HAARLEMSE ORGELMAAND GEOPEND
Sterke Strawinsky-symfonie
slokte alle aandacht op
Zwakke opvoering door
„Wiener Burg Theater"
H UUnb
F£Sl |H\-
„Cultureel contact"
twintig jaar
Druiven der
gramschap"
Jelsma wil niet
weg bij VPRO
Opening Academie
voor organisten
Goethe's „Iphigenie auf Tauris
riH\-
Rood-wit-blauw
RTV-nieuwtjes
Radio-donderdag
Televisie-vanavond
TV woensdag
TV donderdag
WOENSDAG 3 JULI 1968
7
Gabrieli
1-3 fjM r- g f
Vakantie J»nder
ECHTE KOFFIE is ate een
zee zonder zoo.
Jos de Klerk
Gelouterd
Stijlen
Bezield
Anjers
zijn er nu volop,
'n Aantrekkelijke bloem.
Voor 'n bescheiden prijs.
Ze wachten op u.
Pronkend met
hun fijne
kleuren.
Anjers brengen sfeer!
Kijkers en luisteraars
(Van onze muziekrecensent)
HAARLEM De donderwagen van
Thor, die gisteravond tijdens het ope
ningsconcert van de Orgelmaand zich
boven de Haarlemse luchten manifesteer
de, leek wel samen te spannen met dc
brommers, scooters, auto's en bussen In
het verkeer over de Oude Groenmarkt
om de muzieksfeer in de Grote Kerk t<
bederven. Alleen de machtige adem, die
Strawinsky's Psalmen-symfonie doorvaart
was bestand tegen de aanval. Of ver
beelden wij ons dit slechts? Want een zo
sterk geïnspireerd werk absorbeert zo
volkomen de aandacht, dat men geen ooi-
meer heeft voor de rest.
Hiermee is meteen gezegd, dat Stra-
winsky de avond goed maakte, niet met
zijn Mis uit 1948, die mijns inziens te
sober-dogmatisch uitvalt, wat dan een
vriendelijk Amen van het Credo of een
minder star Agnus Dei niet goed maakt
maar wel met zijn Psalmen-Symfonie uit
1930, die hij in 1948
nog eens herzien
heeft, en die tot de
werken kan ge
rekend worden, die
de muziek van deze
eeuw in hoge mate
sieren. Deze compo
sities werden uitgevoerd door de gezarrer
lijke omroepkoren en het Radio Philhar
monisch Orkest onder leiding van Henk
Spruit, die ze in de toppen van zijn vin
gers bleek te hebben. De warme koor- en
orkestklank in de smeekbede „Exaudi"
hielp ons al direct mede de intensiteit er
varen, waarmee deze muziek vorm en in
houd kreeg, een aandrang tot zich hu
maan blootgeven zoals men het bij Stra-
winsky zelden ontmoet. In de psalm Ex-
pectans" („Verbeid en verbeid had ik de
Heer en Hij gaf acht op mij") was het
heerlijk luisteren naar de instrumentale
en vervolgens naar de vocale verklanking
van de tekstidee, die daartoe ieder een
eigen thema ontwikkelen, om tenslotte
in de klassieke vorm van de duhbelfuga
samen te smelten.
De lofprijzing met Psalm 150, op zich
zelf reeds de jubilante bekroning van het
werk, krijgt dan nog een extra bejubeling
mei een „Alleluia! Laudate Dominum":
het kan niet juichend genoeg. De com
ponist vond hier gelegenheid in die uit
bundige muziekpsalm zijn kunst op de
offertafel te leggen; en hij deed het met
al de humane geestdrift waartoe hij zijn
persoonlijk idioom kan dwingen. Hoe aan
grijpend klonk ons dat „Laudate Eum in
cymbalis"! Maar dan dient ook gezegd,
hoe sterk werd het meesterwerk ver
dedigd door de even secure als bezielen
de dirigent Henk Spruit en zijn vocale en
instrumentale staf.
Wat aan de Strawinsky-werken vooraf
ging, was een niet zeer geslaagde poging
om de zeer belangrijke figuur van Gio
vanni Gabrieli (1557-1612) in de schijn
werper te stellen.
