POLLE, PELLI EN PINGO $8 ngestipt de vijf populieren Bogart en Ingrid Bergman Wetenschap en psychiatrie NTS-beraad over het gezamenlijk programma s NEGEN MUZEN .9 Televisie-vanavond Radio-dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 6 MEI 196 8 Ons vervolgverhaal o *P Kees Stip i<»-\ MmUmWMWWWMWKMMWXMWW Em vervolgverhaal door Ursula Curtis* 55) Mrs. Marrable keek haar opzette lijk sarcastisch aan en Julia's stem zweeg ineens. Een ezel in een klaver veld draaide zijn sprookjesachtige kop nieuwsgierug om toen de wagen voorbij ging, een blaffende hond zett hen een eindje achterna, maar gaf het al gauw op. Mrs. Marrable zei nu: George'is mijn enige neef en hij zal natuurlijk op een dag alles erven, maar hij moet weten dat ik er niet van houd geld uit te lenen. Hij is tenslotte nog een jonge man nu maar meteen even het mes erin zetten en er is geen enkele reden waarom hij niet helemaal opnieuw zou beginnen. Julia zei niets; ze was even roer loos als een kat die in haar waardig heid gekwetst wordt. Ze reden de oprijlaan in en na even een ongelovige blik naar buiten te hebben geworpen sprong mrs. Mar rable met een van woede vertrokken gezicht uit de wagen. Chloe was bezig de aarde om de nieuwe populier los te graven! Er kwam een soort bloedrode mist In haar hersens; en pas toen ze Julia geschrokken en verbijsterd hoorde roepen: Tante Elsa! besefte ze dat ze stenen, stokjes, alles wat ze maar kon vinden naar de hond stond te smijten. Toen de hond zich, na een lange blik op haar te hebben gewor pen had teruggetrokken met opgehe ven kop waaruit bijna menselijk be grip sprak, zei ze met een bevende stem: Dat ellendige dier. Hij heeft deze zomer mijn tuin bijna vernield. Julia keek verbaasd. Ik heb hem hier nooit eerder gezien. Natuurlijk niet. Maar Harriet Crewe geeft hem te eten. Mrs. Mar rable besefte onmiddellijk dat ze zich te veel bloot gaf. Haar vreselijke, in gedachten nieuwe intimiteit met het meisje maakte dat ze vergat haar met het officiële „miss Crewe" aan te duiden. Ze zei daarom zonder ook maar even te haperen meteen erop: Ik moet zeggen dat ik me be paald opgelucht zal voelen als ze het huisje weer heeft verlaten. Och, heus? zei Julia verrast en als het ware bereid haar te verdedi gen. ik dacht dat u haar wel een prettige huurster vond. Mrs. Marrable zei peinzend: Ik ben bang dat ze een tikje te veel van ieen borreltje houdt, maar dat moet ze natuurlijk zelf weten. Het is vooral die jongen hij is stapeldol op vuurtjes stoken, hij speelt doorlo pend met lucifers. Och hemeltje, zei Julia met ge fronste wenkbrauwen Weet zij dat wel? Zij heeft mij gevraagd, vooral geen bladeren te laten verbranden, toen we het gazon een week geleden bij - harkten. Ik heb begrepen dat ze op dat gebied al eens vroeger ernstige moeilijkheden met hem moet hebben gehad. Niet bepaald geruststellend, wel? Nu, Julia, wel bedankt voor het ritje. Sinds zij achter de omstandighe den van George was gekomen, klonk er een andere toon door in mrs. Mar- rable's stem en Julia reageerde daar op. Vroeger had ze haar tante van harte een zekere eerbiedige toewij ding betoond, nu was het een opge legde taak en ze haatte het hevig, elke minuut ervan. Mrs. Marrable merkte dit opperbest, maar trok er zich niets van aan. Ze staarde strak naar de grond om de nieuwe popu lier voor ze haar voordeursleutel te voorschijn' haalde. De aarde was wat losgewoeld, maar niet diep; de bodem was te hard, zelfs de poten van zo'n grote hond als Chloe konden er niet gemakkelijk een kuil in graven. Nu haar eerste intuïtieve angst was weggeëbd, be greep mrs. Marrable dat Harriet Crewe er vlees moest hebben neer gelegd of misschien wel een of ander klein voorwerpje moest hebben be graven, dat aan de vroegere meeste res van Chloe had toebehoord. Om mrs. Marrable te tonen dat zij wist wat er onder de populieren lag. Grimmig gebruikte mrs. Marrable haar sleutel. De stilte van het huis maakte