„ZIEHIER, EEN VRIJ MAN Komedie vol menselijke warmte JEUGDBOEKENSCHOUW Paul Steenbergen en Ida Wasserman schitteren in: Liesbeth List naar Haarlem Vrijlating geëist van Tsjechische schrijvers Brabantse Dag met „scheidprocessie" Benny Goodman en Tsjechof Negen Muzen „Award" voor Willem Vogt 9 TY-vanavond Radio-dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 2 SEPTEMBER 1968 „STELLA REGINA" DEN HAAG. De jonge Engelse to neelschrijver Tom Stoppard, die verleden jaar door zijn „Rosencrantz and Guilden- stern are déad" met één slag beroemd is geworden, heeft het Londense toneelre pertoire sindsdien alweer verrijkt met twee andere stukken „Enter a free man" en „The real inspector Hound", die alle bei hemelsbreed verschillen van de „mo derne moraliteit", waarmee hij zo opzien barend debuteerde. Met het eerste daar van, door Max Nord zeer goed vertaald onder de titel „Ziehier, een vrij man", heeft de Haagse Cemedie dit weekeinde in de Koninklijke Schouwburg het nieuwe speelseizoen geopend. En althans wat de vertolking van de 2 voornaamste rol len door Paul Steenbergen en Ida Was serman betreft, heeft het gezelschap daarmee al dadelijk in de roos gescho ten. TOEN IK in april van dit jaar mijn in drukken van de Londense opvoering in dit blad weergaf, heb ik „Enter a free man" een scherp geobserveerde, gevoelig en ook met veel humor geschreven ko medie genoemd, een stuk waarmee Stop pard zich ook in het conventionele genre een auteur met een duidelijk eigen ge luid toont; een auteur bovendien, die ge weldig goed speelbare rollen weet te schrijven. De vertoning door de Haagse Comede heeft die indruk in ieder opzicht bevestigd. Het stuk moge dan minder ver- blufend origineel en bescheidener van al lure zijn dan „Rosencrantz", het overtreft die eersteling door een spaarzamer maar even trefzeker gebruik van de dramati sche middelen en een grotere menselijke warmte. DE quasi „vrije man", om wie het gaat, is George Riley, een mislukkeling die allerlei onbruikbare en dus ook on verkoopbare uitvindingen heeft gedaan, maar nog altijd in een droomwereld van toekomstige successen leeft. Zijn vrouw Constance, door hem met de weidse naam Persephone versierd, is een verstandige, goedhartige, alles begrijpende en verge vende ziel, die hem liever zijn nutteloze illusies laat dan hem te dwingen tot een maatschappelijker bestaan waarin hij zich ongelukkig zou voelen. ADVERTENTIE Een happening in Haarlem OPENT WOENSDAG A.S. (Van een onzer verslaggeefsters) HAARLEM Op de propaganda-avond van het cultureel paspoort op vrijdag avond 6 september in het Concertgebouw treden nu definitief Liesbeth List en het Trio Louis van Dijk op. De afdeling Cul turele Zaken heeft deze zangeres en het trio kunnen engageren, omdat zij zoals gemeld hun Russische tournee in ver band met de politieke ontwikkeling in Tsjechoslowakije hebben afgezegd. De groep Ekseption en Oskar Benton Bluesgroep treden die avond niet op. Oskar Benton is inmiddels van manager veranderd. LONDEN, (DPA). De internationale PEN-club, de wereldbond van schrijvers, heeft in een telegram aan Sowjetpresident Podgorny de onmiddellijke vrijlating ge- eist van alle gevangengenomen Tsjecho- slowaakse schrijvers en dichters. De in ternationale PEN-club heeft alle negen en zeventig PEN-clubs in de wereld op geroepen dergelijke telegrammen naar Moskou te sturen. De internationale PEN heeft op zijn hoofdkwartier in Londen een lijst aan gelegd met de namen, tijdelijke adressen en telefoonnummers van Tjechische en Slowaakse schrijvers, die momenteel bui ten hun vaderland vertoeven en daarheen onder de huidige omstandigheden niet willen of kunnen terugkeren. Door mid del van deze lijst zal de internationale PEN al diegenen onder hen die dat wen sen, waar zij ook zijn, met elkaar in con tact kunnen brengen. Als zich ook in Nederland Tsjechische of Slowaakse schrijvers mochten bevin den, dan