J Muziekcriticus Schonberg over grote dirigenten en hun kunstenaarschap mm Reprimande voor jeugd in Rusland wegens pop Dertig seconden boven Tokio Edward Heath in „Persoonlijk NTS-inzending tv-concours Televisie-vanavond Radio-donderdag TV woensdag TV donderdag WOENSDAG 14 AUGUSTUS 196 8 9 HAARLEM „Soms heet hij Wilhelm Furtwangler, soms Arturo Tosca- nini, soms Mengelberg, soms Walter of Monteux, soms Bernstein, Nikisch of Klemperer. Het maakt geen verschil. Zijn naam doet er niet toe, hij staat voor een aantal orkestleden als hun dirigent. Hij staat daar omdat iemand de leidende figuur moet zijn. Iemand moet het tempo aangeven en het vasthouden, hij moet op het samenspel letten en op een goede klankver houding, hij moet trachten uit de partituur te halen wat de compomsi, erin heeft neergeschreven. Als één van de honderd orkestleden een foute noot speelt, moet hij onmiddellijk ingrijpen. Hij moet van alles tegelijk zijn: musicus, beheerder, uitvoerder, dienaar, psycholoog, technicus, wijsgeer, rechter, beul en vader. Hij moet een autoriteit zijn, beschikken over grote waardigheid, hij moet een fantastisch geheugen hebben, een ijzeren wil, grote ervaring, enorm temperament en blijmoedige kalmte. Hij is van na ture een acteur en dus een egoïst. Dat moet hij zijn. Zonder een oneindig geloof in zichzelf en zijn capaciteiten, is hij niets. Boven alles is hij een leider, zijn onderdanen zien naar hem op en volgen zijn aanwijzingen. Hij is de leraar, die alles weet hij hoeft zijn hand maar op te heffen en hij wordt gehoorzaamd, hij tolereert geen tegenstand. Zijn wil is wet". a Napoleon voor het orkest J. H. Moolenijzer Charles Boost Pools songfestival Documentaire Programmawijziging door blikseminslag .r11f|nnnnfinnnnj1J| Met deze, als een vuurwerk uiteenspat tende verklaring, begint Harold Schon berg, muziekcriticus van de New York Times, zijn historisch overzicht van de Grote Dirigenten en hun kunstenaar schap. Schonberg is al dertig jaar muziekre censent en sinds 1950 is hij verbonden aan de New York Times. Met zijn boek over Grote Pianisten, dat in 1963 ver scheen, heeft hij een enorm succes ge had. De bijzondere betekenis van zjjn boek over de Grote Dirigenten is, dat hij niet uitsluitend schrijft over persoonlijke za ken of eigenaardigheden, maar dat hij in hoofdzaak ingaat op de historische achter grond van de orkestdirectie. Hij behandelt onder meer de geschie denis van het dirigeerstokje (the baton), dat zijn ontstaan dankt aan de muziekrol en de strijkstok van de concertmeester. Hij zet uiteen dat de dirigent en het or kest vergelijkbaar zijn met de wolken krabber en de lift. De één is ondenkbaar zonder de andere. Dit is een typisch Ame rikaanse vergelijking, maar het is duide lijk dat zij onverbrekelijk aan elkaar ver bonden zijn. Globaal gezegd zijn er twee soorten di rigenten,: degenen die onder de drang van de emotionele inhoud van een werk, uitdrukking geven aan hun eigen gevoe lens en zij die met grote toewijding wer ken aan de weergave van de gedrukte De triomfale intocht van de nieuwe president (monsieur Jullien) met politiek en polka's in volslagen nieuwe stijl. W. Mengelberg, door Joh. van heil. verering voor Beethoven zo groot, dat hij tijdens het concert speciale witte hand schoenen droeg en dat hij dirigeerde met een met juwelen bezet dirigeerstokje, dat hem aangedragen werd op een zilveren pla teau. Er worden in dit boek drie Nederlandse dirigenten genoemd: Mengelberg, Van Beinum en Haitink en vanzelfsprekend wordt er aan Mengelberg een apart hoofd stuk gewijd. Schonberg beschouwt hem min of meer als de tegenpool van Toscani- ni. In hoge mate romantisch een soort Horowitz onder de dirigenten bijzon der geëmotioneerd en opvallend energiek: „Napoleon voor het orkest". Hij memo reert de gastdirecties van Mengelberg bij The New York Philharmonic en zijn gro te vriendschap met Gustav Mahler. „Hij maakte van het provinciale Am sterdamse Concertgebouw Orkest één van de méést briljante en overtuigende ensembles in Europa." EDUARD VAN BEINUM wordt slechts genoemd als gastdirigent van het Los Angels Symphony Orchestra en Bernard Haitink wordt in één adem vermeld met Lorin Maazel, Colin Davis en Claudio Ab- bado, „Maar", zegt Schonberg, „zij zijn allen kandidaten voor een grote carriè