EEN BRILJANTE ANALYSE VAN MISLUKTE LEVENS AVRO brengt in komend seizoen veel toneel De Prijsvan Artur Miller Negen Muzen Ook AVRO niet in „Monitor" Prijzen voor Kluge, Bregtein en Pasolini Rita Hayworth TV-vanavond Conny en series Geen essentiële veranderingen TV dinsdag Heet Kijk daar-is. De notaris rookt ook al Brandaris. Die notaris heeft gelijk! Omdat Brandaris goed zwaar is. Radio-dinsdag TV maandag MAANDAG 9 SEPTEMBER 1968 Broers Simon Koster Filmfestival Venetië Charles Boost Spelen Shows Radio (Van onze toneelcriticus) ROTTERDAM Met de opvoering van het nieuwste toneelspel van Arthur Miller, „De prijs", zaterdagavond in de Rotterdamse Schouwburg, heeft het Nieuw Rotterdams Toneel, dat verleden week het nieuwe seizoen zo pijnlijk had ingezet met Frenkel Franks vulgariteit „Een opgemaakt bed", zich gelukkig ge rehabiliteerd. Het gezelschap heeft nu een belangrijk en boeiend stuk ten to nele gebracht in een opvoering die over het algemeen alle lof verdient. „DE PRIJS" is weliswaar, ook bin nen het oeuvre van Arthur Miller, geen werk van de eerste grootte, maar het heeft dezelfde zuiverheid van gevoel en eerlijkheid van denkwijze die dat hele oeuvre kenmerken en waaraan het een aan geen actualiteit gebonden waarde en waardigheid ontleent. Evenals in „De dood van een handelsreiziger" en „Na de zondeval" gaat het Miller er ook in dit nieuwe stuk weer om, na te speuren en aan te tonen wat de wortels zijn van de onlustgevoelens, die het leven van zijn als de twee bijfiguren, die niettemin van grote betekenis zijn, Anny de Lange en Sacco van der Made. De Esther van Anny de Lange was een bijzonder tref fende en gevoelige uitbeelding van de vrouw die haar leven lang gehunkerd heeft naar een wat royaler bestaan en bijna hysterisch van wanhoop wordt wan neer Victor weigert de goed-betaalde be trekking aan te nemen die zijn broer hem aanbiedt in een poging „om alles weer goed te maken". En Sacco van der Made verdient hulde (en kreeg ook terecht langdurig applaus bij open doek) voor zijn creatie als de bijna negentig jarige Russisch-joodse opkoper, een fi- „De prijs" („The price"), toneelspel van Arthur Miller. Vertaald door .ion Teulings. Nederlandse première bij het Nieuw Rotterdams Toneel op 7 septem ber in de Rotterdamse Schouwburg. Regie: Karl Guttmann. Spelenden: Pim Dikkers. Steye van BrandenbergAnny de Lange, Sacco van der Made. Decor: Colin Winslow hoofdpersonen zoals van miljoenen tijdgenoten overschaduwen. Maar ter wijl hij dat in de twee genoemde stuk ken deed door middel van „flash-backs", reconstructies van scènes uit het verle den, toont hij nu, dat kunstmatige hulp middel niet meer nodig te hebben. Door een ingenieuze opzet (waarvan het ver bluffend knappe is dat hij, oppervlak kig gezien, juist zo eenvoudig lijkt) con fronteert hij de twee broers Victor en Walter zodanig met hun jeugd en met eikaars problemen, dat daardoor voor ieder van hen de eigen fouten en karak terzwakheden onafwendbaar aan het licht treden. DE BROERS zijn opgegroeid in een Newyorks miljonairsmilieu, maar hun vader heeft in de grote debacle van 1929 alles (of bijna alles) verloren. Victor moest toen zijn studie afbreken en werd om in die periode van algemene werkloos heid maar gauw wat geld te verdienen, politieagent; met zijn salaris kon hij zijn geestelijk lamgeslagen vader in 't leven houden. Walter daarentegen ging zijn weg, studeerde onverstoorbaar verder en maakte een schitterende medische car rière. De broers, door dit conflict van elkaar verwijderd, zien elkaar tientallen jaren later terug in de voormalige ou derlijke woning, die wegens afbraak moet worden ontruimd. Temidden van het oude huisraad waarmee de zolder, in afwach ting van de verkoop is volgepropt, en daardoor ook temidden van hun jeugd herinneringen, staan zij tegenover el kaar: Victor, die al lang berust in zijn kleinburgerlijk bestaan als politieman dat voor zijn meer ambitieuze vrouw Esther, echter hoe langer hoe ondraaglijker wordt, en Walter, de maatschappelijk succesvolle medicus. Het oude conflict leeft onmiddellijk weer op. En uit