kunnen deze hun namen en ver dere gegevens op de lijst plaatsen door bemiddeling van het Nederlandse PEN- centrum (secretariaat Duindoornlaan 1, Bentveld), zo deelt het PEN-centrum mee. HEEZE Hoofdschotel van de zon dag gehouden elfde Brabantse dag was de „scheld- en spotprocessie" door Heeze, een humoristische optocht, waaraan 24 wagens en 9 muziekkorpsen deelnamen. Ook de tentoonstelling „Brabant van de andere kant" trok zeer veel belang stelling. i Het Brabants Orkest onder leiding van de Belgische gastdirigent L. Dispa gaf in de r.k. kerk een concert. Ook de antiek beurs trok veel belangstelling. De Bra bantse Dag werd besloten met een taptoe. Intussen leeft het gezin van het salaris dat de dochter Linda naar huis brengt en waarvan zij haar vader, ondanks de bitte re verwijten die zij hem doet, ook nog een zakgeldje toestopt. Maar dat Linda zelf erfelijk belast is met George's over maat aan optimisme en illusies, blijkt uit haar lange reeks ontgoochelingen op het gebied van de liefde. De nieuwste daar van valt samen met de jongste desillusie van George, wiens uitvinding van een aan-weerskanten-gegomde envelop, waar van hij zich gouden bergen had gedroomd ook weer waardeloos blijkt te zijn. En daarmee breekt eindelijk ook zijn verzet tegen het aannemen van werkloosheids steun, een verzet dat hij altijd heeft ge motiveerd met het argument dat hij im mers „werkte", al verdiende hij er niets mee DE Haagse opvoering, geregisserd door Eric van Ingen, leed zondagmiddag (de tweede voorstelling) nog onder een veel te langzaam tempo, een euvel dat hope lijk niet permanent zal zijn. Ook al is „Ziehier, een vrij man" geen alleen maar luchtig blijspel maar een echte komedie, de komische aspecten ervan, evenals trouwens de kleinburgerlijkheid van het milieu hadden best wat meer reliëf kun nen krijgen, waarbij de levendigheid van de opvoering gebaat zou zijn geweest. Nu kreeg men af en toe het gevoel dat Van Ingen het stuk te zeer met intellectualis tische zijden handschoentjes had aange pakt en alle nadruk had willen leggen op de tragische maar in feite slechts tra- gi-komische kant ervan. Paul Steenbergens uitbeelding van de mislukte uitvinder was ook voornamelijk afgestemd op de verborgen zielsmisère de man die na een heel leven van desil lusies zijn kinderlijk optimisme nog maar moeizaam overeind houdt en er tenslotte „half getikt" van wordt. Michael Hordern de Londense George Riley, hield veel ste viger vast aan dat optimisme, liet weinig VENETIË Op het filmfestival is zaterdag de Nederlandse film ,.Het Cotnpromis" vertoond. Hier hoofd rolspeelster Marline Fritzius en re gisseur Philo Bregstein. „Ziehier, een vrij man" (Enter a free man"), komedie in twee be drijven van Tom Stoppard. Ver taald door Max Nord. Nederlandse première bij de Haagse Comedie op 31 augustus in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Regie: Eric van Ingen. Hoofdrollen: Paul Steenbergen, Ida Wasserman, An- ne-Marie Heyligers. Decoront werp: Reece Pemberton. of niets blijken van innerlijke ontredde ring en gaf de rol (al speelde hij die ove rigens prachtig) daardoor veel minder diepte. De creatie van Steenbergen is een schitterende psychologische studie, waar in George een even zielige als beminne lijke, maar vooral ook begrijpelijke fi guur wordt; een creatie van werkelijk grootse allure. OOK Ida Wasserman gaf meesterlijk spel te zien als Persephone, de vrouw die de gezonde spil van het gezin vormt en die de sleur van haar bestaan niet aan vaardt als een last, maar als de reddings boei waaraan haar telkens op drift gera kende man en dochter zich kunnen vast grijpen. Het contrast tussen Ida Wasser mans bijna automatische gewoontegeba ren en de wanhopige uitdrukking op haar gezicht als de crisis om haar heen tot uit barsting komt, was ontroerend veelzeg gend. Anne-Marie Heyligers gaf al haar ta lent aan de figuur van Linda, maar