Haarlemse rechtbank „veroordeeld" KEES VERWEY: dualismen in een leven met de kunst Drang naar het op basis van goede traditie Echte vakmensen worden meegenomen in de dynamische groei van Hoogovens HOOGOVENS UMUIDEN OVERZICHTS-EXPOSITIE IN SINGER-MUSEUM Bewogen kunst POLITIERECHTER Kernverdrag wordt ondertekend Jacob Marisprijs voor R. Draijer Gemeente Heiloo geeft Boetes zijn zin Eigenaar was niet op gezonken jacht Voor de (ATERDAG 17 AUGUSTUS 1968 4 Aardschok hij Celebes HAARLEM In het Singer Museum te Laren wordt tot 29 september een zeer uitgebreide zomertentoonstelling gehouden van het werk van Kees Verwey. In de catalogus schrijft Pieter Leffelaar, de directeur, „De directie van het Frans Halsmuseum vonden wij bereid een eerder ver kregen toezegging voor de te houden tentoonstelling van Kees Verwey aan ons over te dragen". Omdat Verwey in april 1900 geboren de zeventig jaren-mijlpaal in zicht heeft, moet het bovenstaande wel zo on geveer inhouden dat de huidige expositie tevens zijn „ere-tentoonstelling" zal zijn, waarvan het Frans Halsmuseum wellicht afstand heeft gedaan. Velen zullen dat betreuren. Ik niet, want Verwey bewijst met deze tentoon stelling opnieuw, dat hij een expositie van dit formaat op nationaal niveau waard is. Nu de berg niet tot Mohammed komt zullen de Haarlemse „Mohammedanen" tot de Singer-berg moeten gaan. Ze zullen er geen spijt van hebben. Totogeld Oude auto Inlevingsvermogen Tucht en expressie Som der dualismen Hein Steehouwer Premier De Jong: Je moet wel heel sterk in je schoenen staan, als je bijna 2 miljard gulden (2000 x 1.000.000) voor uitbreidingen in je onderneming steekt. Hoogovens Umuiden doet dat. En wie de kranten leest, weet wat dit betekent: geld schept werk. Wie investeert, schept arbeid. Hoogovens schept arbeid voor vakmensen die willen méégroeien met z'n groeiend bedrijf. Zeven nieuwe fabrieken Die 2 miljard gulden wordt geïnvesteerd in uitbreidingsplannen, die o.a. zeven nieuwe fabrieken omvatten: hoogovens 6 en 7,oxystaal- fabriek 2, blokwalserij 3, warmbandwalserij 2, koudbandwalserij 3 en een pelletfabriek voor de erts-voorbereiding. Los van de bouwkosten e.d. installeert men voor vele honderden mil joenen guldens aan werktuigkundige, elektro technische en elektronische apparatuur. Het nieuwste dat de moderne techniek thans biedt Kolossale krachten Een deel van dat geld gaat naar de nieuwe, 3e blokwals, die van blokken staal tot 45.000 kg. plakken „mangelt". Het zal de zwaarste wals in de staalwereld worden met een hoofd aandrijving van bijna 20.000 pk, bestaande uit een horizontale aandrijving door 4 motoren van 3500 pk en een vertikale aandrijving door een motor van 5500 pk, alle gevoed door thyristoren. Minimale meting Tegenover deze geweldenaar staat de uiterst gevoelige apparatuur voor de automatische dikteregeling van staalplaat. Dat gebeurt door middel van een röntgen-diktemeter, die werkt met een nauwkeurigheid van enkele duizend sten millimeters. Technisch luilekkerland Tussen deze uitersten ligt bij Hoogovens een wereld van technische verscheidenheid op het gebied van produktie en transport, van bewe ging en aandrijving, van procesbesturing en controle, van pompen, verlichting, pneuma tische en hydraulische uitrusting, van akoes tische en optische communicatie, van conven tionele elektrische apparatuur tot geïntegreerde schakelingen. Het zijn maar enkele grepen uit de veelomvattende techniek bij Hoogovens. In dit technische „luilekkerland" kan een vak man z'n hart ophalen. Want waar mogelijk wordt hij van meet af aan ingeschakeld bij de opbouw en het in werking stellen van de kost bare en vernuftige installaties die later aan zijn vakkundige zorg zijn toevertrouwd. Inzicht en initiatief Routine en sleur bestaan niet bij al het nieuwe dat Hoogovens onderneemt. Gevraagd wordt: