Iglesia ni Christo", een concurrent voor de r.-k. machtige kerk Vrij weekeind schaadt het kerkbezoek m Toren voor de geesten van Wilmarsdonk Stichtersfamilie is al miljonair Gezinscommunie in Velsen-Zuid li Na Uppsala ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1968 Braziliaanse priesters willen hervorming kerkstructuur Maatschappelijk Zondagsplicht Avonddiensten Rome als centrum Wantrouwen x m. (Van een speciale verslaggever) MANILLA. In de „Iglesia ni Christo" ontstaat op de Filippijnen langzamerhand een serieuze concurrent voor de roomskatholieke kerk, waar van officieel zo'n tachtig percent van de bevolking lid is. In het eerste jaar van de laatste wereldoorlog vestigde Felix Manaio, die al acht keer van confessie was veranderd, de „Iglesia ni Christo" (de kerk van Christus), welke zich nu de enige ware christe lijke kerk meent te mogen noemen. De .Iglesia ni Christo" wenst niet als een sekte te worden beschouwd. Volgens Felix Manalois is de „Kerk van Christus" eens door de mens Jezus Christus (die voor hem niet goddelijk is) in Jeruzalem gesticht. Zij ging on der bij het totstandkomen van de ka tholieke kerk en ontstond als organisa tie pas weer op de Filippijnen, iets dat overigens volgens Manaio al in de apocalypse is geprofeteerd. 'Op die apocalypse beroept de „Igle sia ni Christo" zich in hoofdzaak en een aangepaste verklaring van de tekst ..Tot sententiae quot homines" verleent haar het zegel der goddelijke instem ming, Evenals voor de getuigen van Jehova is voor de volgelingen van de „Kerk van Christus" de bijbel alleen de bron van goddelijke waarheid. De kerk wordt sinds de dood van Felix Manaio geleid door diens nu 45-jarige zoon. Ze wijst het bestaan van een drie-eni ge god van de hand, evenals het be staan van zondeval en vagevuur en zij kent noch de kinderdoop, noch de biecht, noch het vasten. De lidmaten is slechts het drinken van alcoholische dranken verboden. Overal op de Filippijnen trekken cie imposante van torens voorziene gebou wen van de „Iglesia ni Christo" de aandacht. Er zijn thans drieduizend van die kerkgebouwen. Zij zijn gebouwd op kosten van de drie miljoen gedoop te lidmaten. Voor de aanhangers van Manaio's „Iglesia ni Christo" is de kerkgang een onvoorwaardelijk „moe ten", waarvoor op donderdag vijf cen- tavos en op zondag twintig centavos die nen te worden uitgetrokken. Op deze manier incasseert de kerk per maand drie miljoen pesos (bijna drie miljoen gulden) aan collectegelden. De gelovi gen wordt echter ook op het hart ge drukt hun sieraden aan de kerk af- te staan. Zo is de „Iglesia ni Christo" een financieel sterke instelling gewor den en zijn de Manaio's nu een mil jonairsfamilie. De residentie van de kerkvorst is omringd door een met wachttorens uit- ,.De kerkeraad wil het mogelijk maken, dat gezinnen gezamenlijk ter communie gaan, mits de ouders stil zwijgend aannemen dat er ook bij hun kinderen een begin van geloof aanwezig is. Zijn er doopleden (die krachtens de doop tot het gezin des Heren be horen) zonder gezinsverband, dan zijn die ook welkom. Op deze wijze wil de kerkeraad de avondmaalsgang loskop pelen van de geloofsbelijdenis (maar niet van het geloof) en terugkeren naar de pascha-methode van Israël, waarbij ook de gezinnen opgingen. Overigens zijn we niet van plan hier een soort reclame van te maken; het is geen stunt, maar een geloofsdaad van de kerkeraad en wij laten het bij deze een voudige mededeling. Is er iemand, die niet tot bovengenoemde categorieën behoort, maar wel wil aangaan, dan gelieve deze persoon zien even te mel den. Het spreekt wel vanzelf, dat ook leden van andere kerken welkom zijn, als deze tenminste van hun eigen kerk dit mogen doen. Ook zieken kunnen meedoen; als zij zich melden kunnen zij na de dienst thuis het sacrament ontvangen". Aldus schrijft ds. L. Brink te Velsen-Zuid in zijn gemeentebericht in de Hervormd Nederland-kopblad-editie voor Kenne- merland. RIO DE JANEIRO AFP. Op de negende conferentie van het Brazili aanse episcopaat is een door 350 Brazi liaanse priesters getekend document ingediend, waarin een „echte en gron dige hervorming" van