i WALDORF iijjiiiiiiSMB POLLE, PELLI EN PINGO KIESPIJN? V Voetballen en tal van series Sitar-concert op Hilversum twee Nieuwe opzet van „Jonge onderzoekers" PANDA EN DE liOBBEl.DONKER SCHURKERIJ TV-actie voor vrije Grieken TV woensdag Beatles contra de maharisji Lissitzky's blijven in Eindhoven Sjostakowitsj is tegen avantgarde Soldatenverhalen voor NCRV 13 Televisie-vanavond Radio-donderdag TV donderdag WITTE KRUIS WOENSDAG 15 MEI 196 8 Ons vervolgverhaal O Weg pijn fijn! fijn! Want V— helpt nr yrn R. Waldorf goeie God, wat een naam R. Waldorf Appleton slikte haastig de Equanil door en wachtte tot de knopen verdwenen. Zijn han den zouden dan niet meer trillen. En dan kon zijn rechterhand het pot lood opnemen en kon het potlood het examenwerk van cijfers voorzien en kon hij naar huis. De knopen zaten in zijn maag. El ke keer dat de duidelijke lijnen van zijn leven gespannen of in de war raakten, kwamen ze. Toen hij nog klein was, rende hij altijd om het blok heen om ze te laten verdwijnen. Toen, later, maakte hij altijd knie buigingen of trainde zich moe in de Y.M.C.A. Nog geen maand geleden had hij Equanil ontdekt en alles ging nu beter. „Slaap", mompelde Waldorf. „Wat ik nodig heb is slaap". Hij veeg de het klamme zweet van zijn voor hoofd, daar waar zijn haar dunner werd, en keek rond in zijn hol. Het was werkelijk een hol; klein, donker, buizen boven zijn hoofd, de witkalk schilferde van de muren. Welk kwaad schuilt er diep in de ge- wanden van het City College? Wal dorf kende het antwoord: holen. Hij klaagde niet. hij vond het eigenlijk niet erg. Wanneer je alleen maar een halve baan hebt als docent in de kunstgeschiedenis, verdien je geen betere werkkamer. Hij stond op, stootte zijn hoofd tegen de asbest bekleding van een stoompijp en be gon moeizaam diepe kniebuigingen te maken. „Ik", zei hij, „treur niet om mijn leven". Hij wist dat hij tegenwoor dig heel wat in zichzelf praatte. Geen reden dat niet te doen, tenminste wanneer je alleen bent. Hij probeer de er voor op zijn hoede te zijn op straat en in de gangen: het ging niet aan het publiek in het oor te wauwelen. Maar in de afzondering van je eigen hol, waarom niet? „Ik wek overal de afgunst", zo ging hij voort, „van jongemannen. Ik heb een prachtige lichaamsbouw" hij keek even neer op zijn uit puilende buik „Mijn gezondheid, mijn werk, een beeldschone vrouw, een slaapkamer voor mij alleen, een grijsharige moeder die me aanbidt en een doktersrecept waar steeds nieuwe Equanil op te krijgen is." Hij boog met een knie iets te diep door en ging op de vloer zitten. „Ik ben vijfendertig", zei hij, „en het is acht uur 's avonds en ik ben bang om naar huis te gaan." Een volwassen man bang om naar huis te gaan. Het was vermakelijk. Waldorf had er pret over. Hij sloot zijn ogen en grinnikte. Hij had de vorige nacht niet gesla pen. Er was geen speciale reden voor; gewoon de dingen in het alge meen. Hij lag daar in zijn slaapka mer op zolder de lakens te verfrom melen en te luisteren naar de klok ken van het seminarium aan de over kant van de straat die de nacht uit luidden. Hij vroeg zich af hoe het zou zijn twee dozijn maal per dag de klok te luiden. „Mij te machtig" zei hij en schud de zijn hoofd en dacht aan Carla die helemaal alleen op de verdieping beneden hem sliep. Het was grappig. „Slappe, onbenullige, bedeesde melige mannen als ik", zei hij, „zijn altijd grappig". Hij stond op. De klokken van het seminarium sloegen vier uur. Hij keek rond in de kamer en walgde er van. „Het is een goedkoop en akelig huis" hetgeen niet helmaal waar was „en ik heb er altijd een af keer van gehad. West Nineteenth Street nr. vier zeven en dertig, New York. En waarom?" Waarom was de vraag van een jongeling. Waldorf stelde die niet