Het begin was uitstekend; dit bestond
uit een door Albert de Klerk bewerkte
Canzona voor koperblazers en orgel, wat
een treffend effect maakte. Ook de beide
orgelwerken die later volgden, gespeeld
door bovengenoemde stadsorganist, brach-
ADVERTENTIE
Camping, caravan, zomerhuis,
bergen, bossen, zee,
neem - kant en klaar - van thuis
ECHTE KOFFIE mee!
SUPRA
kant en klaar gemalen
altijd vacuumvers: óók op reis
VAN NELLE KWALITEIT
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. „Eigen tijd" is het
motto, waaronder het Nederlands Cultu
reel Contact (NCC) in september in Am
sterdam drie dagen lang zijn twintigjarig
bestaan viert.
Op het programma staan ondermeer
een voorstelling van het stuk „O is O"
van de Zweed S. K. Aberg door de toneel
groep Studio, een ontmoetingsavond van
amateurs en beroepskunstenaars, en een
stertocht van harmonieën en fanfarekorp
sen door de stad.
De voorzitter van de jubileumcommis
sie, NTS-voorzitter E. A. Schuttenhelm,
zei dinsdag in de hoofdstad: „Het is een
magere vertoning, dat moet ik ronduit
zeggen, maar voor een behoorlijke ma
nifestatie ontbreken de fondsen."
Het Nederlands Cultureel Contact is in
1948 opgericht door een aantal landelijke
culturele organisaties met het doei te ko
men tot een gemeenschappelijk cultuur
beleid. Op het ogenblik zijn 112 organisa
ties lid van het NCC. Voor de viering van
het twintigjarig bestaan krijgt het NCC
van het ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk werk een subsidie van
twintigduizend gulden.
Igor Strawinsky
S S S S!5 ff SS
(Van onze filmcriticus)
AMSTERDAM. De film van van
avond is evenals die van maandag af
komstig uit de rijke oogst van Holly-
wood-successen van kort voor de oor
log, hij stamt zelfs uit het hetzelfde
jaar, 1940. John Ford, toen al twintig
jaar in het vak, maakte in dat jaar een
verfilming van John Steinbeck's in
ternationale roman-succes „De druiven
der gramschap", een aangrijpende aan
klacht tegen de armoede en de soci
ale toestanden in bepaalde delen van
de V.S.
Steinbeck
toen hij al
schreef de
naam had
roman in '39,
gemaakt met
ADVERTENTIES
SUPRA
kant en klaar gemalen
altijd vacuumvers: óók op reis
VAN NELLE KWALITEIT
ten ons in timbres die aan het klassieke
Italiaanse orgel deden denken, de kunst
van Giovanni nader; vooral de Fuga IX
toni bleek een openbaring.
Maar de verwachting die wij koester
den naar aanleiding van de zeer geslaagde
experimenten van verleden jaar betref
fende gesplitste koorgroepen, gingen niet
in vervulling. Het Klein Radiokoor van
Carel Laóut, bijgestaan door de beide an
dere omroepkoren, gaven weliswaar per
fecte uitvoeringen van een dubbelkorig.
een zevenstemmig en een achtstemmig
motet van de Venetiaanse meester van de
San Marco, maar de typische ruimtewer
king bleef onbenut.
Bovendien kunnen wij ons die werken,
historisch gezien, bezwaarlijk als zuiver
a capella voorstellen; er hoort, geheel of
gedeeltelijk, instrumentale begeleiding bjj.
Dat weten ze in Hilversum natuurlijk ook;
maar naar de ervaring van deze avond
zou men mogen denken dat men er als
koordirigent geen beschikking krijgt over
instrumenten. Wie weet wat aardigs Carel
Laóut van zijn opdracht zou gemaakt heb
ben, indien hij er de vrije hand in had
gehad.
Aldus gaat de opening van het acht
tiende Haarlemse Orgelconcours de ge
schiedenis in met vooral een blijde her
innering aan een briljante „Symphonie
des Psaumes".