ze kon die niet geloofwaardig maken omdat de rol een weinig ontwikkeld meisje van nog geen twintig een minder vol wassen en minder damesachtige actrice verlangt. In de kleinere rollen zag men Kees Coolen als een (ook al niet erg jeug dig) matroosje, Guus Verstraete (voor 't eerst bij dit gezelschap) als barman, Eric van Ingen als een gokker die een zure grap met George Riley uithaalt, Anne-Wil Blankers als zijn vriendinnetje en Jan Grefe als een cafébezoeker, die van de prins geen kwaad weet. Het knappe uit Londen overgenomen decorontwerp was van Reece Pemberton. Simon Koster MMMMMMMMIMMMUMMMAP HILVERSUM Op het eerste net Benny Goodman op klassieke klari net, op Nederland twee een televisie spel naar Tjsechof. Nederland I. Tussen zeven eh acht Barend, het journaal, de kerkelijke informatierubriek „Kenmerk" en de serie „Het leven begint bij Honderd". Dan is het tijd voor het journaal van acht uur en de actualiteitenrubriek „Hier en Nu". Vervolgens de serie „de Gevangene". Ter gelegenheid van het Holland Festival werd ons land bezocht door Benny Goodman. Hij heeft in het ver leden als swingklarinettist triomfen gevierd, maar hij speelt ook klassiek. Daarom contracteerde de NCRV hem voor een concert met het Rotterdams Filharmonisch Orkest onder leiding van Frans Paul Decker. De critici ver weten Goodman van dit optreden een show te hebben gemaakt. Bovendien, zeiden sommigen, heeft hij als klari nettist niet meer te betekenen dan de eerste de beste collega van een Neder lands orkest. Benny Goodman speelt het klarinetconcert van Mozart. Het concert begint met gedeelten uit Han dels „Water Music". Na dit concert de dagsluiting door ds. J. J. Buskes. Na het laatste jour naal een uitzending van Teleac: in formatie over de binnenkort te be ginnen cursus over de kwantitatieve methoden in wetenschap en techniek. Vera Tschechova en Walter Kohut in „Gerechtigkeit in Worogoworsk" (Nederland twee, kwart voor ne gen). Nederland II. Na Barend, de recla me en het nieuws begint de AVRO met een aflevering van „Sportpanora- ma". Onderwerp is nu „het levensver haal van Dawn Fraser en Gouden Vera". Dawn Fraser is de Australische zwemster, die record na record zwom en toen plotseling voor het leven werd geschorst, omdat ze zich tijdens de Olympische Spelen niet netjes zou hebben gedragen. Gouden Vera is Ve ra Caslavska, een Tsjechische turnster, die onlangs ook aan de uitzending „Pro Sport" meewerkte. Koen Verhoef en Bob Bremer wisten toen beslag te leggen op een film, die haar liet zien tijdens haar werk en bij de training. Na het journaal de tweeënzestigste aflevering van Peyton Place. De laat ste anderhalf uur van de avond zijn gereserveerd voor de uitzending van „Gerechtigheid in Worowogorsk", een televisiespel van Theodor Schübel naar een verhaal van Anton Tsjechof. De AVRO had dit stuk al eerder op zijn programma, maar het mocht toen niet worden uitgezonden, omdat Duitsland het zelf nog niet had gebracht. Het verhaal gaat over een rondreizende rechtbank, die in Worowogorsk zitting houdt. Drie verdachten zijn er, de paardendief, de huwelijkszwendelaar en de leidster van het kerkkoor. Ze moeten elkaar gezelschap houden in afwachting van de zitting en krijgen alle gelegenheid hun oordeel te geven over de rechters, het recht en hun eigen vergrijp tegen de wet. De hoofd rollen worden gespeeld door Walter Kohut, Gerold Wanke, Lucie Mann heim, Georg Thomalla en Vera Tsche- chowa. De regie was in handen van Dietrich Haugk. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klassieke muz. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Klassieke muz. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische Etherleergang. 10.35 Stereo: Kamermuz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actua liteiten; 13.00 Raden maar.14.05 Schoolradio. 14.30 Muzikaal magazine. 17.00 Overheidsvoorlicht. 17.10 Voor kinderen. 