Ik kom met een kater uit de concertzaal terug" Toneelgroep „Centrum bekroond door kring van toneelcritici „Beat Music vanavond op t.v. Haarlems eigen gezelschap ROB DU BOIS, HAARLEMS COMPONIST: yCentrmxC geeft autobusvervoer Series, Gaudeamus en Erich Fromm Verbod en prijs op één dag 7 „Van Ouds 't Roomhuys" TV-vanavond Radio-vrijdag TV donderdag TY vrijdag DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1968 5? i-HAARLEM. Van ongeveer zeventig Dame W. J. Lukkenaer Prikkelend Reclame De matras waarop IJ wérkelijk uitrustl Van DRAKA. (Van onze kunstredacteur) Welk opusnummer heeft „Beat Mu- 9 9 sic"? „Daar doe ik niet aan. Ik schrijf al I vijf en twintig jaar muziek, vanaf mijn negende, kan me de tijd niet herinneren dat ik het niet deed. Hoort U bij een groep? „Vroeger dus bij de Gaudeamus-groep. I In het buitenland stond die bekend als Bilthovense groep, omdat daar het J huis staat. Nu is het niet meer een cöte- HAARLEM Van de componist Rob I rie van componisten, maar een vereni du Bois wordt vanavond op de televisie .ring die moderne concerten organiseert, „Beat Music" uitgevoerd. De toondich- altijd een concours in april en een mu ter is Haarlemmer, zij het niet van ge- ziekweek in september die laatste be- boorte (Amsterdam) of werkkring (de gint morgen. Vroeger beperkte Gaudea- Buma). Hij schrijft niet alleen noten, mus zich tot Utrecht, nu zijn er ook con- ook woorden. Dat is de lezers van ons certen in Rotterdam, Amsterdam en Hil- blad bekend door zijn recensies van con- versum. De Groep van Vijf komt wel certen in het Holland Festival 1968. Maar uit Gaudeamus voort, maar daar hoor als avantgarde musicus heeft zijn naam ik niet bij, het zijn allemaal leerlingen misschien buitenslands 'n bekender klank Van Kees van Baaren. Ik ben jurist en dan hier. Het leek mij nuttig hem een autodidact wat de muziek betreft", paar vragen te stellen.Het uWJ11 Met wie voelt u zich verwant? wilde wel lukken: Du Bois, vier en aer- tig jaar oud, is een ongedwongen prater, „Het meest misschien met David Bed- een die niet op zijn woorden let maar forc[, een Engelsman, maar die kent hier ze ongegeneerd, openhartig naar zijn on- nog niemand. Hij is van mijn leeftijd, dervrager laat vloeien. Van die woorden- ^ij gebruikt notatiemethodes die ik ook stroom zijn notities een gebrekkige be- voor mezelf heb uitgedacht. We hebben nadering. elkaar nog niet ontmoet" Wanneer maakte u „Beat Music" en Wat denkt u van het Haarlemse mu- wat houdt het in? „In 1966-'67 zal dat zijn geweest. Beat is slagwerk, het is een stuk voor twee slagwerkers. Een ondeugend titeltje, maar dat komt zo, het is een stuk uit een serie, waarin „Mood Music" en „Sommer Music thuishoren. Dat slagwerk, dat is een enorme keuken. In het midden staat een vleugel, daar spelen ze allebei op, ook van binnen. Het eindigt met een stukje quatre-mains, en er zitten wel wat pop-art effectjes in. In het midden bij voorbeeld worden er plechtig wat kran- I ziekleven? „Typisch provinciaal. Door de kamer- (Van een onzer verslaggevers) ten1 verscheurd. Ik heb er "niet bij ge-1 dames en heren die door de toneelgroep 11 1 I__z Tl*- «roof I fnntmim" iiitopnoHitrrl VVUrPH fricf f»ra VOTlfl zegd welke krant het moest zijn. Ik weet „Centrum" uitgenodigd waren gisteravond ook niet meer welke het geworden is. in de Haarlemse stadsschouwburg de Het is wel allemaal van mezelf, geen tweede voorstelling van Plautus' De collage". smoeshaan" bij te wonen, werd bij de in gang gecontroleerd of hun naam op de lijst stond. Anderen die de voorstelling 11 uj ISL rl wilden bijwonen en in de voorverkoop toe- gangsbewijzen hadden gekocht, moesten Heeft het iets met jazz te maken. Iterugkeren. Een en ander werd gadege- ..Nee, dat niet. Er komt wel wat im- slagen door twee rechercheurs en de chef provisatie in voor, in één deel. Het zijn van de afdeling plaatselijke belastingen afgezien van het slot twee delen, ge- van de