zelfstandigheid, actie, initiatief. Daar zijn vak bekwame, toegewijde mensen voor nodig die in een dynamische taak willen meedenken en meedoen aan de praktische verbetering van rendement en efficiency. Dat vraagt inzicht en vindingrijkheid. Een uitdaging Deze advertentie over groei en uitbreiding van Hoogovens is een uitdaging aan vakmensen die voldoening zoeken in hun werk. Na een periode van oriëntatie en inwerken zullen nieuwelingen zich snel thuisvoelen bij Hoogovens IJmuiden. Aan vaklieden op elektrotechnisch, elektro nisch, instrument-technisch en werktuigkundig gebied worden op aanvraag gaarne verdere inlichtingen verstrekt over de mogelijkheden die er voor bekwame mensen bij Hoogovens liggen. Voor inlichtingen: afd. Personeelsvoorziening. Hoogovens Umuiden (tel. 02510 - 94000). (Van onze stadredactie) HAARLEM. In het televisieprogram ma „Zo maar een zomeravond" van de VARA is gisteravond door de criminoloog professor Noach kritiek geleverd op een uitspraak van de Haarlemse rechtbank, waarbij een buitenlander werd veroor deeld tot zes weken gevangenisstraf we gens het stelen van 4,50. De eis van de officier luidde zes maanden. Professor Noach noemde het schanda lig dat de rechtbank dit vonnis als voor beeld wilde stellen voor alle vreemdelin gen in ons land. De rechtbank had de straf gemotiveerd met „het moet nu maar eens uit zijn met het stelen van buiten landers". UPPSALA (AP). Een krachtige ondergrondse aardschok heeft zich gister avond voorgedaan nabij het eiland Cele bes, in Indonesië. Dit is in Uppsala be kend gemaakt. Het portret van Lodewijk van Deys- sel door Kees Verwey. waarop in bijgaande recensie dieper wordt in gegaan. Verwey heeft her. in 1940 geschilderd en hij geeft in dit por- tpet blijk van zijn groot inlevings vermogen in de psyche van de ge compliceerde persoonlijkheid die Van Deyssel was. Verwey is in een portret als dit een even goed mensenkenner als knappe schilder. Het is de derde maal, dat ik over Ver wey schrijf. Eenmaal, toen hij zijn ere- tentoonstelling had in Arnhem ter gele- (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM. Wegens diefstal van een brommer zijn door de politierechter vrij dag twee jongelui uit het woonwagen kamp in Heemstede veroordeeld tot zes weken gevangenisstraf onvoorwaardelijk en vier weken voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en ondertoezicht stelling van de rooms-kathoiieke reclasse ring. De jongemannen, een los werkman en een koopman, beiden 19 jaar oud, hadden in de nacht van 14 op 15 juli een brommer gestolen op de Botermarkt in Haarlem waar zij de avond in enkele cafés hadden doorgebracht. De koopman werd in eerste instantie he ling ten laste gelegd omdat hij de brom mer van zijn vriend als geschenk zou hebben aanvaard. De politierechter beslis te uiteindelijk echter dat ook hij aan dief stal schuldig was, aangezien ook hij op de brommer had gereden. De eigenaar van de bromfiets maakte slechts enkele dagen later een tochtje met een rondvaartboot door de Ringvaart en zag toen vanaf de boot zijn brommer in het woonwagenkamp staan. De eis tegen het tweetal luidde twaalf weken, waarvan een deel voorwaardelijk, met aftrek van voorarrest. Gezien het feit dat de jongelui pas in april van dit jaar wegens diefstal van koper waren veroor deeld en nog vier weken voorwaardelijk te goed hadden, merkte de officier van justitie op dat zij kennelijk weinig van hun straf hadden geleerd. De raadsman van de koopman, mr. B. W. Stomps, bepleitte clementie en ver klaarde het gedrag van de jongeman on der meer uit het feit dat hij evenmin als zijn vriend kon lezen en schrijven. De raadsman van de los werkman, mr. G. J. Vermeulen, voerde ontoerekenings vatbaarheid van zijn cliënt aan. Een 46-jarige elektrisch lasser uit Haar lem had zich terwijl hij werkloos was, in de