meer. Hij trok zijn met verf besmeurde manchester broek en T-shirt aan. Met zijn linnen schoenen in de hand sloop hij de overloop op en de zolder trap af, de slaapkamer van zijn moe der voorbij, daarna die van Carla. Hij bleef staan en glimlachte terwijl hij naar de gouden ster keek die ze op de deur had geplakt. Ze had net haar eerste rol gekregen, iets buiten 't normale genre, ergens ter hoogte van Broadway, en hij zuchtte. Hijzelf droomde zo nu en dan ook wel eens wat. Ik denk dat ik even naar binnen ga, zei hij niet hardop; hij wilde haar niet wakker maken ik ga gewoon naar binnen, dan praten we een poosje en is ze blij me te zien. En zo stond hij daar, terwijl hij het voor zich zag, en draaide zich om en ging naar beneden. Geruisloos, op zijn sokken, dicht tegen de muur, zo kraakten de tre den minder. Toen sloop hij door de keuken, naar buiten door de achter deur, door de tuin oude bakstenen, gebarsten cement, kapotte afvoerbui zen. Cultiveer Uw tuin in Manhattan? Ha. Hij zei „Ha" en ging het speel- schuurtje binnen. Het was Monty's speelschuurtje. Papa, Vader, lieve oude Pa, J. Maxwell Appleton, nu dood, had het gebouwd voor zijn eerstgeboren zoon A. Belmont Appler ton, nu ook dood. Waldorf had Mon ty het speelschuurtje nooit echt be nijd. Dat zou hij gedaan hebben als hij er de tijd voor had gehad, maar er waren altijd zoveel andere zaken aan de orde om afgunstig over te zijn. R. Waldorf opende de deur en stapte naar binnen en sloot met de deur al die dingen buiten. Hij was thuis. Hij liep over de doorgezakte vloer, haalde diep adem, waarbij hij genoot van de geur streek een lucifer aan en stak de lantaarn aan. Het deed hem genoegen te kijken naar tubes en potjes en emmers verf, schilderijen, sommige opgerold, sommige opge stapeld, rommel, stof, schetsboeken, penselen -heerlijke wanorde. Hij liep naar het kladschilderij op de ezel. „Kladschilderij" zei hij, hoewel het dat eigenlijk niet was. Het stel de een zeegezicht voor. Zo was het met alles wat hij schilderde. Altijd water. Soms maar weinig, een blau we vlek, terzijde, in een hoek. Maar hij bevond zich nooit verder van de zee dan aan de zee-kust. Hij had zich vroeger afgevraagd hoe dat kwam, en eens, op de Universiteit, was hij zover gegaan dat hij het had opgezocht in de volledige verzamel de werken van Freud. „Moeder", had er gestaan, hetgeen hem toen als bijzonder grappig was voorgekomen. Hij nam zijn palet op, drukte er een klodder omber op uit en hij keer de zich, penseel in de hand, naar zijn Grauer om er, zoals altijd, lang durig naar te kijken. Het schilderij had een hele muur voor zichzelf. (Wordt vervolgd) HILVERSUM Op het eerste net vooral voetbal, op Nederland twee vier TROS-series. De NTS verzorgt de avond op het eerste net. Na Pipo, de reclame en het journaal eerst de vaste woensdagse serie „Nieuwe avonturen van de drie Musketiers". „Koning Charles gevan gen" is de titel van deze achtste afleve ring. „Panoramiek" van Harry Hage- dorn tot acht uur. Na de nieuwsdienst; Socutera met een filmpje over de na tionale voorjaarsloterij. Tegen half ne gen een rechtstreekse reportage uit het Bernebeu stadion van de wedstrijd Real Madrid-Manchester United in de halve finale van de strijd om de Euro pacup voor landskampioenen. In de pauze de Partij van de Arbeid. Na afloop van de wedstrijd eerst vijf entwintig minuten met Inburgeren gewijd aan het enquêterecht in de onderneming, dat de werknemers ga ranties moet geven voor liquidatie van ondernemingen door slecht onderne- mersbeleid en na het laatste nieuws een herhaling van een aflevering van Openbaar Kunstbezit. De TROS op het tweede net. Tussen zeven en acht Rick de Kikker ((„de Muziekles"), het sprekende paard en de Monsters. Na het nieuws een derde