u/Ainnpr PANDA EN DE SUPERSCHAT n POLLE, PELLI EN PINGO '- 1 P J Ons vervolgverhaal Engelse komedie met „bijwerk" TV dinsdag iI li Televisie-vanavond Radio-dinsdag TV maandag MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968 7 Feuilleton door JAMES GOLDMAN •f g 1 l il l Is Charles Boost „Het dossier Jan' Supportersreis „Ons soort mensen" over andere mensen In de running 74) Naar gelang van de gebruikte wig en hamer, de kracht van de slag en de spanning van het touw. is een uiterst verfijnde en nauwkeurige bediening mogelijk". Hij knielde op een knie naast Sally neer. ,,Kijk zelf maar. Voel maar eens aan de eleboog. Je zult merken dat die zacht is" Waldorf kon zich niet verroeren „Kijk dan". En Wal dorf zag dat de man Sally's elleboog stevig met een vinger aanraakte. Er zat geen bot in. Sally kreunde nau welijks. „Zou ze in leven kunnen blijven? Zou ze het overleven als je nu op hield?" „Ongetwijfeld" Hij draaide zich om en keek Hannah aan. Ze stond vlak achter hem, en werd stevig vastgehouden. Hij wend de zijn blik af. Sally was zijn ver antwoordelijkheid. „Je wilt Guerrera hebben? Dat kan. Laat haar vrij, ik zal zorgen dat je hem krijgt". Mclntyre bleef onbewogen. Hij liet zich door niets overhaasten. „Dus je bent een spion". Wat maakt het voor verschil? Hij had er alles voor over om er een eind aan te maken, om Sally ergens naar een dokter te kunnen brengen. „Ja, ik ben een spion". „En zij is een spionne". Hij keek naar Sally. „Zij is een spionne". „En jullie kunnen me allebei ver tellen waar Guerrera te vinden is". „Ik weet het, zij weet „Waar is hij?" „In de buurt van eij dorp dat Tem- pate heet. Vertel me nu in godsnaam waar ik een dokter kan vinden". Mclntyre draaide zich om en gaf een teken. De man met de wig stak hem tussen de balken. „Nee! Je hebt het beloofd". Waldorf voelde zich opeens weer een kleine jongen. Het verraad was zo groot; het gevoel en de woorden dateerden van zo ver terug. „Je hebt het me beloofd". „Ze zei dat jij haar minnaar bent geweest". Mclntyre grinnikte. „Is dat zo?" „Sally!" Het klonk als een gehuil. Ze sloeg haar ogen open. „Walt? O, Walt het doet pijn. Laat ze alsje blieft ophouden. Walt? Houd mijn hand vast, Walt. Ik ben zo blij dat je hier bent, zo De hamer kwam met een klap neer. Dat was alles. Waldorf kreun de voor haar, één zachte kreun. En toen verslapte hij. Slap als een lap penpop. Er werd achter hem gegie cheld en de handen die hem hadden vastgehouden ontspanden zich. Hij rukte zich los en sprong door de ka mer naar Mclntyre. Hij besefte niet wat zijn lichaam deed, hoe zijn benen bewogen of hoe hij zijn handen hield. Alle zintuigen, behalve het oog, waren tijdelijk bui- val. Alles concentreerde zich in zijn val .Alles concentreerde zich in zijn ogen en het enige dat hij zag was die glimlach. Mclntyre's glimlach. Het enige wat hem op deze wereld nog interesseerde was het wegvagen van die glimlach. Hij kwam er dich terbij, voldoende dichtbij om zijn hand uit te steken. Iets hard en zwaars trof hem en hij viel op de grond. Hij had geen pijn. Het ene ogenblik stond hij nog en het vol gende zat hij op handen en voeten op de grond en keek omhoog naar Mclntyre. Er was iets misgelopen; hij had de glimlach niet bereikt. Hij zou het eenvoudig nog eens moeten proberen. Hij stond op. Hannah zag het allemaal gebeuren. Ze zag dat Waldorf zich losrukte en door de kamer sprong; ze zag dat Mclntyre de bewakers beduidde zich er niet mee te bemoeien. Mclntyre stond doodstil met iets gebogen knieën en ontspannen armen. Toen bewoog een hand zich een korte uithaal, nauw keurig als een chirurgische ingreep en Waldorf stortte geluidloos neer. Ze kwam in beweging toen Waldorf weer overeind krabbelde. Ze had nog maar een stap vooruit gedaan toen grote handen haar beetpakten. Ze zag dat Mclntyre weer toesloeg, nu een andere slag, en dat Waldorf op de grond viel. Hij bleef een ogenblik zonder een kik te geven op de stenen vloer liggen en stond weer op. „Hij is