de wederzijdse verwijten ko men geleidelijk de portretten tevoorschijn van twee mensen die allebei uit angst en onzekerheid gevlucht zijn in 'n leven van zelfbedrog waarin zij zich veilig waanden. Maar zij hebben er beiden een hoge prijs voor betaald: Victor heeft zijn „opoffering", die destijds ook niet hele maal altruïstisch was. moeten betalen met zijn levenslange sociale middelma tigheid, die hem voortdurend door Esther wordt voorgehouden; en Walter heeft zijn succes moeten bekopen met echtschei ding, mislukt vaderschap en een zenuw inzinking. Maar toch zijn zij geen van beiden in staat, zich na zoveel jaren van het ingewortelde zelfbedrog los te ruk ken; onverzoend, zonder enige oplossing te hebben gevonden, gaan de broers weer uiteen. Het oude huisraad wordt tenslot te, met een onverschillige geste, overge daan aan een opkoper. „DE PRIJS" is een briljant geschre ven tragi-comedie. die in zo verre aan Tsjechov herinnert dat ze slechts een minimum aan uiterlijke handeling be vat en deze niet eens tot een zichtbare dramatische climax leidt. De Rotterdam mers waren dan ook zo verstandig, het stuk dat in feite een lange, door niets onderbroken éénakter is bij de pre mière zonder pauze te spelen. De sfeer en de psychologische spanning, die in dit werk uitermate belangrijk zijn en die door de regie van Karl Guttmann goed gedoseerd en genuanceerd waren opge bouwd, werden zodoende niet door het obligate kopje koffie verstoord en bleven tot het slot intact. Als de twee broers vormden Pim Dik kers (Victor) en Steye van Brandenberg (Walter) precies het beoogde contrast Weliswaar maakte Dikkers door houding en manier van bewegen niet geloofwaar dig dat Victor al dertig jaar politieagent is, maar Victors innerlijke onzekerheid, rancune en gebrek aan wilskracht om iets méér te bereiken, bracht hij zeer overtuigend over. Van Brandenberg kweet zich uitstekend van de moeilijke taak, achter Walters uiterlijk van verstande lijk overwicht, financiële onafhankelijk heid en wereldwijsheid het wrakke in nerlijk voelbaar te maken. Naast dit dominerende tweetal stonden guur vol humor en onconventionele le venswijsheid, die door de hele handeling heen de schakel vormt tussen heden en verleden. Hoewel Van der Made van na ture moeilijk de aangewezen acteur kan worden genoemd om een grijsaard als deze te vertolken, nam hij nergens zijn toevlucht tot het karikaturale en gaf hij de rol door zijn innemende, discrete hu mor de volle maat aan menselijkheid. MEN MAG verwachten dat deze boei ende opvoering van „De prijs" (in de voortreffelijke vertaling van Jan Teu lings) een lange reeks voorstellingen te gemoet gaat. ADVERT F.NT1E Fontana. De Italiaanse schilder en beeld houwer Lucio Fontana is zaterdag in Varese op 69-jarige leeftijd overleden. Hij was een van de grondleggers van de Italiaanse abstrakte schilder- en beeldhouwkunst. Fontana werd in Argen tinië geboren uit Italiaanse ouders. Hij studeerde in Milaan en maakte in 1930 zijn eerste abstracte schilderijen. Later verhuisde hij naar Parijs, waar zijn ex perimentele werk bekend werd om de sterke kleuren. (Van onze correspondent) EINDHOVEN. De AVRO zal geen medewerkers van haar televisierubriek „Televizier" uitlenen aan de NTS voor het programma „Meet the press", dat een onderdeel van het zondagmiddag programma „Monitor" zal worden. Zoals wij hebben gemeld hebben de KRO en de NCRV eveneens geweigerd hun mensen aan dit programma te la ten meewerken. „We willen afwachten tot de NTS-commissie. die momenteel studeert op de term ontmoetingspro gramma, tot een duidelijke uitspraak over dit begrip komt. Daarna kunnen we nagaan of we deze beslissing moe ten herzien", zei de directeur van het AVRO-televisiebedrijf, de heer S. van der Zee. VENETIE De „Gouden Leeuw" van het filmfestival van Venetië is giste ren toegekend aan „Die Artisten in der Zirkuskuppel: Ratios" van de Duitser Alex Kluge. De film gaat over een meisje dat een circus erft. De „gouden duif van Venetië" een aan moedigingsprijs voor een jonge regisseur, kreeg de Nederlander Philo Bregstein voor zijn film „Het compromis", vrijdag jongstleden in ons blad besproken. De prijs van het katholieke filmbureau werd toegekend aan de Italiaanse regis seur Pier Paolo Pasolini voor zijn film „Teorema". Het besluit was niet eenstem mig, twee leden van de jury weigerden met de toestemming akkoord te gaan. Tot hen behoorde de filmrecensent van het Vaticaanse blad l'Osservatore Romano. „Teorama" handelt over de moeilijk heden in een gezin uit de middenklasse door de aankomst van een gast, een char mante en intelligente jongeman. De een na de andere worden de vader, de moeder de zoon en de dochter en het dienstmeisje verliefd op de gast. Na zijn vertrek wordt het meisje een dwaze heilige, de dochter vervalt tot een mysti»k nietsdoen, de zoon wordt een gekke sc' Ier, de moeder gaat geheel op in het geslachtsleven en de godsdienst en de vader geeft zijn fortuin weg en leeft verder als St. Franciscus. Pasolini heeft ook in 1964 deze prijs gekregen voor zijn film „Het evangelie volgens Mattheus". ADVERTENTIE (Van onze filmcriticus) AMSTERDAM. Met „Cover girl" een film van Charles Vidor uit 1944 die wij hier na de bevrijding te zien kre gen, deed Rita Hayworth haar entree in de Nederlandse bioscopen. Geen geringe sensatie! Rita Hayworth, die eigenlijk Marguerite Cansino heette en in 1918 geboren was, had hier en daar al eens voor de film gespeeld. Ze be hoorde o.a. tot de figuranten, die in Dante's Inferno" uit '35 de door dui vels gepijnigde en achtervolgde zonda ressen in de hel mochten voorstellen en ze had een ondergeschikt rolletje vervuld naast Cary Grant in „Only angels have wings" uit '39, maar haar eigenlijke carrière maakte zij geduren de de oorlogsjaren. Haar huwelijk met Orson Welles in 1943 deed de rest. „COVER GIRL" en vooral twee jaar later „Gilda", eveneens een film van Charles Vidor, maakten haar tot „star" en waren oorzaken van haar reputa tie van „Cover girl" toch wel uit de virtuoze dansnummers van Gene Kel ly en Rita Hayworth en ook van Gene Kelly met zichzelf, die aan de beste jaren van het duo Fred Astaire-Gin- ger Rogers doen denken. HILVERSUM. Op het eerste net een show van Conny, laat op de avond een Zuidamerikaanse reportage. Ver der niet veel meer dan series. Nederland I. In het KRO-program- ma na Barend en het journaal eerst de wekelijkse informatierubriek van de kerken „Kenmerk" en vervolgens in kleur de Amerikaanse serie „het Leven begint bij Honderd". Het is de laatste aflevering. Na het journaal een kleurenshow rond Conny van den Bos. Met teksten van Hanny Meyer, Marijke Philips, Ernst van Altena en Gerrit den Bra- ber zingt Conny een handvol chansons onder de verzameltitel „Vrouwen". Veertig minuten alleen Conny, daarna de serie „Bonanza". De KRO sluit haar aandeel in de maandag af met een reportage van de filmploeg, die on der leiding van Dick de Vree een bezoek brengt aan Latijns Amerika om daar de bisschoppenconferentie te ver slaan. Na het laatste nieuws informatie over de nieuwe Teleaccursus „Meten en vergelijken" over de kwantitatieve methoden in wetenschap en techniek. Nederland 2. Na Barend, de recla me en het journaal vult de VARA het voorprogramma met „Coronation Street". 8 minuten oude VARA-pro- gramma's in „Weerzien", dan het jour naal en vijfentwintig minuten „Achter het nieuws". Daarna is het tijd voor de hoofdfilm. Rita Hayworth (Nederland twee, kwart voor negen) tie als fatale vrouw en „sex goddess". Cover girl" is nog voornamelijk een showfilm met een geringe intrige. Rita Hayworth is er de ster van een kleine nachtclub, die meedoet aan een prijs vraag, uitgeschreven door een uitgever die op zoek is naar een meisje voor de voorpagina van zijn tijdschrift, een z.g. „cover girl". Als Rusty, zoals Rita in de film heet, de prijsvraag wint, betekent dat voor haar en voor Dan ny's nachtclub, waarin zij optreedt, °en geweldige reclame. Maar Danny beseft tegelijkertijd, dat de ster van m bescheiden show te groot is ge worden voor zijn etablissement en hij ontslaat haar om haar verdere carriè re niet in de weg te staan. Deze Danny wordt gespeeld door Gene Kelly, wat