TV-OMROEPSTER GEEN GLAMOURGIRL MEER
POLITIEK GANZENBORD
r
3
-m
5^
lilMhHM
4>\
ANALYSE VAN EEN
I U -U
-xWegjr TtibTUA* uo\.idocj
Iiomoo L19H
4 O t,ij «•«a™
friendship
ZATERDAG 25 MEI 1968
Erbij
21
Ria Dalmeijer, charmant „visitekaartje" van de NTS en volgens vele ingewijden de
ideale televisie-omroepster tydens haar screentest. Ze slaagde uiteraard met vlag en
wimpel.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Vroeger kende elke televisiekyker
de omroepsters bjj naam: Karin, Ageeth, Hannie, Tanja
en Verti waren even beroemd als minister Drees en Abe
Lenstra. Ze waren de verpersoonlijking van de toen nog
stevig op hun voetstukken verankerde zuilen; ze waren
niet alleen hevig bewonderde idolen, maar tevens in
elke huiskamer-met-kijkkast graag geziene gasten, die
de sleutels hanteerden, waarmee de geheimen van het
nieuwe medium werden ontsloten.
-ure]SuM<j s
dlUMd.
-uapai-iaAP
uueurzts
sfudjVCWM
VtOMDY
jeoruxsblöin
karen ijMFnaar63v-
41
n boer ion
treden bü favon
ttatnV
luvenjjroeic
vx ttrdccr
nar 44
38
Inval iH^srael...
terug nxxr 1.
wapen stil stand met £^pte.
3 beurren wacVrt^
l-irf.-.-
'>V-
un-
*'S|*j'
^ripp f if f
§ftjgR jiS liül iteijiici 11 Sp ii
ill.'):- !f
As
.- h Jr r.
J>-k Vr"'-4.;
r 'p »'«4 .j# Si
,T V-
■ft HlijSij
?i»* 5*. p
Sr/*,'/-
y.ïf+ï.it,?:,
-■: r O* u t.»
V -
VLü
c -
EN NU? Laten we zeggen, dat
er een aardig clubje kijkers is,
dat weet wie Elles Berger en
Ria Bremer zijn, maar dat komt
dan omdat beide dames het niet
bij het televisie-omroepen al
leen laten. Bij de resterende
lieve, aardige gezichtjes en wel
luidende stemmetjes weet geen
mens meer een naam te plaat
sen.
De glamour is er voor de kij
kers af en hoe komt dat? Een
gemakkelijk te beantwoorden
vraag: televisie was tien jaar
en langer geleden een evene
ment dat veel sterker in het
nieuws stond. De consumptie
was niet zo groot en het aantal
van vijf omroepsters één
voor elke zuil was voor de
kijker nog een overzichtelijke
zaak.
VOLGENS Cor van Leeuwen,
die bij de NTS belast is met de
presentatieregie en in die func
tie zeer langdurig met vele om
roepsters heeft gewerkt, lag het
dan ook niet aan de niet weg te
cijferen persoonlijkheden van
de dames Scherphuis, Koen,
Dixon, Kraaykamp en Lips, dat
zij zo bekend waren in ons land.
Vijf omroepsters van nü zouden
tóen even beroemd zijn geweest.
De glamour is er voor de kij
ker dus af. Maar is dat ook zo
voor de meisjes, die graag tv-
omroepster willen worden?
„Geloof dat maar niet", zegt
Cor van Leeuwen, die het altijd
zeer druk heeft met het zoeken,
testen, afwijzen of in het zeld
zame geval vinden van jonge
vrouwen, die geen gek figuur op
de beeldbuis slaan.
HOE VINDEN de aspirant-
omroepsters de weg naar de
NTS en hoe verloopt dan hun
„screening"? Het meeste succes
heeft de NTS met spontane
aanbiedingen of aanbevelingen,
die televisiemedewerkers of an
deren, die er kijk op hebben,
doen. -^Natuurlijk krijgen we
ook sollicitatiebrieven, maar
daar halen we zelden wat uit.
De meisjes, die geen foto inslui
ten, terwijl ze hadden moeten
weten, dat die voor ons onont
beerlijk is, en de dames die fou
ten maken in spelling en stijl en
weinig persoonlijke expressie
in hun schrijven leggen, terwijl
ze, willen ze in aanmerking
kunnen komen, affiniteit tot
„het woord" moeten hebben,
vallen al meteen af.