de indruk of zij door niets verstoord was geweest. Dat was ech ter niet waar, want toen ze onmid dellijk doorliep naar de kast in de hal, constateerde ze dat de talkpoe der aan de binnenkant van de knop onmiskenbaar was aangeraakt! De hand van Harriet Crewe had erop gerust terwijl ze naar de rolstoel had gekeken in de donkere kast. Mrs. Marrable sloot de deur voor het sinistere, glimmende metaal, liep terug naar de keuken en sloeg een klein glas whisky naar binnen voor ze de telefoon opnam en Harriet Crewe heel kalm uitnodigde voor een cocktail. Ze bracht een zielige klank in haar stem en dacht, terwijl ze de hoorn op de haak teruglegde, dat ze het meisje beslist ontwapend had. Om zes uur zou blijken of het zo was: ze voelde intuïtief dat Harriet Crewe geen gastvrijheid zou aanvaarden van een vrouw die ze al had aange geven. Intussen was het dus hoog tijd de nodige voorbereidingen te treffen, de whisky verleende haar nieuwe moed. Ze had al drie jaar slaaptabletten en andere narcotica opgespaard enkele waren nog afkomstig uit de tijd dat ze haar been had bezeerd, andere weer waren destijds voorge schreven toen ze last had van gal stenen, nog andere waren afkomstig van gezelschapsdames die ze hadden gekregen om er kwaaltjes van de overgangsjaren mee te bestrijden. Na een zorgvuldige inspectie koos ze voor Harriet vier en voor James twee (Wordt vervolgd) (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM Voor het laatst in dit seizoen nog een film met Humphrey Bogart, die wij in de afgelopen maan den wel in bijna alle hoogtepunten van zijn veeljarige carrière te zien hebben gekregen. Hij is ditmaal niet de enige ster van de film: tegenover hem speelt Ingrid Bergman, toen nog in het be gin van haar opkomst. Want „Casa blanca",, zoals de film heette die Mi chael Curtiz maakte naar een veel ge speeld theaterstuk van Murray Burnett en John Allison, ontstond in '43 en Ingrid was toen 26 jaar oud. Casablanca was in de oorlog min of meer neutrale stad (onder het bewind van Vichy) waar zowel vluchtelingen voor het nazi-regiem als Duitse agen ten en geallieerde pionnen samen kwamen, een ideale plek dus voor een spannend oorlogsverhaal vol intriges en ondergrondse activiteiten. Hoofd personen in het drama zijn de Duitse majoor Strasser (Conrad Veidt), die de moordenaar van twee Duitse koeriers in handen tracht te krijgen, verder de Tsjechische verzetsheld Victor Laszlo (Paul Henreid) die pogingen doet naar de V.S. uit te wijken, zijn vrouw Ilsa (Ingrid Bergman) die in de veronder stelling dat haar man dood was in Parijs een verhouding heeft gehad met een zekere Rick en daar tenslotte Rick zelf die nu ook in Casablanca is terecht gekomen en daar als eigenaar van het café Américain een centrale figuur is geworden temidden van deze warboel van losgeslagen mensen. Men kan nu wel ongeveer vermoe den welke verwikkelingen zich gaan voordoen met het tropische decor van de Noordafrikaanse stad als achter grond. Het wordt een kat-en-muisspel tussen Strasser en Lg,szlo, waarbij Peter Lorre, Sköke Szakall, Claude Rains en Sidney Greenstreet in bij rollen in deels positieve deels negatieve zin assisteren. Charles Boost HILVERSUM. Op Nederland één een wetenschappelijk programma voor de jeugd, op Nederland twee de hoofd film en een documentaire over behan deling van geesteszieke jongelui in Canada. Na Pipo, het journaal, de reclame en de rubriek „Kenmerk" met kerke lijke actualiteiten vervolgt de VARA het avondprogramma op het eerste net met een aflevering van de Amerikaan se politieserie Dregnet. Na het journaal en Achter het Nieuws de quiz van Berend Boudewijn „Per seconde wijzer". De rest van de avond wordt gevuld met de tweede aflevering van de tweede serie „Jonge Onderzoekers". Aad Kosto en Sonja Barend stellen de leerlingen van het Winkler Prins Lyceum in Veendam in de gelegenheid de samenleving in de Drentse dorpen Grollo en Rolde door te lichten. Er