdrukken. Men
was er, overigens niet ten onrechte, be
vreesd dat de massa de vele proeven van
intellectuele montage, waarin Eisenstein
excelleerde, niet zou begrijpen en in ver
warring zou worden gebracht door diens
gebruik van symbolische beelden en
metaforen. Daarbij kwam nog dat de
bezeten Eisenstein zo verdiept was.ge
weest in zijn werk dat hem het conflict
van die dagen tussen Lenin en Trotsky
ontgaan was, zodat zijn film de inmid
dels in ballingschap gestuurde Trotsky
nog als held van de revolutie vereerde.
De filmer kreeg vijf maanden om zijn
werk aan de omstandigheden aan te pas-
zen en in die tijd kwam Pudovkin met
zijn jubileumfilm „De laatste dagen van
ADVERTENTIE
Tapijt van beste kwaliteit
tegen scherpe prijs met vol
ledige garantie, dat biedt
Oostwald met een aanbieding
van 100% Enkalon tapijt op
volle King-size kamerbreedte
van 380 cm. In 7 kleuren.
Nu per strek, meter.
KKuloo I K.
HAARLEM. TEL1M81
.ff..:.
St. Petersburg" die meer menselijk emo
tioneel dezelfde historische gebeurtenis
sen als in „Oktober" behandelde en een
warm onthaal bij het publiek vond, dat
later bij Eisensteins film grotendeels ver
stek liet gaan.
Het heeft dus alle zin om nu de film
los van die toevallige en tegenwerkende
omstandigheden te gaan zien als een
uniek historisch document van een zowel
door de revolutie als door de film be
geesterd genie.
HET soort moeilijkheden dat de film
van S. M. Eisenstein opriep, zal onge
twijfeld niet optreden bij de vertoningen
van „Grand Prix" die zich openlijk en
eerlijk aandient als een volledig op het
grote publiek ingestelde speelfilm. Ook in
dit geval kreeg de regisseur vrijwel on
beperkte volmachten en heeft hij als
een veldheer of dictator op de plaatsen
van handeling in dit geval de autorace-
banen van Europa en de nieuwe wereld
kunnen optreden. „Grand Prix" is na
melijk een film over het coureursleven
en we krijgen in dit meer dan drie uur
durende relaas alle races te zien die voor
het wereldkampioenschap verreden moe
ten worden. Monaco, Monza, Spa, Cler
mont-Ferrand, Zandvoort enzovoorts. Als
bij Eisenstein, zij het natuurlijk in an-
ADVERTENTIE
G^oud - 2.doer - cltorlogeó - 3£eRumcp/eet
Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500- 10616
(Van onze kunstredacteur)
AMSTERDAM. In het gebouw van
uitgeverij de Bezige Bij is donderdag
avond de zeventigste verjaardag van de
schrijver Jef Last feestelijk gevierd. De
componist Marius Flothuis, vice-voorzit-
ter van de Stichting Kunstenaarsverzet,
overhandigde hem de erepenning van
deze stichting. Hij motiveerde dit met de
geestelijke onafhankelijkheid en weer
baarheid, waarmee Jef Last altijd zijn
positie heeft bepaald en vervolgens de
consequenties daaruit heeft aanvaard.
Yakoba A. Möhlenpage uit Haarlem
zong Japanse liederen, die ook door Jef
Last zijn vertaald, waarna C. J. E. Di-
naux, voorzitter van de PEN-club, na
mens de vrienden van de auteur een ge
schenk overhandigde.
In zijn speech wees de heer Dinaux
erop, dat Jef Last op 2 mei 1898 als
Hagenaar is geboren. Zijn verleden was
de litteraire BVD van Gerrit Borgers niet
ontgaan. Op de kaart, die het Letterkun
dig Museum van Borgers over Jef Last
heeft verspreid staat dat deze tachtig
werken heeft gepubliceerd. Spiritueel
verwerkte de PEN-voorzitter een aantal
titels van deze werken in zijn toespraak,
waarin hij deed alsof hij veronderstelde,
dat de auteur door zijn opstandige hou
ding nog wel eens last met de overheid
zou kunnen krijgen. Daarom hadden zijn
vrienden het verstandig gevonden hem
bij voorbaat een „losgeld" aan te bieden.
Jef Last bleek verrast door de enorme
drukte op deze huldiging. Hij wees erop,
dat er geen interview met hem was ge
publiceerd, waarin geen afgrijselijke fou
ten voorkwamen, en zei vervolgens, naar
aanleiding van zijn boek over de door
de nazi's vermoorde Van der Lubbe: „Ik
heb het gevoel dat we vlak voor derge
lijke dingen staan".
