Harde feiten op tafel in Uppsala II Kerkelijke informatie op de TV NABETRACHTING OP CONCILIE Kerken horen profetisch appèl Nieuwe regels voor aflaten In de kaartenbak Dr. Wind naar Libanon ZATERDAG JULI Wee uw kinderen Oud-jong Worden ouderen wakker 1 Ds. G. P. Klijn V Niet naar Oegstgeest Kees Maas Ds. Tolsma overleden 1 9<SS (Van onze speciale verslaggever) UPPSALA, Zweden De vreedzame schijn van de eerste dagen is bij de assemblee van de Wereldraad van Kerken snel ingestort. Het „mooie" is er al af. De vriendelijke charme van een openluchtmuseum waar men rondwandelt tussen schilderachtige boerderijen met stijlmeubelen heeft plaats gemaakt voor de grom mende activiteit van een bulldozer die een stug en steenachtig terrein te lijf gaat. Dat is geen tegenvaller maar integendeel opzet van de Wereldraad. Welbewust wordt aan de kerken een programma voorgezet waarin de spanningen en harde feiten in het wereldgebeuren van vandaag onverbloemd aan de orde worden gesteld. Een bodem waarop men soms al eeuwen meende veilig te kunnen wandelen wordt opgeploegd en omgewroet en moeilijker begaanbaar. Dit pogen tot het bouwrijp maken van het terrein voor een nieuwe we reldsamenleving was toevertrouwd aan enkele deskundigen van wereldfaam als de Britse econome Barbara Ward, de Amerikaanse neger-auteur James Baldwin en het enig staatshoofd der conferentie, de president van de jonge Afrikaanse staat Zambia, dr. Kenneth Kaunda. De laatste sprak mild maar welbe wust tot zijn „christian friends" aan wie hij intussen de hardste waarheden serveerde, met name aan de tafeltjes van de blanke minderheid der wereld, die de overgrote meerderheid der aard se rijkdommen in bezit en exploitatie heeft. Het was deze tegenstelling tus sen rijke en arme volken, tussen noord en zuid, die ook Babara Ward tot een dynamisch en hartstochtelijk pleidooi bracht voor een radikalere aanpak van de hulp aan de onderontwikkelde lan den. „Wij hebben binnenslands het schrij nende contrast tussen rijk en arm, zo als dat in de vorige eeuw ook nog in onze westerse landen bestond, over wonnen, waarom doen wij hetzelfde niet op wereldschaal? Christus heeft toch ook geen beperkingen aangebracht in zijn programma van gerechtigheid: „Geef brood aan de hongerige, mits hij Engelsman is. Geef water aan de dor stige voorzoverre hij Duitser is. Kle ding aan behoeftige met een Neder lands paspoort?" Misschien zijn wij echter al te laat en zendt de Heer ons uit zijn ogen als mensen die onherstel baar hebben gefaald." Een andere tegenstelling, namelijk die tussen de blanke en de gekleurde met name de zwarte wereld kreeg ge stalte in de figuur van James Baldwin, de over de hele wereld bekende neger schrijver. Niet zo'n meeslepend rede naar als wijlen Martin Luther King, maar eerder wat eentonig sprekend. Op zijn gezicht hebben verdriet en miskenning duidelijk hun sporen ge drukt. Een kruis van rimpels staat op zijn voorhoofd. De hoogopgetrokken wenkbrauwen geven dat donkere ge zicht een trek van verdrietige verba zing. Als een voortdurende vraag waar om de wereld is zoals zij is en de men sen zoals zij zijn. De kerken hebben hun zwarte kinde ren niet in hun midden opgenomen verweet Baldwin de vergadering. Ein delijk moet de christenheid antwoorden op Jezus' revolutionaire uitdaging dat alle mensen kinderen van God zijn. „Als de opgehoopte haat der kleur lingen in Zuid-Afrika zich tegen de blanken ontlaadt huiver ik voor het lot van uw kinderen", zo zei hij. „Ten slotte gaat het niet om hulp van de blanken aan de gekleurde rassen maar daarom dat de blanken zich zelf en hun menselijkheid redden door een men selijke houding in de rassenkwestie aan te nemen. Hun eigen menselijkheid wordt door een onmenselijk gedrag vernietigd. De harde tegenstelling vindt men ook hier namelijk tussen de oudere en jongere generatie. De Zweedse studen ten. die hun protestmars van Stock holm naar Uppsala in stromende re gen beëindigden, overhandigden hun resolutie weliswaar aan de conferentie leiding ,die zich daartoe bereid ver klaard had, maar zij hieven tevens schilden op met critische leuzen als: „Applaus