de structuur van de R.K. kerk wordt geëist. De 350 willen onder meer dat de bisschoppen rechtstreeks gekozen wor den in hun eigen diocees, dat gehuwde mannen tot priester kunnen worden ge wijd, dat de priesters het recht krijgen om in het huwelijk te treden zonder hun ambt te moeten opgeven, dat de priesters de mogelijkheid krijgen om een beroer uit te oefenen en dat hun het recht wordt verleend om op dioce saan, regionaal en landelijk niveau vakbonden te stichten. Voorts willen zij dat alle kerkelijke functies een tij delijk karakter krijgen. Het document is de vorige week in Volta Redonda in de Braziliaanse staat Rio de Janeiro opgesteld tijdens een bijeenkomst van priesters uit de sta ten Guanabara, Sao Paulo, Rio de Ja neiro en Parana. geruste muur. De bewaking is streng. In de residentie bevindt zich een kerk (drieduizend zitplaatsen), een graf, waarin het lichaam van Felix Mana io is bijgezet, en een reusachtig zwem bad. De kerk mist elke versiering, doet eerder denken aan een bioscoop zaal. In de kerk voeren twee trappen (een voor de mannen, de andere voor de vrouwen) naar het lager geleden badhuis, waar de massadoop plaats heeft. De doop gebeurt bij het be reiken van het vijftiende jaar. De diensten worden geleid door evan gelisten. De „Iglesia ni Christo" be schikt over vierduizend van die evan gelisten, die op een bijzondere school zijn opgeleid en ook het missiewerk verrichten. De activiteit van de „Iglesia" be perkt zich niet tokhet religieuze terrein. Er vinden maatschappelijke bijeenkom sten plaats en er is een jeugdorganisa tie, die de naam „gelukkige overwin ning" draagt en een militant karakter heeft. De leden ontvangen in een „ge zondheidscentrum" vrije medische be handeling, kunnen toetreden tot een ei gen sociale verzekering, kunnen lenin gen sluiten en worden bijgestaan lij het vinden van een goede werkkring. Grote waarde wordt gehecht aan de samenwerking tussen de lidmaten, die elkaar met broeder en zuster aanspre ken. De kerk wenst haar volgelingen te rekruteren uit alle lagen van de bevolking, maar vooral de armen wor den aangestoken door deze actieve ge meenschap, met name door haar in spanningen op sociaal gebied. Met haar strakke organisatie en haar strenge discipline is de „Iglesia ni Christo" op de Filippijnen, waar de be volking buitengewoon ongediscipli neerd is, een politieke machtsfactor. Al heeft de kerk geen politieke organisa tie, als verkiezingen plaatshebben vor men de drie miljoen leden een gesloten blok, dat stemt op de door de kerkelijke leiding aangewezen kandidaat. Het is dan ook niet verrassend dat de „Igle sia ni Christo" door iedere regering met onderscheiding wordt behandeld en door politici voor wie de politiek uit sluitend een middel is om zich snel rijkdom en aanzien te verwerven, in hoge ere wordt gehouden. De drie miljoen lidmaten, die dus niet jonger zijn dan vijftien jaar, vormen in de bevolking van 23 miljoen waar van twintig percent onder de vijftien jaar een macht om rekening mee te houden. De katholieke kerk wenst echter in Manaio slechts een slimme zakenman te zien, die de domheid van „Juan de la Cruz" (de man in de straat) heeft weten uit te buiten. ::k,, Protestanten zijn voor de Italianen nog steeds onbegrijpelijke mensen (Van onze correspondent) ROME Eeuwenlang heeft de rooms-katholieke kerk haar stempel ge drukt op het Italiaanse leven, op de taal, de denkwijze en de gebruiken Niettemin zijn er ook in dit land niet-katholieke christenen. Zij vormen volgens een statistiek ongeveer 0,3 percent van de bevolking. Dat is heel weinig maar niettemin tellen zij wel degelijk mee. Men moet hen voor namelijk zoeken in Piemonte (Waldenzen), in Alto Adige (een kleine groep luthersen), in Rome, Milaan en in Zuid-Italië. Het beeld dat zij bieden is verre van homogeen. De grote protestante kerken, gesticht door Luther en Calvijn, hebben zeer weinig aanhangers. (Van onze correspondent) UTRECHT. Kort geleden is in een nieuwe wijk met 1050 adressen te Leiderdorp een enquête gehouden over kerk en kerkgang. Van de 1050 afge geven vragenlijsten kwamen 435 inge vuld terug, wat