18.00 Stereo: Amusements- muz. 18.19 D'66. 18.30 Nws. 18.45 Actu aliteiten. 19.05 Licht progr. 20.00 Ste reo: Operamuziek. 21.00 Rechterhand gezocht (I), lezing Russische literatuur. 21.15 Klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Overweging. 22.45 Geestelijke liederen. 23.00 Vakantie magazine. 23.30 Lichte gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Lichte muz. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Reportage. 9.40 Muziek. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.55 Beursberichten. 12.00 Rondom het volkslied. 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 De Lichte Muze. 14.25 Vioolconcert 15.00 Operaconcert. 16.00 Nws. 16.02 Stereo Klassieke muziek. 17.00 Platenprogam- ma. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.16 Journaal. 18.30 Stereo: Dansor- kest. 19.00 Trefpunt 19.30 Nws. 19.35 Gevarieerd programma. 20.45 Hoorspel. 21.25 Promenade orkest. 22.05 Liedje progr. 22.30 Nws. 22.40 Journaal. 22.55 Nederl. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogr. 10.00 Nws, 11.00 Nws. 11.03 Platenpro- gram. 12.00 Nws. 12.03 Tienerprogr. 13.00 Nws. 13.03 Gevarieerd platenpro- gram. 14.00 Nws, 15.00 Nws. 15.03 Er- Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Licht platenpr. (17.00 Nws). BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muz 12.40 Weerber. SOS bericht, v. schip pers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klassie ke muz. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muz. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor oudere luis teraars. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Taalwen- ken. 18.32 Gramm.muz. 18.35 Tips v. het verkeer. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram. 19.45 Syndicale kroniek. 20.00 Klassiek muz. 22.00 Nws. Nederland 1 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 1903 STER: Reclame. 19.06 IKOR/CVK/RKK: Kenmerk. 19 31 NCRV: Het leven begint bij honderd (feuilleton). 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Hier en nu. 20.45 In kleur: De gevangene (feuilleton). 21.35 Klassieke muziek. 22.25 Avondoverdenking. 22.30 NTS: Journaal. 22.35 Teleac. VOOR DUIZENDEN OUDERS is de tijd aangebroken dat hun eigen lieverdje sinds kort op de „grote school" plots binnenvalt met de loodzware mededeling; „Ik kan lezen!" En je denkt als moeder: „Wat gaat het hard! Je hóórt ze groeien!" Maar van de luiers ben je tenminste af en lezen levert je als moeder geen pro blemen op. WIE er zo over denkt zit binnen de kortste tijd in de puree. Dat kind zegt niet voor niets met de nodige nadruk: „Ik kan lezen", het spelt zich niet voor niets wezenloos aan allerlei reclame teksten en voettitels op het beeldscherm. Hij kan nu iets wat de grote mensen ook kunnen! Wat de duizenden juffies op school met eindeloos geduld en groot inle vingsvermogen hebben toegedaan aan de eigenwaarde van de eersteklassertjes door hun te leren lezen verdient een standbeeld. Is voor de ouders daarmee de kous af? Voor velen helaas wel. Die snappen dat „Ik kan lezen" van hun kind niet. Die begrijpen niet'welke vraag van het kind daar achter steekt: doe je mee, nu kan ik iets wat jij ook kan. Dat meedoen be tekent: voorlezen; het kind de kans geven zelf aan de ouders te laten voorlezen, al gaat het nog zo langzaam. Het houdt in: zo nu en dan met een kind in een boek handel gaan snuffelen, in de bibliotheek. En dat legt ook de verplichting op in het vervolg niet zo-maar lukraak een boek voor het kind te kopen. Ieder nieuw boek moet een feest voor hem blijven. En een feest wordt toch niet zonder voorberei ding en in een hurrie uit de grond ge stampt? Neem er de tijd voor. Want eer het „later" is zult u nog vaak gezegd hebben: „Wat gaat het hard". Wie zijn keuze laat vallen op een van de BLOKboekjes (uitg. Ploegsma), de Gouden Boekjes (uitg. Bezig Bij), de prentenboeken van uitgeverij Lemniscaat