voor Kaoenda kan twintig jaar niets doen niet goedmaken." Barbara Ward kreeg een ovationeel applaus toen zij de jongeren bezwoer te blijven vragen: „Wanneer wordt de 150 miljard dollar die de wereld aan bewapening uitgeeft aangewend voor vreedzame doeleinden en voor verhef fing van de arme en verdrukte volke ren?" Drs. Joh. Pronk, gekozen tot voor zitter van de jongeren die aan de dis cussies in de sectie over rijke en ar me landen deelnemen, zegt: „Wij gaan voorstellen dat alle kerken pressie op hun regeringen zullen uit oefenen om tot een andere economische politiek te komen en nog grondiger wijzingen in de structuren aan te brengen. De kerken moeten hun eigen leden voortdurend oproepen tot politiek meeleven en meehandelen. Om hun woorden geloofwaardig te maken moe ten zij een eigen belasting ten bate van de ontwikkelingslanden invoeren, zolang de overheid daarvoor te weinig ter beschikking stelt. Dit zijn nog slechts modellen om aan het denken te zetten: maar wij gaan", aldus drs. Pronk, „zulke dingen toch via moties in alle secties en in de algemene zit ting aan de orde stellen". .Va Honger: dat is een van de woorden die de zitting van de Wereldraad van Kerken beheersen. (Foto Margareth Murray, Genève). Koning Gustaaf Adolf en de leiders van de Wereldraad van Kerken zijn in af wachting. Aller ogen richten zich op de ingang. Deze intrigerende foto werd ge nomen bij een ontvangst door de koning van de delegaties. Zij tekent de situatie van de vergadering: moet men wachten op het wonder, op de H. Geest, op wat dan ook of moet men handelen in de overtuiging dat dan het wonder komt? VATICAANSTAD (AP) Het Vati- oaan heeft nieuwe regels voor aflaten bekendgemaakt, waardoor de bepalin gen, welke 9 januari 1967 werden be kendgemaakt, worden gewijzigd. De wijziging betekende het einde van de oude praktijk om aflaten in dagen of jaren te meten, maar de aflaten zelf worden, ondanks critiek dat zij een ouderwetse vorm van „kerkelijke boek houding" zijn, gehandhaafd. De veranderingen zijn in september 1967 gereed gekomen waarna zij aan de nationale bisschoppenconferenties zijn voorgelegd. De conferenties van veertien landen, voornamelijk in West- Europa en missielanden, verklaarden zich tegen de wijzigingen. De voornaamste wijzigingen zijn: Aflater kunnen slechts eenmaal per dag worden verdiend. Een bezoek aan een kerk Is niet meer op zich een middel om een aflaat te verkrijgen. Over de gedeeltelijke vergeving van straffen van zonden wordt niet meer gesproken in de vorm van dagen of jaren. Een stervende verkrijgt een volle aflaat als hij altijd gewend is geweest te bidden. Daarvoor behoeft niet langer een priester bij het sterfbed aanwezig te zijn. Dr. R. Bijlsma, hervormd predikant te De Bilt, die tevens als buitengewoon hoogleraar (docent voor praktische the ologie) verbonden is aan de Nederlands talige afdeling van de protestants the ologische faculteit te Brussel, heeft be dankt voor de benoeming tot rector van de zendingshogeschool van de her vormde zending te Oegstgeest. De ge nerale synode had dr. Bijlsma all zodanig benoemd ter opvolging van de huidige rector prof. dr. E. Jansen Schoonhoven, die wegens het dan be reikt hebben van de 65-jarige leef tijd per 1 mei 1969 aftreedt. Drie belangrijke sprekers van de eerste dagen: president Kaoenda van Zambia, Barbara Ward en dr. Visser 't Hooft. (Van onze correspondent) DRIEBERGEN. Het moderamen van de Hervormde synode heeft in een brief aan kerkeraden en aan predikan ten scherp stelling genomen tegen sa nering van het kerkelijk register door verwijdering van niet meelevende ge boorteleden. Kinderen van hervormde ouders worden gerekend tot de her vormde kerk, of ze gedoopt zijn of niet. Dat ia niet zo maar 'n uiting van impe rialistische neigingen, zo schrijft 't mo deramen, maar heeft als achtergrond dat men gelooft dat deze mensen er bij horen: geen imperialisme dus, maar „barmhartigheid en gehoorzaamheid". De gereformeerde dr. G C. Berkouwer is een van de beste Nederlandse specialisten op het ge bied van de ontwikkelingen in de r.