worden gesprekken gevoerd met vele inwoners van deze dorpen. De jury bestaat uit Prof. Dr. J. Kommandeur, S. A. Leeflang en J. Schutten. De KRO op het tweede net. Om zeven uur een eresaluut aan de 68- jarige trompettist Louis Armstrong. „Hello Mr. Satchmo" heet het pro gramma, waaraan wordt medegewerkt 15. Agent Klabbers liet het er niet bij zitten. Zodra hij er zeker van was, dat er een vreselijke inbraak was gepleegd, begon hij driftig op zijn fluitje te bla zen. Dat bracht al gauw zijn inspecteur op het terrein van de misdaad. Wat is hier gebeurd?" vroeg deze scherp. „Hm! Stil! Ik zie het al! Een etalage-diefstal! En jij was natuurlijk weer eens niet in de buurt!" „J-jawel!" riep de politieman opgewonden. „Ik wilde de dief juist gaan arresteren, maar toen gaf hij mij een klap op m'n hoofd! En daardoor wist ik even niet wat er gebeurde. Het deed reuze pijn, ziet u!" Inspekteur Breukslager keek grimmig naar de buil en begon daarna de omgeving te verkennen. „Juist! prevelde hij, op een spoor van juwelen wij zend, dat in de verte verdween. „De dief heeft een gedeelte van zijn buit verloren. We kunnen hem mak kelijk volgen. Maar pas op! Ik wens niet, dat je weer op je hoofd wordt geslagen!" KOM MAAR 6eRUST DICHTERBIJHET MEER IS ALLEEN IM BER0ERIW6 ALS IK HEF ALS BEKER 6EBRU IK OM MIJN TAM DEM TE POETSEN KIJK EEN WILD BRUISEND MEER' HOE KUNNEN WE NU DOOR 20V6EL SCHUIM DE SCHAT AAN DE VOET VAM DE RE6ENBOOÓ VINDEN door de New Orleans Syncopaters, Anneke Grönloh, Odille Janse, Milly Scott en Marius Mongau. John Leddy treedt op als gasteheer in deze muzi kale produktie, waarvan Fred Rom- bouts de regie had. Daarne de meditatie van pater Leopold Verhagen. Na het journaal een Tsjechische tekenfilm van tien minuten en vervolgens de hoofd film. Na het laatste nieuws een extra uit zending: „Warrendale", een Canadese documentaire over een open psychia trische inrichting, waarin men experi menteert met een nieuwe behande lingswijze van psychisch geschokte jonge mensen. De theorie die aan deze behandeling ten grondslag ligt is, dat vele van de patiënten alleen maar ziek zijn, omdat ze zich in zichzelf opslui ten en zich niet durven uiten. Die uitingsdrang wordt geprovoceerd. De jongelui gaan verschrikkelijk te keer: de behandeling bestaat er uit, ze te laten uitrazen. De film gemaakt door een team, dat gedurende een aantal weken in de inrichting verbleef is zeer schokkend. In Canada werd hij daarom niet uitgezonden. HILVERSUM In een bestuursver gadering van de NTS is besloten een werkgroep, bestaande uit leden van het bestuur, in te stellen, welke de opdracht krijgt op korte termijn een rapport in te dienen over de inhoud van het ge zamenlijk televisieprogramma, gezien de ontevredenheid in de Hilversumse televisiekringen over het, vooral door de omroepverenigingen gevoelde on evenredig grote deel (40 percent), dat dit gezamenlijk programma in het to taal van het televisieprogramma in neemt. Op basis van het rapport hoopt men in Hilversum eensgezindheid over het gezamenlijke televisieprogramma te verkrijgen. Intussen gaan de voorberei dingen voor het winterprogramma van de NTS gewoon door. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm.muziek. 8 50 Morgenwij ding. 9.00 Uitgebreide reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Kinderkoor met or kest. 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting voor de landbouw. 12.39 Sport. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Filmmuziek. 14.30 Moderne muziek. 15.00 De paarse chevalier (hoorspel). 15.35 Moderne muziek. 15.45 Muzikale lezing. 16.00 Nws. 16.02 Moderne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixieland-muziek. 17.30 Lichte gramm.muziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Amusementsmuziek. 19.00 Trefpunt. 19.30 Nws. 19.35 Tot uw orders. 20.35 Dansorkest. 21.00 Ballroomorkest. 21.20 Jazz Spectrum. 22.00 Gonk: satirisch programma. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.55 Signaal muziek van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Moderne orkestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Volksmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Gramm.muziek. 8.14 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.15 Klassiek vioolconcert. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Moderne muziek. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi cato. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 18.00 Volksliedjes. 18.19 Uitzending van de B.P. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht in strumentaal ensemble. 19.40 Concilie postbus. 19.45 Hedendaagse muziek. 20.55 Interview. 21.15 Oude muziek. 22.05 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overwe ging. 22.45 De zingende kerk. 23.00 Kontekst. 23.30 Liedjes. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Nederlandse artiesten 10.00 Nws. 10.03 Klink-klaar. 12.00 Nws. 12.03 Zorro. 13.00 Nws. 13.03 Eks- pres. 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.30 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.9 Voor ou dere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Gramm.-muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm. muziek. 19.00 Nws. 19.40 Gramm.-mu ziek. 19.45 Syndicale Kroniek. 19.55 •Lichte muziek. 20.00 Concert. 21.30 Boekbespreking. 21.45 Liederen. 22.00- Nws. Nederland I 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER- Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk 19.31 VARA: De schietpartij (tv-film). 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS' Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.50 Per seconde wijzer, quiz. 21.35 De jonge Onderzoekers. 22.15 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 19.53 20.00 20.16 20.20 20.30 22.15 22.20 NTS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NTS: Journaal. KRO: Louis Armstrong. Godsdienstig praatje. NTS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Driehoek en vierkant, een Tsjechisch tekenfilmpje. Casablanca, speelfilm. NTS: Journaal. KRO: Warrendale, documentaire film over geestelijk ontspoorde kinderen Nederland I 10.20 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.30 19.56 20.00 20.16 20.20 20.50 21.10 22.00 22.20 22.30 NTS/NOT: Schooltelevisie. NTS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Gebedel om een beeld (tv-feuilleton). Het familie-portret (tv-feuilleton STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Moment. Marinierskapel met de Dutch Swing College Band. Loyalty always pays (tv-feuilleton). Filmportret van Jim Clark. Morele Herbewapening: Caux: trefpunt voor de wereld (gesprekken). NTS: Journaal. Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 19.15 19.35 20.00 20.16 20.20 21.10 22.00 22.25 NTS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NTS: Journaal. De Verrekijker. Van gewest tot gewest. Industrieën voor de toekomst Journaal. STER: Reclame. NTS: Een dodelijk masker (tv-film). Documentaire over de toenemen de waterverontreiniging in Europa. Tweede jeugd (tv-film). Journaal. A Onder een bloeiende meidoorn op een bank in het park zitten is minder ro mantisch dan men denkt, wanneer het geschiedt in het gezelschap van een vrij bejaarde man, die grinnikend de krant leest. Dit overkwam mij dezer dagen, en daar de krantekoppen die ik kon meelezen eerder aanleiding gaven om in snikken uit te barsten, vroeg ik wat er voor vermakelijks te beleven viel. „De heer E. Kupers, inspecteur voor de lichamelijke opvoeding bij de ge meente Amsterdam", sprak de man, „heeft op de onderwijstentoonstelling in Utrecht gezegd dat de mensen zich in hun vrije tijd vervelen. Hij vraagt zich af of het niet beter zou zijn als ze tien uur per dag zouden werken. Daar moet ik om lachen". Ik antwoordde dat ik het idee van de heer Kupers nog zo gek niet vond, waarop de man