een zeer redelijke uitkomst is. Meer dan de helft van de ingevulde lijsten (283) kwam van mensen, die lid van een kerk zijn. Dit laatste betekent niet dat men gere geld naar de kerk gaat, zelfs niet dat men veel waarde hecht aan het lid maatschap van de kerk. Op de vraag: „Heeft de kerk naar uw mening een zinvolle functie in de samenleving?" antwoordde 91 percent van de rooms- katholieken positief. Bij de gerefor meerden was het negentig percent, bij de hervormden 85 percent. Maar ook ruim 76 percent van de niet-kerkelij- ken achtte het bestaan van de kerk zinvol. Andere interessante gegevens uit deze enquête laten wij terzijde om ons te bepalen bij enkele opmerkingen over de kerkgang. De terugloop van het kerkbezoek heeft op verscheidene plaatsen de ker keraden of kerkbesturen er toe ge bracht tellingen inzake het kerkbezoek te verrichten. Soms gebeurde het op zuiver praktische gronden omdat men wilde weten of een bepaald kerkgebouw te handhaven was of omdat men voor nieuwbouw een schatting wilde hebben van het gemiddeld aantal kerkgangers. Duidelijk is dat trouw kerkbezoek bijvoorbeeld elke zondag of éénmaal in de veertien dagen, afneemt. De er varing heeft geleerd dat daar ,waar de kerkgang niet meer tot het vaste zondagspatroon behoort, de frequen tie steeds verder afneemt. Bij de protestantse kerken is dit ver schijnsel niet nieuw, in de rooms-katho lieke kerk wel. Hoewel ook daar de randkerkelijkheid geen onbekend ver schijnsel was, kan toch gezegd wor den dat een geregelde kerkgang in de meeste gezinnen tot de vaste gewoon ten behoorde. Bij een begin vorig jaar gepubliceer de telling bleek dat in de r.k.-parochies van Utrecht het vaste zondagse kerk bezoek sinds 1950 ,is teruggelopen van 67 tot 49 percent. Dit zijn echter per centages voor de kerkgang op zondag. Aangezien tegenwoordig in alle paro chies ook op zaterdagavond een mis viering plaats vindt, ligt het percenta ge van de kerkgangers iets hoger. Dit betekent dus dat nog maar de helft van de katholieken in Utrecht als re gel iedere zondag naar de kerk gaat. Het katholiek sociaal kerkelijk insti tuut (KASKI) geeft als oorzaak van de teruggang op dat men vrijer staat ten aanzien van diverse kerkelijke plicht plegingen, waaronder de zondagse kerk gang. Men ervaart de zondagse kerk gang niet meer als enig en duidelijk criterium voor het goed katholiek zijn. Het KASKI rapporteerde ook over andere steden. In Arnhem daalde het misbezoek in de jaren 1956-1966 van 52 tot ruim 45 percent en in 1967 tot nauwelijks 42 percent. Het KASKI veronderstelt dat .iet percentage van 40 percent voor Arn hem weldra zal zijn bereikt. Dit is het totale percentage, dus met inbegrip van de zaterdagavond. De zondagsmis van 10 uur is nog altijd de drukst be zochte. Voor vroegmissen bestaat in Arnhem weinig belangstelling meer. Het percentage dat 's zondags voor negen uur naar de kerk gaat, haalt nauwelijks drie percent. HET KASKI wijt de terugloop in fle kerkgang te Arnhem aan de verstede lijking. Men voelt zich minder bij een gemeenschap behoren dan vroeger het geval was. Het KASKI maakte voorts de stand van zaken te Apeldoorn op. Daar bleek de verstedelijking minder aanwijsbaar. Ruim vijftig percent van de parochi anen te Apeldoorn bezocht regelmatig de kerkdiensten. Een andere gemeenschap, die gere geld de stand van zaken betreffende het kerkgaan opneemt, is de gerefor meerde kerk. Op de laatst gehouden generale synode werd geconstateerd, dat het kerkbezoek van de gereformeer den in tien jaar met 22 percent is teruggegaan. Ook hier staan de steden er het ongunstigst voor. Amsterdam-centrum zag slechts ruim 42 percent van haar leden geregeld in de kerk. Wel te ver staan: verdeeld over twee diensten. De avonddienst, die in vrijwel alle gere formeerde kerken nog in zwang is, wordt in Amsterdam-centrum bezocht door ruim elf percent van de leden. Amsterdam is echter het ongunstig ste voorbeeld. Te Arnhem met ruim 6500 gereformeerden (kinderen meege rekend) daalde het percentage kerk gangers in de jaren 1963-1967 van 49,7 tot 47,1. Bij de avonddiensten was de teruggang groter: van 27,7 tot 