Droge opsomming van feiten
werd vervelend pseudotoneel
Japanner Iwakdirigent
van groot formaat
Jan Hoeben: „Ives is geen
prettige buurman"
Fa. B. ENGELENBERG
Wereldpremière van Amerikaanse studenten
„Danstheater" niet
naar Griekenland
Cassandre
overleden
Vakantie ook
voor uw huid
„Studio" voor
componisten
Montreux, Saint
en de toeristen
VPRO vergadert
zaterdag in
grotere zaal
Televisie-vanavond
Radio-vrijdag
TV donderdag
TV vrijdag
DONDERDAG 20 JUNI 1968
15
Onpartijdig
Slaafs
OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN
„GLITSA" KRASVASTE VLOERLAK
P. Zwaanswijk
Simon Koster
Reactie op interview met Peter Lohr
Kaf
Gezond
(Van onze toneelcriticus)
wereldpre- i i m
op toneelge- H \J L L f) n
i het Holland U
AMSTERDAM De jonge tonelisten
van de universiteit van Zuid-Caiifornië
hebben woensdagavond gezorgd voor de
enige wereldpre
mière
bied in
Festival van dit
jaar. In het „Thea
ter aan de Amstel",
waarin zij sedert
zondag elke avond
en nacht optreden, lieten zij het festival-
publiek gisteren kennis maken met een
pas enkele weken geleden voltooid stuk
„Dealey Plaza" van de Amerikaanse tele
visieschrijver Chase Mellen, waarin de
moord op president John Kennedy het
centrale thema vormt. De titel heeft be
trekking op het plein in Dallas (Texas)
waar de aanslag in november 1963
plaatsvond.
Maar in „Dealy Plaza" vormt die moord
geen onderdeel van de toneelhandeling.
Er wordt alleen en wel zeer uitvoe
rig over gesproken. Want dit als „do
cumentair toneelspel" bedoelde stuk
geeft slechts de controverse weer, ont
staan door het zogenaamde „Warren
report", het rapport waarin de resultaten
van het onderzoek naar de schuldvraag
door een commissie onder leiding van op
perrechter Earl Warren zijn vastgelegd.
ZOALS men weet is de conclusie van
dat rapport, dat de misdaad uitsluitend
het werk was van Lee Oswald en niet
van een groep samenzweerders, reeds
dadelijk van verschillende kanten aan
gevochten, en het laatste woord over
deze kwestie is nog altijd niet gespro
ken. De argumenten, getuigenverklarin
gen en bewijzen, waaruit men zou kun
nen opmaken dat er meer dan één dader
van de aanslag was, schijnen even tal-
-ijk en overtuigend te zijn als die welke
het tegendeel doen vermoeden, en waar
op de eindconclusie van het Warren-rap
port berust
Door het toneelstuk (als men het zo
noemen mag) van Chase Mellen is er
geen greintje meer licht in de zaak ge
komen. Wat wij te zien krijgen is een
reeks getuigenverhoren, deels afgeno
men door een advocaat van de Warren
commissie, deels van een advocaat die
het rapport bestrijdt. De teksten van die
getuigenverklaringen zijn getrouw ont
leend aan het rapport, respectievelijk
aan publikaties van de tegenstanders.
De schrijver zelf heeft zich er consciën
tieus van onthouden partij te kiezen en
hij laat de argumenten van beide kanten
dan ook, gecomprimeerd binnen zijn
eigen tijdsbestek van twee uur, zoveel
mogelijk tot hun rech* komen.
DEZE slaafse getrouwheid aan de juri
dische dossiers is hem als toneelschrijver
noodlottig geworden, want al die getui
genverklaringen bij elkaar vormen nog
geen toneelstuk, zelfs geen stuk „feiten
toneel". Zij herkauwen alleen wat onge
veer iedere krantelezer, radioluisteraar
(Van onze muziekrecensent)
ROTTERDAM Het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest werd op het concert,
dat woensdagavond in de geheel bezette
grote concertzaal van „De Doelen" als
Holland Festival
manifestatie werd
gegeven, geleid door
de Japanse dirigent
Iliroyuki Iwaki.