-k. kerk. Hij maakte de zittingen van het Vaticaans concilie mee, schreef daarover indertijd al een belangrijk boek, dat door ons uit voerig is besproken, en is nu met een vervolg gekomen, dat verdient even gretig te worden gelezen als het eerste. „Nabetrachting op het concilie" geeft een getuigenis van dezelfde goede ei genschappen van prof. Berkouwer als het eerste boek al deed. De schrijver stelt zich nooit van tevoren op, maar tracht zich volledig in te leven in het klimaat, in de denkrichtingen en in de problemen, die in de r.k. kerk leven. Vooringenomenheid is een eigenschap die prof. Berkouwer volkomen vreemd is, eerder zou men hem nog kunnen verwijten dat hij wel wat erg geënga geerd meeleeft in de ontwikkeling, die de r.k. kerk doormaakt. Hij constateert overigens een proces, dat toch nog maar moeizaam op gang komt en dat meermalen duidelijk ambivalent ia. Zeer diepgaand zijn zijn beschouwin gen over „Vernieuwing en exclusivi teit", waarin hij constateert, dat het „triomfalisme" nog lang geen verleden tijd is, dat de paus zorgvuldig tracht de kerk „heilig" te laten blijven en alle zonden en tekortkomingen aan haar leden toe te schrijven. Over de pauselijke wijze van spreken over de kerk zegt Berkouwer, dat dat niet de confessie der zonde uitsluit, noch het afsmeken van Gods barm hartigheid, van de vergeving voor de zwakheden en fouten van de zondaars die we allen zijn. Maar de heiligheid als „nota ecclesia" staat daar op een merkwaardige wijze los van. Ze schijnt een eigen „obejectiviteit" te bezitten, die door de schokkende verontrusting van de zonde „in membris suis" niet wordt gerelativeerd". Uitvoerig spreekt Berkouwer vooral over de problemen van de trans-sub stantie. Hij wijst er op dat de paus zijn vrees en afweer van een nieuw sym bolisme heeft gekleed in de vorm van een generale these over de waarheid en haar menselijke formulering. „De bezorgdheid, dat de continuïteit van het dogma verloren zal gaan uit zich in de verwerping van elke disso ciatie en van elke erkenning der eigen tijdse formulering. De contunuïteit wordt alleen gegarandeerd gezien in de identificatie zonder dissociatie. Het ei genaardige van dit alles is echter hier in gelegen dat de paus moeilijk zal kunnen ontkennen dat de kerk zelf meermalen nadere interpretaties heeft gegeven". De encyclieke „Mysterium Fidei" vormt dan ook een van de hoofdobjec ten van Berkouwers boek, dat later een uitvoerige verhandeling bevat over het oecumenische perspectief. Hij consta teert ook dat de rooms-katholieke bij belwetenschap in onze tijd meer en meer oog heeft gekregen voor het ge vaar van een traditionalistisch, dogma tisch schriftverstaan, waarin men van uit het dogma naar de schrift rede neert en de schrift vooral een apole- getische functie krijgt. Het boek is overvloedig van voetno ten voorzien. Alleen al het geduldig doorlezen hiervan is een feest op zich. Berkouwers boek is niet gemakkelijk, omdat elke neiging tot popularisering is vermeden. Voor degene die zich de moeite wil nemen tot een rustige ana lyse is het echter een goudmijn. „Nabetrachting op het concilie" door dr. G. C. Berkouwer (J. H. Kok N.V., Kampen). De in het Convent van Kerken sa menwerkende geloofsgemeenschap pen hebben bewezen dat er in Neder land wel degelijk belangstelling bestaat voor godsdienstige uitzendingen op de t.v. Uit de laatste nog niet gepubli ceerde cijfers van het IKOR blijkt na melijk dat een informatieve uitzending als „Kenmerk" kan bogen op een kijk dichtheid van 12-13 percent, dat wil zeggen ruim één miljoen kijkers, en bovendien een hoog waarderingscijfer krijgt, namelijk circa 7. Nederland staat hiermee aan de top vergeleken bij landen als Oostenrijk, Engeland of Frankrijk, waar ook veel mensen kijken, maar de waardering lager ligt. Uit de cijfers in Europa blijkt over duidelijk dat voor het informatieve godsdienstige programma aanmerke lijk meer belangstelling bestaat dan bijvoorbeeld voor de uitzendingen van kerkdiensten of het vrome praatje van de dagsluiter. In Nederland krijgt van de gods dienstige programma's de kerkdienst de minste belangstelling, namelijk 6,75 percent, dat wil zeggen 560.000 kij kers. Eenzelfde situatie kent men in Frank rijk, waar op zondagen twee miljoen kijkers (10 percent) kijken naar het kerkelijk magazine met daaraan aan sluitend de mis, maar 6-7 miljoen men sen hebben hun t.v.