Sommigen roepen we op tot
een gesprek en dan moet ik
meteen al de meesten vertellen
dat ze niet geschikt zijn. Meest
al weet ik bij de eerste oogop
slag, dat het meisje niet ge
schikt is; zo niet, dan stel ik
haar een aantal vragen, die me
een indicatie geven over haar
geestelijke instelling. Zie ik dan
nog steeds mogelijkheden, dan
laat ik haar een eerste, vrijblij
vende screentest ondergaan,
waarbij ze dan meteen advies
krijgt over kleding, kapsel,
make-up en sieraden.
VAN ZO'N eerste test zien we
natuurlijk heel wat af. De ge
zichten met sterk geprononceer
de lijnen doen het het best:
grote ogen, een fraai getekende
mond met een gaaf gebit. Mooi
haar is meegenomen, maar niet
beslissend; je kunt met haar
stukjes wonderen doen.
Véél belangrjjker is een goede
stem: die moet „van binnenuit"
komen. Ik zou bjjna zeggen uit
het middenrif en niet uit de
hersens. De stem moet geïnte
greerd zjjn in de gehele per
soonlijkheid, moet spontaan
blijven en niet verstandelijk
zjjn, want dan krijg je gemaakt
heid.
DAT WIL niet zeggen, dat
omroepsters niet gecoachet
worden op hun tekst. Dat is
juist héél belangrijk en dat
doen we bij kandidates al
meteen bij een tweede test
als ze bij de eerste niet zijn af
gevallen. Komt ze ook bevre
digend uit die tweede screen
test, dan beslist de behoefte
over het in dienst nemen. Ove
rigens: de hele bijzondere, de
ideale omroepsters, krijgen, be
hoefte of geen behoefte, altijd
een kans. Voor mij is bijvoor
beeld Ria Dalmeijer een heel
bijzondere omroepster".
Bij ons is een omroepster een
instituut; er wordt echter niet
alleen naar haar woorden ge
luisterd, maar waarschijnlijk
nog meer naar haar kapsel en
haar kleding gekeken.
Die tekst, dat is een moeilijk
„Dames en heren, jongens en meisjes, goeden avond.
Dit is de NTS via de zender Nederland I.
Wij beginnen ons woensdagavondprogramma met een
nieuw deel van „Schateiland", ons wekelijks vervolg
verhaal voor de jeugd.
Om half acht volgt een aflevering van onze rubriek
„Panoramiek"maar nu eerst het tweede deel van
„Schateiland"„De dood van Bill Bones".
Een simpel t.v.-omroeptekstje, dat u maar eens zélf
moet oplezen en waarin u dan gegarandeerd de ver
keerde accenten legt.Cor van Leeuwen gebruikt het
als een soort examentje voor aspirant-om roepsters. Hij
zegt: „De eerste zin moet ingehouden, met schroom klin
ken, want de omroepster komt voor het eerst in de pri
vacy van de huiskamer en een luide, hartelijke begroe
ting valt dan volkomen uit de toon".
„Zin nummer twee is in feite overbodig, maar moet
tóch gezegd worden. Omdat iedere kijker weet, dat hij
naar de NTS op Nederland I kijkt, moet deze strofe dan
ook snel en kleurloos afgeraffeld worden. In zin nummer
drie komt de eerste klemtoon: het woord „beginnen"
moet verwachting wekken en ook de titel „Schateiland"
moet een onderstreping krijgen.
„Om half acht" is een geheugensteuntje en achter de
titel „Panoramiek" staat niet voor niets een komma, want
de mededeling dat het tweede deel van Schateiland
(weer beklemtoond) komt, volgt er in één adem op.
„De dood van Bill Bones" moet ook als een échte titel,
met de nadruk op elk woord, luiden en daarbij mag een
relativerend glimlachje de kijker geruststellen: het klinkt
indrukwekkend, maar het valt allemaal best mee.
punt. Want de inhoudelijke
waarde van zo'n stuk vaste
tekst is geweldig klein: het
heeft al in omroepbladen en
kranten gestaan. (Sommige om
roepsters hebben daarom graag,
een storing: dan kunnen ze iets
„zelf" zeggen!)