(Van onze correspondent)
HILVERSUM „Misschien ga ik wel
bij de KRO solliciteren", zei pater S. Jels
ma, het op non-actief gestelde hoofd van
de informatieve programma's van de
VPRO, gisteravond voor de grap in de
KRO-rubriek „Echo". De heer Jelsma, die
door het VPRO-bestuur per 17 augustus
is ontslagen, heeft tegen beëindiging van
zijn dienstverband protest aangetekend in
brieven aan bestuurslid Henk Schaafsma
en programma-directeur ds. I. J. van Hou-
te.
De heer Jelsma wijst het ontslag op
grond van zijn Italiaanse reis om ds. Die-
kerhof voor het voorzitterschap te polsen
van de hand. In de eerste plaats, omdat
hij over dit punt al is onderhouden door
het bestuur. Aan de andere kant meent
Jelsma, dat elk VPRO-lid gerechtigd is
zijn omroep uit de crisis te helpen, ook al
is het bestuur niet tevreden met de ge
volgde methoden.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM Zondag 7 juli zal de
veertiende Zomeracademie voor organis
ten worden geopend met een avondbijeen
komst in de Vleeshal aan de Grote Markt.
De secretaris van de raad voor de kunst,
dr. J. van Riemsdijk, zal, na een wel
komstwoord van de voorzitter van de stich
ting Internationaal Orgélconcours, de heer
D. J. A. Geluk, het woord voeren. Anton
Heilier zal op het Flentrop-positief 'n im
provisatie spelen over het koraal „Ach
wie nichtig, ach wie flüchtig", met als
vorm: preludium, recitatief en variaties
Ook in het volgende winterseizoen
zal Lou van Burg weer een aantal uit
zendingen voor de AVRO verzorgen.
Het is nog niet bekend welke spelletjes
Lou van Burg in zijn shows zal laten
spelen. Hij zoekt thans reeds kandida
ten. Men dient niet alleen naam en
adres, hobbies en dergelijke op te ge
ven, maar ook de schoolopleiding en
eventueel gevolgde cursussen.
(Van onze toneelmedewerker)
AMSTERDAM. Vier jaar geleden
verraste de toneelgroep Centrum het Ne
derlandse schouwburgpubliek, dat maar
hoogst zelden een werk van Goethe te
zien krijgt, met een indrukwekkende op
voering van diens „Iphigenie auf Tauris".
Behalve „Faust" was
dit sinds vele jaren
de enige Goethe-op-
voering in de Neder
landse taal. Nu heeft
het Wiener Burg
Theater voor zijn op
treden in het Hol
land-festival van dit jaar zijn keus laten
vallen op hetzelfde stuk. Een keus overi
gens waarvoor men respect moet hebben,
want ondanks de uiterlijke eenvoud van
het drama stelt een opvoering van
„Iphigenie" bijzonder hoge eisen aan re
gisseur en spelers.
AFGEZIEN van „Faust" heeft Goethe
namelijk in geen van zijn andere toneel
stukken de dramatische inhoud zo ondub
belzinnig gebruikt als uitdrukkingsmiddel
van zijn zedelijke en filosofische overtui
gingen als in de „Iphigenie". De handeling
en de personages heeft hij voor het groot
ste deel losgemaakt van de oude Griekse
legende om in hen zijn eigen ideeën ge
stalte te kunnen geven.
Bij Euripides, wiens drama Goethe tot
het zijne inspireerde, is Iphigenie een
vrouw van vlees en bloed, nog steeds vol
haat tegen degenen die haar voor hun
oorlogsdoel hebben willen offeren en niet
afkerig van bedrog om haar vrijheid te
verkrijgen.
IN Goethe's versie is zij ontdaan van
al zulke onedele gevoelens. Zij is nu de
romantische belichaming geworden van de
gelouterde ideale mens, die alleen de pure
en onafhankelijke menselijke geest als een
effectief verdedigingswapen beschouwt.
Zo heeft Goethe ook haar strijd en die
van Orestes tegen koning Thoas, waarin
de laatste het onderspit delft, vooral ge
zien als het conflict tussen geestesvrijheid
en menselijke waardigheid enerzijds en
verouderde begrippen van macht, on
derhorigheid en traditie anderzijds.
