Succes voor Italiaanse sterren
in verouderde Verdi-opera
Gemis aan dramatiek op
tweede „Weens" concert
Debussy-concert voldeed
aan hoge verwachtingen
Elckerlyc: museumstuk
middeleeuws gespeeld
•m Draaiorgeldeuntjes naast beloften99
Erwartungesthetisch vertolkt
Negen Muzen
Wielrennen, zang
en India
VPRO-bestuur
bleef zitten
Van Oudshoorn
in „Literama'1
RTV-nieuwtjes
FES 1|HV
Televisie-vanavond
Radio-dinsdag
TV maandag
TV dinsdag
MAANDAG 24 JUNI 1968
7
9*
f
Rob du Bois
Renderend
Bijpassend
Jos de Klerk
Moraliteit slaat niet meer aan
Simon Koster
J. H. Moolenijzer
Wantrouwenkreeg
onvoldoende steun
(Van onze muziekrecensent)
AMSTERDAM. Zaterdag ging in de
Stadsschouwburg te Amsterdam de eerste
van de vijf in het Holland-Festival voor
ziene opvoeringen van Verdi's Macbeth"
door de Venetiaanse
Opera „La Fenice
Het is een
manifestatie van Ita
liaanse export ge-
worden, waarbij de f f T I \l K V.
traditionele opera- A 0 f j n*
liefhebbers rijkelijk
aan hun trekken konden komen en dus
de open doekjes niet van de lucht waren.
Overigens, de montering met eigen koor
en orkest en vertoond in een weelderig
en suggestief decor, doch vooral gegeven
met een stel kapitale vocalisten in de
hoofdrollen, gaf daartoe alle aanleiding.
Dat het een verouderd werk betreft, speelt
blijkbaar voor zulk uitbundig succes geen
rol; men applaudiseert niet voor Mac
beth, maar voor de man die hem zingend
uitbeeldt, niet voor Lady Macbeth zoals
Shakespeare haar in zijn verbeelding
schiep en ook Verdi haar muzikaal ge
stalte gaf, maar voor de diva die haar
vertolkt; met andere woorden: het gaat
niet om de essentie van het kunstwerk,
maar om uitgerekende momenten in de
herschepping, namelijk in de geijkte vor
men, die Verdi van zijn voorgangers
Bellini en Donizzetti overnam.
TOEN VERDI in 1847 zijn Macbeth
componeerde het was zijn tiende opera
stond hij op een keerpunt dat hem in
zichten inzake dramatische handeling bij
bracht, die stap voor stap zouden uit
groeien tot de geniale apotheose met
Othello en Falstaff, merkwaardige coïn
cidentie: óók naar Shakespeare. Dit maakt,
dat men in zijn Macbeth naast volksge
liefde primaire dingen laten wij het
zonder omhaal draaiorgeldeuntjes noe
men passages vindt die de rijpe Verdi
voorspellen en qua coloriet en drama
tische stuwing nabij komen. Laat ik voor
al wijzen op het briljante duo van Mac
beth met zijn fatale wederhelft, alsook
op de waanzinscène van deze laatste.
Hoogst frappant is bovendien de fuga,
waarmee in het orkest de op toneel ge
projecteerde veldslag geïllustreerd wordt.
(Van onze muziekrecensent)
SCHEVENINGEN Zaterdagavond
vond in de Kurzaal te Scheveningen het
tweede concert plaats in de Schönberg-
Berg-Webern-cyclus van het Residentie-
Orkest. Dirigent was Pierre Boulez; als
soliste trad op de Amerikaanse zangeres
Evelyn Lear.
Het is altijd wat onrechtvaardig presta
ties van solisten met elkaar te vergelijken.
Dikwijls heeft men van een bepaald werk
een bepaalde uitvoering in het hoofd, die,
om welke reden dan
ook, naar het eigen u 1 i ju
subjectieve oordeel^ n Q
het ideaal benadert.