gemeentesecretarie, scheiden door een middendeeltje dat gra- fisch genoteerd is. Naar aanleiding van De voorstelling was besloten. De lei- grafische figuren die wat muzikale zeg- ding van „Centrum" had geweigerd te gingskracht kunnen hebben wordt er wat voldoen aan de eis van burgemeester Cre- improvisatie gedaan". mers, de regie en de aankleding te wij zigen met betrekking tot voorwerpen, die Wie zijn de uitvoerenden. I Qp een mannelijk geslachtsdeel lijken en „Willy Goudswaard, een heel mooi waarmee twee spelers zijn uitgedost, klein smal, grappig fragiel meisje met lange blonde haren. Het is de beste slag- J T(XS.6VI werker die we in Nederland hebben. Zij doet het met Hans Keyzer". VANDAAG wordt in „De Kleine Come Hoe komt u aan die slagwerkers? die" in Amsterdam de eerste van een „Gaudeamus" (de groep propagandis- serie voorstellingen in dehoofdstad ge^ ten voor moderne muziek waar Du Bois geven. „Centrum heeft besloten om deel van uitmaakt) „heeft het vorig jaar kwart over zeven biji de stadsschouwburg uitgekozen. Die hebben ook de slagwer- m Haarlem een autobus te laten vertrek kers aaneezocht". ken om deSenen die een kaartje voor de Haarlemse voorstelling hadden ge Zou een jazzdrummer het kunnen uit- t<ocht gratis naar Amsterdam te vervoe voeren? I ren. Hiervoor gaf zich gisteravond een „Nee. Ik werk wel samen tegenwoor- aantal mehsen bij de kassa op. Tweehon- dig met Han Bennink, maar dit zou hij derd personen moesten gisteren worden niet kunnen. Het is heel anders dan teleurgesteld, jazz" ADVERTENTIE A.s. Vrijdag Tongendag RESTAURANT Bloemendaalseweg 271 - Overveen Tel. 52701 Sole Colbert, gefriteerde Tong met Beurre maitre en citroen, gebakken aardappelen en gemengde salade. Filets de Sole Veronicgekookte Tongfilets met witte wijn sauce, waarin Muskatel, druivenpuré en worteltjes. Sole a. la Meunière, in roomboter ge bakken Tong met gebakken aardap pelen en gemengde salade. Deze visgerechten zijn iclusief een glas witte wijn 9.50. Reserveer nu reeds Uw tafel Bij de bbsloten voorstelling was aan I wezig de fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad, drs J. J. Voogd, die vragen aan burgemeester I en wethouders heeft gesteld over het be sluit van de burgemeester. WIJ SPRAKEN nog met de kelner van Ide stadsschouwburg, de heer Ransijn, die over enkele weken, als de schouwburg zijn gouden jubileum viert, vijftig jaar in dienst is. Hij vertelde, dat hij om streeks 1932 meegemaakt heeft dat een voorstelling niet doorging. De toenmalige burgemeester van Haarlem verbood toen de opvoering van „Allerzielen" van Her man Ileijermans, welke voorstelling om streeks twee november (Allerzielen) zou plaatshebben. De leden van het toneel gezelschap waren toen zeer verontwaar digd en eisten toch hun gage. De staf van toneelgroep ..Centrum" bij de prijsuitreiking. Van links naar rechts Menso Carpentier Al- ting, zakelijk leider, Anton Deering, voorzitter van de critici. Peter Oost hoek, regisseur, Hans Roduin, dra maturg, Walter Kous, regisseur, half achter hem Caret Alphenaar, assistent-dramaturg, Egbert van Paridon, artistiek leider. muziekserie van Peter Lohr kreeg het vorig jaar wel een injectie. Ik heb de indruk dat die serie nu wat afzakt. Zo'n concert bijvoorbeeld, gewijd aan de Grou- pe des Six. Volkomen verouderde knul- muziek. Van mij hoeft dat niet meer. Dat concert met de pinkeltreintjes was leuk, al gaat het me niet om de trein tjes, en dan het Ives-concert". Je hoort vaak kritiek, omdat heden daagse componisten de instrumenten zou den misbruiken. „Na een Rachmaninoff-concert heeft een piano meer geleden dan van een hele avond aan de snaren plukken, waardoor hij hoogstens een beetje ont stemt. Het is belachelijk, die angst voor me mooie vleugel". Dat wordt wat in de Rotterdamse Doelen. Daar gaat vol gende week iemand echt heel fijne din gen doen met dat orgel". Wat denkt u van de mode om mu ziek te willen spelen, zoals