In het zichtbaar en vooral voelbaar ma
ken van deze humanistische kern van het
drama meer dan in het uitbeelden der
„übermenschlich" gestileerde karakters of
in het spreken van Goethe's prachtige
verzen ligt het zwaartepunt bij een op
voering van dit stuk. De Zwitserse regis
seur Robert Freitag had de voorstelling
bij Centrum destijds daar heel duidelijk
op afgestemd. Bij de opvoering door het
Wiener Burgtheater, gisteravond in de Am
sterdamse stadsschouwburg gegeven, was
de regie van Leopold Lindtberg in dit
opzicht veel lager.
IN een monumentaal decor van Heinz
Ludwig (zo monumentaal, dat grote de
len van de tekst erin verdwaalden) zag
men de vijf rollen van het drama in bijna
evenveel verschillende stijlen vertolkt,
zonder dat men kon gissen welke stijl nu
door de reigisseur bedoeld was. Judith
Holzmeister speelde een zuivere en ge
voelige Iphigenie, het onmiskenbare hoog
tepunt van de voorstelling, tegenover een
Orestes (Walter Reyer), wiens uitbar
stingen van waanzin even melodrama
tisch als onovertuigend waren.
Het andere uiterste vertegenwoordigde
Joachim Benning, wiens alledaags-natura-
listische dictie weinig in overeenstem
ming was met de klank en de kleur van
Goethe's verzen. Gerhard Geisler gaf ee»
redelijke mate van menselijkheid aan de
koninklijke raadsheer Arkas, maar ko
ning Thoas zelf (Erich Auer) leek recht
streeks uit het wassenbeelden-museum
van madame Tussaud te zijn overgeplaatst.
DE taal waarin Goethe zijn „Iphegenie"
heeft geschreven, klinkt in het origineel
nog altijd betoverend mooi, vooral wan
neer ze zo bezield en met een heed
licht Weens accent wordt uitgesproken
als Judith Holzmeister het in dit geval
deed. Overigens kan men rustig, en zon
der overdreven chauvinisme, zeggen dat
de opvoering van het Burg Theater in
geen enkel opzicht de Nederlandse van
vier jaar geleden overtrof en dat met
name de Orestes-evrtolking van Guus
Hermus heel wat overtuigender was dan
die, welke zijn Weense collega gisteren
heeft laten zien. Bij het vele dat er af en
toe op de Nederlandse toneelkunst valt
aan te merken, is het prettig ook eens
zo iets vleiends te kunnen constateren.
Simon Koster
ADVERTENTIE
814
Jimmy Smith. (Nederland II, vijf '•■oor
half tien).
„Tortilla Flat" en met het toneelspel
„Of mice and men", beide getuigenis
sen van zijn meegevoel met de „under
dog" in de Amerikaanse samenleving.
„The grapes of wrath" is het epos van
de boeren uit de „dustbowl" van Okla
homa, die hun armzalige bezittingen
verlaten, ook al door een toenemende
mechanisatie op het land, om in het
welvarende Californië een beter be
staan op te bouwen. Het lot van die
boerenbevolking op haar ellendige
odyssee naar wat zij als het beloofde
land beschouwen beeldt Steinbeck uit
in de belevenissen van de familie Joad,
aangevoerd door de opstandige zoon
Tom (Henry Fonda), die in een wan
kel Fordje, waarop wat huisraad ge
bonden is, westwaarts trekt in de hoop
straks als fruitplukkers in haar onder
houd te kunnen voorzien.
De dood door uitputting van de
oudere leden van het gezelschap, de
vijandige houding onderweg van de
boeren, die zich verzetten tegen de
invasie van concurrerende werkkrach
ten, incidenten met de politie, de el
lende van regeringskampen, waarin de
ongewenste vreemdelingen worden
vastgehouden, al die aspecten van een
miserabele zwerftocht zijn door John
Ford op een voor Hollywood ongekend
realistische wijze tot een sterk-getui-
gend en afwisselend drama verwerkt.
