The Ramblers - in verguizing ontbonden - doen het weer BROK GESCHIEDENIS LEEFT VOORT Komiek Romanowsky overleden Italiaanse show en Dubbelspion Zi geunerbruiloft ging niet door Televisie-vanavond Radio-woensdag TV dinsdag TV woensdag DINSDAG 23 JULI 1968 Erudiete man Vriendelijke dictator Smoelen om te lachen Basis weggevallen (Van onze rtv-medewerker) HILVERSUM Jany Bron, groot moeder intussen, en Marcel Thiele- mans, sinds jaren grijs, leunden ver tederd tegen elkaar en zongen „Weet je nog wel die avond in de regen?" en dat ze zo gelukkig waren onder moe ders parapluie. Kees Kranenburg sr., ook grijs inmiddels, zat achter de drums en speelde nog eens van „Loes- je, wie is toch dat snoesje? Loesje is het snoesje van de drummer van de band". Dat was op de televisie in een door de VARA uitgezonden program ma van de Vlaamse televisie over de Ramblers. Kees Kranenburg, 66 jaar oud, maar nog steeds actief: „Ik kon voor die avond werk krijgen, maar ik heb het niet ge daan. Ik wilde de uitzending zien. Dan gaat er toch wel wat door je heen. Als je die oude filmpjes ziet met Theo Uden Masman en met Wim Poppink en al die anderen die nu dood zijn. Skip Voogd, Hilversum 3-man van de NCRV, die Ramblersdeskundige is en die elke week 's woensdags een half uur oude Ramblersplaten draait: „Weet je waarom de Ramblers ineens weer zo verschrik kelijk populair zijn, bij oud, maar ook bij jong? Niet alleen omdat ze steengoed waren, maar vooral omdat ze van die voortreffelijke gewone Nederlandse lied jes hadden. Daar is behoefte aan. In februari van het vorig jaar ben ik met mijn Ramblersuitzendingen begonnen. Het zouden er zestien worden. We zijn er nog steeds mee aan de gang en ook het vol gende seizoen gaan ze weer door". De Remblers zijn een brok geschiedenis. Dat heeft men zich nauwelijks gereali seerd toen de naam in 1964 verdween. Dat was na enkele jaren van verguizing. De Ramblers deden het niet meer bij het publiek. Er waren ook spanningen in het orkest. Er waren onenigheden over en weer met de VARA. Het einde kwam roerloos. Maar niet na een korte levens weg. De band is opgericht in 1926 en heeft ten minste 35 jaar tot de top behoord. In Nederland, maar ook in de rest van Europa. „Zelfs in de crisisjaren hebben ze altijd goed verdiend" weet Skip Voogd. Hij vertelt een mooi verhaal over de achtergrond van zijn kennis van zaken. „Van thuis mocht ik vroeger nooit naar de radio luisteren als daar amusements muziek op werd gespeeld. Ik had piano les en mocht alleen klassieke muziek mooi vinden. Maar ik was gek met de Ramblers. Die zaten toen ,dat is zo'n 24 jaar geleden, ik ben nu 35, drie keer per week op de radio. Dan ging ik bij vriend jes luisteren. Achteraf bleek ik nog familie in het or kest te hebben ook. Jackie Buiterman, die honderden liedjes en arrangementen heeft geschreven. Hij is een achterneef van me. Zijn bestaan was thuis altijd ver zwegen. Enfin, ik kreeg een koffergram mofoon en ik ben platen gaan kopen. Elke drie maanden kwam er wel een uit. Zo veel tijd had ik net nodig om geld voor zo'n plaat te sparen. En rommelmarkten liep ik af om vooroorlogse platen. En ik schreef Theo Uden Masman aan. Hij gaf nog antwoord ook. Er is een regelmatig contact uit gegroeid. Nachtenlang hebben we met elkaar zitten praten. Hij was een heel bijzondere, heel erudiete man". Zo herinnert Kees Kranenburg zich Theo Uden Masman ook. „Een dictator was hij, maar een vriendelijke. Wat die man niet van muziek wist mag geen naam Kees Kranenburg hebben. Bij hem thuis had hij een hele collectie jazz, evengoed als klassiek. Een zakenman was hij ook. Keihard. Dat heeft hem geholpen