Het is dan bijzonder
moeilijk open te
staan voor de kwali
teiten van een ander
geluid men gaat onwillekeurig verge
lijken met de specifieke hoedanigheden
van die solist die men nu eenmaal in het
hoofd heeft. Ik had, om deze reden, wat
moeite met Evelyn Lears interpretatie
van Schönbergs monodrama „Erwartung",
die in vele opzichten duidelijk afwijkt van
die van Helga Pilarczyk, van wie ik het
stuk enkele keren hoorde. En zag. Want
„Erwartung" is een monodrama, een
opera met maar één rol, die aan werking
inboet als de decors wegvallen en de so
liste in een oranje avondkleed met de
partituur in de hand voor het orkest
staat.
Mijn bezwaren tegen de uitvoering van
zaterdag zijn in feite tot twee punten te
herleiden: de slechte verstaanbaarheid van
de soliste en het gebrek aan dramatiek.
Aan het eerste punt heeft stellig de slechte
akoestiek van de Kurzaal bijgedragen, of
schoon die op de plaats waar ik zat nog
wel meevalt; het tweede punt vindt mis
schien wel zijn verklaring in mijn her
inneringen aan Pilarczyk.
„Erwartung" is het verhaal van een
vrouw, wier man na afwezigheid van en
kele dagen thuis zal komen. Ze wacht,
houdt het niet meer uit en gaat zoeken
in het bos bij haar huis. De opera begint
op het moment dat ze gaat zoeken. In het
donker meente ze van alles te zien. ze is
bang, wordt langzamerhand wanhopig.
Dan vindt ze het dode lichaam van haar
man, waarna zich hartverscheurende
taferelen voordoen. Ik herinner me dat ik
bij Pilarczyk zat te kijken naar de mens-
geworden vertwijfeling zaterdag luis
terde ik, met veel interesse, naar een fan
tastische zangeres, die, volmaakt van in
tonatie, van zuiverheid en van voordracht
(afgezien van de slechte verstaanbaar
heid), een esthetisch verantwoorde uit
voering gaf van het stuk „Erwartung".
Ze werd daarbij op, alweer, zeer estheti
sche wijze, genuanceerd en afgewogen
bijgestaan door het orkest. Dat van het
expressionistische drama op deze manier
een werk gemaakt werd dat alleen nog
maar een mooi stuk muziek was is voor
mijn gevoel een aantasting van de bedoe
lingen van de componist. Aan de andere
kant waren juist de esthetische kwal dei
ten van zowel de zangeres als het orkest
zo overweldigend, dat ik mij in het en
thousiasme van het publiek heel goed kon
verplaatsen. Mijn gevoelens ten opzichte
van deze uitvoering waren dus, met an
dere woorden, sterk ambivalent. Nog
maals, het is onrechtvaardig te verge
lijken, maar men ontkomt er niet aan.
Aan „Erwartung" waren drie werken
voorafgegaan, Webems „Passacaglia"
opus 1, waarin een aantal ongelijke inzet
ten van de strijkers aan het begin meteen
Beeldenstorm Nog vóór de officiële
opening is een open-lucht-expositie van
moderne beeldhouwkunst in Hulst afge
last. In twee dagen tijd zag de jeugd
van Hulst kans de voor zeventigduizend
gulden verzekerde werkstukken van
vijf vooraanstaande Vlaamse kunste
naars zo ernstig te beschadigen, dat de
organisatoren het niet verantwoord
achtten de beelden een dag langer te
laten staan.
Ten Berge. De Van der Hoogt-prijs 1968
is toegekend aan de in 1938 geboren
dichter H. C. ten Berge voor zijn in
1967 verschenen bundel „Personages".
De uitreiking vond zaterdag plaats in
het academiegebouw in Leiden tijdens
de jaarvergadering van de „maatschap
pij der Nederlandse letterkunde." „Per
sonages" is Ten Berge's derde bundel.
„Poolsneeuw" (1964) en „Swartkrans"
(1966) gingen vooraf.
-- -
Pierre Boulez
een sfeer schiepen, waar de uitvoering
zich nog maar moeilijk aan kon
onttrekken. Vervolgens, eveneens ge
zongen door Evelyn Lear, een in alle
opzichten volmaakte uitvoering van de
„Sieben frühe Lieder" van Alban Berg.
