wai nnDr PANDA EN DE SUPERSCHAT POLLE, PELLI EN PINGO iigestipt mmm Liefdesperikelen bij de Beatles Dirigent Keilberth overleden Ons vervolgverhaal james mmmm. 1 Is! W* 5 s Televisie-vanavond Radio-dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 22 JULI 1968 FeuiEieton door SlSsLa's 2LS3 SsF La Sas s&r" s 5 s 1 V y/Af. rnami Kees Stip vraag Metier, wat Af weer ik wee we&. zijn mag - we Moeren 56) Ze vond het vreselijk grappig en be gon te lachen. Hijv zei, „Wat is er voor grappigs?" Zij zei, „Alles". Hij zei, „Dat vind ik ook." De kleine golfjes gingen plotseling over in branding. Hun vlonder werd wegge slingerd. Ze maakten een buiteling. Ze hoorden een brullend geluid om zich heen. Ze verzetten zich geen van beiden. De branding sloeg weer toe. Ze waren bewusteloos toen de golven hen op het strand spoelden. Ze lagen daar minstens een uur, ter wijl het eb werd en de dageraad aan brak. Het grijs van de nacht werd tint voor tint lichter. Toen versche nen er plotseling, van achter de heu vels in het binnenland, roze stralen. Waldorf lag op zijn rug toen hij de ogen opensloeg. Hij vond het roze en het grijs prachtig. Hij vroeg zich af wie het schilderij had gemaakt. Had hij het geschilderd? Waarschijnlijk niet; hij kon het nog niet zo goed. Hij rekte zich uit. Zijn hand sloeg te gen iets zachts. Hannah toen her innerde hij het zich weer allemaal. Haar ogen gingen open toen hij zich omdraaide. Geen van beiden zei iets. Ze lagen daar maar op de plek waar de zee hen had neergeworpen en keken elkaar in de ogen terwijl de ochtend de wereld roze kleurde. Na een poosje stond hij op, bukte zich en hielp haar voorzichtig overeind. En stonden doodstil, op korte afstand van elkaar, zonder enige uitdrukking op hun gezicht, en zagen elkaar onduide lijk. Toen deed hij een stap, een klei ne stap, in haar richting. Daarna wachtte hij. Hij was bereid eeuwig te wachten en het leek ook minstens zo lang te duren voordat ze zich be woog. Ze omarmden elkaar. Ze ston den op het strand als twee kinderen van over de dertig en omarmden el kaar. De hemel was lichter toen ze een stap achteruit deden. Hun adem stokte op hetzelfde moment. Ze had den er beiden niet aan gedacht dat ze naakt waren. Hij had zich nog nooit zoiets moois voorgesteld. Ze was zo glad en wit als de Piëta. Ze was tegelijkertijd zo zacht ais Botticelli's Venus en zo soepel en stevig als de danseressen van Degas. De oceaan en de hemel achter haar waren door schoten met warme rode tinten. Deze keer dacht hij nu eens niet aan ge dichten of citaten. Hiervoor had hij geen woorden. Zij ook niet. Ze opende haar mond als om te spreken. Toen, terwijl ze zich hard op de lippen beet bedekte ze eerst haar gezicht en toen haar borsten. Haar ogen stonden vol tranen. Met kleine, vlugge bewegin gen schudde zij haar hoofd. Met 'n onderdrukt geluid draaide ze zich om en holde weg. Hij zag haar in het roze en bleek rode licht het strand af hollen in de richting van het slapende Puerto Crisco. Hij bleef daar staan, de benen wijd, spreidde zijn armen zover als hij kon en omhelsde het heelal. Het bovenste randje van de zon kwam te voorschijn van achter de heuveltop pen. Hij begon het strand af te lopen; hoofd omhoog, borst vooruit en zwaai ende armen. Alle ongelovige Thomassen moch ten het betwijfelen als ze wilden, maar de meest betoverende vrouw ter wereld zou voor altijd de minares en geliefde van Waldorf Appleton worden. Hij begon onhoorbaar een liedje te zingen. Het had geen melodie en geen woorden en maakte hem dronken van geluk. Hij was de huisjes van de Duitsers dicht genaderd. Hij bleef staan. Moest hij niet een vijgeblad of een palmblad zien te vinden? Moest dat niet? „Naar de duivel ermee," zei hij. Het was niet mogelijk nog rechter te gaan staan, maar hij probeerde het toch. Het liedje zwol aan en even natuurlijk als Rous seau's Natuurmens liep hij met lan ge passen over het zand. Vlak langs de huisjes, zo maar over straat en voorbij een bar, regelrecht het ho tel in en de trap op. Hij