In 1932 werd Iwaki
geboren. Zijn muzi
kale vorming kreeg
hij aan het conservatorium in Tokio, waar
spoedig zijn uitzonderlijk talent als or
kestleider werd ontdekt. Hjj heeft zich nu
ontplooid tot een dirigent van groot for
maat.
Iwaki heeft dit festivalconcert tot een
verrassende zeldzame gebeurtenis doen
worden, onvergetelijk in de eerste plaats
voor het orkest, dat onder Iwaki's onweer
staanbaar bezielende leiding verrukkelijk
heeft gemusiceerd. Het hoge niveau van
de uitvoeringen dwong de grootste be
wondering af om de voortreffelijke speel-
techniek, die door de orkestleden indivi
dueel en collectief werd gedemonstreerd.
Onvergetelijk zal deze avond ook blij
ven voor de vele honderden toehoorders,
die telkens weer Iwaki met ovationele
toejuichingen op het podium riepen en
hem aan het slot van het concert na de
overrompelende, meeslepende uitvoering
ADVERTENTIE
Doelstraat J9 Haarlem - Tel. 1S2S2
DEN HAAG. Het „Nederlands Dans
theater" zal niet deelnemen aan het fes
tival van Athene. De directie van het
balletgezelschap heeft geen reden hier
voor opgegeven. Zij heeft de geplande
voorstellingen op 29 juli, 1 en 2 augustus
geannuleerd.
De Japanse dirigent Hiroynki Iwaki,
die gisteren in het Holland Festival
het Rotterdams Philharmonisch
Orkest dirigeerde.
van Strawinsky's „Petroesjka" bijna niet
konden laten gaan.
Een meesterstuk van herscheppende
kunst werd deze vertolking van de „scè
nes burlesques", die nu geen toelichting
behoefden omtrent hun dienstbare functie
voor het ballet, waarvoor zij werden ge
schreven, want de intentie van deze kos
telijke muziek trad in al haar kunstzin
nige en geestig uitbeeldende betekenis
volmaakt aan de dag.
Het concert was indrukwekkend begon
nen met de „Sinfonia brevis" van de
Poolse componist Tadeusz Baird in een
uitvoering, die het ganse auditorium in
haar greep hield. Deze vertolking werd
een victorie van „de klank", niet als een
los conglomeraat van versnipperde ge
luiden, maar als een door ritmische bin
ding gevormde eenheid van fascinerende
instrumentale, zorgvuldig gecombineerde
timbres met vaak mysterieuze werking.
Eigenlijk wat vereenzaamd tussen deze
sinfonia en de „Petroesjka" stond het
Concert in c voor piano en orkest (K.V.
491) van Wolfgang Amadeus Mozart. In
de prachtige, verfijnd-expressieve ver
tolking van de bijna zeventigjarige be
faamde pianist Robert Casadesus werd het
aangrijpende, subjectief geaarde werk er
varen als een kostbaar kleinood met een
intiem-stralende schoonheid, welke door
de uitnemend aangepaste begeleiding een
uitdrukkingsrijk accent verkreeg.
(Van onze correspondent)
PARIJS De Franse affiche-ontwer
per Cassandre heeft zich maandag in zijn
Parijse woning van het leven beroofd.
Cassandre, die eigenlijk Adolphe Mouron
heette, werd 67 jaar geleden uit Franse
ouders in Karkov in Rusland geboren.
Met zijn affiches voor de Etoile du
Nord en voor het aperitiefmerk Dubon
net (Du, Du bon, Dubonnet) was Cas
sandre een der eerste grafische kunste
naars, die verworvenheden van de mo
derne schilderkunst, en van het surrea
lisme in het bijzonder, op de reclame toe
paste.
of televisiekijker al weet, en waardoor
hij niets wijzer is geworden. Een droge
opsomming van het pro- en contra, zon
der enige geëngageerdheid in een van
beide richtingen, kan een schouwburg
publiek nu eenmaal onmogelijk voldoen
de boeien. De toeschouwer moet om ge
ïnteresseerd te raken met iets of iemand
kunnen meeleven, al is het maar met
een individuele, zelfs onbelangrijke ge
tuige. Daartoe biedt „Dealy Plaza" niet
de minste kans.