En, als laatste werk voor de pauze, de
„Sechs Stücke für grosses Orchester"
opus 6 van Anton Webern, waarin weer
een aantal ongelijke inzetten, ditmaal
vooral van de blazers, de breekbare at
mosfeer van de stukken verstoorden. In
grote trekken toch ook wel een overtui
gende uitvoering.
Maar dat is dan een toevoeging die pas in
1865 bij een herziening van het werk voor
een opvoering te Parijs ontstond.
De Macbeth is geen deelgenoot gewor
den in het ijzeren repertoire en raakte
zowat vergeten, tot men er enige jaren
geleden naast andere opgeborgen parti
turen van Verdi weer aandacht aan ging
schenken en er kwaliteiten van een ren
derende volksopera in ontdekte. Het La
Fenicetheater, dat het werk in 1955 weer
ter hand nam, nadat men 't drieënzeven
tig jaar ongemoeid had gelaten, heeft het
thans andermaal, en met de nieuwste
snufjes van de regiekunst, op de planken
gezet. Adolf Rott tekent voor de regie.
Het klankdecor van fraaie stemmen blijft
echter voor Verdi hoofdzaak en daaraan
komt men niet tekort, zelfs niet betref
fende het koor, dat in zijn overwegend
statische scènes een bijzonder fraai dy
namisch geheel vormt. Opmerkelijk van
mooi afgewogen samenzang was van de
solisten de finale van III, dit te opval
lender, daar dergelijke ensemblenummers
van individueel markante stemmen door
gaans nog al eens rammelen.
De dramatische mezzo Elinor Ross gaf
een Lady Macbeth te horen, die in timbre
en uitdrukking de moordlustige figuur
sterk incarneerde. Zij was een sterke te
genspeelster van de dramatische bariton
Gian Giacomo Guelfi, die de gekwelde
Macbeth met sonoor geluid en doorleefde
actie gestalte gaf. Ook de tenor Lamberti,
die de Macdulf-partij speelde, wist zich
te onderscheiden. Hiermee zijn dan de
hoofdfiguren genoemd van een bezetting,
die ook verder prijzenwaard was.
PASSEND bij dergelijk verzorgd team
werk met inbegrepen een niet al te sterke
choreografie, werd de taak van het orkest
vervuld, onder leiding van Francesco Mo-
linari Pradelli. Zoals de Venetiaanse zan
gers die Verdi-muziek weten te verkopen,
zo weten de musici in de bak haar ook
geraffineerd te kleuren en puntgaaf in
evenwicht te brengen.
De volgende opvoeringen te Amsterdam
zijn op 26 en 30 juni.
HILVERSUM Een wielrenner en
een Amerikaanse zangeres op Neder
land één, twee series en een program
ma over India op de tweede zender.
Na Barend, het journaal en de re
clame op het eerste net eerst de weke
lijkse actualiteitenrubriek voor de ker
ken „Kenmerk". Daarna een afleve
ring van AVRO's Sportpanorama. Met
de Tour de France in het vooruitzicht
kochten Koen Verhoeff en Bob Bremer
van de BBC een film die enkele jaren
geleden is gemaakt over de Engelse
wereldkampioen wielrennen Tom
Simpson. Hij vertelt in deze film van
zijn sport en de geweldige krachtsin
spanningen, die van hem worden ge
vraagd. Simpson vond vorig jaar tij
dens een zware etappe van de Tour
de dood. Na het journaal en AVRO's
Televizier een aflevering van de Wes
tern-serie de High Chaparrel.
Drie kwartier hierna met Aretha in
Amsterdam. In samenwerking met het
organisatiebureau Paul Acket maakte
de AVRO in het Concertgebouw in
Amsterdam opnamen van het concert,
dat de 26-jarige dochter van een pre
dikant uit Detroit daar gaf. Bob Rooij-
ens had de regie. Zij zingt blues, gos
pels en „soul". Aansluitend een pro
gramma van het Humanistisch Ver
bond onder de titel „Mensen in alle
ernst".