gooide de deur van zijn kamer open en zweef de naar binnen. „Ik zou je van kant moeten ma ken", zei Blane. Hij zat op het bed en in zijn rechterhand had hij een revolver waar dat mee kon gebeu ren. De angst kwam later. De revolver leek klein en ver weg en Waldorf keek er naar met dat kalme onge loof dat hoort bij autobotsingen of vallende ladders. Hij had het ge voel dat hij hier ver buiten stond en zijn stem klonk volkomen kalm. „Wat is er aan de hand?" Wainwright applaudisseerde zacht jes. „Aardig gedaan. Ze leren zulke jongens als jij inderdaad zelfbeheer sing". De charme a la Tracy was verdwenen. Blane was een vermom ming geeeest en de poppen waren aan het dansen; hij was nu Wain wright. Zijn stem klonk als bevro ren linnengoed; kleurloos, vlak, kra kend en koud. „Wat wil je?" „Wat ik eigenlijk wil, ouwe, is jou aan een vlaggemast te zien benge len. Maar ik zal me tevreden stel len met inlichtingen. Trek wat kle ren aan. Je ziet er zo schattig uit dat ik bang ben dat ik me niet zal kunnen bedwingen." Wainwrights ogen waren onnatuur lijk groot en helder. Er trok een spiertje in zijn voorhoofd. Waldorf dacht, dat de man er niet ver vanaf was een zenuwinstorting te krijgen of helemaal het loodje te leggen. Op, neer. op. neer. deed het spiertje. Hij werd bang. Kleren; hij moest zich aankleden. Linnen tas. Niet veel keus: de spullen die Sally had ge kocht of een colbertkostuum. Hij koos het kostuum en kleedde zich netjes aan: overhemd, das, colbert. De das had iets geruststellends, iets dat de buitenwereld minder ver weg deed lijken. Hij trok aan zijn man chetten, ging rechtop staan én draai de zich om. Behalve die ene in zijn voorhoofd had Wainwright geen spier vertrokken. Hij stond op van het bed en stak de revolver in zijn zak. „Ik kan met elke hand een man doden", zei hij. Waldorf ge loofde hem. „Ik loop steeds vlak achter je. Laten we gaan." „Waarheen?" „Een rustig plekje. Als ik stop zeg weet je dat je er bent." Voor Wainright was het in de on derzeeër een zweterig tochtje gewor den. Lang voordat de boot in de lucht vloog, had hij al het gevoel gehad, dat er iets niet klopte. Hij had in de hut van de gezagvoerder met een nietsziende blik naar de klinknagels in de wanden zitten staren en had zich afgevraagd wat hem zo deed zweten. (Wordt vervolgd) HILVERSUM Over Nederland 1 het tweede deel van de reportage die in de RAI te Amsterdam is gemaakt van het optreden van het Bolsjoiballet. Gedanst wordt er op de Impromptu van Chopin: Assepoester van Prokov- jev; Kazatsjok van Lysenko; Doorn roosje van Tsjaikovsky; het Eeuwige Idool van Oganesian en Violet van Berrison. Tot slot van de avond High Cha parral. Bij hun aankopen in Tucson stoten John en Victoria op de onver zettelijkheid van de winkelierster Fay Dyton, die hun voedsel weigert omdat zij iedere Montoya verantwoordelijk acht voor de dood van haar man, de vroegere eigenaar van High Chaparral. Om John en Victoria van de ranch te verdrijven huurt zij een beroeps moordenaar die echter geen rekening heeft gehouden met de onverzettelijk heid van John en Buck. Op het tweede net de familiefavo rieten, bestaande uit Rick de Kikker, Mr. Ed en The Munsters- In het kik kerdorp wordt een nieuw zwembad geopend, terwijl Mr. Ed in een film moet optreden, wat hij helemaal niet wil. Hij werkt dan ook flink tegen, hetgeen hem op ontslag komt te staan, doch dan weigert ook de hoofdrol speelster, een prachtige merrie, ver der op te treden. In de Munsters luis teren Herman en grootvader per onge luk een gesprek af tussen Marilyn en Lily, die komen vragen of een kleine jongen zolang mag komen logeren. Herman en opa begrijpen echter dat Marilyn in verwachting is en dat geeft aanleiding tot de vreemdste verwikke lingen. Het avondprogramma wordt geopend met de dierenwereld op de Russische toendra, waar het maar twee maanden zomer is en tien maanden winter. Hoofdfilm is de Spaanse film „Kaarten op tafel", met in de hoofdrol de super man Eddie Constantine, die de rol speelt van geheimagent Al Pereira. Sinds enige tijd worden er moorden gepleegd door mannen met donkere brillen op, die zodra ze in een vuur gevecht met de politie zijn van huids kleur veranderen. Het blijken in ro bots veranderde mensen te zijn. Al Pereira vermomt zich als robot om op deze wijze het brein achter de scher men op te sporen. HILVERSUM I 7.00 Nws 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte gramm. muziek. 