periode tussen 15 maart en 18 mei 650,- toegeëigend uit de kas met totogel- den van een sportvereniging waarvan hij lid was. De man ging uiteindelijk uit ei gener beweging naar de politie waaraan hij dit meedeelde. Van het geld had de lasser inmiddels 500,- terugbetaald. Conform de eis werd de man veroordeeld tot een geldboete van 200,- of 14 dagen en een maand voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar, met terugbetaling van de 150,- die hij aan de vereniging nog schuldig is. Een 55-jarige koopman uit Haarlem werd vrijgesproken van hetgeen hem ten laste werd gelegd. Hij zou op 8 april na melijk een auto hebben gestolen. Deze auto stond sedert acht maanden gepar keerd in de Leidsebuurt in Haarlem. De motor en de radiateur waren er sedert lang uit verdwenen en banden zaten er niet meer op. De rol van de koopman had erin be staan dat hij opdracht gaf het vehikel weg te halen. De man verklaarde omstandig dat hij niets aan de auto had verdiend en dat hij er stellig van overtuigd was ge weest dat de wagen aan niemand toebe hoorde. De officier van Justitie verweet de koopman ernstige achteloosheid omdat hij dit voetstoots had aangenomen. De offi cier achtte diefstal bewezen en eiste een geldboete van 150 voorwaardelijk. De politierechter wilde de gang van zaken niet de kwalificatie diefstal geven. De politierechter maande de koopman echter dat hij met de eigenaar van de wagen een regeling zou treffen om hem de schade te vergoeden, die de man had opgelopen omdat zijn oude auto zonder zijn goedvinden was gesloopt. Liften. Ir. H. van Rossum, lid van de Tweede Kamer voor de Staatkundig Ge reformeerde Partij, heeft er bij de mi nisters van Soc. Zaken en Volksgezond heid en vain Volkshuisvesting en Ruimte lijke Ordening op aangedrongen zo spoe dig mogelijk de totstandkoming van een gewijzigd liftenbesluit te bevorderen dat aan de zo hoog mogelijke veiligheids eisen op grond van de huidige kennis op het gebied van de lifttechniek vol doet. genheid van zijn Maris-prijs in 1957, la ter, toen hij als eerste exposeerde in Ga- lerie-T in 1966. Wat mij dan opvalt is de continuïteit. De eerste indruk was sterk, de tweede ook, en de derde laat dezelfde indruk achter. En toch zal deze critiek niet dezelfde zijn, want steeds weer vallen er nieuwe aspecten te ont dekken. Verwey is een dualist. Iemand, die zijn werk voor het eerst ziet, zal in hem een kunstenaar zien die „zweeft" tussen het vooroorlogse impressionisme en expres sionisme. Zo iemand heeft gelijk, zonder echter de bron aan te boren waarop het pendelen tussen beide „ismen" schuilt. Het is niet één bron, het zijn er meer. Zelf vertelt Verwey in een vraagge sprek, dat in de Singer-catalogus is op genomen: „Ik heb me heel weinig buiten mezelf begeven. Er kpmt bijna nooit veel belangstelling bij me op omtrent hetgeen huiten mezelf gebeurt. Iemand heeft van mij gezegd, je bent in je eigen scheop opgesloten. Dat ging niet geheel op, want ik heb moeite gedaan om uit die schelp te komen, maar de neiging om sterk op mezelf terug te vallen, is toch altijd con stant naar boven gekomen. Zo heb ik aan de stromingen om mij heen slechts ge deeltelijk gehoor kunnen geven, want als zij te dicht naar mij toe kwamen, dan schrok ik en kroop weer gauw in mijn schelp terug. Als je mijn werk goed be kijkt, zie je dus een zeker dicht-bij-huis- zijn, dat toch eigenlijk het meest van mijn wezen typeert, maar ook pogingen daarvan zoveel mogelijk los te komen en dan had ik wel degelijk stromingen in de gaten en tot de huidige dag heb ik daar profijt van". Wat Verwey zegt is helemaal waar en ook niet helemaal waar. Het wordt ge zegd door een schilder, die als portrettist heeft bewezen zich totaal in de geest van een ander en dus een geheel andere belevingswereld te kunnen inleven. Zijn portretten zijn voor mij