ons zo lang bij el kaar te kunnen houden". Kees Kranenburg is met gitarist Jacques Pet, die echter al vele jaren uit de muziek is, de enige die nog van de oprichting kan meepraten. ,Theo, Jacques en ik zaten in een bandje, dat bij tante Kok in de Oude Molstraat in Den Haag speelde. Als ik daarover vertel! Het was zo'n zaak waar 's middags de rijke main tenees kwamen. Wat al die bijbehorende mannen ons te drinken gaven.Maar toen Willy Tuschinski Theo vroeg een orkestje te formeren voor zijn bioscoop in Amsterdam zijn we er uitgegaan. Dat was in 1926. Ja, tot vorig jaar heb ik bij het VARA- dansorkest, zoals de Ramblers nu heten, gespeeld. Toen vond ik het genoeg. Mijn zoon Kees zit er nu in. Weet je wat het is, in zo'n groot orkest moet je op het punt van je stoel zitten. Ingewikkelde ar rangementen, allemaal van het blad lezen. Niet dat ik daar mijn hand voor om draai, maar ik zit liever met Jan Goris- sen en zijn accordeon het weekend in Castricum. Lekker een stukje wegspelen en veel lachen". Over vroeger, de dertiger jaren: „We waren toen verschrikkelijk modern. Dat met die platen had je allemaal niet zo. Het kwam net op. En Theo had uit Ame rika altijd het allernieuwste en daarvan maakten onze eigen mensen heel persoon lijke arrangementen. Maar dat alleen was niet ons succes. We waren ook een show orkest. Dat moet je wel zijn, want je zat om je brood te verdienen van de radio kan je niet leven als je er niet in vaste dienst bent in grote zaken. Zo'n ding als „Het proces van Pietertje Swing", dat was heel bezienswaardig. Er zijn tegenwoordig de mensen niet meer voor die zoiets kunnen doen. Poppink, van der Ouderraa, Reinders, Ferry Barendse, dat waren alleen al smoelen om om te lachen. En dan nog voortreffelijke muzi kanten ook. In 1929 hebben we negen maanden in Leipzig gestaan. Ze wilden ons er niet laten gaan. Daarna zes maanden Kopen hagen in het Tivoli, een maand Aarhuus, Hamburg, in een tent vlak bij het station, München, in café Stadt Wiendaar zijn we trouwens bijna tot het laatst toe elk jaar weer teruggekomen". Mevrouw Kranenburg weet waarom het orkest het zo lang heeft kunnen uithouden „Allemaal kerels, die zin hadden in hun vak en nooit echt op hun routine terugvie len nu nog. Als Kees niet spelen kan is hij doodongelukkig. Zo waren ze alle maal en zijn ze nog steeds." Skip Voogd meent nog een ander argu ment gevonden te hebben. „Het komt om dat ze alleen eigen repertoire speelden en omdat dat repertoire zo afwisselend was. Steengoede jazz, maar ook amusements muziekjes. En dan de sfeer. Die kwam over in de huiskamer. Heb je dat bij het tegenwoordige Vara- dansorkest of bij de Skymasters, laat staan bij een formatie als Boy's Big Band? Ik voorspel de omroep die nu een orkest formeert voor gewoon" maar smaakvol, nooit ordinair, Nederlands repertoire een grandioos succes. Jongelui willen al die tegenwoordige orkesten niet, want daar zitten oude mannen modern te doen. Ze kopen de oorspronkelijke platen. En ou dere mensen vinden er gewoon niets aan, aan al dat nagespeelde en nagezon gen buitenlandse repertoire". In de jaren vijftig verdwenen de Heck's en soortgelijke etablissementen in binnen- en buitenland. De economische basis van orkesten als die van Theo Uden Masman, Boyd Bachman en noem maar op, viel weg. Het geld moest van de radio komen. Dat betekende voor de musici spelen in verschillende orkestjes. De teamgeest zak te af. Aan de zijde van het repertoire werd de boot gemist. Er kwamen pro gressieve jazzmusici in het orkest. Het was de periode dat de tienermuziek het pro grammabeleid van de radio-orkesten ging voorschrijven. Theo Uden