8.30 De groen teman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Uit gebreide reportage of herhaling NRU- program. 9.35 Waterstanden 9.40 Mu ziek uit de Middeleeuwen en Renais sance. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.02-11.32 R.V.Y. Buitenland is binnenwereld 11.55 Beursberichten 12.00 Klankjuwelen. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting.De land bouw. 12.39 Sportrevue 13.00 Nws 13.11 Radiojournaal. 13.30 De lichte Muze be licht. 14.25 Moderne muziek. 15.00 KI. operafragmenten. 16.00 Nws. 16.02 Mo derne muziek. 17.00 De zingende bou gie. 17.55 S.O.S. berichten. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Dansorkest met zangsolisten. 18.55 Trefpunt: Le ven met Chemie klankbeeld 19.30 Nws 19.35 Gevarieerd programma. 20.45 Zeil in zicht hoorspel 21.20 Licht ge varieerd programma 21.55 Romanti sche muziek. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.55 Nederlandse muziek in komende veertien dagen. 23.55 Nws. AP~^,CC~S: 24. Tegen het vallen van de nacht begaf kapitein Jo- rissen zich naar Panda. „Zo makkertje!" sprak hij. „Dank voor het sturen. Ik zal nu het roer overnemen. opdat ge in het beddekeeh, te kooi kunt gaan!" „Graag!" zei Panda dankbaar. „Ik ben er wel een beetje moe van geworden. Ik zal best lekker slapen. Als die arme meneer Buenosangio maar over zijn zeeziekte heen is. Die heeft ook best wat nachtrust verdiend." Met die woorden stapte hij naar zijn hut toeen al spoedig heerste er een diepe stilte op het schip. De ge zagvoerder draaide zo nu en dan wat aan het stuurrad en zo zwalkte het vaartuig doelloos door de nacht. Maar na enkele uren kwam daar verandering in. „Ginds is een lichtboeiprevelde de kapitein op een gegeven moment. „Zoals de klassieke zeerobben uitriepen: Gloria Lumen est - ofwel: hoera!" Hij stuur de zo goed en zo kwaad als dat ging naar het baken toe, en sprong daar behendig op, toen het schip langs voer. „Waar een boei is, varen schepen.mompelde hij. „Spoedig zal men mij vinden en opppikken om mij naar de bewoonde wereld terug te brengen. Intus sen varen Pandake en de heer Dollar naar San Deste- lero. Daar is het veel minder bewoond, lijkt me. Bij mijn weten bestaat het niet MS POlLt TERU6KOMT, HET MIJN 8EDRT j SIN6 HET LEKKER, POLLtz) JA HOOR - MAAR. HOEVEEL. KOST HET ALS V JE ER TEU6ELS 811 NEEMT v \\v OXqO C> PIB HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke balletmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke mu ziek. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantie- tips. 8.45 Lichte gramm. muziek. 9.30 Amusementsmuziek. 10.00 Theologische etherleergang 10.35 Moderne muziek 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws 12.41 Ac tualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.05 Musiësta. 14.30 Pizzicato. 16.00 Nws. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen 18.00 Koorzang met piano begeleiding. 18.30 Nws. 18.46 Actuali teiten 19.05 Verslag I.B.M.-Schaak- toernooi te Amsterdam. 19.08 Van je buren moet je 't hebben. 20.00 Klas sieke en moderne muziek. 21.00 Ge sprek over het ontwikkelingswerk in Afrika. 21.15 Operamuziek. 21.35 Klas sieke muziek .22.30 Nws. 22.40 Over weging 22.45 Gewijwe koorzang 23.00 Vergezichten. 23.30 Lichte gramm. mu ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nw s9.02 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws 11.00 Nws 11.03 Pow Pow: Licht platenprogram. 12.00 Nws. 12.03 Zorro 13.00 Nws 13.03 Ekspres 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws 16.03-18.00 Mix 17.00 Nws BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Gevari eerd muziekprog. 