namelijk vooral psychologische avonturen, meer nog dan „knappe" schilderingen. Aange zien elk wereldbeeld niet meer is dan de belevingswereld van iedere mens op zich (want anders kan niemand de wereld bui ten zich zelve ondergaan) is het Verwey mogelijk, via de confrontatie met ande ren, zich ver buiten zichzelf te begeven. Dan kruipt hij wel degelijk uit zijn sohelp. Dan openbaart hij het wezen van een ander. En zo goed. dat ik vermoed, dat zijn waarheidsliefde hem vele moei lijke uren en zelfs afwijzingen zal heb ben gekost, want een echt eerlijk portret wordt door een opdrachtgever vaak moei lijk aanvaard. Een andere even evidente waarheid is, dat Verwey als portrettist, ook al leeft hij zich zoveel mogelijk in een ander in, toch tenslotte een zelfportret tot stand brengt, want ook hij is tenslotte alleen maar in staat om datgene in anderen te herkennen en in beeld te brengen, wat in hemzeilve leeft, wat in zijn geest wordt weerspiegeld, en wat binnen de akoestiek van zijn schelp blijft naklinken. Er is nog een bron voor zijn dualisme, zijn aarzelen tussen stromingen. Bij een andere gelegenheid heeft hij geschreven, dat hij van een al te chaotisch impressi onisme is gered door de zeer discipli naire zienswijze en lessen van H. F. Boot, die hem gevoel voor normen en vormen meegaf in een tijd, waarin de academie hem die niet bijbracht. Het moge zo zijn, die bewondering voor de dwingende persoonlijkheid van Boot, maar alleen hij, die een beslist veel gro ter kunstenaar is kan dat dan zeggen Hij heeft er zich niet aan willen ont worstelen, hoewel hij wist, dat Boot hem en vooral anderen dwong tot een visie die sinds Josef Israëls nergens meer aan bod kwam. Boot heeft de Haarlemse „schildersbent" een achterstand van drie kwart eeuw bezorgd. Er moet bij Verwey meer achter heb ben geschuild .namelijk een schommelen tussen de zin voor het traditionele per toeval verpersoonlijkt in de aanwe zigheid in Haarlem van Boot en de hang naar de „nieuwe" stromingen, die bovendien in veel werk van Verwey dui delijk aanwijsbaar is. Zelf wijst hij dan op zijn „Ontheemden" van 1956 en ik wees in een vroegere critiek op zijn zo goed als non-figuratieve „Stilleven met hoed" uit 1966. Er is nog een bron. Hij zegt in een vraaggesprek: „Reizen geeft het heerlijk besef, dat de wereld ruimer is dan Haarlem. Het geeft een zodanig gevoel als een vogel moet hebben wanneer hij voor het eerst de lucht in vliegt, maar het geeft tegelijker tijd een zekere hulpeloosheid omdat de schoonheid van de aarde zo ontzagwek kend en veelkleurig is. Men kan onmo gelijk in al die sferen leven. Ik ben dus thuis gebleven." Even verder zegt hij „Als zodanig beschouw ik mij ook als een van de laatsten der Mohikanen door hals starrig te blijven vasthouden aan de bo dem, waaruit ik ben voortgekomen." Al zo iets halsstarrig gebeurt, is dat een een tegen-beter-weten-in. Dan is weer een dualisme, namelijk dat van het verlangen naar meer ruimte, maar het toch blijven in Haarlem. De dualismen in Verwey, waarvan hij de bronnen zelf aangeeft, bepalen natuur lijk zijn werk. Ze maken er de grootheid én burgerlijkheid van uit. Hij kan met zeer brede streek schilderen, een karak ter enorm goed peilen en op het doek tegen-beter-weten-in. Dan is er weer een in kleuren zwelgen, een heftig tempera ment belijden en evenzeer een portret maken als „Mystiek vrouwtje", waarin die mystiek bijna tastbaar is geworden. Anderzijds zijn er de schilderijen met al te bestorven kleuren, soms dof, waarin het licht niet doorbreekt en die mij dan doen denken aan de te grote discipline die in Verwey zelf ongetwijfeld aanwezig is maar die en dat schrijft hij dus zelf door zijn leraar Boot is gehanteerd bij zijn vorming tot schilder. Ik voor mij houd het op de Verwey, die doorbreekt in een portret als dat van mr. J. J. Kamp