Amusant praatstuk op Frans
peil gespeeld door Theater
het Tropenmuseum
Nietwesterse kunst in
TARVO
TONEEL IN HAARLEM
„Eindeloze liefde" van André Roussin
YPRO-directeur
Van Houte weg
Van „Twien" tot
Eartha Kitt
Pseudonieuws in
tv-reclame taboe
voor Tiemeijer
Vervolg Russische
Teleac-cursus
zeer onzeker
Driedubbelrol
NEGEN MUZEN
stuk van het
Surrealistisch
Scarabee-theater
rïbssGsQ staöM
morgen nemen,
zelf proeven!
13
Televisie-vanavond
Radio-woensdag
TV dinsdag
TV woensdag
DINSDAG 21 MEI 1968
S"ortgenó
Moutbrood
Nog wel adviseur
Platonisch
-• -
8s (3®. ©©©cm 8
(goud - 2.1/ocr - Sf ortogeö - 3£eltumcPleet
Gr. Houtstraat 6, Haarlem, Tol. 02500 - 10616^
Eindeloze liefde" („Un amour qui
ne finit pas"), blijspel van André
Roussin. Vertaling: Ernst van Altena.
Opgevoerd door de Toneelgroep Thea
ter in de Haarlemse Stadsschouwburg
op 20 mei. Regie: Elise Hoomans. Me
dewerkenden: Cocki Boonstra. Mar
griet de Groot, Hans Croiset. Eric van
der Donk. Decor: Herman Gordijn.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Om de structurele
wijzigingen binnen de VPRO, die thans
in een stroomversnelling lijken te zijn
gekomen, niet te belemmeren, heeft
ie directeur drs. I. J. van Houte beslo
ten, zijn functie begin oktober a.s. ter
beschikking te stellen.
Het bestuur heeft de heer Van Houte
bereid gevonden, na die datum als ad
viseur aan de omroep verbonden te
blijven.
Het bestuur, dat zich heeft beraden
iver de toekomstige structuur van het
bedrijf, heeft voorts besloten, de VPRO
mder tweehoofdige leiding te bren
gen. Een directeur zal worden belast
met de leiding van het omroepbedrijf.
De andere zal zich uitsluitend bezig-
iouden met de verenigingszaken.
HILVERSUM. „Twien" en „In
ternationaal gezien" op Nederland één
de dinsdagse NTS-series op Nederland
twee, w
Na Pipo en het journaal op het eer
ste net ..Twien". Onder meer"4ips
voor vakantiekleding, een optreden van
the Hollies en Geno Washington en het
Europese debuut van de Amerikaanse
groep „the Association" met „Time
for Living" en „Everthing that touch
es you".
Na het journaal van acht uur en de
actualiteitenrubriek „Hier en Nu"
eerst „Internationaal Gezien". De cor
respondenten uit Frankrijk, Amerika
Rusland, Tsjechoslowakije en Enge
land brengen onder meer Charles Az-
navour, het Underground toneel, het
ballet Moisjejev, de Tsjechische pop-
penfilmer Jiri Trnka en een man. die
in het jaar 2000 een eeuwfeest wil or
ganiseren in Engeland.
Veertig minuten vervolgens de serie
„De Gevangene". Een korte documen
taire tot slot van het NCRV program
ma over de drie eeuwen geleden le
vende Jan Amos Comenius, voorloper
van de Broedergemeente, vervolgde
theoloog en leraar, die in Amsterdam
overleed. De HIRO sluit daarbij aan
met een uitzending over de Indiër
Krisjnamoerti.
Op het tweede net het NTS. Eerst
het voorprogramma met de Verrekij
ker, het Gewestelijke Journaal en „de
Eenentwintigste Eeuw". Walter Cron-
kite geeft een „verslag van een maan-
reis". Hij laat zien hoe de voorberei
dingen werden getroffen voor de lance
ring van de Surveyor 7, die op 7 janu
ari plaats vond. Het onbemande ruim
teschip maakte een landing op de
maan. Het zal wel niet lang meer du
ren of een bemande Apollocabine zal
zijn prestatie evenaren.
Na het journaal een aflevering van
..Dubbelspion". Gastster is Eartha
Kit. „Denk-Beeld" wordt vandaag ge
vuld met een programma van de
Zweedse televisie, getiteld „de Mens
heid van Morgen" Ter gelegenheid van
het twintigjarig bestaan van de We
reld-gezondheids-organisatie werd aan
geleerden, die de Nobelprijs voor de
geneeskunde hebben gekregen, ge
vraagd. wat zij de belang
rijkste ontdekking in de medische we
tenschap van de laatste twintig jaar
vinden en wat zij van de medische
toekomst denken.