die vroe ger geklonken moet hebben? „Dat doet me denken aan een oude dame die een heel oud poesje heeft, dat ze steeds weer heel lang opkamt. Ze zegt: zo zag ze er vroeger uit. Het wordt het nooit. Het enige wat je mis schien ontdekt met dat reconstrueren zijn nieuwe klankmogelijkheden voor zo'n in strument, die je nu kunt gebruiken. Maar verder hoor ik liever Bach door de Swin gle Singers of op een elektronisch orgel, dan door een enge juffrouw met een knoetje (dat als symbool dan). Die totale oriëntatie op het verleden is gewoon niet waar te maken. Je hoort die muziek no tabene door de radio, met het geluid van een tram er doorheen. Ik vind dat je muziek moet benaderen als een actualiteit, niet als iets dat op een afstand staat" Dat reconstrueren is overigens niet minder zinloos dan andere dingen. Ieder een heeft nu eenmaal zijn dingen die hij graag doet, of moet doen, of waarvan hij denkt dat hij ze moet doen. Mees tal ben je er dan een klein beetje ge lukkig mee. Jammer alleen, als je iets gemaakt hebt, en dan komt eindelijk de uitvoering, dan heb je er mentaal geen contact meer mee. Je komt met een ka ter uit de concertzaal". HILVERSUM. De TROS, dus een rij series en een klucht op Nederland één, op het tweede net muziek van vorig jaar en een gesprek met een ge leerde. Nederland 1. Na Barend en 't nieuws de TROS. Om te beginnen „Rin tin tin en de witte Buffalo". Dan „De Mon sters". Aansluitend aan het journaal de derde serie, „Honey West". Dan een stuk waarmee de TROS in janua ri veel succes had: de klucht van Ar nold Bach „Hoera een jongen" waarin Johan Kaart de hoofdrol speelde, en dat hij zelf ook registreerde. Het gaat over een hulpvaardige professor, die met zijn hospita trouwt om haar on wettige zoon een naam te geven. Als die zoon komt opdagen blijkt hij ouder te zijn dan de vader. Na afloop het nieuws en informatie over de cursus ,Liplezen", die Teleac gaat geven. Nederland 2. Het NTS-programma begint met Barend en het nieuws, ge volgd door het gewestelijk journaal en de beroepenquiz „Wat doe je voor de kost". De VARA na het nieuws van acht uur. Eerst met „Achter het Nieuws" en vervolgens met de serie „Coronation Street". In de rubriek HaarHem twee onder werpen. Eerst een programma over spuitbussen. Daarna de kleutermode voor de komende winter geshowd in Artis. Ter gelegenheid van de negentiende „Internationale Muziekweek Gaudea mus" wordt vervolgens een program ma van actuele muziek uitgevoerd door het Gaudeamus kwartet, bestaan de uit Jos Verkoeyen en Jan Brejaart viool, Jan van der Velde altviool, Max Werner cello en Willy Goudswaard en Hans Keyzer slagwerk. Op het program ma staan het strijkkwartet no. 2 van Ton de Leeuw en Beatmusic van Rob du Bois. Het is een programma van Henk de By. Ter afsluiting een door IKOR en Con vent van Kerken uit te zenden afleve ring van de BBC-serie „Doubts and Certainties", oftewel twijfels en zeker heden. In dit programma wordt de psycho-analyticus dr. Erich Fromm geïnterviewd. Ter sprake komen vraag stukken als de verhouding tussen chris tenen en marxisten. Opa Munster verlaat het huis. HILVERSUM I 7.00 Gelukwens Prins Claus. 7.02 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klas sieke en moderne muz. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00 Ge lukwens prins Claus. 8.03 Nws. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken. 12.00 Geva rieerd programma. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar.14.05 Schoolradio. 14.30 Lichte muz. 15.00 Oude muz. 15.30 Nieuwe platen. 16.00 Nws. 16.02 Actua liteiten. 16.07 Lichte muz. 16.30 Pop show. 17.20 Sportkompas. 17.50 Actuali teiten. 18.00 Lichte muz. 18.19 Chris telijk Historische Unie. 18.29 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Lichte muz. 21.00 Hoorspel. 22.00 Hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Talententest. 23.15 Lichte muz. 23.45 Actualiteiten. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Gelukwens Prins Claus. 7.02 Nw 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Gelukwens Prins Claus. 8.03 Nws. 8.14 Journaal. 8.20 Lichte muz. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Opera. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.55 Beursberichten. 12.00 Ontwikkelingswerk. 12.26 Meded. voor land- en tuinbw. 12.29 Overheidsvoor lichting. 12.39 Lichte muz. 12.49 Lezing. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.20 Pia- j nomuz. 13.35 Kamermuz. 14.00 Consu mentenrubriek. 14.10 Dansmuz. 14.30 Lichte muz. 15.00 Licht orkest. 15.20 Praatje. 15.30 Moderne muz. 16.00 Nws. 16.02 Voor thuiszittenden. 16.45 Klassieke muz. 17.40 Achtergronden en commentaar. 18.00 Nws. 18.16 Berich ten. Programma voor onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo 19.20 Lezing. 19.30 Nws. 19.35 Kunstkroniek. 20.00 Modern muz. 20.45 Nieuwe denkbeelden. 21.00 Klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Klink-klaar. J0.00 Nws 11.00 Nws. 11.03 Micro-notities. 12.00 Nws. 12.03 Agent 000. 13.00 Nws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 Gevarieerd platen- progr. 14.00 Nws. 14.03 Actualiteiten. 14.12 Platenprogr. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Operette- varia. 17.00 Nws. 17.02 Journaal. 17.05 Tienerprogr. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerbericht, SOS-berichten voor schip pers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muz. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Beurs- berichten. 16.09 Dansmuz. 17.00 Nws. 17.15 Spaanse volksliederen. 17.45 Lich te muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. amuinnnnnnnnnnnnnnrn28 PaardespOrtuitslagen. 18.30 (Van onze kunstredacteur) AMSTERDAM. De Haarlemse toneel groep „Centrum" was gisteren niet alleen in het nieuws na het verbieden van een van haar voorstellingen door de overheid. Zij kreeg ook de grote prijs van de Nederlandse toneelcritici uitgereikt voor het repertoire, dat zij in het vorige sei zoen speelde. De leiding van het gezel- schai was hiervoor voltallig naar het to neelmuseum gekomen. Wij zagen ook schouwburgdirecteur Peter Lohr en wet houder D. J. A. Geluk, voorzitter van het schouwburgbestuur in Haarlem, Dit is nu eenmaal de stad, waar „Centrum" al zijn premières brengt en de bezoekcijfers wijzen uit, dat de Haarlemse toneelmin naar „Centrum" als zijn eigen gezelschap beschouwt. DE PRIJS van de toneelkritiek is vorig jaar ingesteld om een toneelprestatie te bekronen, die getuigt van een uitzonder lijke artistieke inzet en tegelijk een stimu lans inhoudt voor het toneel in Nederland. Ditmaal is de hulde toebedacht aan al de genen, die verantwoordelijk waren voor het dramaturgische beleid van het afge lopen seizoen bij toneelgroep „Centrum". Zij geldt ook de wijze, waarop gepoogd is het publiek over de voorstellingen in te lichten. DE HEER Anton Deering, voorzitter van de kring van toneelcritici, noemde het een treffende samenloop van omstandig heden, dat juist op deze dag Haarlems burgervader een voorstelling verbood. Dit toonde aan, zei hij, hoezeer het repertoire van dit gezelschap de maatschappelijke ordening vermag te prikkelen getuige de overdosis van prikkeling, die burge meester mr. O. P. F. M. Cremers er in heeft gevonden. Van „Centrum" waren intussen de re gisseurs, de dramaturgen, de zakelijk lei der en de artistiek leider naar voren ge komen. Laatstgenoemde, Egbert van Pa ridon, zei in zijn dankwoord met nadruk: „deze publiciteitsstunt is niet door ons bedacht. We vinden het helemaal niet leuk het is een vervelende geschiedenis". Hij toonde zich blij met de formulering van de gronden, waarop de prijs is toegekend. Daarin ligt het accent op het repertoire. Daarom had hij nu de hele leiding mee genomen. De arbeid van de dramaturgen ligt aan de basis, maar de uiteindelijke beslissing over het repertoire wordt door de top samen