re." Hiermee wil niet gezegd zijn, dat Schon berg zich er gemakkelijk vanaf maakt, Integendeel, een Amerikaans muziekjour- nalist, die schrijvende over Nederlandse dirigenten geen enkele fout maakt geeft wel het bewijs van een zeer zorgvuldi ge werkwijze. Anton Bruckner, door dr. Otto Boehler. partituur zonder meer. Natuurlijk zijn er aan beide zijden dirigenten met goede kwaliteiten. Wagner, Richter, von Bulow en later Mahler en Bruno Walter hoorden in zekere zin tot de eerste groep, maar hun vertolkingen hadden, ondanks de zeer persoonlijke inslag, een diepgaande in vloed op de muzikale belevenissen van de toehoorders. TOSCANINI maakte er geen geschiede nis van, tijdens een repetitie van de Eroï- ca van Beethoven, merkte hij nogal nuch ter op: „Sommige mensen zeggen: dit is Napoleonvoor mij is het alleen maar Allegro con brio!" Toscanini is het voor beeld van de dirigent die trouw is aan het notenbeel, hij gaat niet in op muzika le gevoelens of sentimentaliteit. Het is niet mogelijk om te bepalen waaruit de grootheid van een dirigent be staat, maar het staat wel vast dat er voor elke opvatting plaats is, mits deze opvat ting gedragen wordt door een waarach tige innerlijke overtuiging. Bijzonder vermakelijk in het boek van Schonberg is het hoofdstuk dat is gewijd aan Louis Antoine Jullien, een Fransman die zijn grootste triomfen vierde in Lon den en New York. Van 1841 tot 1859 ver bleef hij in Londen en de mensen gingen niet naar zijn concerten om te luiste ren naar de werken die hen ten gehore bracht, maar zij gingen erheen om hem te zien dirigeren. Een van zijn beste voorstellingen was de uitvoering van de Pastorale van Beet hoven. Tijdens het onweer waarbij de goede Ludwig slechts gebruik maakte van een paar armzalige pauken, kwam Jullien de natuur en Beethoven te hulp met een grote blikken bus met gedroogde erwten om de hagelstorm de nodige kracht bij te zetten. Overigens w.as zijn Richard Wagner, door de Britse karikaturist Spy (Leslie Ward). Het hoofdstuk over Beethoven is één van de beste episodes uit het boek. In verband met het optreden van Beethoven als dirigent schrijft hij: „Er zijn voldoen de aanwijzingen dat ook Beethoven de lucht doorkliefde met zijn beide handen, maar volgens de verslagen was hij een van de slechtste dirigenten in de muziek- historie." De componist Ludwig Spohr behoorde tot de violisten in het orkest bij de pre mière van de Zevende Symfonie in 1814, hij schreef over Beethoven: „Bij een sforzando (extra accent), spreidde hij zijn armen uit, vanuit een gekruiste houding ove- zijn borst met een enor me zwaai. Bij een pianissimo, dook hij in elkaar, maar bij een fortissimo gaf hij meermalen een luide schreeuw om te la ten merken, dat hij het ermee eens was." Ook over Mozart, Haydn. Schubert, We ber, Berlioz, Wagner en Mahler zijn er kostelijke verhalen opgenomen in dit boek. Bovendien zijn de opmerkingen en inlichtingen van Schonberg zelf buitenge woon leerzaam. Het is een geschiedkun dig document, het is een studieboek en het is een spannend verhaal. Het is te hopen dat een vertaling van de „The Great Conductors" niet te lang op zich laat wachten. MOSKOU. Een groep jongeren in de Sovjet-Unie heeft in een ingezonden stuk geprotesteerd tegen de pogingen om de moderne popmuziek buiten het land te houden. De groep eist voor de jeugd van de Sovjet-Unie het recht om te zingen en te dansen wat men zelf mooi vindt. De brief werd afgedrukt in het blad Oekraina Pravda, dat eerder een van de vele veroordelingen in de pers had gepubliceerd van het soort muziek dat de jeugd in het Westen ap precieert. De autoriteiten in de Sovjet-Unie staan vijandig tegenover invloeden die van buiten af op de jeugd inwerken en die nadelig kunnen zijn voor het denk- programma dat het Kremlin de jeugd voorschrijft. Het blad had gesteld dat goede popu laire muziek „ondenkbaar is zonder een gezonde grondslag in de volksmuziek". Ingetogen versies van hits uit het Wes ten worden getolereerd, maar ook die stuiten op weerstanden bij de voorstan ders van een harde culturele lijn. „Is het werkelijk waar dat er voor de jeugd van de Sovjet-Unie een of an dere bijzondere Oostelijke mode moet) zijn? Is het werkelijk waar dat er een kunstmatige muur moet bestaan die ons afsluit van alles wat nieuw is" zo