Het geschenk heeft zijn bestemming al:
hij zal het gebruiken om rustig aan zijn
memoires te kunnen werken.
Klaar voor de start van de
Grand Prix.
dere ordes van grootte, heeft ook Fran-
kenheimer een royaal, zo niet onbeperkt,
budget tot zijn beschikking gekregen en
zich een technische uitrusting kunnen
permitteren die het hem mogelijk maakte
de levensgevaarlijke races van alle mo
gelijke en onmogelijke kanten te bekij
ken. Er wordt in dit verband zelfs ge
sproken van elektronische systemen
waardoor opnamen konden worden ge
maakt die voordien niet mogelijk waren.
En inderdaad komen in de race-gedeeltes
opwindende passages voor.
Maar dit alles blijkt toch onvoldoende
om er een film mee te vullen. Men kan
een publiek nu eenmaal niet drie uur
lang met technische hoogstandjes épate-
ren. Toont Frankenheimer zich in de
scènes op de diverse racebanen al een
uiterst middelmatig filmer die zijn
authentiek materiaal onhandig en slecht
weet te monteren, in de tussenliggende
spelgedeeltes met allerlei huwelijks- en
bedproblemen van de coureurs, is zijn
regie zo ouderwets en passé, dat men
hem zijn betrekkelijk jeugdige leeftijd
(38 jaar) en zijn voorgeschiedenis bij t.v.
en film („The young stranger", „Bird-
man of Alcatraz", „Seven days" en „The
train") nauwelijks zou aanzien. Wat er
trouwens aan „verhaal" bijeengebracht is
door een zekere Alan Arthur, de potsier
lijke verstrengelingen van enkele levens,
waarbij onder meer Yves Montand, James
Garner en Eva Marie Saint betrokken
zijn, is van een gehalte als men zelfs in
onze veelgesmade damesbladen niet meer
tegenkomt. Het resultaat werd een lange,
lawaaiige, naïeve film, waarmee bewezen
zou kunnen worden dat techniek alleen
niet gelukkig maakt.
Charles Boost
yyymHHHHHIUliUUUIWWWWHmM
HILVERSUM De vliegende non,
Willy en Willeke en Willem Duys op
Nederland één; op de andere zender
het slot van Oliver Twist en „Farce
Majeure".
Na Pipo, nieuws en reclame gaan we
op het eerste net met Michaela en
Armand Denis op reis naar Kenya,
waar we op zoek gaan naar de le
gendarische Rinoceros Gertie, die een
bijzonder grote hoorn op zijn neus
heeft. Na de vliegende non, het journaql
de reclame en de actualiteitenrubriek
Televizier, vader en dochter Alberti.
Tussen hun eigen liedjes door Anneke
Grönloh. Verder zijn aanwezig Frits
Lambrechts en the Buffoons. Tot slot
van de avond „Voor de vuist weg"
van Willem Duys.
Het voorprogramma op het tweede
net is weer voor de NTS. Eerst Pipo,
nieuws en reclame, gevolgd door het
weekendjournaal voor gehoorgestoor
den en de rubriek Open Oog. Na het
INGER NILSSON uit het plaatsje
Kisa speelt de hoofdrol in een dertien
delen tellende strip in kleur over Pippi
Langkous, de heldin in de gelijknamige
boeken van de Zweedse schrijfster As-
trid Lindgren. Inger werd gekozen uit
liefst achtduizend kinderen die een
proef af mochten leggen. De regie van
deze televisieserie wordt gevoerd door
Olie Hellbom. De opnamen zijn begon
nen, waarbij ook de Duitse televisie
assisteerde, want het betreft hier een
Zweeds-Duitse co-produktie, die drie
miljoen kronen gaat kosten. Het is niet
onmogelijk dat Pippi Langkous ook op
de Nederlandse schermen komt: de
serie is namelijk te koop.
Fagin, de grootste bedreiging voor
Oliver Twist, zal vanavond zijn ver
diende loon niet ontgaan. (Neder
land II, tien voor half negen).
journaal en de reclame de NCRV met
de zesde aflevering van Oliver Twist,
de laatste aflevering. Tot slot van de
avond „Farce Majeure", de actualitei
tenrubriek „Hier en Nu", de dagslui
ting en het laatste journaal.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 13.5 10.30 Sores van Dorus.
10.50 Wegwijs. 11.00 Nws. 11.02 Amu
sementsmuziek. 11.25 Oosteuropese
kroniek. 11.45 Amusementsmuziek.