15.00 Nws. 16.00 Nws 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor oude re luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Amu sementsmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Top hits 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm. muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Gramm. muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Gramm. muziek. 19.00 Nws en weerbericht. 19.30 Muziek uit Roemenië 19.45 Syndicale kroniek 19.55 Gramm.muziek 20.00 Concert (in de pauze: Boekbespreking). 22.00 Nws. Nederland I 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 CVK/IKOR/RKK: Kenmerk. 19.31 AVRO: Sportpanorama. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: AVRO's Televizier. 20.45 Sterren van het Russisch ballet. 21.30 The High Chaparral. 22.20 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 TROS: Familie Favorieten: 19.03 Rick de Kikker; 19.08 Mr. Ed; 19.32 The Munsters. 20.00 NTS" Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 TROS: Anjer Actie. 20.30 De Toendra, Russische natuur film. 20.45 Kaarten op tafel, speelfilm. 22.15 NTS: Journaal. Nederland I 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 KRO: De avonturen van Cristobal. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: Sabato Sera, shiowprogramma. 21.10 De wrekers. 22.00 Honger in Amerika, documentaire. 22.50 NTS- Journaal. Eddie Constantine speelt de super knokker Al Pereira in de hoofdfilm van vanavond „Kaarten op tafel". (Nederland II, 20.45-22.15). Nederland II 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.15 NTS: Van gewest tot gewest. 19.35 Wij Europeanen, filmreportage over Bulgarije. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reolame. 20.20 Dubbelspion. 21.10 Berliner Philharmoniker. 22.15 Journaal. (Van onze correspondent) LONDEN. Gedurende het weekeinde heeft de jonge actrice Jane Asher voor de BBC-televisie verklaard dat er een einde is gekomen aan haar vijfjarige ro mance met Paul McCarthy. Zij ontkende dat zij de verloving heeft afgebroken. „Het is afgelopen", zei ze. Haar intieme vrienden geloven dat het een tijdelijke breuk is omdat Paul nog steeds dol is op Jane, de 22-jarige dochter van een medische specialist in Londen. Paul wilde niets zeggen toen hij kort na de televisie-uitzending naar zijn vader in het noorden reisde. Jane en Paul hebben zich op kerstdag van het vorig jaar verloofd. Paul gaf haar een ring met een diamant en een smaragd. Over de huwelijksvooruitzichten zei hij toen diplomatiek: „Wij wachten op de juiste tijd en de juiste plaats." Het zesjarige huwelijk van de 27-jarige John Lennon en zijn vrouw Cynthia ver keert in moeilijkheden. Enkele weken ge leden liet John weten: „Ik houd van Yoko Ono" ,een 34-jarige Japanse actrice. Er gaan geruchten over een vriendschap tus sen Cynthia en een Italiaanse student die zij een jaar geleden op vakantie ontmoet te. Desgevraagd verklaarde Cynthia kort en scherp: „De enige man in mijn leven is Julian". Julian is haar vijfjarige zoon. In München staat de auto van Hit- Ier te koop. Ik heb de advertentie niet gezien, maar ik vermoed dat hij onge veer zo zal luiden: „Wegens sterfgeval aangeb. Directie wagen, Mercedes-Benz Cabriolet, kl. zwart, 7,7 liter/200 din-pk, zeer voor zichtig bereden, door 4 cm pantserglas rondom beschermd tegen splitgevaar. Iets zeer moois en goeds. Pr. DM. 180.000. Tel. 193345, Braunbrauhaus, München". Dat is natuurlijk een gissing, maar ik kan toch wel wat nadere inlichtingen geven. Ik ken deze auto. De kennisma king dateert van jaren geleden, toen de nu aangeboden occasion tegen een ge ring bedrag op het Buitenhof in Den Haag te bezichtigen viel. De auto was namelijk als oorlogsbuit in handen gevallen van de Amerikaan se bezettingstroepen, en nadat er een paar generaals mee gespeeld hadden overgedaan aan een particulier, die er in een tent mee rondreisde, juist an dersom dus als normale kampeerders. Tot dat moment had Den Haag eigen lijk