Ook de spelenden kunnen van dit
droge, onpersoonlijke persmateriaal geen
rollen maken. Onder regie van John
Edward Blankenchip werden de tien
tallen getuigen dan ook niet uitgebeeld,
maar werden hun teksten heel zakelijk
en bijna zonder enige persoonlijkheid
uitgesproken door zeven spelers, die om
de beurt soms enige minuten, soms min
der dan een halve minuut aan het woord
waren. Geforceerde pogingen tot „acte
ren" zouden in dit kader helemaal fu
nest zijn geweest.
Alleen James Brewer, die als Peter
in „The zoo story" ook al een opmerke
lijk talent had getoond, slaagde er in, op
een heel subtiele manier enige karakter
tekening te brengen in de personen die
hij had uit te beelden. Overigens was
het helaas een weinig boeiende verto
ning van een weinig boeiend stuk, dat
het doumentaire toneel geen eer aan
doet.
ADVERTENTIE
Als u met vakantie gaat laat dan uw
huid meeprofiteren maar zorg voor
een doelmatige bescherming tegen
schadelijke invloeden van zon en wind.
Voorkom dat uw uiterlijk door uit
drogen aan frisheid verliest en ge
bruik daarom dagelijks Olie van Olaz
waarmee u het vochtgehalte van de
huid op peil houdt. Deze tropische olie,
verkrijgbaar bij drogisten en parfu
merieën, schenkt u een zachte elas
tische huid en zorgt ervoor dat ook
lang na de vakantie uw zomers-
gezonde teint bewaard blijft.
Margaret Merril
UTRECHT Jonge Nederlandse com
ponisten krijgen volgende week geduren
de drie dagen de kans, te horen hoe hun
creaties klinken. In de concertzaal van
het Utrechtse Tivoli zal het Utrechts
Symfonie Orkest onder leiding van Paul
Ilupperts op 25, 26 en 27 juni hun werken
of fragmenten daarvan uitvoeren. De
componisten krijgen alle gelegenheid om
technische en artistieke problemen te be
spreken met dirigent en orkestleden en
desgewenst kunnen zij ook zelf hun com
positie dirigeren.
Het initiatief voor deze „studio", die
uniek is voor Nederland, is uitgegaan van
het USO, met medewerkng van de „Stich
ting Donemus", radio Nederland Wereld
omroep en de „Stichting Nederlandse mu-
ziekbelangen".
De Wereldomroep zal bandopnamen
maken, die ter plaatse kunnen worden
beluisterd, bijvoorbeeld om bepaalde ver
sies met elkaar te vergelijken. De uit
voering is alleen toegankelijk voor vak
genoten.
ADVERTENTIE
Hedenavond - 8.15 uur - Concertgebouw
N.Ph.O. o.l.v. HENRI ARENDS
Werken van Rossini en Schumann,
Tschaikowsky Pianoconcert no. 1.
Soliste SYLVIA CAPOVA
Entrée 2,50.
juinnnnn
HILVERSUM Een gekke Montreux-
inzending en gesprekken met buiten
landse toeristen. Verder herhalingen en
een populaire serie: de Saint.
De AVRO zendt na Barend de Beer,
de reclame en het journaal op het eer
ste net een repetitie-aflevering uit van
AVRO's Regiovizier. Ria Bremer her
haalt reportages, die in de loop van dit
seizoen al zijn uitgezonden. Na het
journaal en Televizier volgt een derde
Montreux-inzending. Het is de Engelse,
Jie de Chaplin-prijs kreeg als zijnde de
malste van alle ingezonden program
ma's. Hoofdpersoon is de komiek Char
lie Drake, een typisch Engelse slapstick
figuur. Charlie treedt op in verschillen
de gedaantes, bijvoorbeeld als manne
tje dat verliefd is op een ballonnen-
verkoopstertje en dan zoveel ballonnen
koopt, dat hij er geen raad mee weet.