Na Barend, de reclame en het jour
naal brengt de NCRV op het tweede
net de vijfde aflevering van de ko
mische Amerikaanse serie „hel Leven
begint bij Honderd". Voor het nieuws
van acht uur nog een aflevering van
de serie „Studio Thuis" met tips voor
smalfilmamateurs. Hans van Langerak
gaat het ditmaal hebben over de moge
lijkheden om eigen produkten van ge
luid te voorzien, hetzij via een band
recorder, hetzij door het geluid op de
film aan te brengen.
Na het journaal de Duitse serie „Das
Kriminalmuseum erzahlt", evenals
„Stahlnetz" op werkelijk gebeurde mis
daden gebaseerd. Nico van Vliet gaat
(Van onze muziekrecensent)
AMSTERDAM De grote schare toe
hoorders, die zaterdagavond naar de
kleine zaal van het Concertgebouw ge
komen was voor het
Debussy-recital van I I J
Hans Henkemans en L L n j|f A
Bernard Kruysen, is
in haar verwach
tingen niet teleurge- f C p T i
steld. Het program- Ij I
ma bood ten volle
de gelegenheid om de verfijnde zangkunst
van Kruysen te bewonderen en daarnaast
te genieten van het zeer toegewijde piano
spel van Henkemans.
De eerste drie liederen: „Trois Mélo-
dies", gecomponeerd in 1891 verplaatsten
ons dadelijk in de speciale sfeer van de
(Van onze toneelcriticus)
DELFT De bijna twintig jaar oude
traditie om jaarlijks tijdens het Holland
Festival de middeleeuwse moraliteit „El
ckerlyc" op het binnenplein van het
Delftse Prinsenhof te vertonen, is dit jaar
in de oude vorm hersteld. Het intermez
zo van 1967, toen
Wim Bary de regie it f\ I fl fJ n
van Johan de Mees- l\ U
ter had overgenomen
en een door Jan En-
gelman gemodemi- f C T 1 \l ItV
seerde tekst de oor- w I I 1
spronkelijke had ver
vangen, heeft weinigen kunnen bekoren.
Vandaar dat De Meester nu als regisseur
is teruggekeerd en vrijdagavond op het
sfeervolle oude plein opnieuw de middel
eeuwse verzen klonken zoals de monnik
Peter van Diest (die waarschijnlijk Peter
Dorland heette en in 1454 te Diest werd
geboren) ze destijds heeft geschreven.
De belangrijkse wijziging, vergeleken
bij de opvoeringen van vóór 1967, is dat
de titelrol niet meer door Han Bentz van
den Berg, maar door André van den Heu
vel wordt gespeeld. Deze heeft er duide
lijk naar gestreefd, van Elckerlyc een ook
voor onze tijd nog enigszins aanvaarbare
mens te maken. Dat is een vrijwel onmo
gelijke opgave, want in psychologisch op
zicht valt er weinig eer te behalen aan
deze allegorie van de levenslustige zon
daar die, in het gezicht van de dood, uit
angst voor de hel zijn slecht gedrag be
rouwt en dan, na biecht en penitentie,
meteen kant en klaar is voor de hemeL
Dat Van den Heuvels vertolking niette
min voortdurend boeide, komt danook
vooral door de innerlijke bewogenheid
waarmee hun de angsten en teleurstellin
gen uitdrukte van de in zijn stervensuur
meer en meer vereenzamende mens en
door zijn bezielde, moderne hantering van
de verzen. Bovendien frappeerde Van den
leuvels bijzonder natuurlijke en gemak
kelijke uitspraak van het middel-neder-
lands, dat daardoor ook voor de toehoor
ders verstaanbaarder werd. Maar zelfs in
deze knappe vertolking blijft Elckerlyc
een tamelijk abstract exempel uit de ge
loofsleer (zoals de schrijver hem uiter
aard ook bedoeld heeft), en wordt hij
André van den Heuvel
geen concreet menselijk wezen waarmee
men zich ook in de twintigste eeuw nog
emotioneel verbonden kan voelen.