Masman hield niet van die muziek. De jongere luiste raars voelden dat aan. De oudere luiste raars waren de hun vertrouwde klanken kwijt. Er zijn in de laatste jaren van de Ram blers uit al die omstandigheden veel be schamende dingen voortgekomen. Kees Kranenburg: „de weduwe van Theo wilde dat tv-programma eerst niet zien. Ze heeft het uiteindelijk toch gedaan. Ach ja. Ook die Theo hebben laten vallen, zijn het er nu toch wel over eens, dat we een ge weldige tijd hebben gehad., in elk op zicht, commercieel, artistiek. Skip Voogd: „Het rotte is, er is van de radio-opnamen niets bewaard is gebleven. Mijn eigen programma's maak ik met de vierhonderd 78-toerenplaten, die ik in de loop der jaren verzameld heb. De se rie kan alleen maar zo lang lopen en nog geprolongeerd worden ook omdat me» steeds opnieuw om herhalingen blijft vra gen. Ik krijg 25 tot 30 verzoekjes per week. Dat is heel veel voor een radiopro gramma. Jeugdsentiment? Dat niet alleen. Alles wat goed is komt terug en daarbij de Ramblers speciaal om hun zo heel eigen gezelligheidsfactor". ADVERTENTIE (3oud - (loer - ctyorloge» - ZK.élt um^leet Gr. Houtstraat 6, Hiarlsm, Tal. 02500 -10616 WENEN (DPA). De toneel- en film speler Richard Romanowsky is op 85-ja- rige leeftijd in het ziekenhuis van Steyr an der Enns in Oostenrijk gestorven. Romanowsky, die in Wenen geboren is heeft jarenlang in Oostenrijk in de pro vincie toneel gespeeld voordat hij door Max Reinhardt werd ontdekt. Hij trad op in Berlij en het Weense „Theater in der Josefstadt". Met zijn typische droge humor behoorde hij met Hans Moser, Paul Hoerbiger en Theo Lingen tot de grote komieken uit de bloeitijd van de zogeheten Weense films in de jaren dertig en veertig. The Ramblers, zoals zij speelden in de oorlogsjaren 1940-1945: geheel rechts: Theo Uden Masman, links beneden: drummer Kees Kranen burg, links achterste rij: Marcel Thielemans, trombonist - vocalist, naast hem trompettist-arrangeur Jack Bidterman. HILVERSUM. Een Italiaanse show vult goeddeels het programma van het eerste net terwijl de hoofd schotel van het tweede net wordt ge vormd door Dubbelspion. Het KRO-programma begint met Chirstobal, die in het gedrang de kin deren kwijtgeraakt is en hen na veel gezoek terugvindt bij gangsters. Ge drieën weten zij te ontsnappen en rij den in een taxi naar het kasteel van de markies in Versailles. Daar doen zij een merkwaardige ontdekking. In het avondprogramma een Italiaans showprogramma, dat heeft meegedon- gen naar de Gouden Roos te Mon- treux. De internationaal bekende ar tiesten die optreden zijn: Mina, Adria- no Celentano, Lola Falana, Rocky Ro berts, Franco Valeri, Johnny Dorelli en Enrico Simonetti. Na dit showpro gramma met de Wrekers naar een breiende oude tante, doch dan zijn we wel eerst langs een rij doden gegaan, die allen vermoord zijn met een brei naald. John raakt ook nog in moei lijkheden, doch hij redt zich op kun stige wijze uit de moeilijke situatie. Voor het laatste journaal dan nog een CBS-documentaire over de honger in de Verenigde Staten. Tien miljoen mensen vijf percent van het aantal inwoners lijden honger. In dit pro gramma wordt ernstige critiek geuit op het Amerikaanse ministerie van Landbouw. De NTS op het tweede net biedt eerst de Verrekijker, van Gewest tot Gewest en een aflevering van de se rie: Wij, Europeanen. De Bulgaren ko men aan het woord en aangezien wij nog steeds in de mening verkeren, dat Bulgarije een primitief en arm land is, zouden wij wel eens van de ene in de andere verbazing kunnen vallen. Het avondprogramma wordt geopend met Dubbelspion. Kelly en Alexander worden uitgenodigd de spionnenschool