19,7 per cent. Ook al gaat men niet elke zondag meer naar de kerk, de deelname aan het heilig avondmaal dat meestal viermaal per jaar plaats heeft wordt kennelijk gehandhaafd. In 1963 nam 64,4 percent van het aantal daar toe gerechtigde leden aan de viering van dit sacrament deel. Naderhand liep het percentage terug tot 61. Er zijn blijkbaar nogal wat men sen die de avondmaalsviering als een vorm van gemeenschapsbeoefening be leven. Zij vinden daar iets dat zij in de gewone kerkdiensten missen. De doopsgezinde kerk te Heerenveen is zondag op slot gebleven. Dit zal in het zomerseizoen wel vaker gebeuren. Vele gemeenteleden trekken er in net weekeinde op uit. De kerkgang komt dan in het gedrang. Te hunnen ge rieve wordt op donderdagavond een dienst belegd. In Wormerveer hebben de doopsge zinden hiermee al enkele jaren gele den een proef genomen. De „zondag se" dienst werd dan naar de vrijdag avond verplaatst. Maar omdat het lan ge weekend voor velen al op vrijdag avond begint, was het kerkbezoek niet daverend. De oorzaak van de teruggang in het kerkbezoek is voor nagenoeg alle ker ken mede gelegen in het vrije week end. De door de auto toegenomen mo gelijkheden om buiten de eigen woon plaats recreatie te zoeken, speelt zon der twijfel een zeer grote rol, hoewel hierover geen cijfermateriaal beschik baar is. Want wanneer men vaststelt dat de kerkgang in de grote steden terugloopt dan zou men tegelijkertijd moeten uit zoeken in hoeverre er in de recreatie centra van een toenemend, of althans niet-dalend kerkbezoek sprake is. Voor al onder de katholieken en gereformeer den zijn er veel die in de plaats van hun tweede woning, vakantiehuisje of camping de kerkgang niet verzuimen. Maar hoe men het ook bekijkt, de vermindering van het kerkbezoek is evident, al houdt dit maar ten dele verband met het loslaten van het ge loof. Groepen vroegere kerkgangers zijn radio- (of televisie-)christenen ge worden. Twee jaar geleden rekende ds. Okke Jager uit dat predikanten die een gods dienstige uitzending voor de radio ver zorgen, bij een luisterdichtheid van één percent toch tachtigduizend luis teraars hebben. Predikanten die een stu dio-uitzending leiden, kunnen op drie honderd- a vijfhonderdduizend luiste raars rekenen. De meeste predikanien moeten er vele jaren voor preken om dit aantal hoorders te halen. Overigens is door de eeuwen heen de kerkgang een kwestie van eb en vloed geweest. Te Boston in Noord - Amerika heeft men 1882 het aantal kerkgangers eens geteld. De stad telde toen vierhonderddui zend inwoners, waarvan ongeveer der tig percent geregeld naar de kerk ging. Vandaae bezoekt te Boston 45 percent van de bevolking 's zondags de kerk. De goede oude tijd was voor de kerk beslist niet altijd zo goed. In Alto Adige (Zuid-Tirol) gaat het natuurlijk om Duits-taligen. Maar de kerk der Waldenzen wordt erkend door de synode van Dordrecht en is in sterke mate beïnvloed door het calvi nisme, hoewel het gaat om een ge meenschap die reeds verscheidene eeuwen voor het optreden van Calvijn is ontstaan. De stichter. Petrus Valdus, een koopman uit Lyon, wiens leven veel overeenkomst toont met dat van Sint Franciscus van Assisi, leefde in de twaalfde eeuw. Hij is de eerste ge weest, die de bijbel in de volkstaal liet vertalen. Zijn volgelingen predik ten en verklaarden de schrift. Zij leef den in broederschappen, in grote ar moe, weigerden de sacramenten, ont kenden de transsubstantiatie en de waarde van de katholieke mis, wilden niet weten van heiligenverering, ge loofden niet in een vagevuur, veroor deelden de leugen, en weigerden eden af te leggen. In de dertiende en veertiende eeuw verspreidde zich de „ketterij" van Val dus in geheel centraal Europa, hoewel de Waldenzen te vuur en te zwaard werden vervolgd. Zij zijn vrijwel over al stelselmatig uitgeroeid. Nooit zijn mensen meer om het geloof vervolgd dan deze groep. In Italië wisten zij stand te houden in de hoge Alpendalen van Piemonte en verder vooral in Ca- labrië en op Sicilië. Maar na het con cilie van Trente werden in Zuid-Italië alle Waldenzen uitgemoord en alleen in Piemonte bleef nog