Charles Boost
HILVERSUM. De premier van
Formosa op Nederland één, Rood-wit-
blauw en jazzorganist Jimmy Smith.
Het avondprogramma op het eerste
net begint met Barend de Beer. Daar
na een serie voor de kinderen, een her
haling: „De Bosbrigadiers", een Cana
dese serie over een paar stoere jonge
tjes, die bij hun oom wonen, die belast
is met de zorg voor de bossen in Cana
da. In „Persoonlijk" richt Peter von
Zahn de schijnwerpers op Yen Chia
Kan, premier en vice-president van
het eiland Formosa.
Na het nieuws van acht uur een
Socuterafilmpje over de Gezinsvoogdij
en vervolgens de hoofdfilm. Aanslui
tend beelden van de tenniswedstrijden
in Wimbledon, het laatste journaal en
een herhaling van Openbaar Kunstbe
zit (derde deel van het Gat in de
Beeldhouwkunst)
Tussen zeven en acht in het VARA-
pr ramma op het tweede net over
Coronation street, waar de voorberei
dingen voor Kerstmis in volle gang
zijn. Een kort Joegoslavisch teken
filmpje nog voor het journaal. Daarna
eerst vijfentwintig minuten „Achter
het Nieuws", vervolgens „Rood-wit-
blauw" van Frans Boelen. Veertig mi
nuten duurt dit, daarna een film van
vijftig minuten, die de Duitse cineast
Klaus Wildenhahn maakte van de
Amerikaanse jazzorganist Jimmy
Smith. Hii kwam naar voren toen hij
zich ging toeleggen op het orgelspel.
DEN HAAG. Op 1 juli waren bij
de Dienst Luister- en Kijkgelden
2.657.533 televisietoestellen aangegeven
tegen 2.643.913 op 1 juni. Het aantal
geregistreerde radiotoestellen bedroeg
op 1 juli 2.812.381 tegen 2.819.121 op
1 juni.
De Belgische televisie heeft in de
loop der jaren een aantal voortreffe
lijke kinderseries gemaakt. De belo
ning daarvoor kwam tijdens het Prix
Jeunesse Internationaal festival in
München, waar het Vlaamse program
ma „Mauritius" de prijs kreeg voor het
beste internationale televisieprogram
ma voor de jeugd. Het werd niet spe
ciaal voor dit festival gemaakt, maar
is een lopende produktie, bestaande uit
drie delen. De jury noemde Mauritius
„een boeiend ontspanningsprogramma
voor jongeren. Het komt tegemoet aan
de drang naar avontuur, eigen aan de
jeugd, die er haar houding en proble
men in weerspiegeld z>iet".
Tom Jones heeft een contract afge
sloten met de Amerikaanse en Engelse
televisie. In vijf jaar tijds moet hij ge-
gedurende vijf jaar jaarlijks zeventien
kleuren TV-shows maken. De beloning
negen miljoen pond sterling.
Het Nederlandse zangeresje Bojoura
dat voor de AVRO is opgetreden als
presentatrice van tienerprogramma's
heeft een contract gekregen voor het
maken van platen in Londen. Ze gaat
(als eerste Nederlandse) deel uitma
ken van de produktiemaatschappij van
de Beatles.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm.muz. 7.54 Deze dag.
B.00 Nws 8.11 Radiojournaal. 8.20
Lichte gramm.muz. 8.50 Morgenwij -
Waterstanden. 9.40 Vakantie Kermis.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Moderne
muz. 12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.29 Voor oudere luisteraars.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30
Muzikale toeristenroute. 14.30 De fas
cinerende wereld van Mexico, vraag
gesprek. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Schakeringen. 17.00 Klank
beeld over Schagen. 17.30 Voor de
jeugd. 17.55 SOS-berichten. 18.00 Nws.
18.16 Radiojournaal. 18.30 Amuse-
mentsmuz. 19.00 Gesproken brief. 19.05
Jazz Spectrum. 19.30 Nws. 19.35 Upp-
sala-'68. 20.05 Land der Muzen: kunst
kroniek. 20.30 Moderne muz. 22.20
Dansen uit het oude Wenen. 22.30 Nws.
kamermuz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord.