slechts twee toeristische attracties gehad: de gevangenpoort en het Pano rama Mesdag. Een derde horreur ont brak, en daarvoor leverde het Derde Rijk een welkome aanvulling. In die tijd was alles nog omgeven door een sfeer van bezetting en be vrijding, donker en licht, dood en leven Het leven was licht, en de vrijgevoch ten zeebries speelde sierlijk met de lange rokken van de New Look die de vrouwen het aanzien gaven van pluk- bare bloemen inplaats van geplukte kippen. Maar ik heb het nu over de auto van Hitler. In de tent, die het woord „Führerhauptquartier opriep, was het donker tot aan de schemerig verlichte middentent met de rijdende doodkist, waarin het staande lijk van de Führer tastbaar ontbrak. Wij ver namen technische details: gepantserde benzinetanks, kogelvrij glas, massieve banden. Rechts naast de chauffeur was de bodem onopvallend opgehoogd, om de leider in staat te stellen zo groot te lijken als zijn volk hem zag. Een hand greep voor zijn linkerhand behoedde hem voor de verleiding beide handen omhoog te steken, waardoor veel ellen de zou zijn voorkomen. Mocht er op hem geschoten worden, dan hoefde hij slechts te knielen en alle kogels zouden afspringen op een muur van glas en staal, terwijl de limousine tegen een hoog maar verantwoord geacht benzi neverbruik in enkele seconden kon op trekken van paradepas tot sneltrein vaart. Door een regiefout is dit nooit gebeurd, en ik vrees dat er ook niets gebeurd zou zijn wanneer hij zich in plaats van deze auto bediend had van een fiets. Wie moet zo'n auto kopen? De Gaul le? Die heeft tegenwoordig weliswaar 80 percent van de Fransen achter zich, maar de andere 20 pet. zijn tegen hem. Maar hij raast in een ongepantserde auto door Frankrijk, en zijn enige risi co is dat hij zich nog eens doodrijdt. Minister De Jong? Hij heeft voor dat hij niet hoeft te knielen, maar in ons klimaat is verdrinkingsgevaar niet uit gesloten. President Johnson? Ja. Niet voor zichzelf, maar voor de laatste gewapende gek die er in zijn land nog losloopt. Het dak dicht, en Amerika is gered. MÜNCHEN (DPA) De Duitse dirigent Joseph Keilberth is zaterdag na een hart verlamming in een ziekenhuis overleden. De zestigjarige dirigent werd tijdens de uitvoering van Wagners „Tristan en Isol de" door de Beierse staatsopera in het nationale theater van München onwel. Keilberth werd in 1935 benoemd tot dirigent van de schouwburg in Baden. Van 1940 tot 1945 was hij dirigent van de Deutsche Philharmoniker" in het bezette Praag. Na de oorlog werkte hij tot 1951 in Dresden als dirigent van de Saksische staatskapel en van de staatsopera. Na vele malen te zijn opgetreden als gastdiri- gent in beide delen van Duitsland aan vaardde hij in 1951 de post van eerste diri gent van het Hamburgs filharmonisch or kest. Nee, we poen niks EN we HOUDEN ON- ze MOND. MISSCHIEN JMAT ner we<5! WAS Her MAAR WAAR, MARCO, MET e6N SPOOK WAT OOK en IETS AAN DOEN, £N ZO GAUW MOGELIJK'. He. JEZiereRuir OF J£ SP0K£N GE-f z/en Hesr.DAvr HET DAN wet. WAS. Je ZOU DENKEN DAT IK LSD GE BRUIKT HAD AkmLeff 1194. Het leek ongelofelijk, maar het was waar. De geleerde vader van Alber- tina had de ramp in het ijs-laboratorium toch overleefd. Eenzaam drijvend op een ijsschots liet hij zich door de stroom meevoeren. Karo zag hem het eerst, als een stip in de verte. En Tutu, die op verkenning werd uitgestuurd, kon weldra Albertina het goede nieuws vertellen, dat haar va der gered was. Snel wendde Bram het roer. „Kom aan boord man", zei hij niet on vriendelijk, hoewel hij van de geleerde niets goeds had ondervonden. „Je vat kou op die schots". Hooghartig keek de ge leerde hem aan. „Gij zijt de oorzaak van al mijn ellen de. Gij hebt alles doen mislukken. Nooit zal ik aan boord van uw schip stappen". „Pa, doe het voor mij", riep Albertina handenwringend, maar pa liet zich niet vermurwen. ..Nimmer", riep hij en Bram grijnsde. Hij had iets ontdekt, dat de geleerde spoedig van gedachten zou doen veran deren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 5