Onder de strakke, sobere en vooral
plastisch zeer fraaie regie van Johan de
Meester werden ook de andere rollen voor
het merendeel goed vertolkt. Bijzondere
vermelding verdienen Wim de Haas als
„Die Doot", Elisabeth Andersen „Deught"
en Elisabeth Hoytink „Kennisse". Voorts,
evenals vroeger, Johan Schmitz' „Stem
van Godt", de ook al eerder gebruikte
kleurige kostuums van Constance Wibaut
en de goede muzikale verzorging door
Pierre van Hauwe. Maar ondanks dat al
les, en ondanks de vele mooie en gevoe
lige verzen die het stuk bevat, vrees ik
toch dat „Elckerlyc" het meer en meer
van zijn museumwaarde moet hebben en
als moraliteit het hedendaagse publiek
weinig meer zegt.
Misschien lag het daaraan, misschien
ook wel aan de koude zomeravond, dat na
de première van „warme" bijval geen
sprake was.
29-jarige „compositeur", die zich bijzonder
aangetrokken voelde tot de moderne
Franse poëzie van die dagen.
Debussy was een groot bewonderaar
van dichters Baudelaire, Mallarmé en
Verlaine, maar hij verdiepte zich ook in
de werken van Shelley en Shakespeare.
Hij was toen in zijn wilde jaren en raakte
smoorlijk verliefd op Gabriëlle Dupont,
een nogal frivole jongedame, die het niet
zo nauw nam, maar die hem het leven
wel wist te veraangenamen.
Hij was zeer ontvankelijk voor de taal
van Verlaine en de overeenkomst in hun
dichterlijke dromen was treffend. De zee
was voor beiden een bron van inspiratie
en het is opvallend, dat de eerste zin van
het gedicht van Verlaine: „La mer est
plus belle que les cathédrales", Debussy
niet alleen geïnspireerd heeft tot het lied,
waarmee Bernard Kruysen het program
ma opende, maar dat „La Mer" zijn
grootste orchestrale compositie werd
(1903-1905) en dat „La Cathédrale englou-
tie" (de verzonken kathedraal) nog steeds
tot de meest gespeelde pianostukken be
hoort.
Bij zijn programmakeuze is Hans Hen
kemans zeer zorgvuldig te werk gegaan,
want de gedichten van Verlaine werden
gevolgd door de „Hommage a Rameau".
Een pianosolo, in alle eerbied opgedragen
aan een van de grootste Franse klaveci-
nisten, die de afspiegeling is van de be
wondering van Debussy èn Verlaine voor
de vroege Franse meesters.
In de préludes: „Les fées sont d'exqui-
ses danseuses", „La terrasse des audiences
du clair de lune" en „La sérénade inter-
rompue", hoorden wy Henkemans op zijn
best; ook in de beide Etudes die hij na de
pauze speelde bevestigde hij zijn roem
als Debussy-vertolker. De liederen „Fêtes
Galantes", eveneens op teksten van Ver
laine, werden door Bernard Kruysen zeer
aangrijpend gezongen, in het bijzonder
„Colloque sentimental" (sentimentele
samenspraak). In de „Trois Ballades de
Francois Villon", het sluitstuk van de
avond, bleek hij nog over voldoende re
serve te beschikken om ons mee te voe
ren naar de hoogste toppen van de lied
kunst. Met enkele toegiften namen de
beide kunstenaars afscheid van het van
dankbaarheid vervulde publiek.
INCASSO WEEKABONNEMENTEN
Oe incasso van bet abonnementsgeld
iedere week kost veel tijd en moeite,
aan u en aan onze bezorgers.
Er zijn twee mogelijkheden om het
ongemak in dit opzicht te vermijden
a. Overgang op een kwartaalabonne
ment
b. Betaling aan de bezorger voor een
periode van 45 weken. U krijgt
dan een door de bezorger onder
tekend ontvangstbewijs. Misver
stand over de betaling is daardoor
uitgesloten.
Het resultaat voor u Minder geloop
naar en gebel aan de deur; in uw wijk
daardoor een vlottere bezorging. Voor
de bezorger minder last. Probeert u
het eens.