12.15 Lezing. 12.26 Meded. voor land
en tuinbouw. 12.29 Actueel sportnws.
13.00 News. 13.11 VARA-Varia. 13.15
Tijd voor teenagers. 14.00 Uitlaat: pro
gramma voor twintigers. 14.40 Radio
LONDEN (AFP) Tegen alle traditie
in heeft koningin Elizabeth van Groot-
Brittannië ermee ingestemd als „hoofdrol
speelster" op te treden in een documen
taire kleurenfilm over de Britse monarchie
en haar rol in het openbare leven, zo
heeft een woordvoerder van Buckingham
Palace bekendgemaakt.
De film wordt een co-produktie van de
BBC en de Britse commerciële televisie.
Zij zal volgend jaar juni over het gewone
en het commerciële net worden uitgezon
den ter gelegenheid van de plechtige be
vestiging van kroonprins Charles in de
waardigheid van prins van Wales op 1 juli.
De film zal ongeveer een uur duren en
de Britse vorstin tonen tijdens de vervul
ling van haar officiële plichten zowel als
in haar privéleven. Ook zal men kunnen
zien hoe kroonprins Charles zich onder
meer aan de universiteit van Cambridge
op zijn toekomstige rol voorbereidt. Een
commissie van raadgevers, van wie prins
Philip voorzitter is, zal de makers van
deze unieke documentaire van advies die
nen.
In het Gaudeamus-concours voor vertol
kers van eigentijdse muziek is de eind
uitslag: 1. Ronald Lumsden, piano (En
geland), 2. Nancy Volgt, piano (USA), 3.
Anita Krochmalska, piano (Polen), 4.
Norbert Grossmann, piano (Duitsland) en
5. Michael Ranta, slagwerk (USA).
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Het Residentie-Orkest
zal dit jaar niet de zomerconcerten kunnen
verzorgen die al sinds de vorige eeuw in
de Kurzaal werden gegeven. In 1967 werd
de concertperiode in Scheveningen al be
perkt tot de maand augustus.
De publieke belangstelling is de laatste
seizoenen zo teruggelopen, dat de Maat
schappij Zeebad Scheveningen de concer
ten moest subsidiëren. Ook al was er de
laatste tijd voor het eerst al sprake van
een deling van kosten, de MSZ wil niet
langer in de tekorten delen. De gemeente
kon echter niet op korte termijn met een
garantie voor het tekort komen. Daar het
seizoen door het engageren van dirigenten
en solisten lang tevoren moet worden
voorbereid heeft het Residentie-Orkest
van de zomerserie moeten afzien.
Men zoekt naar mogelijkheden van com
pensatie in de vorm van enkele uitvoerin
gen op Houtrust. Het is zo goed als zeker
dat ook de concerten en recitals, die altijd
in samenhang met het seizoen van het
Residentie-Orkest worden gegeven zullen
komen te vervallen.
In andere zalen in Scheveningen zal men
tijdens het badseizoen Wim Kan en een
reprise van „Anatevka" kunnen vinden.
Over de opvoering van andere musicals
in het Circustheater wordt onderhandeld.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de
tot en met de 19de eeuw, waaronder
Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10
tot 17 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Bovendien in het Prenten
kabinet :„Een keuze uit de collectie
Van Looy". Tot 20 mei extra-avond-
openstelling. Dagelijks (ook zondags)
van 20.30 tot 22.30 uur.
Vleeshal (Grote Markt): Expositie van
beeldhouwwerk, wandkleden, keramiek
en grafiek uit de verzameling moderne
kunstwerken van het Frans Halsmu
seum. Dagelijks 10 tot 17 uur. Zon- en
feestdagen 13 tot 17 uur. Tot en met 5
mei.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude religi
euze kunst, schilderijen, middeleeuwse
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve op
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13 tot 17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historische natuur
kundige instrumenten. Geopend op
werkdagen, behalve maandag, van 10
tot 17 uur. De eerste zondag van de
maand van 13 tot 17 uur.
Galerie-t (Bakenessergracht 67): Exposi
tie van werk van Deckwitz, Corneille,
Constant, Montijn, Mossou, Okx, Post-
ma, Van Heusden en Vanen. Dagelijks
van 11-17 uur en zondags ook van 14-18
uur. Tot 7 mei.
Galerij Drengel (Bakkumstraat)Expo
sitie van werk van Janneke Ducro en
Karei Slingervoet. Dagelijks van 20-22
u. en donderdag, zaterdag en zondag
ook van 13-17 uur. Tot 8 mei.