Dan komt hij terecht in een luxueuze
nachtclub Ook is Charlie een fuifnum
mer, dat belandt bij een droevig meisje,
dat hij probeert op te beuren. Tenslotte
dirigeert hij een orkest bestaande uit
alleen zichzelf.
Een oude bekende komt vervolgens
terug, nl. Simon Templar, alias The
Saint. Roger Moore was aanvankelijk
gestopt met deze serie, maar er was
zoveel vraag naar nieuwe afleveringen,
dat hij aan een tweede serie begon, die
in kleuren is opgenomen. Vanavond
wordt hij gewikkeld in een spionage-
affaire.
Tot slot van de avond een herhaling
van de documentaire „De Maas", waar
voor Joop Scheltens zich liet inspireren
door de versregels van Marsman: Den
kend aan Holland, zie ik brede rivieren
traag door oneindig laagland gaan. „De
Maas" was het eerste van de drie kleu-
renprogramma's over het stroomgebied
van de Nederlandse rivieren.
Na Barend de Beer en het journaal
op het tweede net eerst Van Gewest tot
Gewest en dan Met Uw Verlof, een
nieuw programma van de NTS, waarin
geprobeerd zal worden een indruk te
geven van vakantiesfeer in en buiten
Nederland. In deze eerste aflevering
wordt vooral gekeken naar de buiten
landers, die ons land als plaats van be
stemming hebben gekozen. Netty Ro-
senfeld, Joop van Zijl en Henk Terlin-
gen gaan in Amsterdam en Rotterdam
praten met buitenlanders die aan het
begin van hun vakantie staan of deze
er juist hebben opzitten. Ze vragen,
wat die buitenlanders van ons land
verwacht hadden en in hoeverre zij te
vreden zijn of teleurgesteld in hun
verwachtingen. Het is een live-uitzen
ding.
Na het journaal neemt de NCRV de
dienst over. Ze doet dat met „Inter
nationaal Gezien". Amusement, kunst
en nieuws uit verschillende landen. On
derwerpen zijn o.m. het ballet het Zwa-
nenmeer uit Moskou, Jazz in Praag,
het Volkstheater in Parijs, een manier
om het succes van televisiereclame te
meten in Amerika en een nieuwe rage
in Engeland
Hierna een reprise. De Franse dis
cussiefilms Ecole des Parents, die we
enkele jaren geleden regelmatig te zien
kregen, komen terug. Vijfmaal zal de
NCRV zo'n gespeelde documentaire
uitzenden, waarin een opvoedkundig
probleem aan de orde wordt gesteld,
waarover een forum van gedachten zal
wisselen. Het probleem van deze keer
is de bromfiets.
Om tien uur wordt het programma
vervolgd door de gezamenlijke kerken,
die in Kenmerk-laat de kijker kennis
laten maken met het progressieve inter
nationale tijdschrift voor theologie
„Concilium", dat meer dan 200 theo
logen onder zijn medewerkers rekent.
Onlangs kwam een groot aantal redac
teuren in Madrid bijeen om de pro
blematiek die in het blad aan de orde
komt te bespreken. Van deze bijeen
komst geeft Kenmerk een verslag
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De VPRO staat
zaterdag een spannende dag te wach
ten. De directie heeft besloten in plaats
van de zaal in hotel Gooiland in Hil
versum de Expo-hal in Amsterdam te
huren, opdat zoveel mogelijk leden in
de gelegenheid zullen zijn de alge
mene ledenvergadering bij te wonen.
Er komen twee belangrijke zaken aan
de orde: de benoeming van een nieuwe
voorzitter en een voorstel tot wijziging
van de doelstelling van de omroep.
In beide gevallen zal de actiegroep,
die zich rond de Amsterdammer F. de
Smit heeft geschaard, een rol trachten
te spelen. De groep, die zichzelf nau
welijks bewust is van de steun ,die
van de leden is te verwachten, heeft
oud-legerpredikant ds. Diekerhof kan
didaat gesteld voor het voorzitterschap
welke vacature is ontstaan door het
tussentijds aftreden van ir. Kooy.