-apparaat aanstaan als na de mis een belangrijk aktueel onderwerp wordt besproken en toege licht door een katholiek journalist. Ook in Engeland kan het aktuele godsdienstige programma der BBC op zondagavond rekenen op vijf miljoen kijkers of meer. En in Oostenrijk staan bijna één miljoen t.v.-toestellen inge schakeld bij het wekelijkse zondag avond-halfuur van de kerk. Maar voor beide landen geldt dat de godsdienstige uitzendingen tussen popu laire programma's inzitten. Het kan zijn dat „de mensen gewoon te lui zijn om de knop om te draaien totdat er een interessanter programma komt" aldus een kommentaar van Agnellus Audren van de BBC in Londen. De grotere belangstelling voor de in formatieve godsdienstige programma's schrijven ingewijden onder meer toe aan het feit dat ook niet-praktiseren- den en niet-christenen kijken, hetgeen bij strikt godsdienstige uitzendingen als kerkdiensten meestal niet het ge val is. Een tweede reden is dat in de uitzendingen van plechtigheden of dagsluitingen de kerk zich presenteert op een wijze die minder aanslaat, ter wijl juist het dienstbare, vrijblijvende karakter van het informatieve pro gramma bijzonder blijkt aan te spre ken. Steen en been klagen de kerkelijke gezagsdragers in Duitsland en de Ver enigde Staten. In Amerika heeft een recent wetenschappelijk onderzoek, aangetoond dat programma's als „Sa cred Heart Program" en „Catholic Hour", ja zelfs de veelbesproken „Bishop Sheen" zo'n lage kijkdichtheid hadden, dat men niet eens meer kon meten. De laagste grens (en die ligt beneden 1 percent) werd niet bereikt. De oorzaken hiervan zijn volgens het Amerikaanse Jezuïtentijdschrift „Ame rica": de slechte vorming van de priesters die radio en t.v.-uitzendingen moeten verzorgen. Zij hebben geen greintje verstand van het vak en ver richten hun optreden alleen maar als bijbaantje. Tweede oorzaak is gebrek aan geld. De bisschoppen vergeten dat goede uitzendingen altijd en zeker bij de commerciële Amerikaanse t.v. veel geld kosten. In Duitsland klaagt het kerkelijk ge zag over te weinig zendtijd (2, 3-2, 4 percent voor beide confessies samen) ZEIST. In de ouderdom van ruim 95 jaar is te Zeist overleden ds. J. Tols ma, emeritus predikant en de oudste van de predikanten der christelijke ge reformeerde kerken. Ds. Tolsma was aanvankelijk werkzaam in 't bouwbe drijf. Op 24-jarige leeftijd ging hij van 't rooms-katholicisme over naar de chris telijke gereformeerde kerken, waar hij op 42-jarige leeftijd predikant werd te Aalten. Hij diende de kerken van Zeist, Zaamslag en 's-Gravenmoer. over de slechte zendtijden (zondagmor gen en zaterdagmiddag) terwijl de kij kers vooral klagen over het feit, dat de kerkelijke uitzendingen irreëel zijn en naast de wereld staan. Van kerkelij ke zijde is men in Duitsland ook weinig te spreken over „progressieve gods dienstige programma's" die buiten de kerk, d.w.z. kerkelijk gezag, om, ge bracht worden. Het zijn „de links-in- tellectule vlegels", die met hun uit zendingen de kerk grote schade toe brengen, zeggen zij. (Van onze correspondent) BUSSUM. Dr. A. Wind, gerefor meerd predikant te Bussum, heeft een benoeming aanvaard tot docent in de nieuw-testamentische vakken aan de Near East School of Theology in Bei roet, Libanon. Hij zal in september afscheid nemen van Bussum om in oktober zijn taak in het Nabije Oosten te aanvaarden. Dr. Wind was voor hij predikant in Bussum werd gereformeerd predikant in Almelo en daarvoor missionair pre dikant in Indonesië (Midden-Java), welke laatste taak hij negen jaar ver vulde. Hij bekleedt in het Gooi maar ook in Nederland vele belangrijke functies in toporganen op kerkelijk en maat schappelijk gebied. Aan het gereformeerd zendingsse minarie in Baarn is hij docent hindoe isme en Boeddhisme, welke vakken hij eveneens doceert aan de zendingsschool in Oestgeest.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 14