vragen de jongeren in hun brief. Ze wijzen op landen als Polen, Tsjecho-Slo- wakije en Joegoslavië „waar niemand de jeugd terechtwijst omdat zij moder ne liedjes zingt en danst op pop muziek". Het ingrijpen in de vrijheid van keuze op muziekgebied „veroorzaakt bezorgd heid in brede kringen van de Sovjet- jeugd". aldus de brief, die niet met namen ondertekend is. Het blad geeft als commentaar op de brief dat deze een valse noot is. De schrijvers worden eraan herinnerd dat in de Sovjet-Unie „noch de staat noch jullie ouders er onverschillig voor zijn wat jullie mooi vinden. In een maatschappij leven en toch vrij zijn van die maatschappij is onmogelijk". De moderne Westelijke muziek is vol gens het blad „een stroom van geluiden gegil, gegiechel en de hemel weet wat". Dergelijke muziek maakt de jeugd doof en dom en speelt in het Westen een grote rol bij het omvormen van mensen in beesten. Vietnam is een goed voor beeld van wat er wordt van jonge Ame rikanen die blootgesteld worden aan „de verdwazingsindustrie". Amerikaan se soldaten verbranden en doden in koelen bloede omdat hun zintuigen af gestompt zijn, aldus het blad. „De ma kers van de bourgeoisideologieën be grijpen de kracht van de muziek heel goed. Ze doen pogingen haar te ge bruiken voor hun eigen doelstellingen." hittt ~>nairT«irrn*Tnr*TiiTnnmfmwwm» AMSTERDAM. „Thirty seconds over Tokyo", de film die de NTS van avond om 20.25 uitzendt over Hilver sum I, is een geromantiseerd verslag van een der eerste luchtaanvallen op het Japanse continent en op de Japan se hoofdstad in april 1942. Aanvoerder van deze raid was luitenant-kolonel James H. Doolittle, die met zestien middelgrote bommenwerpers van het vliegdekmoederschip Hornet af het bombardement uitvoerde. Een van de piloten, die na de aanval op Tokio door gebrek aan brandstof op het Chinese vasteland wist te landen en na aller lei avontuurlijke rondzwervingen be houden het vaderland bereikte, was kapitein Ted W. Lawson. Hij is de hoofdpersoon van de film geworden in de gedaante van de acteur Van Johnson. Doolittle wordt gespeeld door Spencer Tracy en verder zijn in deze film van Mervyn LeRoy die uit 1944 dateert, bekende acteurs als Robert Walker en Robert Mitchum aanwezig. In grote trekken houdt de film zich aan de feiten zoals die zijn neerge legd in een door Lawson gemaakt rapport dat later in uitgebreidere vorm als boek is verschenen. De moeilijk heden van deze eerste aanval op het Japanse continent, die meer gebeurde ten behoeve van de versterking van het Amerikaanse moreel dan om stra tegische winstpunten te behalen, zijn daarbij breed uitgemeten en op een vrij documentaire wijze behandeld, al vinden er natuurlijk romantische ver tekeningen plaats. HILVERSUM Op het eerste net 's middags een kinderprogramma met Laurel en Hardy en Klein Duimpje. In het avondprogramma een afleve ring van „De bosbrigadiers" en de Britse oppositieleider Edward Heath in „Persoonlijk". Tot slot de hoofdfilm. Op het tweede net Rik de kikker, mr. Ed, De monsters, Vol(z)onzin en twee afleveringen, een van Honey West, en de ander van „The big valley", ge titeld „De jonge chanteurs". In de middag via het eerste net een Laurel- en Hardy- cartoon en een pop- penfilmpje over Klein Duimpje. Het avondprogramma begint met een afle vering van „De bosbrigadiers". Peter en Chub gaan naar het spookeiland, waar volgen de Indianen vreemde dingen gebeuren en waar een vader Fred Gwynne, in „The Munsters" vader Herman die zich bijzonder ingenomen toont met zijn uiterlijk. Nederland I, 19.32-20.00. met zijn zoon zoekgeraakt is. Het tweede deel van het voorprogramma bestaat uit een aflevering van Persoon lijk. Vanavond de Britse oppositielei der Edward Heath, tegenspeler van premier Harold Wilson. Na een Socu- terafilmpje en de hoofdfilm „Dertig se conden boven Tokio", hierboven be sproken. Over het tweede net een voorpro gramma met Rik de Kikker „De wa termolen" heet het verhaal, het spre kende paard „Mr. Ed" en „De mon sters". Het paard begint de allure aan te nemen van koppelaar als de fami lie Post een goede kokkin in dienst neemt, die wel wat meer wil dan al leen maar koken. „De monsters" zit ten met andere problemen. Eddie is in het ziekenhuis opgenomen en zijn familieleden willen hem opzoeken. Dat mag niet midden