betekent, dat naast zang veel ruimte voor dans is ingeruimd in deze film, die door be zitters van een kleuren tv, ook nog in kleuren kan worden bekeken. Maar behalve dat bestaat de grootste attrac- Conny „als vrouw" (Nederland één, tien voor half negen) (Van onze correspondent) EINDHOVEN. De AVRO-televisie heeft in het komende winterseizoen weinig nieuws in petto. Verscheidene programma's zijn verdwenen en ver vangen door andere, maar voor het merendeel blijft alles bij het oude. De AVRO is er wel toe overgegaan een serieprogramma wekelijks op het scherm te brengen. Het betreft hier een nieuwe filmserie, „Run for your life" getiteld, bestaande uit losse af leveringen die iedere week op vrijdag of zaterdag afwisselend op het eerste of het 2de net worden uitgezonden. De AVRO acht, op grond van de kijk- dichtheidscijfers, het tweede net nu volwaardig aan het eerste, reden om deze serie via beide netten te laten lopen. Nieuw is het programma „Info". Veel mensen kennen in de steeds in gewikkelder wordende maatschappij nauwelijks de weg meer naar instan ties die hulp kunnen verlenen. „Info" wil de mensen in deze doolhof de weg wijzen en wordt ook via de radio uit gezonden. „Nationaal allerlei" is de titel van een nieuw cabaretprogramma op tek sten van Herman Pieter d. Boer, waar in elke keer een Nederlander het moet ontgelden. Cees de Lange gaat in „Cees de Lange presenteert" nieuw talent aan de kijkers voorstellen en als opvolger van „The Thunderbirds" heeft de AVRO beslag weten te leggen op de avonturen van een nieuwe tele visieheid, Captain Scarlet. Eveneens nieuw is de komedie-serie „Julia", waarin het rassenvooroordeel in de Verenigde Staten centraal staat. Er komen deze winter weer een na tionale rijtest en een nationale sport test. „Regiovizier" komt voortaan twee in plaats van eenmaal per maand op het scherm. DAN is er een grote verscheidenheid aan televisiespelen. De eerste produk- tie is „Slippers", blijspel van Alan Ayckbourn, dat donderdag aanstaande vordt uitgezonden in de versie van de toneelgroep „Centrum" Verder staan „Houden van" van Paul Geraldy en „De leeuwerik" van Jean Anouilh op het programma. De AVRO heeft voorts een televisiebewerking laten maken van „Villa des roses" van Willem Els- HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muz. 7.30 Nws. 7.32 Ac tualiteiten. 7.45 Marsmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Va- kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Moderne muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor zieken. 11.25 Doopplechtigheid Prins Maurits. 12.30 Gev. progr. (12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Muzikaal ma gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor kinderen. 18.00 Metropole orkest. 18.19 Pacifistisch Socialistisch Partij. 18.30 Nws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht progr.. 19.45 Gesprek. 20.00 Limburgs symf. orkest. In de pauze Lezing over literatuur. 21.35 Promena de orkest. 22.15 Klassieke muz. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Over weging. 22.45 Gewijde muz. 23.00 Va kantiemagazine. 23.30 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte muz. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Lichte muz. (8.30 De groenteman.). 8.50 Morgen wijding. 9.00 Reportage of herh. progr. 5.40 Muziek. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00 Nws.). 11.55 Beursberichten. 12.00 Het volkslied. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Jour naal. 13.30 Vooroorlogse amusement. 14.30 Muziek. 15.00 Operaconcert. 16.00 Nws. 16.02 Residentie orkest. 17.00 Platenprogramma. 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18.16 Journaal. 18.30 Pro menade orkest. 19.00 Muziekprogram ma. 19.30 Nws. 19.35 Gevarieerd progr. 20.45 Hoorspel. 21.30 Licht orkest. 21.50 Oud plaatwerk. 22.30 Nws. 22.40 Jour naal. 22.55 Muz. in Ned. vóór 1940. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Licht progr. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Licht progr. 12.00 Nws. 12.03 Tienerprogr. 