7.15 Badinerie. 8.00 Nws. 8.11 Voor de
kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Toeringclub.
8.45 Voor de huisvrouw. 10.00 Wat
heeft dat kind? 10.20 Muz. uit de Ba
rok. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Meded. 12.00 Lichte gramm.muz.
12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50
Gevarieerd programma. 13.30 Lichte
gramm.muz. 13.45 Fanfaremuz. 14.30
Klassieke en moderne muz. 15.30 Gods
dienstige uitzending. 15.30 Hobby's en
liefhebberijen. 15.50 Helpen in team
verband. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke
kamermuz. 16.50 Spelen met taal. 17.00
Nickel-Odeon. 17.45 Mondorgelvirtuo
zen. 18.00 Koorzang en harmonie-or
kest. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten.
19.00 De Ronde van Frankrijk. 19.10
Leger des Heilsmuz. 19.30 Klassieke
muz. 20.00 Wijd als de wereld. 20.10
Avondpermissie. 21.55 18de Internatio
nale Orgelconcours Haarlem 1968
(Holland Festival). 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.50 Lichte gramm.muz. 23.00
Hallo Euroüa. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Voor de zieken. 9.30
Lichte instrumentale muz. 10.00 Nws.
10.03 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws.
12.03 Licht platenprogramma. 13.00
Nws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Knal-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Popmuz. 15.00
Nws. 15.03 Holster. 16.00 Nws. 16.03
Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07-18.00 Verzoekplaten.
Nederland I
17.00
18.50
18.56
19.00
19.03
19.06
19.31
19.56
20.00
20.16
20.20
20.25
22.30
22.40
22.45
VARA: Voor de kinderen.
NTS: Barend de Beer.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER: Reclame.
NTS De Bosbrigadiers (voor de
jeugd).
Persoonlijk: Yen Chia Kan.
premier en vice-president van
Formosa.
STER: Reclame.
NTS: Journaal.
STER- Reclame.
NTS: Stichting Socutera.
Druiven der gramschap,
speelfilm.
Tennis: de halve finale heren
enkel te Wimbledon.
Journaal.
Openbaar Kunstbezit.
Nederland II
18.50 NTS Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS Journaal.
19.03 VARA: Coronation Street
(tv-feuilleton)
19.51 De nachtmerrie van een paarden
temmer. Joegoslavische animatie
film
20.00 NTS' Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 VARA Achter het nieuws.
20.45 Ro »d Wit Blauw: een (vrij
nationaal) gekleurd programma
over (overwegend) jonge mensen
die graag zwart-wit willen zien
21.25 Smhh James O.: filmportret van
de beroemde jazzmusicus.
22.15 NTS- Journaal
Nederland I
10.00 Eurovisie; Openingsdienst Vierde
Wereldraad-Assemblee Uppsala.
18.50 NTS: Barend de Beer.
18.56 STER: Reclame.
19.00 NTS: Journaal.
19.03 STER: Reclame.
19.06 NCRV: The Joy Strings.
19.30 Liebermann Liebermann
(tv-feuilleton).
19.56 STER: Reclame.
20.00 NTS' Journaal.
20.16 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
20.45 Pamell's Ondergang, tv-spel van
G. P Gallivan.
22.10 Klassieke muziek.
22.35 Avondsluiting.
22.40 NTS: Journaal.
22.45 Tennis: de vandaag gespeelde
halve finale dames enkel te
Wimbledon.
Nederland II
18.50
18.56
19.00
19.03
19.25
20.00
20.16
20.20
21.10
22.00
22.30
NTS' Barend de Beer.
STER: Reclame.
NTS Journaal.
Van gewest tot gewest.
Vakantie en gezondheid
(filmreportage).
Journaal.
STER Reclame.
AVRO: Peyton Place
(tv-feuilleton).
Hoe wordt men verliefd op een
stad? (tv-feuilleton).
IKOR/CVK: Samenvatting
Openingsdienst Wereldraad van
Kerken - Uppsala.
NTS: Journaal.