PARIJSE MODE: WEINIG EENHEID f ONDANKS ALLES VROUWELIJK 3 w mm. 17 lil ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1968 Erbij l ~av-, m M HH v. Jeanne Lanvin. Een avondcombinatie bestaande uit een witte blouse en goudkleurig bestikte zwarte broek. Brede ceintuur. Louis Feraud. Een fleurige redingote met zwarte en gele strepen op een witte ondergrond. j Guy Laroche. Hij en zij samen in kastanjekleurig velours. Jean Patou. Sportief en toch feestelijk ensemble met een geknoopte overhemdkraag en -manchetten. In zwart-wit. (Van onze moderedactie) „GEBREK AAN INSPIRATIE" en! „De haute couture gaat ten onder", is er gezegd na de laatste modeshows in Parijs. Er is een kloof ontstaan tussen de elegante mooie haute couture van gisteren en de seksloze pop-art crea ties van morgen. Elk kamp heeft hartstochtelijke voor vechters. Zoals aan de ene kant Cour- règes en aan de andere kant Yves Saint Laurent. Courrèges is begonnen zijn creaties vrouwelijker te maken. Hij heeft de mini-rokjes de deur uit gedaan. Maar alle andere ontwerpers voor de jongere generatie, Cardin, Feraud. TJngaro en Esterel nemen de mini-mode nog steeds serieus. AAN DE andere kant Saint Laurent die vastbesloten is alle vrouwen de broek aan te trekken en helemaal met de rokken af te rekenen. Over het algemeen is het mode-beeld „Vrouwelijk". Lange, soepele haren, aan het eind gekruld, 's Avonds in wrongen in de hals. Doorzichtige stoffen, diepe uitsnij dingen, zwarte chiffon, struisvogel veren en pailetten in overvloed. Opvallend waren dit seizoen vleer muismouwen, barricadepakken en Rus sische invloed. De taille wordt nauw omsloten door brede ceintuurs, soms van glimmend vinyl. ALLE ONTWERPERS hebben trou wens aanslagen gedaan op de struis vogelkwekerijen, kippenrennen en zelfs op exotische vogels. Oude stoffen als fluweel waren „in", naast metaal achtig lurex en het Qiana-weefsel van Dupont dat nauwelijks van natuurzijde is te onderscheiden. Het gerucht: „De haute couture ligt op sterven" is hardnekkig verspreid, maar zonder de min of meer creatieve ideeën van de haute couture zouden de confectionairs het toch niet redden. «T Van top tot teen. Voor Patou ontwierp Andrea deze „grootmoederschoenen". De brede hak is vijf centi meter boog. Pierre Cardin. Zo kan het ook, een kuitlange olifant- grijze jas met leeromzoomde zakken. Nog altijd de mili tary look. Balmain. Een feestelijke japon van zwart fluweel met opgewerkte figuren in oranje en goud. Christian Dior. Lange avondjapon van Diors ont werper Mare Bohan. Op een witte ondergrond zijn ornamenten geborduurd met gouddraad, amethist en zilverkleurige parels.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 17