weerloos. Houd op". Han nahs stem klonk schor. „Waarom doe je dat?" Mclntyre's hand schoot uit moeiteloos en beschreef een sierlijke boog voordat hij neerkwam. Waldorf viel. „Ik gun mezelf een ogenblik een pleziertje". „Ben je van plan hem te vermoor den?" „Ik zal jullie allebei vermoorden, maar niet voordat ik terug ben uit Tempate. Je snapt toch wel dat ik een figuur zou slaan als ik Guerrera niet in Tempate zou vinden en jullie beiden dood waren". Waldorf stond weer op. Zijn gezicht was uitdruk kingsloos. Zijn ogen leken blind,maar hij kon toch Mclntyres glimlach waarnemen. Hij ging erop af. Mc lntyre maakte een hoekige beweging, abrupt en hard, en Waldorf zakte aan zijn voeten ineen. „Het is een proeve van bekwaam heid", zei hij toen Waldorf viel. „Er zijn twee manieren om met een bijl een jonge boom om te hakken; met één doeltreffende, grote slag of met vele doeltreffende, kleine slagen. Als ik werkelijk kundig te werk ga. als ik de juiste zenuwknopen in de juis te volgorde en met de juiste kracht raak, staat hij nog negen of tien keer op". Waldorf bracht het tot de negende keer. Lang voor die tijd had Hannah elk besef verloren. Ze wist dat ze schop te en zich verzette tegen alles wat haar weerhield. Ze wist dat ze tegen Mclntyre vloekte en schreeuwde, en dat ze Waldorf smekend toeriep het op te geven, te blijven liggen, er een eind aan te maken. De lammeren werden geslacht en het was te ver schrikkelijk om aan te zien. Waldorf kon de glimlach niet meer zien. Hij wist dat die er nog steeds was en dat er iets aan gedaan moest worden, maar hij wist niet meer waarom. Hij moest gaan staan. Het was van vitaal belang dat hij ging staan. De wereld was leeg; niets te zien, niets te horen, geen woorden, geen beelden. Het kwam allemaal hierop neer: je moest staan. Hij be sefte zelfs niet dat hij het bewust zijn verloor, toen dat tenslotte ge beurde. Ze waren weer in de kleine kamer. Ze zat op de grond, dat wist ze. En ze wist ook dat ze Waldorf in haar ar men had. (Wordt vervolgd) inrrni Het filmprogramma dat de VARA vanavond op Hilversum 2 brengt is niet zozeer het vermelden waard van wege de „hoofdfilm", de Engelse ko medie „Jumping for joy", dan wel naar aanleiding van het „bijwerk", twee korte Nederlandse films van Henk Meulman. „Jumping for joy" is een eenvoudig blijspelletje van de Britse filmvete raan John Paddy Carstairs die vele kluchten met Norman Wisdom op zijn naam heeft staan en ditmaal voorna melijk steunt op de komische prestaties van de acteur Stanley Holloway. de Dolittle uit „My fair lady". Als Jack Montague speelt Holloway in deze ruim tien jaar oude film een trainer van windhonden die betrokken raakt bij een dopingaffaire op de renbanen van het White City Stadium in de buurt van Londen. Vooraf gaan dus twee korte films van Meulman die respectievelijk op het Benelux Festival van 1966 en 1968 onderscheiden werden en een ruimere belangstelling meer dan waard zijn. „Vieille rue et scène pittoresque du folklore méditerranéen" is een koste lijke meditatie over een vakantiekaart die door de ontvanger op allerlei de tails (tenslotte zelfs met een loep) be keken wordt en van een droog com mentaar wordt voorzien dat zich in absurde uitweidingen en conclusies be geeft. In contrast met dit ongewoon hu moristische werkje staat „Morituri te salutant". oppervlakkig gezien een do cumentaire over volkstuintjes onder de rook van Amsterdam, in werkelijkheid een uiterst triest verslag over oudere mensen die op een winterdag allerlei voorbereidingen treffen om hun tuintje en buitenhuisje in gereedheid te bren gen voor een mogelijke nieuwe zomer. Via het opvallende camerawerk van Eduard van der Ende weet Henk Meul man een sfeer van droefheid én gela tenheid op te roepen die de film van een nauwelijks te definiëren beklem ming doordrenkt. HILVERSUM. Afleveringen van „Het leven begint bij honderd" op het het tweede net. Nederland 1 geeft ver der „Piste" en „de grote drie" van het Nederlandse cabaret in „Toen en Nu", waarna een BBC-doeumentaire volgt over het kloosterleven in Amerika. Nederland 2 biedt na Weerzien met herhaling films. Na Kenmerk begint het eerste net met een aflevering van „Het leven be gint bij honderd". Een onderwereldfi guur heeft gehoord van de belevenis sen van Luke Carpenter en aangezien hij er best eens voor enkele tiental len jaren tussen uit zou willen knij pen, probeert hij zich samen met Luke te laten bevriezen. Eerst ontvoert hij niet Luke, maar Ken. Later pakt hij deze toch, maar uiteindelijk gaat de vriespartij toch door. Dan Jos van der Valks „Piste" uit Treslong in Hille- gom. In coproduktie met de Belgische en Zwitserse televisie een wervelende show van variété en circus met als artiesten een trapezewerkster, een trampoline springer, een dame met wonderlijke jongleurscapaciteiten, een draadnummer en gedresseerde apen. Vervolgens van Toen en Nu, waarin Rik Gyles van de Belgische televisie zeventig jaar Nederlandse kleinkunst 42. Panda en Bill Dollar waren een heel eind teruggelopen, voordat ze ontdekken dat ze niet meer werden achtervolgd. „Oef. mompelde Panda hij gend. „Dat was op het nippertje, geloof ik. Die indiaan was natuurlijk boos op ons omdat we de kroon hebben weggehaald uit de tempel. Maar ik zal hem terug leggen waar we hem hebben gevonden". „Dat is goed, vriendje", zei Bill Dollar. „En daarna gaan we eens kijken wat er van Goedbloed is geworden. Wie- weet ontmoeten we meer indianen zodat ik een paar leuke plaatjes kan maken voor de jongens thuis". Maar voorlopig kwamen ze geen inboorlingen tegen. Het enige wat ze vonden, waren voetafdrukken op de plek waar Joris was verdwenen. „Als hij maar niet in moeilijkheden is. zei Panda bezorgd. „We moe ten hem proberen te helpen!" Joris had inderdaad behoefte aan hulp. Hij was naar een verzameling hutten gebracht, en daar kwam een dreigende gestalte op hem af. „Dai Wech Pa!" riep deze. „Woyuonihan!" „Van zelfsprekend. prevelde de gevangene bleek. „Wat zou u er van denken, als we er vandaag een Dag Van De Vriendschap van maakten?" IK KAN WATJE IN6EEN ENKEL 80EK VINDEN MOET DOEN MET EEN P1N6UIN DIE IN EEN BOK IS VER- HIJ MOET WEL AFLEREN 0Ht ,K HE8 BESLAPEN ONS OP DE HORENS TE ME- WAAR ZOO DE BOK MEN! A 668LCVÉM ZIJN 2 /MISSCHIEN KOMT HET VANZELP GOED ZIJN EETLUST IAAT (M EIK661/41 NIETS TE WEN SEN OVER (Tpib Wim Sonneveld die zich met Toon Hermans en Wim Kan laat horen in „Van toen en nu", zegt rake dingen over de Belgisch-Nederlandse verhou dingen. Nederland I, 21.05-21.'JU. belicht. Wim lbo stond hem daarin bij. Medewerkenden aan deze a flevering Wim Kan, Wim Sonneveld en Toon Hermans. Het sluitstuk is een BBC- documentaire over het moderne kloos terleven in Amerika. In Hollywood is een nonnenklooster, waarvan de be woonsters het habijt hebben afgezwo ren. Ze kleden zich modern, vrouwe lijk en permitteren zich ook in ander opzicht vrijheden, die wij in het oude Europa niet van kloosterbewoonsters gewend zijn. Een BBC-filmteam zocht het klooster op en sprak met de be woonsters. Over het tweede net eerste een af levering van de Coronation Street. Kerstmis is nu goed en wel achter de rug, maar Jack en Annie Walker zijn nog niet weer in hun gewone doen. Annie weigert nog altijd om achter de tapkast van de Rovers Return plaats te nemen, zulks tot groot verdriet van echtgenoot Jack. Dan Weerzien en tenslotte film, film en nog eens film. Het huidige onderwijssysteem vol doet niet. Studentenrevolutie en -revol te zijn hiervan enkele duidelijke ver schijnselen. Het huidige systeem da.t op patriarchale leest is geschoeid da teert nog uit de tijd dat de Hogere Burger School nog een school was voor hogere burgers en dat geld en kennis in macht samengingen. De mammoet wet kan in niet geringe mate bijdra gen tot een herziening van het onder wijssysteem, al zullen hiermee niet al le problemen worden opgelost. In België is de toestand zo mogelijk nog erger dan in ons land. Over de problemen daar schreef de auteur en