Cruquiusmuseum (Cruquiusweg, Heem
stede): Permanente expositie van his
torische stoommachines en grote ma
quette van de watersnoodramp van
1953. Maandag tot en met vrijdag van 9
tot 17 uur. Zaterdags van 9 tot 12 uur.
Keukenhof (Lisse): Openluchttentoonstel
ling van voorjaarsbloemen. Dagelijks
van 8 uur tot een half uur na zonson
dergang. Tot half mei.
Stadskweektuin (Kleverlaan): Gelegen
heid tot gratis bezichtiging van de kas
sen en bloemgewassen. Woensdags van
14 tol 17 uur en zaterdags en zondags
van 10. tot 12 en van 14 tot 17 uur
Toneel
Dinsdag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Amsterdams Volkstoneel met
„Rooie Sien". M.m.v. Beppie Nooy, Jo-
han te Slaa, Richard Nooy, Bep Nooy
sr, Bert van Dongen en Ditty Dooren
bosch.
Vrijdag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Koninklijke Vlaamse Schouwburg met
„De drie musketiers" naar de roman
van Alexandre Dumas. Nederlandse be
werking: Alice Toen. Regie: Eddy Ver-
bruggen. M.m.v. Senne Rouffaer, Chris
Lomme, Bert Struys, Vera Veroft,
Frangois Bernard, Alex Cassiers en
Erik Maes.
Amateurtoneel
Zondag 5 mei. Stadsschouwburg, 20 uur:
Letterlievende Vereniging „J. J. Cre-
mer" met „Sara Burgerhart".
Woensdag 8 en donderdag 9 mei, Stads
schouwburg, 20 uur: Lionsclub Haar
lem met „Voor nu en voor altijd"
Operette
Maandag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 uur
Operettevereniging Diogé met „Wiener
Blut".
Muziek
Vrijdag 3 mei, Concertgebouw, 20 uur:
Concert door het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Wilhelm Loib-
ner. Solisten: Ruthilde Boesch (so
praan) en José Maria Perez (tenor).
Programma: Strauss, Léhar, Zeiler.
Millöcker en Kalman.
Dinsdag 7 mei, Grote of Sint Bavokerk
(ingang Oude Groenmarkt), 20 uur:
Orgelconcert door stadsorganist Piet
Kee.
Donderdag 9 mei, Sporthal Zandvoort
(A. J. v.d. Moolenstraat), 20 uur: Con
cert door het Toonkunst Oratoriumkoor
Zandvoort. M.m.v. het Noordhollands
Philharmonisch Orkest o.l.v. Jan Laar
veld. Solisten: Annette de la Bije (so
praan), Charles Holland (tenor), Guus
Hoekman (bas) en Loek Nelissen (cla-
vecimbel). Programma: Die Jahreszei-
ten van J. Haydn.
Vrijdag 10 mei, Concertgebouw, 20.15 uur
Eerste concert in de Beethovencyclus
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest o.l.v. Henri Arends. Solist: Bru
no Leonardo Gelber (piano). Program
ma: Ouverture „Coriolan", Symfonie no
1 en Pianoconcert no. 5.
POPPENTHEATER
Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein
35), toegang 5 jaar, 14.30 uur: zaterdag
4 mei: „Prins Dadeltje"; woensdag 8
mei: „De fluit van Bozebol".
DIVERSEN
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
dagelijks (behalve maandag) vanaf 20
uur geopend. Vandaag, 20 u.: Hootenan-
nyavond. Zaterdag 4 mei gesloten. Zon
dag 5 mei, 20 uur: Werkwinkel van Nico
Knapper. Donderdag 9 mei, 19 u.: Work
shop voor gitaristen.
De Ark (Nieuw Heiligland), iedere
avond, behalve dinsdag, van 20-23 uur:
grammofoonplatenconcert.
Zaterdag 4 mei, Frans Halsmuseum, 21
uur: Optreden van de dansgroep Pau
line de Groot.
Zondag 5 mei, Kroonzaal Brinkmann
(Grote Markt). 20 uur: Dansavond
m.m.v. het „XYZ-Combo".
Dinsdag 7 mei, Frans Halstheater, 20.15
uur: Haarlemse Filmliga met „Mourir a
Madriel" van Alain Resnais.
Jazz Magazine. 15.00 NATIONAAL
PROGRAMMA: Herdenkingsdienst in
de Oude Lutherse kerk te Amsterdam.
15.30 Klassieke en moderne muziek.
16.00 Herdenkingsplechtigheid bij het
Nationale Monument. 16.30 Amuse
mentsmuziek. 16.50 Uilenspiegel: stu
dentenprogramma. 17.10 Licht instru
mentaal trio. 17.30 Radioweekjournaal.