In „Tweeduuster" voor de zoveelste
maal een spel met de tijd. De hoofd
persoon vraagt zich af wat er zou ge
beuren als hij eens terug zou kunnen
gaan in de tijd. Zou hij dan met zijn
kennis van wat zal gebeuren de ge
schiedenis kunnen beïnvloeden? Na het
laatste journaal volgt nog een herha
ling van de Teleaccursus over Uni
versiteit en hogeschool.
DEN HAAG. In de voorschriften
voor de Nederlandse televisiereclame
is een bepaling van kracht geworden,
waarbij het niet langer geoorloofd zal
zijn een reclameboodschap te brengen
in de vorm van een bericht van een
nieuwsagentschap. De motivering is,
dat de objectieve geloofwaardigheid
van deze berichten en van de perso
nen die ze brengen, niet behoort te
worden gebruikt voor het onvermijde
lijke subjectief aanprijzen in het kader
van reclame.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.54
Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten.
8.20 Lichte gramm.muziek. 9.00 Klas
sieke muziek. 9.35 Waterstanden. 9.00
Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.mu
ziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws.
11.02 Aan de barre. 11.32 Kerkorgel
concert. 11.45 Operettemuziek. 12.00
Amusementsmuziek. 12.21 Voor het
platteland. 12.26 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.29 Amusementsmuziek.
13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25
Balletmuziek. 13.45 Gesproken portret.
14.00 Voor de kinderen. 15.00 Moderne
liederen. 15.30 Klassieke muziek. 16.00
Nws. 16.02 Operette. 16.45 VARA's
Popshow. 17.20 Voor de jeugd. 17.55
SOS-berichten. 18.00 Nws. 18.16 Actua
liteiten. 18.20 Uitzending van de
A.R.P. 18.45 Wieringen vice versa,
klankbeeld over de pendeldiensten in
Noord-Holland. 19.30 Nws. 19.35 Bui
tenlands weekoverzicht. 19.45 Akkoord
20.15 Spreekt u maar 20.45 Ge
varieerd muziekprogramma. 21.25 De
E-10, documentaire. 21.50 Licht instru
mentaal ensemble. 2215 Nederlandse
chansons. 22.30 Nws. 22.40 S.O.S.-be
richten. 22-45 Actualiteiten. 22.55 Mo
derne muziek. 23.20 Radio Jazz Ma
gazine. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Willy van Hemert
werkt de laatste tijd, wat meer voor
de VAR A-televisie. Op 30 mei wordt
een door hem geregisseerd stuk uit
gezonden, waarin Hans Tiemeijer de
drie zichtbare rollen speelt en boven
dien nog de stem van een onzichtbare
medespeler voor zijn rekening neemt.
In het een jaar na de tweede we
reldoorlog verschenen toneelstuk van
de Britse auteur Mankowitz, „Fender
komt zijn jas halen", gaat het om het
vooroorlogse joodse aandeel in de cul
tuur.
Het gaat in het stuk om een joodse
kleermaker, Morry, die voor de dood
arme uitgebuite joodse magazijnbe
diende van een confectiehuis van de
steenrijke jood Ranting op een koop
je een jas zal maken. De oude bedien
de Fender, die het altijd koud heeft,
is zeer verguld met zijn jas. Hij
droomt ervan. Van Ranting kon hij
geen jas op afbetaling krijgen, integen
deel, Ranting ontslaat hem. Dan gaat
hij de overjas weer afbestellen, Maar
Morry wil hem de jas wel cadeau
doen. Fender echter intussen een
geest geworden, want hij is van koude
gestorven, wil alleen een Rantingjas.
Hij steelt die.
Niemeijer speelt de drie figuren met
verschillende stem en vooral verschil
lende mime. Daarom zijn er veel clo-
se-ups.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Of er een tweede
voortgezette cursus Russisch komt van
de stichting Teleac is nog een open
vraag. De televisie-academie heeft
voor dit doel extra zendtijd aange
vraagd bij de NTS, maar rekent er
niet op dat het antwoord bevestigend
zal zijn. Het programma voor de be
schikbare Teleac-uren ligt vast voor
de periode tot en met 1970 en dat pro
gramma gedoogt geen verandering
Afgelopen zondag verzorgden drs. J.
van 't Reve-Israel en ir. A. J. Smirnof
de 31ste en laatste uitzending van de
cursus Russisch. Mevr. Van 't Reve
wees op diverse mogelijkheden tot het
voortbouwen op het geleerde. Zij noem
de daarbij onder meer het werk van
de volksuniversiteit, maar vermeldde
niet een tweede cursusjaar van Teleac
waarvan in de afgelopen maanden wel
eens sprake is geweest.