criticus Julien Weverbergh „Het dos sier Jan" waarin hij wijst op de grote gebreken bij het Belgische litteratuur onderwijs: het gebrek aan kennis van de de hedendaagse litteratuur, de wil lekeurige manier van handelen van di recties en besturen bij het aannemen en ontslaan van leerlingen en docen ten en de bevoogding van de staat, vanavond bespreekt Wim Hazeu in „Li- terama" (om 22.15 uur) „Het dossier Jan". Enkele fragmenten daaruit zullen worden gelezen door Harwig Leus en door de schrijver. AVRO-TELEVIZIER heeft een uniek initiatief genomen. Het blad organi seert een supportersreis niet voor Ajax maar voor Toon Hermans. Voor rond 2000 kan men Toons première in de Canadese stad Torento bijwonen. De supportersreis duurt veertien dagen en omvat ook een verblijf van enkele da gen in Miami. Als reisleider treedt op Simon van Collem. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo. Lichte gramm.muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8.20 Stereo Lichte gram.muziek. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling programma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuw, en Renais sance. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen 11.00 Nws 11.55 Beurs berichten. 12.00 Programma rondom het volkslied. 12.26 Mededel. v. land en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlich ting. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. De lichte muze belicht. 14.30 Mod. muziek. 15.00 Stereo. Frag menten uit Duitse opera's. 16.00 Nws. 16.02 Stereo. Residentie orkest en so list. 17.00 Gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. 17.55 SOS-berich- ten. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Stereo. Dansorkest en zangsolis ten 19.00 Zelfportret 19.30 Nws. 19.35 Gevarieerd programma. 20.45 Hoorspel 21.15 Stereo Metropole-ork. 21.50 oud- <p plaatwerk. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour- Nederland I naai. 22.55 Het muziekleven in Neder land van vóór 1940. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo klassieke muziek. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo. Opera- intermezzi. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde mu ziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Stereo. Lichte gramm.muziek. 9.30 Ste reo Balletmuziek. 10.00 Theologische etherleergang 10.35 Stereo Sopraan en piano. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelinge. 12.00 Gevarieerd programma. 12.22 Wij van het land. 12.26 Medelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar.14.05 Stereo, licht muziekprogramma. 14.30 Muzikaal mid dagmagazine. 17.00 Overheidsvoorlich ting 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Metro- pole orkest en zangsoliste. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht pro gramma. 20.00 Opnamen van de open bare lessen van de internationale zo mercursus voor vocalisten te 's-Herto- genbosch 21.00 Gesprekken met Tsje- choslowaakse priesters. 21.15 Lim burgs symfonie orkest en soliste. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Gewijde muziek. 23.00 Vakantie-magazine. 23.30 Stereo lichte gramm.muziek. 23.55 Nws HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogram ma. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Pla tenprogramma. 12.00 Nws. 12.03 Tiener programma. 13.00 Nws. 13.03 Gev. pla tenprogramma. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Licht platenprogram. 16.00 Nws. 16.03 Licht platenprogramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, en SOS berichten. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmu- ziek. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde mu ziek. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Programma voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nws 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm.muziek. 18.35 Verkeerswenken 18.40 Lichte mu ziek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Amusements muziek. 19.45 Praatje. 