18.00 Nws. 18.16 Commentaar op het
nws. 18.22 Lichte oude platen. 18.45
Feest der herkenning. 19.30-20.30 NA
TIONAAL PROGRAMMA: 19.30 Mo
derne muziek. 19.42 Joodse liederen en
-gedichten. 19.58 Inleiding herdenking
op de Dam. 20.00 Stilte op de Dam.
20.02 Wilhelmus. 20.04 Moderne muziek
20.30 Amusementsmuziek. 21.00 Een
plekje voor Heini (hoorspel). 22.00
Klassiek strijkkwartet. 22.30 Nws.
22.40 Franse chansons. 22.55 Koloriet.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Semi-klassieke gramm. muziek.
7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Licht
instrumentaal trio. 8.00 Nws. 8.11 Ge
wijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
vrouw. 9.15 Muzaiek. 11.00 Nws. 11.02
Lezing. 11.17 Solistenkamer. 12.00
Licht pianospel. 12.14 Marktberichten.
12.16 Werk en welzijn. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder gren
zen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 PM
16.30 Franse les. 17.00 Naturisme,
klankbeeld. 17.30 Pocketradio voor tie
ners. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten.
19.05 Amusementsmuz. NATIONAAL
PROGRAMMA: 19.30 Zie Hilversum I.
20.30 Moderne en semi klassieke or
kestwerken. 21.00 Amusementsmuziek.
22.00 Liedjes. 22.30 Nws. 22.40 Overwe
ging. 22.45 Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. 12.00 Nws. 12.03
Skivatoon. 13.00 Nws. 13.03 Licht in
strumentaal sextet. 13.30 Zuidzeesere-
nade. 14.00 Nws. 14.03 T(w)ienerama.
15.00 Nws. 15.03 Halte: programma
voor twintigers. 15.30 Country en Wes
tern. 16.00 Nws. 16.03 Actualiteiten.
16.07 Licht gevarieerd platenprogram-
ma. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Hier en nu.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Amusementspro
gramma. 12.40 Weerbericht. 12.45
Gramm. muziek. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevari
eerd programma. 17.00 Nws. 17.10
Noord en Zuid. 17.35 Negrospirituals.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32
Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Gramm. muziek. 19.00
Nws. 19.40 Actualiteiten uit de show
business. 20.00 Operette-fragmenten.
22.00 Nws. 22.15 Jazz. 23.15 Dansmu
ziek. 23.40 Nws.
Nederland I
10.45 NTS/NOT: Schooltelevisie.
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 AVRO: Luipaard op schoot.
19.32 De vliegende non (tv-feuilleton).
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: AVRO's Televizier.
20.50 Willy en Willeke, show.
21.30 Voor de vuist weg.
22.40 NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Weekjoumaal voor gehoor
gestoorden.
19.25 Tips voor het vrije weekend.
20.00 Jöumaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Oliver Twist
(tv-feuilleton).
21.30 Farce Majeure.
21.50 Hier en nu: actualiteiten.
22.15 Avondsluiting.
22.20 NTS: Journaal.
Nederland I
13.30
16.00
16.01
17.00
18.30
18.55
19.00
19.03
20.30
21.00
21.30
22.00
22.40
22.45
NTS: Teleac.
Nieuws.
KRO: Klokke Vier.
Voor de kinderen.
NTS: Samenvatting van de
herdenkingsplechtigheid op de
Dam.
Pipo de Clown.
Journaal.
NATIONAAL PROGRAMMA:
19.03 Programma voor de jeugd
over het verzet in oorlogstijd.
19.30 Beelden uit de oorlog.
19.50 De Dodenherdenking op de
W aalsdorpervlakte.
20.05 Pauze.
20.15 Journaal.
KRO: Incident na Dolle Dinsdag
(historische filmreportage).
Mevrouw Salomon, spel van een
episode uit de oorlogsjaren.
De Los Angeles Jubilee Singers:
Negro Spirituals.
Dich singe ich Demokratie:
Günther Grass, een loflied op de
democratie (documentair pro
gramma.
Evangelie.
NTS: Journaal.
Nederland II
18.55 NTS: Pipo de Clown.
19.00 Journaal.
19.03 NATIONAAL PROGRAMMA:
19.03 Programma voor de jeugd
over het verzet in oorlogstijd.
19.30 Beelden uit de oorlog.
19.50 De Dodenherdenking op de
Waalsdorpervlakte.
20.05 Pauze.
20.15 Journaal.
20.30 VARA: Het winkeltje aan het
Corso (speelfilm).
22.30 NTS: Journaal.