Bij een enquête halverwege spraken
drie van elke vier ondervraagde deel
nemers zich uit voor een vervolgcur
sus. Die enquête, na vijftien lessen,
werd steekproefsgewijs gehouden. Van
de 14.400 cursisten kreeg twintig per
cent een formulier. Daarbij bleek, dat
het percentage volhouders onder de
cursisten toen niet minder was dan
drieëntachtig percent. Tachtig percent
was tevreden over de wijze waarop
les werd gegeven, met inbegrip van
de ongedwongen praktijklessen door
door prof. dr. K. van 't Reve met
leerlinge Marijke Bakker.
Het echtpaar Van 't Reve bevindt
zich al bijna een jaar in Moskou De
lessen waren tevoren opgenomen. Ma
rijke Bakker was haar medecursisten
een jaar voor. Zij volgde de lessen van
mevr. van 't Reve aan de volksuniver
siteit in Amsterdam.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!.
10.10 Nws. 10.03 Mengelmuze. 10.30
Ramblers Radio Reprises. 11.00 Nws.
11.03 Muziek lezen. 13.00 Nws. 13.03
Actualiteiten. 13.06 Vrolijk platenpro-
gramma. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-Boer
tlek. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitami
nen. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Super clean
dream machine.
Nederland I
10.20 NTS/NOT: Schooltelevisie.
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NCRV: Twien, magazine voor
tieners en twens.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en nu, actualiteiten.
20.45 Internationale kunstkroniek.
21.20 De gevangene (tv-film).
22.10 Documentaire over Jan Amos
Comenius.
22.20 HIRO: Vragen aan Krishna-
moerti.
22.40 NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 De Verrekijker.
19.15 Van gewest tot gewest.
19.35 Verslag van een maanreis.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NTS: De Verliezer (tv-film).
21.10 Hoe gezond is de mens over
20 jaar?, documentaire film.
22.00 De moord op Lincoln (tv-film).
22.25 Journaal.
22.30 Teleac: Universiteit en
Hogeschool.
Nederland I
17.00 KRO: Voor de kinderen.
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NTS: Nieuwe avonturen van de
Drie Musketiers (tv-feuilleton).
19.31 Panoramiek.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NTS: Uitzending van de P.S.P
20.30 VPRO: Gesprekken.
20.50 Discussie over de emancipatie
van de vrouw.
21.35 Zaterdagavond - zondagmorgen,
(speelfilm).
23.05 NTS: Stichting Socutera.
23.20 Journaal.
23.25 Openbaar Kunstbezit.
Nederland II
18.50 NTS: Pipo de Clown.
18.56 STER Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 KRO: De Falkland-eilanden
19.30 Kinderziekten (gefilmd toneel
spel)
19.55 Proloog.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 KRO: Zweeds muziek-ensemble.
20.40 Kijk op kunst.
21.20 De achillespees, korte Tsjechische
speelfilm
21.50 Onze man in Washington.
22.15 NTS: Journaal.
(Van onze correspondent)
Eartha Kitt in Dubbelspion
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30
Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke
dansen. 8.00 Nws. 8.11 Lichte gram.-
muziek. 9.15 Muziek uit Noorwegen en
Denemarken. 9.45 Voor de kleuters.
10.00 Klassieke gramm.muziek. 10.50
Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek
uur. 11.50 Actualiteiten. 12.00 Van
twaalf tot twee. 14.00 Lichte gramm.
muziek. 14.59 Denkbeeldig gesprek.
16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00
Mei liedjes. 17.15 Lichte gramm.mu
ziek. 17.50 Mens en samenleving. 18.00
Gewijde muziek. 18.30 Nws. 18.46 Ac
tualiteiten. 19.00 Openbaar Kunstbezit.
19.10 Wegwezen 19.50 Caux stoot
tot verandering in mensen en structu
ren, lezing. 20.00 Moderne en klassieke
muziek. In de pauze: ongeveer 20.30-
20.45 Banden met het verleden, klank
beeld. 21.45 Gramm.muz. 22.05 Spie
gel van België. 20.20 Sextant, radio
weekblad van de NVSH. 22.30 Nws.
22.40 X, een sprong in het duister.
23.55 Nws.
Merijntje. In Nieuw-Vossemeer, de ge
boorteplaats van de schrijver A. M. de
Jong, die vijfentwintig jaar geleden
door de Duitsers in zijn woning in Bla-
ricum werd vermoord, is zaterdag een
bronzen beeld onthuld van Merijntje
Gijzen, de jongensfiguur uit de gelijk
namige reeks boeken.