een kleine groep over, die hun „ba ba" (letterlijk „ooms", de naam der voorgangers) naar Genève zonden om te zien of de leer van Calvijn overeenstemde met de hunne. In 1848 pas werd in Piemonte het protestantisme geduld en van dat jaar af begon een grote bloei. Tegenwoor dig telt de kerk der Waldenzen in Ita lië ongeveer dertigduizend zielen. Be halve in de dalen van Piemonte vindt men ze vooral in Genua, in Rome Naast een bijbelkringboekje, dat dit jaar gewijd is aan zeven bekende mes- siaanse passages in hun oud- en nieuw testamentisch verband, publiceert de Oecumenische Raad van Kerken te Amstelveen - Buitenveldert, in samen werking met de Christen Jonge Vrou wen Federatie - YWCA, in de loop van september een leidraad voor ge- sprekskringen over Uppsala, samenge' steld door een aantal deelnemers aan de conferentie. Nadere bijzonderheden hierover zul len spoedig na afloop van de confe rentie worden verstrekt. Bestellingen kunnen reeds worden ge noteerd bij de Oecumenische Raad te Amstelveen (Buitenveldert o.a. mevr. T. v.d. Doll-Smit, v.d. Veerelaan 4 te Amstelveen en bij de CJVF, F.C. Dondersstraat 23 te Utrecht. (twee kerken), in Toscane en op Sici lië. Zij behoren doorgaans tot de ge goede vooruitstrevende burgerij, vrij links georiënteerd in politieke zaken. In hun kerken wordt vaak behalve in het Italiaans ook in het Frans ge preekt. De overeenkomst met de Ne derlandse kerken is groot. Vreemd genoeg is in Italië juist Rome de stad, waar men de meeste protestantse kerken vindt. Toen -in 1870 een einde kwam aan de wereld lijke macht van de pausen en een uit gesproken anticlericaal Italië van Rome haar hoofdstad maakte, was er geen enkel bezwaar tegen om andere godsdiensten naast de katholieke toe te laten. De baptisten hebben in Italië een vrij grote aanhang gekregen door het werk van Amerikaanse zendelin gen tegen het einde der vorige eeuw. In Rome hebben zij vijf kerken en verspreid over Italië ongeveer hon derd. Dit zijn kleine kerkjes, daar het aantal der baptisten minder is dgn vijftienduizend. Het gaat meestal om arbeiders; politiek zijn zij socialisten of aanhangers van de republikeinen. Kerken als de Anglicaanse, de Ame- rikaanse-episcopale, de presbyteriaanse kerk van Schotland en ook de lutherse kerk vindt men in de grote steden en in de plaatsen, waar veel vreemdelin gen wonen of komen. De gelovigen zijn vrijwel uitsluitend buitenlanders. De doorsnee-Italiaan staat heel vreemd tegenover het protestantisme. Het woord christen is identiek met rooms-katholiek en ook met mens. In Triest en in sommige plaatsen van Zuid- Italië, waar Grieken en Joegoslaven wonen, zal men ook orthodoxen nog wel als christenen beschouwen, maar protestanten zijn iets onbegrijpelijks. In het beste geval meent men dat het joden zijn. Sedert paus Joannes is de houding van het Vaticaan sterk veranderd. Vroeger, onder Pius XI en vooral onder Pius XII placht de „Osservatore Ro mano" geregeld schimpscheuten tegen alle protestantse „sekten" te publiceren vooral tegen de Waldenzen, wier week blad „La Luce" (het licht) stelselmatig werd aangehaald als het weekblad „De leugen", omdat de kop van het blad was verlucht met een kandelaar met kaars („bougie") en „Bugia" het Itali aanse woord is voor leugen. Het was niet erg geestig De Italianen, die geen rassenhaat ken nen, niet vragen welke huidskleur of wat voor haar iemand heeft, welke taal hij spreekt, staan wantrouwend tegen over hen, die een andere levenswijze hebben, andere riten volgen. De rite, het gedragspatroon is voor hen alles. Vandaar een kritische houding tegen over dat vreemde wezen, de protestant. Het begint te veranderen, maar enig begrip voor zulk een „niet-christen" moet men toch niet verwachten. Geen huis en geen levende ziel vallen te bekennen in dit troosteloze landschap, waarin een kerktoren eenzaam getuigt van verloren leven. Eens stond hier het dorpje Wilmarsdonk dat plaats heeft moeten maken voor uitbreiding van de Am- werpse haven. De toren staat er nog voor de geesten die Wilmarsdonk heeft achtergelaten. Telefoto

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 14