met een gloeiend rood op de achtergrond of dat van mr. dr. Jan Willem Schneider in een bewogen tegen licht, zijn sterk expressionistische speel- goedpaardjes, zijn koloriet in veel aqua rellen, zijn moed tot contrasten in „De flaneur", een portret van Ali Cohen. Ook van zijn diep psychologisch peilen als in een portret van Lodewijk van Deyssel, dat hierbij in reproduktie is afgedrukt. Het is natuurlijk ondoenlijk het grote aantal schilderijen op deze expositie af doende te beschrijven. Een aantal ten densen is hierboven genoemd en iedere kijker kan ze zelf vinden. Hij kan er in het Singer Museum uren mee „zoet zijn", want het is een dankbaar werk Kees Ver wey nog eens zo uitvoerig in diens wer ken geopenbaard te zien. (Van onze correspondent) DEN HAAG De regering heeft besloten tot ondertekening van 't non-proliferatie verdrag over te gaan. Zij heeft niet het voornemen bij de ondertekening een for meel voorbehoud te maken, als gesugge reerd door de Europese commissie, te we ten, dat overeenstemming tussen Eura tom en de Internationale Organisatie voor Atoomenergie wordt bereikt. Wel is de de regering voornemens eerst tot bekrach tiging van het verdrag over te gaan, wan neer de onderhandelingen tussen de com missie en de internationale organisatie voor atoomenergie over uitvoering van artikel drie van het non-proliferatiever drag tot positief resultaat hebben geleid. Dit antwoordt premier De Jong op vra gen van het Eerste-Kamerlid mr. J. A. W. Burger (P.v.d.A.). De regering ziet geen grond voor de verwachting, aldus de mi- nister-president, dat de Europese commis sie over de uitvoering van artikel drie van het verdrag niet binnen een tijdsbe stek van 18 maanden overeenstemming met de Internationale Organisatie voor Atoomenergie zou kunnen bereiken. Uit het feit, dat de regering reeds heeft besloten tot ondertekening blijkt, aldus de premier, dat naar haar oordeel de tenuit voerlegging van het verdrag niet de rech ten en verplichtingen behoeft aan te tas ten, welke voor de lidstaten en de ge meenschap voortvloeien uit het Eura- tomverdrag. DEN HAAG. Wethouder drs. H. J. Wilzen van Den Haag heeft gisteren in het Haagse gemeentemuseum de Jacob- Marisprijs uitgereikt aan de Haagse schil der-beeldhouwer Rein Draijer. Het is de tweede keer dat Draijer de prijs werd toegekend. In 1952 moest hij haar delen met Willem Hussem. De prijs is 4000,groot. (Van onze correspondent) HEILOO. Het gemeentebestuur van Heiloo heeft de hele affaire met Hansje Boetes, die maandag de toegang tot de J. P. Hasebroekschool werd geweigerd, om dat hij was overgeplaatst naar de nieuwe vierde lagere school, niet op de spits wil len drijven. Het zoontje van het pacifis tische Eerste-Kamerlid zal maandag toch naar de Hasebroekschool mogen, waar zijn ouders hem op willen hebben. Het gemeentebestuur heeft overleg ge pleegd met de inspecteur van het Lager Onderwijs, waarbij men unaniem tot de conclusie is gekomen dat deze prestige kwestie niet over de rug van het kind mocht worden uitgevochten. (Van onze correspondent) ENKHUIZEN Er is gisteravond enig licht gekomen in het mysterie van het ondergegane Duitse jacht „Hamburg-2" op het IJsselmeer. De eigenaar van het jacht, de heer Kremer uit Oberhausen (Duitsland), van wie aanvankelijk werd aangenomen dat hij zich met zijn gezin aan boord had bevonden, heeft namelijk vanuit zijn woning telefonisch contact op genomen met de Rijkspolitie te Water in Lelystad. De heer Kremer, is opgespoord door de Wasserschutzpolizei., hij deelde mee reeds een paar weken geleden Enkhuizen te hebben verlaten. Volgens hem is het jacht gestolen. Inmiddels blijft de vraag, of het gezon ken jacht al dan niet tijdig door de on bevoegde (n) is verlaten. Maandag wordt het jacht gelicht. ADVERTENTIE V ■v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 4