Magnani. De filmactrice Anna Magnani
en de regisseur Roberto Rosselini gaan
na twintig jaar samen weer een film
maken, die zal handelen over de Fran
se koningin uit de zestiende eeuw
Catharina de Medicis, die last heeft ge
geven tot de moord op duizenden pro
testanten in de Bartholomeusnacht.
AMSTERDAM. „Geweldig die uit
drukking. Dat is gemaakt door mensen
die nog mensenvlees tussen hun tanden
hadden. Als je dat niet meer hebt, geloof
lk niet dat je zo iets nog kunt vervaardi
gen."
Prof. dr. J. van Baal, directeur van de
afdeling antropologie van het „Koninklijk
Instituut voor de tropen", laat zijn hand
liefkozend glijden over een zeer expres
sief uit hout gesneden voorouderbeeld,
afkomstig uit het Asmat-gebied in zuide
lijk Nieuw-Guinea.
Het is een van de vele voorbeelden van
primitieve kunst, die te zien zijn op de
zomertentoonstelling van het Tropenmu
seum in Amsterdam, waarop onder de
titel „Verborgen schoonheid" een keuze is
bijeengebracht uit de depots van het Tro
penmuseum, het „Rijksmuseum voor Vol
kenkunde" in Leiden en het „Museum
voor land- en volkenkunde" in Rotter
dam. De tentoonstelling is vorige week
geopend.
Op de tentoonstelling zijn voorwerpen
voor dagelijks gebruik te zien, zoals Afri
kaanse stoelen, die zeer verrassend van
vormgeving zijn. Uit Australië worden
onder meer enkele schilderingen op ge
klopte boombast getoond. Daarnaast is er
een groot aantal voorwerpen voor reli
gieus of ceremonieel gebruik, zoals mas
kers en beelden uit Afrika, Azië en onder
meer Polynesië. Een aanzienlijk deel van
deze beelden houdt verband met de ver
ering van de voorouders.
Uit Zuid-Amerika worden voorbeelden
van pre-Columbiaans aardewerk tentoon
gesteld. Ook wordt aandacht besteed aan
de invloed van het christendom op de
beeldende kunst van de niet-westerse
Voorouderbeeld uit het Asmat-
gebied.
culturen. Deze is het duidelijkst in enkele
Christus-figuren van Papoea's in Zuid-
Guinea, Indianen in Ecuador en negers
in Midden-Afrika.
De tentoonstelling is geopend tot mid-
den-oktober.
(Van onze toneelcriticus)
HAARLEM. Nu al ongeveer twintig
Jaar is André Roussin de ongekroonde
koning van het Parijse boulevardtoneel
en het domein van zijn successen strekt
zich sedert het begin van de jaren vijftig
ook tot ons land uit, ondanks het typisch-
Franse karakter van zijn werk. Titels als
„Bobbeltje", „De man, de vrouw en de
moord", „Als 't kindje binnenkomt" en
nog vele andere wekken herinneringen
aan onstuimige lachavonden, ook in Ne
derlandse schouwburgen, en aan Rous-
sins produktie van zulke successen
waartussen nauwelijks een enkele „mis
ser" valt aan te wijzen schijnt voor
lopig nog geen einde te zullen komen.
„Un amour qui ne finit pas", dat nu
door de Arnhemse Toneelgroep Theater
onder de titel „Eindeloze liefde" wordt
gespeeld en gisteravond in de Haarlemse
Stadsschouwburg te zien was, behoort
niet tot Roussins nieuwste stukken. Het
dateert uit 1962 (intussen heeft deze pro-
duktieve schrijver bepaald niet stilgeze
ten) en misschien is het in Nederlnd
alleen daarom niet eerder tot opvoering
ADVERTENTIE
Margriet de Groot en Eric van der
Donck in „Eindeloze liefde".
gekomen omdat het niet zo'n gegaran
deerd daverend lachsucces is als Roussin
dat doorgaans levert. Men hoeft nu wel
niet zo ver te gaan als de schrijver van
het programma-commentaar, die het heeft
over „melancholieke humor" met een
„bittere ondertoon", want die melancho
lie en die bitterheid blijven tot een mini
male dosering beperkt. Maar Roussin is
in dit stuk dan toch wel in een ietwat
nadenkende, lichtelijk sentimentele bui
aan het filosoferen gegaan uiteraard
alleen maar over liefde en huwelijk,
trouw en ontrouw, erotische en platoni
sche verhoudingen. „Eindeloze liefde" is
daardoor een stuk geworden waarin bij
zonder weinig gebeurt en ontzettend veel
gepraat wordt. Maar in dit geval hoeft
dat niemand af te schrikken, want Rous
sin is een grootmeester op zijn gebied
zowel van de toneeltechniek als van
de dialoog en zelfs zo'n praatstuk weet
hij dan ook zo amusant op te bouwen en
met zoveel geestigheden te vullen dat men
er op een hoogst plezierige manier mee
wordt beziggehouden.