in de nacht; dus moeten er listen worden bedacht. Opa betreedt het ziekenhuis als chirurg met Herman als patiënt. Dat loopt na tuurlijk nooit goed af. Vervolgens de derde Amerikaanse serie; later op de avond nog een vier de. Eerst „Honey West". De charman te jongeadme komt een bende hande laars in verdovende middelen op het spoor. Ze verhandelen hun producten door ze in verschrikkelijke sneeuw mannen-speelgoedfiguurtjes te verber gen. Honey wil zo'n sneeuwman kopen maar dat lukt niet. De speelgoed ver koper blijkt achteraf helemaal niet zo aardig te zijn als hij zich voordeed. Gelukkig krijgt Honey assistentie van Sam Bolt en samen kunnen ze een verschrikkelijke sneeuwman wel baas. Daarna de heer en mevrouw Maarten en Karin van Wamelen-Kraaykamp en hun zomerse programma Vol (z)onzin met veel gebabbel, een beetje muziek en zo meer. De laatste Amerikaanse se rie is ,The big Valley", ondertitel ..De jonge chanteurs". Audra maakt kennis met een alleraardigste jongen die als handelaar in paarden zegt aan de kost te komen. De vallei wordt echter de laatste tijd onveilig gemaakt door een stel jonge kerels die de hele bevolking terroriseren. Ze bieden hun bescher- yy Spencer Tracy die een van de hoofd- rollen speelt in de film „Thirty seconds over Tokio". Nederland I. 20.25-22.30. ming aan tegen een redelijke vergoe ding. Er valt ogenschijnlijk niets te be schermen, maar wie het aanbod niet aanneemt krijgt plotseling last van al les: dieren gaan dood, er breken bran den uit en allerlei andere nare dingen gebeuren. Totdat de beschermers be taald worden. De familie Barkley wenst zich daar niet bij neer te leggen. Die aardige jonge knul mag dan al nog zo'n vriendelijk gezicht hebben, ze ver trouwen hem niet. De gevolgen laten zich raden. Edward Heath is de persoon om wie de nieuwe aflevering uit de serie „Per soonlijk" woensdag 14 augustus van 19.31 tot 19.56 uur op Nederland 1, draait. Op het ogenblik zijn het orgel en de oppositie de twee belangrijkste zaken in het leven van de zeer Britse heer Richard Heath, in de wandeling Ed ward genoemd. Het orgelspel beoefent Heath al sinds de tijd dat hij in Oxford wijs begeerte, politiek en economie studeer de. De oppositie leidt hij vanaf 1916 toen hij leider werd van de Conservatieve Partij. Het is zijn taak, de eenheid van de partij te bewaren en deze te voeren naar de verkiezingsoverwin ning. Als het zover zou komen, kan Edward Heath zich premier noemen. PATRICIA PAAY vertegenwoor digt dit jaar Nederland tijdens het festival van Sopot in Polen. Als zij de finale bereikt, zullen de Nederlandse kijkers rechtstreeks kunnen zien hoe ze het eraf brengt, want zaterdag brengt de KRO er een reportage van op de beeldbuis. De Tsjechische televisie schijnt er een wat vreemde methode op na te houden om aan documentaires uit het buitenland te komen. Onlangs kwam de chirurg Igor Pakan met vakantie naar Nederland. Hij had van de Praagse televisie vijfhonderd meter zestien millimeter film meegekregen, die hij compleet volschoot in Fries land. De chirurg had gesprekken met vele Nederlanders en kan de Tsjechi sche televisie een complete documen taire aanbieden. HILVERSUM De NTS zal op het twintigste concours om de Prix Italia vertegenwoordigd zijn met twee pro- dukties die nog niet in Nederland zijn uitgezonden.' In de categorie „Origine le muzikale produkties" wordt inge stuurd het ballet „Van tijd tot tijd", dat de AVRO voor de NTS produceert; voor de categorie „drama" het televi siestuk „Kaas", een televisiebewerking van Gerard Rekers naar het gelijkna mige boek van Willem Elsschot. een NCRV-produktie met in de hoofdrol Paul Steenbergen. (Van onze correspondent) HILVERSUM Een blikseminslag in de netspanning van de Vitusstudio in Bussum had gisteravond omstreeks tien minuten voor half acht tot ge volg dat een deel van het program ma „Van gewest tot gewest" moest vervallen. Het beeld viel door de blikseminslag die overigens geen schade veroorzaakte enige seconden uit; het geluid ging gewoon door. Het gevolg was dat beeld en geluid niet meer synchroon liepen. Het zou een minuut of acht hebben gekost om het euvel te verhelpen. De NTS besloot, om het programmasche ma niet in de war te laten lopen, het resterende deel van het streekpro- gramma te laten vervallen. De NTS zond de vervallen fragmenten na het laatste journaal uit. Lichte gramm. muziek. 