De actiegroep wil trouwens het hele
bestuur tot aftreden dwingen, omdat
zij meent dat dit niet in staat moet
worden geacht het beleid om te bui
gen in de richting die de groep zich
voorstelt. Het probleem hierbij is, dat
de indiening van de kandidatuur-Die-
kerhof tien dagen te laat heeft plaats
gevonden, waardoor er kans bestaat
dat het bestuur deze zal weigeren.
De heer De Smit heeft hierover nog
niets vernomen. Wel is hij benaderd
door de VPRO-directie met het ver
zoek de actie te staken en op een twee
de ledenvergadering, die nog dit jaar
zal worden gehouden, met voorstellen
te komen. Dit zal verband houden met
het feit, dat het huidige bestuur nieuwe
statuten in voorbereiding heeft en de
ze procedure graag wil afmaken opdat
de (tweede) ledenvergadering hierover
een iordeel kan uitspreken.
Het bestuur zal de leden meedelen,
velke weg de VPRO in de naaste toe
komst kan inslaan. Het gaat hier om
een voorstel, dat is gekomen van de
zogenaamde beraadsgroep, een groep
van dertig VPRO-leden, die op verzoek
van het bestuur een basis heeft opge
steld, waaruit de nieuwe statuten zou
den kunnen worden ontwikkeld. Deze
beraadsgroep stelt zich op het stand
punt, dat de VPRO „geworteld is in
een door christelijke en humanistische
stromingen geïnspireerde kritische le
venshouding, zich tot taak moet stel
len confrontaties van uiteenlopende
meningen en opvattingen, het onder
zoek van cultuurvormen en moraal en
de afwijzing van dogmatische en ideo
logische begrenzingen".
De beraadsgroep omschrijft de doel
stelling van de VPRO als volgt: „De
VPRO stelt zich ten doel radio- en tele
visie-uitzendingen te verzorgen, die
luisteraars en kijkers ten dienste staan
bij het op kritische wijze bepalen van
hun persoonlijke verantwoordelijkheid
in levensbeschouwing, maatschappij en
cultuur. De VPRO laat zich daarbij
leiden door het ethos van christendom
en humanisme en hij rekent het tot
zijn taak in zijn uitzendingen door een
dialoog met godsdienstige stromingen,
overtuigingen en maatschappij-opvat
tingen tot de vorming van een verant
woordelijke maatschappij bij te dra
gen".
Wat het programmabeleid betreft
meent de beraadsgroep, dat de mens
vrij is om tot een eigen plaatsbepaling
in deze wereld te komen, dat recht op
informatie essentieel is voor geeste
lijke, sociale en culturele democratie,
dat de dialoog een essentieel kenmerk
van het programma is, dat de waardig
heid van de mens, die tot tolerantie
dwingt, moet worden erkend en dat
het programmabeleid om een duide
lijke relatie vraagt tussen de doelein
den van de VPRO en het uitgezonden
programma.
Het ziet er naar uit dat de VPRO
zaterdag een woelige vergadering tege
moet gaat. Het bestuur stelt de huidige
waarnemend voorzitter dr. K. Roes-
singh kandidaat voor het voorzitter
schap.
(Van onze kunstredacteur)
HAARLEM. Op het interview met
Peter Lohr, directeur van schouwburg en
concertgebouw in Haarlem (zie de krant
van 8 juni) is een reactie gekomen van
Jan Hoeben, muziekdocent. Wij drukken
haar hieronder geheel af.
„MET grote verbazing nam ik kennis
van een in dit blad opgenomen interview
van uw kunstredacteur met de heer Peter
Lohr, directeur van schouwburg- en con
certgebouw in Haarlem. Het kernpunt van
dit interview een continu serieschake
len naar de meest wonderlijke stellingen,
ooit in één interview geponeerd zal de
niet geïnformeerde lezer stellig uit z'n
evenwicht brengen. Een zekere frequenta
tieve synchroniteit met bepaalde karak
tereigenschappen van de geïnterviewde
(m.i. duidelijk af te lezen in de aard zij
ner prognoses) is hier ongetwijfeld mede
debet aan.