me en een enorme verve op de planken
gezet. Dank zij het feit dat het stuk vrij
laat de Haarlemse schouwburg heeft be
reikt, hebben wij een perfect ingespeelde
voorstelling te zien gekregen, waarin het
tempo tot een echt Frans peil was opge
stuwd. (Dat daarbij af en toe heel kleine
brokjes dialoog verloren gingen, hinderde
volstrekt niet; bij een stuk van dit genre
kan dat het effect zelfs ten goede komen.)
De vertolking van de twee echtparen
door Cocki Boonstra en Eric van der
Donk als Juliette en Roger, Margriet de
Groot en Hans Croiset als Germaine en
Jean, was in het algemeen bijzonder aar
dig, steeds zeer ad rem, en gelukkig vrij
van elke ongewenste nadruk op de sen
timentaliteit. Vooral Hans Croiset al
deed hij wat veel aan totaal overbodige
gymnastiek liet zich zien van een kant
die we van hem nog niet kenden: als een
voortreffelijk blijspelspeler die karakter
uitbeelding en het lanceren van pointes
zeer kundig weet te mengen.
De uitstekende vertaling van Ernst van
Altena en het knappe decor van Herman
Gordijn droegen stellig bij tot het succes.
Simon Koster
ADVERTENTIE
DE INHOUD komt hier op neer, dat
ene Jean (die „in de rubber" is) tijdens
een rustkuur in de Jura op de eerste
blik verliefd wordt op Juliette, de vrouw
van ene Roger (die „in de olie" is). Maar
Jean heeft genoeg van de slippertjes, om
dat die toch altijd even vervelend aflo
pen, en hij wil voor Juliette slechts een
platonische liefde koesteren; hij geeft er
zelfs de voorkeur aan dat het een onbe
antwoorde liefde blijft, omdat er dan geen
smetje van storende realiteit op zijn
droom van een Danteske ideaalfiguur zal
kunnen komen. Hij heeft de macht van
de werkelijkheid echter onderschat. Die
werkelijkheid wordt vertegenwoordigd
door Juliette's man en door zijn eigen
vrouw, Germaine, die al gauw gaan sa
menspannen om een eind te maken aan
een droom-idylle waarmee hun huwelij
ken toch maar lelijk uit de voegen wor
den getrokken.' En het eind van het lied
is, dat Jean hardhandig uit zijn droom
wordt wakker geschud en Juliette zich
moet realiseren dat een trouwe gade zich
zelfs niet kan veroorloven, ook maar het
lijdend voorwerp van een droom te zijn.
ONDER regie van Elise Hoomans is
deze quasi droefgeestige maar toch voor
namelijk geestige fantasie met veel char-
DEN HAAG. Het surrealistische
schouwspel „Poppepgon" van het theater
Scarabee gaat op 7 november in pre
mière in het Haagse gemeentemuseum.
Directeur Adri Boon vertelde gisteren dat
tien schilders aan het stuk werken. De
dichter-schilder Lucebert verzorgt de
teksten en de dirigent Bruno Maderna
heeft de muziek gecomponeerd.
Onderwerp in „Poppepgon" (de naam
is van Lucebert) is een familie, die tij
dens de uitvoering van het schouwspel
degenereert. Een centrale plaats wordt
ingenomen door bewegende decors. „Het
is biina mechanisch theater", aldus Adri
Boon.
De muziek van Madrona wordt door
luidsprekers gereproduceerd. Ze is reeds
opgenomen op de band. Veertien leden
van het Residentie-orkest hebben aan de
opnamen meegewerkt.
Het staat vast, dat „Poppepgon" ook
wordt opgevoerd in Rotterdam en in het
Frans-Hals-museum in Haarlem. Theater
Scarabee heeft rijkssubsidie gekregen voor
de realisering van het schouwspel, de
gemeente Den Haag draagt bij in de
huur van het repetitielokaal.
Theater Scarabee kwam vorig jaar in
het nieuws met het schouwspel ..Batman
in ballingschap".
oooo"\/y©tï g.