8.30 De groen teman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Mo derne orkestwerken. 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.55 Beursberichten. 12.00 KI. liederen en kamermuziek. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Muzikale toe ristenroute. 14.35 Literair klankbeeld. 15.00 Voor de zieken. 16.02 Cultureel progr. 17.00 Klankbeeld over Zierikzee. 17.55 S.O.S.-berichten. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Promenade-or kest. en Klein Radiokoor. 19.00 Jazz Spectrum. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Avondgebed. 20.05 Kunstkroniek. 20.30 Opera van Glinka. 22.05 Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 KL muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 KI. en moderne muziek 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00 Nws. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Eucharistieviering. 9.15 Voor de huis vrouw. 10.00 Pedagogische lezing. 10.20 Muziek uit de Barok. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded. 12.00 Lich te gramm. muziek. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ac tualiteiten. 12.50 Gevarieerd program ma. 13.30 Lichte gramm. muziek. 13.45 Amusementsmuziek 14.30 Oude ka mermuziek. 15.00 Herv. middagdienst. 15.30 Progr. over hobby's en liefheb berijen. 15.50 Lezing over beroepskeu ze-adviesbureaus. 16.00 Nws. 16.02 Mo derne kamermuziek. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Progr. over film en filmers. 17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Negro spiri tuals. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Klassiek vioolconcert. 20.00 Ge reformeerd oekumenische synode. 20.10 Een progr. met regionale inslag. 21.55 Kerkorgelconc. 22.25 Boekbespreking 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenk. 23.00 Licht progr. uit Duitsland. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Progr. voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muziek. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 De inwoners van praten gewoon tussen de platen door. 13.00 Nws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Pop muziek. 15.00 Nws. 15.03 Licht platen- programma. 16.00 Nws. 16.03 Tiener show. 17.00 Nws. 17.03 Actualiteiten. 17.07 Verzoekplatenprogr. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek 12.55 Progr. overz. en SOS-berichten voor de schippers. 13.00 Nws. 14.00 Nws 14.03 Opera- en Belcantoconcert. 16.00 Volksdansen. 17.00 Nws. 17.15 Wals- en tangomuziek. 17.30 Koormuziek. 18.00 Nws. 18.03 Marialiederen. 18.28 Paar- desportuitslagen. 18.30 Katholiek-gods dienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.30 Licht muziekprogr. 22.00 Nws. 22.15 Lichte muziek. 23.05 Dansmuziek. 23.40 Nws. HILVERSUM 1. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Nederland I 17.00: TROS: Voor de kinderen. 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 In kleur: De Bosbrigadiers (tv- feuilleton). 19.31 Persoonlijk. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS: Uitzending Stichting So- cutera. 20.25 30 seconden over Tokio (speel film). 22.30 Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 TROS: Rick de Kikker (tv- feuilleton), Mr. Ed (tv-feuille- ton) en The Munsters (tv-feuil leton). 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 TROS: Honey West (tv-feuille- ton). 20.45 Zon-zin amusementsprogramma. 21.25 In kleur: The big valley (tv- feuilleton). 22.15 NTS: Journaal. Nederland I 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 AVRO: Licht gevarieerd pro gramma. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal en weerover- zicht. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Televizier. 20.50 Amusementsprogramma. 21.20 In kleur: De Saint (tv-film) 22.10 In kleur: De Lek (filmrepor tage). 22.20 NTS: Journaal. Nederland II 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Filmreportage over natuurbe scherming en kamperen. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Interviews 20.45 Amusementsprogramma. 21.15 Vaarwel Arabië .film over het kleine sheikdom Abu Dhabi 22.00 IKOR/CVK: Een film gebaseerd op de Bergrede. 22.30 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 9