in San Francisco te bezoeken. Ze gaan in de stad krijgertje spelen, een spel waarvan de spelregels nauwkeurig vastgelegd zijn. Als ze echter onder vuur worden genomen met echte ko gels schijnt er toch wel wat anders aan de hand te zijn. De avond wordt besloten met een uitvoering van de vijfde symfonie van Antonin Dvorak, getiteld „de Nieuwe Wereld". De Berliner Plylharmoniker staan onder leiding van Herbert von Karajan. (Van onze correspondent) HILVERSUM. We schieten jullie allemaal overhoop. Met deze woorden van soortgelijke strekking werd zon dagmiddag een ploeg van de Tros-tele- visie door zigeuners bedreigd toen dui delijk werd dat de opnamen van een zigeunerbruiloft in Hilversum de mist zouden ingaan. De zigeuners hadden de Tros uigenodigd een opname te ma ken van een bruiloft van een vijftienja rige zigeuner uit Spanje en zijn a.s. Nederlandse vrouw. De Tros ging daar graag op in en was zaterdag present op het terrein aan de Utrechtse Straatweg, waar de plechtigheid de volgende dag in een grote tent zou plaatshebben. De bruide gom zou daar met een taxi aankomen, na een reis uit Spanje, waar hij zijn ouders had moeten achterlaten omdat zij het land niet uit zouden mogen. De taxi en het bruidegommetje ar riveerden inderdaad, maar het viel de cameraploeg al gauw op hoe goed de jongeman „thuis" was. Toen bovendien de gelijkenis van bruid en haar toe komstige echtgenoot zelfs de meest ar geloze gast verbijsterde, werd het de Mina en Adriano Celentano in „Sabato Sera", een dinsdagse „Zaterdagavond", met dans en zangvermaak. (Neder land I, 20.20-21.10) Diana Rigg als Emma Peel in Een recht, twee averecht", een aflevering uit „De Wrekers". (Nederland I. 21.10- 22.00). Tros-mensen te gek. Het kostte hun weinig moeite om te ontdekken dat de hele vertoning een grote nep was. Echt genoot-lief kwam helemaal niet uit Spanje en trouwen was wel het laat ste waar hij aan dacht, temeer daar zijn aanstaande niemand minder dan zijn zusje was. De televisieploeg besloot toen de vol gende dag toch de zij het dan geën- seneerde bruiloft op de film vast te leggen om te zien of deze nog bruik baar materiaal zou opleveren. Het is er evenwel niet van gekomen. Zondag bleek er van de zigeunergasten vrijwel niemand aanwezig te zijn om de bijzondere gebeurtenis op te vro lijken. De Tros besloot geen opnamen te maken. Maar dat zat de zigeuners niet lek ker. Zij eisten even goed een betaling van de Tros die daar op niet wenste in te gaan. Met geschreeuw dreigden de bruiloftgangers daarop de televisie ploeg, die uit angst voor schade aan hun kostbaar materieel de politie om hulp belde. Die verscheen wel, maar hoefde niet in te grijpen, mogelijk om dat inmiddels ook de zigeunerkoning in zijn wagen was aangekomen om te trachten de gemoederen wat te be daren. Hij meende overigens dat deze woonwagenbewoners niet eens aan spraak op de naam „zigeuner" mogen maken. De opnamen gingen niet door, even min als de betaling, buiten het voor schot dan. De dupe zijn de mensen die aan de afgestelde bruiloft part noch deel hadden: de zigeunerstudentenband „Kabami", die voor niets heeft ge speeld en leveranciers die maar moe ten zien hoe zij aan hun geld komen. HILVERSUM I. 7.00 Nws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramm.muziek. (7.30-7.35 Van de voor pagina) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Lichte gramm.mu ziek. (8.30-8.35 Praatje voor de huis vrouw). 9.00 Klassieke gramm.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gramm. muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws 11.02 Voor de vrouw 11.40 Opera Die lustigen Weiber von Windsor 12.21 Voor het platteland. 