zit altijd goed. Het meisje Marleentje doorMariette van Halewijn Uitg. Van Goor DIE allereerste boeken om zelf te lezen lijken soms wat saai, omdat ze steeds over de geijkte onderwerpen gaan. Maar je kunt als schrjver bij het kleine kind moeilijk aan boord komen met een exo tisch onderwerp, omdat dat het gebruik van te veel onbekende en moeilijk spel- bare woorden meebrengt. Dit eenvoudig en strak gehouden ver haal van Mariette van Halewijn heeft bin nen die beperktheid van het vertrouwde onderwerp toch originele uitschieters. Zij laat de vier jaargetijden met hun ken merken optreden, zoals zij een rol spelen in het leven van een zevenjarig meisje en haar evenoude buurjongetje. Typerend voor de schrijfster is het opnemen van een woord uit een vorige zin en op dat woord een nieuwe mededeling bouwen. Dat maakt een simpel verhaal meteen al visueler, geeft er grotere beweeglijkheid aan en haakt nog in op het vertrouwde begrip uit de kleuterijd van op-elkaar- stapelen. De dappere soldaat Janosj doorVictor Ambrus Vert. Lidi Luursma Uitg. Van Goor In dit prachtig in kleuren uitgevoerde prentenboek heeft een opschepperige, Hongaarse soldaat het hoogste woord over zijn heldhaftige daden. Hij blaast zijn be levenissen op zoals ook een kind dat doen kan. Het is een boek om eerst voor te lezen en er dan later het kind zelf op los te laten. Reductie. Het Rotterdams Philharmonisch orkest heeft het initiatief genomen om voorlopig als experiment bij be paalde concerten bejaarden tegen sterk gereduceerde tarief toegang verlenen. Tsjechen. Van 6 september tot 20 oktober wordt in het museum Boymans van Beuningen in Rotterdam een tentoon stelling gehouden van het wérk van drie Tsjechische kunstenaars: Jiri Kolar, Jiri John en Alena Kucerova. Het betoverde huis van Pietje Prik Narretje Notedop en Peuleschil Net iets voor Narretje Notedop doorLea Smulders Uitg. Malmberg NA Annie M. G. Schmidt heeft waar schijnlijk Lea Smulders het grootste pu bliek in ons land onder de 6/7-jarigen. Bovenvermelde titels uit bekende series hebben nog steeds diezelfde ontwapenen de stijl, die lichtvoetige fantasie en kleine grappigheidjes, die ook de eerste boeken vroeger al kenmerkten. Alleen hebben in de loop der jaren de hele opbouw en uit werking aan raffinement gewonnen, waar door de verhalen veel sprekender zijn ge worden en nog gemakkelijker te lezen zijn omdat het spanningselement erdoor verhoogd is. Miep Diekmann (Van onze correspondent) HILVERSUM. Voor de eerste keer in de korte geschiedenis van de „Inter national Broadcast Society" is erin Hil versum een driedaags congres belegd, waarop de leden met elkaar kunnen dis cussiëren over onderwerpen die betrek king hebben op communicatie in het al gemeen en radio en televisie in het bij zonder. Vrijdag werd het in het Hilver- sumse Hof van Holland geopend. Aan veertien prominenten uit de we reld "vah de communicatie werden on derscheidingen uitgereikt, ^en „pioneering award" ging naar Nederlands omroep- pionier Willem Vogt. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 AVRO: Sportpanorama. 20.00 NTS. Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Peyton Place (feuilleton) 20.45 Gerechtigheid in Worowogorsk (spel). 22.45 NTS- Journaal. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 VARA: In kleur: Film. 19.31 In kleur: Lichte muziek. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws 20.45 Pantomime. 21.10 Gevarieerd programma. 21.35 Documentaire. 22.20 NVSH: Sextant. 22.30 NTS: Journaal. 22.35 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beet 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Agrarisch nieuws. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Wij, Europeanen. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 In kleur: Dubbelspion (film). 21.10 Discussie. 21 55 Klassieke muziek 22.40 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 9