serie: „Voyage to the bottom of the sea". Een kwartiertje hierna met de schrij ver Hugo Claus. Fieke van Westreenen regisseert „het Huis in de Struiken", een verhaal waarin Claus de angst van een mens alleen beschrijft. Tot slot van de avond de vierde buitenlandse serie van deze TROS-avond: „Het Ver haal van de Zee". Vanavond aandacht voor de diepzee-duiksport. De beroemde Indische sitarspeler Ustad Vilayat Khan heeft zaterdag in het Instituut voor de Tropen te Am sterdam geconcerteerd met Manik Rao Popatkar (tabla). Vanavond van acht uur tot tien voor negen zal de NRU het concert uitzenden. AMSTERDAM (ANP). In het te levisieprogramma „De jonge onderzoe kers" is gisteravond de oprichting be kendgemaakt van een algemene lande lijke werkgroep „De jonge onderzoe kers". De werkgroep krijgt tot taak in ons land plaatselijke, regionale en lan delijke „wedstrijden-in-wetenschap" voor jonge mensen tot 21 jaar te or ganiseren. De VARA-t.v., die in 1966 met „de jonge onderzoekers" startte, heeft de organisatie van de wedstrijd overgedragen aan de werkgroep. De administratieve zetel van de organisa tie wordt het „Nederlands instituut voor nijverheid en techniek" in Am sterdam. i CO». MAK 1 IN TOCN 23. De vreemdeling stapte naar de voordeur van Hobbeldonk, en belde aan. „Ik ben Sluweraar van de elektra!" sprak hij toen Jollipop open deed. „Ik kom de meter lezen ha-ha-ha!" „Eho, juist!" mom pelde de bediende, die meneer Sluweraar helemaal geen prettige figuur vond. „Eh.komt U binnen!" De ambtenaar stapte de gang in, terwijl hij scherp om zich heen keek, en zette zijn tas neer bij de elektriciteits meter. „Eens kijken, hoe de stand is.zei hij, en lachte vreugdeloos. Maar Jollipop schonk verder geen aandacht aan hem. Hij keek met uitpuilende ogen naar de tas van de beambte, die een beetje was open gegaan en daardoor werd een parelsnoer zichtbaar. „D-dit moet de schurk zijn.prevelde de huisknecht ontzet. „De juwelen-dief!" 60ED DAT WE DE TELEFOON BIJ ONS HEBBEN -NU KUNNEN WE METEEN HULP INROEPEN IS HET NIET FIJN ALS JE VEEL VRIENDEN HEBT? NEEF 2AA6VIS WIL ONS ALTIJD ZO, VOORtOPIö HEB JE WEER 66W0E6 TE DOEN, BIWE VISSER I 2654-B (Van onze correspondent) DEN HAAG. De VARA zal op 29 mei een „Van harte-programma" uit zenden om geld te verzamelen voor slachtoffers van het Griekse regime. De voorbereidingen daarvoor worden getroffen in samenwerking met het „Comité vrij Griekenland". De actie wordt ondersteund door de drie grote vakbonden. De bedoeling is, dat het verzamelde geld in een nog te stichten fonds wordt gestort. Het is bestemd voor twee bui ten Griekenland opererende organi saties, het „Pact Papandreau" in Bonn en het „Greek relief fund" in Londen. Via deze organisaties zal een deel van het geld ten goede kunnen komen aan familieleden van politieke gevangenen in Griekenland zelf. Bovendien zal het buiten Griekenland georganiseerde verzet tegen het militaire bewind iu Athene kunnen worden gestimuleerd. Nadrukkelijk is van de kant van het „Comité vrij Griekenland" verklaard, dat het geld niet zal worden gebruikt voor financiering van wapens. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm. muziek. 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klassieke gramm. mu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Mo derne muziek. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.29 Modern platteland. 12.34 Voor oudere luisteraars. 13.00 Ns. 13.30 Kamermuziek en pianorecital. 14.25 Logboek. 1567. Documentair pro gramma. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Kosmonaut in nood (hoor spel). 17.20 Lichte pianomuziek. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.16 Radio journaal. 18.29 Uitzending P. v. d. A. 18.30 Jeugd en ritme. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Jazz Spectrum. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. 20.05 Klassieke muziek. (In de pauze: 20.47-21.00 Voordracht). 21.30 Giuditta, operette van Lehar. 22.30 Nws 22.40 Radiojournaal. 22.55 Moderne mu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 10.00 Wat heeft dat kind, pedagogische lezing 10.20 Muziek uit de Barok. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 Lichte gramm. muziek. 12.26 Meded. v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zomervariant. 13.30 Lichte gramm. muziek. 13.45 Licht or kest. 14.30 Klassiek pianotrio. 15.00 Middagdienst. 15.30 Programma over hobby's en liefhebberijen. 15.50 Lezing over sociale raadslieden. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke en moderne kamermu ziek. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Pro gramma over films en filmers. 17.45 Sport. 18.00 Harmonie-orkest. 18.30 Nws. 18.46. Actualiteiten. 19.00 Spektrum. 19.15 Leger des Heils. 19.30 Klassieke gramm. muziek. 20.00 Wijd, als de wereld. 20.10 Muziek. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nws. 22.40 Avondover denking. 22.50 Lichte gramm. muziek. 23.00 Studio 2300. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muziek. 10.00 Ns. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.03 Platen. 13.00 Nws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14. Popmuziek. 15.00 Nws. 15.03 Where the action is. 16.00 Nws. 16.03 Platen. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 verzoekplaten. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nws. 17.15 Lichte orgelmuziek. 17.30 Volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar- desport. 18.30 Keurig Frans. 18.32 Zang. 18.35 Verkeerstips. 18.40 Lichte orkest muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Zang. 19.00 Nws. 19.40 Lichte or kestmuziek. 19.45 Vrije politieke tribu ne. 19.55 Ganzonetta. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.10 Amusementsmuziek. 20.30 Hoorspelen. 21.40 Lichte muziek. 22.00 Nws. Nederland I 17.00 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.31 19.56 20.00 20.16 20.20 20.25 22.15 22.40 22.45 TROS: Voor de kinderen. NTS' Pipo de Clown. STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. NTS: Nieuwe avonturen van De Drie Musketiers (tv-feuilleton). Panoramiek. STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. NTS: Stichting Socutera. Voetbalwedstrijd Real Madrid Manchester United. (In de rust: ±21.15 u.: Uitzending van de P.v.d.A.). Inburgeren. Journaal. Openbaar Kunstbezit. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS' Journaal. 19.03 TROS: Rick de Kikker (tv-feuilleton). 19.08 De speeltuin (tv-film). 19.32 Het gemaskerde bal (tv-feuilleton). 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 TROS: Voyage tot the bottom of the sea (tv-film). 21.10 Het huis in de struiken, voordracht. 21.25 Het onderwater avontuur (reportage). 22.15 NTS: Journaal. Nederland I 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 KRO: Honger (tv-film). 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: De Herbergierster (blijspel) 21.30 Melina Mercouri in Nederland, protest-programma. 21.55 Brandpunt. 22.35 Het Amsterdams Kunstmaand- orkest: Moderne muziek. 23.20 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Pipo de Clown. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. ,19.25 Mensen in de sport. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Tomorrow's People: Dans en zang. 20.50 Documentaire over de Aziaten in Oost-Afrika. 21.15 De oude draaidoos. 22.00 CVK/IKOR/RKK: Dichter bij de Profeten: Samuel. 