13.00 Nws. 13.03 Gevarieerd progr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Licht progr. (17.00 Nws.). BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 SOS-berichten voor schippers. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenlands persover zicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muz. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.09 Progr. oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Lichte mu ziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Fran se les. 18.32 Lichte muz. 18.35 Verkeers- wenken. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Amusementmuz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muz. 20.00 Nieuwe muz. (20.45 Boekbespre king). 22.00 Nws. schot, dat in drie delen wordt uitge zonden, terwijl van een aantal Neder landse auteurs, zoals Theun de Vries, Thera Coppens en Andreas Burnier eenakters worden uitgezonden. Voor de muziekliefhebber is er een serie van vier concerten, waarin jon ge Nederlandse musici optreden. Voor de jeugd zijn er enige nieuwe pro gramma's, waaronder een internatio nale jeugddiscussie. Dit programma zal tot stand komen in co-produktie met de Westdeutsche Rundfunk. Voor de tieners is er deze winter „Doe-Bi-Doe" en voor de heel jonge jeugd de avonturen van „Labberdib- bus" van Gerard Michon. IN de amusementssector is een aan tal shows gepland met Liesbeth List, Corry Brokken, Ramses Shaffy, de Mounties, Sammy Davis en Nancy Si natra. Met Paul van Vliet worden on derhandelingen gevoerd om hem ertoe te brengen het jaaroverzicht te ver zorgen. DE uitzendingen van de AVRO-ra- dio op de dinsdag- en donderdagavond hebben een andere programma-op bouw gekregen. De dinsdagavond krijgt een gevarieerd verstrooiingska rakter, terwijl men donderdagavond een serieuze avond krijgt met een lichtere toets in de vorm van „Gonk", het actualiteitenprogramma van de AVRO in cabaretstijl. Dick Dreux schreef in opdracht van de AVRO een aantal klankbeelden, die onder de titel „Weerklank van het verleden" worden gepresenteerd. Een andere nieuwe rubriek met een histo rische inslag heet „Het is historisch". Hierin krijgen historische evenemen ten een „moderne" behandeling alsof er destijds al radio was. Zo zul sen reporter een verslag geven van de terugkeer van Napoleon in 1815. De toestand op het derde net blijft, voor wat de AVRO betreft, voorlopig ongewijzigd. De directeur-radiobedrijf, de heer J. van Overvest, is het niet eens met door de VPRO voorgestelde plannen om van het derde radionet een popzender te maken „Er moet natuurlijk popmuziek op komen, maar ook andere soorten lichte muziek", al dus de heer Van Overvest. Nederland 1 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19 03 STER: Reclame. 19.06 IKOR/CVK/RKK: Kenmerk. 19.31 KRO: In kleur: Feuilleton. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 KRO: In kleur: Literair progr. 21.00 In kleur: Bonanza. 21.50 Zuidamerikaanse Bisschoppen conferentie. 22.15 NTS: Journaal. 22.20 Teleac. Nederland 2 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 VARA: Coronation Street (film). 19.52 Weer zien. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 VARA: Achter het nieuws. 20.45 In kleur: Muzikale komedie. 22.30 NTS: Journaal. Nederland 1 11.00 NTS/NOT: Schooltelevisie. 18.50 NTS: Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 STER: Reclame. 19.06 NCRV: Muzikale show. 19.56 STER: Reclame. 20.00 NTS: Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Actualiteiten. 20.45 De glazen stad (feuilleton). 21.30 Rotterdams Philharmonisch Orkest. 22.20 Documentair progr. 22.25 Politieke lezing. 22.35 Documentaire. 22.45 NTS: Journaal. 22.50 Teleac. Nederland 2 18.30 NTS: Doopplechtigheid prins Maurits. 18.50 Barend de Beer. 18.56 STER: Reclame. 19.00 NTS: Journaal. 19.03 De Verrekijker. 19.15 Van gewest tot gewest. 19.35 Persoonlijk. 20.00 Journaal. 20.16 STER: Reclame. 20.20 NTS: In kleur: Dubbelspion (film). 21.10 In kleur: Documentaire. 22.00 Journaal. innnnnnnnnnnnnnnnnnnnnfvinfvinfvvrirfn'inm-r-T"-"MM'—

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1968 | | pagina 7