19.55 Lichte mu ziek 20.00 Klassieke muziek 22.00 Nws. 18.50 18.56 19.00 19.03 19.06 19.31 19.57 20.00 20.16 20.20 21.05 21.35 22.15 NTS: Barend de Beer. STER: Reclame. NTS: Journaal STER: Reclame. IKOR/CVK/RKK: Kenmerk. KRO: In Kleur: Diepvries GV- f euilleton). STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Piste. Fragmenten uit programma's over 70 jaar Nederlandstalige kleinkunst. Kloosterconflict (documentaire) NTS: Journaal. Nederland II 18.50 18.56 19.00 19.03 19.52 20.00 20.16 20.20 20.40 22.05 NTS: Barend de Beer. STER: Reclame. NTS: Journaal. VARA: Coronation Street (TV- feuilleton). Herhalingen uit de VARA IV- programma's. NTS: Journaal. STER: Reclame. VARA: In kleur: Hvee korte films. Jumping for joy (komische speelfilm). NTS: Journaal. Een week lang is radioreporter Hans Gobes kris kras door Nederland ge trokken om overal in ons land te pei len of en hoe er discriminatie bedre ven wordt op het gebied van ras, po litieke overtuiging, status, geografische omstandigheden (stedeling-plattelan der) enzovoort. De NRU-documentaire „Ons soort mensen" over andere men sen" is een montage van de verschil lende meningen die verzameld zijn (vanavond 21.30-22.05 uur, Hilversum I). CORRY BROKKEN blijft in de running. Zij krijgt het komende win terseizoen weer vijf grote shows in Duitsland, waarin zij internationale Nederland II gasten gaat ontvangen (waarschijnlijk Sammy Davis jr), en waarin het ver- 18.50 maarde orkest van Kurt Edelhagen 18.56 haar gaat begeleiden. Corry zal trou- 19.00 wens ook in Nederland voor de tv blij- 19.03 ven verschijnen: ze krijgt vier shows 19.15 van de AVRO. 19.35 Rudy Carrell gaat hetzelfde doen. 20.00 Hij zal zijn vier Duitse shows afwis- 20.16 selen met vier Nederlandse. De VARA 20.20 heeft een contract gesloten met Tom Manders om de Carrell-shows af te 21.10 wisselen met Dorus-shows, waarbij waarschijnlijk weer een overvloedig 21.35 gebruik van het filmmedium zal wor den gemaakt. 22.25 18.50 18.56 •19.00 19.03 19.06 19.31 19.56 20.00 20.16 20.20 20.45 21.00 22.10 22.20 22.40 NTS: Barend de Beer. STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Tom Jones Show. Lieberman Lieberman, (TV- feuilleton). STER: Reclame. NTS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Hier en nu. Muzikaal amusementsprogram ma. De zaak-Rohrbrach (een gedra matiseerde reconstructie van een gerechtelijke dwaling). Amerikaanse koorzang. HIRO: Documentaire. NTS: Journaal. NTS: Barend de Beer. STER: Reclame. NTS: Journaal. De Verrekijker. Van gewest tot gewest. Filmreportage over Oostenrijk. Journaal. STER: Reclame. In kleur: Dubbelspion (TV- film). De Franse Radicale Studenten beweging (documentaire). De dood van Mijnheer Serjans- zoon (TV-spel). Journaal. IK GELOOF DAT HIJ STAPELGEK IS, DERTIEN' DAT LIJKT O.K.! MAAK Hoe LANGER DENKT, H06 MINDER U VANGT. ter op oe zaken. MARCO,,. IK 6A PSST, ..DAT KUN JE NIET MENEN.' DAT BOD VAN ooo dollar heb je afgewimpeld. deze jachthaven is NI ET VEEL ZAAKS. ,IMAR IK GEEF U 30.000. MIJ WEL.MAAk IK WIL EROVi NADENKEN 1212. De treinrovers hielden iedereen met hun wapens in bedwang, terwijl twee van de gemaskerden op de stookplaats de kist met goud in ontvangst namen. „Laat niemand zich verzetten of er gaat iets vreselijks gebeuren", zei een van de rovers. „Net zoals u wilt meneer", zei Bram beleefd en ogenschijnlijk liet hij zonder morren toe, dal de kostbare kist van de vuurplaat werd gehaald. Die nederige houding was misleidend. Want achter de rug van Bram zakte Wil lem langzaam door de knieën. Zijn hand strekte zich behoedzaam naar het bedie ningspaneel, daar waar de stoom werd geregeld. „Nu?", vroeg Willem gespannen. „Nu'zei Brum en Willem bewoog snel de handen met de zekerheid van de erva ren machinist. Drie kraantjes werden om gedraaiden wolken stoom begon nen eensklaps sissend aan alle kanten van de locomotief te ontsnappen „Hédaar, wat moet dat?", riepen de bandieten hoestend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7