DE ADMINISTRATIE
hierna praten met de Nederlandse to
neelspeler Paul Storm, die een aantal
jaren in India heeft gewoond. Na
„Storm over India" bij wijze van dag
sluiting zang van jeugdkoren, het
Christelijk Jeugdkoor „de Kleine Lof-
stem" uit Woubrugge, het Hervormd
Jeugdkoor uit Bodegraven en het Her
vormd Meisjeskoor uit Driebergen, die
onder leiding van Hans Boelee enkele
religieuze liederen ten gehore brengen.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Het VPRO-bestuur
heeft zaterdag de slag van de algeme
ne vergadering overleefd, maar men
moet niet vragen hoe! De zeeën van
ontevredenheid gingen in een met bij
na achthonderd man gevulde Expo-
K. H. Roessingh, de nieuwe voorzitter
van de VPRO
hal in Hilversum vaak zo hoog, dat de
bijeenkomst meermalen in een com
plete chaos gesmoord dreigde te wor
den. De poging van de oppositie-groep
van de heer F. de Smit om het zit
tende bestuur beentje te lichten slaag
de echter niet, ofschoon het percen
tage, die deze „staatsgreep" steunde
(ongeveer dertig procent van de aan
wezigen), de innerlijke verdeeldheid
binnen de VPRO overduidelijk aan
toonde.
De heer Smit diende een motie van
wantrouwen in tegen het zittende be
stuur, dat -naar zijn mening diende te
verdwijnen en schoof een interim-be
stuur naar voren, bestaande uit domi
nee H. J. Diekerhof uit Eindhoven als
voorzitter, T. Flothuis uit Noordwijker-
hout, prof. dr. J. de Graaf uit de Bilt,
drs. J. P. A. Gruijters uit Amsterdam
en P. Reckman uit Odijk. De motie
haalde echter geen meerderheid.
Het bestuur van de VPRO zal trach
ten nog deze week tot een gesprek te
komen met de oppositiegroep F. de
Smit-ds .H. J. Diekerhof.
Soms komt er voor een lang miskend
en lang gestorven schrijver een perio
de van herwaardering, van begrip
voor zijn problematiek. Dit is het ge
val met J. van Oudshoom, pseudoniem
voor J. K. L. Feijlbrief, geboren 1876,
gestorven 1951. Tijdens zijn leven was
hij een door de pers veel geprezen
schrijver, het publiek echter kon wei
nig waardering opbrengen voor deze
cultuurpessimist met zijn wrange uit
spraken.
De uitgevers die het toen gewaagd
hebben zijn werken te publiceren oogst
ten veel lof, maar weinig rendement.
Zijn laatst gepubliceerde werk is de
bloemlezing „Doolhof der Zinnen", uit
gegeven in 1947.
Bij uitgeverij Van Oorschot is in de
Stoa-reeks een serie brieven van hem
uitgegeven onder de titel „Het onuit
sprekelijke". Bij uitgeverij Polak en
Van Gennep is het eerste deel van het
„Verzameld Werk" verschenen.
Ter introduktie zal op 24 juni door
de NCRV-radio in een aflevering van
de literatuurrubriek „Literama" aan
dacht besteed worden aan het verschij
nen hiervan. In een klankbeeld dat
rond de figuur van Van Oudshoorn
wordt samengesteld zullen zijn vrien
den Victor van Vriesland en Karl
Mayer te beluisteren zijn. Deze laatste
was correspondent van de NRC in Ber
lijn, toen Van Oudshoorn daar kanse
lier was bij de Nederlandse ambas
sade.
Verder zal drs. W. A. M. de Moor
over het Van Oudshoornarchief vertel
len waarover hij de beschikking heeft,
met correspondentie, manuscripten en
verscheidene eerste drukken.
Het weekblad Elektuur heeft een
prijsvraag uitgeschreven voor de eer
ste zelfbouw-videorekorder, waarmee
een kwartier lang een tele
visieprogramma kan worden gere
gistreerd en daarna afgespeeld. De
prijs bedraagt 2500.
DE KRO heeft opdracht gegeven
voor het maken van een nieuwe tele
visieserie voor de kinderen, die als
titel zal krijgen „Tobbe de Tovenaar".