22.30 NTS: Journaal. NEW YORK (AP). De Beatles wen sen niet langer te worden gerekend tot de volgelingen van de Maharisji Mahesj Yogi, die de transcendente meditatie pre dikt. „We hebben een vergissing ge maakt", zeiden zij gisteren op een pers conferentie in New York. „We dachten dat er meer aan hem was dan in werke lijkheid. Hij is menselijk. Eerst dachten we dat hij dat niet was." Lennon zei, dat de Beatles zich aan meditatie hadden overgegeven, omdat „het fijn scheen te zijn, zo iets als je tanden poetsen." (Van onze correspondent) EINDHOVEN De werken van de Russische kunstenaar Lissitzky blijven in het Eindhovense Van Abbe-museum. Het gemeentebestuur is er in geslaagd de ga rantie van anderhalve ton te krijgen, die nog nodig was om de collectie te kunnen behouden. Eerder had een particulier een kortlopende renteloze lening van twee ton aangeboden. De eigenaar besloot onlangs, de gehele collectie voor honderdduizend dollar te verkopen, welke vraagprijs het aankoop budget van het Van Abbe-museum ver te boven ging. MOSKOU (AP). Bij de opening van het congres van Russische componisten heeft de componist Sjostakowitsj gisteren gezegd, dat de ideologische strijd tegen het Westen is verscherpt en dat ook de musici voor het communisme moeten vechten. Hij waarschuwde tegen de avant-garde muziek van de niet-commu- nistische wereld. De 61-jarige componist, die zelf eerder is gekritiseerd voor zijn werken, die te modern zouden zijn, toon de zich nu uiterst conservatief. Hij is voorzitter van de Russische componisten bond. (Van onze correspondent) HILVERSUM. De NCRV heeft een verhalenprijsvraag uitgeschreven voor militairen. De opzet is, dat een verhaal wordt geleverd van maximaal achthonderd woorden over een onder werp uit de militaire dienst. De tien auteurs van de beste verhalen zullen tijdens uitzendingen van het radio-pro gramma „Avondpermissie" door een acteur worden voorgedragen. In de be trokken uitzending wordt ook de schrij ver van het verhaal geïnterviewd. De NCRV heeft al twintig door alle rangen en standen geproduceerde ver halen binnen. „Dit resultaat overtreft onze stoutste verwachtingen", zei een woordvoerder van de omroep. Het bes te verhaal zal worden geplaatst in de „Legerkoerier" en beloond worden met een in overleg met schrijver vast te stellen hoofdprijs. ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) Poeders, tabletten, cachets. tv om! M/V 2AL IK DB UMGlUCk- instrumenten aandgtegen- partij Moeren verkopen. LAAT HAAR WE66AAN f DE Ik TRACHTTE. HAAR TEGEN T£ HOUDEN, MÉNEER s. GREEN. NOEM MÉ MAAR URSULA Ik BÉN GÉ KOMÉN O MO AT IK U MIUOÉNEN BESPAREN fAM GA NU MAAR GAIL. WAT WÉNST U EIGENLIJK, MISS... EH? U MOEST MAAR HEENGAAN, <k BÉN NIÉT IN 06 STEMMING OM 2AkÉN TE OOÉN VANDAAG. 2AAK WAARVOOR Ik KOM /Si STRIKT VERTROUWELIJK fsrbbn PftestoHMt Sam Lsff I AMIWIM.IAM9 PI B 1138. Het dampartijtje werd plotse ling onderbroken door het binnentreden van de man, die Tutu zo had doen schrik ken. Hij zag eruit als een kaperkapitein in een stripverhaal. En zijn metgezel zag eruit alsals Voordat Bram een vergelijking kon vin den wees de malle figuur door de patrijs poort op een strook land, ergens ver in zee. Achter zijn dwaze masker klonk een heel gewone eigenlijk wel een beetje deftige stem: „Goede man, wij zijn uitgenodigd voor een gemaskerd bal op het eiland van de Markies de Spironge. Helaas hebben wij de boot gemist, die ons halen zou. Kunt u ons voor geld en goede woorden even naar het eiland brengen?" Verlangend keek Bram even naar het dambord, waar hij juist voor Karo een prachtig valletje had opgezet. Maar hij begreep, dat hij dit vriendelijke verzoek van de verklede figuren niet kon weige ren. „Hou je geld maar, heren", zei hij. ..Het is een kleine moeite en we zijn op de wereld om elkaar te helpen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 13