12.26 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Walsorkest. 13.00 Nws. 13.11 Actualitei ten. 13.25 Orgelconcert: lichte muziek. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Way-Out 14.45 IUSY-Kamp 1968. 15.00 Moderne muziek voor 2 piano's. 15.20 Moderne muziek. 15.30 Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Hoor spel. 17.55 S.O.S.-berichten. 18.00 Nws. 18.16 Actualiteiten 18.30 Licht voc. en instrumentaal ensemble en zangsolist, 18.55 VARA's Popshow. 19.30 Nws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Klassieke en moderne muziek. 20.15 Spreekt U maarwedstrijdpro gramma. 20.45 Country en Western muziek 21.05 Op de praatstoel: inter view. 21.30 Programma rond Simon Carmiggelt. 22.15 Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 S.O.S.-berichten. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Moderne en klassie ke kamermuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke programma voor automobilisten. (8.30 Actualiteiten). 9.15 Heel toeval lig: Klankbleeld over de geschiede nis van het buskruit. 9.45 Voor de kleuters. 10.00 Populair klassieke muziek. 10.30 Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.02 Luister uit... en thuis...: verzoekprogramma voor de militairen. 11.50 Actualiteiten. 12.00 Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar 14.00 Lichte gramm.muziek. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Meisjeskoor. 17.15 Lichte gramm muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting. 18.00 Veel gevraagde gewijde muziek 18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Actua liteiten. 19.00 Verslag I.B.M. Schaak toernooi in Amsterdam. 19.05 Weg we zenvakantie-magazine. 19.30 L'Ormindo, opera van Cavalli. (In de pauze 20.45-21.15 De strijd voor de vrij- heidll). 22.05 Spiegel van België. 22.20 Licht orkest. 22.30 Nws. 22.40 X. een sprong in het duister. 23.55 Nws'. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muziek 10.00 Mengelmuze. 10.30 Ramblers Ra dio Reprises. 11.00 Nws. 11.03 Muziek lezen. (12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13 03 Radiojournaal. 13.06 Vrolijk platenpro- gramma. 14.00 Nws. 14.03 Muziek-Boe- tiek. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen 16.00 Nws. 16.03 Superclean dreamma- chine. (17.00 Nws; 17.02 Radiojour naal). Nederland I 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 KRO' De avonturen van Cristobal. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: Sabato Sera, showprogramma. 21.10 De wrekers. 22.00 Honger in Amerika, documentaire. 22.50 NTS' Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS- Journaal. 19.15 NTS Van gewest tot gewest. 19.35 Wii Europeanen, filmreportage over Bulgarije. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 Dubbelspion. 21.10 Berliner Philharmoniker. 22.15 Journaal. Nederland I 17.00 VPRO: Voor de kinderen. 18.50 NTS Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NTS' De Bosbrigadiers. 19.31 Persoonlijk: keizer Haile Selassie. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS: Uitzending Stichting Socutera. 20.25 Road to Hongkong, speelfilm. 21.55 De Galapagos-eilanden, documentaire film. 22.20 Journaal. Nederland II 18.50 NTS. Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS. Journaal. 19.03 VPRO: De avonturen van Poly en ae zwarte diamant. 19.30 Programma over cultuurbeleid in Nederland. 20.00 NTS' Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Programma over film en humor. 21.00 Onaantastbaartv-feuilleton. 21.50 Uppsala, de Wereldraad van Kerken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 11