opnieuw begon te grin niken. „Ik ben rustend timmerman me neer", zei hij. „Maar denkt u dat ik me verveel? Welnee. Ik heb de hele dag pret omdat ik het vrijetijdspro- bleem voor anderen zo mooi heb op gelost". Ter verklaring van deze raadselach tige woorden troonde hij mij mee naar een grote loods, waarin een twintigtal mannen, in kleurige hobbykleding ge stoken, zich bezig hield met verschil lende vormen van houtbewerking. Er werd gezaagd, geschaafd, geboord, ge beiteld en getimmerd dat het een lie ve lust was. Een rustieke grijsaard kwam aange sleept met een rustieke tuinbank. „Dit is werkstuk nummer 217, Joris", zei hij. „Begint het er een beetje op te lij ken?". Mijn metgezel bekeek het werk stuk met een timmermansoog. „Dat is een hele vooruitgang bij nummer 216, meneer Van Duiten", zei hij. „U hebt jarenlang een bank geleid. Als u zo blijft vooruitgaan leert u er nog best eentje timmeren". De geprezene zette het werkstuk trots in een hoek van de loods en begon met een nummer 218 op stapel te zetten. „Ziet u", zei Joris, „de mensen die hier hun hobby uitoefenen zijn van huis uit hoofdarbeiders, die altijd hun han den hebben verwaarloosd. Nu grijpen ze daarmee de kans om er iets creatiefs mee te doen. Ik breng ze de beginselen van het timmermansambacht bij en het is verrassend met hoeveel ijver ze zich uitleven op iets dat ze hun hele leven in hun vingers hebben voelen kriebe len, zonder dat ze iets anders konden doen dan met hun andere vingers te rugkriebelen. Deze mensen vervelen zich niet. Ze werken twaalf uur per dag en ze zouden nog langer werken als dat niet te kostbaar werd". „Kostbaar?", vroeg ik. „Ja", zei Joris. „Het materiaal en de werktuigen en de huur van de loods moeten betaald worden. Daarom beta len de cursisten een bedrag per uur, dat ik gelukkig niet te laag heb hoeven stellen, want de meesten kunnen het betalen. Ziet u die fabrieksdirecteuren voorbijdraven met die houten wand? Ze konden geen spijker in de muur slaan en nu hebben ze zelf een muur in elkaar gespijkerd. De man die zijn hand door het raampje steekt is een gepensioneerde ontvanger van de be lastingen". „En wat maken ze nu van die mu ren?" vroeg ik. Joris grinnikte. „Zomerbungalows voor rustende timmerlieden", zei hij. Minimal. De tentoonstelling van „Mininal art" in het Haagse gemeentemuseum wordt een week eerder gesloten dan aanvankelijk in de bedoeling lag. Men heeft dit besluit moeten nemen, omdat de tijd tussen de aanvankelijke sluitings datum in Den Haag op 26 mei en de opening van de tentoonstelling in Parijs op 16 juni te kort zou zijn voor demon tage en herbouw. De tentoonstelling wordt nu in Den Haag op 19 mei ge sloten. UREN LATER HET WAS DUIDE LIJK HUN FOUT, KAP'TEIN.' HET IS ZINLOOS. WE CIRKELEN NU AL UREN Rond... 2/J ZIJN ER allemaal geweest! JA... AlAAR Hoe BEWIJZEN INE DAT "2 KAPITEIN PERRY - ER IS 6EEN SPOOR VAN OVERLEVEN DEN! S*M l-EFF AIIMuiaiks PI B DV A ~~rrrrrrrrr ONMOGELIJK! ZOU DE HELE BE MAN NING VERDRONKEN ZIJN? BLUF SCHERP UITKIJKEN! 11.30. Zodra Bram en zijn vrienden uit het zicht waren verdwenen, renden de beide jongens naar de baai, waar de Ko- kanje verborgen lag. Gekleed sprongen zij te water en met krachtige slagen zwommen zij naar het eenzaam dobberen de schip. Er waren haaien in de buurt, maar zij vielen gelukkig niet aan. Ongedeerd klommen de jongens aan boord en ze verkneuterden zich zeer. „Nou zal die Bram Fok eens zien, wat het betekent om schipbreukeling te zijn", zei Jan-Joost. „Hij dacht ons te slim af te wezen, maar wij zijn de slimsten", zei Frans- Frits. Toch keek hij een beetje benauwd naar de bosrand, want het zou hem niet verbazen als daar eensklaps Bram Fok zou opduiken om hun vertrek te beletten. Maar er gebeurde niets. „Laten we snel het anker ophalen en weggaan", zei Jan-Joost en zijn toon be wees, dat hij zich ook niet helemaal op zijn gemak voelde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 9