GOED, hoé krjjg je nu zo'n
korte geschreven tekst van de
grond zonder aanloop? Dat is
het geheim van de tekstregie,
die ervoor moet zorgen dat elk
woord en elke zin en gedeelte
van een zin het juiste gewicht,
de goede beklemtoning krjjgt.
Veel hangt natuurlijk ook van
de omroepster zelf af, die de
moeilijke taak heeft, een stukje
tekst letterlijk weer te geven,
maar tegelijkertijd heel intiem
bij de kijker „in de huiskamer
moet zitten". De omroepster
moet haar annonces voor amu
sement als een leuke notering
brengen, met verve en ietsje
pikant, zodat het de mensen
meteen in de stemming brengt
voor het programma dat volgt.
DAT betekent dus dat de om
roepsters zoveel mogelijk bij de
programma's moeten worden
betrokken. Daar streeft de NTS
zoveel mogelijk naar, maar ik
moet zeggen, dat er op dit ge
bied bij de omroepverenigingen
wel eens wat aan schort. Het is
nu eenmaal zo, dat een omroep
ster alleen in losse dienst kan
worden aangenomen en per dag
wordt betaald, maar dat wil
nog niet zeggen, dat ze er niet
bij hoort.
Integendeel, zij is het visite
kaartje van haar „club", als ik
het zo mag uitdrukken. Daarom
moet er ook zóveel contact met
de club zijn dat er geen ver
keerde nuances in de aankon
digingen kunnen komen.
Maar dan moet je er ook voor
zorgen, dat er een zo reëel mo
gelijk contact is tussen de om
roepsters en de aan te kondigen
programma's. Ze moeten er
alles van weten. Alles vooraf
zien zou ideaal zijn, maar dat
kan natuurlijk niet. Maar de
regisseurs moeten hen wel uit
voerig instrueren: zij moeten
het idee krijgen, dat de pro
gramma's ook van hen zijn.
Critiek. dat mag, maar dan
na de uitzending, want anders
ondermijnt het haar zekerheid.
De omroepsters moeten opge
wekt, gelukkig, zou ik zeggen,
op het scherm komen. Ze moe
ten een zo grote mate van ze
kerheid krijgen, dat ze in hun
weinig inhoudelijke taak toch
de beste prestatie kunnen le
veren.
WAARTOE kan een jubileum inspireren? Het twintigjarig bestaan
van de staat Israel is aanleiding geweest tot redevoeringen, be-
■chouwingen en parades, tot felicitatieboodschappen en herdenkingen.
Voor de redactie van het Nieuw Israelietiseh Weekblad was dat niet
genoeg. Zij vond nog een andere manier om het jubileum te vieren,
namelijk een ganzenbord. Een uitzonderlijke gelegenheid voor de
lezers van dit weekblad om met behulp van een simpele dobbelsteen
diplomatie te plegen, presidenten te kiezen, Eichmann te executeren
en "orlog te voeren. De afbeelding toont de ongelofelijke mogelijkheden
van dit spel: men kan de paus op zijn vingers tikken, demonstratief
wachten op het eerherstel van Lavon, vriendschap sluiten en onder
leiding van Dajan een Sinaï-campagne voeren. Geheel volledig is het
overigens niet, want de mogelijkheid ontbreekt om extremisten op
Jordaans gebied aan te vallen, en ook mag men nergens tien plaatsen
vooruit na een bombardement op een olieraffinaderij. In elk geval is
het een spel dat tot bezinning maant, want voortdurend noopt het
overlijden van een staatsman tot het overslaan van enkele beurten,
Juist zoals dat gebeurt bij de executie van Eichmann. En het meest
glorieuze van dit spel: aan het slot wacht een vredeskrans, uit te
reiken door een met bloemen getooide maagd.
Het Nieuw Israelietiseh Weekblad heeft een aardig spel vervaardigd,
met grote actuele waarde. „Laatste wapenstilstand, drie beurten
wachten op vrede". Kom daar bij andere spelen eens om
J|>5 'dvvu
owisa
VAJiPM
jsiutaad.
lUZiTptJMiO
19-6-67
txeCUtic /spen
l Cichtttann J ffoverLeder,
ybeurtenwacJifen *3
laaUj
avOYL
mede 5
pEKibtU
•at
doom*ar^o-9
°P vrede.