Een van de hoofdrollen zal worden ge
speeld door het zangeresje Elly Nie-
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muziek. 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Lichte gramm.muziek. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
11.55 Beurs. 12.00 Finse kinderliedjes.
12.26 Meded. voor land- en tuinbouw.
12.29 Overheidsvoorlichting: voor de
landbouw. 12.39 Sport. 13.00 Nws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 Muziek van Ne
derlandse componisten. 14.20 De gebro
ken kruik, komische opera van Zby-
nek Vostrak (le acte). 15.00 II Credu-
lo, opera van Cimarosa. 16.00 Nws.
16.02 Klassieke en moderne muziek.
17.00 De zingende bougie. 17.55 SOS-
berichten. 18.00 Nws. 18.16 Radiojour
naal. 18.30 Muziek uit Belgrado, Pa
rijs en Boedapest. 19.00 Trefpunt. 19.30
Nws. 19.35 Variëteitenkabinet. 20.45
Mijn naam is Cox! (detective-hoorspel)
21.20 Romantische muziek. 21.55 Inter
view met Dora Bryan. 22.30 Nws. 22.40
Radiojournaal. 22.55 Nederlandse mu
ziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30
Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Populair-
klassieke muziek. 8.00 Nws. 8.11 Gewij
de muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.30 Klas
sieke muziek. 9.40 Schoolradio. 10.00
Theologische etherleergang. 10.35 Mo
derne en klassieke muziek. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 SOS-berich-
ten. 12.00 Van twaalf tot twee. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 17.00 Over
heidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinde
ren. 18.00 Amusementsmuziek. 18.19
Uitzending van de CPN. 18.30 Nws.
18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht ensem
ble. 20.00 Moderne en klassieke muziek.
20.40 Ontwikkeling is de nieuwe naam
van de vrede (I): ontwikkelingswerk
in Afrika. 20.55 Operaconcert. 21.50
Klassieke muzek. 22.00 Kunst. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zin
gende kerk. 23.00 Een impressie over
de economische wederopbouw van
Tsjechoslowakije. 2.30 Lichte gramm.
muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de Pep.
11.00 Nws. 11.03 Pop. 12.00 Nws. 12.03
Zorro. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres. 15.00
Nws. 15.03 Er-jee-em-drie. 16.00 Nws.
16.03 Mix. 18.00 Einde uitzending.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Mu
sical-fragmenten. 14.45 Lichte orkest
muziek. 15.00 Nws. 15.03 Zang. 16.00
Nws .16.03 Beurs. 16.09 Voor oudere
luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00
Franse les. 18.32 Gramm.muziek. 18.35
Tips voor het verkeer. 18.40 Gramm.
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken.
18.55 Gramm.muziek. 19.00 Nws. 19.40
Gramm.muziek. 19.45 Voor de midden
stand. 19.55 Gramm.muziek .20.00 Sym
fonische muziek. 22.00 Nws.
Nederland I
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS- Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk.
19.31 AVRO: Sport, reportage over
Tommy Simpson.
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 AVRO: AVRO's Televizier.
20.50 The High Chaparral
(tv-feuilleton).
21.40 Showprogramma.
22.25 Hum. Verbond: Mensen in alle
ernst.
22.40 NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS- Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS' Journaal.
19.03 NCRV: Oude kennissen
(tvijfeuilleton).
19.28 Studio Thuis.
20.00 NTS: Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: De Kabel (tv-film).
21.35 Storm over India.
22.20 Geestelijke liederen.
22.25 NTS: Journaal.
Nederland I
18.50
18.56
19.00
19.03
19.06
19.12
19.56
20.00
20.16
20.20
21.10
22.00
22.30
NTS' Barend de Beer.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER Reclame.
KRO: De museumdief
(tekenfilm)
Spitsuur: voor de jeugd.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: De vrouw met de
blinddoek: contrasten rond
rechtspraak en straf,
documentaire.
De Wrekers (tv-feuilleton).
Vanavond in Nieuwspoort.
NTS: Journaal.
Nederland II
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS Journaal.
19.03 Internationaal agrarisch nieuws.
19.15 Van gewest tot gewest.
19.35 Holland Festival Magazine
20.00 Journaal.
20.16 STER Reclame.
20.20 NTS De waarheid van Marisa
(tv-film).
21.10 Vierde Symfonie van Robert
Schumann.
12.10 Journaal.