Toegegeven: Het is geen sinecure om het
in wezen toch al reeds zo tegengesteld
geconcipieerde duo Melpomene en Thalia
hand in hand op te stellen met 't ongetwij
feld in vele opzichten nog véél moeilijker
te hanteren juffertje Polyhymnia. Echter,
indien het ons een lief ding waard is om
de harmonie in ons Muzen-trio op een
schone wijze hersteld te zien, dan zullen
wij de dames met alle égards moeten
behandelen en tegemoet treden met een
hoffelijkheid, haar hoge afkomst waardig.
EN hierin nu zal de heer Lohr ons op
elegante wijze moeten vóórgaan. Dat houdt
evenv el in, dat hij de motor van zijn
goodwill ogenblikkelijk in z'n achteruit
dient te zetten; retour Parnassus. Ik ben
er van overtuigd, dat zijn nederige ex
cuses aan bovengenoemde vertegenwoor
digsters der schone kunsten in dankbaar
heid zullen worden aanvaard! En om het
helemaal goed te maken, zou de heer
Lohr zich dienen te revancheren tegen
over zijn publiek, alsmede tegenover de
lezerskring van het Haarlems Dagblad.
Gaarne repriseer ik hier enkele van zijn
uitlatingen, welke een poging hiertoe wèl
rechtvaardigen.
„Gestreefd is naar een opzet waarbij
mensen die een bepaald concert niet wil
len horen weg kunnen blijven". Ik ben de
mening toegedaan dat men immer moet
streven de mensen juist op een zinvolle
manier aan te trekken. Dat lijkt mij in 't
bijzonder op de weg te liggen van een
theater-directeur.
„BIJ het toneel komen nu veel jonge
ren, bij de muziek weinig". Dank je de
koekoek. Onze jeugd is gelukkig nog
intelligent genoeg om het muzikale kaf
van het koren te scheiden. Charles Ives
is echt geen prettige buurman om tegen
aan te leunen. En dit zien onze jongeren
goed in. Als genoemde sinjeur met alle
geweld óók eens een keer moet opdraven,
dan verdient het wèl aanbeveling om b.v.
Roussel. Britten, Caplet. Henkemans, Ja-
nacek, Respighi en Albert de Klerk mede
te laten sprinten. En ik geef de heer Lohr
de heilige verzekering, dat al dezen met
vele neuslengten voorsprong op eerstge
noemde meneer zullen finishen. Tenslotte
nog de opmerking met betrekking tot de
„onvoorstelbare mentaliteit" op de conser
vatoria, muziekscholen enz. „Docenten en
dirigenten houden de zaak tegen". De mu
ziekleraren doen hier ijverig aan mee Tot
zover de heren Lohr en Reiziger.
Dit geachte heren, wordt mij écht een
beetje te gortig. Een dergelijke onge
hoordheid lanceren verraadt m.i. een pa
nische angst.
EEN gevolg van half of geheel lege
zalen? Mag ik, één der onvoorstelbare
mentaliteitloze door u afgeschilderde do
centen. u een goede raad geven? Gooi bij
tijds het roer om. Breng weer kunst in
uw zalen. Maar dan echte! Gezond to
neel en bovenal: gezonde muziek Wij zul
len u er intens dankbaar om zijn.
Pinkeltreintjes en soli voor verwarmings
radiatoren (vrij naar Peter Schat) zijn
misschien goed voor een geinig buurtfeest-
je, maar horen in uw huizen niet thuis.
Acht maten uit Debussy's „La Mer" zijn
oneindig belangrijker dan de (wonid-be)
eigentijdse in een rudimentair stadium ge
stikt soort instrumentale wiskunde".
Minimum. In België zal een regeling wor
den ingevoerd, die de officieel erkende
schouwburgen de verplichting oplegt
minimumsalarissen van 10.000 frank per
maand (f 720) te betalen aan toneel
spelers.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Lichte gramm. muziek. 8.50 Vandaag
de dag. 9.00 Fragmenten uit opera's v.
Rachmaninoff en Rimski-Korsakow.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Blik op de
wereld. 12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting voor
de landbouw. 12.39 Lichte orkestmu
ziek. 12.49 Praatje. 13.00 Nws. 13.11 Ac
tualiteiten. 13.20 Voor de middenstand.