genomen. Volgens de heer van Paridon was het voor „Centrum", dat het grootste aantal voorstellingen geeft van alle gezelschap pen doublerend en in heel Nederland een heksentoer geweest om niettemin met maximaal artistiek rendement te werken. De groep heeft bewust besloten haar to tale repertoire voor het gehele publiek te spelen. Bijvoorbeeld met „Yvonne" van Gombrowicz was dat heel goed gelukt. VAN PARIDON zei, dat er bezwaren waren gebleken tegen wat de „ordinaire reclame" van „Centrum" werd genoemd. Maar waarom zou je wel reclame mogen maken voor een wasmiddel, dat zeker vijf even goede naast zich had, en niet voor zoiets unieks als een toneelvoorstel ling? In de reclamemethode is volgens hem de beeldende kunst al lang voorge gaan. Hij besloot met te zeggen, dat het re pertoire veel te maken heeft met de samenwerking met Haarlem. De schouw burg daar neemt ongezien alles. Het be stuur onder leiding van wethouder Geluk staat, aldus Van Paridon, achter het repertoire. Vóór de prijsuitreiking had Ben Stro man, zich noemende AOW-criticus (hij is oud-kunstredacteur van het Algemeen Handelsblad), aangedrongen op een be roepsopleiding voor toneelrecensenten. Hij verweet zijn collega's, te vaak toneel te beoordelen vanuit de litteraire hoek. Veel hoofdredacteuren zien volgens hem de toneelrubriek als een noodzakelijk kwaad. Een criticus is naar zijn mening geen toe schouwer die toevallig zijn oordeel kan publiceren, hij heeft een opleiding nodig om te weten waar wat hij ziet vandaan komt. Verder moet hij rekening houden met de reactie van publiek en spelers. Hij moet ook het verschil weten tussen toneel en litteratuur, extreem uitgedrukt: een goed toneelstuk behoort onleesbaar te zijn. Ben Stroman was voorstander van een ballotage voor de kring van toneelcritici, zodat niet iedereen er in zou komen, die wel eens wat aan toneel deed. VOORZITTER Deering maakte een ini tiatief bekend, dat de kring wil nemen om in de behoefte aan een opleiding te voorzien. Er zullen, wellicht in de naaste toekomst, per jaar drie symposia over toneel worden georganiseerd. Elk daarvan zal worden gewijd aan een theoretisch en een praktisch onderwerp. Iedereen die zich beroepsmatig met toneel bezighoudt kan deelnemen. Aan de hand van een schriftelijke inleiding en een litteratuur lijst dient hij zich dan op de symposia voor te bereiden. Gramm. muz. 18.35 Tips voor het ver keer. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm. muz. 19.00 Nws. 19.40 Gevarieerde muz. 20.30 Gevarieerd progr. 21.00 Cabaretprogr. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz. 23.40 Nws. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 14.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19 03 STER: Reclame. 19.06 TROS: Film. 19.30 The Munsters (feuilleton). 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 TROS: Honey West (feuilleton). 20.45 Klucht. 22.40 NTS: Journaal. 22.45 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19 00 NTS: Journaal. 19.03 Van gewest tot gewest. 19.25 Quiz. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.40 Coronation Street, film. 21.05 HaarHem en kleutermode. 21.35 Actuele muziek. 22.00 IKOR/CVK: Psycho-analist dr. Erich Fromm. 22.30 NTS: Journaal. ADVERTENTIE Nederland 1 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: Rodeo. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: De glazen stad (feuilleton)? 21.05 Hier en nu. 21.30 De gevangene van Port Meirion. 21.45 In kleur: De gevangene (feuilleton). 22.35 Dagsluiting. 22.40 NTS: Journaal. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 Weekjournaal voor gehoorgestoorden. 19.25 In kleur: Vrijetijdsbesteding. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 AVRO: In kleur: Vaders tegen wil en dank (film). 20.45 Koninklijke woorden. 21.05 Peyton Place (feuilleton). 21.50 AVRO's Televizier. 12.20 NTS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7