13.25 Moderne kamermuziek. 14.10
Lichte orkestmuziek. 14.30 Boeddh 's
verlossingleer(lezing). 15.00 Vonken on
der de as. 15.30 Amateurkoren 16.00
Nws. 16.02 Thuis. 16.45 Klassieke en
moderne muziek. 17.40 Informatie.
17.55 S.O.S.-berichten. 18.00 Nws. 18.16
Berichten. 18.20 Lichte gramm. mu
ziek. 18.30 Hee, een programma voor
onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20
Uppsala '68. Het vereren van God in
een geseculariseerde wereld, lezing
19.50 Nws. 19.35 Criterium. 20.00 Klas
sieke muziek. 20.15 Klassieke muziek.
22.00 Klankbeeld over homifielen. 22.30
Nws. 22.40 S.O.S.-berichten. 22.45 Ac
tualiteiten. 22.55 Licht gevarieerd pla-
tenprogramma. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Klassieke en moderne gramm.
muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. .845
Eucharistieviering. 9.15 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moder
ne orkestwerken. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 S.O.S.-berichten. 12.00
Van twaalf tot twee. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Musièsta. 15.00 Klassieke
gramm. muziek. 15.40 Voor oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Actualitei
ten. 16.07 Lichte gramm. muziek. 16.30
Boem! voor de tieners. 17.20 Sport.
17.50 Actualiteiten. 18.00 Lichte orkest
muziek. 18.19 Uitzending van de K.V.P.
18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.00
Wereldpanorama. 19.10 Zo maar zo
mers. 21.00 De mens tussen de kra
nen (klankbeeld). 21.30 Lichte orkest
muziek. 22.00 Kans op kunst. 22.30 Nws
22.40 Cabaret wedstrijdprogramma.
23.45 Actualiteiten. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Klink-klaar. 11.00 Nws.
11.03 Micronotities. 12.00 Nws 12.03
Agent 000. 13.00 Nws. 13.03 Hans Kem-
na. 13.30 Help. 14.00 Nws. 14.03 Ac
tualiteiten. 14.12 Iene Miene muze.
15.00 Nws. 15.03 Muziekkantjes: licht
muziekprogramma. 16.00 Nws. 16.C3
Operette. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten
17.05-18.00 Lichte platen voor de tie
ners.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Gitaarmuziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ope-
ra-muziek. 14.30 Pianomuziek. 15.00
Nws. 15.03 Lichte muziek. 16.00 Nws.
Nederland I
18.50
18.56
19.00
19.03
19.06
19.56
20.00
20.16
20.20
20.50
21.15
22.15
22.35
NTS: Barend de Beer
NTS: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: AVRO's Regiovizier.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO's Televizier.
De wonderlijke wereld van
Charlie Drakeshow).
De Saint (TV-film).
Denkend aan Holland zie ik
breede rivieren traag door on
eindig laagland gaan (H. Mars
man), filmdocumentaire.
NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Barend de Beer
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 Van gewest tot gewest.
19.25 Buitenlander en Nederlanders,
(reportage).
120.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Internationaal gezien.
21.10 Ik en Gij.
21.12 De Bromfiets. (TV-film).
22.00 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk.
Laat.
22.30 NTS: Journaal.
Nederland II
18.50
18.56
19.00
19.03
19.06
19.32
19.56
20.00
20.16
20.20:
20.50
21.55
22.50
NTS: Barend de Beer.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Waauw.
Disco-Duel.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Van toen tot nu: Frag
menten uit een serie program-
mas' van de BRT over 70 jaar
Nederlandstalige kleinkunst.
Concertgebouworkest o.l.v. Ber
nard Haitink, en solisten: klas
sieke en moderne muziek.
Brandpunt.
NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 NTS: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 weekjournaal voor gehoorge
stoorden.
19.25 Open oog kroniek voor
vrijetijdsbesteding.
20.00 Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 VARA: Zomaar een zomer
avond.
19.00 NTS: Journaal.